/spanien/barcelona/forum/7225.aspx/spanien/barcelona/forum/7225.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-03 12:58
Jag är så pass rädd inför denna silly season för Barças del att jag hellre ser nya Gago-inspirerade skämt á la Chuck Norris här inne på forumet som för några år sen än alla rykten som cirkulerar. Man blir bara mörkrädd av det mesta man får läsa.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:56
20m för Guaita ryktas det om. Haha, jag tror jag går och dör. :P
Barcelona A.Gaudi
2013-05-03 12:54
Bra skrivet Gabriel. Ja det är ingen större mening med att dra in näst mest pengar av alla klubbar när vi ändå inte kan spendera dom pengarna på ett bra sätt.

Om vi ska göra en sommar där vi spenderar närmare en miljard kr, vilket kommer vara fallet om vi värvar både neymar och hummels+2-3 andra spelare, så måste vi sälja också.

Vad tror ni om dom möjliga försäljningar vi kan göra, hur värderar ni spelarna?

Alves, Pedro, Valdes, Villa, Sanchez, Song, (kanske cesc/thiago), Adriano Ser jag som möjliga försäljningar. Inte allihop men några av dom där namnen kommer att lämna. Bland dom utlånade spelarna ser jag ingen som har potential att stanna i klubben och slå sig in i en elva.
Barcelona Gabriel
2013-05-03 12:41
Jag blir så jävla irriterad på den här korka ledningen och Tito. Alltid har det varit så med oss, selfdestruction. Så många gånger tidigare har vi varit vår egna största fiende, man förstör och försämrar sina egna förutsättningar med beslut man tar inom klubben. När allt fungerar längst upp kommer det positiva resultat sportsligt. Vem fan säljer Ronaldo till Inter efter hans första säsong som 19 åring och gjort 34 mål i ligan? Vad i helvete liksom? Behåll honom och ett köp av Rivaldo och vi har garanterat MINST en CL titel extra i bagaget. Och ni som tvekar på det här vill jag gärna påminna om hur försvarsspel såg ut på den tiden. Den var inte i närheten lika utvecklad som den är i dagens fotboll. De bästa anfallsspelarna hade ofta mycket mer utrymme till att göra deras thing. Det är egentligen bara i Serie A som försvarsspelet var någorlunda utvecklat. Med ett Ronaldo - Rivaldo anfall hade vi vunnit så mycket mer, men nej, skitsamma vi säljer världens bästa spelare till Inter, haha. Vem fan säljer Samuel Eto'o efter den sista säsongen han gjorde hos oss, eller för den delen efter allt han gjort för oss? Och bara det sättet vi tvingar bort han på är äckligt., man behandlar inte en klubb legend så. En spelare som gjort mål i 2 CL finaler. Eto'o är och förblir vår bästa 9'a genom tiderna. Snacka om att gräva sin egen grav. Den säsongen ändrade vi självmant på hela fotbollseuropa med Zlatan - Eto'o bytet. Ett byte varenda insatt Culé visste skulle gå åt helvete. Inte nog med att bara bytet i sig är idiotiskt, dessutom betalar man hela fucking 40 miljoner euro extra. "Här varsågod knulla oss på marknaden, ta Eto'o och 40 så tar vi eran överskattade Zlatan som aldrig kommit längre än en kvartsfinal i CL". Undrar än idag vad Mourinho tänkte när hörde det här, snacka om ett glädjeskutt från hans sida. Vi basically gav Inter deras CL titel nästa år. Utan oss med våra 40 miljoner, pengar de köpte Sneijder, Milito, Lucio, Motta osv för plus en världsklass anfallare som vet hur man gör mål hade Inter aldrig haft en chans nästa års upplaga i CL. Inte heller hade Mourinho vunnit sin andra CL, han hade stått kvar på 1. Vi hade förmodligen gått och vunnit vår andra raka CL titel, något inget lag lyckats med och dessutom gjort det på Bernabeu. Något som hade varit historiskt. Beslut man tar på marknaden är så sjukt underskattat för en säsongs betydelse. Jag stör mig på att många här inne försöker prata ner den betydelsen. Ja, vi behöver bli fysiskt bättre och hitta nya taktiker och spelvägar, men don't fool yourself. Det finns statistik rakt on papper på hur viktig betydelsen för en säsong och även flera säsonger är vare sig man gör "rätt" eller "fel" på marknaden. 2003 och 2004. In kommer Ronaldinho och Marquez men även Gio som räknas som lyckade värvningar. Men framför allt nästa sommar, 2004 kastar man ut spelare som inte har något hos oss att göra. Saviola och Kluivert hejdå. Även Cocu, Overmars, Reiziger, De Boer och Gerrard försvinner. In kommer Deco, Guily, Henrik Larsson, Eto'o och Beletti, inte heller att glömma Sylvinho. ALLA dessa spelare räknas som mer eller mindre lyckade på ett eller annat sätt. Hade vi vunnit 2 liga titlar och en CL titel utan dessa värvningar? Aldrig, glöm det, spelar ingen roll hur bra fysiskt förberedd du är. Man behöver klass spelare! Samma sak sommaren 2007 och 2008. Sommaren 2007 gjorde vi en del smarta köp trots fiasko säsongen. In kom Yaya och Abidal men även Henry. Nästa år försvann Deco och Ronaldinho som var slut som spelare, in kom Daniel Alves, måste pausa här snabbt bara. Det här är också löjligt och typiskt Barcelona. Redan under säsongen 05-06 var Dani världens bästa högerback. Jag ville ha hit honom direkt efter nästa säsong, och han hade länkats ihop med oss under hela säsongen. I flera medier kom det fram att han var så gott som klar för oss. Vad händer? Beletti avgör finalen och klubben väljer att förnya hans kontrakt istället. Haha, seriöst vad är det för jävla logik? Jag får damp i kroppen när jag tänker på det här. Jag minns hur jävla förbannad jag var. Samtidigt är Chelsea överens med både Alves och Sevilla om en övergång, här var det kört. För när en världsklass spelare går till ett storlag är det i princip en omöjlighet att värva han, man måste vara först ute. Som tur är backade Chelsea undan i sista stund och sega som vi är väntade vi tills 2008 innan vi förstod vilken diamant Alves var och köpte honom. Vi hade tur där! Förutom honom gjorde vi smarta värvningar i Keita och Piqué. Den här sommaren befinner vi oss i ett precis likadant läge. Värvningarna den här sommaren kommer att bli vitala för framtiden. Det är en sån sommar, man måste ta rätt beslut. Då är det inte jippi att vi står i det här läget som supportrar med en inkompetent styrelse och tränare som inte vet vad som är bäst för laget. Ut med Abidal, pissa på honom, gör det. Skitsamma liksom det spelar väl ingen roll? Persue en spelare som redan ratat oss förra sommaren, gör det. Att han dessutom är både skadebenägen och börjar bli äldre gör inte heller något. Honom ska vi ha! Samtidigt finns världens största mittbacksdregel och ord knullar oss med sitt flörtande under en hel säsong. 24 år gammal, perfekt längd och huvudspel, utmärkt teknik och bollbehandling samt passningar. Totalt ägt en match mot vår rival, men nä. Hummels who? Vi skiter i honom och om han fortfarande är tillgänglig för köp, som med Alves, så köper vi honom om 2 år. Sega, inkompetenta, rå idioter. Alternativen till målvaktspisitionen orkar jag inte ens gå in på. Guaita. Fucking Guaita? E det ett jävla skämt eller? Han är för fan bänkad i Valencia, vad i helvete. Men nej, det är inte skämtet, skämtet är att Reina ens är med på listan. Jag orkar inte. Ska lära mig hur man mediterar nu. Det kommer att behövas inför denna sommaren. #Whosa
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:39
(Har en var om ens det ibland...)

Hah, skrattade gott åt detta. Tyvärr så är det ju sant. Ibland utan bevakning tom.

Tyvärr verkar det som, om man läser mellan raderna, att klubben också är tveksamma till Thiago. Jag hoppas fan dessa spekulationer från Sport och MD är helt uppåt väggarna. Enligt dom verkar det ju som att klubben håller på att gå under pga ett uttåg ur CL. Chilla för fan!
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:36
Henry nr 14

Tack, schyst av dig. Trevlig helg du med. :)
Barcelona Myrran
2013-05-03 12:32
MD går för fulla muggar iaf.

IN: De Gea, Hummels, Isco, Lewandowski och Neymar

Marca skriver att Cesc, Villa och Alexis ska säljas också.

De Gea kommer inte att hända.

Hummels är realistisk dock dyr, drömmen som mittback.

Isco skulle jag inte tacka nej till men hur blir det med Thiago? Roberto? Rafinha?

Lewandowski ryktas överallt till överallt, allt från Chelsea till Real så kommer vara dyyyyr.

Neymar skulle avlasta Messi väldigt mycket, speciellt i bevakning från motståndare. Förut drog Eto'o på sig två stycken, Henry (1-2 stycken) och Dinho två stycken motståndare. I dagsläget är det mer att Messi har 3-4 stycken och Pedro/Alexis/Villa/Tello har en var om ens det ibland.
Henry nr 14
2013-05-03 12:26
skadeglädjen hos folk när barca åkte ut visade hur mycket barca har plågat folk med sina framgångar! Utan barca 2008-2012 skulle många lag stannat i utvecklingen, fler o fler har tagit efter barca och det är bara att acceptera. Barca har motiverat andra lag att bli bättre på ett sätt ingen annan hade kunnat! det är de bästa laget som någonsin existerat. all heder till milan super team, all heder till madrid som vann cl ett antal år i rad en gång i tiden, all heder till united laget som tog tripplen 1999 och all heder till Arsenal som gick obesegrade! jag är inget barca fans! arsenal för mig alltid. Men de bara acceptera, ni som är riktiga barca fans ska vara stolta för det ert lag gjort de senaste åren är helt fantastiskt ville bara ni skulle veta det. fantastisk video, trevlig helg på er
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:25
Thiago Silva = minst €40m. Tito är så jävla korkad och styrelsen också om de låter honom hållas. Det köpet skulle gjorts för minst 2 säsonger sen. Nu är det för sent. Han är kroniskt skadad. Det skulle förvåna mig om han lyckades spela 25 matcher ligan under en säsong.

Nu vill Milan, denna jävla hyena till klubb, ha Cesc och de vill ha honom till fyndpris. Det är så typiskt av den klubben att komma dragandes efter att Barca blivit utskåpade i CL där de tror att de ska värva spelare på sina villkor. Antagligen kommer de att förelså ett tvåårigt lån med en låg utköpsklausul. Fan Sandro, gör aldrig mer affärer med den klubben för då ska du jagas ut ur klubben.

Varenda transfermål Barca kommer ha i sommar, kommer Florentino Perez ge sig på. Nu vill han visst betala €100m för Neymar, trots att denne och framför allt Santos redan nobbat Real Madrid klart och tydligt en gång. Allt bara för att inte Barca ska få honom. Det kommer att bli en lång sommar.
Barcelona Busquen
2013-05-03 12:14
Varför ens tala om Thiago Silva? Han gick ju till PSG inför den här säsongen. Totalt orealistisk värvning. Dessutom, som det sagts, vore det väl bättre om man värvade någon yngre.
Barcelona Hetfield
2013-05-03 12:13
Det är inte att Thiago Silva är en medelmåtta, det är att styrelsen är korkade. Om man är så sugna på Silva, varför satsade man inte på det ännu mer förra året? Det här är löjligt. Vad mer ska Hummels behöva göra? Han har ju flörtat öppet med Barcelona och fansen vill ha honom, vad mer ska de behöva se för att köpa honom? Lägg till att Thiago Silva är nästan alltid småskadad under stora perioder, han blir inte heller yngre.
Barcelona A.Gaudi
2013-05-03 11:59
Är det thiago silvas ålder som är problemet? För som spelare anser iaf jag att han är världens bästa mittback, fruktansvärt bra är han. Men han fyller ju 30 nästa år och är ingen långsiktig lösning. Dock hade jag också föredragit hummels, då han är yngre och kan växa in i laget. Men här låter det som om thiago silva skulle vara någon medelmåtta, icket.
Barcelona Gabriel
2013-05-03 11:56
Enligt uppgifter är det Titos beslut att gå efter Thiago Silva igen då han anser att Hummels är för seg, haha. Helt ärligt, jag börjar seriöst tveka på hur mycket Tito förstår sig på fotboll. Mitt förtroende för honom är i nuläget lika med noll. Om vi värvar Thiago Silva istället dör Hunmels är det han och enbart hans val. Jag kommer att klandra honom för det. Jag vill att ni alla minns det här när vi är mitt inne i nästa års säsong och "klagar" på att vi inte tog Hummels när vi hare chansen. Det är enbart Tito som ska klandras. Samtidigt läser man i EMD att Hummels vann omröstningen bland fansen gällande vem man helst vill se som försvarsfördtärkning. Hela 59%. Tito och Rosell, the people have spoken!
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-05-03 11:18
Jonas - tots units fem força //

Btw, var det Bojans farsa som scoutade Yaya och rekommenderade köpet av honom? Fler sådana värvningar tack ja! =)
2013-05-03 11:15
Rambla~

Förhoppningsvis har de väl lite insikt i att klubben måste agera för lagets bästa.
Jag menar, Puyol borde ju vara den första av samtliga i truppen att förstå detta. Alternativt får vi se vilka "cojones" Tito har att bänka klubbens äldre ikoner (läs Puyi och Xavi) nästa säsong för att slussa in nya spelare i startelvan.
Köper man dessutom in en ny mittback av klass kan ju knappast Puyol förvänta sig vara förstavalet.
Annars kanske det är ett problem som löser sig själv. Med sin sedvanliga skadebenägenhet lär han ju inte vara tillgänglig under större delar av säsongen ändå =P
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-03 11:10
Klubbar att ta efter på Silly Season: Tottenham - ett lag som tidigare var känt för sina patenterade sista-sekunden-värvningar har nu börjat agera smart på SS. Har fått in klasslirare som Vertonghen, Lloris, Dembele, Holtby och Dempsey till riktigt bra pris. Lyckades också få ganska bra betalt för Modric. Bayern München - Mästare på att agera snabbt och enkelt. Köpte den här säsongen Dante (4m €), Mandzukic (14m), Pizarro (free transfer), Shaqiri (12m) och Martinez (40m). De tre första får ses som fantastiska fynd, de två sistnämnda lite dyrare men har levererat och framför allt - bidragit till större bredd och gjort att ingen kan känna sig säker på sin plats. Just det kunde vara nyttigt för t.ex. Pedro och Pique, lite eld i baken så att de måste leverera för att förtjäna sin plats. Atletico Madrid - Torres lämnar? Inga problem, Aguero och Forlan kommer in. Kun lämnar och Forlan året tidigare? Nema problema, Adrian ansluter på free transfer, Falcao kommer från Porto och tillsammans gör de 55 mål på en säsong. De har sålt spelare som De Gea och Aguero för massvis miljoner, och senare plockat in duktiga ersättare billigt. Spelare som Cebolla Rodriguez, Miranda, Adrian och Tiago har plockats in gratis, Diego Costa, Gabi, Suarez och Juanfran för fyndpriser. Nu är det så att vissa av de här klubbarna har en annan position och dragningskraft i fotbollshierarkin och måste jobba på ett helt annat sätt än Barca, men det är intressant att jämföra och ta lärdom av hur bra klubbar kan lyckas trots mindre pengar investerade.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 11:05
DM1982 Jag hade kunnat tänka mig 22 spelare i truppen plus Abidal och Puyol som utfyllnadsspelare. Alltså de får spela lite matcher då och då, i copan och när ordinarie spelare behöver vilas/roteras. Det hade varit det ultimata. Frågan är bara om de två är villiga till sådana undanskymda roller i laget. Tveksamt om du frågar mig. De är vinnare, de vill vara viktiga för sina lag och spela så mycket som möjligt. Nåja, det hade varit ett drömscenario enligt mig om de fick sådana roller.
Barcelona DM1982
2013-05-03 10:58
The players who are on loan this season (Afellay, Fontas, Cuenca) as well as Bojan (buy back) won't be part of the squad next season. [md] Det kommer hända mycket under sommaren. Av dessa spelare är det bara Cuenca som jag vill ska komma tillbaka. En hel säsong i Ajax kommer bara göra honom gott.
Barcelona DM1982
2013-05-03 10:55
Men nu är det så att kontrakt ska skrivas på sportsliga skäl, inte av ömkande orsaker. Jag tror inte att Abidal klarar av en hel säsong, han kanske kan göra inhopp här och där. Det räcker med Puyol, det behövs inte fler som inte fixar en hel säsong. Det måste till vettiga kontrakt nu, inte sympatikontrakt.
Jeffson
2013-05-03 10:54
Rosell är våran lilla egna Mourinho som pissar på allt vad klubbvärderingar heter. Den stora skillnaden är att vi fans hatar honom. Medan Mourinho har uppnått någon form av legendstatus i fascistälskarnas ögon med sina spanska cuptitlar och CL-semis.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 10:54
@Capitán - El tiburón:

Det stämmer, Abidals kontrakt går ut i sommar. Det låter väldigt fint att ge honom en roll i klubben och det är nog inte problemet. Jag tror nog att klubben kan tänka sig det. Problemet är ju att Abidal vill spela vidare någon säsong till eller två. När sen Tito vill banta truppen till 22 spelare blir det ju genast svårare att ge Abidal en plats. Det blir inte en tillräcklig konkurrenskraftig trupp om du tänker att även Puyol ska fortsätta spela vidare. Vi behöver ju bredda försvaret i första hand. Med både Puyol och Abidal känns det liksom inte som att ha bredd i försvaret. Kan de spela 3 matcher i veckan? Mindre troligt va?
2013-05-03 10:45
Om jag inte har fel så går väl Abidals kontrakt ut nu i sommar eller?
Givetvis ska han få stanna i klubben om han vill, men jag kan inte förstå att vi ska skriva ett nytt spelarkontrakt bara av ren sympati. Möjligtvis kanske en förlängning på ett år.
Killen är ju transplanterad och alla är väl medvetna om att den Abidal vi såg för två säsonger sedan kommer med största sannolikhet inte tillbaka.
Istället hade jag hellre velat att man gav honom en möjlighet att stanna som ungdomstränare eller få någon annan roll i klubben.
Klubben ska värna om spelare som har haft den otur Abidal genomlidit, men det kan inte gå ut över våra sportsliga ambitioner enligt mig.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-03 10:45
Jonas Silly season hade kunnat bli riktigt trevlig men jag litar inte på ledningens kompetens och omdöme ..!
Barcelona Vampíro
2013-05-03 10:38
Lämnar Abidal så bojkottar jag Barça till 2016.
Barcelona NoGo™
2013-05-03 10:35
@Gabriel:
Att de ska överväga att skeppa iväg Abi gör mig äcklad rent utsagt! Ger mig fan på att Rosell o co kommer genomföra det också. Så typsikt dem!
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-03 10:31
Faktum är att jag ser fram emot Silly Season, vi behöver verkligen ömsa skinn och det blir kul att se vilka som kommer in. Hoppas jag är glad efter den 31 augusti också.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 10:20
Deulofeu

Spelade inte Bartra och Inigo Martinez tilsammans i U19 och U21
Barcelona Deulofeu
2013-05-03 10:15
En väldigt bra artikel om hur vi bör agera i sommar någon som vet hur vi får den till Zubi?

Jag vill dock inte låna ut Bartra och helst ser jag att vi går efter en annan målvakt är Guaita tex Ter Stegen.

Läs artikeln de ser samma sak som oss

Upp med Deulofeu in med Neymar och Hummels hur svårt kan det vara?
Barcelona Deulofeu
2013-05-03 10:13
Man kan verkligen bli förbannad på Fabregas men han har sådant som många andra saknar i spelet han vågar chanspassa och spelar rakt har är vår plan b på många sätt.

Kommer det in en spelare som Neymar kommer vi kanske börja våga kontra? Långboll Fabregas till Neymar lite roligare än när Sanchez får läget...

Man kan inte sälja Fabregas nu när Xavi är 33 år! Möjligtvis om man anser att S.Roberto eller Rafinha är så pass bra redan nu efter stor dominans i segundan.

Rafinha är ju en poängspelare som spelar lite djupare i a-laget skulle han nog komma mer till sin rätt många i B-laget kan ju inte ta emot en passning...
Barcelona Deulofeu
2013-05-03 10:09
Thiago Silva i all ära men det tåget har gått varför ska vi värva en till spelare med kurvan endast nedåt och skadebenägen?

Henry,Villa,Zlatan varför värva spelare som är runt 30? de har max någon säsong de kan ge oss och väljer vi att sälja dem får vi knappast tillbaka det vi betalaIde.

Tycker det är bättre att göra som med Sanchez betala en del för en spelare som har varit med en del men misslyckas han i klubben tappar vi inte så mycket pengar då han har åldern på sin sida och lätt kan säljas vidare.

Det finns tre mittbackar vi kan köpa Hummels prio 1, Inigo Martinez prio 2,Samt Marquinhos prio 3.

Hummels är helt komplett match nummer två mot Madrid är bland det bästa jag sett av en mittback på bra länge.Lätt värt runt 400 miljoner kommer knappas floppa.

Inigo Martinez vänsterfotad med två bra säsonger i la liga bakom sig riktigt vass men saknar internationella erfarenheten.Mer etablerad än Bartra och nackdelen skulle väl vara att han hämmar honom men jag tror båda skulle få spela en del.Skulle passa bra med Pique.Mest prisvärda alternativet.

Marquinhos är liksom Inigo som gjord för Barca men känns som ett mer osäkert kort ett rivgärn bredvid Pique snabb och brytningssäker.Kommer bli dyr.

Möjligtvis att vi ska försöka värva Vertonghen men tror knappast han vill flytta direkt.Får vi ingen av dessa ska vi satsa fullt ut på vårt nya hjärta Bartra!

Annons: