/spanien/barcelona/forum/7190.aspx/spanien/barcelona/forum/7190.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-10 15:58
Gabriel

Den här säsongen snittar vi på 9,6 vunna nickdueller per match. Detta är den lägsta siffran av samtliga lag i de 5 bästa europeiska serien. Man kan jämföra denna siffran med Reals 15,7 per match, Bayerns 15,1, Dortmunds 17,4, Atleticos 18,6 eller Stokes 29.2 om man så vill.

Det här vore vårt mest huvudskickliga lag:
VV
Adriano-Pique-Puyi-Abidal
Thiago-Busquets-Song
Messi-Fabregas-Sanchez
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:57
Diar Shekha

Jag gör också så nu. Better safe than sorry!
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:57
Barcaholic

Okej, bra då vet man det. Tack så mycket, uppskattar det!
Barcelona Diar Shekha
2013-05-10 15:56
Gabriel Det har tyvär varit så för mig med. Jag brukar kopiera mitt inlägg när jag skriver ett långt inlägg för att slippa skriva om sen när det försvinner.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcaholic
2013-05-10 15:55
@Gabriel:

Det är inte fel på din dator, det har hänt samma sak för mig varje gång jag försökt redigera något eller skriva lite längre inlägg. Och fortsätt gärna med dina inlägg, klockrena i princip varenda en. Det är nästan så att du läser ens tankar.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:52
Här kommer inlägget som var tänkt för två inlägg sedan...

addeh

Agreed om din första rad, när det kommer till fasta situationer så håller jag med dig om att hela laget måste bli bättre på det, men det är nog inte särskilt enkelt heller med tanke på medellängden i laget. Vi behöver mer fysik och längd i truppen och backlinjen, det är också en av anledningarna till varför jag verkligen vill se en värvning av Hummels. Jag väljer att återigen referera till trippel säsongen. Medellängden i laget var längre än nu.

* Yaya Toure, 191 cm - Busquets, 188 cm
* Abidal, 188 cm - Jordi Alba, 170 cm
* Puyol, 178 cm - Javier Mascherano, 174 cm
* Henry, 188 cm - David Villa, 175 cm/ Tello, 178 cm
* Samuel Eto'o, 180 cm - Pedro & Alexis Sanchez, 169 cm

Vi har blivit kortare på 5 olika positioner utav 11. Under trippelsäsongen var vi inget litet lag. Det var Xavi, Iniesta, Messi och Alves som var relativt små. Jämför det istället med nu. Det är inte så konstigt att vi både blir sönderkörda rent fysiskt och även på fasta situationer. Det är inte så simpelt som att bara säga att laget som ett kollektiv måste bli bättre på att försvara sig på hörnor och frisparkar. Barça är inte dummare än att veta att detta är lagets akilleshäl, de vet säkerligen om att motståndarlag vill försöka utnyttja den här delen så de försöker säkert att träna så gott som det går, men med så många små spelare, och egentligen bara Piqué som försvar på fasta situationer blir det mycket svårare. Och nu har jag inte ens nämnt Keita som är 183 cm och en erkänt bra huvudspelare, både offensivt och defensivt.

Valdes
Alves - Piqué - Puyol - Abidal
Yaya Toure
Xavi - Iniesta
Messi - Eto'o - Henry

Medellängden på det här laget ligger på 179,9 cm så med andra ord nästan 180 cm.

Valdes
Alves - Pique - Mascherano - Alba
Busquets
Xavi - Fabregas
Pedro - Messi - Iniesta (det är det här som jag fått uppfattningen är Titos första 11)

Medellängden på det här laget ligger på 175 centimeter, vilket är hela 5 centimeter kortare och faktiskt en betydlig skillnad sett till medellängd på ett lag. Min poäng är att vi förr var mer kompletta som ett lag och hade styrkor i flera olika delar av spelet, ett av dom var fasta situationer. Vi släppte inte ens in hälften så mycket mål på fasta situationer under trippelsäsongen som vi gjort den här säsongen.

Nu påstår inte jag att vi ska köpa in långa spelare bara för att de är långa, men förut hade vi längre spelare som också bemästrade Barça fotbollen och tiki taka spelet. Jag anser att vi behöver mer längd och fysik i laget, åtminstone i truppen. Våra svagheter måste tas itu med.

Slutligen, jag tror också på Bartra, men vi behöver fortfarande minst en mittback.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:47
Vet inte om det är min dator eller något fel på själva sidan, men när jag ska redigera ett inlägg så försvinner nästan allt jag skrivit. Om någon annan har liknande problem så hojta gärna till. Hade varit bra att veta om det är min dator det är fel på eller enbart sidan...
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:44
- (vet inte vad som är fel när man postar inlägg här, bara en del av inlägget postas, se nästa inlägg)
Barcelona Barca King -
2013-05-10 15:41
Tito har bara en säsong på sig! Det är en risk från rosell, om Tito misslyckas kan han räkna med kicken i nästa val:D Låt er inte luras, det finns många tränare som kan vinna med den truppen Barca och Real hat och kan erbjuda en tränare. Och det kan se ut som att de har gjort en helt okey säsong. Även om deras taktisk kunnande är mediokert. Jag minns hur spelarna pratade innan om Peps taktiska kunnande och hur de inspireras ut av honom. Tito? Hört inget om Tito men självklart ska han få en säsong till. Vi är trots allt Barca. Vi får hoppas att han inte står efter varje stormatch med byxorna neddragna av en bättre taktiskt tränare. Jag vet inte vad ni tycker men jag tror att Dortmund hade slaktat lilla Tito värre än Bayern. Deras omställningar är helt galna.
Barcelona Hetfield
2013-05-10 15:40
elbraco Tito är rätt så envis, så det är väl knappast orealistisk att tänka sig att han kan tjura och återigen skippa att köpa en mittback om Thiago Silva inte kommer. Inget illa om Thiago, han verkar vara en väldigt fin person och en bra mittback, men priset och åldern är inte särskilt lockande.
2013-05-10 15:28
L.A.M Nr 10

Alves är en ganska märklig spelare. Vissa matcher kan han radera ut spelare som Ronaldo och andra matcher existerar inte hans defensiv.
Han gör otroligt mycket poäng för att vara försvarare, men trots det kunde han göra mycket mer då majoriteten av hans inlägg hamnar på sektion F.

Jag tror inte att det finns någon ytterback som är lika bra på små ytor som Alves, när det gäller kombinationsspel (framför allt med Messi), att spela sig ur trånga situationer och lirka fram en utsida när det behövs är Alves en mästare. Ofta sitter jag och gnäller på honom när han ska dribbla och plötslig bromsar och börjar gå med bollen. Eller när hans frisparkar och inlägg far långt upp på läktaren. Sen så kan dunka in en halvvolley i krysset mot Real, hitta av Fabregas panna på 30 meter eller få fram en omöjlig yttersida till Messi. Så oberäknelig. Det är väl därför man älskar honom, den ilskne dvärgen.
2013-05-10 15:15
Diar Shekha

Hoppas verkligen Deulo flyttas upp, tänk vad mycket talang vi skulle kunna gå miste om annars! Sen ska vi skynda långsamt med honom, det kan mycket väl bli en Bojan, eller till och med en Gai om vi har otur. Eller en Messi. :)

Om vi lånar ut Rafinha och Roberto är det ett måste att vi ska kunna köpa tillbaka dem enkelt vid succé. Där finns det också mycket talang vi kan gå miste om.

Under Peps tid i klubben fick 22 (!) canteranos debutera, under Titos tid har en fått göra det och det är Planas. Inte bra.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 15:14
Barcelonistas

Alba är säsongens utropstecken. Vilken värvning vi gjorde för väldigt lite pengar. Något som däremot känns sådär är att ha sådana offensiva ytterbackar på båda kanterna, jag tror det är en av anledningarna till vårt usla försvarsspel. Dani Alves är en av mina favoriter men ska jag vara ärlig så vill jag se Montoya mer och mer som högerback. Tycker han är väldigt stabil och bättre än Dani i defensiven, sen har han knappast brassens spetsegenskaper i offensiven men vi får fokusera mer och mer på vänsterkanten, där Alba som sagt är riktigt grym.
Barcelonistas
2013-05-10 15:13
Lite fler nyheter kring Neymar, som verkar vara helt besatt av att komma till oss.

Real Madrid offered Santos player Neymar higher signing bonus and higher salary than Barcelona, but he only wants to join Barcelona. [sport]

Santos forward Neymar (21) has told teammates that he will leave the Brazilian club after the Confederations Cup in June. [mundo deportivo]
Barcelonistas
2013-05-10 15:05
Monchengladbach goalkeeper Marc-Andre Ter Stegen (21) is at this moment Barcelona's first option to replace Valdes, who won't renew. [sport] Alba: "Despite not being at our best in CL semis, it's a very good season. Personally, best year in my career. First Liga would be special." Det här är bara början Alba, du kommer få smaka på fler liga titlar och Cl titlar kommande åren.
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2013-05-10 14:45
Två av Barcelonas video-expert analytiker vars kontrakt löper ut 2014 kommer att hänga med Guardiola till Bayern München. Källa: [ AS ]

Och Rosell gör inget åt det..
Atlético addeh
2013-05-10 14:41
Gabriel

Visst håller jag med dig att den där ledartypen hade verkligen behövts då inte Puyol är med. Bartra har potential att växa ut till den ledaren han var i B-laget men då måste han också få mer speltid. Tyvärr verkar det ju dom att Tito gett sig den på att Pique är förstaalternstivet som mittback, och då är det i min mening ett större problem än om någon värvas in eller inte. Det leder också in på frågan om Tito är rätt man för Barcelona, vilket jag precis som du är väldigt konfunderad kring.

Att vi släpper till mycket på fasta är något hela laget måste jobba med.

Angående trippelsäsongen så gjorde väl Caceres inga värst stora avtryck, Abidal spelade vänsterback och Yaya gick bara ner i försvaret ett fåtal gånger. Skillnaden då var att Pique var galant, Rafa höll som komplement och Puyol var Puyol.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-10 14:32
@barcastuff: B player Gerard Deulofeu (19) will almost certainly be promoted, while Sergi Roberto (21) and Rafinha (20) could leave on loan. [el9] Det vore fantastiskt.
Barcelona Busquen
2013-05-10 14:28
Gabriel: Jag håller med dig om mycket. Och du har såklart rätt att kritisera hur mycket du vill inom klubben, det är ju diskussioner som forumet är till för. Men varför totalt döma ut Tito redan innan transferfönstret ens har öppnat? Visst, Song-värvningen i somras var konstig. Men han är ju förmodligen inte blind eller fullständigt okunnig om fotboll, nu har han gett denna spelartrupp chansen en säsong och det är uppenbart att försvaret inte håller, speciellt med tanke på att Puyol varit skadad mer än han varit frisk. Om Tito skulle välja att inte förstärka försvaret i sommar så fine, då stämmer jag in i din sågningskör. Men jag tror inte att det finns en chans i h*lvetet att det blir så i sommar. Att MD m.fl. skriver dessa rykten är i mångt och mycket för att skynda på olika transfers och skapa en opinion bland Barcasupportrar om att vissa värvningar är önskvärda. Mundo Deportivo och Sport är tidningar med upplägget att 90 % av innehållet ska handla om FC Barcelona. Jag reste runt i Spanien i ett halvår och läste dessa tidningar i princip varje dag. Som ni förstår (och förmodligen redan vet) så blir det en hel del spekulationer, rykten, fabricerade historier, etc. för att fylla ut en papperstidning med nyheter om ENBART Barca 365 dagar om året. Så ta det som skrivs med en näve salt.

Sedan håller jag med om att de spelarna du nämner underpresterat. Fast inte så mycket i höstas väl? Jag tycker att både Piqué, Pedro, Alves och Cesc presterade väl i höstas, liksom Barcelona som kollektiv. Jag tror att en anledning till att ligan avgjordes så tidigt den här säsongen är att Tito inte experimenterade så mycket med startelvan eller gav osäkra(re), mindre rutinerade kort som Bartra, Tello och Montoya chansen. Att Tito inte gett ungdomarna chansen nu i vår, när många spelare varit under isen, är svagt, det håller jag med om. Å andra sidan tycker jag att man kan förstå att han vill ge spelare som Cesc, Pedro, Piqué och Alexis chansen att hitta formen. Det är spelare som har en mycket högre potential än de visat upp, och spelare hittar sällan formen genom att INTE få spela matcher. När man lagt över 30 miljoner euro på Fabregas, som spelmässigt lämnat en hel del i övrigt att önska, tycker jag att det är helt rätt att han får spela för att hitta den form och den potential han besitter (även om hans spelmässiga roll behöver klargöras/förändras). Samma sak med Piqué - han var topp 5 i världen på sin position för 2-3 år sedan och lär knappast hitta tillbaka till den formen om han placeras på bänken. Jag tycker att det finns en poäng med att försöka få underpresterande spelare i form genom att ge dem speltid. Att Tito väljer vissa spelare före andra tror jag inte handlar om en "favorisering" som vissa vill göra gällande, utan snarare att han vill att dessa ska hitta formen de hade i höstas, eller i Piqués fall för två säsonger sedan.
Men visst, jag tycker också att Thiago och Montoya borde fått mer speltid efter att ligan känts mer eller mindre klar ganska länge nu. Att Bartra "bara" fått starta 8 matcher tycker jag dock inte är så konstigt, han är inte tillräckligt bra för en startplats i Barca och jag tycker att både Piqué, Puyol, Abidal, Mascherano, Busquets och Adriano gjort det bättre på hans position. Enda undantaget är Song, som helt enkelt inte ska spela mittback. Att Bartra startar x2 mot Bayern med så lite matchträning är mest olyckligt, eftersom han inte (än) är redo för en sådan uppgift och att skadorna på Puyol och Mascherano (och Abidals sjukdom) kom extremt olägligt.
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:19
Elvarco

RÄVAR*!! Haha awkward att det blev Rövar istället, men jag skriver som en mongolid med mobilen så ni får ursäkta :p...
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:06
aha okej, tack för svar!
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:05
koeman92 rövar!? det blir ban på det ;) nämen det är i tider som denna, när det inte är match, då man ska besöka forumet.
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:04
Elbarco

Nej, 1.70 och 1.60 är två olika personer.
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:03
1.70-ligan Agger har ju börjat snacka om att lägga av med fotbollen och starta en tatueringsstudio eller nåt. Är 1.60-ligan ditt nya nick eller är det någon annan? undrar för att du verkar variera namnen :)
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:03
Ursäkta stavfel, skriver från mobilen...
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:02
Wow... Snacka om att forumet fått hjärt och lugnräddning nu om ni förstår vad jag menar. Stort tack till rövar som Gabriel, L.A.M 10 och Rambla som lögger ner tid på att skriva så smart utvevklade och konstruktiva texter! :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 13:51
Vi har fem mittbackar som alla är duktiga i grund och botten men saknar något för att bli den där ledaren i försvaret. Piqué är för dålig, så enkelt är det. Han har ingen pondus, verkligen ingen som motiverar sitt lag eller leder en backlinje. Mascherano är bra när han spelar brevid en klassback, som kan positionera sig för att täcka upp för argentinarens misstag för att han är för aggresiv och slarvar i positionsspelet. Bartra är inte tillräckligt rutinerad och erfaren än. Puyol när han är frisk är perfekt, jag tycker inte han blir sämre utan snarare bättre och bättre. Men det är just det, när han är frisk. Killen är ju skadad året om i stort sett. Abidal har inlett lovande efter sin frånvaro men ändå ingen man kan lita på, inget ont mot honom men nu är det som det är. Dessutom är varken han eller Puyol långsiktiga lösningar. De är 34 och 35 den här säsongen, vi behöver ett nytt alternativ.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2013-05-10 13:49
The Reporter

Det är nog mer än du tror som har koll på den tyska fotbollen sedan några säsonger tillbaka. För min del blev det per automatik när man hade kanalen Eurosport. Man bjöds på fotboll när tv4 sport som oftast inte visar någon fotboll.
Barcelona 1899
2013-05-10 13:47
Mascherano måste förbjudas tillträde till en fotbollsplan i egenskap av mittback... Han gör väl ingen människa glad i den rollen?
Barcelona Gabriel
2013-05-10 13:42
Kolla vad vi hade under trippel säsongen;

* En 5 års yngre Puyol
* Rafael Marquez
* Piqué
* Caceres
* Abidal
* Yaya Touré (de få matcher han spelade som mittback gjorde han betydligt bättre än Mascherano).

Det är 6 mittbacksalternativ, där dessutom både Puyol och Abidal var yngre och friskare. Det är dags att förnya.
Annons: