/spanien/barcelona/forum/7164.aspx/spanien/barcelona/forum/7164.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca o Mort!
2013-05-13 22:26
Dinho the artist

Hehe alla vill väl säkert vinna den men man måste ju vara lite realistiska och kan väl inte direkt förvänta sig den.
Barcelona zigazaga
2013-05-13 22:25
Hehe, men Perez, så kan man väl inte säga? :P
Barcelona grande jw
2013-05-13 22:25
Kunglig snubbe... :D

Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-05-13 22:12
@Capitan Puyol - El Corazón:

Jag gjorde en liknande artikel inför januarifönstret, Se länktips.

Självklart har en del hänt sen dess, men grunden finns. Har inte möjlighet att grotta ner mig i det nuvarande läget, men om någon annan redaktionsmedlem eller gästkrönikör vill ta tag i det så är det bara att köra.
Barcelona Dinho the artist
2013-05-13 22:08
"Vilken målsättning anser du att Barcelona ska ha nästa säsong gällande titlar?"
Ligan + Champions League 39%, Trippeln 23% (77personer)

Hur kan ett lag som Barca i n t e aspirera på trippeln varje år? Är väl en självklarhet att man satsar på det?
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-05-13 22:06
Messi har fått en svullnad, ett så kallat ödem, i låret som är vätskefyllt.

Normalt sett kommer han att missa resten av säsongen, men man kommer göra fler tester i morgon för att utvärdera omfånget av skadan.

Hoppas han kan spela sista matchen i alla fall.
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-13 21:10
NoGo™

Hahaha så illa! Om någon hittar firandet kan ni väl lägga upp den.
Fanns det några höjdpunker?
Barcelona NoGo™
2013-05-13 21:09
@Pep, The Creator

Det är slut :P
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-13 21:08
Kom nyss hem någon som har länk?

Har kollat länkarna där nere och ingen funkar och sidan här åt höger har knasat ihop sig!
Barcelonistas
2013-05-13 21:06
4 liga titlar på 5 år :). Så jävla gött VISCA BARCA!.
Barcelona MessiyoyO 10
2013-05-13 20:57
Haha Puyol ger Pique ett par smällar! På tiden att någon bankar lite vett i huvudet på honom!!
Barcelona NoGo™
2013-05-13 20:43
Hahah Puyi :D
Barcelona Barca King -
2013-05-13 20:38
AAAAAAAAAAAAAALEXIS NJUTER VERKLIGEN :D

Hoppas vår Chileno exploderar på plan snart också hahaha.
Barcelona Capitan Puyol - El Corazón
2013-05-13 20:28
Kan inte redaktionen göra en liknande artikel om kontraktsituationerna i Barcelona och vad för positioner spelarna har kontrakts/marknadsmässigt.

Kolla länk.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-13 19:49
Tror inte det hade funkat med Neymar och Reus i samma lag. Det är enormt frustrerande med både Alexis och Pedro på varsin kant men jag tror en av dem behövs i laget, en som tar jobbet och tänker laget före jaget. Reus löper mycket men i grund och botten är han en individuell spelare som har sina främsta egenskaper i att göra sin gubbe och skapa chanser på egen hand. Samma sak med Neymar. Tveksamt om det funkar med dessa två samtidigt. Ni säger att vi kommer ha fem spelare som kan göra sin gubbe enkelt, ja men vill vi verkligen ha ett sånt hawaii-spel där alla dribblar hela tiden? Det låter lite Real Madrid över det hela. Det gäller att ha olika spelartyper i startelvan. Vi behöver passningsspelarna, det har vi många av(Xavi, Sergio, Iniesta, Messi med flera), vi behöver playmakers, det har vi(Iniesta, Messi)vi behöver också snabba yttrar som är bra mot en, vilket vi har i viss mån men förmodliogen skulle må bra av en till. Den spelartypen vi behöver mest till anfallet är dock för mig en målskytt, en ren striker. I matcherna mot Bayern saknade vi helt spets framåt, vi måste ha någon som ligger och hugger däruppe. Motståndarna har läst falska nian-formationen nu, det gäller att veta när man ska gå vidare och utveckla sitt spelsätt.

Angående spelsystemet. Jag vill inte att vi ska förändra hela grundtanken och filosofin som sitter i väggarna i hela FC Barcelona. Men vi behöver små taktiska förändringar, helt klart. Jag är av åsikten att själva formationen egentligen bara ör siffror, det viktiga är vilka roller de olika spelarna har, om de passar bra med varandra, hur de rör sig etc. Och där anser jag att vi behöver en anfallare. Man kan säga att det är 4-2-3-1, det är enklast och får folk att förstå det lättare. Man kan också säga 4-3-3 med en offensiv mittfältare, eller 4-2-2 med en droppande anfallare. På planen kommer det ändå inte vara uppställt sådär.

Jag är för att Iniesta får en mer Xavi-roll samtidigt som man spelar in Thiago i den rollen mer och mer. Detta brevid Busquets. Sen får Messi en något annrolunda roll även han, där mycket är likadant men där små saker förändras. Han kommer ha en något lägre utgångsposition men vi som ser matcherna vet att han droppat mycket tidigare. Skillnaden nu är att med en striker så får vi mer tyngd och spets framåt samtidigt som vi inte förlorar kreativiteten längre bak i planen, och Messi får dessutom mer utrymme iom att motståndarna behöver markera anfallaren.

Man kan ändra spelarna i den här taktiken en hel del. Iniesta tillvänster eller som tia, Messi som anfallare, Thiago till vänster eller som tia, Cesc som CM eller tia, Xavi in på mitten. Poängen är att systemet, filosofin, med vårat passningsspel och idé om att äga matchen förblir densamma men att vi måste bli lite rakare, lite mer på mål. Och för att bli det anser jag återigen att det behövs spets framåt. Vi behöver kunna anfalla på olika sätt. Dortmund och Bayern har tagit vår fotboll blandat med annan fotboll och fått sin egen, vi borde göra samma sak då vi i semifinalerna blev överkörda fysiskt och tempomässigt. Det behövs få in del fysik i vårt spel och mer tempo, snabbare spel.
Barcelona Bàckis
2013-05-13 19:43
Undra vem som är bäst i laget på att kröka? Kan tänka mig att det är typ Pinto eller Song ;)

Härliga bilder på hemsidan och live-streamen, bucklan är hemma igen :)
Barcelona Gabriel
2013-05-13 19:40
Barcelonito / Lucho Enrique 21 Jag skrev aldrig att jag tror att klubben kommer att gå efter Reus, det är inte en speciellt realistisk värvning med tanke på hur det är i nuläget med alla andra positioner som måste förstärkas, det är mer en värvning jag personligen gärna skulle velat se. Hade det varit upp till mig hade jag sålt Cesc och finansierat värvningen av Reus med pengarna man fick in för honom. Sen ska Iniesta spela i mitten och ingen annanstans! Och som jag redan nämnde, jag tror inte att en värvning av Reus är möjlig om man inte gör vissa beslut inom truppen gällande vem som ska stanna och vem som bör säljas. Hade Reus köpts, hade någon annan fått vara tvungen att säljas. För jag ser inte heller hur man ska ha pengar till att köpa honom om vi ska lyckas med att köpa Ter Stegen, Hummels och Neymar.
Barcelona Floquet de Neu
2013-05-13 19:34
Man njuter utav att se gubbarna så glada och alla människor ute på gatorna som firar. Hade varit grymt att vara där nere just nu.
2013-05-13 19:33
Capitan Puyol - El Corazón
Ang. Reus.
Exakt min mening! Jag nämnde det tidigare att Reus, för mig, är den typiska "Realspelaren". Det var inte uppskattat dock.
2013-05-13 19:28
Älskar att Alexis sitter på bussen med en katalansk flagga knyten runt halsen! Förväntade faktiskt inte mig det av en chileño ;)
Barcelona NoGo™
2013-05-13 19:26
@Gabriel

Har inte varit några problem för mig men vet att det laggat lite för andra med. Vet inte vad det beror på dock.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2013-05-13 19:24
Gabriel Behovet av Reus finns fortfarande inte i ett Barca med Neymar, Messi, Pedro, Alexis, Tello, Deulofeu och Iniesta som potentiella anfallare. Han är en fantastisk spelare men Barca kommer inte gå för 2 anfallare med den uppsättningen man redan besitter på forwardsidan. Dessutom behöver man pengar för att finansiera en målvakt, en dyr mittback och möjligen en back eller mittfältare till. Tror att ledningen isf skulle vara mer intresserade av Gundogan eller Isco som det har pratats om ifall de går för ett fjärde nyförvärv.
2013-05-13 19:22
Gabriel
---
Okej, jag förstår dig och köper faktiskt argumenten för ett ev. köp.

Dock är väl köpet ganska otroligt?
Reus gick till sin favoritklubb, han kunde välja Bayern. Han har ingen utköpsklausul, Dortmund vill knappast tappa ännu mer mark på Bayern och sälja hela sitt lag (Lewandowski, Hummels). Plus att Barca, i min mening, inte behöver förstärka kanten (förutsatt att Neymar anländer). Jag ser ju mycket hellre att man värvar in en Marcos utöver Silva/Hummels.
Barcelona Gabriel
2013-05-13 19:20
NoGo™

Moltisimas gracies, hermano!

Bara för mig det laggar?
2013-05-13 19:19
Gabriel

Reus är en fantastisk spelare men Barca skulle inte få ut hans fulla potential då han helst rör sig på stora ytor. Han är mer av en kontringsspelare som skulle passa perfekt i ett lag som Real Madrid och Chelsea (de smutsigaste tyvärr).
Barcelona NoGo™
2013-05-13 19:15
@Gabriel:

Här kan du välja.
Barcelona Gabriel
2013-05-13 19:10
Dinho the artist

Allt handlar om taktiskt finslipande. Han är en ung spelare som inte ens lärt sig hälften av det taktiska som en fotbollsspelare bör kunna. Dessutom utvecklas man rent taktiskt otroligt mycket som spelare när man kommer till Barcelona. Det har man hört flera spelare nämna efter de blivit Barça spelare. Thuram, Henry, Gudjohnsen och Alexis är bara några av flera som uttalat sig om det här. Sen ser jag inte Reus som en chansspelare, jag ser han som en lagsspelare som dock har egenskapen att klara av att ta sig förbi sin motståndarspelare och även slå avgörande passningar. Du hade inte sett samma Reus i Barcelona som du nu ser i Dortmund, med det menar jag inte en total transformation som det blivit med Alexis. Vad jag menar är att Reus hade lärt sig att spela en mognare fotboll i Barcelona, trots att han redan nu spelar moget vad gäller självförtroende.

Han besitter allt jag söker hos en mittfältare/kantspelare. Smarthet, lagspel, bra med båda fötterna, bra skott på bollen, drivet med bollen, snabba beslut, fina avslut, pressar motståndarna. Jag ser han som en helt annan spelare än Neymar. Den enda likheten de har är att de är bra på att driva med bollen och ta sig förbi motståndarna.

Du får olika saker, inte samma saker om man köper de båda.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-13 19:05
Klart Xavi har flickvän :P
Barcelona Gabriel
2013-05-13 19:04
Någon som har livefirandet med det ursprungliga katalanska kommentatorerna?
2013-05-13 19:03
Gabriel
---
Nej, jag är medveten om att han är en skicklig spelare. Jag skrev även ett scenario med "båda två".
För mig är Reus lite mer av en chansspelare. Han gillar att snabbt komma till avslut samt att han gillar att slå avgörande passningar osv. För mig är det en spelare som är väldigt lik Neymar i dessa anseenden. De är två helt skilda spelare men de har några likheter, och jag ser inte hur ett lag, som nämnt nedan har i sitt DNA att ha 70% bollinnehav, kan spela med två av dessa.
Annons: