/spanien/barcelona/forum/7139.aspx/spanien/barcelona/forum/7139.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Dinho the artist
2013-05-13 15:53
alltså, Gabriel, kan du upplysa mig kring varför vi ska värva en spelare som Reus? Jag förstår logiken i ett scenario utan Neymar, men båda två?
Barcelona barca de Corazon
2013-05-13 15:53
fan vad underbar ska få tvillingar så nu har man besällt barca body till min små som kommer innom 3 månader medan min andra pop0jke heter redan leonel undrar vad dom andra ska heta:)
Barcelona NoGo™
2013-05-13 15:52
De är redo för parad! :P

Mat först dock!
AndreMario
2013-05-13 15:40
Smutset visar sin rätta sida återigen
Barcelona Hetfield
2013-05-13 15:36
Jag vill inte vara taskig, men förstår inte poängen med att diskutera kring formationer. Barcelona kommer att spela som de gör, oavsett resultat. Man måste komma ihåg att Barcelona är inte bara A-laget, det är en hel organisation. Om man ändrar på A-laget, så måste man även ändra på B-laget och alla som är yngre. Det finns en anledning att allt ifrån A-laget till juniorerna spelar på samma sätt, och det är för att övergången till varje nytt steg ska vara så lätt som möjligt. Om man ändrar på hur A-laget ska spela, så kommer övergången till A-laget att bli mycket svårare. Visst är det intressant att diskutera det, och jag skulle personligen vara glad om man vågade ändra lite, men sanningen är att det krävs för mycket av en förändring för att det ska ske.
Barcelona Gabriel
2013-05-13 15:34
Det finns flera fördelar med den 11:an. Som Barcelonistas sa får vi helt plötsligt 5 spelare som är duktiga på att ta sig förbi deras motståndarspelare. I nuläget har vi 2, Iniesta och Messi.

Marquinhos är en ung och intressant spelare, jag har dock inte sett en endaste match av honom för att kunna uttala mig angående honom. Har enbart läst kommentarer och sett ett fåtal youtube klipp på killen, det räcker inte för att jag ska skaffa mig en uppfattning. Men that aside, så tycker jag att det är viktigt för dynamiken i laget att ändå ha en viss kontinuitet i laget. Med den 11:an jag skrev upp är det hela 5 nya spelare som går in i startelvan, bara det är en hel del. Dessutom blir det nästintill en omöjlighet att finansiera alla dessa värvningar; Ter Stegen, Hummels, Reus, Neymar och Marquinhos. Så som jag ser det nu är det fullt möjligt att få till oss Ter Stegen, Hummels och Neymar. Det hade även varit möjligt att köpa Reus, men då krävs det att man gör vissa uppoffringar i laget och ser sig om vilka spelare man kan tänka sig att sälja. Att då, dessutom, lyckas få in Marquinhos på den här listan ser jag som en omöjlighet.

Vad man däremot kan göra är att planera den värvningen inför nästa sommar, om han fortfarande finns på radarn. Man måste tänka flera steg framåt, det brukar jag ofta göra när jag tänker på spelarvärvningar till oss.

Current just nu den här sommaren är; Ter Stegen, Hummels, Neymar och Reus.

Vad kommer att ändras till nästa säsong? A whole lot faktiskt. Backlinjen kommer FORTFARANDE att behöva nytt blod, trots en värvning av antingen Thiago Silva eller Hummels. Så där ser jag det absolut inte som en helt ologisk grej att man finner intresse i Marquinhos, framför allt eftersom det även börjar bli dags att punga in på Alves. Då är Marquinhos perfekt av allt jag förstått då han kan spela både som högerback och mittback.

Sen finns det en hel del andra frågor man måste ställa sig själva. Hur kommer det att se ut på vänsterbackspositionen? Alba kommer att finnas kvar i flera år till, men hur kommer det att vara med Adriano? Antingen säljs han i år (vilket jag inte vill) eller så kommer han att säljas nästa säsong, helt hundra. Då kanske man behöver införskaffa sig en truppspelare till den positionen. Sen har vi Pinto som kanske försvinner, då ser jag det absolut inte som en dålig sak att vi värvar in Reina som hans ersättare. Vad som också hade kunnat vara ett alternativ är att köpa in en truppspelare till anfallet, då tänker jag på en stark targetplayer som accepterar Henrik Larsson rollen. Vem av dessa två spelare (vänsterback och centertank) bör bli vet jag inte än, men jag lär veta det när vi är mitt in nästa säsong.

Men spelare jag hade planerat till Barça hade varit, denna sommaren; Ter Stegen, Hummels, Neymar och Reus.

Nästa sommar; Reina, en mittback/ytterback (Marquinhos), en vänsterback och en centertank som accepterar rollen.

Sen ändras alltid vissa saker under säsongen, man vet aldrig vad som kommer att ske. Men så ligger tankarna hos mig just nu.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2013-05-13 15:30
Anfallet behöver inte förstärkas med mer än 1 spelare och det verkar bli Neymar. Han kommer nog leverera 20+ mål/säsong. Deulofeu, Alexis, Pedro, Tello, Messi, Neymar är mer än nog. Jag antar att Iniesta kommer spela i anfallet i stora matcher med Messi och Neymar så att Busquets, Xavi och Cesc får plats på mittfältet. Kreativiteten kommer öka, djupledslöpningar är Neymar bra på, han är snabb, hans bollkontroll skiljer sig enormt från Alexis och Pedro och även hans målsinne är överlägsen de två.

Annars måste Thiago, Montoya och Tello få betydligt mer speltid i ligan. Det är 3 enormt talangfulla spelare som skulle starta i många andra lag. Finns ingen anledning att Alves och Xavi ska vara de som spelar flest minuter per säsong när man har så duktiga unga ersättare.

Angående målvaktspositionen: Ter Stegen, Courtois, Guiata kommer inte sprida lugn i backlinjen. Mycket smartare att värva en som är 26+ och kan hantera ett hönsförsvar med sin rutin och lugn.
Barcelona Gabriel
2013-05-13 15:29
Ändrat inlägg...
Barcelona Vampíro
2013-05-13 15:27
Rosell (president): "Coaches will make a decision on Abidal, we have to accept that. Even if it's not to play, he can continue at the club."

Då är det Titos beslut om vad som händer med vår hjälte. Han om någon borde förstå.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-05-13 15:26
Kommer finnas livestream på Barcelonas hemsida över kortegen och firandet ikväll.

Dock kommer det inte, som jag felaktigt skrev i matchrapporten, att firas inne på Camp Nou ikväll, utan det blir först efter matchen mot Valladolid på söndag.

Firandet börjar runt halv 7.
Barcelona enkos
2013-05-13 15:12
Jag spelar hellre 3-4-3 med två defensiva mf än 4-3-3 med en defensiv mf. Det är på mitten matcherna avgörs
Barcelonistas
2013-05-13 15:05
Gabriel

Ter Stegen
Alves - Piqué - Hummels - Alba
Busquets - Thiago
Reus - Iniesta - Neymar
Messi

Det mest intressanta med den här elvan är att vi har 5 spelare i det offensiva spelet som kan ganska lätt ta sig förbi sin spelare. Thiago-Reus-Iniesta-Neymar-Messi. Vi alla vet hur bra Messi redan är men med denna elva så hade Messi fått ännu mer ytor att jobba på och hade dominerat ännu mer.

Vi har minst 100M att investera för, och då inkluderar jag spelar försäljningar. Vi kan utan problem köpa 3 av dessa 4 spelare, men för att vi ska köpa in all 4 så kräv det att vi lägger upp lite mer deg.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-13 14:47
Om vi ska spela 4-2-3-1 ska enligt mig Messi vara tia. I så fall värvar vi in en renodlad striker, stark, snabb och bra i boxen som vet hur man gör mål. Messi blir mer av en playmaker, tror den rollen skulle passa honom bättre. Vill vi få ut all potential Messi har så ska vi sätta han strax nedanför en anfallare. Han lär fortfarande göra sjukt många mål men vi kan använda oss mer utav hans genomskärare och han får komma rättvänd mot motståndarbacklinjen. I stort sett samma roll som han har nu men med en striker på planen blir Messi svårare att markera, och han behöver inte fokusera lika mycket på att vara målskytt.

Ter Stegen, Hummels och en ny striker. Lewandowski eller Cavani tror jag skulle passa väldigt bra i laget. Stora men rörliga anfallare, duktiga med boll och duktiga på att skapa chanser. Bra på huvudet. Köper vi in en av dem tycker jag inte det behövs en ytter, då Alexis och Pedro blir mer traditionella yttrar och inte behöver glänsa lika mycket, utan bredda, ta löpningar bakom backlinjen, kombinationspela med ytterbackarna och slå inlägg på anfallaren. I mitten så står Messi och Iniesta för det kreativa medan Lewy/Cavani står för spetsen där fram.
Barcelona enkos
2013-05-13 14:40
Messi slog upp lårskada
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-13 14:23
Gabriel Intressant, hade också velat se en ändring i vårt spelsätt tills nästa år. Har dock inga större förhoppningar om att det kommer ske, men man vet inte. Tito sa någonting om att han skulle göra lite taktiska drag under hans andra år
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona FCB_Messi
2013-05-13 14:22
Intressant statistik på nästan alla spelare . Mål , assist , spelade minuter , o.s.v
Fais
2013-05-13 13:48
Gabriel

Jag gillar skarpt din startelva dock skulle det vara som grädde på mossen om du lade till Marqiunhos som är nästa Thiago SIlva. Det skulle sätta fart på konkurrensen med våra försvarare. De har aldrig varit så bekväma som den säsongen.

Neymar, Reus, Marquinhos och Hummels skulle göra det så susen. En annan spelare som har verkligen väckt min uppmärksamhet är den unga Mcmanaman i Wigan. Om ni har tid kolla på tisdag när de ska möta Arsenal. Han är en mardröm för alla vänsterbackar. Han får mig nästan att inte vilja ha Neymar.

Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2013-05-13 13:45
Gamle Barcalegendaren Phillip Cocu tar över PSV till nästa säsong. Fantastisk spelare med ett stort Barcahjärta! Han var den icke spanska spelaren med flest Barcamatcher innan Messi gick om honom. En av mina absoluta favoriter i klubben som stod med laget hela vägen när det gick som sämst, medan många andra lämnade eller floppade.

De Boer coach i Ajax, Cocu i PSV, det här går att utnyttja bra för våra talanger.
Barcelona Taher (Barça-Red)
2013-05-13 13:16
Veckans Måndag hela veckan ligger uppe nu. Lördagen och ligan samt Sir Alex diskuteras.

Visca!!! Mästare fyra av fem senaste åren :)
Barcelona enkos
2013-05-13 12:38
Barcelona behöver inga nyförvärv om nu lagets spelare slapp alla skador. Barcelona behöver ändra spelstilen något samtidigt som de spelare som underpresterat under året börjar prestera igen, som Pedro och andra anfallarna. Man måste spela med två defensiva mittfältare och våra ytterbackar måste fokusera på försvaret. En skadefri Puyol och en skadefri Mascherano kan fortfarande och jag är skeptiskt om Hummels och Silva hade gjort jobbet bättre.. Problemet är som sagt att våra försvarare lämnas utan stöd från mittfältet och speciellt när våra ytterbackar är så offensiva..

-----------------------------Målvakt----------------
Adriano/Alves --- Pique -Puyol/Masken----Alba
------------Mascherano/Song---Busquets -----
-----Thiago/Xavi-----Messi -----------Iniesta ---
-----------------Pedro/Tello---------------------
Barcelona Gabriel
2013-05-13 12:36
Jag hade velat se oss ändra formation till nästa säsong till en 4-2-3-1 uppsättning. Tror det hade gynnat oss både defensivt och offensivt. Med tanke på våran väldigt offensiva spelstil gör det oss väldigt sårbara defensivt, med bara mittbackarna och Busquets kvar där bak blir det svårt för oss att försvara oss mot omställningar. Hade vi haft ytterligare en spelare bredvid Busquets hade vi haft inte varit lika sårbara när det kommer till just det. Dessutom får vi mer spelare närmare varandra i alla positioner vilket också gynnar våran spelstil, det blir också mer trångt för motståndare att såra oss. Framför allt hade jag velat se oss använda oss utav den här formationen då jag anser att Thiago är som klippt och skuren för rollen bredvid Busquets. Thiago är känd som en finlirare, men han är en liten badboy. Han går tufft in i närkamper och drar ofta på sig frisparkar, till skillnad från både Xavi och Iniesta. Tror laget hade mått bra av att få in ytterligare en spelare som vinner lite boll på mittfältet bredvid Sergio.

Ter Stegen
Alves - Piqué - Hummels - Alba
Busquets - Thiago
Reus - Iniesta - Neymar
Messi

Haha, lär knappast hända då jag ser det som nästintill en omöjlighet att få både Neymar och Reus, men fifaaaaen vilket lag änna. Drömma går!
Barcelona Capitan Puyol - El Corazón
2013-05-13 12:26
2013/2014

Ter Stegen
Marquinhos - Piqué - Hummels/Silva - Alba
Thiago - Sergio - Iniesta
Neymar - Messi - Tello/Alexis

Detta skulle vara det perfekta övergångsfönstret någonsin! En av de största målvaktstalangerna i världen i mål, Ter Stegen. Man säljer Dani och lägger en 18-årlig supertalang Marcos där (som har bevisat att han är mer än bara en talang) och köper en ny stabil mittbackspartner bredvid Gerard.

Jag tycker att Thiago ska spelas in i startelvan nästa säsong då han besitter en enorm potential och han behöver speltiden för att mogna. Dessutom har Thiago lyckats axla Xavis roll mycket bättre än vad Cesc gjort. Tello har bevisat denna säsong att han är värd en chans och fortsätter han på samma bana är han också värd en startplats. Alexis har varit under isen statistikmässigt denna säsong men har trots allt kommit igång nu i slutet och bevisat för oss vad han egentligen är kapabel till. En kreativ Neymar på högerkanten som kan byta position då och då med Leo.

Detta laget som jag mönstrat är föryngrat men har en del rutin kvar, Jag tror också att vi kan bli mer oförutsägbara med Neymar - Messi - Tello/Alexis, då alla spelarna vet hur man kan bryta mönster men ändå hålla sig till tiki-taka spelet. Det blir också fler mål då jag tror att denna trio vågar avsluta oftare än Pedro - Messi - Alexis.

Barcelona Gabriel
2013-05-13 12:25
Helt ärligt skulle jag inte buda på Rooney. Jag tycker han har gått ned sig på sistone. Hade det varit 2 år sen hade jag mer än gärna sett Rooney i vårat lag. Det handlar inte om att han inte platsar, för det gör han utan tvekan. Han är en av världens bästa spelare och anfallare, no doubt. Men ändå nej.

Han fyller 28 i oktober, och han har inte varit lika outstanding som han var för ca 2 år sedan. En värvning av Rooney hade hamnat på minst 30 M€. Då föredrar jag hellre att vi köper inför framtiden.
RedemptionMn
2013-05-13 11:59
ElRaval

Det hela beror på om Neymar kommer till Barca den här sommaren. Tveksamt att både Rooney OCH Neymar kommer hit samtidigt den här sommaren. Rooney springer och kämpar mer än Neymar, medan Neymar är mer en finlir spelare.
Barcelona ElRaval
2013-05-13 11:47
Hur skulle ni ställa er till Rooney som ett alternativ nu i sommar?

Om det är något han kan göra så är det att visa "grinta" åtminstone. Det känns som det är något som kan behövas i laget.
Barcelona Rambla~
2013-05-13 09:52
@Capitán - El tiburón:
Rapporter säger ju att det ska vara samma skada som gått upp. Tito sa det bla i en intervju. Fast jag kan ju ha fel, det kan ju vara som du skrev.
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-05-13 09:46
Vet inte om det är jag som förstått fel, men var inte Messi's skada igår lokaliserad till framsida lårmuskel?
Hamstring är väl baksida lår, som han skadade för någon månad sedan. Alltså var det ju enbart otur att han fick kliva av igår. Inte direkt Tito's fel då den första skadan verkar ha läkt?
Barcelona Rambla~
2013-05-13 09:38
Den där fjanten kan ju ta reda på fakta innan han skriver skit om Messi. Nu var det så att Messi fick en bristning efter det att alla 3 byten gjorts. Hur fan skulle han kunna veta att hans hamstring skulle ge med sig? Ska han be om att bli utbytt när han inte har några problem? Är det någon som ska kritiseras är det Tito för att han gjort alla byten men sånt händer tyvärr ibland. Vi låg under, Tito ville gå över till 3-4-3 och Adriano bad om att få bli utbytt då han hade känningar. Jag antar att Tito ansåg det vara tryggare med Busi som pivote än Song i 3-4-3 och därför bytte in honom. Sen att Messis hamstring gick är väl för fan inte hans fel. Så istället att skriva en massa skit om Messi och inget innaför pannbenet kan man ju göra lite research innan man skriver sin smörja.

Campions!
Barcelona Diar Shekha
2013-05-13 02:06
Låt idioten snacka, han är bara svartsjuk för att hans patetico är patetiska. Han borde koncentrera sig på deras final mot Real där de Kmr få spö mot Real Castilla. Getafe är fan bättre än de, Getafe kan ju slå Real då och då.
Barcelona LeoMessi
2013-05-13 01:27
ElTriplete (Barcelona) Haha ja det är faktiskt ganska löjligt att se vilket jävla punggrepp real har mot Atletico. Trots att dom är bra så lyckas sjabla bort sin ledning och släppa in 3 mål. Medan dom krigare för kung och fosterland när dom möter oss
Annons: