/spanien/barcelona/forum/7119.aspx/spanien/barcelona/forum/7119.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Vampíro
2013-05-16 17:23
Köper inte argumentet med arbetslösheten i Spanien. Med den logiken så kan man ju lika gärna ge Messi en tiondel av sin nuvarande lön, han hade klarat sig gott och väl och ändå vart ekonomiskt oberoende.

Abidal ska inte få ett kontrakt bara för att han varit sjuk utan han ska få fortsätta för att han faktiskt kan bidra rent sportsligt. I ett lag med stora problem i backlinjen så hade en såpass rutinerad spelare behövts. Han har bevisat att han kan komma tillbaka till sin normala nivå innan, varför ska han inte få chansen att göra det igen? 

Jag hade kunnat förstå om han hade fått speltid och underprestetat en längre period men nu har han inte ens fått visa vad han går för. Ge honom chansen först, det förtjänar han definitivt.
Barcelona Gonzalez_Barca
2013-05-16 17:18
Sorry för OT, men måste bara passa på och hylla Beckham här på forumet. Innan jag var "klubblös" så var han min favoritspelare, innan mitt hjärta blev blåröd älskade jag hans frisparkar. Men sen satte jag på TVE och såg Ronaldinho presenteras på Camp Nou, spelaren jag fastnat för under VM året innan. Men under hela min tonår försökte jag härma hans frisparkar och passningar. Trots att han spelat i Madrid så är han en spelare som förtjänar all respekt. Han må inte vara den bästa, långt ifrån, men han kommer alltid räknas som en av de största som gjorde fotbollsspelarna till det varumärke de är idag, bra eller dåligt. Lite OnT då, intressant att Barca direktören rest till Brasilien för att förhandla med Santos, hoppas bara det stämmer. Ett köp av Neymar tror jag skulle lyfta oss riktigt mycket. Hoppas han blir klar asap.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-05-16 17:17
Hetfield.

Jag tror att det mer handlar om att Abidal känner att han kan spela. Varför ska han då nöja sig med att bara få vara ambassadör? Tycker inte du att det är lite oroväckande hur hans agent menar på att ingen i Barcelona har kontaktat honom?

Om Abidal känner sig frisk nog och om läkarna säger att han kan spela så ska han åtminstone få möjligheten till att få spela. Jag tror nog att han är professionell nog att förstå att om det finns spelare som är bättre så får han sätta sig på bänken.

I all yra av titlar och utmärkelser är just dessa segrar allra mest värda. Den säsongen från 2010/2011 blev perfekt när Carles Puyol lät Abidal lyfta bucklan.

Nej, hade tyckt att det var otroligt smaklöst ifall Abidal lämnar och spelar någon annanstans.
Barcelona NoGo™
2013-05-16 17:13
A deal on the contract renewal of Brazilian defender Adriano (28) is close. His agent will be in Barcelona tomorrow. [cope]

Det var på tiden! Trodde att Zubi skulle sumpa dealen.
vifa
2013-05-16 17:13
Ander Herrera ryktas till Barelona... Bara hoppas att det är falskt alltså
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2013-05-16 16:57
Heywood

Men snälla, man kan inte erbjuda någon en sorts "sympatiförlängning". Det här är ett företag, likt något annat företag.

Jag vet att jag låter hård, men Abidal har knappt spelat fotboll på ett långt tag och han är 33 år. Han behöver minst en säsong på sig att komma tillbaks till hans gamla form och han sitter på en stor lön. Man kan inte bara erbjuda någon en förlängning utifrån hur mycket man tycker om personen. I ett land där arbetslösheten bland ungdomar är i krisartat läge så har Abidal ett bekvämt liv. Det är inte heller så att klubben ska slänga ut Abidal och att hans familj ska svälta ihjäl, man erbjuder ju honom ett bekvämt jobb inom klubben där han lär få en hög lön. Om det vore så stort problem för Abidal så hade han väl avslutat karriären i Frankrike (eller något annat land).
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-16 16:25
Okej grabbar säg sanningen nu. Vill ni inte ha Tito kvar för att han har cancer eller för att ni vill ha en ny tränare? För att helt ärligt vill jag tro att Tito är rätt man för Barcelona, men tror inte på det. Barcelona behöver en tränare som kan skrika till på spelare som Pique, Fabregas m.m. Så som Pep gjorde.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-05-16 16:08
Som jag tidigare varit inne på, tycker jag att Abidal-diskussionen är onödigt polariserad. Visst tycker jag att det borde finnas plats för lite humanism mot en så beundransvärd trotjänare. Samtidigt så väger klubbens skyldigheter tyngst mot medlemmarna och fansen. Att i ett krisdrabbat Spanien, där vanligt folk genomlider den värsta perioden sedan Francos fall, ösa ca 150-200 miljoner (vad ett vanligt 2-årskontrakt skulle kosta inkl skatt) på en spelare vars framtid är högst osäker.

Så varför inte bara ta mellanvägen? Erbjud ett pay as you play-kontrakt med minimilön,men där Abi ganska lätt (säg 20-30 matcher per säsong) kan nå upp till sin nuvarande lön. På det sättet visar klubben att man bryr sig och värdesätter denna hjälte, utan att riskera slöseri med klubbens pengar.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-16 16:02
Valdes Ärligt talat, kan du inte ha överseende med Abidal? Killens fall är väldigt speciellt och varför är det så illa om han blir kvar? Du vill inte att klubben ska förlänga med Abidal för att han är sjuk men samtidigt säger du inget om Tito vilket betyder att du vill ha kvar honom. Titos fall är MYCKET värre, han är sjuk och är tränare dvs han har är ledaren. Hur kan ett lag ha en tränare som åker till NY då och då? Det är ju fan samma sak, Tito är också sjuk, precis som Abidal. Tito ska inte träna Barcelona och jag vill inte han ska vara här överhuvudtaget. Jag har inte lust se Roura klia sig i skägget i fyra månader nästa år igen. Ska Abidal få lämna då tycker jag att Tito ska med lämna. Det är inte mer än rättvist. En tränare som har cancer ska inte träna Barcelona som är favoriter till varenda titel. Så enkelt är det. Det roliga är att Tito har ju mycket och säga till om i Abidals fall men han anser ju att Abidal ej håller men å andra sidan ska han ju själv stanna.. Dubbelmoral.
Barcelonistas
2013-05-16 15:36
Real visar rädsla man vet om att Barcelona kommer komma tillbaka till sin prime. Bara det att man vill att priset stiger på Neymar så Barca blir tvungna att lägga till mer deg visar bara vilken besatthet man lider av.
Barcelona Smogen
2013-05-16 15:35
Heywood Jablome - Andrés (Barcelona) Väl talat, håller med till fullo. Och Valdes, hade Abidal kommit tillbaka och varit värdelös i 6 månader så visst, det hade kanske varit en annan sak. Nu kom han tillbaka och var förhållandevis riktigt riktigt bra i de få matcher han spelade. Klart som fan han ska få chansen i ett år till.
Barcelona filosofen21
2013-05-16 15:33
Valdes Frågan du ska ställa dig är om abidal inte tillför mycket på plan eller inte? Svaret på den frågan är att abidal tillfört och kommer fortsatt att kunna tillföra något väldigt viktigt till laget och det han mest tillför handlar om ordet LUGN. Trots sin första sjukdom kom han tillbaka och var helt otroligt bra! Vad säger dig och andra att han inte klarar av det igen? Abidal ska både för sportsliga och personliga anledningar få ett förnyat kontrakt. Finns inget argument för något annat som skulle vara respektabelt.
Barcelona enkos
2013-05-16 15:30
Äckliga Real gör allt för att förstöra Barcas köp av Neymar. Även om äckel inte är så jätte intresserade så vill de se till att pressa upp priset på honom...
Barcelona Valdés
2013-05-16 15:20
Heywood Jablome - Andrés; vilka andra sjukdomar anser du skall garantera en trupplats? Eller det räcker kanske inte med en plats i truppen, han skall också erbjudas valfri plats i startelven eftersom han överlevt cancer två gånger.

Det är klart att det finns många saker som är viktigare än fotboll..... klubben skall ta ett fortsatt ansvar för honom genom att erbjuda någon slags anställning men det är helt orimligt att en fotbollsklubb förlänger kontrakt med spelare som är drabbade av sjukdom bara för att man drabbats av sjukdom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-16 15:01
Thiago har fått mycket speltid men det jag efterlyser till nästa säsong är att han på fullt allvar ska konkurrera med Xavi om platsen. Han kommer knappast direkt att agera på ett likadant sätt som Xavi och styra spelet på ett lika elegant sätt men han är en annorlunda spelare, vi kan få mer fart och bli ett hot fler framåt. Det han ska utveckla i första hand är hans jämnhet, alltså med andra ord koncentrationsförmåga och beslutsfattning då han ibland försöker en lite för svår dribbling/passning och tappar bollen i ett farligt läge.

Det andra är positionsspelet i defensiven. Han är tuff i närkamper men det är inte det som gör en till en bra försvarsspelare, han måste bli bättre på att läsa spelet. Xavi vinner inte jättemycket bollar men är bra på att när vi förlorar bollen snabbt komma i position och stänga ytor, något som är rejält underskattat då vi faktiskt pratar om rollen som central mittfältare, en 6:a. Hade Thiago spelat som 10:a eller 8:a(Iniestas roll) så hade han kunnat visa upp hela sitt "brasseregister" på ett annat sätt men nu måste han vara mer disciplinerad och en aning försiktigare när han fattar beslut på planen.

Hur som helst blir det väldigt spännande att följa Thiagos utveckling mot världstoppen. Många är nog överens om att han har potentialen, det enda som egentligen kan stoppa honom är skador eller dålig matchning, och Barca ska verkligen hjälpa honom med det sistnämnda, både för hans egen skull men framförallt för att vi måste skaffa oss en ny framtida mittfältsgeneral.
2013-05-16 14:49
Om Abidal så finns det ingenting att diskutera. Om han inte får ett nytt, bättre kontrakt så är det ett hån mot allt vad klubben står för.

Manel Estiarte: “I saw Pep cry twice, once of happiness, once of sadness. In Abu Dhabi, the whole world saw it. Other time was when he called me to tell about Abidal. He couldn’t stop crying, he couldn’t speak…”

Manel Estiarte: I remember a talk, when things were tough, we were tired, when there was talk about referees… Pep gathered us and said-‘Gentlemen, do you realize that when you are tired and when we think life is hard, a teammate of yours has played 13 games with a monster that was eating him from the inside? We are tired. We have excuses but there are priorities: our health and Abi is an example.’

Det är ett hån. Han har kämpat sig tillbaka två gånger mot cancer och de pratar om huruvida han kan tillföra någonting till laget? Kom igen. Abidal har i sin frånvaro gett laget den styrkan de behövde under slutspurten av säsongen 2010/2011.
Barcelona Smogen
2013-05-16 14:35
Mäktiga Messi Läs vad Dinho skrev, dom har torskat 7 finaler i streck, därför jag drog Atletico referensen, dom dras ju också med sin förlorar mentalitet.. Så du behöver inte känna något behov av att försvara dig, men historia är bra att ha koll på när man betar på fotboll, den är ofta förvånansvärt stark.
Barcelona Valdés
2013-05-16 14:35
el Flaco - Me, Myself and I; jag säger inte att Rosell är ofelbar, är själv kritisk till att han försvårat medlemskapet och skapat en relation till Boixos Noise. Att stödet gått ner senaste året är naturligt eftersom laget presterat sämre resultat, jag minns själv resultaten från Laportas misstroendeomröstning.

Många styrelsemedlemmar (och fd vänner) valde att protestera mot Laporta genom att lämna sina poster under hans styre - är han verkligen en positiv ledare. Och jag vet att du brukar lyfta fram Sandro som opportinist men hur ser du på Laportas gränslösa utspel i media och strävan efter politiska framgångar. Och jag vet att du också är kritisk mot Rosells relation till Boixos N men hur ser du på att Laporta lät tillsätta en fascistisk svåger, Alexander Echevarría, till en ledningspost (vilket han senare försökte dölja).

Skall man mäta sportsliga framgångar så har Rosell 5 år på sig att minst vinna 2 ligasegrar och 1 en CL för att komma upp i samma summa tunga titlar som Laporta. För att göra detta så krävs omfattande förändringar i spelartruppen över de närmaste åren. Och jag hoppas att man vågar satsa på unga och hungriga spelare såsom; Ter Stegen, Marquinhos och Neymar.

Diar Shekha; jag tycker inte att Sanchez var värd 30 miljoner euro men när man värvade honom så hade han utsetts till Italienska ligans bästa spelare och det fanns andra klubbar, framförallt Manchester City, som var beredda att betala betydligt mer varför 30 miljoner var ett bra pris för honom DÅ. I jämförelse med Laporta så är Rosell känd för att vara en mycket bra förhandlare - Rosells värvning av Ronaldinho är förmodligen fotbollsvärldens bästa medan Laportas värvning av Zlatan förmodligen är fotbollsvärldens sämsta.

För att kunna värva spelare och renovera en arena så behövs intäkter. Investeringar i nya spelare och en ny arena skapar på sikt möjlighet till större intäkter. Enkla och mycket grundläggande samband när man pratar ekonomi.

Jag förstår grejen med Abidal, i mina ögon är han en STOR människa. Han symboliserar mycket av positiva värden men jag tycker att man framförallt skall tänka på vad spelare kan bidra med rent fotbollsmässigt när man bestämmer en spelartrupp. Det är en självklarhet att erbjuda honom en anställning inom klubben efter vem han är och har bidragit med men att låta honom ingå i en förmodat nedbantad spelartrupp är något helt annat.
Barcelona Corazon
2013-05-16 14:30
[QUOTE=addeh]Det ElRaval skriver är faktiskt väldigt intressant, och det är något jag tror kan komma att påverka Thiago väldigt positivt. Som det är nu är han fullständigt överlägsen vad gäller teknik i laget. Ansluter då Neymar får han helt plötsligt en lekkamrat på ett annat sätt, och jag är övertygad om att jag inte är den enda här inne som får det att vattnas i munnen av tanken på vad Thiago & Neymar hade kunnat åstadkomma tillsammans. Camp Nou hade älskat det.

Sant det skulle vara fantastiskt visa stunder av matchen tills vi inser att det raka spelet fortfarande inte finns . Å återigen kommer vi börja med att det inter finns en lång, en killer inga inlägg bla bla du vet resten.
2013-05-16 14:26
När man läser om Iker Casillas och hur en del fans tvivlar på hans tillgivenhet så blir jag faktiskt orolig. Hans tillgivenhet till Madrid och allt för vad Madrid står för finns i en spelare som Iker Casillas.

Skulle han läcka ut storys till tidningarna? Varför anklagas inte Mourinho för det? Han om någon har flörtat med att lämna Madrid i två år och alltid pratat om England.

Ikers reaktioner mot Dortmund var underbara att se. Man får ta det i perspektiv - Madrid var bombsäkra på att de skulle ta La Decima i år. En Champions Leauge-final som Iker Casillas skulle se från bänken och alla bilder från "La Decima" skulle pryda Sergio Ramos som lyfter bucklan, Cristiano Ronaldo och José Mourinho. Inte ikonen, inte kaptenen.

Förstår ni då hur stort det är? För mig är han en legend utan dess like. En speciell spelare som förtjänar all respekt.
Barcelona Pep #4
2013-05-16 14:13
Den nya tränaren eller Tito måste införa det rakare spelet vi hade med Deco Ronaldinho Etoo.

Thiago,Neymar,Messi,Iniesta,Cesc tycker jag vi bygga spelet runt. En ny generation som kan bli bättre än någonsin.
Barcelona Barca o Mort!
2013-05-16 14:02
Pep, The Creator

Jag tror inte det blir några problem med den delen, visst han är väldigt divig. Men så ung som han är och ny i klubben, så när kung Puyi kommer och drar honom i nacken springer han nog livet av sig på planen :)'

Slitandes är en av orsakerna jag vill ha Hummels, älskar verkligen den där "tyska attityden" att ge allting på plan tills 90min. Ger blanka fan i att offra en kroppsdel för att gå in i en närkamp.
Visst jag gillar samba/tiki-taka mera men det behövs verkligen lite sånt där i vårt lag emellanåt. Känns som vi inte haft det sen Motta lämnade.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-16 14:00
@barcastuff: Barcelona could reactivate the transfer of PSG centre back Thiago Silva (28) after the player expressed his wish to join Barcelona. [md] Och nu börjar det igen...
Barcelona YYEA
2013-05-16 13:58
Helt otroligt.
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-16 13:56
Occi

Lugn nu han har inte ens skrivit på än.

Annars så vet inte vad jag tycker om vi värvar Neymar, jag vet att han är grymt teknisk och bra dribbler men sliter han? Som Alexis? Som Pedro? Visst kan han bli som Ronaldinho men han kan även bli en ny Robinho. Den som lever får se...
Atlético addeh
2013-05-16 13:49
Det ElRaval skriver är faktiskt väldigt intressant, och det är något jag tror kan komma att påverka Thiago väldigt positivt. Som det är nu är han fullständigt överlägsen vad gäller teknik i laget. Ansluter då Neymar får han helt plötsligt en lekkamrat på ett annat sätt, och jag är övertygad om att jag inte är den enda här inne som får det att vattnas i munnen av tanken på vad Thiago & Neymar hade kunnat åstadkomma tillsammans. Camp Nou hade älskat det.

1.70

Detsamma hörru. Håller allt koll på dig här inne. ;-)
Atlético addeh
2013-05-16 13:47
El Kaiser

"Håller med om Thiago. 33 matcher under en säsong där han missade ca 2 månaders spel pga skada samt tampas med Xavi, Iniesta och Cesc om speltid är inte fy skam."

Precis. Tito visade direkt när Thiago var tillbaka från sin andra skada hur mycket han tror på honom genom att spela honom i sju-åtta raka matcher. Och om vi tänker tillbaka hur det sett ut under våren, så är det få matcher som Thiago inte spelat alls. Däremot hoppas jag att brassespanjoren, efter ett lyckat EM-slutspel med U21-landslaget och en ordentlig försäsong, bara kommer bli ännu bättre nästa säsong och förhoppningsvis får han då också mer ansvar.

Spelar Xavi på den allra högsta nivån kommer det bli svårt för Thiago att ta plats. Det som däremot skulle irritera är om Cesc får speltid före Thiago i fel position bara för att han heter Cesc Fàbregas, värvades in för sjuka summor och sitter på en högre lön.

Rambla

Skönt det. I sådana fall får MD gärna fortsätta att sätta press på Vilanova. Jag tillhör den skaran som tror att Thiago snarare är en som på lång sikt kommer ta över rollen efter Xavi (läs inte ersätta) och inte Cesc.
Barcelona Occi
2013-05-16 13:44
Neymar kommer bli en legend likt R10 om han spelar för oss. Är övertygad
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-16 13:36
Addeh Kul att höra av dig igen, amigo! Barca o Mort Stegen är min absoluta favorit mellan stolparna. Det faktum att han läser spanska kan inte vara en tillfällighet men det behöver ju hellre inte betyda så mycket mer än att han är en av kandidaterna. Han och Hummels vore helt fantastiska tillskott. Denna sommaren kan bli hur intressant som helst, men man lär slita sig i håret mer än en gång över att klubben inte agerar (så som jag anser vara) korrekt.
Barcelona ElRaval
2013-05-16 13:35
Nej hoppas på att Thiago är kvar.
Han och Neymar tillsammans kommer visa upp så mycket spelglädje så det är otroligt.

Neymar kommer inbringa det där som vi har saknat sedan Ronaldinho lämnade. Den där brasse spontaniteten.
Annons: