/spanien/barcelona/forum/703.aspx/spanien/barcelona/forum/703.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona zigazaga
2017-04-03 07:07
Vi kan ju endast spekulera i hur bra coach Unzue hade varit. Nåt måste han ju kunna ifall han suttit med Frank, Pep, och Enrique. Får han bestämma mer så får han ju laget o spela precis som han önskar sig och jag tycker man ska ge karln en chans att bevisa vad han går för. Därefter så kan vi dra slutsatser i hur bra/dålig han är för oss. Känner man Barça rätt så är han vår "supercoach".
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona oocbgb
2017-04-03 07:01
[QUOTE=El Pistolero #9]Lion24 Exakt därför är jag rädd för Unzue som tränare nästa säsong. Kommer vara samma fotboll, dålig press, dålig positional play vid uppspel, breda lagdelar, ja skit helt enkelt. Den enda matchen på hela säsongen där vi spela med hög intensitet och ett bra presspel var mot PSG hemma. EN match. [/QUOTE] Varför tror du det? Han assisterat både Guardiola och nu Lucho, så han vet mer än en sak. Han tar såklart fram den taktik Lucho ber honom, han är Unzes chef. Varför tror du inte han har andra fotbollskunskaper än exakt de Lucho har?
Barcelona Carles5
2017-04-03 02:49
El Pistolero Jag är också nervös för att det kan bli precis som du beskriver...
Barcelona El Pistolero #9
2017-04-03 01:19
Lion24 Exakt därför är jag rädd för Unzue som tränare nästa säsong. Kommer vara samma fotboll, dålig press, dålig positional play vid uppspel, breda lagdelar, ja skit helt enkelt. Den enda matchen på hela säsongen där vi spela med hög intensitet och ett bra presspel var mot PSG hemma. EN match.
Barcelona El Pistolero #9
2017-04-03 01:04
Xavi: Pique as Barca President? "I want to Barca's model to be similar to that of Bayern's - where the decisions are made by former players"
Barcelona Carles5
2017-04-03 00:45
@Lion24 Bra analys! När jag ser Gomes press i den sekvensen ser jag mycket av det man sett flera gånger förr i hans presspel och defensiv. Mår fortfarande riktigt illa när jag tänker på matchen han gjorde mot PSG i första matchen. Hur han släppte Draxler så enkelt och joggar hem och tar inte sitt ansvar. Säger inte på något sätt att han varit den ende denna säsongen som gjort det dåligt. Ja Mathieu... Tycker det är typiskt honom att blanda och ge. Tycker att han varit så hela sin tid i Barcelona. Gör bort sig på dummaste sätt för att växla upp och göra bra insatser emellanåt. Han har framförallt svårt att läsa situationer och hamnar alldeles för ofta i något mellanting där han ligger för högt upp och inte faller av i rätt tid och sätter då måkvakt och försvarskollegor i svåra situationer Har svårt att se att han blir kvar efter säsongen.
Barcelona Visca el Barca 17
2017-04-03 00:36
Phuu detta var vår tuffast match den här månaden trodde verkligen vi skulle tappa idag. Nu ser jag att vi kmr ta fler poäng än Real i ligan innan April är slut. Ska bli kul att se hur de faller ihop likt oss i April förra året. Yes det kmr hända minns ni inte hur vi var omöjliga laget att slå ta poäng av. Haha
Barcelona Carles5
2017-04-03 00:27
@kröjjff Håller med. tycker att Luisito var riktigt bra idag. Slet och utmanade hela matchen och kom till flera avslut. Han stannar vid ett mål ikväll pga en viss Mr Ochoa storspelar ikväll. För övrigt en målvakt som kommer spela i en större klubb i framtiden.
Barcelona Lion24
2017-04-03 00:26
Försvarsspel i FC Barcelona. Hur kom Granadas mål till? Titta på länktips, stanna vid 1:25 så Granada börjar sitt uppspel innan målet kommer. När man stannar vid 1:25 då måste man studera alla spelare och hela spelet. Vid 1:25 så är det k a t a s t r o f a l försvarsspel. Först och främst, spelaren som har bollen vid 1:25 pressas inte ordentligt av Gomes. Jag har tidigare sagt ''hur'' man ska pressa, tekniken i presspelet alltså. Du ska inte ligga för nära motståndaren, du ska inte vara för långt ifrån honom heller, du ska vara på ett tillräckligt avstånd där din motståndare ska kunna få bollen, i den sekund som bollen har slagits, då ska våran spelare pressa. Man ska också pressa som ett djur, intensivt och hårt!!! Annars är det bara ''alibipress'' och det är något jag avskyr. Så om vi börjar med Gomes, han pressar inte rätt och han pressar heller inte intensivt utan går in halvdant in i pressen. Vi ser hur enkelt Gomes blir bortgjord. När du går in halvdant i pressen så låter du motståndaren tänka, meningen med ett intensivt och aggressivt presspel är att inte låta motståndaren tänka, så att risken blir större att motståndaren gör fel, så kan du ta tillbaka bollen eller alternativt starta en anfall om du vinner tillbaka bollen högt upp.

Gå tillbaka till 1:25 och stanna igen. Titta på lagdelarna och hur långt ifrån dom är ifrån varandra, speciellt försvaret och mittfältet. Kolla avståndet mellan Rakitic, Busi och Gomes. Det här är, återigen, katastrofalt. Obeskrivligt. När du har bollen, då ska du göra planen så stor som möjligt, speciellt när den är i din planhalva. Du gör planen stor för att du ska skapa ytor. När du däremot inte har bollen, då måste du göra dig mindre för att stänga av ytor, speciellt ytan bakom mittfältet och framför backlinjen. Men vi har såna stora avstånd mellan mittfältarna, och mittfältarna-backarna, så är det extremt lätt att hitta ytor mot oss, eftersom vi är så breda när vi inte har bollen.

Titta sen på Neymar och Alba när motståndaren kommit förbi Gomes ''press''. Båda ska pressa samma motståndare. Du kan försvara på två sätt: 1: zon-försvar, 2: man-man-försvar. Jag tycker att zon försvar är det bästa sättet att försvara, när du inte pressar. För när du försvarar zoner så har du kontroll över din zon. Du låter dig inte utnyttjas av din motståndare. Kommer nån genom dig på din zon, då är det ditt fel, eller kanske motståndarens kvalité som är för bra. Men jag kan inte förstå vad Alba gör där ute. Eftersom vi ändå inte pressar ordentligt, så ska inte Alba röra sig utåt, speciellt när det är Neymars kant. Men det är inte avgörande, det avgörande är Mathieus fullständigt katastrofala försvarsspel.

Mathieu går ifrån sin zon när motståndaren tar några steg upp. Alltså försvarar Mathieu man-man försvar. Då kan motståndaren blotta Mathieu hur han vill för så som han rör sig, så kommer Mathieu att röra sig. Motståndaren mötte, frågade Mathieu: ''följer du med mig eller stannar du kvar på din zon''?. Mathieu är så dum att han måste följa med och lämna sin zon, därefter utnyttjar målskytten den zon och yta som Mathieu har lämnat, eftersom han har blivit lurad. Jeremey Mathieu håller inte i FC Barcelona. Det handlar inte bara om det här målet, utan Mathieu har en extrem stor brist på disciplin och koncentration i spelet. Om du inte är koncentrerad på fotboll under en match på den här nivån, då blir du straffad. Det här visar också oss hur stor allvar Mathieu tar fotbollen på, hur professionell han är, hur han tar hand om sin kropp, hur fokuserad han är på fotbollen. Som sagt, jag drar inte den slutsatsen efter kvällens match, om man studerar Mathieu så ser man en extremt okoncentrerad spelare som ibland inte är i matchen fast han är där.

Sammanfattningsvis: hela den sekvensen (från 1:25) är amatörmässigt, det ska i alla fall inte tillhöra en sån stor klubb som FC Barcelona. Det är en extremt grov taktiks miss på alla planer. Från presspel till positionering. Och nu är vi inne i Luchos tredje säsong, vi är inne i april, säsongen är snart slut. Vi borde aldrig ha sett det vi såg vid 1:25 vid det här laget. Mycket mycket dåligt.
Barcelona Kröjjff
2017-04-03 00:21
@Andresito | 94:39:
Jag skrev nyss Suárez i sökrutan för dagens innehåll härinne och ovanstående citat i vilket hans namn nämns var allt som jag hittade. Är det verkligen bara jag som såg att han var "man of the match"? Och det med så pass bred marginal att alla diskussioner borde betraktas som överflödiga, av alla som gör minsta anspråk på s k objektivitet.
Barcelona the cameroonians
2017-04-02 23:50
länk till intervjun med Samper.
Barcelona the cameroonians
2017-04-02 23:49
Angående Samper så gjordes det nyligen en intervju med honom i El Pais; Han lämnade han pga av att det inte fanns plats för honom i klubben. Han ville stanna men fick råd från bl.a Piqué och Iniesta att inte misströsta utan förstå att saker tar tid i fotbollen. När Paco Jemez ringde och personligen ville ha honom blev valet lättare. Nu har det skett en stor rotation i truppen med många spelare som i vissa fall inte ens talar spanska. Dessutom är taktiken betydligt mer defensiv och direkt, tvärtom det Samper växt upp med. Han vill spela mer men inser att han inte är optimal för spelidén. Däremot menar han att han lärt sig andra aspekter av spelet och mognat som människa. Han känner sig ensam, men har fått stöd av sin brorsa som är tennisproffs och van vid att leva på egen hand.
Barcelona Reymar
2017-04-02 23:24
Någon som vet varför Samper inte spelade idag?
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2017-04-02 23:18
Klockren analys av Martin i Viasatstudion. Tar upp hyckleriet i Sverige där man endast kritiserar filmningar men bortser alla andra fulknep ( "fusk") på planen.

Neymar och Suarez fortsätter att visa sin form, jag trodde vi skulle tappa poäng idag så jag är mer än nöjd med dagens vinst!

Cred till Paco som gör en bra insats trots att han får spela på kanten. Minus till Gomes ( IGEN ) och vårt försvar som är otroligt virrigt.
Barcelona påfågeln
2017-04-02 23:18
Neymar var riktigt bra, skapade massor. Inte direkt så att han bränner några klara lägen, han väljer oftare att sätta medspelare i spel istället för att gå själv.

Det blev lite onödigt spännande idag, men en vinst är en vinst och nu fick Pique, Umtiti, Iniesta och Messi välbehövlig vila. Mest synd på Rafinhas skada, hoppas det inte är allvarligt. Ska bli kul att se Messi komma igång igen i veckan efter att ha fått vila lite extra pga avstängningar i både landslag och klubblag, det var säkert välbehövligt med vila för honom.

Roligt för Alena att få göra ligadebut, potentiellt viktigt inför nästa säsong om inte annat.
Barcelona J, Bottom
2017-04-02 23:15
Soko, snackar om Ochoa i sin naturliga form att han gör sjuka tv-räddningar varje match.
Barcelona RRM
2017-04-02 23:13
Åberg kallar Lasse för hycklare i livestudion, dock nämner han inte Lasses namn per se :)

Barcelona FCB_Messi
2017-04-02 23:11
Soko Du är ju puckad i huvudet på riktigt .
Barcelona Amo.38
2017-04-02 23:10
Får spel varje gång jag kollar på liga tabellen, vi har praktiskt taget gett Real detta försprång och vinner dom så är det vi som har lagt bucklan i deras händer..
Barcelona Soko
2017-04-02 23:09
@J, Bottom:

Varje målvakt som möter oss är en världsmålvakt. Det är våra anfallare som gör de extra bra för mot oss får de i snitt 25 chanser något är mycket mera än i andra matcher.
Barcelona oocbgb
2017-04-02 23:08
[QUOTE=Soko]Så länge han spelar mer för publiken än flr laget och så länge han bränner och bränner massor varenda match kan jag bara inte sluta kritisera honom. Han måste skärpa sig . [/QUOTE] Vem är du egentligen? Suck..
Barcelona J, Bottom
2017-04-02 23:06
Fattar inte varför ingen storlag köper Mr Ochoa asså vilka sjuka räddningar han gör. Hade lätt sett honom i Barcatröjan
Barcelona Soko
2017-04-02 23:05
@Rambla~:

Jag gillar faktiskt Neymar och tycker han är viktig spelare för oss och har hyllat honom när han förtjänat det , bla mot PSG för utan honom hade vi aldrig tagit oss vidare. Men stör mig mycket på honom när han spelarar oseriöst och bränner otroligt mycket.
Barcelona DM1982
2017-04-02 23:04
Rafinha has damaged the internal meniscus inside his right knee. Such injuries need a month recovery time at least [AS] https://t.co/AvGQMg5gbN Dags att kolla efter någon ny spelare som inte går sönder hela tiden.
Barcelona The Octopus of Badia
2017-04-02 23:03
Rambla~

Han säger upp sig 2 månader in i säsongen efter att ha bråkat med Bartomeu.
Barcelona 100% AntiMadridista
2017-04-02 23:00
Jätte tråkigt att Paco inte kommer att starta i nästa match. Killen skulle behöva speltid just nu.
Barcelona Rambla~
2017-04-02 22:59
Du kan ju kritisera hans 23 assists så här långt in på säsongen när du ändå är igång.
Barcelona Rambla~
2017-04-02 22:58
Vill man ha Sarri som tränare eller, oooh vilken dröm det hade varit.
Barcelona Soko
2017-04-02 22:52
@DM1982:

Så länge han spelar mer för publiken än flr laget och så länge han bränner och bränner massor varenda match kan jag bara inte sluta kritisera honom. Han måste skärpa sig .
Barcelona DM1982
2017-04-02 22:49
[QUOTE=Soko]För att han satte ett mål i öppet mål på övertid och som inte betyder något alls ? [/QUOTE] Sluta, du börjar bli tröttsam. Neymar gjorde en mycket bra match, matchens spelare.
Annons: