/spanien/barcelona/forum/7024.aspx/spanien/barcelona/forum/7024.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mido
2013-05-30 14:31
Till alla,,, Vad är det med er??? Visst är det tråkigt eller tragiskt att abidal lämnar,, men snälla några förändringar måste ske i klubben,, laget måste förnyas å det krävs några uppoffringar,,, blicka framåt,,, han kommer tillbaka till en roll som passar hans tillstånd,,,
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona CARLES PUYOL - 1899
2013-05-30 14:30
fc__Barça (Barcelona) Han är enorm och brutal som mittback. Han hade varit bra för då kan han bryta vår feghet när det gäller dueller. Vi har 2 spelare som vinner nickdueller eller närkamper. Busket och Pique. David Luiz hade gett oss något vi verkligen har saknat. Vi förlorar alldeles mkt i luften. Kolla på Real Madrid matcherna och Bayern München matcherna så förstår du vad jag menar. Celtic gjorde nick mål på oss helt sjukt. Om vi inte får in David Luiz eller Dedé så kommer jag bli väldigt besviken.
Barcelona Barca Barca
2013-05-30 14:29
Det blir bara värre och värre. Dom slänger iväg en oskyldig Abidal som har varit den mest stabila och jämna spelare sen han kom till klubben (kan inte komma på en match som Abidal har spelat dålig i) och har kvar i ärlighetens namn rätt så mediokra spelare som Cesc och Pique ? En medioker tränare som Tito är kvar inte nog med det så har Tito samma sjukdom som Abidal. Att Tito inte tar saken i egna händer och ger den sjuke Abidal en plats i laget är för mig så äckligt egoistisk att det inte är sant. Ledningen tror att dom kommer undan med precis allt bara för att dom har värvat Neymar. Nej så är inte fallet, försvinner Thiago i sommar så spelar det ingen roll vem som står på Camp Nous gräsmatta till hösten. Abidal och Thiago har varit med länge i klubben. Abidal och Thiago har varit klubben trogen, men ändå ger dom Cesc chansen som bokstavligen pissade på fc Barcelona för pengarna och speltid något som Thiago aldrig gjorde, ändå pissar dom på Abidal som nu får lämna och har kvar medioker mittback som Pique som också en gång i tiden valde att lämna Barca för pengar och speltid. Lite vett, logik och känsla får man ha trots att man jobbar för Fc Barcelona.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-05-30 14:27
Hetfield.

Hur är mina argument vaga när de matcherna Abidal har spelat efter cancern varit mer än godkända? När han kom tillbaka första gången var han briljant mot Manchester United. Och när han spelade säsongen efter var vårt försvar väldigt bra bortsett från Piqué som till och med blev bänkad.

Därefter när han kom tillbaka nu och fick göra enstaka inhopp så visade han att han fortfarande hade i sig det sportsliga. Så säg mig: hur är det rimligt att skeppa bort honom när han uppenbarligen han har klassen att fortsätta?
Barcelona DM1982
2013-05-30 14:25
@Hetfield:

Man skiljer dem åt men nog om det.
Barcelona Hetfield
2013-05-30 14:22
Vampiro

Det är snarare du som överdriver om Pique. Om man läser det du skriver så kan man nästan tolka det som att Pique är en division 3 spelare.

Faktum är att Pique har fått stå ut med en inkompetent styrelse som har vägrat att förstärka en backlinje. Visst har Pique blandat och gett, men hans position är väldigt utsatt och det förstärks så fort han gör ett misstag. En anfallare kan missa 10 målchanser, men om en mittback gör ett misstag så blåser man upp det i flera månader. Jag tycker inte att Pique har dominerat den senaste perioden, men han har samtidigt varit tvungen att bära ett stort ansvar.

Heywood

Återigen, dina argument är väldigt vaga. Ska man använda hans enstaka inhopp och matcher den här säsongen som ett argument?

Jag skriver det igen. Abidal är 33 år och har gått igenom en svår sjukdom. Han behöver minst en säsong på sig att ens komma i form och vid det laget så har Barcelona gott om försvarare. Det är inte logiskt att han ska sitta på bänken och dra in en stor summa lön av ren sympati.
Barcelona Messidinho_10
2013-05-30 14:22
Det är sorgligt det här med Abidal att han ville fortsätta. Men tyvärr så såg inte Tito någon plats för honom i laget, och varför ska vi då betala lön för en spelare som vi förmodligen inte kommer ha nytta på plan då för? Bättre vi satsar på nån ny ung talang istället då. Tack Abidal för dessa fantastiska åren och all lycka till dig. Du är alltid välkommen tillbaka till Barca i en annan roll i klubben!!
Barcelona Katalano
2013-05-30 14:21
Verkligen trist angående Abidal, men jag är inte bitter. Jag har inte räknat med honom inför nästa säsong ändå och det tror jag inte många andra har gjort heller.

Värvar vi in en ny mittback så har vi tilräckligt med mittbackar ändå. Vänsterkanten täcks också av 2 backar redan så det finns het enkelt inte plats om han inte skulle komma tillbaka i storformen, men då måste någon annan back lämna. Det är dessutom något som märks först efter att transferfönstret stängt igen. Det är för stor tvekan angående en 33 åring så jag tror trots allt att klubben tagit rätt beslut.
Barcelona Vampíro
2013-05-30 14:16
Har alltid tyckt folk överdrivet om Piqué och har försökt försvara honom men faktum är att han har varit pinsamt dålig de senaste två åren. Han gick från världens bästa mittback till att bli en kona som blir rundad av random anfallare i La Liga utan problem, det värsta är att han trots det får spela när han vill.

Och snälla sluta skylla på att han får spela med olika mittbackar bredvid sig, tidigare roterades Márquez, Milito, Yaya och Puyol utan några som helst problem. I år har han vart lika dålig oavsett om det är Puyol eller Mascherano i backlinjen, två spelare han känner mer än väl. För mig är det enkelt, är han inte på topp nästa säsong så måste han bort.
Barcelona Yaya24
2013-05-30 14:14
Hellre Abidal än Pique alla dagar i veckan
Barcelona Cobain
Något är väldigt ruttet i vår klubb. En värvning av Neymar kan inte släta över en sån sak! Spelare som Thiago ska inte ens finnas på kartan att ryktas bort innan säsongen är över! Titos agerande vid ligamatcherna är pinsamt att se. När ska våra unga lovande spelare få chansen om inte nu när vi redan avgjort ligan?
Hetfield.

Abidal är en legend. Det räcker att se på matchen mot Manchester United 2011 för att se att han inte lät cancer göra honom till en sämre spelare. I den här klubben så värderas 'utlänningar' oftast inte. Abidal hamnar i kategorin där han fick en stora majoriteten av supportrar att älska honom. En klubb som är mån om sitt katalanska arv och katalaner där klubbkaptenerna låter Abidal lyfta bucklan på Wembley en arena som betyder väldigt mycket för Barcelona.

Jag tror inte att våra chanser hade försämrats med honom i truppen. Vad har du för belägg för det? Du spekulerar och tar upp hans ålder. Ja, han är gammal, men han när han väl spelar så har han överglänst många av våra försvarare.
Barcelona Hetfield
2013-05-30 14:13
DM1982 "Förvirrande? Använd då legendar om personer, så framgår det klart att det är en människa du menar. Använder du ordet legend, kan det vara tvetydigt. (Men inte fel.)"
Barcelona DM1982
2013-05-30 14:13
Jonas - tots units fem força Nej, det är två olika saker men blandas ofta ihop.
Barcelona koeman92
2013-05-30 14:12
Rosell, Zubi, Tito och Bartomeu... Ni är alla döda för mig!!

Móltas gracies per tot Abidal!! Sempre estarás en el nostre cor! 333
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-30 14:11
DM1982 Legend heter det visst, om vi nu ska haka upp oss på varandras grammatik.
2013-05-30 14:10
Vampiro Nej, jag är ingen expert. Men man måste ifrågasätta ditt kunnande, när du är säker på att en 33-åring som fått de senaste säsongerna förstörda av cancer och mest spelat vänsterback kommer bidra mycket mer än Pique. Trots några svagare matcher är han en av Europas bästa på sin position, i form.
Barcelona DM1982
2013-05-30 14:10
Hetfield *Legendar
Barcelona Hetfield
2013-05-30 14:06
Förresten så är det tröttsamt att ordet "legend" missbrukas så rejält. Det krävs väl lite snyfthistorier och ett par säsonger för att bli kallad för legend. I mina ögon så är legender som Totti, Zanetti, Scholes, Raul, Puyol, Xavi osv. Det är fanbärare, folk som har stått vid sin klubb sen de fick sitt genombrott. Man kan väl tycka om sina spelare, men kan man bara vara försiktig med att använda "legend" i varje mening när det gäller spelare. Heywood Så du vill att man ska behålla Abidal och försämra Bartras chanser ännu mer? Du vet väl att om Abidal stannar så fylls den rollen i laget också.
Barcelona Vampíro
2013-05-30 14:05
@Jonas - tots units fem força:

Okej expert.
2013-05-30 14:04
Jonas. Vem pratar om kommande säsonger? Vi pratar om nästa säsong. Du förstår väl själv att vi inte kommer att köpa en färdig mittback som kan leda vår backlinje? Vi kommer att köpa någon ung som behöver anpassa sig till spelet/Marc Bartra som kan vara redo om 2-3 år på allvar.

Hetfield.

Tito Vilanova toppar Barcelona mot Valladolid. Han låter Marc Bartra spela mot Bayern Munchen, men sätter honom på läktaren i ligan. Finns ingen logik i det. Abidal hade kunnat fungera som en utmärkt backup/start spelare i ligan och därför låtit spelare få vila. Eller vi ska fortsätta ge PIqué ett år till utan någon som helst konkurrens?
2013-05-30 14:00
Vampíro Om du säger att Abidal skulle bidra mycket mer än Piqué de kommande säsongerna kan du verkligen inte mycket om fotboll.
Barcelona Hetfield
2013-05-30 14:00
Heywood

Kom igen. Klubben ska inte slänga ut honom och förbjuda honom att ens komma i närheten av klubben, han lär ju få en roll inom laget.

Folk låter den emotionella sidan få överväga den rationella sidan. Det finns ingen logik eller reson i att behålla Abidal som fotbollsspelare om Tito inte anser att han är en resurs för klubben. Vad än Abidal säger så kommer han inte att komma tillbaks i gammal form. Han må komma tillbaks, men då är det enstaka matcher, han kommer aldrig komma till den nivån att han kan spela match efter match. Återigen, Barcelonas försvar har gott om spelare om man köper en mittback, då fylls Abidals position.
2013-05-30 13:58
Trist slut för en fantastisk spelare, även om folk överdriver lite nedan. Eftersom inte ledningen kunde ge honom det finaste avskedet får vi se till att göra det i helgen hemma mot Málaga. Somliga här inne vill se två mittbackar komma in och att Bartra bör ges chansen. Då måste någon bort tyvärr och nu är det som det är. Trist.
2013-05-30 13:57
Givetvis har Abidal en uppförsbacke att bestiga när det kommer till att bli en startspelare i Barcelona och han kanske till och med aldrig når en startplats ifall han skulle att få vara kvar. Men precis som med Gabriel Milito när han fanns kvar i klubben trots att han var en väldigt begränsad och skadedrabbad mittback så stärkte det lagets moral.

I Abidals fall så tror jag verkligen att han hade kunnat ge oss ett år till. Den passionen som han spelar med finns inte hos Piqué som verkar kunna göra vad han vill och ändå vara med i startelvan.
Barcelona Vampíro
2013-05-30 13:56
Känslor och nostalgi aside så handlar det om att Abidal faktiskt kan bidra rent sportsligt. Låt honom träna med laget och bevisa det istället för att slänga ut honom via bakdörren, något som tyvärr blivit alltför vanligt i Barça de senaste åren.

Även om han inte skulle komma upp i sin gamla nivå så hade han bidragit mycket mer än Adriano, Bartra och ja fanboys även Piqué. Nej det här är en mörk dag för Fútbol Club Barcelona.
Barcelona DM1982
2013-05-30 13:54
@AndreMario:

Jag kan inte hålla med om att han har överglänst Mascherano. Pique har inte spelat bra men ledningen tror på honom.

Det centrala är att jag tror att Abidals kropp inte klarar av den här nivån, enstaka matcher här och där kan funka och då gör han det bra.
2013-05-30 13:51
Hetfield.

Det är inga snyfthistorier. Det handlar om en spelare som kämpade sig tillbaka och besegrade cancer två gånger för att kunna få spela fotboll igen. För mig så är det ett märkligt beslut att säga: "Vi vill inte förlänga med dig. Hej då". När han själv säger att han kan spela igen.

Men en försäsong och få visa sig på riktigt i en hel säsong hade han tagit platsen från Piqué. Tvivlar inte en sekund på det. Så kom inte och prata om det sportsliga för att de matcherna jag har sett honom har inte cancern påverkat hans fotbollsspel.
AndreMario
2013-05-30 13:48
red

Tack :D

DM1982

Han överglänste Pique och Mascherano, så vad har du att säga om de två då?
2013-05-30 13:46
Och han sammanfattar det bäst själv:

Abidal: "At the moment, I haven't done a pre-season, I need to do a normal pre-season, then see if I can recover my best level."
Annons: