/spanien/barcelona/forum/6935.aspx/spanien/barcelona/forum/6935.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-06-22 16:25
Prio ett nu och för resten av sommaren är att fixa båda Thiagos till truppen nästa säsong. Drömmen vore också att värva en ung målvakt som kan agera andrahansval i en säsong för att senare ersätta Valdés men jag anser att en mittback är det absolut viktigaste med tanke på att Valdés trots allt stannar. Thiago Silva är sålart drömmen, världens bästa mittback. Det gäller att inte göra om misstaget från förra sommaren där man la all krut på brassen för att sedan inte ha tid att kolla på andra dugliga alternativ. Men ändå att man gör allt för att få honom, med Thiago Silva i truppen till nästa säsong så ökar våra chanser rejält i alla turneringar.

Personligen så vet jag inte om jag det här med Thiagorykterna på så stort allvar då han inte gjort något uttalande som visar på att han vill lämna än, men de inom klubben vet säkert bättre och om det ser så illa ut som många tror så måste man lösa de problemen. För mig är det ytterst viktigt att behålla Thiago, den killen har all potential som finns och är redan vid en så ung ålder en relativt mångsidig spelare.

Jag håller inte med om att det är en större förlust för spelaren själv än för Barcelona. Thiago hade tagit en ordinarie plats hos de allra flesta andra lag i världen och då fått visa upp sig rejält för världen, få betydligt högre status och givetvis större chans till landslagsplats. För klubben Barcelona så är just Thiagos position vital för hela spelet och spelare som klarar av jobbet som mittfältsmotor hos oss växer inte på träd. Personligen tror jag aldrig Cesc kommer vara tillräckligt bra. Men Thiago har all chans i världen att utvecklas till en just sådan spelare och vi får inte gå miste om en sådan. Tappar vi han behöver vi, kanske inte nu men med största sannolikhet i framtiden spendera stora summor på andra spelare utifrån där vi inte ens är säkra på om de kommer klara rollen. Vi får inte tappa Thiago. Så enkelt är det. Killen kommer bli en av världens absolut bästa spelfördelare och vi kan inte tappa honom, speciellt inte på det här sättet.
Barcelona Siempre Barça
2013-06-22 16:24
Varför satsar vi inte på Mats Hummels? Killen är bara 23,24 år gammal. Vi kommer få han för ca 230,300 mil kr.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona grande jw
2013-06-22 16:21
Jag tror möjligheten att vi värvar Thiago Silva är betydligt större om det nu skulle visa sig att Laurent Blanc tar över PSG. I mitt tycke är Ancelotti en grym tränare som har stort internationellt rykte. Laurent Blanc känns som en mycket större chansning som endast har ett bra rykte i Frankrike tack vare en lyckad säsong med Bordeaux.

Känns som PSG's projekt tar ett stort steg bakåt utan Ancelotti vid rodret. Hoppas spelarna (Thiago Silva) känner detsamma.
Barcelona Gabriel
2013-06-22 16:02
Lika mycket som jag känner mig lyrisk över ens den lilla möjlighet att få hit Thiago Silva, lika mycket känner jag mig olyrisk över möjligheten att David Luiz värvas.
Barcelona Barcadinho.
2013-06-22 15:28
Ha en fortsatt skön ledighet.
Barcelona Barcadinho.
2013-06-22 15:21
Några hypotetiska frågor sam svar.

Vad skulle det hända om klausulen skulle ligga kvar på 90 milj?

Svar - Mazinho skiter så klart på klausulen, han skulle nog klaga på speltiden, och att Thiago spelar fjärde fiolen i lagets mittfält. Hans utveckling och speltid har absolut ingenting med klausulens nivå att göra.
Obs att det är inte första gången Mazinho använder media för att markera sitt missnöje. Han har gjort det förut.

Skulle Thiago ändra sin uppfattning om hans speltid skulle ligga på 65-70 procent?

Svar - det skulle förmodligen hända m h a mer speltid på de meningslösa matcher i slutet på säsongen. Thiago ville nog spela mot Milan, viktiga matcher, som starter. Så förmodligen han skulle fortsätta vara missnöjd.

Hur skulle ledningen reagera om Thiago skulle visa missnöje och klausulen var 90 milj?

Svar - Yaya, Van Bommel m fl, lämnade för att de spelade för lite.
Det finns också en viss stolthet inom klubben (också i Real) då man inte tvingar spelare och stanna om de inte vill med hela sitt hjärta.
Så förmodligen ledningen skulle gå med på en försäljing, den här sommaren eller nästa. Ingen vill ha en missnöjd i truppen.

Kan man kräva av tränaren att tänka på sånt som talang, utveckling samt speltid?
Ja, det kan man, till en viss del. Men Tito gav killen rätt många minuter. Att han väljer bort honom i viktigare matcher är helt förståndigt. Det finns bättre o viktigare spelare än honom i truppen.

Alltså - några extra matcher hit och dit, högre klausul - jag tror att vi skulle förlora honom i vilket fall, om inte nu så nästa sommaren.
För runt 25 milj.

Det enda som skulle kunna rädda situationen är om Xavi/Iniesta skulle bli skadade länge. Thiago skulle i så fall spela mer och eventuellt visa fram sina fötter. Men tack o lov att laget inte hamnat i en sån situation.

Obs, allt är hypotetiskt, men med lite förnuft.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-06-22 15:21
Jag ser gärna Luiz faktiskt, och tror det är ett lättare affär att ro hamn. Grymt bra backar båda två
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Blaugrana91
2013-06-22 15:13
Barcelonistas

Tito ska ju enligt Sport ha sagt till ledningen att värva Thiago Silva till varje pris. Och med tanke på att Neymars summa på €57M inte påverkar vår okända transferbudget så finns det en hel del pengar kvar att värva för.

Vi brukar alltid ha minst €50M att värva för varje år, om det även är budgeten för i år vet vi ju inte, kan vara mer. Men som sagt låt oss säga att vi som minst har €50M då kan vi lägga ett bud kring €40M. Problemet är ju dock Silvas lön, men hans agent har ju sagt att Silva kan tänka sig att sänka lönen med 30% för att komma till Barca.

Det som är svårt är att få PSG att sälja, jag menar dem har världens bästa mittback som dessutom är lagkapten. Men om Ancelotti nu lämnar så kanske Silva känner att satsningen PSG lovade inte kommer, vill han ha titlar är Barca det bästa alternativet.

Så ja jag håller med, känns som att Silva kan komma, även Rosell har ju hintat om det även om han beskrev värvningen som svår.

Annars är ju Luiz ett bra alternativ och ett bra komplement till Pique, dock behöver vi en spelare som kan komma in och erbjuda stabilitet och lugn och det gör inte Luiz, däremot Silva.
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:57
Barcelona are closely following the performances of Brazilian defenders Thiago Silva (PSG) and David Luiz (Chelsea) at the Confed Cup. [md]

Underbara nyheter bara jag som har en bra känsla över att Thiago kommer hit tillslut?.
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:57
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:56
Ronaldinho the original
2013-06-22 14:47
@Hetfield:

Håller med dig. Kan nämna minst tio unga spelare som har haft bättre utveckling och presterat bättre än thiago. Att folk vågar säga att thiago är flera klasser bättre än götze är absurt!
Barcelona Hetfield
2013-06-22 14:43
Mojito 1. Hade det ändrat något? Om Thiago är så fast besluten att han vill till VM och få gott om speltid, vad hade det ändrat? Dessutom så sägs det att Thiago och Tito har haft den diskussionen. Thiago vill ha mer speltid till nästa säsong och Tito kunde inte garantera något, därav hela ryktet. 2. Jag förstår inte vad Rosell ska göra mer? Ska han tatuera in Thiagos namn? Det är inte hans jobb att smöra eller jaga en spelare, han sa det som krävdes att Thiago måste ha tålamod och att han är en talang. Återigen så är det Tito som bestämmer över sånt, det kan inte Rosell göra. Allt det här låter mer som snyfthistorier från Thiagos sida. Det är HANS beslut att gå, ingen har tvingat honom. Klubben har visat att man vill behålla honom, men att han måste ha tålamod. Om han varken har tålamodet eller viljan att kämpa för en startplats så gå. Ingen kan stoppa honom, det är ett beslut han tar för sin egen del. Så det är upptill honom, inte styrelsen, inte heller tränarens jobb att "garantera" något. Sen tycker att det är väldigt talande att han förra året (om jag minns rätt) sa något i stil med att det är viktigast för honom att bli en världsstjärna, sen om det är i Barcelona är inte lika viktigt. Han drog snabbt tillbaks det citatet och bad om ursäkt, men jag tror att det ligger något i det. Hans "brasilianska" sida vill nog hellre lyckas än att vänta och ha tålamod. Jag är tveksam om han har det lugnet och tålamodet att vänta på sin plats.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-06-22 14:27
Hetfield

Det enda jag kan se att ledningen gjort fel är två saker;

1. När man insåg att Thiago inte skulle nå den speltid som krävdes för att den högre summan i klausulen skulle falla ut borde man kanske satt sig ner och diskuterat saken för att säkerställa att han stannade. I stället förväntar man sig att oavsett intresse från andra klubbar eller ej så kommer spelaren stanna pga sin kärlek till klubben.

2. På presskonferensen för två veckor sen borde Rosell visat mer intresse när han talade om Thiago. I stället pratade han om att han hoppades att han skulle stanna och att han skulle ha tålamod. Det var ingen direkt kärleksförklaring utan snarare en vink om att Thiago ägde hela ansvaret.

Sen är det klart att Rosell som president inte kan gå ut och lova saker i media eller ens kräva av Tito att en spelare ska få speltid, men att sen i 11:e timmen gå ut och försöka reparera skadan - ja det känns kanske inte proaktivt.
Barcelona petersays
2013-06-22 14:16
@tarrak - Oh-Oh-Oleguer:

Mojito länkade till den för 7-8 poster sedan - men here goes!
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-06-22 14:12
Petersays

Varför inte länka källan till texterna du klipper in?
Barcelona petersays
2013-06-22 14:09
"You might have noticed how we are starting to see rumors of Mata joining Barcelona as soon as the Thiago rumors started to increase. This is by no means a coincidence – Rosell has leaked the “interest” in Mata in order to deflect attention from the Thiago case. Who honestly believes Chelsea would let him go?

The whole PR spin is working though. Fans are starting to turn on Thiago – “Club is bigger than one player etc.” which is all true. But the fault doesn’t lie with Thiago. It lies with the club. Tito for not playing such a talented player enough and Rosell for fucking up his contract. Rosell is just doing his best to deflect blame since we might have elections right around the corner and he isn’t exactly that popular."
Barcelona Barcaholic
2013-06-22 14:04
Hetfield

Ja, och killen blir 23 år gammal när nästa säsong börjar. Som sagt så är det ingen dålig ålder. Sen vad Cavani & Falcao har med detta och göra har jag ingen aning, även om båda just nu är klart mycket bättre spelare än Balotelli.
Han ses som värdsklass spelare runt om hela världen, ingen sida har jag läst där Balotelli inte anses vara värdsklass spelare?

Du var ju knappast den enda här inne som klagade på att Keita fick spela. Som tarrak nämnde så tror jag att det som upprepats oftast på detta forum är att Keita spelade för mycket. Jag kan ju lätt säga att jag är en utav dom som HATADE se Keita spela så mycket som han faktiskt gjorde, men nu i efterhand inser jag att han inte gjorde det sämre än just Fabregas...
Barcelona Hetfield
2013-06-22 14:03
Jag är faktiskt nyfiken på er som skyddar Thiago och att det är styrelsens fel att han lämnar. Ge mig exempel på vad det är styrelsen har gjort mot Thiago. Klausulen? Ni vet väl att det var säkerligen Thiago och hans agent som satte in det för att garantera speltid, annars så kan man dra? Barcaholic När Falcao var i samma ålder som Balotelli så spelade han i River Plate och sedan i Porto. När Cavani var i Balotellis ålder så spelade han i Palermo. Jämför det med vad Balotelli har gjort. Inter, Man C och Milan. Om Balotelli håller sig till fotbollen så kommer han att överglänsa både Falcao och Cavani när han blir äldre.
Barcelona Vampíro
2013-06-22 14:03
@Hetfield

Vart har jag "skyllt" på Cesc? Skrev bara att han har gått före på mittfälsplatserna när Xavi eller Andrés vart borta vilket är sant. Fábregas är den som varit närmast startelvan, inte Thiago.

Angående Balotelli så spelade väl ändå knappast ensam på topp utan Cassano var hans anfallspartner i alla matcher, åtminstone i ca 65 minuter.

Håller annars med om att han inte är överskattad, det är en nästintill komplett anfallare med stora spets kvaliteter. Problemet med honom ligger inte i det fotbollsmässiga.
Barcelona petersays
2013-06-22 14:01
"The thing is, you can hardly blame Thiago for wanting to leave Barcelona. We as fans expect our players to have 100% loyalty towards our club while we often forget that the club needs to show loyalty the other way around too. This is where Barcelona have failed under Rosell."
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-06-22 13:54
Var det ingen som klagade på att Keita fick för mycket speltid under sin tid i klubben? Om någon planerade ett mästerskap i historieförvanskning så kan de lägga ner de tankarna nu för jag har redan hittat den solklara vinnaren. Jag tror faktiskt inte att någon åsikt upprepats oftare på forumet än att Keita fick spela för mycket.
Barcelona Hetfield
2013-06-22 13:54
Barcaholic Vad har Balon D'or att göra med saken? Varken Falcao eller Cavani har varit närheten av det, är de sämre spelare för det? Balotelli har spelat i Inter, Man C och Milan. Han är BARA 22 år. Ja, bara. En anfallare av hans typ och storlek brukar inte nå deras "prime" förrän vid 26 år och framåt. Han är Italiens största anfallsstjärna och bär hela Milan och Italiens anfall på egen hand. Om det inte räcker för att klassas som världsklass så är du väldigt krävande. Jag tror nog att Milan får reda på honom. tarrak Du förstod väl att jag menade alla förutom mig? Fast jag får väl kanske vara tydligare nästa gång.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-06-22 13:48
En intressant artikel om situationen med Thiago.

Vem ska man skylla på, spelaren, ledningen eller tränaren? Kanske alla..?
Barcelona Barcaholic
2013-06-22 13:47
Hetfield

Vilket han enligt mig misslyckades med i EM, förutom som sagt en match mot Tyskland.

Du får honom som att låta som en 18 åring som precis debuterat, killen är snart 23. Flera av Ballon D'or vinnare genom tiderna vann priset i just den åldern.
Balotelli har ingen annan än sig själv att skylla på, med rätt attityd hade han kunnat bli top3 anfallare i världen, MINST! Men just nu är han bara en bra anfallare, varken över- eller underskattad.

Barcelona Vampíro
2013-06-22 13:39
När har Thiago vart nära en startplats den här säsongen? Fábregas har stått före i kön under hela säsongen, oavsett hur han spelat.
Barcelona Hetfield
2013-06-22 13:37
Balotelli spelade som ensam striker under hela EM. Han fick sköta ansvaret om att störa ett helt försvar på egen hand som 21-åring. Han är dessutom Milans största stjärna och Italiens största stjärna efter Pirlo som 22-åring. Vad mer måste man göra? Problemet med Balotelli är hans attityd. Om han hade varit mer professionell så hade folk insett hans enorma skicklighet. Han är enligt mig ett missförstått geni. Vampiro Wtf. Kan något hända utan att Cesc ska blandas in? Även om Thiago går till Real Madrid så är det Cescs fel. Det spelade inte ens på samma position, så är helt meningslöst att skylla på Cesc. Cesc spelade som anfallare under större delen av hösten, det var där Thiago fick gott om speltid. Jag tycker att det är lustigt hur ingen klagade på när Keita tog all form av speltid ifrån Thiago för att han var Peps älskling, men helt plötsligt så är Cesc den stora boven av så kallade "PL-hatare". De har knappt konkurrerat om samma position. Är det verkligen SÅ svårt för folk att förstå att Thiagos så kallad "uteblivna speltid" jämfört med tidigare år har också att göra med att han missade större delen av hösten? Vad skulle Tito göra? Slänga in Thiago när han var skadad?
Barcelona Capilito
2013-06-22 13:35
Tycker fortfarande han är överskattad spelmässigt. Han är väldigt ojämn tycker jag. Tycker inte han har tagit det stora klivet folk pratade om efter talangen han var u21 2009.
Barcelona Barcaholic
2013-06-22 13:32
Hetfield Balotelli gjorde EN bra match i EM, och det var mot Tyskland. Resten av matcherna var han dålig eller bänkad/utbytt.
Barcelona Hetfield
2013-06-22 13:28
Balotelli överskattad? Han har varit med i A-laget sen han var 17 år, och vunnit ligan i Italien och England. Han tog Italien till ett EM-silver som deras bästa offensiva spelare när han var 21 år. Om något så är han underskattad, han får sällan den cred han förtjänar pga. han krångliga attityd.
Annons: