/spanien/barcelona/forum/6931.aspx/spanien/barcelona/forum/6931.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Blaugrana91
2013-06-22 20:05
Official: Alves and Neymar will start for Brazil in their last group stage game at the Confederations Cup, against Italy

Får vi se mer magi från Neymar i dagens match, ja det återstår att se.

Han var brutalt bra i förra matchen.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-06-22 19:39
Vilanova (to club officials): "If you sign Thiago Silva, I don't need any more players this summer." [sport] Hellre två bra spelare anser jag då
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-06-22 19:35
Tack för informationen @Lovreu

Hade för mig att det att det var inhemska klubbar som var tvingade att betala en viss skatt på en utköpsklausul, skönt att det även gäller utländska spekulanter.
Barcelona Shanghai - Karbala 680
2013-06-22 19:32
Kaptenen

Givetvis, han skulle vara en fantastisk ledare i backlinjen. Men, men som jag påpekade i mitt tidigare inlägg angående Thiago Silva - så är jag negativ på grund av hans ålder, skadebenägenhet och prissumman som det spekuleras. Annars är han en komplett mittback och en av de bästa om inte den bästa.
Lovreu
2013-06-22 19:30
Hej. Kände att jag behövde rycka in i diskussionen och reda ut lite frågetecken kring transfersumman för Thiago.

Thiagos klausul ligger på €18m. Det där är hans pris på köpa ut honom men det finns ändå problem som måste lösas. Klausuler i Spanien fungerar lite annorlunda. I era klausuler har ni en skatt den köpande klubben (United) måste betala. Det finns två olika sätt för United att köpa ut honom och dessa är; 1) hostile bid = €18m euro + 18% VAT = €21m (notera att ni endast får 18 miljoner euro och 3 miljoner euro går till den spanska myndigheten). 2) Ni kan neka oss och tvinga United till rätten. United kommer givetvis få rätt i rätten men United måste betala mer; €18m till er + €14m i skatter.

Spanska klausuler fungerar lite annorlunda än i dem andra länderna. Det är endast två personer i världen som kan köpa ut Thiago från kontraktet och det är han själv och ni själva. Om det strular till sig så måste United ge honom pengarna och sedan köper han ut sig annars lägger United ett formellt bud på €18m, något ni inte kommer att acceptera.

Att man måste köpa ut sig ur kontraktet är något som sällan händer men när det väl händer så kommer det att ta en lång tid innan affären verkställs. Om ni kommer ihåg var Martinez övergång till Bayern förra året väldigt strulig och det var på grund av detta. Bilbao vägrade att sälja spelaren, trots klausulen, vilket betydde att det var ett ärende som togs till rätten och Martinez fick köpa ut sig ur kontraktet (med klausulen+massor av skatt).

Därför tror jag, baserat på mina spekulationer, att United är överens med Thiago, men att övergångssumman med Barcelona måste bestämmas. Med skatt och allt sånt kan det bli allt emellan €21-32m. Men vad jag tror är att United och Barcelona kommer att komma överens om att United lägger ett vanligt formellt bud på kanske €23-25m eller nåt som ni kommer att acceptera.

Hoppas jag redde ut lite frågetecken! Vill ni fråga så finns PM funktionen.
Barcelona Kaptenen
2013-06-22 19:17
Shanghai -Karbala 680

Vi behöver en mittback som går in och gör jobbet nu. Det är väldigt få mittbackar i världen som klarar det.
Personligen så har jag inget emot att vi utöver Silva, köper in en lovande, mångsidig mittback till, men det kommer inte att hända.
Silva är ett klockrent köp, det kan vara skillnaden mellan att utmana om CL eller inte.
Barcelona westinho - Sergio #16
2013-06-22 18:57
Thiago has agreed personal terms with Man United but is still willing to listen to Barcelona. United want deal within next seven days [espn]

Snälla Rosell, fixa detta nu.
Barcelona Shanghai - Karbala 680
2013-06-22 18:23
Angående Thiago Silva så är jag faktiskt skeptisk om han köps in. Han är bra inget snack om saken, men han börjar komma till åren (29 år) och har si så 3-4 år kvar på toppen, samtidigt är han skadebenägen. Sedan kan man även diskutera prissumman som det spekuleras om att vi ska betala PSG är ju bara absurt. Nej, skippa Thiago Silva och satsa på en annan mittback istället.
Barcelona La liga es blaugrana!
2013-06-22 18:20
grande jw (Barcelona) 7. Thiagos pappa har en bra relation till Rosell.
Barcelona grande jw
2013-06-22 17:59
@DM1982:

Du måste ha i åtanke att varken Thiago eller FC Barcelona har uttalat sig om situationen.. Allt som florerar är rykten. Tidningarna printar ut skit på löpande band dagligen för att locka läsare så man vet inte vad man ska tro på. Det är ju därifrån man får sin uppfattning.

Är ju otroligt många som redan drog sin slutsats att Thiago är klar för United bara för att De Gea hade skämtat med honom och skrivit om United på hans matchboll.

Personligen tror jag det kommer sluta lyckligt med en Thiago som stannar hos oss. Han ställer ett ultimatum till klubben för att säkra sin framtid och jag tror han kommer få som han vill.

Det finns åtminstone mycket som talar för att han stannar:

1. United kommer absolut inte kunna garantera honom en startplats. 2. Sir Alex pensionera sig vilket gör klubben mindre attraktiv. 3. Barcelona är ett bättre lag. 4.. Barcelona spänner musklerna denna Silly season med Neymar, Ter Stegen, Thiago Silva(?), varför skulle inte Thiago vilja vara en del av detta? 5.. Barcelona är en otroligt mycket trevligare stad att leva i. 6. Thiago har sin bror, familj och vänner här,

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
Barcelona BarcaChris
2013-06-22 17:47
Thiago Silva till Barca :). Ber att det blir en sanning det ryktet. David Luiz gör ibland allt för dumma grejer och slår bort bollen. Han värkar ibland få för sig att han kan slå bollen som Lampard. Men sånt är mycket omognad tror jag. Tror han kan växa under rätt styre och sluta upp med sånt skit. Jag menar jag vet inte ifall Scolari gör rätt i det men han bänkar Dante för Luiz i Brasilien. Tror Luiz kan göra bra grejer i Barca med han har mycket hjärta och en hel del bra egenskaper
Barcelona Thiagooo
2013-06-22 17:23
@El Kaiser de Michoacán:

Aha förlåt, missade det!
Barcelona Leo y Cesc
2013-06-22 17:16
: Thiagooo

Källa: Mundodeporivo.
2013-06-22 17:09
Med tanke på att Rosell satt med Mazinho under futsalfinalen i veckan får man väl ändå anta att någon typ av diskussion förekommer.

Men du har en poäng, de kanske skiter i vilket, och då är man nöjda med att tappa klubbens största talang för €18 miljoner. Då får man i alla fall (nästan) tillbaka pengarna man köpte in hans ersättare för - Song.
Barcelona DM1982
2013-06-22 16:59
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Gör Barcelona verkligen allt de kan för att behålla Thiago? Jag får uppfattningen om att de är tämligen likgiltiga om han är kvar eller går.

Barcelona El Kaiser de Michoacán
2013-06-22 16:57
MD som där står?
Barcelona Thiagooo
2013-06-22 16:56
@Leo y Cesc:

Källa ? Låter jävligt bra!
2013-06-22 16:36
Hetfield

Jag vet inte om du missuppfattade mitt svar, men vill i alla fall förtydliga lite;

Det handlar inte om huruvida Thiago själv vill lämna eller inte, eller ens om anledningarna. Inte för min del. det var bara svar på din fråga vad ledningen KAN ha gjort för fel.

Det ledningen gjort fel är att man satt en klausul som är på tok för låg i förhållande till spelarens marknadsvärde OCH potential.
Att riskera en så låg utköpsklausul under samma period som det stundar ett U21-VM där spelaren ifråga kommer ha stora chanser att ytterligare höja sitt värde rimmar illa med att i nästa mening påstå att man är mån om klubbens ekonomi.

Eftersom klubbledningen nu uppenbart gör allt för att spelaren ska stanna tyder detta på att man inte är nöjd med den summa som man kommer få vid en eventuell försäljning. Så frågan är då varför man inte tidigare agerat i frågan utan tagit för givit att spelaren ska stanna?

Det är ju inte det att utköpssummorna är särskilt nära varandra. €18 miljoner i förhållande till €90 miljoner utifrån några fler spelade matcher - nej det kunde skötas betydligt snyggare.

Förmodligen handlar det mycket om att Neymartransfern tagit mycket energi och tid samtidigt som man jobbat på kontrakten för Deulofeu och Adriano. Men ändå, ledningen kunde skött det bättre.

Men, JAG, bryr mig inte nämnvärt om Thiago lämnar, precis som jag inte bryr mig om Villa. Vill spelare lämna så låt dem göra det. Det är inte sättet som stör mig mest, utan att man inte får den summa som man kan. Med det sagt så är detta ett problem som klubben haft tidigare också, utan Rosell.
Barcelona Leo y Cesc
2013-06-22 16:34
Barcelona will soon announce the transfer of goalkeeper Marc-Andre ter Stegen (21), who'll continue at Monchengladbach for another year [md]

Härligt !!
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-06-22 16:25
Prio ett nu och för resten av sommaren är att fixa båda Thiagos till truppen nästa säsong. Drömmen vore också att värva en ung målvakt som kan agera andrahansval i en säsong för att senare ersätta Valdés men jag anser att en mittback är det absolut viktigaste med tanke på att Valdés trots allt stannar. Thiago Silva är sålart drömmen, världens bästa mittback. Det gäller att inte göra om misstaget från förra sommaren där man la all krut på brassen för att sedan inte ha tid att kolla på andra dugliga alternativ. Men ändå att man gör allt för att få honom, med Thiago Silva i truppen till nästa säsong så ökar våra chanser rejält i alla turneringar.

Personligen så vet jag inte om jag det här med Thiagorykterna på så stort allvar då han inte gjort något uttalande som visar på att han vill lämna än, men de inom klubben vet säkert bättre och om det ser så illa ut som många tror så måste man lösa de problemen. För mig är det ytterst viktigt att behålla Thiago, den killen har all potential som finns och är redan vid en så ung ålder en relativt mångsidig spelare.

Jag håller inte med om att det är en större förlust för spelaren själv än för Barcelona. Thiago hade tagit en ordinarie plats hos de allra flesta andra lag i världen och då fått visa upp sig rejält för världen, få betydligt högre status och givetvis större chans till landslagsplats. För klubben Barcelona så är just Thiagos position vital för hela spelet och spelare som klarar av jobbet som mittfältsmotor hos oss växer inte på träd. Personligen tror jag aldrig Cesc kommer vara tillräckligt bra. Men Thiago har all chans i världen att utvecklas till en just sådan spelare och vi får inte gå miste om en sådan. Tappar vi han behöver vi, kanske inte nu men med största sannolikhet i framtiden spendera stora summor på andra spelare utifrån där vi inte ens är säkra på om de kommer klara rollen. Vi får inte tappa Thiago. Så enkelt är det. Killen kommer bli en av världens absolut bästa spelfördelare och vi kan inte tappa honom, speciellt inte på det här sättet.
Barcelona Siempre Barça
2013-06-22 16:24
Varför satsar vi inte på Mats Hummels? Killen är bara 23,24 år gammal. Vi kommer få han för ca 230,300 mil kr.
Barcelona grande jw
2013-06-22 16:21
Jag tror möjligheten att vi värvar Thiago Silva är betydligt större om det nu skulle visa sig att Laurent Blanc tar över PSG. I mitt tycke är Ancelotti en grym tränare som har stort internationellt rykte. Laurent Blanc känns som en mycket större chansning som endast har ett bra rykte i Frankrike tack vare en lyckad säsong med Bordeaux.

Känns som PSG's projekt tar ett stort steg bakåt utan Ancelotti vid rodret. Hoppas spelarna (Thiago Silva) känner detsamma.
Barcelona Gabriel
2013-06-22 16:02
Lika mycket som jag känner mig lyrisk över ens den lilla möjlighet att få hit Thiago Silva, lika mycket känner jag mig olyrisk över möjligheten att David Luiz värvas.
Barcelona Barcadinho.
2013-06-22 15:28
Ha en fortsatt skön ledighet.
Barcelona Barcadinho.
2013-06-22 15:21
Några hypotetiska frågor sam svar.

Vad skulle det hända om klausulen skulle ligga kvar på 90 milj?

Svar - Mazinho skiter så klart på klausulen, han skulle nog klaga på speltiden, och att Thiago spelar fjärde fiolen i lagets mittfält. Hans utveckling och speltid har absolut ingenting med klausulens nivå att göra.
Obs att det är inte första gången Mazinho använder media för att markera sitt missnöje. Han har gjort det förut.

Skulle Thiago ändra sin uppfattning om hans speltid skulle ligga på 65-70 procent?

Svar - det skulle förmodligen hända m h a mer speltid på de meningslösa matcher i slutet på säsongen. Thiago ville nog spela mot Milan, viktiga matcher, som starter. Så förmodligen han skulle fortsätta vara missnöjd.

Hur skulle ledningen reagera om Thiago skulle visa missnöje och klausulen var 90 milj?

Svar - Yaya, Van Bommel m fl, lämnade för att de spelade för lite.
Det finns också en viss stolthet inom klubben (också i Real) då man inte tvingar spelare och stanna om de inte vill med hela sitt hjärta.
Så förmodligen ledningen skulle gå med på en försäljing, den här sommaren eller nästa. Ingen vill ha en missnöjd i truppen.

Kan man kräva av tränaren att tänka på sånt som talang, utveckling samt speltid?
Ja, det kan man, till en viss del. Men Tito gav killen rätt många minuter. Att han väljer bort honom i viktigare matcher är helt förståndigt. Det finns bättre o viktigare spelare än honom i truppen.

Alltså - några extra matcher hit och dit, högre klausul - jag tror att vi skulle förlora honom i vilket fall, om inte nu så nästa sommaren.
För runt 25 milj.

Det enda som skulle kunna rädda situationen är om Xavi/Iniesta skulle bli skadade länge. Thiago skulle i så fall spela mer och eventuellt visa fram sina fötter. Men tack o lov att laget inte hamnat i en sån situation.

Obs, allt är hypotetiskt, men med lite förnuft.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-06-22 15:21
Jag ser gärna Luiz faktiskt, och tror det är ett lättare affär att ro hamn. Grymt bra backar båda två
Barcelona Blaugrana91
2013-06-22 15:13
Barcelonistas

Tito ska ju enligt Sport ha sagt till ledningen att värva Thiago Silva till varje pris. Och med tanke på att Neymars summa på €57M inte påverkar vår okända transferbudget så finns det en hel del pengar kvar att värva för.

Vi brukar alltid ha minst €50M att värva för varje år, om det även är budgeten för i år vet vi ju inte, kan vara mer. Men som sagt låt oss säga att vi som minst har €50M då kan vi lägga ett bud kring €40M. Problemet är ju dock Silvas lön, men hans agent har ju sagt att Silva kan tänka sig att sänka lönen med 30% för att komma till Barca.

Det som är svårt är att få PSG att sälja, jag menar dem har världens bästa mittback som dessutom är lagkapten. Men om Ancelotti nu lämnar så kanske Silva känner att satsningen PSG lovade inte kommer, vill han ha titlar är Barca det bästa alternativet.

Så ja jag håller med, känns som att Silva kan komma, även Rosell har ju hintat om det även om han beskrev värvningen som svår.

Annars är ju Luiz ett bra alternativ och ett bra komplement till Pique, dock behöver vi en spelare som kan komma in och erbjuda stabilitet och lugn och det gör inte Luiz, däremot Silva.
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:57
Barcelona are closely following the performances of Brazilian defenders Thiago Silva (PSG) and David Luiz (Chelsea) at the Confed Cup. [md]

Underbara nyheter bara jag som har en bra känsla över att Thiago kommer hit tillslut?.
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:57
Barcelona Barcelonistas
2013-06-22 14:56
Annons: