/spanien/barcelona/forum/6890.aspx/spanien/barcelona/forum/6890.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hank Moody
2013-07-02 19:16
Rambla Han har inte riktigt kommit upp till sin normala standard den här turneringen, bortsett matchen mot USA. Hoppas han höjer sig när de vankas semi/final, det är ju då det gäller som mest. Annars har tyvärr Jese överglänst honom hittills och Oliver varit turneringens bästa spelare
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Grimaldo
2013-07-02 19:13
Barcelona westinho - Sergio #16
2013-07-02 19:12
Rambla~ Förstod inte riktigt själv heller vad de menar med "deal" då det inte bör pågå förhandlingar mellan klubbarna. Hoppas därför detta ryktet också är taget ur tomma intet.
Barcelona Rambla~
2013-07-02 19:11
Hank Moody Inget vidare bra men så hade han nästan alltid 3 spelare på sig så fort han fick bollen. Hade ett par bra aktioner som inte mynnade ut i något. Han fick dåligt med hjälp av de andra spelarna som borde hjälpa till med väggspel när han sätter fart. Det håller inte i längden att med enmansshow dribbla av 4-5 spelare. Blev utbytt vid ca 70 min mot D Suarez.
Barcelona Alvés - Por Que?
2013-07-02 19:06
Ärligt talat bryr jag mig tyvärr inte om Thiago situationen, allt ligger i hans händer. Han vet vad vi i Barcelona kan ge honom och om det inte räcker så tyvärr är det hans förlust. Ta de pengarna använd de för att få hit världens överlägset bästa mittback och sikta mot titlarna igen.
Barcelona Rambla~
2013-07-02 19:06
westinho Vadå en deal är nära? Så länge Thiago inte talar om för Barça att han vill aktivera sin klausul så finns det ingen deal att tala om och ännu mindre en deal som är nära. Freixa sa senast idag att Thiago inte har sagt något till klubben. Några förhandlingar mellan klubbarna finns inte. Personligen tror jag att Thiago drar sig för att aktivera sin klausul. Han vet att han är körd då hos alla culés för all framtid. Om United vill förhandla så visst kan Barça gå med på det och begära minst €40m. :P
Barcelona Pep - El Míster
2013-07-02 19:01
Ska man sluta hoppas? Orkar inte mer. Thiago är en underbar spelare och jag hoppas ändå han blommar ut helt men tror verkligen inte han gör det bäst i England. Han är som klippt och skuren för oss, inte så konstigt. Det enda är hans passningsprocent som ibland är lite för låg för att axla Xavi. Än så länge.
Barcelona Hank Moody
2013-07-02 19:01
Någon som såg Spaniens u20 lag idag? Hur skötte sig Delofeu?
Coach Pep,
2013-07-02 19:00
Älskar och föredrar Ronnie men han är inte i närheten av Messi. Messi gjorde hattrick mot Real Madrid när han var 19 år och har varit bäst i världen sedan dess på alla sätt och vis. Man trodde att man hade sett allt när man upplevde Ronaldo, Zidane och Ronaldinho, men sen kom Messi. Är säker på att Messi hade öst in dubbelt så många mål och assist som Ronaldinho även i 05-06 laget om han var lika gammal då som nu. Ronaldinho är den bästa teknikern någonsin men han har aldrig varit lika målfarlig och monstruös som Messi. Ronaldinho förblev en winger med fantastisk vision och hyfsat målfacit men Messi flyttades in i mitten och utvecklades till något mycket större.
Barcelona Hetfield
2013-07-02 19:00
Ni fattar väl att det var Thiago och hans agent som vill ha klausulen? Om Barcelona inte gick med på den så hade Thiago kunnat gå GRATIS.

Ni måste INSE en sak redan nu. Det är THIAGOS beslut. Det finns inget Barcelona kan göra, så sluta hacka på styrelsen då det är hans beslut.
2013-07-02 18:58
@Gabriel:

Samma här. Går runt och tänker på det varje dag och bara väntar på besked. Tyvärr tror jag han lämnar och då kvittar det om vi får in Thiago Silva - jag kommer vara riktigt missnöjd ändå.
Barcelona Smogen
2013-07-02 18:51
Värdelösa jävla idiotledng som först skriver ett sådant kontrakt som Thiagos och som sen inte gör allt för att rätta till felet. Vad i helvete gör vi om Xavi går sönder? Fabregas har ju tydligt bevisat att han inte klarar av att få flyt på Barcelonas spel.,
Barcelona Gabriel
2013-07-02 18:44
westinho - Sergio #16

Jag hade en bra dag tills det. Tack :(
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-07-02 18:42
Måste bara säga att jag älskar diskutera gamla spelare och minnen. Man blir helt nostalgisk och ännu mer när man pratar om Ronaldinho. Takes me back!
2013-07-02 18:41
United sources have stated to ESPN that a deal for Barcelona's Thiago Alcantara is now "very close".

Där fick jag ont i hjärtat.
Barcelona FCBlaugrana
2013-07-02 18:17
Neymar: "My performance a response to everyone who criticized me? That's only a sample of what I promise Barça fans to do at Camp Nou."

Låter minst sagt lovande..
Barcelona Gabriel
2013-07-02 18:15
Vi får agree to disagree. I min mening har ingen varit lika betydelsefull som Messi när det kommer till att vinna titlar. Ronaldinho var betydelsefull på andra sätt. Han förde tillbaka hoppet och glädjen i klubben. Puyol sa i en intervju för längesen att Ronaldinho hade gett tillbaka klubben själen. Det är på ett visst sätt ovärderligt. Han fick också andra stora spelare att öppna ögonen för klubben igen, då alla ville spela med Ronaldinho. Men jag kan absolut inte hålla med dig om att de varit lika betydelsefulla när det kommit till titlar.
Barcelona Hetfield
2013-07-02 18:11
Gabriel Jag nämnde de spelarna för att nämna kalibern på de, inte att de nödvändigt var en succé eller inte. Man kan ju vrida och vända på det hur man vill, men Messi har haft Villa (Spaniens bästa målskytt genom tiderna och en regelbunden striker i ligan), Zlatan (en av världens bästa anfallare i flera år), Xavi, Iniesta, Busquets osv, medan Ronaldinho hade Guily, Edmilson, Xavi, Deco (osv), det är en stor skillnad i kvalité där. Messi har haft Alves som arbetspartner på kanten, Ronaldinho hade GVB och Sylvinho. Messi har haft Iniesta och Xavi i deras toppform, medan Ronaldinho hade en underpresterande Xavi och en ung Iniesta. Lika mycket som Messi har varit avgörande så har Ronaldinho varit avgörande. Jag säger såhär: Ta bort Ronaldinho från Barcelona de åren så hade Barcelona aldrig vunnit CL eller ligan. Ta bort Messi från de senaste åren så är Barcelona fortfarande ett lag som KAN vinna CL och vinner ligan, så stor skillnad gjorde Ronaldinho.
Barcelona Gabriel
2013-07-02 18:04
Hetfield

Jag kan inte hålla med om att Ronaldinho fick bära mer än vad Messi får. Kolla bara denna säsongen. Herregud, om det inte hade varit för Messi hade vi åkt ut redan i 8-delen i CL. Vi gick också vidare enbart pga honom mot PSG. Tänk dig, en klubb som Barcelona med spelare som Messi, Iniesta, Xavi, Alexis, Villa, Song, Mascherano, Piqué, Alves osv åker ut i 8-delen. Det hade varit världens fiasko. Messi tog oss till semin, och var rätt så mycket ensam ansvarig för det.

Ronaldinho bar laget mer än någon annan sitt första år i klubben när han inte hade mycket hjälp från någon. Sen kom generationsskiftet och in kom spelare som Guily, Henke, Eto'o, Deco, Beletti, Edmilson osv. Dessutom var Xavi otroligt bra 05-06, men skadade sig sedan oturligt nog.

Haha och förlåt men det är bara roligt att du nämner Zlatan som hjälp till Messi när det i själva verket var en katastrof med Zlatan i laget, och han gjorde knappast Messi eller Barcelona bättre. Om något så gick det minst 10 ggr sämre med honom i laget.
Barcelona Gabriel
2013-07-02 17:56
En annan sak med Ronaldinho som jag ofta brukar irritera mig på är när folk påstår att han bara höll i 2 år, faktum är att han var världens bästa spelare i 3 år, eller 3 säsonger. Säsongen han kom, 03-04, säsongen efter det när vi vann ligan 04-05 och säsongen efter det när vi bärgade dubbeln 05-06. Vet inte vad folk har fått för sig att Ronaldinho bara var bra i två år. Kanske har det att göra med att Barcelona de två sista åren som han var bra i vann ligan och CL. Men enligt mig var han tom bättre hans första säsong i klubben. Då var han dessutom mer en ledare i laget än vad han var de andra åren, mycket pga att han var relativt ensam första året medans han senare fick sällskap av bl.a Deco och Eto'o.

Men 2 år var han aldrig bara bra i, 3 år är korrekt.
Barcelona Hetfield
2013-07-02 17:56
Fast Barcelona är ett betydligt bättre och stabilare lag med Messi än under Ronaldinho, så Ronaldinho hade det tuffare. Messi har haft en Iniesta och Xavi i deras toppform. Ronaldinho hade spelare som Edmilson, Motta, Iniesta (ung), Xavi (inte i hans toppnivå), Deco, Guily och Eto'o. Jämför det med Messis kamrater de senaste åren med Villa, Zlatan, Xavi (toppform), Iniesta (toppform), Busquets osv. Poängen är att Ronaldinho fick bära mycket mer. Lägg till att Messi har sen han var liten formats att klara av Barcelonas spel, medan när Ronaldinho kom till klubben så var spelet nytt för honom och Rijkaard hade just format laget till den fotbollen.
Barcelona Gabriel
2013-07-02 17:51
Alltså, Ronaldinho i sin prime var fortfarande inte lika match avgörande som Messi är. Messi har tagit oss till fler titlar än vad en Ronaldinho i sin prime gjorde. Hade det inte varit för Messi hade vi formligen ens ens vunnit hälften av de titlarna som vi vunnit sedan han blev världens bästa spelare.

Ronaldinho i sin prime var sjuk, magisk och visade något som världen aldrig skådat innan. Men när det kommer till att välja vem av han och Messi i deras prime så står valet självklart för mig och det är Messi just pga hans förmåga att vara så matchavgörande. Ronaldinho var inte så matchavgörande som Messi var, han var också lättare att få bort från matcherna än vad Messi är.

Messi har oftast svårast att sätta in prägel i matcher där motståndarlagen parkerar motståndarbussen. Ronaldinho hade problem när han blev man-man markerad, sånt har Messi aldrig problem med. Det krävs 3 spelare för att markera Messi. På Ronaldinhos tid hade lag inte börjat med att parkera bussen mot oss. Det hade varit intressant att se hur Ronaldinho skulle löst den uppgiften, jag kan inte se hur han skulle ha kunnat gjort det bättre än Messi.

Det hela beror helt enkelt på vad man föredrar. För den neutrala åskådaren är antagligen valet rätt så självklart och då blir det Ronaldinho. Även neutrala fans, eller fans till andra fotbollsklubbar älskade att kolla på Barcelona under Ronaldinhos tid i klubben. Jag har flera vänner som idag avskyr Barcelona men som älskade att kolla på Barcelona när Ronaldinho spelade där just pga Ronaldinho. Men för en culé, som självklart vill fortsätta se sin klubb vinna titlar mer än något annat borde, åtminstone enligt mig, valet vara Messi. Det finns ingen spelare i våran klubbshistoria som varit lika betydelsefull när det kommer till att vinna titlar.
Barcelona Hetfield
2013-07-02 17:45
Frågan var om Ronaldinho kunde hålla hans nivå i 10 år, jämfört med Messi i hans toppnivå i 10 år, vem skulle man välja? Enligt mig så är valet enkelt, det är Ronaldinho. Messi är en maskin som maler ner varje motståndare och gör mål när det egentligen inte ska gå att göra så många mål, men Ronaldinho var en konstnär. Jag har sällan upplevt en spelare vara så omtyckt av ALLA, oavsett vilket lag man hejar på. Även idag så är det folk runt om i världen som hyllar honom. När Ronaldinho var som bäst så kunde ingen få stopp på honom, men det var främst hans kreativitet som gjorde honom så stor. Vem får för sig att passa med ryggen? Vem får för sig att göra en bicicleta när man har ryggen vänd mot målet och har knappt kontroll över bollen? Messi må vara bättre än honom om man går efter statistiken, men ingen har varit bättre än Ronaldinho i hans "prime". En konstnär. Ronaldinho hade också en egenskap som Messi inte har, och det är att han höjde sina medspelare. Messi är så pass individuellt bra att folk kvävs kring honom och han tar så stor plats, medan Ronaldinho höjde alla spelarna i laget.
Barcelona DM1982
2013-07-02 17:28
Valet är ganska enkelt för mig, Ronaldinho i sin prime. Båda spelarna är sjukt bra och kan avgöra matcher men den stora skillnaden är faktiskt att Ronaldinho hade så jäkla kul på planen (de tre första åren). Det var skratt och blinkningar hela tiden, Messi är mer inåtvänd och ser aldrig ut att ha riktigt roligt på planen.

Glädjen och skratten hoppas jag att Neymar kan tillföra, lite Brasiliansk sambaklackande. Han ser också ut att ha roligt på planen.
Barcelona Diar Shekha
2013-07-02 17:16
Hetfield Jag älskar båda lika mycket och det var tack vare Ronaldinho jag började följa klubben. Skulle jag vara tvungen och välja mellan Ronaldinho och Messi så hade jag tagit Messi. Leo ger oss 80-90 poäng per säsong, då räknar jag med assister och mål. Messi har varit nummer 1 sen 2008 och det är verkligen inte lätt och samtidigt så blir han bara bättre och bättre. Killen är 26 år och har vunnit guldbollen fyra gånger, det är inte normalt i mina ögon. När Messi inte gör hattrick så är han typ förbannad, det är inte många som har hans motivation, Cristiano Ronaldo är en annan. Jag har följt fotbollen i mer än 10 år och jag har inte sett en spelare hålla så hög nivå som Messi i flera år i rad och samtidigt bara bli bättre och bättre. Det är just därför jag tycker att Leo Messi är den bästa spelaren jag någonsin har sett. Jag har sett gamla filmer med Maradona och de är rätt lika i deras spelstil så för mig är Messi som en gammal version av Maradona fast med nya idéer och "uppdateringar". :) Ronaldinho var också fantastisk och jag kommer alltid vara tacksam för det han gjorde för klubben. Än idag följer jag honom och jag blev ganska besviken när han inte kom med till Conferderations Cup. Grejen med Ronaldinho var att när han var som bäst så var ingen i närheten av honom och när en spelare får stående ovationer på Santiago Bernabeu framför ögonen på Zidane,Ronaldo El Fenomeno,R.Carlos,Beckham & Figo så är man väldigt speciell. Han var som en trollkarl och kunde göra vilken fint som helst precis när han ville. Ronaldinho var fotbollsporr. Men nackdelen med Ronaldinho var tyvärr att hans storhet höll i Bara två år och han blev mer intresserad av nattklubbarna sen. Och utan Ronaldinho hade Messi inte varit där han är i idag, han kommer alltid ha en plats i mitt hjärta och den dagen han lägger skorna på hyllan så kommer det vara som en stor tragedi för mig.
Barcelona Shanghai - Karbala 680
2013-07-02 17:12
Jag vill se Ronaldinho underhålla mig förstås. Det han gjorde har ingen gjort eller kommer att göra någonsin inom fotbollen, så enkelt är det. Att avgöra på Santiago Bernabeu mot ärkerivalen, för att sedan deras supportrar gör stående ovationer för Ronaldinho säger en hel del. Messi kan bara drömma om sånt.
Barcelona DavidPiqué
2013-07-02 17:11
Satt och funderade idag på jobbet hur det egentligen står till med Keirrison. Har han fortfarande kontrakt med barca? Har ju inte gått särskilt bra för honom då han blivit utlånad så finns ju inte en chans att han är barcamaterial.
Barcelona Barca King -
2013-07-02 17:08
Ronaldinho älskar man och det gör nog alla men Messi alla dagar i veckan. Alla religioner väntar på sin frälsare och vår kom i Messi :P
Barcelona Vampíro
2013-07-02 17:08
Håller med el Flaco, Ronaldinho fick hela Barça att tro på framgångar igen och det är vi evigt tacksamma för. Men som tidigare nämnt hans reign on the top was short like leprechauns medan Messi har dominerat på samma sätt i fem raka säsonger, något ingen gjort tidigare.

Det blir lätt så att folk gärna minns gamla hjältar bättre än de var men faktum är att Ronaldinho även under sin absoluta prime (03-06) ofta kunde falla ur matchbilderna för att efter en timma komma med något sjukt. Messi däremot är ett är en helt annan historia, det löjliga målfacitet aside så är han mer delaktig i spelet och bidrar med mera i anfallsväg. För mig har Messi passerat sin mentor för ett bra tag sen men båda har en speciell plats i hjärtat. Två av de bästa cracksen of all time.
Barcelona Gabriel
2013-07-02 16:55
el Flaco - Me, Myself and I

Jag pratar om innan Ronaldinho började med festlivet, hermano. De tre första säsongerna (03-04, 04-05 och 05-06) var Ronaldinho bäst i världen, men de två sista av dessa tre säsongerna hade han tappat en stor del av hans snabbhet och explosivitet. Istället var han bäst i världen pga av hans sjuka teknik och vision för spelet samt hans förmåga att täcka bollen från försvarare pga sin styrka. Han gjorde självklart också en hel del mål, men aldrig i närheten av det Messi idag pangar in.

Så min poäng är att det blev rätt så tydligt att Ronaldinho tappade en stor del av sin explosivitet när han byggde på sig muskler, även om han vann andra saker med sin styrka. Kolla länktips vid 2:15 så ser du vad jag menar, det var den typen av explosivitet och snabbhet som försvann efter den här säsongen.
Annons: