/spanien/barcelona/forum/6852.aspx/spanien/barcelona/forum/6852.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-07-09 00:33
Jag skulle ändå summera Villas tid i Barça som klart godkänd. Trodde aldrig att han skulle komma i närheten av 25-30 mål eftersom jag utgick från att han skulle underordna sig Messi och anpassa sig till lagets bästa genom att spela mer på kanten än vad han var van vid i Valencia. Tyvärr så kom skadan i värsta sämsta tänkbara scenariot och det gjorde att han hade det oerhört svårt att komma tillbaks i gammal fin form.

Men jag skulle hur som helst absolut inte stämpla el Guaje som en floppvärvning, än mindre topp 3 misslyckade värvningar i klubbens historia. Finns oändligt många andra namn som jag hade kommit på innan Villa, som jag som sagt inte ser som en flopp. Dessutom var han även för mig en personlig favorit. Tiden i Barcelona må ha haft sina toppar och dalar men jag kommer alltid ha ett positivt minne av Villa mer än något annat.
Barcelona Gabriel
2013-07-09 00:24
Hetfield

Faktiskt, och minns gärna detta så kan du ge mig en fet pungspark om jag gör bort mig någon gång i framtiden här, så skiter jag i filmningar. Jag brukar aldrig ge spelare skit för att de filmar. Enda gången jag stör mig på filmningar är när domare går på dem och ger felaktiga varningar eller straffar osv. Däremot minns jag inte en enda gång då jag stört mig på en spelare för att han filmat.

Okej, om man gör som Di Maria gör när han filmar - men han har det till extrema nivåer. Filmar, gråter och börjar bråka med spelare som försöker hjälpa han upp. Det stör jag mig på. Men annars brukar jag inte störa mig på när man filmar. Jag stör mig mer på våldsamt beteende än vad jag stör mig på filmningar.
Barcelona Hetfield
2013-07-09 00:21
Gabriel Jag förstår inte din poäng. Ronaldinho är en av brasilianska ligans bästa och största stjärnor, så sett till hans nivå och där han är så tillhör han toppskiktet. Sen så var det ju en subjektiv lista om ens favoritspelare, inte utifrån hur BRA de är eller i vilket lag de spelar i. Sen måste jag rätta dig. Totti var bland ligans bästa spelare den här säsongen och han hade en av europas högsta procentsatser i antalet mest givande passningar, så sett till hans nivå så hör han bland toppskiktet. Sen vad som räknas som "douche" är återigen subjektivt (börjar verkligen slita ut det ordet). Du kan ju inte påstå att du inte har suttit och varit irriterad när Arbeloa och Pepe har filmat/förstärkt, för att när Busquets och Alves gör samma sak vara lite mer förstående. See, fotboll är subjektivt och man ser förbi vissa saker ibland. Jag har aldrig gillat Villa, mest för att jag inte gillar hans griniga attityd och filmningar. Det går tillbaks till tiden i Valencia, så det är inte något nytt direkt. Sen så vet jag att många spelare filmar, men på något sätt så gör de upp det med något annat. Busquets har sina vidriga sidor, men han väger upp det med hans briljans och kyla på planen som person.
Barcelona Gabriel
2013-07-09 00:20
Hetfield Min topp 10-lista? Sure bacon. Här kommer den. Iniesta Messi Puyol Xavi Abidal Dani Alves Vidal Lahm Hummels Neymar Kan även säga så här, hade jag räknat med spelare som inte spelar i någon topp klubb så hade Eto'o varit given på den listan. Han är topp 3 på min lista, Scholes är en annan som hade varit given också. Men så ser den ut iaf. Egentligen vill jag ha in Isco på den listan också men det går sig inte nu när han är vit, never.
Barcelona Gabriel
2013-07-09 00:14
Hetfield

Totti = Filmare
De Rossi = Filmare
Balotelli = Filmare

Sen antog jag att vi pratade om spelare på den högsta nivån som är bland de stora namnen idag. Varken Ronaldinho, Henry eller Totti kan nämnas där egentligen, jag trodde du skulle din topp 10-lista av de som är ordinarie i bra klubblag idag, men ok.

Sen får du som sagt gärna tycka att han är en douche men jag bara undrar vad kriterierna för att bli en douche är. Då bör du antagligen ha en lång jävla lista på douchiga spelare då det finns fullt av dem i fotbollsvärlden som beter sig värre än Villa.

Jag står fast vid att det hade varit otroligt svårt att fixa in Kun hit när han var Ateltico spelare. Det hade krävts en fet övergångssumma, mycker mer än 55M€ men där kommer vi ingen vart då vi aldrig kommer att få veta vad som hade hänt ändå.

Men men. Nu är det dags för sen middag. Skulle dock vara intressant att se din topp 10-lista av spelare som spelar ordinarie i bra klubblag just nu. Om du har någon sådan.
Barcelona Hetfield
2013-07-09 00:07
Gabriel Det är ju inte ENDAST hans filmingar. Det är hans attityd och sen är resten väldigt subjektivt och min personliga åsikt. Men här har du min topp 10 favoritspelare (aktiva), du kan titta om du hittar några av dina försök till förolämpningar bland de: Totti, De Rossi, Balotelli, Puyol, Xavi, Iniesta, Ronaldinho, Messi, Henry och Pirlo. Visst, hade Cesc varit i den listan så hade det varit vettigt, men han är inte i närheten av min favorit, jag försvarar bara om det är något som jag inte håller med om, inte av subjektiva känslor. Men visst, om någon skulle förolämpa någon av de spelarna och jag skulle skydda febrilt så kan man ju dra upp "älskling" grejen. Men till själva poängen. Min åsikt var klar då, och den är klar nu. Man förlorade en gyllene chans att få hit Kun, även om han var betydligt dyrare och fick in en pengarsugare som har varit en börda för laget. Jag kommer varken att sakna honom eller komma ihåg hans tid i Barcelona med positiva tankar. Han köptes för 40 miljoner euro som 28-åring, kostar klubben runt 14 miljoner euro varje år och har presterat i klass med en medelmåttig värvning. En douche. Just that. A douche. Ge gärna din lista.
Barcelona Gabriel
2013-07-08 23:58
Hetfield Nej, verkligen inte men jag har har märkt att det är en av dina favorit fraser så fort man inte håller med dig. Mina tår mår bra hur som haver. Nu till något som faktiskt spelar roll för inte är du intresserad i att tå flörta mig mig, eller? Ja men gärna, gör det, hade faktiskt varit intressant att se din topp 10 lista. So shoot! Sen får du mer än gärna tycka att han är en värdelös douche, det gör inte mig något men jag säger det igen då så du kanske hänger med i svängarna - om du baserar ditt "äcklande" av honom på att han filmar och grisar sig så har vi fullt med sånna spelare i laget som du också bör äckla dig av. Därför nämnde jag Fabbe, då jag vet att du tycker om honom. Det gäller att vara konsekvent serru. EDIT: Mitt lilla försök? Det var inget försök till något, det var ett poängterande i att om du stör dig på en viss spelares filmningar så ska du störa dig på en annan spelares filmningar oavsett vad de har för namn på tröjan där bak. Men så fungerar du inte riktigt, eller har jag fel? Säg gärna till isf. Jag är barnslig :)
Barcelona Hetfield
2013-07-08 23:55
Gabriel Oj, råkade jag trampa på en öm tå? Cesc är inte min favorit på något sätt, om du vill så kan jag lista min topp 10 favoritspelare och sen kan du avgöra. Nä, jag gillar inte Villa. Alltid tyckt att han har varit en douche och jag ger inte heller en rats ass om vad han har gjort som spelare. Allt han har gjort för MITT lag är att spela bra i en säsong, sen har han mest gått runt och sugit in pengar. Sen så har han mage att se ledsen ut så fort han blir bänkad. Tack och adjö till Villa. Eller ja, juste. Det finns inget att tacka för. Kun Aguero ville spela för Barcelona, han är en av Messis bästa vänner. Om Barcelona verkligen hade varit ute efter honom på allvar så hade Kun säkert satt press på de. Men nej, man gick efter en avdankad pengarsugare.. Ditt lilla försök till att ge tillbaks med "din älskling Cesc" var bara barnsligt.
Barcelona Canaletes
2013-07-08 23:50
@elbraco - CP5:

Sen träder Dogge ur ingenting och rappar låten hehe :p
Barcelona Gabriel
2013-07-08 23:41
Atletico är inte lika efterblivna som våran ledning är. Tvekar enormt på att de hade sålt Kun till oss oavsett vad vi betalade så länge det inte handlade om ett skandalbud från vår sida på ca 70M€. Hetfield, om du tror att Atletico hade sålt honom till oss för 55M€ så drömmer du nog. Det finns en anledning varför de sålde honom till en engelsk klubb och inte en spansk. Real Madrid var också och ryckte i honom innan han lämnade för spel i City. Sedan börjar det här tjatet om "filmare" osv bli enormt tröttsamt. ALLA har filmare i deras lag. Och btw, om du äcklades av Villa pga den anledning så bör du äcklas av Neymar nu också, en spelare som du om någon tjatat på att man ska köpa. Äcklas du också av Neymar då? För han filmar minst, alltså minst, lika mycket som Villa gjorde i Valencia innan han kom till oss. Vi har förresten fler filmare i laget som du också bör äcklas av isf. Just sayin. Men annars respekterar jag att du inte gillar Villa, men säger bara att om det var pga den anledningen så bör du vara konsekvent och äckla dig på andra i laget också. Varför inte nämna din älskling Fabregas? Han om någon filmar... Äcklas du av honom? Nä. Nämner inte ens Alexis för han vet jag vad du tycker om redan.
Barcelona Hetfield
2013-07-08 23:37
Visst, vid den tiden så var Villa ett "säkert" kort, men ett enormt fegt och kortsiktigt köp. Han köptes för 40 miljoner och ett par år senare säljs han för kaffepengar. Vid den tiden så kunde man ha köpt Kun Aguero. Visst hade han kostat kanske 10-15 miljoner mer, men han hade varit ett långsiktigt köp och även vid en försäljning så hade man fått en stor del av summan tillbaks. Nä, jag rankar Villa som en av mina topp 3 mest misslyckade värvningar för Barcelona. Jag har inte heller samma nostalgiska band till honom, alltid tyckt att han har varit en grinig filmare, redan i Valencia så höll han på och äcklade sig. Men som sagt, alla har väl olika smaker och man får respektera det.
Barcelona messinr1
2013-07-08 23:28
Ja man får lite granna skylla sig själv när man värvar en av världens bästa anfallare i sin prime, som kanske bara har 2-3säsonger kvar i världsklass. Sell-on värdet tar rejält med stryk. Dessutom är det tjänstefel att slösa bort de åren genom att spela honom som ytter.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2013-07-08 23:27
Nu kan man värdera hur bra värvningen av Villa har varit, och i ärlighetens namn måste jag erkänna, trots att jag älskar spelaren, att det inte varit en vidare lyckad värvning pga olika anledningar. MEN, det ska också sägas att när man valde att köpa honom så fanns det inte många spelare som var lika "säkra" som Villa. Man måste gå tillbaks till sommaren 2010 för att minnas hur det var. Zlatan hade haft en riktig fiasko säsong, inte nog med att han blivit bäknad av Bojan och inte passade överhuvudtaget i varken laget med sin personlighet eller som spelare med vårat spelsystem, han hade dessutom passat på att bråka med Pep och skapade kaos var och varannan vecka via sin feta pizzabagare till agent. Han var en börda att bli av med. Året innan hade vi haft Eto'o, man var i panik och stress att få in en ny målskytt av rang som man visste skulle passa in i spelsystemet och dessutom skulle fungera ihop med spelarna. Vem, förutom Villa skulle man ha satsat på? Det fanns inte många andra förutom honom som var en sån garanti för mål som Villa var. Han hade dessutom spelat ihop med flertalet Barça spelare från landslaget. JUST DÅ, var han den perfekta värvningen, och jag ryckte lite på axlarna när jag såg transfersumman eftersom jag insåg att det var en nödvändighet med tanke på hela Zlatan fiaskot. Alternativet hade varit att köra kvar med Zlatan och strunta i Villa - något jag är glad att vi inte gjorde. Han spelade bra sitt första år med oss. Hans bästa matcher är fortfarande 5-0 matchen mot Madrid och finalen mot Manchester United, så han valde åtminstone sina matcher när han skulle leverera. Sen lämnade han faktiskt en hel del att önska vad gäller målskyttet. Jag minns att jag trodde han skulle göra minst 30 ligamål hos oss, så blev det icke. Däremot är det nog svårt att komma upp i den mängden mål när man spelar jämte Messi, men så tänkte jag inte då. Det jag vill komma fram till är att så som situationen var just då var det en rättfärdigad värvning, men utefter förhoppningarna man hade på honom har han inte levererat tillräckligt. Sen har han även haft otur med skador. Hur som helst älskar jag David Villa, han har alltid varit en personlig favorit. Jag var mentalt förberedd på att han skulle säljas den här sommaren, däremot förväntade jag mig mycket mer pengar för honom. Det finns ingen som kan få mig att tycka att 2M€ är tillräckligt mycket för Spaniens bästa målskytt genom tiderna. Vill Villa vara kvar i Spanien, ja okej, men helt allvarligt, lite balls får man visa i klubben. Jag hade i alla fall inte hanterat situationen så, klubben kommer först. Antingen får Villa sitta kvar kontraktstiden ut och riskera att få illa med speltid, eller så väljer han att söka sig till andra destinationer, klubbar som är villiga att betala för hans övergång. Tror aldrig att Villa hade vägrat att gå till England och riskera att få minimerat med speltid nästa säsong i och med att han vill komma med till VM. Man hade fått en grinig Villa, men som jag sa, klubben kommer först och man kan inte sälja en sån spelare för 2M€. Ibland måste man spela hard ball. I värsta fall vägrar han och sitter kvar kontraktstiden ut och vi får betala hans lön, men i ärlighetens namn, hellre det än att sälja han för ynka 2M€. Det där är bara pinsamt. Jag hade kunnat förstå ifall ledningen inte fick Villa såld pga att han vägrade att lämna Spanien och det enbart var utländska klubbar som kom med acceptabla bud, då hade jag försvarat ledningen. Men det här, det är inte ok. Lycka till Villa!
Barcelona grande jw
2013-07-08 23:25
Att kalla David Villa för en dålig värvning är väl ändå att ta i? När vi värvade honom var han på toppen av sin karriär och den bästa strikern i världen. Två sista säsongerna i Valencia gjorde han 49 mål på 64 matcher. Första säsongen i Barcelona var han grym i mitt tycke. Fantastiska mål i 5-0 matchen på Camp Nou mot Real Madrid och ett magiskt mål i CL-finalen mot United.

Att han sedan olyckligt bröt benet i en skitmatch och var borta från fotboll i 9 månader är väl ingenting våran ledning kan ta ansvar för. Tyvärr, enligt mitt tycke, kom Villa aldrig tillbaka på allvar i Barcelona efter den skadan. Sena inhopp i matcher, knappt en enda match från start. Väldigt svårt att få speltid för honom..

En flytt kommer göra honom gött, och förhoppningsvis ge honom nytändning.

Barcelona Smogen
2013-07-08 22:52
Vänta nu, det är ju inte 5mille vi får, vi får 2(!!!) miljoner. Summan KAN däremot stiga till 4 eller 5 miljoner. Vad fan är det? Och varför ens skriva in ett, vi får 50% av en vidareförsäljning av Villa. Har inte Zubi fattat att Villa snart är 32år gammal? Och ni som säger att Villa kanske inte ville gå till england, hur många spanska klubbat tror ni hade kunnat tänka sig att köpa Villa för mer än 2miljoner euro?
Barcelona Culee
2013-07-08 22:45
Henry: köpt för €24m -såld €1.5m Zlatan: köpt för €65m -såld €22m Villa: köpt för €40m -såld €5m Köpta för €129 sammanlagt o sålda för €28,5 Säger en del om deras affärer!
Barcelona Siempre Barça
2013-07-08 22:41
OT
Imorgon På tisdag, den 9 juli, kommer La Ligas matchschemas dras. jag har tänkt gå på El Clasico matchen och jag undrar om de släpps El Clasico biljetter imorgon??
Tack sam för ett snabb svar. PM
Barcelona Hetfield
2013-07-08 22:41
Valdes

Äntligen! Folk satt och snackade ner värvningen av Neymar medan de satt och hyllade värvningen av Villa. Villa är en av de sämsta värvningar jag har varit med om.

Helt vansinne att man betalade så mycket och gav så mycket lön till en spelare. Man ska vara glada att man ens fick den summan som man fick till slut.
Barcelona elbraco - CP5
2013-07-08 22:40
canaletes haha ser framför mig hur Zubi står framför Gil (eller vem som nu sköter Atleticos transfers)med ett avtal i handen o ba: eyy, du får ju cykel på köööpeeet!
Barcelona Valdés
2013-07-08 22:38
Om man enbart tar hänsyn till hur mycket pengar man värvade Villa för och antalet mål han gjort i landslag och klubblag tidigare säsonger så är det verkligen en usel transfer. Om man även väger in hur mycket han tappat i kvalité, ålder, att han har ett år kvar på kontraktet samt inte minst lönekostnaden så är det tyvärr en ganska rimlig summa. Vill gärna att någon av alla Laportistas på forumet förklarar hur förra ledningen tänkte när man skrev ett kontrakt där lönenivån ökades från 7 milj euro till 11 milj euro sista kontraktsåret för en 32-årig spelare.

Transfern är värd mellan 13 och 16 miljoner euro (inkl lönekostnader), och jag trodde att Villa skulle välja att spela ut sitt kontrakt (precis som Valdés gör).

För mig är värvningen av Neymar lika viktig som en eventuell värvning av en högklassig mittback. De två senaste säsongerna har Messi ensam stått för hela offensiven. Det gjorde ont att Bayern gjorde 7 mål på två matcher, men för mig var det minst lika tungt att vi inte skapade en enda riktigt målchans – och jag hoppas att det blir bättre med en högklassig spelare som kan avlasta Messi. Svårt att utvärdera priset redan nu, Neymar kan floppa - men det finns flera lag som var villiga att betala ett högre pris än vad vi gjorde. Och jag är som sagt väldigt glad för att han kommer att spela i FC Barcelona nästa säsong.

I en perfekt värld hade Valdés skrivit på en kontraktsförlängning, Puyol blivit 5 år yngre, Xavi varit skadefri och Etoó gjort en storstilad comeback. Istället behöver vi fortfarande (i mina ögon) värva till dessa positioner (Xavis – om Thiago väljer att lämna) och till säsongen därpå även högerbacksplatsen.

Av Tito kan man kräva att försvarsspelet blir bättre organiserat och att offensiven blir mindre lättläst.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot att få se Pep i tränarbåset igen, hur bra kan han göra Bayern?
Barcelona Rivaldinho9
2013-07-08 22:37
Det är så komiskt att läsa att alla är så oroliga över ekonomin, att Villa säljs billigt och att Neymar är dyr osv....
Sluta oroa er! Ledningen vet vad dom gör! Var glada att klubben satsar och vill bjuda oss fans på en show, dvs förnya truppen och köpa in den mest lovande stjärnan i världen. Villa är tyvärr dåtiden och sitter på en sjuk lön. Neymar kommer sälja mer tröjor än Messi i år och det kommer betala tillbaka sig med råge.
Jag är jävligt glad iaf för jag är intresserad av det som sker på plan och inte på kansliet som alla verkar tycka är viktigare??? Så sjukt.
Barcelona DM1982
2013-07-08 22:30
note: according to media, david lomban paid his buyout fee of 50.000 euros #fcblive Han betalade själv pengar för att gå, det tackar vi för. Ska bli intressant att se hur det går för b-laget, många spelare har försvunnit, antingen till a-laget eller andra lag. Kan bli tufft.
Barcelona DM1982
2013-07-08 22:30
note: according to media, david lomban paid his buyout fee of 50.000 euros #fcblive Han betalade själv pengar för att gå, det tackar vi för. Ska bli intressant att se hur det går för b-laget, många spelare har försvunnit, antingen till a-laget eller andra lag. Kan bli tufft.
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2013-07-08 22:28
Real sålde Callejon för 10 mil €, vi sålde David Villa för 2 mil €.. Patetisk ledning
Barcelona Canaletes
2013-07-08 22:28
Ah visste inte. Tydligen ingenting men hittar ingen säker källa (orkar inte googla mer)
Men iaf, minst 10 iaf.
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2013-07-08 22:26
Det sjuka var att just Lomban tog straffarna ibland, whaaaat...
Barcelona LeoMessi
2013-07-08 22:23
Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR] (Barcelona) Jag hade betalat för att bli av med den sopan. Han får mig att framstå som maldini i jämförelse.
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2013-07-08 22:21
Btw, Lomban klar för Elche. Vilken värvning, har alltid tyckt om honom. T.Silva who?
Barcelona Riiio!!
2013-07-08 22:20
villa har tjänat runt 60-70 milj/år MEN hade han spelat hos oss nu sista kontraktsåret så hade hans lön ökat till runt 100/år. Känns som att Atletico utnyttjade lite situationen med att Villa endast ville spela kvar i Spanien samt att Atletico i stort sett va det enda intresserade laget från Spanien. Lite synd ändå att man inte kunde pressa ut nån miljon till av ett lag som nyligen sålt sin största stjärna för en jävla massa pengar. Synd när 3(?) favoritspelare i Abidal, Villa och Thiago lämnar under ett o samma transferfönster. Msn får se det från den ljusa sidan att detta innebär att Tello och Deulofeu får mer speltid samt att Sanchez säkerligen stannar kvar!
Barcelona DM1982
2013-07-08 22:19
Canaletes Hur mycket fick Atletico när Falcao såldes? Det var inte de som ägde honom.
Annons: