/spanien/barcelona/forum/6744.aspx/spanien/barcelona/forum/6744.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan - Tika Tata
2013-07-24 10:18
En mittback borde räcka. Förhoppningsvis visar Tata mer än bara muntligt förtroende för don Bartra
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona CuleForLife!
2013-07-24 09:57
Vi måste värva två mittbackar, varför har ingenting hänt? Vårat försvar ser sämre ut än på väldigt länge. Jag undrar hur Martino ser på mittbacks problemet! Jag hoppas Martino spelar Bartra mycket mycket mer än vad Tito gjorde. Även Montoya förtjänar att spela mycket mer. Han borde även spela Fabregas som startspelare. Annars känns det som spelare som Alba,Sanchez,Alves,Pedro passar bra för en tränare som Martino, det är dessa spelare som är nyckeln för framgång. Stenhård press och vinna boll var vi bäst i världen på. Jag ser Fabregas som startspelare före Xavi för tillfället vi måste ha ett rakare spel, och det ger Fabregas. Xavi kommer givetvis i sådana fall ha en viktig roll, särskilt taktiskt sätt.

Valdes

Alves
Bartra (Just nu)
Pique
Alba

Iniesta (Xavis position)
Busi
Fabregas

Sanchez
Messi
Neymar
Barcelona Smogen
2013-07-24 09:44
Så länge inte Neymar floppar fullständigt eller det rent sportsligt blir ett katastrofal säsong så tror jag nästa prs budget kommer vara riktigt bra. Förra årets relativt fula matchdräkter (främst borta) fick nog många att vänta en säsong med inköpen där. Det i kombination med årets fantastiskt snygga hemma o bortaställ kommer nog öka försäljningen ordentligt. Sen köpte vi ju som sagt också idrottens mest värdefulla namn, det lär ju hjälpa lite också. :)
Barcelona 1.70-ligan - Tika Tata
2013-07-24 09:43
Ryktas att Song kommer få en av de två offensiva mittfältspositionerna ikväll. Spännande! Visserligen har han blivit stabil som pivote nu, men det var i denna rollen han blev en av mina favoriter i PL. Det skadar ju inte om Barca använder där också emellanåt.
Barcelona Júnior - Culé hasta la muerte
2013-07-24 09:36
Vad hade ni tyckt om att värva in Sakho från PSG, som troligen kommer att få väldigt lite speltid nu när Marquinhos och Thiago Silva lär ta över mittbackspositionerna? Den killen har verkligen potential och är endast 22 eller 23 år ung. Han förtjänar verkligen inte att sitta på bänken vilket jag tror han kommer få göra när man värvar in en annan mittback för över €30m. Offtopic: Är dessutom förjävla förväntansfull över hur vår nya bortaställ ser ut live som vi kommer få se senare idag, då jag har missat alla Barcelona B matcher!
Barcelona Rambla~
2013-07-24 09:21
Jag hörde nyss på radio av Graham Hunter att Martino för flera månader sen uttalat sig om Barça och deras spelsätt, alltså långt innan han var tilltänkt som tränare, att han såg Cesc som en nyckelspelare i det spelsystemet. Detta ökar väl knappast Uniteds chanser att värva honom. :) Jag skulle tippa på att de nu har börjat rikta blickarna mot Madrid och en viss Modric som de tydligen också har på sin lista av intressanta mittfältare.
Barcelona Rambla~
2013-07-24 08:50
Ronaldinho " fotbollsguden" Det är en jävla skillnad på att tro något men ändå inte ha en susning om vad som försiggår innanför ledningens dörrar till att påstå att det visst är så, att det är Messi som har gjort valet av tränare, som du gjorde i ditt förra inlägg. Självklart så backar du i nästa inlägg och börjar svamla om att du minsann får tro vad du vill och jada jada. Vet du vad? Du får självklart tro vad du vill, det handlar inte om det, utan det är när du påstår att det faktiskt är så det ligger till så får du vänja dig vid att få mothugg. Vi kan konstatera att du tror och hoppas på någonting, du gillar att vara en drama queen och måla fan på väggen och påstå att allt är på nedgång i Barcelona (och inombords jublar du). Fast i själva verket har du noll koll om vad som sker, du sitter och påstår saker utan grund eller några bevis.
Barcelona petersays
2013-07-24 08:43
"Matchintäkter: €126M- Här kan vi öka betydligt mer, dels därför man vill bygga om CN/bygga ny arena. "

En ombyggnad kostar massor (för att inte tala om en nybyggnad) och det kommer ta tiotals år innan en ombyggnad har betalat sig själv och i sig börjar generera plusresultat. Visst, intäkterna ökar. Men vi kommer ha en FET årlig kostnadspost (eller avskrivning) som matchintäkterna måste vara med och betala. En ombyggnad kommer utan tvekan påverka det totala resultatet negativt i ett antal år.
Barcelona petersays
2013-07-24 08:40
" tänk om tata tar med sig dede från syd amerika. "

Exakt varför skulle det hända? Dom råkar vara från samma världsdel? För den delen så böt Dede klubb för tre månader sedan och det finns alltså inte en chans att han spelar för Barca. Inte en enda chans.
Barcelona Barca Barca
2013-07-24 07:52
!Sergio_ busquets: En av anledningarna som gör vår klubb mer speciell än alla andra klubbar. Minns när Rijkaard försökte sig på en 4-2-3-1 uppställning hans första 6 månader, de gick sådär vi låg på 12 plats, han ändrar till 4-3-3 o vi hamnar på andra plats. Tack o lov att vi e så stolta över vårat 4-3-3 inklusive tiki taka och bollrullandet med att vi har mest boll i alla matcher oavsett resultat.
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2013-07-24 07:06
Ronaldinho " fotbollsguden" Asså det här med att våran spelidé är "sönderläst" är något jag aldrig har förstått. Vad menar du med det egentligen? Som jag har förstått (och ni kan rätta mig om jag har fel) så var det Cruyff som installerade 4-3-3 och totalfotbollen som Barca har spelat sedan sent 80-tal. Vilket betyder att vi har UNGEFÄR haft samma spelidé i runt 25 år. Med olika variationer av samma filosofi. Vi har hämtat talanger som får lära sig denna ideologi från tidig ålder B- och C-lag får spela med samma uppställningar så de får en känsla av hur seniorlaget spelar. Med andra ord det sitter i vår ryggrad. Det jag försöker säga är att andra lag har i åtminstone de senaste 20 åren vetat hur våran spelidé sett ut. Men sedan 05/06 så har det INTE KUNNAT GÖRA NÅGOT ÅT DET. Som ett Real fan, när var det senast du blev överraskad av vår formation och taktik i ett El Classico? Ditt svar måste nog vara: aldrig! För som du vet så spelar vi alltid 4-3-3 med mål att äga bollinnehavet. Och om supportar som mig och dig inser det så måste nog professionella tränare också fatta det. Tror du Mourinho var överraskad över vår uppställning och formation innan 5 - 0 matchen? Nej han visste precis hur vi skulle spela flera dagar, flera månader, flera år innan vi möttes. Men vad kunde han göra åt saken? Ingenting. Eller det vanliga, skylla på domaren. Vi har en ideologi som vi går efter. Till skillnad från er. Jag har sett Real ställa upp med 4-4-2, 4-3-3 och 4-5-1 under samma säsong. Jag har sett er anpassa eran uppställning efter hur vi spelar. Vilket gör det så mycket pinsammare att se er förlora så stort. Samma sak går för Ferguson ( 2 - 0 och 3 - 1 ) i CL final, och alla andra tränare som har förlorat mot oss de senaste 20 åren. Vi kör alltid samma uppställning med samma mål varje gång och de senaste 5 - 6 åren har vi dominerat klassikerna och Champions League. Detta är ett bevis på att vår spelidé är närmast intill ostoppbar när den spelas rätt. "våran spel ide är sönderläst" Ja, den har varit sönderläst i över 20 år. Näst intill ostoppbar när den spelas perfekt. Just nu spelas den inte perfekt och därför går det så dåligt. Men när vi får till det igen, så spelar det ingen roll hur mycket folk kan "läsa" den.
SoN_Un
2013-07-24 05:12
gabriel

word!

Ronaldinho " fotbollsguden"

puertan väntar på dig vad gör du här?
Barcelona Barca King - Messi i hjärtat
2013-07-24 05:01
Klockrent Gabriel!
Barcelona Ronaldinho " fotbollsguden"
2013-07-24 04:58
Rambla Om jag vill tro att Messi plockade in Tata så får jag tro det. Jag tror inte ens att Rosell tänkte på Tata. Det kan va fel det jag säger men det kan också vara sant. Ingen vet säkert. Gabriel Vi var dåliga för att Bayern var överlägsna. Lika överlägsna som dom va när dom slog oss på Camp nou med 0-3 lika överlägsna var Real när dom slog oss med 1-3 på Camp Nou. Vi har inget press spel eller några bra försvarare samtidigt som våran spel ide är sönderläst då är det inte konstigt man har stora problem med Celtic, Spartak, Milan, Psg, Real och Bayern. Visst har vi blivit sämre också men man ska inte ta något ifrån andra klubbar.
Barcelona barca!54
2013-07-24 04:05
Blaugrana91

Vet du vad pubilk snittet låg på? Den kommer höjas mcyket med tanke på Neymar
Barcelona Blaugrana91
2013-07-24 03:58
FCB_Messi

Real har inte vad jag vet alla fall släppt sina ekonomiska resultat än.

Men jag tippar att dem har lite större intäkter. Men vi närmar oss dem ganska rejält. Förra året hade dem €514M och vi €495M. Så som sagt vi närmar oss.

Ser man till vinsterna bör det vara ungefär likvärdigt, men förra året slog vi dem som sagt när det kom till det ekonomiska. ;)
Vi gjorde en vinst på nära €50M och Real drygt €24M.

Skillnaden mellan oss och Real är att dem drar in mer i "matchday Revenue". Som sagt här måste vi bli bättre. För att öka detta måste vi dra in mer pengar under matcherna. Därför behövs Camp Nou byggas om/bygga nytt, då kan man lägga till restauranger, butiker och liknande där folk spenderar.

Vi har däremot högre media och kommersiella intäkter. Främst det sistnämnda ökar vi på och så lär det fortsätta, speciellt nu med Neymar.
Barcelona FCB_Messi
2013-07-24 03:44
Blaugrauna91 Intressant . Skulle du kunna fixa fram resultat på real Madrid ? Så man kan jämföra lite :).
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2013-07-24 02:07
Paulorosso (assistant Martino): "Tata lives for football 24/7. If you ask him about a player in an African fourth division, he knows him."

Hahahaha vafan..:P
Barcelona Blaugrana91
2013-07-24 01:57
Vet inte om alla redan läst om det, men Barca presenterade förra säsongens ekonomiska resultat idag. Tänkte att det kunde vara bra att ta upp det med tanke på att vissa varit lite "oroliga" med tanke på all smörja som dessa patetiska engelska tidningar spyr ut. I länktips står allt, men enbart på spanska. Klubben har inte lagt ut det än på den engelska sidan. Men kan skriva ut lite fakta så man slipper läsa igenom hela artikeln. Intäkterna landade på €491M, lite mindre än året innan (€495M). Den lilla minskningen berodde på att vi fick in lite mindre matchintäkter. Samt att vi inte sålt för några större summor. Så här är intäkterna fördelade, kan vara intressant. Matchintäkter: €126M- Här kan vi öka betydligt mer, dels därför man vill bygga om CN/bygga ny arena. Medlemmar: €20M Media: €162M Kommersiella: €172M- fortsätter att öka. Övrigt: €11M Kostnaderna för klubben landade på €443M, vilket var ungefär den man budgeterade. Vinsten landade på €32M, vilket är klubbens näst högsta vinst någonsin. (Förra säsongen satte vi rekordet med €50M), Men vi fortsätter att gå med vinst. Ett väldigt bra tecken! Kollar man på skulden så har den gått ner till €331M. Sen förra året har man sänkt den med €3M. Knappast någon jättesumma, men i detta fall valde man att lägga pengar på annat. T.ex värvningen av Neymar. Hade klubben inte köpt honom så hade skulden sänkts med hela €50M bara i år och varit nere på €284M. Men som sagt det var inget som prioriterdes i år. Man kan ju hitta en balans, något år kanske man fokuserar lite mer på skulden och något annat på investeringar. Man får ju tänka på att vi sänkt skulden med över €100M på bara några år. Klubbens mål är att få ner skulden till €200M ungefär innan man påbörjar ombyggnationen av CN/bygge av ny arena. Så inte så jättelångt kvar dit. Men som sagt ska man sammanfatta det hela så ser det väldigt bra ut, så alla tramsiga brittiska rapporter som kommer upp i framtiden om Barcas ekonomi är bara att skratta åt. Faus sa att klubben är stark ekonomiskt och att man är nöjd med läget. Han sa också att klubben har resurser att ge tränaren vilka spelare denne än vill ha, om det så kommer till mittback och andra spelare. Sorry för långt inlägg, men kanske kan intressera någon. :)
Barcelona Capilito
2013-07-24 01:51
Om man vill köpa biljet till elclasio hur går man till väga då?
Är det kört om man inte är medlem?
Barcelona Gabriel
2013-07-24 01:50
Mina bröder, misstro ej, tillsammans ska vi resa oss till toppen igen. 7-0 förlusten mot Bayern var resultatet av ett ignorerande av ett länge uppenbart faktum, brist på försvarsspelare. Det viktigaste är att vi får in, åtminstone 1 bra mittback - sen är vi plötsligt "där" igen.

Ni får inte glömma. Förra säsongen vann vi ligan och tog oss till semi final i CL mycket tack vare en spelare, Messi. Hur har det gått med bättre/effektivare anfallare bredvid honom eller en mittback av världsklass bredvid Piqué. En stor möjlighet hade varit att vi faktiskt tog oss till final igen, oavsett hur starka Bayern var (är). För faktum är, Bayern övertygade mig inte i de två mötena mot oss, snarare var det vi som underpresterade å de grövsta. Missförstå mig inte nu, jag försöker inte ta något ifrån Bayern, de var och är Europas bästa lag för tillfället och de vann CL helt rättvist - men var jag impad över deras prestation mot oss? Nej, vi underpresterade, samt att vi hela förra säsongen levde på Messis prestationer, en Messi som spelade skadad första mötet och som inte spelade i det andra.

Om vi sedan kollar på hur Bayerns mål kom till så var 2 av deras 4 mål i det första mötet på hörnor (de två första målen) och det tredje målet borde blivit avblåst för ruff från Müller. I mötet på Camp Nou (highlights finns längst ner) så finns det så otroligt mycket fel i försvarsagerande både kollektivt men även individuellt, framför allt i 0-2 målet att det är skrämmande enkelt för Bayern att göra mål. Vad som händer vid 0-2 målet...

* Alves/Montota (minns inte vem som spelade) har absolut 0 koll på vad som händer vid sidan om honom till höger. Ytterbacken måste falla och springa med den löpningen, skära av ytan och döda passningen från passningsläggaren eller åtminstone göra det svårare för genomskäraren att gå igenom. För, för dåligt försvarsagerande. Nästan pinsamt dåligt faktiskt!

* Bartra går upp i press, men mitt i allt stannar upp och hamnar i "ingenmansland" där han varken markerar någon eller dödar yta. Snarare så har han lämnat ett hål bakom sig och "markerar" luften. Går han upp i press (något jag anser att han absolut inte ska göra i den situationen) så måste han löpa med fullfart mot bollhavaren och sätta en galen press på honom, absolut inte stanna till som han gör där. Men om han stannar till, något han förmodligen gör efter att snabbt ha insett att han inte borde gått upp och lämnat sin linje - då måste han snabbt som tusan springa tillbaka igen. Däremot ska jag säga att jag inte förväntar mig klockrena beslutstaganden av Bartra, framför allt inte när han knappt fått något förtroende eller speltid under säsongens gång.

* Man måste man kräva mer av Piqué, av de två (han och Bartra) är det han som ska styra och berätta för Bartra när han ska upp i press, eller när han ska hålla i linjen. Men det är som vi redan varit inne på. Piqué klarar inte av att styra en backlinje, han behöver bli styrd själv. Det är i sånna situationer man ser bristen på försvarskunnande hos våra professionella fotbollsspelare, saker som jag anser bör vara självklara för dessa atleter och idrottsmän. Tom jag som korpenspelare har koll på detta. Det är för dåligt.

* Bartra känner det impulsiva behover att gå upp i press, trots att han inte ska det, pga avsaknaden av hjälpen från mittfältarna som lallar runt som ett gäng ointresserade fotbollsspelare. Alldeles för slappt av samtliga mittfältare. Och det här ska vara en semifinal i CL. Skrattretande. Visst, hoppet var förmodligen lost, men det handlade om att stå upp till sina fans och bjuda på mostånd. Mittfältarna kan inte ta så lite defensivt ansvar som de gör. De måste redan från början stå rätt till och täcka ytor i mitten. Dåligt som tusan!

Att göra sånna här misstag i en semifinal i CL visar på bristande kunskaper inom försvarsfotboll. Det är rätt så pinsamt att se faktiskt. Det går alldeles för enkelt, det ska inte vara så enkelt att göra ett mål i en semifinal. Samma sak med 0-3 målet, även om det, taktiskt, inte är lika mycket fel som i 0-2 målet. Men det är 1 jävla spelare i straffområdet för Bayern, och ändå lyckas han vinna nickduellen och göra mål. Det är INTE imponerande mål Bayern gjorde mot oss, det är snarare pinsamma ageranden rent försvarsmässigt, framför allt i det andra mötet, från våran sida (i det första mötet utnyttjade Bayern våra svagheter i luftrymmet och gjorde 2 mål på hörnor).

Vad jag försöker säga med det här är, visst är Bayern starka, otroligt starka. Men de är inte så jävla långt före oss som alla får det att låta. Vi är inte så långt borta från dem. Vi behöver några finjusteringar bara. Främst eftersträvar jag en mittback som är bra i luftrummet, hellre det än en snabb mittback. Vi släpper in mycket fler mål på hörnor, frisparkar, eller bara allmänt nickmål än vad vi gör på rena kontringar. Det är därför jag älskar tanken av att få in Hummels till oss. Alla de enkla misstagen vi gör försvarsmässigt, jag både hoppas och tror att Tata kommer att fixa det.

Summa summarium, Bayern gick vidare sjukt rättvist - men Barcelona gjorde det sjukt enkelt för Bayern att ta sig vidare. Nu har vi fått in Neymar - innan levde vi och kom långt på Messis prestationer, det räckte till semifinal. Med Neymar kan det räcka längre. Får vi in en mittback (vilket vi kommer få in, frågan är bara kvalitéen på spelaren) så har vi allt som behövs. Det svider bara att vi blev av med Thiago men sånt är livet.

Andra mötets från Camp Nou highlights här: http://www.svenskafans.com/spanien/barcelona/forum.aspx
Barcelona Gabriel
2013-07-24 01:48
-
SoN_Un
2013-07-24 01:47
tänk om tata tar med sig dede från syd amerika.
Barcelona Pep #4
2013-07-24 01:31
Jag hade inte tackat nej till en 9:a längst fram som accepterar och sitta på bänken likt Larsson. Fred kanske hade varit ett bra alternativ? ni förstår iallafall vad menar.

Då har vi Tello,den nya 9:an och Alexis/Pedro på bänken i anfallet vilket jag tycker är ganska starkt. Sen kan även Iniesta och Cesc spela uppe med.

Det inte många förstår är att när Pep värvade Ibra visste han om att vårt spel kommer låsa sig utan en 9:a. Som tur är spelade inte bara Messi, Iniesta på en hög nivå utan även Xavi Etoo/Villa/Henry och Pedro. Det var den ända anledningen varför vi fortsatte vinna.

Vad hände när spelarna tappade motivationen och slutade springa? jo då låste sig spelet helt och hållet med Messi som inte kunde göra nått. En 9:a behövs annars tror jag vi återigen kommer låsas mot lag som Chelsea.
Barcelona The Octopus of Badia
2013-07-24 01:27
Jag förstår inte varför Zubi insisterar på att Martino ska följa hans jävla lista på mediokra mittbackar? Martino har uppenbarligen väldigt bra koll på sydamerikanska spelare och lär säkert kunna fiska upp en mittback som är bra mycket bättre än någon av dem på Zubis dito.
Barcelona Zibarca ~ Hakuna maTata
2013-07-24 01:27
Herregud! Jag blir nästan rädd när jag läser hur vissa här inne tänker.. Tror ni på riktigt att Messi styr Barcelona?? Fc Barcelona fanns innan Messi och klubben kommer att finnas efter Messi. Och sen att ni har mage till att skriva något sådant om Messi efter allt han har gjort för klubben, för oss fans. All glädje som vi har fått utav att se honom lira, alla pokaler. Tänk om, tänk rätt.
Barcelona Blaugrana91
2013-07-24 01:17
Rambla~

Haha jo detklart.
Jag hoppas fortfarande så Silva. :)
Barcelona Rambla~
2013-07-24 01:12
Hört talas om email? Problemet är bara att det Zubis jävla lista med Agger, Vermaelen osv.
Barcelona Blaugrana91
2013-07-24 01:04
Tata Martino has been given a list of centre back alternatives for Thiago Silva. The coach will give his opinion in a couple of days. [ser]

Hur har han kunnat få den listan innan han ens hunnit träffa styrelsen undrar jag...:P
Barcelona Liatzo
2013-07-24 00:59
Smogen: Southamptontränaren Mauricio Pochettino, tillika Tata Martinos tidigare lagkamrat, sade detta tidigare idag: "Tata loves his job. He shares Barça's philosophy, will adapt easily. Can deal with star players. Likes to work with academy."

Så det verkar onekligen som att míster Martino kommer ge våra ungdomar chansen. "Likes to work with academy." Att då ha La Masía till sitt förfogande är ju inte illa pinkat!
Annons: