/spanien/barcelona/forum/6641.aspx/spanien/barcelona/forum/6641.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona påfågeln
2013-08-07 02:57
Gabriel:

Xavi
Pique
Sergio
Iniesta
Messi

Pedro, Neymar, Cesc, Alves lär väl också kunna slå. Pique bara för att det inte går att slita bort honom, men han har iaf inte missat någon. Adriano skulle kunna få slå en också. Och Pinto, bara för att det skulle vara roligt.
Barcelona Shanghai - Gerardo "Tata" Martino
2013-08-07 02:44
Tragiska nyheter. Afellays mamma är död. Riktigt tråkigt för Afellay och hans familj.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona zick9
2013-08-07 02:22
@Gabriel:
Vi är Barca, inte Portugal.
Barcelona zick9
2013-08-07 02:18
Ni som förespråkar en värvning av Mangala, följer ni den portugisiska ligan eller har ni bara sett honom på Fifa 13?
Barcelona FCBlaugrana
2013-08-07 01:57
Hade varit fantastiskt om vi hade värvat in Mangala nu i sommar. Få in en världens mest lovande mittbackar med fantastisk fysik och Mourinhos drömvärvning. Hade varit riktigt härligt att knäppa honom på näsan!
Barcelona Gabriel
2013-08-07 01:53
En liten intressant tanke som jag ofta ställt mig själv. Vi har haft turen att aldrig behöva bevittna vårat kära Barça i en dramatisk straffsparksläggning i en final i CL eller semifinal, men låt oss säga att det händer nu den här säsongen, då är min fråga till er, vilka hade varit era 5 första straffsparksskyttar, i rangordning? Här har ni min första femma (mycket av det här är på enbart min "känsla") 1, Neymar 2, David Luiz (om vi får honom) 3, Iniesta 4, Fabregas/Xavi (beroende vem som spelar) 5, Messi Motivering ) - Neymar som etta enbart då jag har en känsla att han sätter den första och att jag vill spara Messi till slutet. David Luiz som två, han är oftast iskall från 11 meter. Iniesta som 3, viktigt att inte tappa precis i mitten av straffsparksläggningen, hellre Iniesta i mitten när det är som mest "krisigt" än i början av straffsparksläggningen. Fabregas eller Xavi här, de kan redan avgöras, Fabregas har avgjort sånt här tidigare för Spanien och Xavi tror jag aldrig jag har sett missat en straff någonsin när han väl tagit en. Slutligen, Messi som sista avgörande. Vem om inte han, ska avgöra om det kommer till den sista sparken? Ge gärna er lista. :)
Barcelona Més que un Esport - Moltes Gràcies Pep
2013-08-07 01:28
@Barcelonistas:

Visst är det så. Messidepedencia (sp?) talar självklar för vår käre loppa.

För övrigt har du såklart rätt, ta bort målen Messi gör och han är fortfarande en av Europas bästa mittfältare/playmakers/AMCs. Om jag inte har fel så har Messi snittat 10-15 assist de senaste säsongerna (Pulling stats out of my ass here but..)
Barcelona Shanghai - Gerardo "Tata" Martino
2013-08-07 01:18
@TransferNewsCen: Brendan Rodgers claims Daniel Agger promised the club he won't leave Liverpool until asked, showing his loyalty.
2013-08-07 01:18
Till: KarmaIsAKaranka

"Du kan ta bort mig från den listan omedelbart. Om du läste mina inlägg noga så inser du att jag syftade på att man får respektera varandra vare sig man tror på något eller inte."

Min uppmaning riktad till dig, och övriga på listan (notera också att jag inkluderar alla som besöker forumet), var endast ett försök att få de som så intensivt diskuterade religion att helt enkelt sluta med detta. Inget annat. Känner du dig illa berörd ber jag om ursäkt.

"Vad som är religion är väldigt subjektivt/relativt."

Det är precis det som stör mig så mycket, anledningen till att jag tycker det känns onödigt att ens diskutera religion i ett fotbollsforum.

"Sedan att du tror att fotboll går att diskutera utan att en diskussion kring klubbens värderingar och principer dyker upp är väldigt naivt. Speciellt när det kommer till FC Barcelona."

Helt ärligt, vad fan är det för skitsnack. Du insinuerar att religion på något sätt är en del av grunden för klubbens struktur, värderingar och principer. Det gör mig upprörd. Blanda inte in religion i "Mes que un club"!

"Jag tror att respekt för religion/icke-religion är minst lika viktigt som debatten kring rasism."

Absolut! Jag håller med dig, 100%

Min poäng från början har varit att detta INTE är det forum vi bör lufta våra religiösa/sociala/kulturella skillnader. Les Rambles är ett forum vi luftar våra fotbollsmässiga skiljelinjer, inget annat!
Barcelona Barcelonistas
2013-08-07 01:10
Mes que un Esport - grejen med Messi är att utöver att han spelar fram sina medspelare och gör hur mycket mål som helst, så är han spelmässigt nivåer före dessa spelare som du nämner. Det är bara Cristiano som är nära Messi när det gäller att göra mål och spela fram sina medspelare, men kollar man sen på det spelmässiga så kan man klart och tydligt se att Messi är bättre med marginal.

Det faktum att Messi dessutom bär Barcelona i vissa matcher gör det ännu svårare för övriga spelare. Sneijder var i ett lag där kollektivet var den stora bidragande faktorn till framgångarna, försvaret-Mittfältet-Anfallet, det var aldrig någon i Inter 2010 som stack ut, till skillnad från Barcelona där Messi sticker ut väldigt mycket, i tätt följd av Iniesta och Xavi.

Samma sak kan väll sägas om Bayern egentilgen.

2013-08-07 00:57
@Barcelonistas:

Du har en poäng, absolut.

Det är det som gör det så svårt att avgöra vem som faktiskt är "mest värd priset".
Jag tror problemet för mig är och har varit att Messi har varit så gudomligt bra de senaste säsongerna (individuellt, men även som lagspelare).. Det är inte så att jag missunnar Messi priserna, inte alls, men den blödiga sidan i mig känner för spelare som Snejider, C.Ronaldo mfl.

Räcker det med att göra fler mål än Messi? Nej
Räcker det med att vinna CL och vara bärande i sitt lag? Nej
Och åter igen, räcker det att vara den bästa försvararen någonsin? Nej

Är det fel? Nej, antagligen inte.

Men ibland kan jag känna att France Football (innan de slog ihop påsarna med smutsiga FIFA) skulle va den sista, rena bastionen för fotbollens excellens om du förstår vad jag menar.
2013-08-07 00:47
@Carles Puyol y Jean Marie Dongou:

Absolut!

Eventuellt med en Iniesta i AML, tight mot center med en överlappande Alba. Xavi (Cesc) i mitten såklart.

Alternativ är alltid bra, men jag ska ärligt säga att jag inte har koll på om L.Gustavo är tillräckligt teknisk/bollskicklig eller har speluppfattning/dynamik nog för Barca.
En Yaya/Gustavo i en mer Keita-lik roll, dock något mer defensiv i svårare matcher. Box till box med fysik so to speak..

En offensiv destroyer typ..
Barcelona Barcelonistas
2013-08-07 00:45
Det var en period under 2010 där Messi var helt galen, tom Ronaldo gick ut öppet och sa att Messi är världens bästa spelare just nu, han är riktigt bra. Samma period där han avgjorde Clasico på bernabeu 4 målen mot Arsenal, dom sjuka prestationerna i ligan.

Svårt att inte ge en spelare guldbollen när han var så bra som han var den säsongen. Länktipset beskriver inte bara den matchen utan hela Messis säsong, en hel galen säsong helt enkelt.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2013-08-07 00:41
@Més que un Esport - Moltes Gràcies Pep:

Du kan ta bort mig från den listan omedelbart. Om du läste mina inlägg noga så inser du att jag syftade på att man får respektera varandra vare sig man tror på något eller inte. Vad som är religion är väldigt subjektivt/relativt. Sedan att du tror att fotboll går att diskutera utan att en diskussion kring klubbens värderingar och principer dyker upp är väldigt naivt. Speciellt när det kommer till FC Barcelona. Jag tror att respekt för religion/icke-religion är minst lika viktigt som debatten kring rasism. Principen är densamma. Vi borde ha en moderator här som stänger av användare som är hatiska och inte respekterar forumets regler. petersays är ett bragdexempel på hur en Barca-supporter INTE bör uppföra sig. Önskar ofta att vi hade en mindre nådig redaktion likt den i Puertan. Tack för mig!
Barcelona Barcelonistas
2013-08-07 00:41
Mes que un Esport - jag håller inte med 2010 kanske var Messis bästa säsong om man ska kolla den individuella biten han gjorde prestationer och mål som var från en annan dimension. Prestationen mot Arsenal i kvarten där han gör 4 mål? Kan vara den bästa prestationen från en spelare någonsin.

Sneijder var bra men han gjorde inget som folk kunde minnas, han var aldrig spektakulär på samma sätt som Messi 2010, folk mindes Messis solo mål i ligan, och hans prestationer i Cl ( framför allt på Arsenal).
Barcelona Leo y Cesc
2013-08-07 00:40
: Jordi Alba Ramos #18

Håller med dig om att Sniejder förtjänade guldbollen 2010 faktiskt.

Men sen har Messi vunnit rättvist varje gång. Detta är ett pris för individuella prestationer vilket titlar med klubblag eller landslag har inget att göra med i beräkningen.

Messi förtjänar den 2013 också då han var bäst individuellt. Ingen spelare gjorde så mycket som Messi gjorde. Hade Barca haft en bättre mittback och någon mer anfallare som avlastat Messi lite så kanske det hade varit vi som stått där med trippeln istället.

Hade Messi spelat i Bayern förra året så hade han enligt dig förtjänat priset?

Vi hade kunnat sätta Ronaldo i Bayerns trippelår och han hade ändå inte vunnit före Messi.
Barcelona Lion24
2013-08-07 00:40
Jag tycker att vi borde göra två Balon D'ors. En för den faktiskt bästa fotbollsspelaren i världen och den andra för den spelare som har gjort mest för sitt lag under säsongen. Hade Messi inte funnits så hade det inte varit någon snack om Balon D'or men eftersom Messi är så fruktansvärd dominant så blir det svårt med dessa priser. Det bästa är att skapa två priser i mitt tycke. Så enkelt är det.
2013-08-07 00:36
@Jordi Alba Ramos #18:
Absolut, håller med dig i stort. Fan känns lite sisådär att tveka på Messis vinst 2010 men Snejider var bättre, i alla fall viktigare. Men men... Iniesta 2012 var briljant. Samtidigt känns det som han alltid funnits där, lite i bakgrunden på något sätt. Hur hade Barca sett ut de senaste 4-5 åren utan Iniesta? Antagligen markant sämre. Min favorit (förutom Bojan back in the days... So Sue me!) är svår att definiera. Han gör inte massvis av assist eller poäng för den delen, men herregud vad han gör ett lag bättre! Att Iniesta och Xavi inte fått guldbollen är så jäkla synd.
Barcelona Barcelonistas
2013-08-07 00:21
Att Canavaro vann den titeln 06 var ju bara ett stort skämt Ronaldinho borde vunnit liga guld och Cl med klubblaget... Ronaldinho var dessutom helt magisk, Showen på Bernabeu, stående ovationer från Bernabeu, han lekte med Terry i åttondelen i Cl, lekstugan mot Milan i semifinalen....
Barcelona Carles Puyol y Jean Marie Dongou
2013-08-07 00:19
Més que un Esport - Moltes Gràcies Pep

Menar du Gustavo i en 4-2-3-1 formation tillsammans med Sergio?
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2013-08-07 00:19
Nu när vi snackar om Balon D'or osv. Tycker ni att Messi har förtjänat att vinna dom? Vissa år tycker jag att någon annan har förtjänat guldbollen. När jag tolkar guldbollen så tänker jag på främst spelarens prestation genom åren men samtidigt hur mycket han har höjt laget med sin prestation.

2009 var Messi given lätt. Säger bara trippelåret.
2010 tycker jag inte att Messi skulle vinna den, den Balon D'or skulle Snejider ha vunnit tycker jag. Han höjde Inter som lag till en otroligt hög nivå (även om man som lag vann på ett defensivt sätt). Sedan så var Snejider nog den största orsaken till att man kom på en andra plats i VM.
2011 vann Messi - rättvist.
2012 tycker jag att Iniesta skulle ha vunnit Balon D'or. Detta år tog han ett stort kliv i klubblaget men även i det spanska landslaget. Tycker han tog båda lagen till nyare nivåer med sitt spel vilket vi aldrig hade skådat från Don Andres förut.
Nu är året 2013 och troligen så kommer Messi, Ronaldo och Ribery vara nominerade. Här tycker jag att Ribery förtjänar den, alla vet nog varför.

Håller ni med mig? Håller ni inte med mig? Skapa gärna en diskussion så jag slipper läsa om allt tjat om religion.
Barcelona Carles Puyol y Jean Marie Dongou
2013-08-07 00:07
Nej till Gustavo som mittback!
2013-08-07 00:06
@FCB_Messi:

Mittback..?

Nej tack. Inga fler "omskolade" DMCs..
Ponera att vi i svårare matcher skulle köra med double pivotes, Busi som mer spelande och Gustavo som en destroyer och jag skulle vara mycket mer positiv. Han är en grym spelare, no doubt.

Ibland kan jag känna att vi saknar just den egenskapen, den lite destruktiva, Mouhrinska, det cyniska. Yaya hade det. Dessutom är han mer kreativ och dynamisk. (det senare kan dock ha med taktiska direktiv att göra i Gustavos fall, likt Yaya under Pep)
Barcelona Vampíro
2013-08-07 00:06
*Loggar in, same shit different day, loggar ut*
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2013-08-07 00:05
Tänk om det stämmer? Fy fan vad nice!

Tror dock det är bs, jag vet att jag alltid är negativ men vår ledning och Zubi i spetsen...Nja.
Barcelona MabastB
2013-08-07 00:02
@BrazilStats: BREAKING - Mourinho saying Luiz not for sale is only to higher his price. Chelsea have already contacted Mangala to replace him. [Telegraph] Snälla José och Abramovich, have mercy with us och låt Luiz gå.
Barcelona FCB_Messi
2013-08-06 23:59
Sägs att Bayern är villiga att lyssna på bud angående luiz Gustavo . Vad hade ni tyckt honom som mittback hos oss ?
2013-08-06 23:57
@Jeffson:
Iniesta borde fått Balon d'Or för miraklet på Stamford Bridge, simple as that! Sällan har ett skott varit så avgörande! (I know, I know... jag överdriver. Men det är ett av mina absolut finaste fotbolsminnen) Sen är det så klart så att C.Ronaldo antagligen förtjänat en guldboll eller så. Han har varit helt fantastisk sedan hans sista år i ManU. Tyvärr har vi en liten loppa som varit bättre :) För övrigt är det tragiskt att det endast funnits 3 defensiva spelare som vinnare de senaste 40 åren. Då pratar vi dessutom två defensiva spelare som spelade som Liberos (alt mittfältare), dvs mycket offensiva spelare för sina positioner. Fabio Canavaro 2006 Matthias Sammer 1996 Frans Beckenbauer 1972
Barcelona Leo y Cesc
2013-08-06 23:52

Helt sinnessjukt hur Iniesta inte var med i topp 10 om Europas bästa spelare.

Hur kan Bale vara före Iniesta? Att göra 5-6 snygga mål på 1 säsong och komma 7.a? Medan Iniesta presterade under hela säsongen och var magisk i många matcher. Undrar vilka kriterier man följer..
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2013-08-06 23:49
Jag är inte så religöst insatt, rätta mig om jag har fel, men är inte "Klagomuren" eller "al-Buraq" en helig plats för både Judar och Muslimer? Så varför var det orättvist? Man gick till en helig plats för båda religionerna. Jag tror att det var intentionen. Så de gick till en plats som representerar båda sidorna, eller hur?

Fuktum är att den muren ligger i vad som på pappret heter Israel (idag), om muren låg i Palestina så skulle Barcaspelarna ha varit i Palestina. Inget orättvist där.

Så med andra ord är folk arga för att Barcaspelarna hade kippor på huvudet och gick bredvid judar? Ska hälften av spelarna haft en taqiyah på huvudet för att det skulle vara mer rättvist, bör det ha varit imamer omkring för att göra det mer rättvist? Är det verkligen så känsligt?

Hursomhälst så vet vi Barcaälskare vårat lags intentioner. Det här PR: draget av vår inkompetenta ledning var upplagt för att gå åt pipan då religion är ett sånt extremt känsligt ämne där nere. Dumt av Rossell att blanda in laget och Barca namnet bland religion. "Vi representerar fred", håll dig till välgörenheter istället. Då hjälper du folk bokstavligt, inte metaforiskt.

Vad tycker ni om länktipset? Orättvist mot judar?
Annons: