/spanien/barcelona/forum/662.aspx/spanien/barcelona/forum/662.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2/8/2017 13:53
Bosketts

De lade till 5 minuter på matchen igår.

Se bifogad länk där de kollade upp just effektiv tid i fotbollsmatcher i England 2011.

Fritt översatt:
"Effektiv tid varierade mellan 44 och 66 minuter under säsongen 2010-11, med ett medel på 55 minuter."
Barcelona Bosketts
2/8/2017 13:44
Den vise mannen

Rätta mig om jag har fel, men visst blev det fyra minuter igår?

Oavsett är det nog på tok för kort egentligen. Vore kul om någon orkade gå tillbaka och klocka en match, för att se hur mycket speltid som faktiskt faller bort när det pågår byten, tjafs och skador.
Barcelona Den vise mannen
2/8/2017 13:41
Neymar JR Håller med dig. Vet inte hur många gånger varje match som framför allt Ney och Messi blir dragna eller på annat sätt blir obstruerade vid kontringslägen där de försöker komma loss. Blir endast frispark och på sin höjd tillrättavisning. Detta fenomen är ännu mer tydligt under första 20 min av matcherna då typ allting är tillåtet. En annan sak är tidstillägg. Har man andra tolkningar i Spanien? 6 byten i andra halvlek + 2 ordentliga spelavbrott pga skada + 5 varningar med tillhörande diskussioner + ev maskande = 3 min tillägg.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Den vise mannen
2/8/2017 13:30
Iniesta#8 Solklar onside......Du skämtar!! Efter en noga betraktade fryst Tv-bild kan man se att han är onside. Linjedomaren är ca 35 m ifrån och de inblandade spelarna är rörelse i varsin riktning. Beslut ska fattas ögonblickligen. Med de förutsättningarna är det f-n inte lätt att ta ett korrekt beslut!! Ang spelet igår vilket vi alla verkar vara överens om var bedrövligt. Nu har besticken gnidits så hårt och så länge på stengods servisen att det är snart utnött och kasserat och där med läge för att köpa in helt ny och komplett servisuppsättning.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2/8/2017 13:22
Official: The club will appeal against Suarez and Busquets' yellow cards. Vad är det för pajas som vill överklaga Suarez varning och buskens? Jävla nötter bägge är solklara och låt det va!
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2/8/2017 13:20
Det enda jag blir förbannad på är hur otroligt snabbt våra spelare varnas för maskning eller spelförstörande medan motståndarna får maska från minut 1 och förstöra kontring/anfall efter varandra.
Barcelona Bosketts
2/8/2017 13:03
Felix-Forca Barca!

Jag tror Umtiti har mycket kvar att ge. Normalt sett så är inte en försvarare som bäst vid 23 års ålder, utan når sitt absolut bästa mellan 27-32. Lägg dessutom till att han gör sin första säsong i en av världens bästa klubbar, där mittbacken också har mer boll än i andra lag.

Nu vet jag inte mycket om hans språkkunskaper, men om han inte är flytande på spanska så blir även det en fördel när han väl kan kommunicera fullt ut med Pique, Alba, Busquets osv.

Han är enligt mig redan en fulländan mittback, trots sin ålder, och får han hålla sig fri från skador så är han bäst i världen om några säsonger, helt klart...
Barcelona Felix-Forca Barca!
2/8/2017 12:58
Jag vill inte sprida negativ energi kring honom, men vill ändå lyfta diskussionen och kanske rikta frågan till er som följde honom innan flytten hit:
Vad tror ni oddsen är att Umtiti bara blir ännu bättre, och det vi ser av honom just nu blir hans lägstanivå? Eller är detta lite "smekmånadsfas" som ny spelare in..? Vad tror ni?
Jag kan nog knappt minnas en värvning som bara kliver in med ett spel som ser ut som att han aldrig gjort något annat än brytningar, fina passningar och resningar. Helt fantastisk!!
Barcelona Katalano
2/8/2017 12:57
Äh, Bosketts täcker av allt det jag ville skriva :)
Barcelona Bosketts
2/8/2017 12:50
Barcelonistas Känner att jag behöver slå hål på ett par saker här: 1. Roberto åker ju ut på grund av två gula, och vid det andra är det uppenbart att han går in i situationen med dobbarna före. Avsiktligt eller inte så är det ett helt solklart gult kort som råkar bli hans andra. 2. Ingen har sagt att straffen var solklar. Och Ray Hudson sa under sändning att den "var hårt dömd" och inte "helt felaktig". 3. Atletico undgick inte alls utvisningar då Carrasco åkte ut ungefär tio minuter efter Roberto. Också det efter två korrekta gula kort. 4. Hur kan du ens kommentera Robertos utvisning om du "såg matchen med en halv taskig (sic) stream" och "inte såg dom övriga situationerna"? Nej. Gör om, gör rätt.
Barcelona Soda Popinski
2/8/2017 12:47
Fullt utsträckt ben .. Med dobbarna före. Och på allt detta så kan inte Roberto träffa mer i "knähöjd" än vad han gör. Rött alla dagar i veckan, spelar ingen roll vart på planen det sker eller vilken färg han har på tröjan. Punkt slut!
Barcelona Bollinnehavet
2/8/2017 12:47
@Barcelonistas:

Ta den diskussionen med Carrasco :)
Barcelona Barcelonistas
2/8/2017 12:43
Bosketts & Katalano - färgad och färgad nu såg jag matchen med en halv taskig stream så jag såg inte dom övriga situationerna Roberto var inblandad i. Men just för den saken som Roberto åkte ut så tycker jag att det var helt felaktig jag tycker inte ens det ska vara frispark. Visst han går med dobbarna före men det var knappast avsiktligt och en bra bit ifrån motståndaren.

Straffen solklar? Ray Hudson håller med mig om att den var helt felaktig. Pique kommer in helt tokig men i samma skedde drar han ju undan sina ben för att inte träffa Atletico spelaren.

Om vi nu ska prata om utvisningar så kan man ställa sig frågan hur det kommer sig att ingen Atletico spelare fick utvisning? Världens mest ful spelande lag.
Barcelona Bollinnehavet
2/8/2017 12:42
Om matchen igår. Haha, harrej*vlar vad nervöst det var. Något jag ofta uppskattar med att vara en culé är att man kan för det mesta sitta lugnt i soffan, kolla på matchen och hoppas på vinst. Jag njuter inte lika mycket längre pga det sämre spelet men trots det är våra matcher ofta lugna, sansade, hyfsat lågt och kontrollerat tempo och för det mesta så vinner vi också. Det är skönt att kolla på Barca. Jag blir som mest uppspelt när Messi vänder bort två tre gubbar eller när Iniesta ser ut att tappa bollen tre gånger på fem sekunder men ändå snirklar sig ur situationen med bollen under full kontroll. Annars är det lugnt.

Sen finns det vissa matcher som är desto livligare. 5-0 mot Real 2010 var en sådan, vi satt och skrek oss hesa i ren extas hemma hos mig. Chelsea-semin senast var en annan. Fast då var det helt klart andra ord som skreks. 4-0 remontadan mot Milan kunde jag knappt sitta still. I bästa fall satt jag på knä knappt en meter framför teven med händerna i ansiktet.

Och så har vi matchen igår. Den hade också en hel del av dessa ingredienser. Viktig match i form av semifinal, framförallt nu när Real ligger i pole position för att ta hem ligan. Uselt spel av Barca vilket framkallade några arga ord som jag inte tänker nämna här. En hel del konstiga domslut åt båda håll som gav sitt till frustrationen, vad fan är det med spanska domare egentligen? Och så den där dramatiken i slutet när Atletico har hörna efter hörna och man på något skumt sätt ändå är glad över att det inte är 2010 längre för då hade vi släppt in ett mål på varannan hörna typ (här ska Lucho ha credd). Även fast vi å andra sidan inte hade släppt till typ 5 hörnor de sista 10 minuterna då (här ska Lucho inte ha credd).

Men summa summarum så är jag väldigt glad över att vi är i final. Och även om domaren hade en central roll i och med deras bortdömda mål så tycker jag ändå att dom gott kan ha det. När Atletico vann ligan 2014 på samma sak så tyckte jag ändå att dom förtjänade det och att det var lite roligt att en "uppstickare" som Atletico kunde vinna La Liga. Sedan dess tycker jag att Ateltico har gått och blivit ett gnälligt, ocharmigt och ibland rent av äckligt lag och dom kan gott ha ett bortdömt mål rakt i ansiktet med utebliven finalplats som resultat. Och helt ärligt, hur lätta är vissa offsidesituationer att se i realtid? Att det inte finns offsidekameror i dagens fotboll är för mig helt obegripligt.

Och även om vi vinner finalen, på något sätt vinner CL och på ett helt overkligt sätt råkar ta hem ligan också så har Lucho ändå gjort sitt hos oss trots alla titlar. Men det är en annan diskussion =)
Barcelona Bosketts
2/8/2017 11:54
Katalano

Jag kan köpa att domaren blåser straff där, även om den är ganska hårt dömd. Men det som blir fel är nivån domaren lägger sig på när han väljer att blåsa. Då måste han, för att inte tappa matchen, blåsa för precis allt som är likvärdigt. Och det gör han inte.

Det är där skon klämmer tycker jag. Annars tillhör jag skaran som anser att felaktiga domslut vid mål jämnar ut sig, även om de är tråkiga att se. I den hyperviktiga Betismatchen får vi ett solklart mål bortdömt, och i gårdagens match får vi "tillbaka" det.

Det är sånt som händer. Men det jag inte köper är när domaren håller en låg nivå under 90 minuter. Då handlar det inte om att domaren inte hängt med på en väldigt tight situation, utan att domaren är direkt dålig.
Barcelona Los Andres
2/8/2017 11:54
Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker. Dubbelmoral när det kommer till domslut. Som någon sa innan mig, varför ska jag sörja över felbesluten i denna match när det varit så för oss nästan HELA säsongen? Som Suarez sa i intervjun efter matchen, det var redan bestämt innan matchen att Barca-spelare skulle åka ut denna match, för att missa finalen.. Det är så tragiskt att spelarna vet om det innan matchen. Istället för att klaga över laget, se det från den ljusa sidan. Vi har KNAPPT kommit upp till 20-30 procent av vår kapacitet och ändå ligger vi 2a i ligan, CL-åttondel snart och cupfinal. Har aldrig sett Barcelona spela så dåligt som igår, aldrig! Ändå kunde inte Spaniens tredje bästa lag slå oss..
Barcelona Katalano
2/8/2017 11:44
Bosketts Barcelonistas Man har ofta ett selektivt minne som supporter och alla domarbeslut ser man med sina egna färgade glasögon. Robertos utvisning var verkligen solklar. Inget som helst att snacka om. Jag tycker även att straffen är korrekt dömd då Pique glider in i bakre benet innan han träffar bollen. Att vi haft massa felaktiga domslut emot oss gör det ju inte rättvist och korrekt att vi får domslut med oss i denna match. Det är fortfarande feldömt och det är klart man kan känna sympati med andra laget då. Jag ogillar verkligen att vinna när domaren har haft en avgörande roll till vår fördel, lika mycket som jag ogillar att förlora när domaren varit avgörande åt andra hållet.
Barcelona Bosketts
2/8/2017 11:24
Barcelonistas

Inte för att vara sån, men Sergio Robertos utvisning var solklar. Redan innan sitt andra gula låg han på gränsen ett par gånger. Klumpigt, men absolut ingen miss av domaren.

Det är däremot Suarez utvisning, men den kommer ju enbart som kompensation för Griezmanns bortdömda mål.
Barcelona LennyRomario
2/8/2017 11:21
Jag sa det redan efter första CL-segern: En pyrrhusseger, eftersom den gjorde att Barto kunde sitta kvar. Men frågan är om vi inte står inför något liknande nu? Nu får man ju i och för sig lite signaler om att Lucho kan vara på väg att sluta. Men tänk om det inte är så. Tänk om ytterligare en CL-seger får Lucho att fortsätta? 2-3 säsonger till. Det finns inte en chans att det är ett pris jag är villig att betala. Jag ska ärligt säga att jag inte ens sett 20% av matcherna den här säsongen. Jag väljer aktivt bort att se Barcelona, för det jag ser får mig att vilja gråta, slå till någon och känna hopplöshet. Jag snackar på det stora hela, klart även jag kan förföras av magiska Iniesta passningar, Messis briljans osv. Men i stort är jag som bäst likgiltig. Bortskämd? Antagligen. Men så är det. Man ska följa sitt lag i med och motgång. Så är det ju. Men sanningen är ju att Barcelona på något vis fortfarande är i medgång, så ingen kan beskylla mig för att vara medgångssupporter. Vann dubbeln förra året (gladde mig inte överhuvudtaget), och kan rent teoretiskt vinna trippeln i år (bryr mig inte). Inga nya talanger, reklam högt och lågt, klubben dömd.....Säsong för säsong, match för match, skandal för skandal har de faktiskt lyckats montera ned i stort sett allt som hade byggts upp. De har ersatts med ett fuskbygge, med tre briljanta ingenjörer på topp, som allt för länge lyckades lura i folk i att detta är något speciellt. Det är på sin höjd mediokert. Förfärligt att titta på, och påminner i allt för stor grad om Real Madrids Zidane y Pavones.
Barcelona Barcelonistas
2/8/2017 11:18
Iniesta#8 - men snälla någon vrf ska vi tycka synd om andra lag? Vi har hela säsongen fått helt sjuka domslut emot oss att döma bort bland annat ett solklart mål som är inne med 1 meter är inte normalt. Hade domarna dömt rätt så hade vi lett ligan med rätt så stor marginal, gå kolla upp det. Gårdagens match så fick vi 2 tveksamma utvisningar och en felaktig straff emot oss. Sen finner jag det rätt komiskt hur visa är så noga med att grizis mål blev felaktigt dömt för offside när man föra säsongen spelade en Cl final och vann den tack vare ett offside mål mot exakt samma lag, tillåt mig skratta.
Barcelona Bosketts
2/8/2017 11:02
Ja, Ter Stegen bör skaka lite nu när Cillessen visat prov på världsklass två brinnande matcher i rad. Förhoppningsvis kan det ge honom en liten morot, och att han höjer sig något.

Visst känns det skönt att bli motbevisad! Jasper har visat sig vara en riktigt bra värvning...
Barcelona jefecito
2/8/2017 11:01
Att inte starta med Mascherano i denna match är ju tjänste fel av Lucho. D. Suarez är alldeles för mjäkig i såna här matcher och skulle givetvis inte startat. Gomez gör faktsikt en ganska bra match. Cillessen gör en bra match, tycker det känns tryggare med han i mål än med Stegen även fast han inte är lika bra med fötterna så gör han mer räddningar än Stegen. Jag tror att Atletico hade vunnit om Stegen vaktat buren. Hoppas på bättre spel i nästa match nu när Iniesta och Busquets är tillbaka.
Barcelona yeezus
2/8/2017 10:57
Fan Cillessen var sjukt bra! Umtiti en vägg som vanligt.

Men jag vill aldrig i mitt liv se S. Roberto starta som högerback igen. Jag har aldrig skämts så mycket över en insats som jag gjorde igår och jag klandrar inte ens honom då det inte är hans ursprungsposition. Det kändes som vi startade med 10 man då Atletico fritt kunde attackera via vänsterkanten så mycket dem ville.

Barcelona Bosketts
2/8/2017 10:26
Det känns som att man bör ta tag i det numer stora problemet med dåliga domare i Spanien. I gårdagens match var domaren helt bedrövlig. Åt båda håll. Domarteamet missar solklara företeelser, som jag inte ser hända i någon annan liga.

Hur Suarez kan få direkt rött för sin armbåge medan Felipe Luis inte får det för sin tackling bakifrån med sträckt vrist är ett mysterium. Egentligen tycker jag inte att någon av dessa företeelser ska ge rött, men har man suttit ribban där så får man som domare leva med det.

Griezmanns lika solklara som bortdömda mål gör att domaren efter det letar efter fördelar för Atletico, där straffen är tämligen hårt dömd bland annat. Så ska inte en domare jobba.

Jag vet inte hur man ska göra, men någonting måste ske. Det förstör upplevelsen som åskådare.
Barcelona Katalano
2/8/2017 10:21
Riktigt jobbig match att titta på igår. Alla dessa ständiga passningar tillbaka till målvakten är bara en skenmanöver för att det i statistiken ska se ut som att vi haft ett stort bollinnehav. Droppen för mig gick i matchminut 25 när Cillesen hade bollen på fötterna i vad som kändes som en evighet utan att det hände något. Medspelarna stog som nerkilade stolpar på planen. Ingen gjorde sig spelbar för att hjälpa Cillesen utan det slutade med en långboll. vi d det laget hade jag redan kastat av mig mina hörlurar och följde Iniesta70's exempel och hämtade alkoholen.

Njuter inte längre när jag ser vår matcher utan lider mest igenom dem. Ett riktigt love-hate relationship med Barca just nu. Älskar vissa spelare, hatar ledningen och hatar hur Lucho leder laget.

Vissa Neymar fanboys använder gårdagens match som ett bevis på hur viktig Neymar är för vårt spel, men jag väljer att se annorlunda på det. Med ett obefintligt mittfältsspel så fick inte Arda några bollar att jobba med. Det var knappt så att Messi blev involverad i spelet under första halvleken ens. Därför var Messi tvungen att försöka skapa något varje gång han väl fick bollen och när man spelar för svårt går det sällan bra.

De som förespråkat att ge Arda fler starter på Neymars position säger inte att Arda är en bättre fotbollsspelare än Neymar. Bara att Arda spelat bättre än Neymar när han väl fått speltid under Neymars svacka och därför borde ges chansen oftare tills Neymar är i form igen. På slutet tycker jag mig se en helt annan Neymar än vid inledningen av säsongen ska jag tillägga.
Barcelona Cule4life
2/8/2017 10:10
Vad har Barça för transfer budget utan att man räknar försäljningar?
Barcelona Zyzz
2/8/2017 09:58
Hej
Barcelona Neymar N11
2/8/2017 09:13
Hur fungerar kort regeln i CDR? Kan nån snäll själ skriva lite, Har för mig att får man rött då blir man avstängd i nästkommande officiella match oavsett liga/cup. Tack för svar
Barcelona zigazaga
2/8/2017 08:40
Jag såg matchen i efterhand och visst, vi gjorde ingen toppenmatch. Men keep in mind, vi har spelat den här typ av fotboll hela säsongen, vi ställer upp utan Busi och Andrés och vi möter ett lag som är väldigt bra på att göra livet surt för en. Ett lag som också letar formen, som vill visa för sig själva och världen hur bra de är OCH som måste vända ett underläge. Jag blev ju knappast förvånad att de skapade så mycket, mer förvånad att vi inte låg under efter första halvlek. Vi var tvungna o kriga oss igenom matchen och det gjorde vi. Tack vare det så är VI i final, inte Atletico eller Real Madrid och det är VI som kanske lyfter en till buckla i år. Ingen kommer då komma ihåg andra ronden i en semifinal.
Barcelona Iniesta70.
2/8/2017 08:31
Ja du Xaviesta, den mäklare som skulle få det här renoveringsobjektet sålt är värd sin vikt i stora guldklimpar.

När man klampar in så här på forumet utan att ha brytt sig om att torka av fötterna och med en whiskeyflaska i ena handen så gäller det att man har en rejäl portion med "glimten i ögat" i den andra handen, annars så åker man på både sömnbrist å ett magsår som inte kommer att läkas med vare sig tripplar eller dubblar. För att ta detta spektakel till "spel" på fullast, blodigaste allvar och tro att man har nån lösning eller kan analysera sig fram med hjälp av taktiska råd, ja , då lär man sluta som ett nervvrak i en stol hos självaste Dr Phil. Nej, en omorganisation är nog den enda medicinen som botar oss. Till dess så får vi hålla tillgodo med lite smärtstillande i form av MSN.

Ja, Gomes gav oss kritiker en lavett, som jag mer än gärna tog emot med ett leende, frågan är hur många lavetter vi har rätt att dela ut till resten av spelarna, men det är väl egentligen inte spelarna utan nån annan i "mer än en klubb" föreningen som ska åka på en fet lavett.

Vi behöver inte börja stena Herr Roberto än, utan rikta stenarna mot VIP läktaren istället.

Over and back to work

Annons: