/spanien/barcelona/forum/6462.aspx/spanien/barcelona/forum/6462.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2013-10-03 13:08
Gabriel

Jag instämmer med dig. Kände samma sak med Ronaldinho och på sätt och vis även Thiago Alcantara ett tag. Neymar får mig att längta lite extra till matcherna.
Barcelona Gabriel
2013-10-03 12:47
Måste bara skriva en sak angående Neymar och jag är rätt så säker på att de flesta här inne känner samma sak, det är att jag numera ser fram som tusan till en Barça match, något jag självklart alltid gör, men nu ännu mer än tidigare. Jag går och verkligen längtar till vanliga liga matcher, mycket pga att han kommit. När man hållt på ett lag i flera år och inte missat en enda match, vare sig det är träningsmatch, copa del rey, ligan eller champions league (självklart har man missat några men då har man sett till att ladda ner dem i efterhand) så blir det en väldigt normal grej, och man känner inte samma puls vid en vanlig liga match som man gör vid exempelvis en Champions League match - det är normalt. Men Neymar har den där effekten att han får mig att längta. Han känns så sjukt spännande att titta på, alltid händer det något kring honom.

Han har än så länge infriat alla förväntningar jag hade på honom, och då kommer han bara bli bättre desto längre säsongen går också. Han är bara i början och har ännu inte acklimatiserat sig helt till vårat spel. Tänk när målskyttet kommer igång på allvar också, eller när sammarbetet med Messi kommer igång på riktigt, herregud vad illa det blir för motståndarna då.

Det finns inte alls många spelare som besitter den där effekten som Neymar har på fotbollsälskare. Helt ärligt ser jag bara han som den spelare. Messi är världens bästa spelare men han har aldrig haft den Ronaldinho effekten, inte heller Cristiano Ronaldo, i alla fall inte för mig. Neymar däremot får mig att längta.

Är sjukt glad att vi köpte honom!
Barcelona La Armada Blaugrana
2013-10-03 12:15
Det gick åt helvete för Florentino när han värvade Barbie Ken och nu när han har värvat Barbie Ken 2.0 går det åt helvete igen :)

Florentinos storverk ur ett Barcelona perspektiv

*Sälja Makelele
*Sparka Del Bosque
*Värva Beckham (Barbie Ken)

*Sälja Özil
*Sparka Mourinho
*Värva Bale (Barbie Ken 2.0)

Cirkeln är sluten :)
Barcelona Deulofeu
2013-10-03 10:53
Zubi sätt igång och jobba lite det är 3 OKtober!

Bartras kontrakt
Montoyas kontrakt
Iniestas kontrakt
Messis kontrakt uppgradering
Valdes förlängning? Ersättare måste bli klar snart gärna i Januari!
Sparka Eusebio!
Barcelona Deulofeu
2013-10-03 10:22
Kort bara Bayern herregud vilket lag.Ser ingen som är i närheten av dom.

Som läget är nu är dom tokfavoriter till titeln.

Men det var Bartra jag tänkte diskutera lite.Hans kontrakt går snart ut och han kan nog tacka Busquets för att han kommer få ett nytt kontraktsförslag.Busquets skadade ju Mascherano olyckligt.

Nu är plötsligt Bartra vår bästa mittback!

Han ger laget en dimension till med sitt moderna offensiva försvarsspel.

Han är ju precis en sådan mittback vi behöver.Valpigheten är som bortblåst,han är snabb,följdsam och otroligt bekväm med bollen.

Året innan han flyttades upp till a-laget blev han utsedd till bästa backen i segundan det säger väl en del.

Vi måste bli bätre på att ta hand om våra unga och slussa in dom på ett bättre sätt.Nu ser det ju ut som Bartra blir kvar men vi kunde lika gärna ha förlorat honom.

Bartra är nästa exempel han får ju inga chanser alls.Det är dags nu Tata vi har lätta matcher och en tufft stundande schema snart.

Vi måste lufta S.Roberto,Montoya och även Tello mer.Song vet jag inte riktigt vad som händer med men jag bryr mig mer om de unga egna spelarna faktiskt.

Som läget är nu är Bartra mest givna mittbacken enligt hans form.

Pique,Mascherano kommer få kriga om platserna när Puyol är tillbaka.

Det kanske slutar med Bartra Puyol vem hade trortt det?

Det viktiga är ju ändå truppen att Tata kan rotera utan att kvaliten blir för lidande.

Heja Bartra nu är det bara dags att ge de andra chansen Tata.

Barcelona Barcadinho.
2013-10-03 09:08
Bayern är ett komplett lag med så stor variation att det inte finns kvar utrymme för några svaga punkter. Det är tika-taka kombinerat med snabba omställningar, teknik, styrka, luftrummet mm (som många har redan nämnt nedan).

Men en sak fattas det - och jag kopplar det till "ett fulländat konstärligt fotbollslag" - de saknar den extraordinarie omänskliga individspelaren.
Det finns bara två såna individ spelare i dagens fotboll och kanske en på väg (Neymar). Hatten av till Ribery/Robben men det räcker inte.

Bayern hamnar i slutändan som en fulländat fungerat kollektiv, utan den här lilla extra individuella konst.prestationen.

Det är så JAG ser på fotboll. Jag menar inte att att det är allmän känd teori.
Ett lag är inte fulländat utan såna som Maradona, Messi, CR eller Ronaldinho.
Det fattas något.
Barcelona CuleForLife!
2013-10-03 07:26
Säsongen är lång, Bayern ser jättestarka ut just nu, men det kanske ser annorlunda ut i Maj. Bayern har både bredare trupp, mer fart och mycket mer fysik i sitt spel. Vi måste få ordning på försvaret, vi måste få ordning på farten och djupledsspelet, och vi måste ta distansskott. Laget har länge trott sig vara överlägsna sina motståndare, så är inte när man uppträder som man gjorde mot Bayern i våras, Bayern hade vunnit även om den rätta moralen fanns i laget, men dom hade inte vunnit med (7-0) Inställningen till den matchen var pinsam. Under "Pep eran" mötte vi inget så bra lag som dagens Bayern Munchen, jag hoppas Messi och Iniesta etc. visar denna säsong att vi inte nöjer oss med att vara tvåa på bollen. Tänk om vi kunde vinna CL denna säsong, efter all skit i media det senaste halvåret, det vore enormt.
Barcelona Lion24
2013-10-03 02:49
@Coach Pep,:

Årets inlägg?
Barcelona Barcelonistas
2013-10-03 00:37
Blev lite överraskad idag av Bayern jag visste att dom var otroligt bra men aldrig att dom skulle vara så här bra. Laget var helt komplett idag och i ärlighetens namn är vi inte i närheten av Bayern i dagsläget.

Snabba omställningar, stort bollinnehav, långbollar,Presspel, täcka ytor, snabbt kort- passningsspel, olika kombinationer, fasta situationer, osv. Man har allt, helt sjukt hur fort Pep har fått ordning på allt trodde aldrig att Pep skulle kunna göra Bayerns så här bra.
Coach Pep,
2013-10-03 00:23
Gabriel Tack. Jag må vara rätt radikal i mina tankar om fotboll men vi culés är radikala och vi vet exakt vad vi vill. Jag tror knappast att Pep någonsin ens funderat på en annan typ av fotboll. Oavsett om vi förlorar så bör vi alltid vara stolta så länge vi inte har avvikit från vårt spel. Jag minns efter den pinsamma utskåpningen mot Bayern att Xavi sa något i stil med att vi hade mer bollinnehav än Bayern. Många skrattade åt kommentaren men Barcafans har ju alltid sett på fotboll på det sättet. Vi är det enda laget i världen vars fans inte blir nöjda om laget inte vinner genom underhållande teknisk fotboll. Det är lätt att bli desillusionerad men vi får inte glömma det vi står för. Jag är vare sig spanjor eller katalan men fortfarande jävligt glad och stolt att jag har förmånen att älska Barca. Det folk inte förstår när de kallar vår fotboll för extrem är att Barca bara skyddar sin identitet och anpassar sitt spel mot en fotboll som blivit alltmer själlös, hård, hänsynslös och tidsbegränsad. Det är också en av förmånerna med att vara culé, vi kan identifiera den här typen av negativa mönster i fotbollen eftersom vi själva stödjer den mest puristiska fotbollen som finns. Vi vill gå till arenan, leva i nuet och njuta av en leénde Ronaldinho och sköna passningskombinationer. Som sagt, merparten av fotbollsfansen har glömt bort skönheten med fotbollen och så länge man grisar till sig 3 poäng så är de nöjda. Fotboll idag går ut på hur man effektivast kan minimera risker och på kortast möjliga tid göra mål. Fotboll har blivit mer av ett matematiskt system än att njuta av stunden. Förr i tiden slår jag vad om att fotboll handlade om när Maradona fick bollen, stannade upp och drog en spelare. När spelare hade mer tid att göra vad de verkligen är bra på. Idag lär man sig att göra allt på kortast möjliga tid i oerhört stängda ytor. Neymar är nog det närmaste vi kommer en ny Ronaldinho igen, en spelare som kan dansa och samtidigt vara effektiv. I Europa brukar man kalla sydamerikansk klubblagsfotboll för undermålig vilket också är patetiskt i sig. Den stora skillnaden är bara att de spelar en annan typ av fotboll med större ytor och mer glädje och inte vill anpassa sig till europeisk själlös riskminimeringstaktik. Till och med i Nordamerika spelas det väldigt bra fotboll där fansen fortfarande har närkontakt med laget och sina spelare och där klubbarna inte fallit offer för rovdjurskapitalismen som här i Europa. Nä, det börjar bli dags att vi rannsakar oss själva här innan vi inte har någon fotboll kvar alls. Ur ett psykoanalytiskt perspektiv tycker jag det är rätt intressant att folk kallar Barcas fotboll för tråkig då det påvisar någon form av irritation att vi inte rättar in oss i ledet, vilket är just det vi inte bör göra.
Barcelona Gabriel
2013-10-02 23:52
Coach Pep Bra sagt. Skriver under på ditt senaste inlägg!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona H.Alavi - Magico!
2013-10-02 23:40
Jaha du, Cesc... Badkaret + Candy Crush, livet leker för vissa.
Coach Pep,
2013-10-02 23:40
Gabriel Att Barca spelar tråkigt är ett fenomen som dök upp i folkmun redan efter vi vann CL 2009 om jag inte missminner mig, men som sedan förstärktes efter Zlatans försäljning samt Mourinho och hans manipulation av massan. Vem minns inte Real Madrids oerhört pinsamma insats mot oss i CL på Bernabeu våren 2011 utan minsta initiativ för eget spel. Det enda vi kunde göra vara att passa runt och därav har också vårt spelsätt fått ta smällen för motståndarnas oförmåga. Som jag sade så har modern fotboll i allmänhet stagnerat och det fanns betydligt fler sevärda lag och spelare för 10 år sedan. Sådana som Pep är välbehövliga för fotbollens egen skull och det är därför idiotiskt att kalla totalfotbollen för tråkig när den egentligen behöver skyddas. Det är inte utan anledning många lag har tagit sig till ingredienser från Barcas spel. Jag kan hålla med om att vi under perioder haft ett tafatt och idéfattigt spel, men det gör inte folkets överdrivna hat mot vårt bollinnehav mindre idiotiskt. Folk i Europa har i allmänhet glömt vad bra fotboll egentligen är. Att vinna genom riskminimering och rädslan för att släppa in mål har blivit större än glädjen och underhållningen. Sedan så var det inte min mening att dela ut någon känga till Tata. Tvärtom så är jag mer imponerad av honom än Tito, men fortfarande återstår mycket innan vi kan kalla oss för en fungerande lagmaskin igen. Men jag är absolut optimistisk, och så länge vi har Messi så är jag övertygad om att vi kommer slå tillbaka igen.
Barcelona Federer - köp en back, tack
2013-10-02 23:28
Nöh vad du är gullig Pepe :)
Barcelona Barcelonistas
2013-10-02 23:27
Jag tror på Tata helt ärligt så tror jag att vi på sikt kommer vara riktigt starka, man ser klart och tydligt potentialen i laget.
Barcelona Gabriel
2013-10-02 23:15
Coach Pep,

Bayerns spel går att jämföras med vårat när vi var som bäst. Tycker vi peakade 2011 när vi vann nästan alla matcher med 5-0, då var det knappast någon som tyckte att vi spelade "tråkigt" - isånnafall måste jag ha missat det totalt. Däremot kan jag faktiskt hålla med om att vi på senare tid har blivit lite mer "tråkiga" av oss. Vi anfaller inte lika hejdlöst som innan, vi pressar inte lika galet som innan, allt har dragits ner en eller kanske tom två dimensioner. Det är ofta mycket bollrull utan att något händer från våran del, så ser det inte ut för Bayern för tillfället så jag tycker inte att den jämförelsen går att göra riktigt - även om jag förstår din poäng.

Sen tycker jag att du är lite orättvis mot Tata. Även Pep nådde sin sista säsong en vägg. Massa konstiga laguttagningar och experiment som inte funkade (vilket självklart är hela grejen med Pep). Vi spelade inte i närheten av lika bra som vi hade gjort under hans 3 första år. Om det beror mer på mätta spelare i truppen eller att han inte orkade med är en annan diskussion. Hur som helst är det rätt så uppenbart att Tata behöver give birth till det som Barcelona har tappat, bl.a presspelet men även ett rakare spel. Jag tycker att han är på god väg att göra det, allt tar sin tid. Ha lite tålamod.
Barcelona Mäktiga Messi
2013-10-02 23:12
enligt lögnarbladet så var det tydligen manchester United som blev utspelade av Bayern München. inte konstigt att dom ljuger så oerhört mycket
Coach Pep,
2013-10-02 23:07
Undrar om folk tycker att Bayern också är tråkiga med så mycket boll. Ganska intressant att få perspektiv på det hela och skåda ett lag man inte håller på spela med 70% bollinnehav i genomsnitt. Personligen tilltalar Bayerns fotboll mig något oerhört då jag finner det både intellektuellt och tekniskt fulländat. Det är inte ofta man ser bra fotboll nuförtiden då modern fotboll i regel är undermålig och tråkig med ännu tråkigare politiskt korrekta kommentatorer och folk som blir lyriska av ett medelsnyggt fotbollsmål. Uppskattar verkligen Pep då han får ut max av sina spelare fotbollsmässigt samtidigt som lagspelet är ännu bättre både offensivt och defensivt. Vår Tata är också en bra tränare men sanningen är att vi inte spelar i närheten av vad vi gjorde under Pep utan vi vinner våra matcher mest för att vi har de bästa spelarna i världen utan att spela riktigt bra.
Barcelona ElTriplete
2013-10-02 22:48
Glöm inte att Juventus startade på samma sätt förra året! 2-2 borta mot Chelsea följdes upp av 1-1 mot Shakhtar hemma. Inget nytt för dem alltså. Var positiva, det blir ett helvete för Real när de möts! :)
Barcelona Gabriel
2013-10-02 22:46
Bayern ser äckligt starka ut i år igen, blir inte alls förvånad om de blir det första laget att försvara CL titeln. Vill absolut inte att de lyckas med det då det kommer att överskugga våra prestationer. Enda undantaget är ifall dem är det enda lag som står i vägen för Real Madrid, annars vill jag absolut inte se dem vinna. Men det är sjukt så bra dem är.
Barcelona DM1982
2013-10-02 22:44
Fördelen med att Juve ligger dåligt till är att de kommer vara ordentligt laddade när de möter Real och det är innan de möter Barcelona. Man ska alltid se positivt till saker. : )
Coach Pep,
2013-10-02 22:42
Bayern = Peps Barca från 2011.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-10-02 22:39
Juventus har verkligen floppat såhär långt. Kryss mot Köpenhamn och hemma mot Gala. Får nog väldigt svårt att ta upp kampen om förstaplatsen med Real som står på sex poäng. Också tråkigt att Sociedad förlorade, de hade behövt en bra start i den här tuffa gruppen men har nu två raka förluster. Lär nog inte rå på United och Shakhtar/Leverkusen.

Bayern avslutade svagt men är alltjämnt otroligt starka. Som sagt, bemästrar alla delar av planen och många olika matchbilder. City går nog vidare men kan få det svårt mot tuffare motstånd. Kan få det att stämma och stundtals göra det riktigt bra men måste bli jämnare och stabilare. Sådant här försvarsspel håller inte i CL.
Barcelona Andresito
2013-10-02 22:37
Engelsk fotboll alltså... bara massa importspelare utan något som helst hjärta jämfört med de andra ligorna. Money can't buy glory

Och ja, jag förlorade mitt bet på grund av United, som är lika kreativa framåt som England även om de bara har ett par engelsmän i laget. Tack Moyes.

Finns det något engelskt topplag nuförtiden?
Barcelona ElTriplete
2013-10-02 22:33
LeoMessi Haha, jag jinxade det hela. Real kommer vinna sin grupp enkelt.
Barcelona LeoMessi
2013-10-02 22:29
ElTriplete (Barcelona) Det varade inte så länge haha
Barcelona ElTriplete
2013-10-02 22:27
Juventus 2-1! Nice! Real ska fan inte få det lätt i sin grupp, avskum.
Barcelona LeoMessi
2013-10-02 22:27
Nära av negredo igen! Kanske borde ha startat med Silva för han har iaf sett till att dom har fått lite fler passningar inom laget.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-10-02 22:25
Fin reducering av Negredo och solklar utvisning på Boateng. Frispark i ribban av Silva. Roligt hur Bayern spelat så bra hela matchen men det ändå kan bli en del spänning i slutet. Härligt!
Barcelona LeoMessi
2013-10-02 22:23
Taktisk rött kort av boateng där! Kunde ha släppt in sitt andra mål ifall han hade kommit fri
Annons: