/spanien/barcelona/forum/6381.aspx/spanien/barcelona/forum/6381.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the beautifull game
2013-09-16 21:11
Jag har tänkt på en sak... varför spelar Barca egentligen med en högeranfallare, det känns som slöseri med en plats! Dani Alves räcker gott och väl ensam för att fylla högerkanten eftersom han ändå nästan alltid är där upp samt att Barcas högeranfallare sällan skapar något. Barca borde spela så här: valdes A Pique Mask Alba L Busquets V E Xav Cesc Iniesta S Messi Neymar Detta är det lilla extra som saknas för att Barca ska bli oslagbara, förstår inte varför man inte använder denna taktik som hade gett en blandning av allt. När Xavi saknas blir det för mycket böljande spel, när Cesc inte spelar saknas djupledspelet. Detta skulle dessutom göra laget betydligt stabilare defensivt.
Barcelona Rambla~ - Zubi, vete ya!
2013-09-16 21:08
Om renovering, hur ska matcher kunna spelas på CN under tiden renoveringen pågår? Varför lade man ner projektet om renovering som Laporta tog fram? För dyrt eller vad? Jag tyckte det såg helt okej ut.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Bàckis
2013-09-16 20:58
Sakho säljer sig i sitt första ingripande för Liverpool
Barcelona Lion24
2013-09-16 20:57
Att spela possession fotboll är mycket svårare än att kontra därav mycket mer underhållande. I vårt fall så spelar motståndarlaget oftast med 9-10 man i försvaret och det riktigt tajt. Vi måste därför själva skapa ytor, lura motståndarna och öppna upp deras försvar. Medans med kontringsfotboll så får du ytor gratis. Där behöver man inte luckra upp försvar speciellt mycket, ytorna finns redan. Det är enormt stort skillnad på vilka ytor det finns när man spelar kontringsfotboll än possession.

Sen så kan båda två vara vägvinnande. Vi har vunnit Champions League två gånger med possession, Bayern gjorde det förra säsongen med en blandning av possession och kontringsspel medans Chelsea vann med ultradefensiv fotboll och till viss del mycket tur. Personligen föredrar jag själv att titta på possessions fotboll eftersom det är svårare och man får tänka till lite extra.
Barcelona Blaugrana91
2013-09-16 20:55
Camp Nou skulle inte rivas om en ny arena skulle byggas, den skulle stå kvar.
Den nya arenan skulle dock byggas på annan plats som jag förstått det.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2013-09-16 20:50
L.A.M Nr 10

Den enda anledningen till rivning eller ny arena måste vara om den utgör en säkerhetsrisk, vilket den gör om kanske 100 år :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-09-16 20:48
Jag är helt klart för en renovering om det vara en fråga om antingen det eller en helt ny arena. Aldrig att man skulle tillåtas riva Camp Nou, efter all historia och politik som inte bara rör FC Barcelona utan hela Katalonien så ska det krävas mer än en något sliten och gammal Camp Nou för att man ska riva den och spela någon annanstans.
Barcelona Blaugrana91
2013-09-16 20:47
Capitan \(^.^)/

Jo iof, klubben har sagt att man vill ha restauranger, shopping samt fler och lyxigare VIP-boxar, och tak kommer givetvis läggas. Sen lär ju som du säger exakt allt förnyas och moderniseras, dvs varje vrå i arenan. Kan även tänka mig att den yttrefasaden kommer få någon häftig fasad likt Allianz.

Men ändå €400M låter ändå läskigt mycket för en renovering.
2013-09-16 20:41
Blaugrana91

Det som kan kosta med renoveringen är väl att allt ska bytas och bli nytt och modernt inne i arenan, med bla restauranger, shoper osv. Dessutom tror jag att man hade tänkt lägga tak på CN om man völjer att renovera det.
Barcelona Blaugrana91
2013-09-16 20:34
Att renovera CN verkar helt klart vara det som flest vill, även när man läser i Katalanska tidningar.

Men återigen €400M maximalt för en renovering är mycket pengar, undrar vad man tänkt göra isåfall.? Fatta 4 Miljarder för en renovering är nästan mer än vad vissa klubbars nya arenor kostat totalt!

Och €800M för en helt ny arena är sjukt, hade blivit Europas och kanske världens mest spektakulära arenabygge.

Jag säger som sagt så här på förhand att man bör rösta för att renovera CN, men jag vill ändå se hur man planerat gällande båda projekten.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-09-16 20:29
Är inne på Barcelonistas linje. Hur man definierar "kontringsfotboll" är väldigt olika och väldigt generellt. Det är en stor skillnad på att spela med ett högt ch aggresivt presspel över hela planen för att sedan gå rakt på mål med få passningar innan man försöker gå på skott och få touch på varje spelare. En sådan här fotboll spelade bland annat Dortmund och många andra, speciellt tyska lag förra säsongen, även Bayern till viss del och jag tycker den är extremt underhållande och bidrar till roliga och svängiga matcher. Samtidigt som om man nu måste placera det i ett visst fack så kan man väl kalla den kontringsfotboll.

Sedan finns det ju lag som ställer upp tio man på egen planhalva, ligger rätt i positionerna, väntar ut motståndaren och sedan sätter upp en längre passningar på en, två eller tre spelare som ska göra allt själva. På ett sätt kan jag naturligtvis förstå lag med sämre resurser och på pappret sämre lag spela med en sådan taktik mot storklubbar, och jag har inget emot det och tycker det är kul när de lyckas mot andra lag än Barca men det är ju ingen fotboll jag föredrar eller vill att mitt eget lag ska spela.

Egentligen gillar jag som fotbollsälskare alla spelsätt och kan se charmen med possession, kontringar, presspel, fysiskt spel och till och med den berömda busstaktiken. Tycker det är charmen med fotboll att det finns så många olika sätt att spela på, och att någon aldrig kan säga att något spelsätt är fel då man kan vinnan fotbollssmatcher på vilket sätt som helst. Med det sagt är jag stolt över Barcas spelstil, tycker den är fantastiskt underhållande och vill aldrig att vi ska spela på ett annat sätt.
Barcelona .Andreas
2013-09-16 20:21
Jag ska använda min rösträtt för en ny arena i alla fall. :) (Vill dock se hur det är tänkt att se ut först.)
Barcelona Barcelonistas
2013-09-16 20:11
Det beror på vilken typ av kontringsfotboll vi snackar om. Den som Bayern och Dortmund kör tycker jag e väldigt underhållande. jag personligen föredrar Barcelonas fotboll jag gillar den typen av fotboll mer då den är då mycket mer teknisk.
Barcelona Bentley King
2013-09-16 20:10
Gabriel (Barcelona) Shiet va bra skrivet!! Du är en riktigt smart människa! Keep it up
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2013-09-16 19:33
@Kung Iniesta:
Kan faktiskt hålla med honom, det är tråkigt när ett lag försvarar hela matchen, väntar på misstag för att sedan kontra
Barcelona LeoMessi
2013-09-16 19:25
Jag hoppas innerligt att Atletico blir överkörda av oss och real i ligan. Börjar bli trött på hur kaxiga deras fans har blivit. Skriver skit som att vi vinner tack vare domarkåren osv! När dom börjar utmana om seriösa titlar så kan dom börja snacka. Deras största bedrift är att dom kan haka på inledningsvis för att sedan hamna många poäng bakom. Mycket snack för att lag som åkte ur Europa league mot Rubin kazan.
Barcelona A_L_E_X_I_S
2013-09-16 19:22
Bättre polsk arbetskraft för halva priset och Rut avdrag på det oxo så e vi nere på 100 miljoner euro
Barcelona KarmaIsAKaranka
2013-09-16 19:21
Renovera helst med platserna lite närmre planen på kortsidorna. Dessutom hade det varit bra om man med de nya planerna kunde arbeta med supportergrupperna så att vi får mer tryck av de mest hängivna fansen som brukar vistas på kortsidorna. Dessutom hade det varit skönt med tak för att skapa mer tryck när det vankas match dvs bättre akustik så att ljudet inte rinner ur arenan. Camp Nou ska vara ett HELVETE för alla motståndare och bara Real Madrid ska få besöka den 9:e graden av detta helvete.

Den enda planen för ny arena jag hade kunnat tänka mig är den som är bifogad i länken. Men en ny plan ute på havet är ett enormt projekt. Dessutom gillar jag inte att man skulle flytta iväg från La Masia och Miniestadi.

Renovering all the way!
Barcelona A_L_E_X_I_S
2013-09-16 19:18
Tycker vi ska renovera och utöka kapaciteten till 140 000 pers vilket jag tror vi skulle fylla , summorna som nämns känns horribelt vf inte
Barcelona NoGo™
2013-09-16 18:48
@Blaugrana91

Helt klart renovera! Är säker på att medlemmarna kommer rösta för det också. Att Barcelona skulle överge Camp Nou för en ny arena finns ju inte på kartan för mig iaf.
2013-09-16 18:17
Skulle hellre se att de renoverade CN. Camp Nou känns som alla culés fristad, det finns så mycket historia där inom både fotboll och politik. Den arenan är en historisk plats som gjort sig förtjänt av att vara katalanernas fotbollsarena. Det heter trots allt hemmaplan och Camp Nou är den katalanska fotbollens hem. CN är en symbol!

Om man bygger en ny arena skulle det vara otroligt respektlöst av både medlemmarna och Rosell. Arenan har liksom varit klubbens identitet i nutid och det förflutna. Det skulle vara synd om man ersatte den med en ny plastig "modern" arena.

Ja till renovering! Nej till nytt bygge!
Barcelona Carles Puyol y Jean Marie Dongou
2013-09-16 18:11
Blaugrana91

Renovera!!
Barcelona Blaugrana91
2013-09-16 17:39
Reforming the Camp Nou would cost between 250M and 400M. Building a new stadium would cost twice as much. [8tv]

Borde snart komma lite mer info gällande detta, vi bör få se bilder från hur en totalrenoverad Camp Nou kommer se ut kontra en helt ny arena.

Har för mig att medlemmarna skulle få rösta slutet av 2013/början av 2014, dvs ganska snart.

Nu vet vi ju inte så mycket, men vi kan ju lyfta frågan till forumet och ha en liten omröstning.
Vad tycker vi? Ska vi totalrenovera CN eller bygga en ny superarena?
Priset för renoveringen kan alltså ligga på nästan €400M där är väldigt mycket för en renovering, lär bli något spektakulärt isåfall.

Väger vi det mot att bygga en ny, det skulle alltså kosta maximalt €800M, det är helt galet egentligen. Allianz Arena kostade liksom €340M och Emirates över €400M. Om vår nya arena då skulle kosta dubbelt så mycket undrar man vad man har för planer.

Spontant skulle jag rösta för att renovera CN, men för det priset som nämns på en helt ny arena så låter det som något unikt.
Barcelona Shanghai
2013-09-16 17:32
Tåget fortsätter...

Från senaste artikeln på Sportbladet. Gamla liraren Caniggia tycker att Maradona var bättre än Messi - och den första kommentaren är givetvis från IQ-befriad och inkompetent maräng eller anglofil.

"klart Maradona var bättre. Maradona var tvungen att dribbla, för annars hade han blivit av med ena benet eller nåt. kan ni tänka er någon sätta en sån tackling mot Messi idag?
då hade nog Uefa stängt av både spelare och klubb för all framtid.
Maradona kommer alltid att vara störst av alla. 1986 kunde han spelat i Afganistans landslag och ändå nått semifinal. så bra var han"

Det är toppkommentar. Ok, han skriver: "kan ni tänka er någon sätta en sån tackling mot Messi idag?" Jag undrar bara om den personen som la till den kommentaren och de som gillat den har någonsin sett hur mycket Messi får stryk och ändå fortsätter han att springa.

Nej, jag ska faktiskt bojkotta både Aftonbladet och kommentarsfältet.

PS. Titta på den videon hur mycket stryk Messi får och han fortsätter ändå - trots att han är 1.69 cm lång. Jämför det med spelar som Cristiano och Drogba som har längden och styrkan, men faller som löven faller på hösten.
Barcelona LeoMessi
2013-09-16 16:57
Kung Iniesta (Barcelona) När jag tänker på kontringsfotboll så menar jag ett lag som inte för ett spel, utan ligger djupt i sina positioner och lever på motståndarens misstag för att sedan ställa om och göra mål. Jag kan förstå att visa tycker att det är rolig fotboll, men jag hade aldrig klarat av att se Barca ha 30-40 % i bollinnehav och när dom väl har bollen så är det i några sekunder.
Kung Iniesta
2013-09-16 16:52
@LeoMessi:

På vilket sätt skulle kontringsfotboll vara tråkigt?
2013-09-16 16:45
Bené Till på onsdag hoppas jag få se anfallstrion bestå av Tello-Messi-Pedro. Sedan ska Cesc självklart starta och jag får hoppas på ett tidigt inhopp av Roberto. Alves tycker jag ska vila på bekostnad av Montoya som jag tycker måste få speltid nu. En kul grej skulle vara om Dongou fick följa med truppen och få ett inhopp om vi leder ganska stort. Xavi ska få vila och det skulle vara intressant om man spelade med Song på hans position. Pique måste få en liten väckarklocka, även om han presterat ok i inledningen, så jag vill se ett mittlås bestående av Barta-Masch. Valdés Montoya-Bartra-Masch-Adriano Song-Sergio-Cesc Pedro-Messi-Tello Rätt så B-betonat lag, men de ska kunna ta 3 poäng mot Ajax på hemmaplan. EDIT: Eller så kan man köra med Tello-Messi-Neymar, där Tello agerar en riktigt klassisk kantslickare och Messi och Neymar byter position hela tiden. Vad skulle ni tycka om det?
Barcelona LeoMessi
2013-09-16 16:42
*heta (inte here)
Barcelona LeoMessi
2013-09-16 16:33
barca de Corazon (Barcelona) Stort grattis!! :D jag har lyckas övertala min flickvän att ifall vi skaffar barn i framtiden så ska vår första son here Lionel:P ---------------------------------------------------- Det här med vilken fotbolls som är roligast är högst subjektivt. Jag tycker att kontringsfotboll är tråkigt medan andra tycker att posessionfotboll är grymt tråkigt. Men att behöva skriva att Barcelona är dopade, filmare och så vidare, när artikeln inte ens handlar om Barcelona är bara extremt löjligt. Om ens IQ är högre än sin skostorlek så gillar man inte kommentaren, men Här i Sverige så får man hundratals likes på en sån löjlig kommentar.
Barcelona Bené
2013-09-16 16:26
Vad säger ni om onsdag grabbar? Vill gärna se Pedro och Alexis på kanterna då jag tycker att Neymar borde få vila lite, han såg trött ut i andra halvlek mot Sevilla. Släng sedan in Tello på vänsterkanten där han kan prestera mycket bättre än på högern. Ajax är det perfekta motstånden för en sån spelare, tror inte att de kommer parkera bussen direkt så han lär få ytor vilket han behöver. Vill se Cesc från start då han i år, utan tvekan varit våran bästa mittfältare än så länge! Vem borde han ersätta tycker ni? Messi som varit rätt så ointresserad de senaste matcherna (gör dock mål men vekar fortfarande lite seg sen han kom tillbaka från skadan) eller Iniesta som såg lite blek ut mot Sevilla vilket kan bero på tröttheten efter landskamperna. Vill helst se Messi leda skytteligan direkt efter första omgången så jag skulle nog välja bort Iniesta men det återstår att se!
Annons: