/spanien/barcelona/forum/6348.aspx/spanien/barcelona/forum/6348.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona NoGo™
2013-09-21 18:53
Barcelona line-up (official): Valdes - Montoya Pique Mascherano Adriano - Xavi Song Cesc - Pedro Messi Neymar #fcblive Montoya, äntligen! Hoppas Pedrito kan komma igång också. Bench Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Dos Santos, Iniesta, Alexis, Tello #fcblive
Barcelona Barca Barca
2013-09-21 18:43
FCBlaugrana David Luiz, du är välkommen hit :D
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona *hjärta* Valdes flint
2013-09-21 18:40
@FCBlaugrana:

Benveningut, David?
Barcelona Barcelonistas
2013-09-21 18:38
Tolkens Chelsea helt utspelade av Fulham inledningsvis.
Barcelona Barca King - Messi i hjärtat
2013-09-21 18:37
Barcelonistas Håller med.
Barcelona FCBlaugrana
2013-09-21 18:25
Mourinho sätter MATA & DAVID LUIZ på läktaren i dagens match.. För att de inte har hållit måttet. Inte pga vila.

Han gör det inte lätt för sig mr Mourinho..
Barcelona NoGo™
2013-09-21 18:24
@Capitan \(^.^)/:

Tyvärr fick han inte spela.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2013-09-21 18:20
Vet någon om Deulofeu fick spela idag i matchen mot West Ham?
Barcelona LeoMessi
2013-09-21 17:41
Gud är störst! - Pep el rei! (Barcelona) Han funkar som en back up till Atletico, dom ville nog ha honom som reserv men dom insåg att dom ändå kunde få en bra peng för honom :-) Ganska snyggt att demichelis är äldre, mittback och tillhör inte toppen när det kommer till försvarare, såldes för lika mycket som Villa :D haha! Iofs så hade nog inte demichelis tjänat 11 miljoner euro som bänknötare.
Barcelona HumansAreFree
2013-09-21 17:38
Gud är störst! - Pep el rei!

Jag förstår om du inte gillar Demichelis, men försök ändå visa lite respekt. Det hjälper till att hålla en god ton här i forumet också om du skulle kunna undvika förolämpningar gentemot andra människor.

Och för att undvika missförstånd så vill jag få klart för dig att jag inte på något sätt försöker "verka bättre" än dig (som så många trott tidigare), utan jag vill bara hjälpa till att få en bra stämning här på LR.

Tack för infon förresten, hade ingen aning kring detta!
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2013-09-21 17:28
LeoMessi City köpte honom för omkring 40 miljoner kronor. Átletico fick honom gratis, de tog chansen att håva in lite pengar för en sopa som Demichelis ändå är.
Barcelona Barcelonistas
2013-09-21 16:13
Barca King - Messi i hjärtat - kolla länktips!.

Det är ett inlägg skrivet av Mr.CXI otroligt bra skrivet av han håller med han i allt. Diskussionen handlade lite om Barcelonas Tiki Taka både bra saker och saker som inte fungerat senaste året.
Barcelona Lion24
2013-09-21 16:04
Song är i dagsläget en bättre fotbollsspelare än Sergio Roberto och Jonathan Dos Santos. Men att köpa en spelare för 19-22 miljoner euro för att agera reserv är kanske lite väl tokigt.
Barcelona LeoMessi
2013-09-21 16:03
Förresten, någon som vet för hur mycket demichelis såldes till city för?
Barcelona Barca King - Messi i hjärtat
2013-09-21 15:57
Barcelonistas vem är det som har skrivit artikeln? och vem är det som pratar?
Barcelona HumansAreFree
2013-09-21 14:56
Katalano

Sorry för ett sent svar, men det dök upp en massa argumenterade kommentarer igår som gjorde att jag inte såg ditt svar.

Det är iallafall skönt att någon håller med angående detta, för det känns verkligen som att folk glömmer bort vad som egentligen är viktigt i ett forum. Många prioriterar antalet "likes" man har på sitt inlägg istället för att bidra med sina egna tankar och åsikter.

Jag tror att detta forum skulle höja sig rejält med like-systemet borta, men som sagt är detta min åsikt och om ni har egna tankar och åsikter kring detta så svara gärna. Det är trots allt aldrig dåligt att ha fler perspektiv på saker och ting.
Barcelona Barcelonistas
2013-09-21 14:26
hat type of football by Bayern is great but it has even more weaknesses. In Bayern they focus more on pressing and running endless in the midifeld to close down space quickly. The tiki-taka when executed well can tire out a midfield like Bayern. To be honest what is the difference between this Bayern midfield and the Germany team Spain beat in the WC in 2010? Bayern had more passion last year cause of the UCL lost on their own ground and their lack of trophies.

Folk som tror att Bayern hade ett perfekt system föra säsongen, den typen av fotboll håller bara 1 säsong. Kolla bara på tolkens Real Madrid som gjorde en bra säsong ( haha) efter det så fungerade inte konceptet längre. Tiki Taka däremot är framgångsrikt varje säsong :).
Barcelona Barcelonistas
2013-09-21 14:23
Väldigt intressant!

People are not looking at this from a tactical view point. I honestly believe the "tiki-taka" is the best tactic to use in world football. The problem that Spain and Barcelona have become is that it isn't the system or the style but the players.

In Barcelona players pass the ball around but there is no movement or no runs in behind the defense. Barcelona players like to play in-front of the teams defense and it makes the system look stale. You see under Tata how the team is playing with vertical play and making more runs behind the defense. Thats why this season Barcelona have scored 18 goals so far this season.

People also have to realize that tiki-taka needs one extra component to make it useful. Total football. Players not having a base position. This is why it is so easy to park the bus against the tiki-taka. Remember the goals vs Madrid in the 5-0 win? The first goal who scored it? Xavi and I think the commentator said it best "Xavi in the center forward position." Now a days its usually just Messi and Cesc in the box only, thus making it easy to mark them. Making a suprising run into the center of the box can unlock even the tightest of defense now because the two CB's are occupied. Now someone is open. Look at the Milan game, in the 1st leg there was no one in the box and the Milan CB's had a relatively easy night. In the 2nd leg Villa occupied the two CB's and that caused them problems and that opened up space and we won the match 4-0. No movement causes the system to look really weak, and Barcelona became so dependent on Messi that they don't even look to move around much.

For Spain, they just lack a striker. If they get a proper striker then Spain will look like the Spain of 2008-2012.

The problem is never the passing in the tiki-taka or the rhythm of the match. I prefer fast tempo, but slow tempo can also work as effectively if there is good movement. Slow tempo will cause the defense to lose concentration for a split second and with-in that second any movement or surprising run into the box can be picked out easily by the quality midfield Barcelona has.

It is the movement into open spaces that team Barcelona and Spain lack badly. Bayern's total football is great but if you pass around them and make good movement you can pull out the defenders/midfielder out of position and open up space.

People are not looking at what has really happened with the Barcelona of then and now. They have become tired and lack movement that is why rotation is so critical in a side like Barcelona. They play at least 2 matches every week for 10 months straight.
Barcelona Rambla~ - Zubi, vete ya!
2013-09-21 14:16
@Diar Shekha:

Det är jag visserligen inte stensäker på men kan inte minnas att det skulle vara extra bonusar inblandade. Dock så gäller det Cescs värvning. Där får Arsenal någon ersättning varje gång Barca vinner ligan eller cupen under några säsonger.
Barcelona Diar Shekha
2013-09-21 14:06
Rambla Betalade vi inte ytterligare 3 miljoner euro i bonusar på grund av ligavinsten? I så fall får jag be om ursäkt!
2013-09-21 13:58
the cameroonians

Precis som du är inne på så ligger det inte i Barcelonas intresse att få in pengar på lovande spelare som inte får plats i klubben. Det är inte bara Zubi som har kommit på det. Det var samma sak när Txiki var sportdirektör. Därmed inte sagt att det är ett bra sätt att sköta en klubb. Tvärtom, om du frågar mig. Det stör mig välidigt mycket.

Du ska se att de lyckas nog även med att släppa iväg Montoya, Bartra, Sergi Roberto och JDS utan att ens få någon ersättning för dessa spelare.
2013-09-21 13:52
@Diar Shekha:

Barcelona betalade €19m för Alex Song, inte 22m.
Barcelona the cameroonians
2013-09-21 13:47
Real Sociedad will make next week a formal offer for Jonathan dos Santos (23). The player wants to leave. Martino will make decision. [md]

Vad tycker ni, är det dags för J2S att söka lyckan någon annanstans?
Barcelona Diar Shekha
2013-09-21 13:44
1.70-Ligan Sorry,menar inget illa nu men varför är vi behov av Song? Vad har han gjort som är så speciellt? Jag tycker fortfarande att Sergio Roberto & Jonathan Dos Santos kan göra det Song gör och står fast vid det. Vi borde aldrig ha köpt honom och det är fortfarande en märklig övergång i mina ögon. Han hade aldrig briljerat som mittback i Arsenal, till och med Wenger varnade för det men endå envisades Tito och ledningen med att köpa honom.. Vi betalde 22 miljoner euro för en kille som är reserv till Busquets, en kille som aldrig kunna röra Busquets och en kille som inte har något att göra i Barcelona enligt mig. Våra problem är större än så, tex en mittback och en ersättare till Thiago. Vårt mittfältet är tunt och vi borde ha värvat en ersättare till Thiago. Jag förstår fortfarande inte hur vi kunde missa Christian Eriksen.. Han hade ett år kvar på sitt kontrakt, har världens potential och har redan visat upp sig under två matcher med Tottenham. Såna fynd växer inte på träd och med Zubi gör det absolut inte lättare!
2013-09-21 13:31
La Armada Blaugrana

Det ligger inte i Barcelonas intresse, och har aldrig gjort, att förlänga kontrakt med spelare man inte kommer använda - inte ens för att tjäna pengar.

Hur troligt är det att Soriano skrivit på ett nytt kontrakt med vetskapen om att han aldrig skulle få speltid. I vägen fanns nu Messi och nyinköpte Cesc, samt Villa och Alexis. Var skulle ha fått plats förutom på läktaren?

Att Real är bra på att förhandla in klausuler är det inget snack om och det kan man väl ha som en måttstock om man vill, men som sagt, det har aldrig leget i Barcelonas intresse att övervärdera spelare och dess marknadsvärden, och det är kanske därför vi å andra sidan aldrig betalat 1 miljard för en spelare som gått andra vägen.
Barcelona LeoMessi
2013-09-21 13:17
1.70-ligan - köp en back, tack (Barcelona) Det bytet hade varit lika smart som om vi skulle byta Fabregas mot boateng om han spelade kvar där. Ingen av dom kan bidra med något som våra spelare inte kan. Dessutom så behöver vi inga fler yttrat för den delen heller.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2013-09-21 13:01
Vet inte om det har nämnts här men det ryktas lite om en bytesaffär mellan Barca och Milan om Song och El Shaarawy. Jag säger nej tack. Har faktiskt inte förstått ungtuppens (hehe, tupp) storhet, och dessutom är vi i betydligt större behov av Songs egenskaper. En fysiskt stark mittfältare... Sådana växer inte direkt på träd i Barcelona! Hoppas han får mer speltid snart och gör det lika bra som i våras.
Barcelona La Armada Blaugrana
2013-09-21 12:58
Man skulle givetvis ha ordnat ett nytt kontrakt direkt när man insåg att Soriano var en spelare av kaliber. Att inte förhandla fram ett nytt kontrakt med en spelare som blir skyttekung i Segunda är fett jävla IG. Problemet var att klubbledningen med Rosell i spetsen var för snåla för att ge Soriano ett nytt kontrakt. Att han inte fick plats i A-laget spelar ingen roll, man plockade in honom i B-laget på ett billigt kontrakt och missade sen fullständigt att förnya det. Hade det varit Real Madrid hade man lyckats krama ut minst 5 miljoner för övergången till Red Bull och även kånglat in en vidareförsäljningsklausul för att krama ur ännu mer deg i en given vidareförsäljning. Att Soriano skulle använda Red Bull som språngbräda för att ta sig till ett lag i någon av de stora ligorna var helt uppenbart, han hade redan i Barcelona B erbjudanden från bottenlag i Primera som han nobbade. Både han och Red Bull nobbade fler klubbar i sommras, antingen går han i Januari fönstret eller till sommaren. Vad som är helt säker är att Red Bull kommer dra in rejält med deg varav ingeting går till FC Barcelona på grund av en inkompetent ledning.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2013-09-21 12:49
Cedqvist

Jag hade viljat se denna elvat:

Valdes
Montoya Bartra Masch Adriano
Cesc Song Roberto
Pedro Neymar Tello

Som du ser är detta en ganska B-betonad elva, men med klasspelare som kan avgöra matcher. Det är på tiden att Montoya och Bartra får speltid, speciellt för Marc då Pique har haft lite känningar och det skulle vara skönt om han också vilades. Det är skandal om inte Montoya får starta idag.

Idag vill jag helst se FSR trion starta. Eftersom att Roberto är en sådan slitvarg och har orken att löpa från box till box balanseras detta med Cesc som helst vill vara högre upp på banan. Och en djupt liggande Song som backar upp mittbackarna vid hjälp.

Pedro lämnades utanför truppen förra matchen och ska starta. Sen vill jag att Messi vilas och att Neymar får köra lite mer i mitten, dels för att detta kan vara positivt om Messi blir för punktad i vissa matcher och dels för att Neymar har visat i landslaget att han också är ren klass i mitten. Tello ska starta PÅ VÄNSTERKANTEN för att det är oftast såna här matcher Tello dominerade förra säsongen.

Ursäktar på förhand om det finns lite konstiga meningar eller felstavningar, skriver från mobilen.
2013-09-21 12:39
Med tanke på att Sorianos kontrakt var på väg att löpa ut och klubben inte hade någon plan på att ge honom A-lagskontrakt (för gammal för B-laget) så var köpesumman helt okej. Han kunde gått gratis 5 månader senare.

Ibland kan det vara bra att kolla uppgifterna innan man sågar någon totalt, även om denne råkar vara Zubi...
Annons: