/spanien/barcelona/forum/6287.aspx/spanien/barcelona/forum/6287.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2013-10-05 11:19
Vad menar man när man säger mer komplett?. Jag personligen tycker Messi har ett bredare register än Ronaldo samt är mycket bättre rent spelmässigt. Messi bygger upp anfallen, dirigerar på mittfältet, är bäst på små ytor, kan kombinera med sina medspelare betydligt bättre, är bättre på att ta sig förbi sina motståndare, gör mål på flera olika sätt, med mycket mer.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona SupremeMan
2013-10-05 11:15
Är Raphaël Varane mänsklig?
- ?
Nej, han är från en annan planet
Nej, han är faktiskt bara en illusion
Nej,han är ett labbprojekt,byggt för att äta Cules

asså OMG vad är det för fråga och vad är det för svar..
Barcelona SupremeMan
2013-10-05 11:02
Ronaldo är mer komplett, han bra på allting men han är inte bättre än Messi för det.. det är väl ingen i denna forum som sagt det ?
är det någon här inne som har sagt att Messi inte förtjänade guldbollen förra året ?
Messi har förtjänat de guldbollarna han fått ! men iår så känns det inte som att han vill ta det 5:te han orkar inte längre, titta på en av de senaste 11 matcherna vi spelat och var inte en Messi-älskare var bara en sån som tycker att Messi är bra. då kanske du kommer att märka att han inte vill/orkar längre.
Sen kollar du på en match med Ronaldo, killen springer hela tiden,gör många mål,många assist. Man ser direkt att killen vill vinna. Men som jag sa igår Messi och Ronaldo är på helt annan nivå (folk som säger Sky is the limit har fel) Ribery är otroligt bra men han kommer inte vinna Ballon d'or så länge Ronaldo och Messi spelar. Jag är ingen Madrid älskare eller Madrid hatare. Jag tycker att Ronaldo förtjänar sitt andra ballon d'or iår. Man ser ju att Messi fortfarande är hur grym som helst men han vill ju inte... han springer nästan aldrig utan boll och enligt mig så börjar jag tycka att han divar för ofta nu, jag har sett när han kan ha passat Neymar och Neymar göra sitt men då vägrar han passa eller så passar han till någon annan, Messi gör inte så hela tiden, han passar Neymar rättså ofta men inte hela tiden, speciellt vid stora lägen.
Barcelona Barca King - Messi i hjärtat
2013-10-05 10:57
Video analys av Tatas Barça av Allas! Om ni är intresserade av taktisk analys och de små detaljerna som geme man inte ser. Då rekommenderar jag klippet.
Länktips: dai.ly/x15kcwa
Barcelona Dinho the artist
2013-10-05 09:26
Måste vi verkligen vandra längs denna snåriga stig av evig jämförelse än en gång?
Barcelona Lion24
2013-10-05 04:19
Okunnighet och Messi-hat menar att Ronaldo är en bättre fotbollsspelare. Det är helt otroligt, förra säsongens Balon D'or skulle Ronaldo vinna för att han vann ligan och Messi vann ''bara'' cupen trots att Messi slog omöjliga mål rekord bl.a från 70-talet och 50-ligamål! Men när det begav sig till själva priset så skulle inte Messi vinna eftersom det här är ett pris som är baserat på vilka framgångar man har haft sitt lag. Nu mina kära culés finns det samma personer som hävdar att Ronaldo ska vinna för att han individuellt har haft ett bättre år, fastän Messi vann ligan och Ronaldo inte vann nånting från säsongen. Komedi på Hollywood nivå.

Ska vi diskutera om vem som är den bästa fotbollsspelaren (inga trofeér) så ska man fråga sig, hur kommer det sig att 90% av fotbollens elit som får förfrågningar om vem som är bäst, säger att Messi är bättre? Det här är ju ändå trots allt spelare som har spelat Champions League, legendarer, tränare för stora landslag och klubbar. Real Madrid legendarer som Guti, brassen Ronaldo och VM-mästaren som spelat i Real Madrid Cannavaro gick nyligen ut och sa att Messi är bättre. Dessa personer kan sin grej. ''cr7 & bale'' på Puertan är fortfarande ung och på väg in i puberteten, han är okunnig och alldeles för enögd.

Sen till själva spelet, det Ronaldo gjorde tidigare (jag räknar inte denna säsong då det är alldeles för tidigt att bedöma Ronaldos spel) det kan Messi också göra eller hur? Alltså, backa hem, lura fram motståndarens ytterback så när laget erövrar bollen på mittplan så ska Messi springa med full fart framåt, få en passning, ta emot och skjuta i mål. Men det kan även Bale också göra, flera spelare kan spela det spelet med lite träning. Men vem kan göra det Messi gör? Ronaldo? Haha. Messi kommer ner och hämtar boll, bygger spel, hittar ytor som är omöjliga för vilken annan spelare som helst att hitta. Messis så kallade taps in mål görs för att Messi själv bygger spelet i sista tredje delen och han avslutar den själv. Kolla på länktips så förstår ni vad jag menar.

Men Ronaldo är mer komplett? Det här ordet komplett används av dessa som måste försvara Ronaldo såsom Ronaldos vänner, gamla lagkamrater eller nuvarande lagkamrater. För när de får frågan: vem är bäst? Så måste de svara Ronaldo och motivera svaret, de kan ej säga att Ronaldo är bättre för att han nickar bättre och skjuter hårdare (garv). De själva blir utskrattade så de måste säga att han är mer komplett. Men vem är mer komplett egentligen? Messi har spelat som högerytter, central anfallare och ''falsk 9:a'' och han har klarat alla 3 positioner med bravur som vi alla vet, Ronaldo då? 2 positioner, vänsterytter och anfallare. Så Messi kan användas i fler system och det med framgång, du ska inte bara kunna spela där utan du ska vara framgångsrik på den positionen. Jag läste nyligen på Barcastuff att Messi är den spelare som har gjort flest mål på skott utanför straffområdet de senaste säsongerna. Men Ronaldo skjuter ju hårdare och bättre? Det ända jag kan ge Ronaldo är huvudspelet, menar du att Ronaldos huvudspel och spänst är bättre än en galen tekniker som dribblar bort halva Real Madrid och gör mål i en Champions League semifinal? Kom igen.

Jag har så mycket mer att tillägga i diskutionen men det får räcka så här. Okunnighet är tyvärr ett stort fenomen idag. Jag skrev det inte alltför längesen och det bör upprepas. Jag tycker att det är KRIMINELLT att påstå att Ronaldo är bättre, man bör få någon form av straff. Inte fängelse men att man tills vidare inte får titta på fotboll i brist på kunskap.

Jag ber om ursäkt för dubbel inlägg, det blev tydligen ett fel!
Barcelona Lion24
2013-10-05 04:14
Okunnighet och Messi-hat menar att Ronaldo är en bättre fotbollsspelare. Det är helt otroligt, förra säsongens Balon D'or skulle Ronaldo vinna för att han vann ligan och Messi vann ''bara'' cupen trots att Messi slog omöjliga mål rekord bl.a från 70-talet och 50-ligamål! Men när det begav sig till själva priset så skulle inte Messi vinna eftersom det här är ett pris som är baserat på vilka framgångar man har haft sitt lag. Nu mina kära culés finns det samma personer som hävdar att Ronaldo ska vinna för att han individuellt har haft ett bättre år, fastän Messi vann ligan och Ronaldo inte vann nånting från säsongen. Komedi på Hollywood nivå. Ska vi diskutera om vem som är den bästa fotbollsspelaren (inga trofeér) så ska man fråga sig, hur kommer det sig att 90% av fotbollens elit som får förfrågningar om vem som är bäst, säger att Messi är bättre? Det här är ju ändå trots allt spelare som har spelat Champions League, legendarer, tränare för stora landslag och klubbar. Real Madrid legendarer som Guti, brassen Ronaldo och VM-mästaren som spelat i Real Madrid Cannavaro gick nyligen ut och sa att Messi är bättre. Dessa personer kan sin grej. ''cr7
AndreD -
2013-10-05 01:35
Del Bosque (coach ESP): "Call-up Juanfran? At right back, we have alternatives like Carvajal, Montoya, Azpilicueta, but they're not playing" Men Casillas spelar eller? Snacka om hyckleri av den feta gubbjäveln
Barcelona Golden Barca
2013-10-04 23:12
Vi har elva raka officiella matcher den här säsongen utan förlust. Men jag har en dag där jag saknar Samuel Eto"o, Rafael Marquez, Ronaldinho, Deco, Rivaldo, Ronaldo, Larsson, Edmilson och naturligtvis Sylvinho.

Undrar om det är ett tecken på att ålder tar ut sin rätt.
Barcelona Blaugrana91
2013-10-04 22:19
Gick in i Barcas officiella shop för att kolla lite, såg under kategorin "Most Wanted" den nya svarta tredjetröjan med Neymar som tryck. Snacka om att killen säljer sjukt mycket tröjor åt oss! :) Hade varit intressant att få veta vad vi dragit in på honom hittills, vad jag har förstått äger vi 50% av hans reklamintäkter också. Trevligt.
Ronaldinho the original
2013-10-04 22:13
Om du har kollat på dom flesta Bayern matcherna så kan du se att Ribery inte försvinner som Ronaldo utan är med i hela matchen. Men han är inte nära Messi och Ronaldo. Ingen är det och ingen kommer att vara det så länge dom spelar fotboll!!!
Barcelona Barcelonistas
2013-10-04 21:59
Ribery*
Barcelona Barcelonistas
2013-10-04 21:59
Samma sak med Robert egentligen...
Barcelona Barcelonistas
2013-10-04 21:53
Suprememan -problemet med Ronaldo är att han spelmässigt inte imponerar. Messi under 90minuter sätter sin prägel på matchen på ett sätt som man inte tror är möjligt. Ronaldo kan göra 1-0,2-0, ja tom 3-0, men mycket mer blir det inte. Matchen mot Bayern 2012 är ett perfekt exempel, Ronaldo gör 2 mål men sen försvinner han helt.
Jeffson
2013-10-04 21:48
SupremeMan

Jag håller med dig till viss del, man kan inte leva på gamla meriter. Men när någon år efter år dominerar så blir det mer imponerande än när någon gör det ett år. Sen vet jag också att Balon D'or är ett pris som baseras på senaste årets prestationer, och där tycker jag att Messi hittills under 2013 har varit bättre än Ronaldo. Men det är ju mer en smaksak än något det finns ett facit på.
Barcelona SupremeMan
2013-10-04 21:29
Jeffson, du kan ju inte tänka på hur bra Messi var förr, enligt mig så var (och ibland nu) han extremt bra men nu känns det som att Messi inte orkat, att han inte vill.
jag tycker faktist att iår är det Ronaldos år.

Messi o Ronaldo är på en annan nivå som du oxå säger och Ribery är inte så långt bakom de.
Barcelona Barcelonistas
2013-10-04 20:34
Att Cannavaro vann guldbollen 2006 var bara ett stort rån. Ronaldinho dominerade en hel fotbollsvärld, han fick ståendeovationer av Madrid fansen, förde Barca till både liga och Cl guld, gjorde saker som ingen annan hade tidigare sett och mycket mer!.
Barcelona Barca Barca
2013-10-04 20:14
Jeffson Det ligger något i det du skriver. Att Cannavaro går och får världens bästa spelare priset efter ett par bra VM matcher plus VM guld, till att två månader efter går och blir uppsnurrad på läktaren av Uche, gör för mig att VM har betydelse, men inte så stor betydelse som folk vill få fram det till. Messi har presterat i snart 5 säsonger i rad, med massa mål och assist. Varken Zidane, Ronaldo, Figo, Maradona eller någon annan har kunnat hålla en sånn formtopp som Messis i så många säsonger. Hassan Sas i turkiets landslag var fenomenal i VM 2002....det förblev bara ett fenomenalt spel i ett par VM matcher, ett exempel på spelare som presterar under några VM matcher.
Jeffson
2013-10-04 19:28
Och på tal om VM-guld...

När man pratar om bästa spelaren genom tiderna så nämner ju folk gärna Pelés 3 guld och Maradonas VM 86. Och om Messi ska kunna konkurrera med dom så måste han ta sitt Argentina till VM-guld så som Maradona gjorde.

Då är min frågeställning följande. Om Messi vid ung ålder hade valt att spela för Spaniens landslag, hade han då plötsligt blivit bättre än Maradona med sitt VM-guld och två EM-guld? Där tycker jag det argumentet faller. Och VM är 7 matcher långt. Det handlar mycket om formtopp under exakt den tiden plus mycket små marginaler. Då är det mer betydande att kolla hur en spelare presterar under en hel säsong och i förlängningen säsong efter säsong. VM må vara det största man kan vinna, men det handlar om formtopp. Annars kan man ju säga att Anders Svensson är bättre än vad Jari Litmanen var, han "tog" ju inte ens sitt lag till VM.

Åh vad jag går igång på dessa diskussioner. Egentligen finns inga rätt eller fel, men det finns bättre och sämre åsikter ;)
Barcelona LeoMessi
2013-10-04 18:45
Ribery är riktigt bra, inget snack om det! Men varför ställs det inte lika stora krav på honom om att han ska ta Frankrike till VM-guld? Frankrike har ett bra lag, även om dom inte presterar så bra som dom bör göra.
Jeffson
2013-10-04 17:34
Ser att det diskuteras vem som är bäst. En diskussion jag gillar sålänge den håller nivån.

Och jag kan bara säga så här. Messi är bäst i världen. Han är den bästa fotbollsspelare jag någonsin sett. Jag missade Maradona precis (är 29 år) och har därför inte sett Pelé, Di Stefano, Cruijff o gänget heller. När jag såg Ronaldinho i form trodde jag att jag aldrig skulle se nåt jävligare, men sen kom Messi. Inte lika mycket extra allt som Dinho, men fortfarande bättre. Men nu var detta inte en diskussion om bäst genom tiderna, ville bara ge er lite mer kött om min syn på det.

Så, nu till 2013. Balon D'or är ett pris som ska gå till Världens bästa spelare. Inte till den som vinner mest lagpriser. Man kan förespråka att om man är Bäst i världen så ska man lyfta sitt lag och föra laget till vinster i turneringar, men där håller jag inte med. Lyfta sitt lag gör "alla" bra spelare men det är varken Messis eller Ronaldos fel om deras lag suger hejdlöst på tex defensiva fasta situationer, eller om motståndarna skjuter stolpe in istället för stolpe in. I fotboll är det ofta så små marginaler. Själv tycker jag att Messi fortfarande hade varit bäst om Basel hade köpt honom och dom hade åkt ur gruppspelet i CL. Fotboll är en lagsport men Balon D'or är ett individuellt pris. Därför ska Messi ha det så länge inte någon är bättre.

I dagens läge är Ronaldo den enda som kan mäta sig med Messi. Vissa (oftast Madridfans eller Barcahatare) hävdar att han till och med är bättre. Det kan jag till viss del förstå men jag håller verkligen inte med. Messi är på en helt egen nivå. Det är Ronaldo också. Utan Messi så hade Ronaldo varit med i diskussionerna om "Bäst genom tiderna", med det målfacit han har hade det varit normalt. Men nu finns Messi.

Alltså, 1. Messi. 2. Ronaldo

Bakom dessa två herrar finns en drös med spelare på den absoluta världstoppen. Iniesta, Ribery, Zlatan, Thiago Silva, van Persie, Bale, Busquets, Schweinsteiger, Lahm mfl, och efter denna säsong kommer det kännas självklart för alla att nämna Neymar där också. Jag gör det redan nu.

Sammanfattning: Ribery förtjänar ett pris för att han var viktig i ett Bayern som sopade mattan med allt och alla i alla cuper förra året. Men det gör honom inte till "Världens bästa fotbollsspelare" för det. Hade Ronaldo spelat i Bayern så hade han petat Ribery eftersom han är bättre. Hade Messi spelat till vänster så hade han petat båda två.

Därför är Messi den välförtjänta vinnaren av Balon D'or igen, hur "tjatigt" det än må vara.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2013-10-04 16:11
Deulofeu Läste nyss artikel om Ribery's vädjan till världen att han är bäst. Jag förstår nu vad du menade med ditt inlägg. Om det stämmer att han har gråtit ut så i median kommer hans nya smeknamn bli Cry-baby. Jag tror att majoriteten av experterna och allmänheten håller nog Messi som Nummer Uno om vi pratar om individuella prestationer. Men vad jag tvivlar på är att han kommer att vinna igen den här gången. Jag tror att människor börjar tröttna och dessutom blev det inte någon Cl vinst. De får tacka Barca's ledning om Ribery eller C.R vinner. Hade vår inkompetenta ledning stärkt försvaret skulle Bayen bara drömma om att slå oss så där. Men Men, det är ny säsong nu. Ny tid, nya strider.
Barcelona B-Guden
2013-10-04 16:08
Visst Ribery hade en fantastisk säsong med Bayern och vann allt, men för det är man inte världens bästa spelare.

Kan inte finnas många där ute som på riktigt kan säga att Ribery är lika bra som Messi Ronaldo och Iniesta, Visst Iniesta i dagen form, men inte förra årets och inte under EM heller.
Barcelona Deulofeu
2013-10-04 16:03
Några korta bara...

Tycker forumet är riktigt positivt igen kul och bra jobbat alla!

Vi har vunnit 8 raka tillsammans med Atletico Madrid fantastiskt.

Jag är väldigt glad över att ni mina vänner på svenskafans finns och alltid är vakna och delger er information och tankar.

Passar på att önska trevlig helg.
Barcelona Deulofeu
2013-10-04 15:58
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^ Utan tvekan Messi igen såklart han gör så mycket för sitt lag och individuellt att jämföra honom med andra går ju nästan inte.

Han bär ju alla lag han är med i.

Kolla Argentina i de två nästa matcherna får ni se hur det går utan honom.

Hur går det för Barca utan honom spelet är inget vidare och några målfester är inte att räkna med.Trots att jag tippat 7-0 mot Valladolid ha ha.

Messi all the way den jag ser som kan ta över om ett par år är faktiskt Neymar han är redan fantastisk och bara 21 frågan är hur bra han kan bli i denna omgivning tillsammans med den bästa.

Har precis laddat ned revista på itunes tack för länken säger jag bara.

Barcelona The Reporter
2013-10-04 15:41
Det är ett skämt. Ribery kommer aldrig bli lika bra som Messi och Ronaldo, aldrig! Det är hans lag Bayern som är bättre än Barca och Real, men individuellt kommer han inte när de två fantastiska spelarna.
Barcelona Barcelonistas
2013-10-04 15:35
Ribery är topp 3 i världen helt klart men han tar inte Messi, finns ingen som är i närheten av Messis nivå enligt mig.
Barcelona LeoMessi
2013-10-04 15:18
Ribery har ett oroligt stort ego! Minns när han byttes ut mot Basel i kvartsfinalen om jag minns rätt. Han byttes ut sent och tränaren försökte skaka hand med honom men han ignorerade honom totalt! Håller med om att Ribery är en fantastisk spelare, men han är inte världens bästa om ni frågar mig. Bayern är så otroligt bra att dom antagligen hade vunnit cl utan honom också.
Coach Pep,
2013-10-04 15:18
Deulofeu

Jag har blivit gladare av att inte gå in där,var bara tvungen att sluta efter jag såg deras pinsamma kunskapsnivå vad gäller spelare. Inte för att jag brukade gå in där ofta, men ändå. Jag tror det var någon top 50 lista jag såg, åh fyfan.. Jag tror Lady Gaga hade kunnat göra en bättre.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2013-10-04 15:07
NI får mig minnas gamla goa tiden Med Rafa Marques alltså. Om Bartra börja slå de underbara crossbollarna på 30-60 m får han gärna ta kaptensbindeln också.. Deulofeu Jag håller med dig men låt killen njuta av lite. Det är pep som ger honom självförtroendet. Anyways, vem tycker du själv borde vinna guldbollen?
Annons: