/spanien/barcelona/forum/6077.aspx/spanien/barcelona/forum/6077.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2014-03-08 01:17
I Piqués fall handlar det väldigt mycket om psykologi. Vi alla här inne vet vad han går för när han är bäst. Men ska du spela fotboll på den allra högsta nivån och fortsätta vara på toppen så ska du vara väldigt stark mentalt, allt man ska göra ska ska ha en eftertanke på fotbollen. T.ex vad man äter, hur mycket man sover och vad man gör på sin fritid. Återigen om du ska hålla dig kvar på toppen och prestera så måste man tänka på allt dessa, vill det eller ej. Jag vet att dessa spelare är bara människor men man får betala ett högt pris för att spela på den absolut största nivån, ingen som tvingar en. Kolla på Ronaldinhos sista säsong i klubben. Eller Deco. När de mentalt inte var redo att offra allt för fotbollen längre så såg vi hur de gick ner. Ronaldinhos talang var inget att leka med, vissa säger t.o.m att Ronaldinhos bästa dagar var de bästa de hade sett. Men när man börjar hitta andra intressen som att festa, gå upp i vikt o.s.v så är det logiskt att man underpresterar. Det är speciellt farligt för spelare som har vunnit allt då man inte längre känner samma hunger efter titlar. Ronaldinho vann ju också allt.

Samma med Piqué som inom kort stund vann allt man kan vinna. Han har nu hittat andra intressen och därför påverkar det ens prestation. Alla kommer väl ihåg rykten om att Pep hade anlitat en spion för att just spionera på Piqué. Jag vet inte om det är sant men så vitt jag vet så har Pep aldrig förnekat det. Det är en signal som säger till oss alla att t.o.m Pep som tränade honom varje dag kände att Piqué inte koncentrerade på fotbollen. Nu får Piqué göra vad han vill med sitt liv för att det är just hans liv. Men om det påverkar mitt favoritlag sen barnsben, ja då struntar jag i vad han heter och vad han har åstadkommit. Då måste nånting hända.

Vissa hävdar att Piqué prestationer är p.g.a att han inte fått spela med en ordinarie back och det kan man köpa. Men vilka förklarningar ska dessa personer komma med när alla ser att han går halvdant i situationerna? Att han känns lite valpig. Är det hans mittbackskollega som har påverkat situationen där Piqué inte kan vinna en höjdduell mot en 1.70-1.75 spelare eller är det inte Piqués koncentration och psykologi som har förändrats?
Barcelona >The Reporter<
2014-03-08 00:57
Han har redan en dotter. Barnet dem väntade på nu dog i magen. AnimoelDON
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-03-08 00:56
Fråga 10. Hur många gånger har Real Madrid varit i Champions League-final de senaste 10 åren? 1. 0 gånger. X. 0 gånger. 2. 0 gånger.
Barcelona Fc barcelona en mi corazon
2014-03-08 00:52
Vet ni var man kan köpa champions league biljetter ?
Neymar11
2014-03-08 00:38
zick9 Hörrö det var ett väntat barn för dom och det första med. Det sista han ska tänka på är fotbollen Han ska ta den tiden han behöver för sig och för sin fru Familjen först fotbollen sen
Barcelona zick9
2014-03-08 00:36
Jättesynd! Alla våra tankar går till Don Andrés och hans familj!

Dock var barnet bara några månader gammalt och som sagt inte ens fött, så det kunde ha varit värre. Han borde vara tillbaka i spel mot City nästa vecka.
Barcelona LeoMessi
2014-03-08 00:35
Jävligt sorgligt att iniesta och hans fru drabbades av missfall. Tyvärr är det vanligare än man tror:/ Viktigaste är klubben visar förståelse och fansen.
Neymar11
2014-03-08 00:30
Neymessi Så jävla sorgligt Hoppas klubben ger han ledighet säsongen ut. Inget lätt grej att smälta
Barcelona Neymessi
2014-03-08 00:27
@barcastuff
Barcelona midfielder Iniesta did not travel with the team today because the baby he and his wife were expecting has died. #rip
Barcelona Fc barcelona en mi corazon
2014-03-08 00:22
Neymar11
2014-03-08 00:18
Barca King - CP5 Legend Kroos är mitt första val, han skiljer sig mer från dom mittfältarna vi redan har. Samtidigt så kan vi få honom billigt så har vi råd att värva backar
Barcelona Vampíro
2014-03-08 00:00
( Xaviesta ) Fair enough, du är beredd att ge vissa spelare en extra chans medan jag tycker att de redan har fått tillräckligt. Det är väl en fråga om tålamod och fingertopskänsla antar jag. Självklart vill jag också att Gerard ska börja spela som han gjorde under sina första tre år igen men personligen tror jag att de dagarna är förbi. Jag tycker inte att något pekar på att han ska bli den där backen igen. Min värsta mardröm är att vi blir som Milan för några år sen och behåller våra gamla hjältat i hopp om att de en dag ska vakna igen trots att de inte duger, det är därför jag gärna ser en del justeringar i truppen. Nåväl vi tycker olika i den här frågan, inte mer med det, kul att man fortfarande kan hålla diskussioner med folk härinne utan att det ska spåra ur. Det är bara att hojta så kan vi ta den där cigarren. Väl mött!
Barcelona Barca King - CP5 Legend
2014-03-07 23:57
Options if Barcelona would decide to sign a midfielder this summer: Vidal, Gundogan, Muller, Kroos, Bruno, Ramires, Koke [mundo deportivo]" Göndugan alla dagar i veckan, koke på en andra plats och kroos är min tredje val.
Barcelona LeoMessi
2014-03-07 23:53
B-Guden (Barcelona) Vågar inte påstå att det är helt sant det jag läste. Självklart är det lockande att få ha Pep som tränare, det är nog den enskilt största faktorn till att han valde just Bayern.
Barcelona B-Guden
2014-03-07 23:48
@LeoMessi:

Tito lämna ju impulsivt pga han cancer satta fart igen, så jag tror inte han visste, eller så lockar det väl mer att spela med Pep det förstår jag
Barcelona LeoMessi
2014-03-07 23:38
Ali G (Barcelona) Har läst att dom redan visste att Tito skulle lämna Barcelona och thiago visste om det. Antar att han inte vågade riskera att inte få så mycket speltid med den nye tränaren.
Barcelona Ali G
2014-03-07 23:36
Tänk er om Thiago hade varit kvar en vecka till för att Tito lämnade som tränare veckan efter Thiago lämnat då skulle han säkert vara kvar och det hade varit frid och fröjd här i forumet
Barcelona ( Xaviesta )
2014-03-07 23:19
Vampíro Drar du en slutsats av att vi inte har samma syn på hur klubben som institution skall se ut pga vi är oense i en enda detalj? Skumt resonemang. Hursomhelst, för att förklara väldigt, väldigt kort: jag tror att om man sanerar i ledningen, kryddar med en och annan RÄTT värvning och skickar kraftigt tydliga signaler om att man tänker satsa, förbättra och förnya och sedan verkligen skaffar en rejäl naturlig mittback som Pique får spela ihop sig med och köra på en linje av kontinuitet utan att ha ett nytt mittlås i var och varannan match och onödigt experimenterande i backlinjen stup i kvarten så kommer inte bara Pique att få en nytändning utan alla våra "gamla" rävar skulle få en injektion av motivation. Då börjar kanske Messi att springa ordentligt igen, Fabregas spelar kanske fantastiskt i varenda match pga man ger honom en tydligare roll, Busquets höjer koncentrationsnivån igen osv. Du skrapar bara på ytan när du säger att du vill ha bort Pique. Går du in djupare så ser du att krackeleringen dyker upp överallt på den här väggen, inte bara Pique eller Mascherano. Det här var en kort förklaring bara, vill du diskutera saken djupare kan vi ta det över en whiskey och en kubansk men du är orättvis om du dömer ut en hel bok enbart av att ha tittat hastigt på omslaget. Min syn på hur klubben ska skötas är ur en sund och nytänkande vinkel, men utan att förlora hjärtat och med bevarad respekt för alla våra spelare - såväl dom som kommit och gått som dom spelare som fortfarande är kvar. Tom när jag tänker på Chygrinskiiyiiuiiiiujhyyjyuiiuhyuiyi kan jag inte låta bli att le fast han var en fantastiskt usel fotbollsspelare :) Poängen är att det finns en anledning till att Messi inte kommer upp i samma utomjordiska nivå som när han spelade under Pep, det finns en anledning till att Pique underpresterat och den stavas inte Shakira osv. Folk verkar mena på att Pique glömt bort hur man cyklar helt plötsligt bara för att han har skaffat familj. Det är samma kille som vunnit alla dessa bucklor du nämner och han besitter fortfarande samma fotbollskompetens, även individuellt. Kräver bara rätt force som skjutsar honom och övriga spelare i rätt riktning och får ut allt spel som vi alla vet dom sitter inne med, och den startar med att vi ordnar upp problemen uppifrån och ner. Inte att vi börjar nerifrån med att ersätta Pique som inte ens har någon ålder ännu. Och jag tror att vi har ungefär samma syn på hur klubben ska skötas, du och jag, men att vår gemensamma nämnare försvinner när Pique kommer på tal. Det betyder inte per automatik att någon av oss har rätt eller fel, vi tycker helt enkelt olika om Shakiras gulleplutt.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-03-07 22:41
Tipsar om Barca-Sevilla från den magiska säsongen 10/11 på cmore sport just nu. Står 4-0 för tillfället och jag vill minnas att det blev 5-0 tillslut. Villa i och Abidal i startelvan. Those where the days.. :-)
Barcelona the cameroonians
2014-03-07 22:31
Sommaren 1999: Louis van Gaal tittar frågande på Joan Martínez Vilaseca, en av de ungdomsansvariga tränarna i FC Barcelona, och undrar vad han tycker. Holländaren, som är huvudtränare i klubben, behöver ett komplement till Michael Reiziger som högerback.

– Satsa på Puyol. Gör det, säger Vilaseca.

Vägen till framgång har varit lång och krokig för Carles Puyol. När han lämnade grusplanen i Pobla de Segur var det ingen självklarhet att han skulle bli en ledande stjärna i en av världens största fotbollsklubbar – även om det hela tiden varit hans mål.

Det var inte ens självklart att Puyol skulle få chansen i La Masía, Barcelonas välkända ungdomsakademi. Den långhårige försvararen, som i början av karriären användes på flera olika positioner, hade varken tekniken eller spelintelligensen som många av konkurrenterna. Men via en familjevän och affärskompanjon, som hade kontakter inom klubben, lyckades han – efter många om och men – ändå få provspela för ett av juniorlagen 1995.

Komplement till Reiziger

Den stora nyckelpersonen till att Puyol slutligen skrevs in i La Masía var Joan Martínez Vilaseca, som jobbade med ungdomsverksamheten i klubben. Han såg från första stund något unikt i Puyol. Det var också Vilaseca som senare övertalade Louis van Gaal att sommaren 1999 inte värva in någon backup till Michael Reiziger utan i stället satsa på den dåvarande 20-årige Puyol.

De kommande åren gick bra för Puyol, men inte lika bra för Barcelona. Klubben befann sig i en tuff period och de uteblivna framgångarna avlöste varandra, säsong efter säsong. Ett ljus i den långa och mörka tunneln var Carles Puyol. Den unge försvararen visade mer passion och mer hjärta än någon annan, och hade en karaktär av sällan skådat slag.

Han har alltid varit en vinnarskalle ut i fingerspetsarna, Puyol, men framför allt också en ledargestalt. Det är ingenting som har kommit med åren – han har alltid varit sån.

Knuffade undan Cocu

Hösten 1999, bara månader efter A-lagsdebuten, möttes Barcelona och Atlético de Madrid på Camp Nou. Under matchen tilldömdes Atlético straff efter att en av storstjärnorna i Barça, Philip Cocu, fått bollen på armen. Holländaren var märkbart missnöjd och tog sats mot domaren, men innan han lyckades vräka ur sig ett par väl valda ord som mycket väl kunnat få honom utvisad blev han undanknuffad av en grabb med nummer 32 på ryggen.

Att ryta till på en medspelare var ingenting som skrämde Puyol. Han gjorde vad som krävdes för att det i slutändan skulle gynna laget på bästa sätt.

På fotbollsplanen blev han känd för den breda massan under sin andra säsong i Barcelonas A-lag, då han i hemmamötet med Real Madrid fick uppdraget att punktmarkera Luis Figo. Portugisen som sommaren innan hade gjort den förbjudna övergången från Barcelona till Madrid blev helt utraderad av en då 22-årig Puyol, i en match som Barça sedermera vann med 2-0.

– Om alla hade spelat med samma vilja och mentalitet som Puyol hade vi varit oslagbara, sa den tidigare lagkamraten Patrick Kluivert 2002, efter att Barcelona gått flera år utan titlar.

En ledare på och utanför planen

Puyol har alltid haft rätt mentalitet, rätt inställning. Han har också haft egenskaperna och auktoriteten som gör honom till en självklar ledare såväl på som utanför planen.

Jag minns väl hur Puyol rusade fram till Dani Alves och Thiago Alcântara och spolierade deras måldans borta mot Rayo Vallecano för ett par år sedan. Thiago hade precis gjort 5-0, och Puyol tyckte det var respektlöst mot supportrarna och motståndarlaget att fira på det sättet.

Ännu mer minns jag när han drog av sig kaptensbindeln och räckte över den till Éric Abidal efter Champions League-finalen 2011. Abidal, som mirakulöst lyckades komma tillbaka från sin leversukdom och spela 90 minuter i finalen mot Manchester United, fick äran att lyfta bucklan till skyn först av alla.

– Jag sa först nej, men Puyol övertalade mig, har Abidal berättat.

– Ingen har gjort en större seger än Abidal. Det hade känts fel att inte låta honom lyfta bucklan först, sa Puyol.

Båda aktionerna säger också mycket om hur Puyol är som människa. Han värnar om sina medmänniskor, om sin omgivning.

Spelarna valde honom till kapten

Efter flera mörka år kom FC Barcelonas stora vändpunkt 2003, när Frank Rijkaard anslöt som tränare. Men först säsongen därpå, då Puyol också valdes till ny lagkapten efter en omröstning bland spelarna, började framgångarna på riktigt.

Innan dess hade Puyol spelat fem säsonger i klubben och visste inte hur det kändes att vinna en titel. Nu, 21 titlar senare och lagkapten för ett av världens bästa klubblag genom tiderna, kan Puyol bara minnas tillbaka på den mörka tiden.

– Det var omöjligt att inte känna av de negativa vibbarna och allt som pågick i klubben då. Men jag åkte på träningarna varje dag och kände största stolthet över att få representera FC Barcelona och jag visste att dagen skulle komma då allting ändrades, säger han.

– För mig har det alltid varit enkelt att hitta motivation. Jag minns fortfarande hur det var i början av min karriär, och det sista jag vill är att se klubben i mitt hjärta hamna där igen.

Inne på sista versen

I tisdags avslöjade Carles Puyol att det här blir hans sista säsong i den katalanska storklubben. Vad som händer efter sommaren vet han inte ens om själv.

– Mina skadebekymmer de senaste åren har gjort att jag inte kunnat prestera på den nivån jag velat, och jag känner att det är rätt tillfälle att lämna nu. För tillfället vet jag ingenting om framtiden, men jag behöver vila.

Det dyker alltid upp nya spelare med nya färdigheter. Målmaskiner föds, spelintelligenta lirare kommer fram. Men det Puyol har är något helt annat. Hans karaktär och ledaregenskaper är av en unik sort.

Just därför kommer han bli ihågkommen som en av de största. Och just därför kommer han förmodligen aldrig ersättas i FC Barcelona.

– Jag skrattar åt folk som pratar om att värva en "ny Puyol". De kan leta överallt, men de kommer aldrig hitta någon, skrev Gerard Piqué strax efter avslöjandet att lagkaptenen kommer lämna Barcelona i sommar.

Louis van Gaal är inte helt övertygad, men en intern match mellan klubbens A-lag och en blandning av det äldsta juniorlaget och C-laget får honom att ändra sig. Carles imponerar rejält. Han visar mod, kraft och stora ledaregenskaper på planen. Det andra vinner i teknik och spelsinne återvinner Puyol i ren vilja.

– Du har rätt, säger van Gaal till Vilaseca.
– Han har något speciellt.

När holländaren pratar med den långhårige ynglingen för första gången häver han ur sig:

– Vad då, har du inte råd att klippa dig?
– Ingen rör håret, svarar Puyol.
Barcelona Vampíro
2014-03-07 22:07
@( Xaviesta ):

Hakar absolut inte på någon trend, jag personligen var en av få som länge försvarade Piqué och tyckte att han fick för mycket skit men sanningen är att han inte tyvärr är tillräckligt bra längre. När jag ser honom så ser jag en mätt spelare som knappt försöker längre. Sedan återkomsten 2008 har han vunnit ligan fyra gånger, dubbla CL titlar och både EM och VM med landslaget, det på bara 4 år vilket är helt vansinnigt. Han är nöjd med livet, han bor i sin hemstad och har en unge med en supersnygg popstjärna. Fotbollen verkar inte längre vara en prioritet det är så jag ser det.

Man kan på något plan förstå att en viss mättnad kryper in men han får trots allt flera miljoner i månaden av klubben och har en skyldighet spela mycket bättre än han gjort senaste åren. Många nämner att vårat försvar i helhet är dåligt och att Piqué skulle höja sig med bättre kollegor osv men jag tycker snarare att han är en stor anledning till varför vårt försvar ser ut som det gjort. Det spelar ingen roll om det är Puyol, Mascherano eller Ramos han spelat ihop med, individuellt brister han enormt.

Så för att summera, jag tycker verkligen inte han gjort sig förtjänt av ett nytt kontrakt och ser gärna att han försvinner om han fortsätter spela på det här sättet. Men om du är nöjd och känner att han är rätt man för jobbet så har vi nog helt olika tankar om hur FC Barcelona ska se ut.
Tiki-Taka
2014-03-07 22:03
Kan någon lägga in artikeln om Puyol från Aftonbladet ? Har inte något medlemskap i plus
Barcelona ( Xaviesta )
2014-03-07 21:33
Vampíro Haka inte på trenden min vän, att Pique får förnyat förtroende är lika förståeligt som varför han underpresterat senaste säsongerna. Varför orkar jag inte gå in på då jag har haft hundratals diskussioner om saken tidigare, både här och på fritiden med mina vänner. Men han ska stanna och med all rätt. Roberto-biten är du klockren i samt Zubi och Eusebio har du helt rätt i också. Behovet av storstädningen är mer alarmerande i kontoren än på planen skulle jag vilja tillägga. Lite pyssel och knåp med truppen är nödvändigt medan vi på dom viktiga posterna innanför byggnaden måste sanera fullständigt och obarmhärtigt. Än syns röken av branden Rosell flydde ifrån.
Barcelona Krabban94
2014-03-07 21:10
Kanske Messi borde sparas inför City mötet ev spela första 45min och om resultatet tillåter byta ut honom imoron. Om han mår som mot Rumänien och inte ta några risker. Ingenting är klart mot City o vi behöver Messi i 110% skick ävenr esten av laget! Annars kan det gå dåligt med ett riktigt starkt City...
Barcelona Vampíro
2014-03-07 21:04
Jag ser ärligt talat hellre JDS i laget än Sergi Roberto. Jag gillar Sergi, han verkar ha rätt inställning och allt det där men han är inte i närheten av att platsa i Barcelonas A-trupp, tyvärr. Visst är han hyfsat ung och kan fortfarande utvecklas men jag ser inte vad han ska ha för spetsegenskaper. Spelare som Montoya och Cristian Tello är kanske inte heller några världsstjärnor men man ser att det finns en del potential där och de har visat upp sig tidigare.

Det bästa för Sergi hade vart om han lämnat för lån i ett par säsonger för just nu bidrar han knappast med något speciellt för att ta en plats i laget. Tycker det är tråkigt att klubben kör med denna svågerpolitik, för jag tror väl knappats han hade favoriserats så mycket om han haft en annan bakgrund än katalan.

Tyvärr är det så det fungerar i vår klubb numera, Piqué får nytt kontrakt trots att han underpresterat enormt i nästan tre säsonger, och då har jag inte nämnt Zubi och Eusebio som får fortsätta i viktiga poster trots att de bevisligen inte klarar av sitt jobb. Vi behöver en storstädning på alla plan.
Barcelona Cule4life
2014-03-07 20:57
Eftersom det är lite segt på forumet så duddrar jag på här med TOP 7 lagen i Europa. Har värvat 2 till Barca, Annars är alla andra ordinarie, Ändrat vissa laguppställningar.

Ter stegen
Alves - Pique - Hummels - Alba
Fabregas - Sergio - Iniesta
Alexis - Messi - Neymar

Lopez
Ramos - Pepe - Varane - Marcelo
Alonso - Modric
DiMaria - Bale - Ronaldo
Benzema

Neuer
Lahm - Dante - Boateng - Alaba
Schweinsteiger - Kroos
Robben - Mûller - Ribery
Mandzukic

Hart
Zabaleta - Kompany - Nasatic - Kolarov
Fernandinho - Yaya
Navas - Silva - Nasri
Agüero

Cech
Ivanovic - Terry - Luiz - Azpilicueta
Ramires - Matic
Wiliam - Oscar - Hazard
Torres

Buffon
Lichsteiner - Bonucci - Chellini - Barzagli
Pogba - Vidal - Marchisio
Osvaldo - Llorente - Tevez

Sirigu
Wiel - Silva - Alex - Maxwell
Cabaye - Matuidi - Veratti - Lavezzi
Ibrahimovic - Cavani
viccc
2014-03-07 20:09
Sluta tjata om Thiago, vi har ju Sergi Roberto? Xavi kallade honom för hans arvtagare :P
Barcelona deulofeuythiago
2014-03-07 19:27
tror ni Neymar kommer få starta mot City?
själv tror jag att hon kommer få börja på bänken, Tata starta med iniesta, xavi och cesc
Barcelona LeoMessi
2014-03-07 19:20
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^ (Barcelona) Lite ironiskt (ifall det är så) att hans målskytt har ökat när han har slutat ta djupledslöpningar haha. Har faktiskt inte tänkt på ifall han har löpt mindre i djupet den här säsongen. Kan det vara så att det är för att han har bytt kant?
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-03-07 19:17
Är det bara jag som har saknat Alexis farliga diagonala löpningar som brukar öppna för Messi eller andra spelare???

Jag minns att han sprang en hel del för att få försvaret att öppna sig. Eller har jag sovit hela säsongen och missat de löpningarna??

Titta här lite hur han bruka löpa ..
Annons: