/spanien/barcelona/forum/6019.aspx/spanien/barcelona/forum/6019.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2013-11-27 13:38
Baronen

När du uttrycker dig så, så håller jag med. Precis som du sa, grundspelet vann oss ligan förra året, just därför tycker jag inte vi bör förändra något. Igår mötte vi Ajax, klubben som födde total-fotbollen och igår demonstrerade dem hela sitt register när de (vid 11-man) totalt utmanövrerade oss på alla positioner. Vi klagar på att lag inte vill spela offensivt mot oss, men skillnaden mellan lagen var markant igår gällande press-spelet och ett det var ett under att Pinto/Masch inte bjöd på en felpassning i eget straffområde. Det var det som var skillnaden igår, löpvilja och full-fuljande presspel. Det var 10 holländska utespelare som alla pressade samtidigt högt på vår planhalva, 10 spelare som backade hem och täckte varenda yta hemåt och 10 spelare som alla löpte för varandra när de väl hade bollen så de kunde köra el rondo genom vårt försvar. 1-0 målet är ett bra exempel på skillnaden i motivation och vilja: Ajax anfaller och fyller på med folk i straffområdet, samtidigt som backlinjen blir skärrad av hur många holländare som deltar i anfalllet, så ser man Xavi (ej 100 på om det var han) med blicken mot eget straff område som struntar i att hänga med sin markering när han löper in och första målet tilldelades Ajax.

En annan anledning varför jag inte håller med om att vi bör förnya med en spelare av annan spelartyp (tysk, engelsk) är för att jag fortfarande har Van Bommel färskt i minnet. Visst tog han med sig aggressivitet och fysik till oss men han var alltjämt en riskfaktor och hämmande för vårt spel.

Slutsats: Det är inte spelidén som är trasig, det är motivationen, viljan. Tika-taka funkar inte om du inte har högt presspel, KO-ORDINERAT presspel, och det funkar absolut inte att köra el rondo om du inte har spelare som löper (hela tiden) för att skapa just dessa trianglar för passnings-möjligheter.

Ibland känns det som att både Xavi och Iniesta ser sig själva som passningsläggare endast, och inte fullföljer anfallen genom att själva löpa i djupet. En annan sak jag la märke till var att vår högerkant ignorerades helt när Alves inte fanns och resultatet blev att vi blev allt för lättlästa och kom ingenvart på vänsterkanten. Neymar stackarn tvingades till att krama hörnflaggan i 45 min.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2013-11-27 13:30
Alltså trodde ni verkligen inte att det skulle komma ett bakslag någon gång?, Helt rätt läge att det kom nu..Jag ser gårdagens prestation som ett bakslag från landslagsuppehållet med slitna spelare..Samt att många startspelare var skadade..De i kombination med att dagens Ajax överpresterade något enorm i första halvlek..Inte ett enda felpass kändes det som.

Pinto gör inte Backlinjen säker, En backlinje som innehöll en Gammal Puyol som högerback där han inte spelat på hur länge som helst..(Han har tyvärr inte fysiken för det längre), Med andra ord ytterligare en spelare som gör övriga backlinjen skakig..För Pique å Mascherano är nog fladdriga som det är i vanliga fall..Montoya får därmed fullt godkänt med tanke på övriga försvarsspelare..Denna osäkerhet spred sig till Mittfältet och tillslut till anfallet (Inte för att de hade så mycket boll)..

Hade den här situationen skett på hemmaplan så tror jag vi hade sett mer självförtroende på samtliga..Men man förstår att det här kan ske med spelare som, Adriano/Alba, Messi, Alves, Alexis, Valdes (Största förlusten), Busquets, ...Med andra ord var 6 av 11 startspelare borta..Sen tycker jag även man kan räkna in Bartra då han har varit klart bästa försvarsspelaren å då landar vi på 7st startspelare..
Barcelona LeoMessi
2013-11-27 13:06
Finns det några uttalanden från spelarna eller från Tata? Förutom det Pique skrev på Twitter igår.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Diar Shekha
2013-11-27 12:27
Jag kommer skriva ett ganska låååångt inlägg så de som vill får gärna läsa det annars är det bara bläddra ner/upp! :)

Jag är inte alls förbannad för Ajax-matchen igår för att vi var redan klara för Avancemang och Ajax var bättre än oss, dessutom så satt Johan Cruyff på läktaren, bara för det förtjänade de att vinna ännu mer!

Nu till det allvarliga. 90% av problemen är roSELLs fel, det är bara att konstatera det! Vi har knappt några vettiga ersättare till våra spelare, Bayern Munchen spelade utan Ribery & Schweinsteiger i helgen och ändå hade de Götze och Thiago på bänken tex. Vi har Song & Roberto som ersättare till Xavi & Iniesta, bara det säger ganska mycket. Jag fattar fortfarande inte hur vi inte kunde köpa en mittback i somras och än idag så är det en stor gåta för mig. Hur kan man på fullaste allvar tro att vi ska klara oss med en urusel Pique, en gammal Puyol och en mittfältare vid namn Mascherano som mittbackar i en hel säsong? Det är helt absurd! Det gör ont att säga det här, men jag tror att styrelsens målsättningar är bara ligan och cupen, för hade man varit ute efter Champions League så hade man ju satsat, eller hur?

Man trodde ju efter 7-0 att vi skulle få nytt blod och att de hade lärt sig en hel del och nu sitter vi här 7 månader senare och är fortfarande oroliga för vårt katastrofala försvar.. Det är otroligt alltså att en klubb som Barcelona kan styras av såna tomtar.Och sen finns det folk här inne som försvarar roSELL, att ni ens har mage till det och jag begriper mig inte på er! B-laget ska vi inte ens snacka om och med Esbuesio kommer vi åka ur från Segundan också. Sen har vi Bartra och Montoya, hur kan det vara möjligt att en urusel sportchef som gör inte ett shit får förlängt kontrakt framför två av våra mest lovande spelare som dessutom kan börja förhandla gratis med klubbar om en månad?Jag får verkligen inte ihop den ekvationen men samtidigt är det ju roSELL & Zubi vi pratar om, de kastade ut Eric Abidal, så vilka fan är Bartra och Montoya egentligen? Och vad hände med Iniestas kontrakt?

Jag kan inte se hur vi ska vinna Champions League med vår nuvarande trupp. Jag kan absolut inte se hur vi hade kunnat slå tex Bayern Munchen eller Borussia Dormund i ett dubbelmöte i Champions Leage. De hade nog kört över oss med tennissiffror! Sen finns det ju lag som Arsenal och PSG som blivit mycket bättre medans vi är där vi var förra året. Vad har dessa lag som inte vi har? Jo, de har en styrelse som tänker och agerar! Jag kan nästan lova att hade Bayern Munchen eller Real Madrid torskat med SJU-NOLL så hade det kommit minst 2-3 försvarare till truppen. Jag har inga krav på Champions League för så som våran trupp ser ut så är det bara att skratta. Ligan och Cupen kan vi ta men Champions League existerar inte i min värld med
Pique-Mascherano som mittbackar. Det låter för jävligt att säga det men det är tyvärr sanningen.

Pique. Jag är så jävla trött på den mannen att jag har absolut ingen tålamod kvar! Han har varit urusel i snart tre säsonger, ändå får han chans efter chans och det känns som att han är lika stor som Leo Messi i laget. Vad i helvete gör han vid andra målet tex? Det är för jävligt alltså, jag skiter i om han har vunnit allt med Barca för att man kan inte leva på gamla meriter hela tiden, det här är inte Sverige aka Anders Svensson. Det är dags att någon tar tag i situationen med Pique, antingen får han ta och skärpa sig om han ska vara kvar eller så får han söka en ny klubb, Det här håller inte, det går inte och det blir bara värre & värre.Han måste få konkurrens av en ny mittback, då kanske han skärper sig annars lär han vara så här usel för resten av livet. Jag hoppas att Tata Martino tar och petar honom i några matcher så han skiter på sig lite. Sen läser man att styrelsen ska förlänga hans kontrakt och då blir man bara förbannad, man får ju hoppas att Zubi misslyckas grovt där. Det är det enda utvägen för att vi ska bli av med Pique.

Javier Mascherano. Hur många misstag än han gör så kan jag inte klandra honom för att han är INGEN mittback utan han är en mittfältare. Alla vet, Mascherano vet men inte roSELL.Folk klagar på hans positionsspel och att han är dålig i luften & massa annat. Hur kan ni ha så höga förväntningar på en kille som vikarierat som mittback i snart tre säsonger? Är Pique som har spelat mittback hela livet bättre än Mascherano för tillfället? Verkligen inte! Pique är katastrofal och han blir bara sämre & sämre. Mascherano gör sitt bästa och ger allt för laget, han är inte bättre än så här och han kan inte göra så mycket åt det. Problemet ligger återigen hos styrelsen, de tror ju att vi ska vinna Champions League med Mascherano och det är väldigt långsökt, som sagt de borde ha värvat en mittback i somras!

Pedro. Här har vi ännu en usel spelare som lever på gamla meriter! Han har varit usel i tre säsonger och ändå får han chans efter chans. Hur bra är egentligen Pedro när laget inte dominerar och när Messi inte är bra? Jag tycker att han är en medioker spelare. Han överpresterade enormt under
Pep Guardiola och vi har hypat honom hela tiden. Liksom tre säsonger nu, han har inte varit bra för fem öre. Var tog hans avslut vägen egentligen? Vad är för fel på hans första touch? Killen kommer ju inte ens förbi längre och är nästan alltid osynlig nuförtiden. Nu kommer säkert många säga ja men han gör ju en hel del mål, jo det gör han, men målen kommer när laget är bra och när Messi är bra. Hur bra är Pedro när vi behöver mål som tex igår? Eller när laget inte presterar? Jag har kollat lite på Everton denna säsong för Gerard Deulofeu och det är helt sjukt att se honom. Han utmanar hela tiden och kommer oftast förbi. Han skapar många lägen åt sig själv och åt sina lagkamrater. I helgens Derby mot Liverpool kom han in när det var 30 minuter kvar och han vände hela matchen tillsammans med Lukaku. Han skapade enormt med chanser och kunde gjort minst 2 mål tex. Det var tilläggstid, han tar bollen, dribblar sig fram och tar ett skott på mål. Killen är 19 år och gör så här i Premier League där många oftast har bra försvar. Sen har vi ju Pedro som är usel i nästan varje match. Jag blir verkligen inte ledsen om Pedro lämnar och får vi ett bra bud så får vi gärna ta det! Pedro är inte bättre än så här och jag är trött på att hoppas på att han ska bli bättre hela tiden.
Barcelona Abbe.
2013-11-27 12:22
Vi har en mittback som presterat den senaste tiden, och det är Bartra. Finns det något annat lag som roterar så mycket i mittlåset trots att det bara finns en pålitlig mittback?

Ro-tata-ción? Inte alltid positivt.
Barcelona -SAMI-
2013-11-27 12:13
AndreD -
Haha:)
AndreD -
2013-11-27 12:07
@-SAMI-:

Akta dig för vad du skriver om Pique, zack9 eller vafan han heter kommer hoppa på dig
Barcelona Barcadinho.
2013-11-27 11:54
Gabriel - Du och flera andra har skrivit flera gånger om att Barca håller på att ändra på spelstilen och därför har tappat i bollinnehavet. Det stämmer men till en viss del tycker jag. Det är så klart ett resultat av längre bollar och snabbare omställningar. Men det beror också på den löja fysiken. Vinner du inte närkamper så tappar du bollen, löper du inte tillräckligt så tappar laget bollen osv. Alltså, en extra orsak till att bollinnehavet hat sjunkit är för att spelarna inte tar jobbet eller inte orkar, samt skärpan hos vissa som alltid varit så jäkla bra på det sjunkit också.
Barcelona -SAMI-
2013-11-27 11:53
Barcelonistas
Jag vill också ha bort Pique.
Barcelona filosofen21
2013-11-27 11:45
Med det sagt är resultatet inte det jag stör mig på, förluster kommer.. Meeen känner att man kunde försökt mer och det måste börja redan hos Tata och hans byten! Men vi är vidare och kommer inte förlora på camp nou mot Celtic, så första platsen är så gott som vår ändå.. Det är vad vi kan kräva :)
Barcelona Acrobat
2013-11-27 11:45
Gabriel: Det här handlar inte bara om gårdagens match. Visst, vi leder ligan, men helt ärligt... det är utan att imponera. Frågan är när verkligheten kommer ifatt en? Igår gjorde deb det... När blir nästa gång?
Barcelona Barcadinho.
2013-11-27 11:44
Många spelare ser inte så pigga ut, orkar inte löpa, orkar inte ta närkamper och reagerar rätt långsamt. Jag trodde först att det handlar om landskaps uppehåll som innebär långa resor samt tufft spelschema. Men det går inte att bara tänka så. Det finns andra spelare i andra klubbar som har lika tufft spelschema och de ser inte lika löja ut.

Jag har en känsla av att det delvis hänger ihop med träningarna. De är kanske inte så tillräckligt intensiva och bygger därmed inte konditionen lika effektivt.
Det är kanske för mycket tiki-taka trianglar övningar och man glömmer bort fysiken.

Jag blir besviken på Tata om det kommer visa sig att det stämmer. Jag räknar Tata som en tuff och hög krävande tränare av argentinskt manér.

Jag kommer ihåg när han utryckte sig redan första veckan om att återuppta den höga pressen. Och redan då har jag skrivit ett inlägg här om han verkligen kommer kunna genomföra det. Det krävs ju ett gäng med väldigt bra fysik, kondition och rörlighet. Annars funkar det inte. Och det vi ser nu är att högpressen från ligans start blir sämre för varje vecka.
Xavi o Alves orkar inte pressa som för några år sen. Och för nån anledning inte heller Iniesta/Cesc. Tur att vi har fått nytt blod i form av Bartra. Han orkar.
Och låt Song spela mer för att rotera med Busqi – han kommer annars inte orka en hel säsong.
Han behöver ju springa enormt mycket.

Dags att låta yngre spelare ta platsen. Yngre från akademin eller värvningar.
Och se till att de inte tappar konditionen.
Barcelona filosofen21
2013-11-27 11:43
Jag kanske är en pessimist och för negativ, så rätta mig gärna om jag har fel! Men jag tycker att det var tjänstefel att inte byta in Dongou när vi tydligt sakna spelare i boxen och behövde göra mål för att kvittera matchen igår!.. Tatas byten gav inga intentioner till laget att vi ville vinna och det syntes på spelarna när vi skapa 0 lägen på 45 minuter mot Ajax med en man mindre
Barcelona Gabriel
2013-11-27 11:41
Vid varje förlust eller poängtapp är det samma sak här inne, ett bombnedslag. Laget suger, spelare ska säljas, nya ska köpas in, spelidéen är gammal och börde förnyas osv. Vad är grejen, lugna ned er. Vi hade kunnat vinna varenda match den här säsongen med 5-0 och förlorat igår mot Ajax och det hade ändå klagats likadant som det gjordes. Någonstans måste man tänka längre än så.

Vi är ett lag som har gått igenom en hel del den senaste tiden. Allt från Abidals och Titos sjukdomar till Messis skada. Vi har fått in en ny tränare, som för första gången på länge inte är ifrån hemmet, en tränare som dessutom inte personifierar bollinnehav lika mycket som Pep och Tito, ett spelsätt som gjort oss till oss och som gett oss framgångar de senaste 5 åren. Tata förespråkar en blandning av bollinnehav och snabbare spel, det tar tid att få alla de bitarna att falla på plats, framför allt för ett lag som Barça som inte kontrat in ett mål sen Peps första säsong. Ibland kommer det att knacka, det får man räkna med.

Vissa av er verkar tro att det går att vinna varje match under säsongen. Det går inte! Inte ens när vi var som bäst gjorde vi det, släpp det, räkna med poängtapp och förluster ibland. Vi kan bara vara glada över att förlusten igår kom i en relativt "oviktig" match. Tatas Barça är, resultatmässigt, det närmaste felfritt. Vi leder ligan, vi har vunnit El Clasico, och vi leder våran CL grupp. Vad finns det att klaga på egentligen? Spelmässigt har vi kanske inte sett lika vassa ut, men jag säger det igen, vi håller på att jobbar på att ändra våran spelstil eftersom Tata förmodligen insett att lagen har hittat ett motmedel mot oss. Han försöker hitta fler sätt att hota på. Man kan inte sitta och klaga på att vi tappat i bollinnehav samtidigt som man också eftersträvar nya idéer. Man kan inte få båda sakerna. Jag hör fortfarande culés som säger "omg, vi har bara 45 procent i bollinnehav" - det får mig att bara skaka på huvudet. Typiskt culé syndrom, släpp det. Den tiden är över, var istället glada för att vi försöker jobba på att utvecklas som lag och hitta nya sätt att hota våra motståndare på. Så länge vi inte släpper vår identitet och spelstil helt så behöver man inte överdriva.

Igår kan jag förstå frustrationen till en viss del, just eftersom spelarna spelade väldigt slapp och motivationen inte verkade finnas där. Ajax var hungrigare och förtjänade att vinna, och när ett lag besegrar oss tack vare motivation så bör det komma kritik. Men snälla överdriv inte.

Vi har fortfarande inte kommit igång helt. Messi är skadad, Neymar är ny och har fortfarande inte kommit igång hundra procent, Iniesta är fortfarande inte sig själv. Vi har fortfarande inte spelat många matcher med våran bästa 11. Vänta tills efter jul när bitarna börjar falla på plats. Jag kan nästan garantera er att vi kommer att vara DÄR när det kommer till slutet av CL och vi leder också ligan.

Take a chill pill.
Barcelona enkos
2013-11-27 11:40
Sedan 2009 året Ronaldo kom till Spanien.
Ligan och CL.

Messi 217 mål (26 straffar)

Ronaldo 206 mål (39 straffar)

Barcelona Leo y Cesc
2013-11-27 11:39
Undra om ledning tycker att man fortfarande inte ska värva en ny mittback? Puyol är gammal nu, Pique håller inte längre, Mascherano är ett skämt, Bartra kan bli bättre. Vet inte om det lär bli några titlar om man inte gör något åt saken i januari.
Barcelona Barcelonistas
2013-11-27 11:35
Baronen - om vi ska spela ett rakare spel så bör Xavi enligt mig offras. Ett mittfält med Iniesta-Busi-Fabregas hade klarat av det mer direkta spelet betydligt bättre än Xavi.

Iniesta har sina genomskärare samt det där drivet som gör att han kan dribbla sig förbi flera spelare. Busi påminner mig om Carrick i United där han slår dom här raka bollarna förbi motståndarens press, o va gäller fabi så är han gjord för ett rakare spel.
Barcelona Barcelonistas
2013-11-27 11:29
Folk får hoppa på mig jag bryr mig inte men sanningen är den att Pique måste bort. Är så jävla trött på den där sengångaren jag hinner skita 25 gånger innan han hinner ta sitt första steg. Finns mycket som är fel med Pique bland annat valet av flickvän som tydligt påverkat honom negativt.

Alves-Bartra-Puyol-Adriano

så här bör vi spela, låt Puyol Guida Bartra istället, han visar åtminstone vilja!.
Barcelona Baronen
2013-11-27 10:44
*hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat

Nej. Men jag gillar inte hur du kommer dragandes med hur det såg ut för flera år sedan. Jag lever i nuet. Vad lönar det sig att klappa sig för bröstet i ren madridista-anda och glädjas åt framgångar från förr?

Tendensen är uppenbar. I fjol vann vi ligan, utan att för mig, totalt briljera. Vi vann pga av vårt otroligt stabila grundspel och en viss Lionel Messi.
Något måste hända. Ska vi spela rakare och snabbare, tror jag det blir svårt med Xavi och Iniesta på mittfältet samtidigt. Då måste något häpnadsväckande till.
Jag vill se Cesc spela på fältet. Så fort han får bollen blickar han framåt och lyfter snabbt. Han vet att Neymar och Alexis kommer i full blås och gigantiska ytor finns att hämta.

Ibland verkar Xavi/Iniesta blankt strunta i det. Jag förstår det verkligen inte.
Barcelona Acrobat
2013-11-27 10:29
Himne del Barcelona: Jag håller med dig! Man ser klart och tydligt att Tata Martino vill ändra spelstilen och det är såklart ingenting man gör över en natt. Det är förmodligen väldigt svårt att bryta ett såpass inarbetat system... särskilt för spelare som Xavi och Iniesta, vilka har spelstilen i blodet. Men det tycker jag ännu mer motiverar ett spelarköp på mittfältet. Det är nog enklare att lyckas med ett spelsystemsbyte om man tar in en spelare som inte är skolad i La Masia. Sedan tycker även jag att grunden i laget ska utgöras av spelare från den egna akademin.
Barcelona ElTriplete
2013-11-27 10:15
Acrobat har nog rätt med det det han skriver. Det var en period igår då Ajax hade 55% bollinnehav (!). Vi försöker spela mer rakt, satsa mer på kontringar och låter motståndarna ha bollen mer än tidigare.
Barcelona Himne del Barcelona
2013-11-27 10:13
Acrobat

Uppfriskande inlägg. Jag tycker du resonerar mycket klokt. Barcelona kan såklart inte sluta att köpa spelare, då kommer man aldrig att hänga med i konkurrensen. Grundstommen ska bestå av spelare från de egna leden och sedan kryddar man truppen med spelare som Alves, Neymar och Alexis.

Ändra spelstil är precis vad jag tycker att Martino försöker göra med Barcelona den här säsongen med ett rakare och mer direkt spel som innebär mindre bollinnehav men fler skapade målchanser (en mer underhållande fotboll enligt mitt sätt att se det). Men det här är ingen utveckling som går på några månader, det kanske först är nästa säsong alla bitar faller på plats och då tror jag det kan bli riktigt bra.

Sen vill jag även tillägga att jag var ganska negativ till värvningen av Neymar, men jag anser att han har varit fullkomligt lysande. Jag tycker han är precis den färgklick Barcelona behövde för att kunna hota motståndarna på fler sätt. Att använda Neymar på rätt sätt för att få ut det mesta av denna supertalang är också något som kommer att förbättras med tiden.

Förstår din oro, men oavsett vad som händer kommer Barcelona fortfarande att finnas kvar och slåss om titlar och bjuda på underhållning, vilket jag är mycket glad för.
Barcelona Acrobat
2013-11-27 09:31
Himne del Barcelona: Jag är inte heller mycket för att köpa och sälja så som Real, City och Chelsea gör, men ibland är det nödvändigt att förstärka truppen utifrån. La Masia har producerat världsspelare, men man kan inte räkna med att det ännu en gång dyker upp en lika framgångsrik generation som den som finns i laget idag. Det är väl visserligen högst troligt att det kommer att komma fram duktiga spelare från ungdomsakademin i framtiden, men vi kan inte förvänta oss att det kommer en ny Messi eller en ny Iniesta igen... Vi har haft tur (självklart i kombination med en otroligt bra akademi). Lägg dessutom till att storklubbarna i Europa börjar lära sig att neutralisera Barcelona med den spelstil som varit så framgångsrik i många år. Den utvecklingen är inte positiv sett med Barcelonaögon och det finns ingenting som talar för att det kommer att bli lättare så länge man inte ändrar sitt sätt att spela på... snarare tvärtom. Ju längre man håller fast vid sin spelstil desto lättare kommer motståndarna att ha att neutralisera oss. Mourinho tog första steget och nu har det gått så långt att vi har svårt att slå Celtic, Milan och till och med Ajax. Hur ser det ut nästa år när Xavi, Puyol, Iniesta med flera är ännu ett år äldre och tröttare? Vem ska ta över från den egna akademin? Det finns lovande spelare som Bartra och Sergi Roberto, men det är inga världsspelare... inte än på många år. Vi behöver förstärkning utifrån i väntan på att dessa spelare ska blomma ut... för de har inte gjort det ännu och det kommer ta ett tag, om de ens gör det... det finns inga garantier. Enligt mig behöver Barcelona ändra sitt sätt att tänka på. Det behövs mer fart, särskilt på mittfältet. Titta bara på Neymar som blir helt låst när bollen bara rullar på mittlinjen. Det är slöseri med resurser! Han kan inte utnyttja sin största styrka, snabbheten, när övriga spelare vägrar att springa. Jag säger inte att vi ska sälja hela laget, men det hade inte skadat att förstärka med en mittback samt en eller två mittfältare av typen Reus och Gundogan. Det är möjligt att folk blir griniga på mig när jag är såpass negativ, men jag ser vad som håller på att hända... och det händer snabbare än ni tror.
Barcelona enkos
2013-11-27 09:13
Jag läser i en oberoende artikel om att Ajaxs andra mål borde inte ha godkänts då bollen ska ha träffat domare innan den gick vidare till ajax spelarna och som sedan de gjorde målet? Själv har jag missat den sekvensen, vad säger ni?

ps. Ajaxs andra mål var ju en självmål av Pique, bollen var på väg ut men ändrade riktning av Barcas backen alltså.. Pique fortsätter att leverera i CL...
Barcelona enkos
2013-11-27 09:01
Ingen förlust är rolig men den igår var en av roligaste, den hade absolut inget betydelse så hellre den än i ligan.. Och man lär sig alltid något utifrån en förlust..
Det känns som Barcelona vet när man ska förlora,..
Barcelona Himne del Barcelona
2013-11-27 08:28
Acrobat

Ja, det gör vi, vilket är helt ok.

Om jag trodde att sälja och köpa var lösningen på alla problem så hade jag nog hållit på Manchester City istället. Barcelona arbetar inte på det sättet. Det är därför Barcelona har en så tydlig klubbidentitet som jag älskar.

Tycker nog Barcelona är "hyfsat" framgångsrika ändå när man vinner ligan och kommer till semifinal i CL trots att laget underpresterade under våren. Så Barcelonaspelarna kan nog inte vara så usla som de som är besatta av CL-pokalen vill ge sken av. .
Barcelona Andresito
2013-11-27 07:31
Vilket av följande tror ni sker först? 1. Neymar sätter ett friläge 2. Pedro gör spelmässigt en bra match 3. Piqué spelar bra i mer än två matcher i rad 4. Xavi slår en djupledsboll som leder till målchans 5. Vi får in en högerback som inte slår upp inlägg på läktaren
Barcelona Acrobat
2013-11-27 06:31
Himne del Barcelona: Ja, då skiljer vi oss åt. För mig är det viktigare att vinna än att se vissa enskilda individer spela. Det här är en av världens mest framgångsrika klubbar och då ska man inte få spela bara för att man har ett visst namn.
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2013-11-27 01:50
@Baronen:
"Siesta-festande"? Sov-festande? Hade du samma åsikter somrarna 2006, 2008. 2009, 2010, 2011 och 2012? Kan tala om för dig att det inte var så många engelsmän eller tyskar som satt med en CL/VM buckla i handen
Barcelona Andreas-
2013-11-27 01:23
Baronen: Håller med på allt. En förlust är inte hela världen. Men att folk inte ser hur segt o tempofattigt spelet är vecka ut o vecka in. Seriöst, titta på våra matcher. Vad är det för jävla tempo egentligen? Kan mycket väl ha o göra med att mättnaden är stor hos våra äldre spelare, jag menar. Dem har rätt tunga meriter senaste åren. Det är CL-guld 2-3 gånger, det är ex antal ligatitlar, cuptitlar, supercuptitlar, klubblags-VM, det är guldbollar, topp 3 platser i ballon dor, VM-guld, EM-guld x2, två priser på två olika spelare som EMs bästa spelare, bara Barcaspelare som gjorde mål för Spanien i VM när dem vann osv. Lägg också till att stommen som spelar i både Spanien o Barcelona, som vunnit allt, i princip spelat exakt samma spel senaste 5-6 åren. Det kanske är naturligt att glöden dör när man blir så bekväm. Extremt tråkigt.
Annons: