/spanien/barcelona/forum/5992.aspx/spanien/barcelona/forum/5992.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Baronen
2013-11-27 10:44
*hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat

Nej. Men jag gillar inte hur du kommer dragandes med hur det såg ut för flera år sedan. Jag lever i nuet. Vad lönar det sig att klappa sig för bröstet i ren madridista-anda och glädjas åt framgångar från förr?

Tendensen är uppenbar. I fjol vann vi ligan, utan att för mig, totalt briljera. Vi vann pga av vårt otroligt stabila grundspel och en viss Lionel Messi.
Något måste hända. Ska vi spela rakare och snabbare, tror jag det blir svårt med Xavi och Iniesta på mittfältet samtidigt. Då måste något häpnadsväckande till.
Jag vill se Cesc spela på fältet. Så fort han får bollen blickar han framåt och lyfter snabbt. Han vet att Neymar och Alexis kommer i full blås och gigantiska ytor finns att hämta.

Ibland verkar Xavi/Iniesta blankt strunta i det. Jag förstår det verkligen inte.
Barcelona Acrobat
2013-11-27 10:29
Himne del Barcelona: Jag håller med dig! Man ser klart och tydligt att Tata Martino vill ändra spelstilen och det är såklart ingenting man gör över en natt. Det är förmodligen väldigt svårt att bryta ett såpass inarbetat system... särskilt för spelare som Xavi och Iniesta, vilka har spelstilen i blodet. Men det tycker jag ännu mer motiverar ett spelarköp på mittfältet. Det är nog enklare att lyckas med ett spelsystemsbyte om man tar in en spelare som inte är skolad i La Masia. Sedan tycker även jag att grunden i laget ska utgöras av spelare från den egna akademin.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ElTriplete
2013-11-27 10:15
Acrobat har nog rätt med det det han skriver. Det var en period igår då Ajax hade 55% bollinnehav (!). Vi försöker spela mer rakt, satsa mer på kontringar och låter motståndarna ha bollen mer än tidigare.
Barcelona Himne del Barcelona
2013-11-27 10:13
Acrobat

Uppfriskande inlägg. Jag tycker du resonerar mycket klokt. Barcelona kan såklart inte sluta att köpa spelare, då kommer man aldrig att hänga med i konkurrensen. Grundstommen ska bestå av spelare från de egna leden och sedan kryddar man truppen med spelare som Alves, Neymar och Alexis.

Ändra spelstil är precis vad jag tycker att Martino försöker göra med Barcelona den här säsongen med ett rakare och mer direkt spel som innebär mindre bollinnehav men fler skapade målchanser (en mer underhållande fotboll enligt mitt sätt att se det). Men det här är ingen utveckling som går på några månader, det kanske först är nästa säsong alla bitar faller på plats och då tror jag det kan bli riktigt bra.

Sen vill jag även tillägga att jag var ganska negativ till värvningen av Neymar, men jag anser att han har varit fullkomligt lysande. Jag tycker han är precis den färgklick Barcelona behövde för att kunna hota motståndarna på fler sätt. Att använda Neymar på rätt sätt för att få ut det mesta av denna supertalang är också något som kommer att förbättras med tiden.

Förstår din oro, men oavsett vad som händer kommer Barcelona fortfarande att finnas kvar och slåss om titlar och bjuda på underhållning, vilket jag är mycket glad för.
Barcelona Acrobat
2013-11-27 09:31
Himne del Barcelona: Jag är inte heller mycket för att köpa och sälja så som Real, City och Chelsea gör, men ibland är det nödvändigt att förstärka truppen utifrån. La Masia har producerat världsspelare, men man kan inte räkna med att det ännu en gång dyker upp en lika framgångsrik generation som den som finns i laget idag. Det är väl visserligen högst troligt att det kommer att komma fram duktiga spelare från ungdomsakademin i framtiden, men vi kan inte förvänta oss att det kommer en ny Messi eller en ny Iniesta igen... Vi har haft tur (självklart i kombination med en otroligt bra akademi). Lägg dessutom till att storklubbarna i Europa börjar lära sig att neutralisera Barcelona med den spelstil som varit så framgångsrik i många år. Den utvecklingen är inte positiv sett med Barcelonaögon och det finns ingenting som talar för att det kommer att bli lättare så länge man inte ändrar sitt sätt att spela på... snarare tvärtom. Ju längre man håller fast vid sin spelstil desto lättare kommer motståndarna att ha att neutralisera oss. Mourinho tog första steget och nu har det gått så långt att vi har svårt att slå Celtic, Milan och till och med Ajax. Hur ser det ut nästa år när Xavi, Puyol, Iniesta med flera är ännu ett år äldre och tröttare? Vem ska ta över från den egna akademin? Det finns lovande spelare som Bartra och Sergi Roberto, men det är inga världsspelare... inte än på många år. Vi behöver förstärkning utifrån i väntan på att dessa spelare ska blomma ut... för de har inte gjort det ännu och det kommer ta ett tag, om de ens gör det... det finns inga garantier. Enligt mig behöver Barcelona ändra sitt sätt att tänka på. Det behövs mer fart, särskilt på mittfältet. Titta bara på Neymar som blir helt låst när bollen bara rullar på mittlinjen. Det är slöseri med resurser! Han kan inte utnyttja sin största styrka, snabbheten, när övriga spelare vägrar att springa. Jag säger inte att vi ska sälja hela laget, men det hade inte skadat att förstärka med en mittback samt en eller två mittfältare av typen Reus och Gundogan. Det är möjligt att folk blir griniga på mig när jag är såpass negativ, men jag ser vad som håller på att hända... och det händer snabbare än ni tror.
Barcelona enkos
2013-11-27 09:13
Jag läser i en oberoende artikel om att Ajaxs andra mål borde inte ha godkänts då bollen ska ha träffat domare innan den gick vidare till ajax spelarna och som sedan de gjorde målet? Själv har jag missat den sekvensen, vad säger ni?

ps. Ajaxs andra mål var ju en självmål av Pique, bollen var på väg ut men ändrade riktning av Barcas backen alltså.. Pique fortsätter att leverera i CL...
Barcelona enkos
2013-11-27 09:01
Ingen förlust är rolig men den igår var en av roligaste, den hade absolut inget betydelse så hellre den än i ligan.. Och man lär sig alltid något utifrån en förlust..
Det känns som Barcelona vet när man ska förlora,..
2013-11-27 08:28
Acrobat

Ja, det gör vi, vilket är helt ok.

Om jag trodde att sälja och köpa var lösningen på alla problem så hade jag nog hållit på Manchester City istället. Barcelona arbetar inte på det sättet. Det är därför Barcelona har en så tydlig klubbidentitet som jag älskar.

Tycker nog Barcelona är "hyfsat" framgångsrika ändå när man vinner ligan och kommer till semifinal i CL trots att laget underpresterade under våren. Så Barcelonaspelarna kan nog inte vara så usla som de som är besatta av CL-pokalen vill ge sken av. .
Barcelona Andresito
2013-11-27 07:31
Vilket av följande tror ni sker först? 1. Neymar sätter ett friläge 2. Pedro gör spelmässigt en bra match 3. Piqué spelar bra i mer än två matcher i rad 4. Xavi slår en djupledsboll som leder till målchans 5. Vi får in en högerback som inte slår upp inlägg på läktaren
Barcelona Acrobat
2013-11-27 06:31
Himne del Barcelona: Ja, då skiljer vi oss åt. För mig är det viktigare att vinna än att se vissa enskilda individer spela. Det här är en av världens mest framgångsrika klubbar och då ska man inte få spela bara för att man har ett visst namn.
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2013-11-27 01:50
@Baronen:
"Siesta-festande"? Sov-festande? Hade du samma åsikter somrarna 2006, 2008. 2009, 2010, 2011 och 2012? Kan tala om för dig att det inte var så många engelsmän eller tyskar som satt med en CL/VM buckla i handen
Barcelona Andreas-
2013-11-27 01:23
Baronen: Håller med på allt. En förlust är inte hela världen. Men att folk inte ser hur segt o tempofattigt spelet är vecka ut o vecka in. Seriöst, titta på våra matcher. Vad är det för jävla tempo egentligen? Kan mycket väl ha o göra med att mättnaden är stor hos våra äldre spelare, jag menar. Dem har rätt tunga meriter senaste åren. Det är CL-guld 2-3 gånger, det är ex antal ligatitlar, cuptitlar, supercuptitlar, klubblags-VM, det är guldbollar, topp 3 platser i ballon dor, VM-guld, EM-guld x2, två priser på två olika spelare som EMs bästa spelare, bara Barcaspelare som gjorde mål för Spanien i VM när dem vann osv. Lägg också till att stommen som spelar i både Spanien o Barcelona, som vunnit allt, i princip spelat exakt samma spel senaste 5-6 åren. Det kanske är naturligt att glöden dör när man blir så bekväm. Extremt tråkigt.
Barcelona LeoMessi
2013-11-27 00:39
Menar du onsdagskväll nu?
Barcelona Rey del Blaugrana de Barcelona
2013-11-27 00:37
Ajax Juvenil A spelar i kväll
Barcelona LeoMessi
2013-11-27 00:36
Förresten spelade inte Juvenil mot Ajax idag?
Barcelona Baronen
2013-11-27 00:18
Vårt lag och organisation är förgiftat av spanska sjukan.

Lite nytt blod skulle inte skada. Ett tyskt kärnkraftverk eller en brittisk stålindustri som skulle blåsa eld i röven på de lata siesta-festande spanjorerna.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2013-11-27 00:03
Hur skulle ni vilja ställa upp helgen?

Jag säger att det är dags att Bartra bänkar någon av de två så kallade mittbackarna. Jag tyckte mig också se Roberto överglänsta Xavi de få minuterna han spelade. Varför inte ge honom chansen? Han vågar gå fram och jobbar hem med. Jag såg nyss i reprisen på första målet Ajax gjorde. Man ser att Xavi släpper sin spelare och joggar hem. Ni får titta själva. Nej jag pekar bara inte Xavi. Hela laget spelade dåligt.

Vi förtjänade inte vinna någonstans ikväll. Hatten av till Ajax som visade jävla inställning och ville faktiskt spela fotboll till skillnad från våra spelare. Jag fick en känsla att de rökte på idag. De är ju i Amsterdam ju, sen besökte de säkert red light distrikt. Skämt åt sida. Det här var en av de sämre matcherna jag har sett på länge..

Jag vet inte vad som är värst? Att Masken och flera andra spelare ger bort bollarna till motståndarna i farligaste lagerna, att Xavi och Iniesta inte vill släppa bollen på djupet eller att vi är sämst på att ta emot bollen sen avsluta eller ens träffa målet.

Hur många chanser och röda kort måste motståndarlaget få för att vi ska sätta in våra chanser. Man kan inte påstå att det är Barca klass i avslutarna.
Om man sen jämför hur andra stora lag spelar kan man inte påstå att vi ser hungriga ut. Vi är den där feta kossan i gården nu mera.

Kom igen Tata, ge de all de förtjänar!....
Barcelona Baronen
2013-11-27 00:02
Det finns inga ursäkter.

Vi är toppfotbollens absolut tröttaste lag. Det gör så förbaskat ont att se hur bekväma spelarna är i sina roller. I kväll finns mängder med exempel, ett som tydliggör och verkligen bevisar är Piques "blås då" som resulterar i 2-0.
Vad i helvete håller han på med?
Varför i helvete slutar våra spelare spela så fort vi tycker vi ska ha frispark?

Det måste ju vara något allvarligt hjärnfel som drabbat var och varannan spelare i dagens Barca.

Iniesta. I andra halvlek, offensiv planhalva. En höjdboll kommer neddimpandes bredvid honom, han ser två Ajax-spelare gå mot bollen, vad gör han? Jo, han hukar sig lite lätt framåt, vägrar ta duellen och skiter i konsekvensen.
Vad i helvete höll han på med?

Xavi. Ska slå straffar. Frisparkar. "Jag är äldst, jag bestämmer". Han känns mer och mer som en sur gringubbe som ska ha sin vilja igenom.
Vad i helvete höll han på med?

Som jag sett flera skriva. Känslan är att många av spelarna verkar ha annat att tänka på. Alla dessa jävla skitbilder i de sociala medierna. Lattj o lajban-stilen. Rika barnungar.

Som ni kanske märker är jag riktigt jävla irriterad.
Less. Förtvivlad. Besviken. Ledsen.

Om vi istället mött B Dortmund på Westfalen i kväll, tänkbart scenario:
En halv miljard-noll.

Till sist, all heder åt Ajax som gör en fantastisk match och vinner fullt rättvist.
2013-11-26 23:59
Acrobat

Det är precis det här jag menar. Jag kommer alltid att älska Barcleona, ÄVEN om man inte skulle tillhöra den absoluta toppen. Det är inte ligatitlar eller CL-pokaler som gör att jag får rysningar när Barcelona tågar in på Camp Nou till Barcelonahymnen.

Utan snarare en Puyol som täcker skott med huvudet, kysser klubbmärket när han nickar in en hörna i El Clásico och manar på de andra även när det blåser motvind. En Lionel Messi som leker fotboll. En Busquets som dominerar mittfältet utan att nödvändigtvis vara bättre än sina motståndare utan smartare. En Xavi som saknar höfter och som tillsammans med Iniesta är är klubben personifierad. En Valdés som skäller ut försvaret totalt så fort motståndarna lyckas komma till avslut trots 5-0-ledning. En Dani Alves som kutar upp och ner matchen igenom för att lyckas med 1 av 15 inlägg.

Klart att jag också vill att Barcelona ska vara framgångsrika, men för mig finns det något mer än det. Något som kallas för klubbkänsla. Något som verkar vara helt obefintligt hos många, vilket jag tycker är tragiskt.
Barcelona Acrobat
2013-11-26 23:55
Vi hade behövt ha spelare som har mer fart i benen och som driver bollen framåt istället för i sidled. Hade vi haft ett snabbare och rakare anfallsspel så hade även Neymar kunnat utnyttjas bättre. Som det ser ut just nu så rullar bollen på mittlinjen eller i backlinjen och då blir anfallarna låsta och bortplockade utan problem. Åhh vad jag hade velat se Gundogan och Reus i laget. Där kan vi snacka fart...
SoN_Un
2013-11-26 23:53
"I could forgive you any mistake, but I won’t forgive you if you don’t give your heart and soul to Barca! : pep guardiola
Barcelona grande jw
2013-11-26 23:53
Jag tycker det är rätt intressant att analysera laget och våra spelare när Messi är borta. Ibland undrar man om Messi nästan är så utomjordiskt fantastisk att han t.o.m döljer sitt lags brister, eller är det bara så att alla spelare i laget höjer sig när han är på planen?

Man sitter nästan och gnuggar sig i ögonen över hur dåliga vissa spelare är i såna här matcher. 2-0 målet Ajax gör ikväll. Mascheranos uppspel där han lägger den rätt i gapet på en rättvänd Ajax-spelare. Pique ser ut att ha fått kortslutning i hjärnan och flaxar med armarna istället för att rensa bort bollen. Puyol ser ut att ha fastnat i kvicksand och tittar stillastående på.

Pedro gör inte ett enda rätt på hela matchen. Xavi får Pirlo att se ut som en 20 åring. Tata tycker Cesc är jättebra som falsk 9a. Huvudvärken är maximal.
Barcelona Acrobat
2013-11-26 23:39
Himne del Barcelona: Det är klart att folk överreagerar efter en sådan här match, men samtidigt så måste man nog börja inse att någonting måste göras om vi ska tillhöra den absoluta toppen. En spelare som Puyol är en ikon och ska såklart inte säljas, men ska man vara helt ärlig så håller han inte den nivå dom krävs om man vill vara med och slåss med dom stora lagen. Detsamma gäller Pique, Mascherano, Song, Pedro... Visst är kanske inte lösningen att sälja alla spelare man har och köpa nya, som ett visst Real Madrid gör, men samtidigt finns det just nu för många medelmåttor i laget och det håller inte!
Barcelona Treyh
2013-11-26 23:39
Haha jag hoppas nästan att vi hamnar tvåa i gruppen så vi får möta ett topplag direkt i slutspelet. Det hade varit gryyymt spännande. Det är såna matcher jag längtar efter varje år.
Barcelona Andreas-
2013-11-26 23:34
Blir för övrigt helt sjukt viktigt med bortamatcherna i ligan nu när Messi är borta. Är vi inte på tårna så kan ligatiteln glida oss ur händerna.
Barcelona Acrobat
2013-11-26 23:33
Man får ångest när man vet att Messi är borta till januari och att han kommer behöva ännu mer tid för att få upp matchtempo... det blir en tuff tid framöver och då måste effektiviteten framför mål öka avsevärt. Det fungerar inte att göra en mottagning i korpenklass framför mål... då är målchansen borta. Man börjar bli trött på alla chanser som sumpas... Nu hoppas jag att det här var sista gången man blev så förbannad framför TV:n, att vi vinner på söndag och att vi tar förstaplatsen i gruppen i CL. Hoppas också att Messi kommer tillbaka starkare än någonsin och att hans skada inte kommer tillbaka.
Barcelona Andreas-
2013-11-26 23:33
grande jw:

Neymar kom till Barca för att avlasta Messi, samtidigt som han skulle kunna ta vårt spel till en lite ny nivå. En till spelare som drar sig gubbe i princip när han vill, som vågar utmana ett helt försvar på egen hand. Han blir serverad med guldlägen lite var o varannan match o sätter dem inte. Det är inte godkänt.

Möjligt att Neymar varit en av våra bättre spelare, säger inte speciellt mycket egentligen då varenda klasslirare i vårt lag är helt under isen. Det är på tok för många lag i CL som vi riskerarar att åka ut mot, det säger en del om hur jävla uselt o uddlöst vårt spel blivit.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2013-11-26 23:32
Kan vara bra med en förlust. Då får spelarna komma ner på jorden och inse att man inte kan spela fotboll utan att ge 100 %. Som någon nämnde här: Ifall man själv hade spelat för klubben så hade man offrat sig i varje match. Det är inte många personer i världen som får privilegiet att bära en sådan tröja och tjäna de pengarna och allt annat som kommer med. Är glad att vi blev piskade idag. Det skulle komma förr eller senare. Sedan kan man sänka kritiken mot Neymar. Han har gjort helt fantastiska löpningar hela hösten men sällan fått bollen för att Xavi och Iniesta stirrar för mycket ned i marken. Dessutom är Pedro helt under jorden senaste 2 åren och Iniesta långt ifrån storform. Ut med Pedro, in med Tello. Ut med Iniesta. In med Fabregas. Neymar får spela centralt. Och främst: ut med Pique, in med Bartra (eller Puyol med ett ben).
2013-11-26 23:28
Acrobat

För mig är egentligen alla Barcelonamatcher betydelsefulla. Jag mår dåligt varje gång Barcelona förlorar, även om det är en träningsmatch.

Men det är så oerhört tröttsamt att se hur många det finns som endast verkar tycka det är kul att hålla på Barcelona om laget krossar allt motstånd och vinner Champions League. När jag läser kommentarer om att Puyol och halva laget ska säljas blir jag inte bara illamående utan även lite sorgsen. För mig har det ingenting med äkta supporterskap att göra, oavsett hur provocerande svagt laget uppträder.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2013-11-26 23:26
@Andreas-:

Det där får du kräva om 2-4 år.

Men Han borde åtminstone sätta in ett mål på alla chanser han har fått kan jag tillägga. Han missar mer än Alexis.... Det är inte vilka chanser som helst heller ska ni veta...

Någon som vet vad tidningarna i Barcelona skriver om den här matchen? ;-)
Annons: