/spanien/barcelona/forum/595.aspx/spanien/barcelona/forum/595.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2017-04-21 22:34
Tycker riktigt synd om Samper. Han gick på lån till Granada med förhoppning om att utvecklas under en offensiv tränare i Paco Jemez, fick sedan stå till sidan i Lukas Alcaraz och hans defensiva 5-4-1 för att nu sluta låneperioden under Tony f***ing Adams. Fy fan vad jag unnar honom en bättre kommande säsong.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2017-04-21 22:33
Har ni sett dom nya Barca tröjorna? Påminner mig väldigt mycket om dom vi hade under Peps sista säsong.
Barcelona II Barça II
2017-04-21 22:29
Treyeh; Nu är du orättvis, hur kan du glömma att vi faktiskt fick legendaren Hleb från Arsenal? Vår bästa värvning någonsin.
Barcelona Junta Dimision
2017-04-21 22:26
@Soko:

Rulli tillhör Manchester City, han är på lån i Real Sociedad.
Barcelona Treyh
2017-04-21 22:22
@Gabriel:
Vermaelen och Song. Jösses... jag hade glömt bort Lord Song. Han som var så allround. Jack of all trades. Mittfältaren som kunde lira mittback (HAHA..)Douglas ska vi inte ens gå in på... Vad fan hände där egentligen? Jag blir lika mållös varje gång jag tänker på den transfern. Det finns ingen logik. Även om han "bara" kostade 6-10 Miljoner Euro så är det ändå fucking 6-10 miljoner Euro! Höj lönen till vaktmästaren, kockarna, fysoterapeut eller vad fan som helst istället för slänga dom där pengarna i sjön. Umtiti min hjälte, vart har du varit alla dessa ÅR? Arsenal gav oss Fabregas, Song och Vermaelen. Bara massa skrot därifrån. Vill aldrig mer ha nått från den loserklubben. Därför spyr man varje gång mar hör att Bellerin ryktas till oss. Det roligaste ryktet var dock att Messi önskade ett flertal nya spelare för att inför säsong - och Bellerin var en av dom. Haha troligt att Messi, som kommer slutar som den största genom tiderna, har sagt att han vill ha fucking Bellerin?! Haha var det hänt extra som kom med det ryktet eller xD
Barcelona Iniesta70.
2017-04-21 22:16
DM 1982 Perfekt! Passar ju bra ihop med Matjöö när det ska roteras, för han lär vi ju heller inte få såld. Tänk er Vermaelen , Matjöö, och Masken i en trebackslinje . Skapliga offsidefällor, hål i luften och hem jobb i Nalle Puh lunk när Dybala står och laddar utanför straffområdet. Framför dom så irrar rivjärnet Rakitic efter andra bollarna fast vuxen i kvicksand. Blir kanon! Nää, nu va jag hård...
Barcelona Gabriel
2017-04-21 22:10
Vermaelen och Mathieu var alltså våra 2 försvarsvärvningar sommaren 14/15, så illa att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Kostade inte båda dessa två sammanlagt ca 40M€? Och song året innan det? Vad kostade han 24 eller något? Det är iaf ca 60M€ för Song, Vermaelen och Mathieu, haha herregud. Orkar inte ens gå in på Arda, Gomes, Digne och Douglas.
Barcelona Barcelonistas
2017-04-21 22:04
"Cristiano Ronaldo borde bara jämföras med Pele, båda spelade utan offsideregeln"

Den kommentaren är guld.
Barcelona DM1982
2017-04-21 22:03
Ser ut som första värvningen är klar för Barça. Inget nytt men Roma kommer inte köpa Vermaelen så han kommer tillbaka till Barça. Börjar bra.
Barcelona Ribohn Fan
2017-04-21 21:24
Problemet med innermittfältet är att vi har bara Iniesta(mänsklig i år på grund av dålig form)som kan komma ur trånga situationer med boll. Busquets löste dessa situationer bättre tidigare. Idag kan han inte flytta boll en halvmeter fören motståndarna igår in och tar boll. Det här känner han själv av, ställer sig alltid och täcker boll och söker frispark. Detta är ett problem som även Gomes och Rakitic har. Busquets är ändå ovärdelig för Barca med höga lägsta nivå. Min favorit spelare efter .....!
Barcelona Soko
2017-04-21 21:19
Om nu Valverde kommer vad tror ni att han tar med sig Laporte och/eller Williams ? Det är inte ovanligt att tränare tar med sig spelare.
Undrar också varför vi inte värvar Rulli från Sociedad.
Barcelona Lion24
2017-04-21 21:02
L.A.M Nr 10

Jag förstår att när man har så korta dagar mellan matcherna så kan man inte köra hundra procentiga träningar så här in på säsongen. Men det är bättre att du kommer till en träning, får känna på bollen, samlas inom gruppen och sen gå igenom den taktiska analysen, alltså hur vi ska spela eller hur motståndet ska spela. Allt detta räcker inte med en dag. Problemet är att som det är i maj så är det samma sak i augusti, oktober eller februari. Vi har ju vilat mest av alla lag ändå känns vi minst fräscha, varför? Detta katastrofala (milt sagt) system som kommit med Lucho håller på hela året, inte bara försäsongen och inte bara slutspurten.
Barcelona Andreas FCB
2017-04-21 20:49
.
Barcelona II Barça II
2017-04-21 20:24
Busi har varit vår bästa mittfältare den här säsongen. Visst, det fanns en period där han var i en formsvacka, men sett till hela säsongen så anser jag att han har varit den viktigaste samt den jämnaste mittfältaren i laget. Tror faktiskt inte att vi hade förlorat med 3-0 mot Juve ifall han skulle ha varit på plan. Vi må ha många områden som inte fungerar i laget och många positioner där vi behöver förstärka, men just Busi och hans position är absolut inte ett av dessa områden där det behövs någon form av ändring.
Barcelona Gabriel
2017-04-21 20:06
Gällande ryktena kring att Bartomeu steppar down som president och att det blir nyval så hatar jag verkligen att vara den som förstör glädjen för alla, men faktum är att inte mycket lär ändras då Cardoner med största sannolikhet lär vinna valet isånnafall. Cardoner är också klubbens självklara ersättare till Bartomeu, tror på det ledningen gör nu, vice-president osv osv osv. Inget ändras och de som röstade fram Bartomeu (de äldre socios) kommer att rösta på Cardoner. Vi sitter i en dead zone för tillfället, no way out.
Barcelona Iniesta70.
2017-04-21 20:03
Busken och Messi plus Iniesta är de jag kritar ner först i mina hemma-gjorda startelvor utan att blinka en sekund. Beroende på fysisk form vill säga. Kvickheten i tanke och bländande teknik kombinerat med ett sinnes-sjukt spelsinne slår snabba spelare som spelar "på måfå" och som lätt hamnar i sina egen -gjorda återvändsgränder medan de kloka lirarna hinner ränna in och ur position innan bollen levereras, oftast med en "slut på alternativ" passning som sätter bollmottagaren i skiten med tidsnöd eller bolltapp som slutsumma multiplicerat med en kontring i röven och ett utslaget mittfält på efterkälken. Edit: Självklart plitar jag ner Roberto rakt in i elvan oxå! Helst på mitten:)
Barcelona Soko
2017-04-21 19:55
On vi råkar ut för Bayern scenario och uppenbart rånas under matchen, vad tror ni att vi en gång för alltid avbryter matchen, lämnar arenan och Madrid för alltid? Det är det enda sättet att bli hörd och visa världen vad man går igenom år efter och och hur man behandlas av förbundet och domarna. Annars blir det samma visa igen , att vi inte ende har rätt att uttala och yttra oss. Jag bara klarar inte längre av att se alla dessa rån och orättvisor.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-21 19:36
Fuerza Jag hoppas verkligen inte du anser Casemiro vara bättre offensivt än Busquets. Du har rätt att det finns färre och färre som klarar av att bemästra den positionen men det är inte samma sak som att det skulle vara en död roll. Busquets är dessutom inte så ensidig som du vill få det till. Han tar inga löpningar uppåt men är ruskigt trygg med bollen vilket är det viktigaste på vårt mittfält. Antingen spelar man med tre på mitten och har en mer defensiv bredvid två mer tekniska mittfältare. Vi och Real spelar så. Bayern spelar så. Antingen det eller så spelar man som Juventus med två sittande där båda är ungefär lika bra framåt som bakåt, mer eller mindre, och de kan växeldra.
Barcelona Barca4life98
2017-04-21 19:24
Angående Busquets Att han är långsam vet vi, jag har själv kritiserat honom, men Busquets är extremt bra om han har lite kvickare spelare runt omkring sig. Spelare som kan ta de längre löpningarna och stå för kreativiteten. Då kan Busquets göra det han är bäst på; läsa spelet och spela enkelt.
Barcelona Reymar
2017-04-21 19:13
Fuerza

"Det är förlegat att tro att man har något på en plan att göra om man är långsam och kan fördela några boller i sidled. Busquets vinner extremt få nickdueller trots sin längd, slår alldeles för få genomskärare, springer nästan aldrig ikapp motståndare, kan inte skjuta från distans och kan spurta förbi motståndare med boll. För många minus i min värld".

Busquets har aldrig haft dessa egenskaper som du skriver om, du skriver att han inte har något på planen att göra trots detta har han dominerat mittfältet i flera år... Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

I ett tidigare inlägg ville du sälja Alba för att han är överskattad trots detta vill du ha in Bellerin som är en kopia av Alba men med sämre teknik och passningspel..
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-04-21 19:04
Det är en ren lögn att fotbollen går snabbare 2017. Däremot är fotbollen fegare år 2017 och just där ska vi fortsätta med att gå emot strömmen som vi alltid gjorde innan. Pivote rollen är något heligt i Barcelona och busken bemästrar den som ingen annan har gjort tidigare. Detta är buskens första dåliga säsong under hela hans karriär och nu helt plötligt håller han inte?
Fuerza
2017-04-21 18:45
L.A.M Nr 10 Inget av de kvarstående lagen i Champions League spelar med en pivote á la Busquets. Den rollen kan du (och många andra) glömma bort då spelare som spelar i den positionen förväntas vara en box-to-box-spelare. Man ska både bidra defensivt OCH offensivt. Pivoterollen tillhör inte framtidens fotboll och det är tyvärr en del som inte kan släppa det. Det är förlegat att tro att man har något på en plan att göra om man är långsam och kan fördela några boller i sidled. Busquets vinner extremt få nickdueller trots sin längd, slår alldeles för få genomskärare, springer nästan aldrig ikapp motståndare, kan inte skjuta från distans och kan spurta förbi motståndare med boll. För många minus i min värld. Med andra ord: Bakayoko, Casemiro, Khedira, Koke ... de har fler nyttiga funktioner i dagens roll som defensiva mittfältare. Rollen som Busquets har .. som Xabi Alonso har .. som Andrea Pirlo hade ... den räcker inte i det långa loppet då man förväntas vara snabb och uthållig för att kunna behärska den positionen eller så har man två hästar på mittfältet som antingen har gudomlig teknik eller gör mycket skitjobb. Det är så fotbollsvärlden ser ut idag, år 2017, och så kommer det fortskrida. Kolla själva på semifinalerna så kommer ni se. Fotbollen går allt snabbare och allt mer kommer krävas från spelarna oavsett var man befinner sig på planen. I Barcelona är DM-positionen extremt viktig då vi generellt är ett offensivt lag som måste kunna trygga mittbackarna när ytterbackarna är på offensiv planhalva - det fixar inte Busquets ... i synnerhet inte mot de bästa lagen. Vill även tillägga att det är jävligt tråkigt att du i princip enbart reagerar på att Luis Suarez ska säljas nästa sommar är något extraordinärt eller obegripligt. Nästa sommar är han 31 år gammal och påväg mot 32 års ålder. Då är det definitivt dags att ta in nytt blod och även inkassera de där 800 miljonerna du pratar om istället för att ge bort honom gratis som vi alltid gjort. Dani Alves har fysiken att hålla på tills han är 35 år men jag är väldigt tveksam till att Suarez har det.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-21 18:44
Lion24 Fast den här tiden på säsongen tror jag inte något lag kör hundraprocentiga träningar varje dag. Under våren ska spelarna vara helt förberedda fysiskt efter mycket hård träning under försäsong och höst. Just nu handlar det mycket om återhämtning för att inte slita ut sig inför matcher där samtliga spelare måste vara i toppslag för att kunna vinna. Jag tror knappast Real Madrid kör fullt ös hela tiden nu heller, utan det handlar om att slipa på sin egna taktik, förbereda inför matchen genom analys av motståndarlaget och vad man ska ändra på just i den specifika matchen samt att träna för att hålla igång kroppen, dock inte ta ut sig. Problematiken du tar upp stämmer däremot, men där ligger felet i hur man lagt upp försäsongsträning och hur man hanterar denallmäna löp och fysträningen under säsongen för att hitta rätt balans. Det är knappast en dags extravila under den fysiskt mest krävande perioden under året som gör att vi inte räcker till.
2017-04-21 18:39
Lion24 Intressanta tankar. Jag vet faktiskt inte hur det varit under Lucho, men tidigare har laget tränat hårt under januari för att vara i form under våren när det är stora och viktiga matcher var tredje dag (förhoppningsvis). Kan mycket väl vara så att det sett annorlunda ut nu, och att detta är en del av formsvackorna den senaste tiden. Ändå springer de runt med sina västar med mätare och testvärden mest hela tiden, men som vi vet är kontinuiteten minst lika viktig som själva värdena. Det sätter sig mentalt, och varje tanke ger en kemisk effekt på kroppen. Truppen lär hur som helst behöva en mental coach och lite terapi efter tre säsonger med Lucho...
Barcelona Andreas FCB
2017-04-21 18:38
När man väl vinner en resa till Champions League finalen så lyckas inte 'Barca' nå dit. Nåväl, man får väl hoppas på Real - Juventus där Juventus vinner.. :)
Barcelona Lion24
2017-04-21 18:31
Lyssna på det här: I lördags mötte vi Real Sociedad på Camp Nou, vi vann som bekant den matchen med 3-2. Dagen efter hade spelarna träning och träning efter match brukar oftast vara återhämtningsträning. På måndagen hade spelarna ledigt för att ''vila'' (antar jag) och på tisdagen hade man ännu en träning inför Juve matchen som skulle kicka igång på onsdagen. Alltså gick det till så här inför Juve: lördag=match, söndag=träning, måndag=''vila'', tisdag=träning och onsdag=match.

Nu är det match igen på söndag, ännu en stor match. Så här har det gått till hittills: torsdag=träning, idag (fredag)=''vila'', lördag=träning och söndag=match. Kom ihåg att träningar efter match oftast är återhämtningsträningar. Man återhämtar musklerna, energi och kroppen. Ingen hård träning alltså.

Jag har skrivit ordet deltidsproffs många gånger och spelarna i FC Barcelona är deltidsproffs. Är det inte konstigt att knappt någon spelare varit i form i några månader på raken? Om vi tänker efter de senaste två säsongerna, vem har varit bra? Bra över en lång tid alltså? Helt seriöst, vem? Räkna inte med MSN. Det är otroligt att ett lag bara har tre spelare som varit i form under två år. Det finns spelare som gör en bra match här och där men det dröjer inte länge innan spelaren återigen hamnar i formsvacka. Förutom Umtiti möjligtvis och det är enbart för att han har ett stort hjärta på planen.

Med detta system, och då menar jag allting i systemet kring Luis Enrique, hur man planerar inför matcher, hur man spelar matcher, hur mycket man vilar, detta system är den mest skadliga för en fotbollsspelare. Spelarna i FC Barcelona lever idag inte för fotbollen. Fotbollen är inte längre roligt bland spelarna. Att Luis Enrique inte har förstått eller ser detta är ett under. Jag kommer aldrig fatta hur man inte kan se det när det är så tydligt här uppe i kalla norden. Jag fruktar och tar kraftigt avstånd från detta system som finns i FC Barcelona, tack vare Lucho som har skapat denna ofattbara system. Jag rekommenderar alla att verkligen lära av dessa misstag om man själv nångång kanske har användning av det.

Jag såg några skribenter som försökte lägga upp betyg på spelarna den här säsongen. Från 1-5 kan du antingen lägga 2 eller 5. Nån kan få en 1:a och nån kan få en 4:a, annars är det bara en 2:a eller en 5:a. Det är för att spelarna ''får'' aldrig vara bra över en lång tid. Du får inte vara bra eftersom du inte är en fotbollsspelare på heltid. När du känner att verkligen är i bra form, spelar en bra fotboll så kommer du antingen vara ifrån fotboll 1-2 dagar för att ''vila'', vilket drar ner din rytm och tempo i kroppen eller så får du ''vila'' nästa match för att i matchen efter du vilar återigen självmant får komma upp i form. Jag är extremt orolig inför El Clasico, jag räds inte Real Madrid, även om det är ett fantastiskt lag. Jag räds enbart Luis Enrique.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-21 18:24
Barca4life98 Jag gillar Alaba, det är en duktig och framförallt oerhört mångsidig spelare men jag tycker han har gått ner sig lite. I dubbelmötet var han inte alls så bra som han varit tidigare.
2017-04-21 18:24
[QUOTE=Soko]Gil Manzano är ännu värre. [/QUOTE] Fast nu är det ju Hernandez Hernandez som dömer på söndag. Om det nu är bättre återstår såklart att se...
Barcelona Barcelonistas
2017-04-21 18:23
Soko - Viktor Kassai är domaren som rånade Bayern på en semifinalplats.
2017-04-21 18:16
Barça har som bekant överklagat domarförbundets, RFEF, beslut om Neymars avstängning till sportens skiljedomstol. Om ärendet inte hinner hanteras och ett beslut inte tas innan söndag har Neymar enligt regelverket rätt att spela mot Real. Dilemmat är dock att RFEF varit tydliga i sitt beslut och därför är det kontroversiellt att låta Neymar spela eftersom det vid en vinst ändå kan bli så att Barça straffas i efterhand. Det som gör det ännu mer komplicerat är att klubben gått ut med "strategin" i media. Fortsättning lär följa...
Annons: