/spanien/barcelona/forum/5920.aspx/spanien/barcelona/forum/5920.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Luigi & Barca, no Mario
2014-05-04 09:16
Junior Håller med dig helt på den punkten. När jag såg Atletico köra över Chelsea blev jag helt upprymd! Inte på grund av målen utan av deras passningskombinationer. Efter varje pass tog man en ny yta, efter varje pass gjorde en annan spelare sig tillgänglig, efter varje pass tog man en löpning. Det skapade så mycket rörelse och oreda i Chelsea att man inte hängde med. De hade noll koll på var Atletico spelarna skulle befinna sig näst. Man anföll och försvarade som ett lag och de öppnade upp Chelsea som en konservburk. Den Chelsea som vi aldrig har mäktat med att besegra. Vår Barca är el chockad och är mer statisk än någonsin. Alexis på höger kanten och Pedro på Vänster kanten. De rör sig inte. Löpningar finns inte i deras värld. Xavi och Iniesta är inte spelare som tar löpningar centralt i banan och har aldrig varit.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Júnior - La Masia no es toca
2014-05-04 03:45
Bortsett från ledningen, uteblivna investeringar och den avdankade motivationen inom laget så har vi även en hel del taktiska problem. Vi spelar någon sorts beta version av tiki-takan, vilket är otroligt frustrerande att vittna. Det finns ingen hög press för att försöka återvinna bollinnehavet 3-5 sekunder efter att man förlorat den, det finns alldeles för få spelare som löper för att öppna ytor åt lagkamraterna, löpningar som penetrerar motståndarens backlinje sker alldeles för sällan etc. När var det senast vi såg våra mittfältare löpa r*ven av sig under 90 minuter för att ständigt försöka bilda nya tringlar? Varken det ena eller det andra sker numera och att man fortfarande fortsätter spela på samma naiva sätt är ett mysterium för mig. Det finns ett flertal otroligt viktiga detaljer som utesluts i tiki-takan som i sin tur resulterar med att spelstilen inte når upp till sitt potential. Vi behöver en tränare som ser dessa problem och besitter kapaciteten till att skapa vissa nödvändiga förändringar. Vi kommer annars forstätta att gräva vår grav djupare och djupare.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-05-04 02:21
Luigi & Barca, no Mario

Du slog huvudet på spiken. I synnerhet gällande spelsättet. Vi spelar som om vi ligger under i varje match. Pressar upp hela laget i onödan. Låt det andra laget ha bollen lite. De kommer aldrig fixa det. Vi får mer ytor också på detta sätt.
2014-05-04 01:48
Vi är inte sämre än real eller Atletico bara kolla på poäng skillnaden i ligan och att vi ledde ligan med 7 poäng och hängde med innan vi förlora den bort mot Granada. Det är många faktorer som har satt klubben i den här sitsen. 1. ledningen 2. Mättnad, trötthet, motivation och alla titlar 3. Uteblivna investeringar i truppen. Det vikigaste av alla punkter är att inget innovativ skedde med truppen. Vi har blivit för förutsägbara. Vi gick från Reijkard till Pep och det var inte bara en stor skillnad för oss fans och spelarna men även för övriga lagen i la liga. Vi spelade på ett helt annat sätt än vad vi gör nu. Det var en revolution. Man får inte glömma att vi vann Madrid med deras eget spel från två kontringar på Camp Nou! Vi är världens bästa lag på att behandla bollen och varför använder vi inte vår styrka i variation? Slå Madrid med kontringar? Vem hade kunnat tro det? Att backa hem och få lag som Getafe och Granada under vissa stunder försöka komma till ett anfall är inget dåligt. Sätt bollen på Messis fötter och låt han göra sitt. Minns ni målet Messi gjorde mot zaragoza? Då Zlatan va i laget också? Vi vann bollen för att vi hade backat hem faktiskt och Zaragoza hade inget svar och de blev stressade och tappade bollen. Messi kom ensam mot backlinjen då mittfältet hade flyttat fram! Vem vann bollen? Messi sj!!!!!! Om vi kan slå Madrid på vad de är bäst på så kan vi använda oss av olika slags anfall under en match. Sen kan vi kontrollera matchen och få de springa sig trötta och inte avsluta varje anfall med 29 inlägg på ingen. I början av 2008 låg vi oftast låg på vår egen planhalva och vann matcherna med 4 - 0 minna jag. Och när vi gjorde det tidiga målet låg vi gärna djupare i våra positioner. Alla målen på Bayern kom av snabba anfall som de inte hängde med 2008/9.
Barcelona Lion24
2014-05-04 00:37
Ska man skratta eller gråta åt matchen? Ett STORT problem med det här laget är att vi alltid ska börja så j*vla nonchalant och ''säkert''. Hade jag varit tränare så hade jag beordrat spelarna att höja växeln på 5:an de första 10 för att jaga ett mål. Har man ett mål så kan man passa bollen i sidleds hur länge man vill. 1. Det frustrerar motståndarna för att de ligger under, därav att de bjuder på misstag. 2. Vi kontrollerar matchen när vi leder. Men så länge det står 0-0 så kan motståndarna falla bakåt och låta oss passa hur många gånger vi vill inom laget. Få menar att alla dessa sidledspassningar är bra för att de förvirrar motståndarna. Ja, det gör det, men för oss gjorde det 08/09-10/11. Nu har motståndartränarna förstått att det inte bara boll med fötterna som är viktigt för att möta oss utan psykologiskt också.

Ibland blir vi tvingade till att passa i sidled eftersom det är bl a vårat fel att motståndarna faller bak så mycket. Det är våra spelare som har alldeles för höga utgångspositioner i situationer där spelarna ska komma rättvänd med fart. Istället blir alla statiska på sin position. Det är inte lätt för en Alves eller någon annan att dribbla av 1-2 spelare stillastående. Det finns inge fart alls.

Idag gjorde Pedro en av sina absolut sämsta matcher någonsin sen Pedro gjorde debut för klubben. Men jag måste slänga en peak till en viss spelare också, Alexis. Ibland när Alexis har bollen så kan han göra en ganska rätt häftig grej för att i sekunden senare göra saker som en professionell fotbollsspelare som kostat klubben över 30 miljoner göra inte bör göra. Vi har väldigt många medelmåttiga spelare i klubben och då kan man inte konkurrera med de absolut bästa, såvida man inte heter Simeone.
Barcelona koeman92
2014-05-04 00:30
Man Utd are planning on making a 55M bid for Barcelona midfielder Cesc Fábregas (26) during the summer transfer window. [dailystar]
Barcelona Neymessi
2014-05-04 00:17
Hur mycket jag än avskyr att Real är i CL-final så är det på sätt och vis bra att dom krossade Bayern för att förtydliga att vår spelfilosofi är sönderläst. Med sönderläst menar jag inte att den är helt död och ska överges men vi måste utvecklas och bli mer oförutsägbara.
I höstas såg det riktigt bra ut och jag frågar mig gång på gång hur vi inte kunde hålla fast vid det spelet?
Jag undrar om ledningen verkligen är medvetna om vad supportrarna tycker om dem. Läser man på twitter och andra sidor, är alla i princip eniga. Ledningen MÅSTE avgå, Zubi är en åsna som skulle få en lyktstolpe att verka intelligent och en ny arena är det sista som borde prioriteras.
Skulle dock inte förvåna mig om ledningen lever i en egen liten bubbla i tron om att dom är fantastiska, Zubi är ett jäkla geni och att Camp Qatar vore ett passande namn för vår framtida hemmaborg.
2014-05-04 00:09
@petersays:

Cancer är något dåligt. Något som sprids och är obotligt. Därmed kopplingen. Att du vänder det till att jag spottar på Tito och Abidal är för mig ett mysterium. Du får gärna tycka att jag är korkad. Jag kommer fortsätta med denna hobby så får du fortsätta med ditt sektbeteende där bara åsikter som faller dig i ögonen är av värde. Jag kommer aldrig göra dig den tjänsten att sluta. Känn dig maktlös precis som du är.
Barcelona NoGo™
2014-05-04 00:04
Ja man förstår hans reaktion helt o hållet. Det är väl bra att nån visar lite känslor. Det är skrämmande hur kassa vi är..
Barcelona Nemesis 10
2014-05-03 23:49
@NoGo™:

Jag delar samma känslor som Jordi Moixs, man blir ledsen av att se dagens Barcelona...
Barcelona DM1982
2014-05-03 23:47
@NoGo™:

Mycket känslor där. Innan folk börjar gnälla på att presidenten inte verkar bry sig, de ska inte uppvisa så mycket känslor som presidenter när de sitter där. Det är kutym.
Barcelona NoGo™
2014-05-03 23:43
Jordi Moixs reaktion på 2-2 målet.
Barcelona Nemesis 10
2014-05-03 23:35
Har läst Tatas uttalande efter matchen och han tar på sig allting och säger att han inte tycker att han förtjänar att stanna kvar o.s.v. Tycker inte att han ska ta på sig allt för han får ju inte spela som han vill. Den fotbollen vi spelade i höstas innan det klagades om bollinnehav var den typen av fotboll han ville spela, det inkasserades poäng men ändå ska det klagas.

Så som jag har sagt så många gånger klubben har bara sig själva att skylla på. Vi sitter i en bubbla och vägrar komma ut från den, ett exempel är när vi mötte Atletico i CL på Camp Nou då dom pressa sönder vår backlinje i början för att dom vet att vi aldrig tjongar iväg bollen utan spelar alltid ut från situationen. Bara den filosofin att alltid spela genom backlinjen gjorde så att vi kunde ha släppt in 3-4 mål på 20 min om vi inte hade haft tur.
Vi måste få in en bra meriterad tränare utifrån annars kommer det att se exakt likadant ut. Lag har studerat oss i åratal på hur man ska stoppa oss och idag kan man läsa oss som en öppen bok, dags för ändringar!
daacun
2014-05-03 23:14
Ni alla måste inse att den här ledningen kommer och sitt tiden ut så ni måste sluta klaga på den. Det är irriterande att kom in här och läsa eran klagande om ledningen varje dag. snälla sluta med det
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-05-03 22:57
@Rambla~:

Det är det här som gör mest ont..

Det gör så ont att uppleva det. Det är inte så att vi har gått i konkurs eller nåt. klubben har haft pengarna att justera laget där det behövdes.

Vilken nötter som sitter i ledningen. Helt otroligt.
Tack Rosell. Tack. Han borde fan lösas in.
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-05-03 22:53
Xavi har vetat det hela tiden, han har bara inte velat säga det till media och därmed skapa dålig stämning. Har man problem i laget tar man det internt. Nu när säsongen är över kan han dela med sig av sina riktiga tankar till omvärlden.
Barcelona J.Gamper
2014-05-03 22:47
Man blir faktiskt glad utav Xavis uttalande ironiskt nog
2014-05-03 22:46
Karmals Vi hade samma tanke haha.
2014-05-03 22:45
Twitter översätter det inte ord för ord men även spelarna har förstått att laget har rasat samman. Xavi sa We are fucked rättare sagt efter matchen. Det är hårda och frustrerande ord. Laget måste byggas vidare och mr Xavi får ta klivet åt sidan. Att sälja Cesc är ett misstag om han inte ersätts med en spelare som Göndugan, Pogba eller Vidal.
2014-05-03 22:43
Xavi sade till AS efter matchen:

"We're f****d. We didn't have a good season, luck was not on our side and we were not competitive in many aspects. Despite the Supercopa de Espana win, we must wipe this season clear.

"We have to be self-critical. Except for a miracle, we have lost the league. We have to improve a lot, but from within."

Xavi har vaknat. Synd att han försov sig.
2014-05-03 22:39
Ter stegen hyllades av sin moderklubb och det var väldigt emotionellt då han grät och presidenten. Han måste vara klar gör Barca.
Barcelona Barcelonistas
2014-05-03 22:10
Nesto - hur ska Tito lämna när han lämnat jordelivet samt inte ens är tränare för Barca? RIP Tito!
2014-05-03 22:09
@El Conejo:

Tur att vi har dig, herr Amatörpsykolog. Du som är på helt rätt väg.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-05-03 21:47
Okej, tack för infon! En som däremot startar är vår gamla slaggprodukt, Henrique. Galet att han aldrig fick göra EN ENDA tävlingsmatch i Barca tröjan trots att han tillhörde kubben i många år. Tycker ändå han är rätt ok.
Barcelona La liga es blaugrana!
2014-05-03 21:39
1.70-ligan - köp en back, tack (Barcelona) Han är tyvärr avstängd.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-05-03 21:36
Quadrado spelar inte cupfinalen för Viola. Någon som vet varför?
Barcelona DM1982
2014-05-03 21:29
1-0 Cordoba.
Barcelona Nesto
2014-05-03 21:23
Finns det inga balls nere i Katalonien eller?
Helt sjukt att detta får fortlöpa! Känns som att hade det här hänt i Sverige så hade man fixat nyval direkt.
Hur kan alla ha sådant tålamod och låta ledningen sitta? En sportchef som är helt ur sinnet och verkar inte kunna mycket om fotboll. Sparkad två gånger innan dessutom.

Tito lär troligtvis att lämna men redan nu har Zubi snickrat ihop sin sommarplan. Wtf liksom? Bevisar ju bara att ledningar sköter allt från spelarköp till formation och startelva.
Låt den nya tränaren komma in och tala om vilka spelare han skulle vilja ha.

Nej nej, vi kör tvärt om.
"Skriv under här"
"Här har du dina förutsättningar"

Fattar ingenting, verkligen.
Säg den här meningar för en själva ett par gånger:
Inte en mittback på fyra år

Det är ju helt sjukt. Alla topplag i samtliga ligor skulle åtgärdat detta problem direkt.
#ZubiDimisio
Barcelona the cameroonians
2014-05-03 21:21
Det börjar hetta till i B-lagsmatchen nu, ett stolpskott var av lagen.

Snart dags för Adama och Munir att komma in. Gissar på att Espinosa och Dongou får kliva av.
Barcelona Besviken på Barca
2014-05-03 21:18
Vad gäller tränarfrågan ryktas det ju om att Luis Enrique ska ta över efter Tata. Ett mycket dåligt val i så fall enligt mig. Vi behöver en tränare som inte har några band till klubben sedan tidigare. Dessutom en tränare med riktig pondus som vågar och har mandat från styrelsen att ryta till när allt för många bara lunkar runt. Diego Simeone hade ALDRIG ACCEPTERAT så loj inställning som Messi visat upp i allt för många matcher.

Angående ersättare för Xavi. Hur kunde man vara så korkade att man sålde Thiago för 25 miljoner euro utan att plocka in en ersättare - tjänstefel!

Avslutningsvis. Är den nuvarande ledningen kapabel att vidta de åtgärder som krävs? Mycket osannolikt, tyvärr.
Annons: