/spanien/barcelona/forum/5909.aspx/spanien/barcelona/forum/5909.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ElTriplete
4/6/2014 02:44
Bara 3 dagar kvar till ödesmatchen på Calderon.. Fan vad taggad man är inför den matchen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
4/6/2014 02:36
Migueli Ok, Men hur många Xavi, Iniesta, och Messi har vi på lagret??? Kan La Masia beställa de på order i era efter era. Jag håller med Leo y Cesc i de här punkterna. Vi måste hänga med tåget! Det är inte att vi har staten "Spanien" som backar upp oss som R.Madrid. Det är bara titta på hur våra fiender vill upplösa hela FC Barceloan från jordens yta. Om de kunde skulle de radera oss från historia böckerna. Jag anser att klubben måste agera och planera medan de kan för framtiden.
Barcelona Blaugrana91
4/6/2014 02:32
Migueli

Det är som sagt naivt att tro att en medlemsägd klubb kan hålla fast vi värderingar som gör att man i princip säger nej till viktiga resurser.

Och ja som sagt vi är en rik klubb IDAG, men fotbollen utvecklas för varje år tyvärr. Spelare blir dyrare och dyrare, toppspelare som unga talanger.
Spelarna kräver högre och högre löner, det blir dyrare att driva ungdomsakademier, La Masia kostar sjuka pengar att bara driva. Klubbarna måste idag vara mer innovativa för att locka till sig fans. Allt det kostar pengar.
Och ja vi har mycket pengar idag, men om vi ständigt tackar nej till viktiga resurser på grund av värderingar samtidigt som våra konkurrenter skulle växa sig större både ekonomiskt och sportsligt skulle vi få svårt att hänga på.

Jag har väldigt svårt att tro att fans som sitter och skriker på det ena och det andra om både spelare och tränare vid ledning 1-0 hade accepterat ett sånt läge där vi helt plötsligt kanske inte av både sportsliga och ekonomiska orsaker kan konkurrera med övriga toppklubbar...

Det är lätt att sitta och säga nu när det trots allt går ganska bra för klubben att man inte vill ta emot pengar från sponsorer, men som sagt längre fram kan det vara förödande om vi tappat dess resurser.

Sen är det knappast så lätt att bara fortsätta växa ekonomiskt, Barcelona har 3 stora inkomstkällor, Förgående års inkomst anges i parentesen.

Camp Nou: €126M (€129M), Här tappade man alltså jämfört med året innan, går inte att växa mer här med nuvarande arena, med den nya arenan däremot kommer vi kunna öka denna summa med €30/€40M årligen.

Media/TV-rättigheter: €162M (€160M), Dessa intäkter växte en aning, men snart kommer dessa att omfördelas för ligan, så både vi och Real kommer inte kunna dra in lika mycket längre. Här går det inte att växa mycket mer.

Marketing: €172M (€167M), Vår största inkomstkälla och den som växer allra mest, hade vi skippat hela Espai Barca projektet så hade detta varit den enda källan som vi kunde växa ordentligt på, men då hade vi fått lov att teckna x-antal avtal med olika företag istället, samt kanske ändå fått lov att sälja ut namnrättigheterna till CN....

Med Espai Barca projektet kan vi öka intäkterna betydligt lättare och snabbare på flera fronter, Camp Nous intäkter kommer öka till följd av en större och modernare arena. Även om vi har störst arena i Europa redan som det är kommer vi ha överlägset störst då, antagligen blir det också Europas häftigaste arena, kommer locka fler människor. Intäkterna från matchdagar kommer också öka till följd större utbud på VIP, butiker, barer och restauranger.

Espai Barcas kommersiella och sociala område som ska innefatta alltifrån restauranger och barer, shopping, nya Museet och hotell (?) kommer dessutom öka intäkterna för marketing något otroligt.

Utöver det får klubbens "huvudkontor" nya lokaler, spelarna får nya medical/fitness anläggningar, ny isrink, nya Palau Blaugrana, ny Miniestadi, 5000 parkeringsplatser, grönområden osv.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan dissa ett sånt stort projekt som faktiskt är till för oss fans, för att göra det bättre helt enkelt. Att det sen gör att klubben utvecklas ännu mer gör väl bara saken ännu bättre.
Ibland måste man investera ordentligt för fortsätta växa.

Espai Barca låter ju lite som klubbens egna stad i Barcelona, sjukt häftigt, längtar tills projektet är klart.

Att få allt detta och det enda man i princip behöver göra är att sätta ett sponsornamn på arenan, ja då är jag för det.
Vi kommer ju inte byta ut hela namnet som t.ex. Emirates Stadium, Allianz Arena, Etihad stadium osv.
Utan t.ex. "Sony Camp Nou Stadium, det kan jag leva med.

Sorry för ett långt inlägg, men det får bli mitt sista gällande denna debatt på ett tag. Men visst jag kanske är ensam om dessa åsikter, men står fast vi dem.

Barcelona Migueli
4/6/2014 02:02
Leo y Cesc För vissa så är det lika viktigt som vår morsa. Hellre att vi har kvar vår identitet som klubb än att sälja oss själva för att vara framgångsrika. För mig och många handlar det inte om att vinna titlar utan klubben står för vad den står för. Vi behöver inte köpa in världsstjärnor för att vara konkurrenskraftiga. Vi köpte ju inte in Xavi, Iniesta, Puyol, Messi, Busquets m.m.
Barcelona Leo y Cesc
4/6/2014 01:27
Roligt att folk säger "har vi sålt våran själ" haha det är ju för fan en fotbollsklubb och inte våran morsa vi sålt här, klubben ger plats för reklam och får in miljardbelopp på "gratis" pengar och här klagar ni? Chilla lite vafan det är pengar som klubben behöver få in för att växa, eller vill vi bli som ett Milan? När dom var som störst och många stora spelares dröm va att få spela för dom, och vad händer idag? Det ser ni själva. Ska vi ta chansen och utvecklas och bli störst och så även i framtiden och få se Barca vinna CL och Liga titlar? Eller vill ni se oss bli ett lag som Milan är idag om 20 år? Om vi inte hänger med på tåget så lär vi tyvärr aldrig ha en chans att mäta oss med lag som City, Chelsea och PSG om 20 år när dom erbjuder spelare fantasilöner och betalar precis det en klubb begär och köper precis vem dom vill? Thiago Silva valde PSG för pengarna och vi förlorar kampen om dom bästa spelarna när vi inte kan erbjuda lika mycket lön som ett annat lag i Europa. Barca ser att dom måste utvecklas och vill vara ett topplag många år framöver. Undrar om Milanfansen hade klagat ifall dom bytte namn på arenan och mer reklam och intäkter som sedan hade lett till att få ha kvar Zlatan, Thiago Silva och kunna köpa världsspelare så dom får slåss om CL titlar och Serie A, men nu istället lider dom och får vara nöjda om dom lyckas ta sig till Europa League. Dags att öppna ögonen och se hur andra lag växer snabbare än någonsin och vi får agera eller sitta vid sidan om och titta på, precis som Milan gör just nu.
Jeffson
4/6/2014 01:02
Det paradoxala med hela omröstningen är ju att de flesta som röstade JA kommer att få ännu svårare att gå på match. För inte kommer de redan dyra biljetterna bli billigare när allt är klart? Och visst har man redan läst/hört att många i Barcelona inte har råd att gå på match i och med den dåliga ekonomin i Spanien.

Men så länge alla affärsmän kommer dit och avnjuter en god middag innan de går in på vip-sektionen och håller käft så är ju allt lugnt!

Nästa steg för denna ledningen är väl att få våra tröjor att se ut som valfri svensk division 1 klubb.
Barcelona Gabriel
4/6/2014 00:41
II Barca II För längesen, ja.
Barcelona II Barça II
4/6/2014 00:39
Från att inte ha någon form av reklam alls, till att ha reklam på både utsida och insida av tröjorna och till och med ett namnbyte på arenan (?)! Har vi sålt vår själ?
Barcelona Gabriel
4/6/2014 00:14
Alla dessa diskussioner om filmningar börjar bli så otroligt tröttsamt. Det finns inget lag i hela världen idag som inte har minst en spelare som filmar. Real Madrid har Marcelo, Di Maria, Pepe, Ronaldo. Vi har Neymar, Alexis, Alves och Busquets. Försöker vara relativt objektiv nu för allvarligt talat så var det längesen Busquets filmade, snarare så att han fick den stämpeln efter Inter incidenten, men skitsamma, vi har filmare, Real Madrid har filmare, alla lag har filmare. Orkar inte ens med den diskussionen. Det blir så otroligt pinsamt att ens nämna det. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag har aldrig och kommer aldrig att säga "usch jävla filmare" för det skriker dubbelmoral när vi också har det. Vad jag däremot kan störs mig på är ifall domaren dömer fel pga ev filmning. Uttjatat. Alla filmar, get over it. Messi är den enda i världen som inte hade ramlat efter en tackling i straffområdet, men han är unik.
Barcelona Barcelonistas
4/6/2014 00:05
Kung Xavi - klart Ronaldo har fått fler straffar då han filmar så otroligt mycket mer än Messi.
Kung Xavi!
4/5/2014 23:54
Ett meddelande till alla Barca-hatare och i synnerligen till Madridistas som kommer med "Pessi-argument"...
Barcelona Migueli
4/5/2014 23:37
Blaugrana91 Det är fortfarande inte värt att ge upp klubbens identitet och själ för pengar. Jag skiter i hur mycket pengar vi kommer tjäna utav Espai Barca det är inte viktigt. Vad som är viktigt är att klubben håller fast vid sina värderingar. Vi är redan en rik klubb och vi kommer fortsätta att vara det med eller utan Espai Barca. Även om vi skulle växa ännu mer ekonomiskt så spelar det ingen roll. Det är viktigare att stå fast för Mes que un club än att vara världens rikaste klubb. Vi kommer fortfarande få fram nya talanger ifrån La Masia och kommer kunna köpa in storspelare. Dessutom är kostnaden 600 miljoner € väldigt stor och inte värd. Jag är för en renovering av arenan men inte ett namnbyte.
Barcelona done
4/5/2014 23:32
Klart som korvspad Barcelona behöver en ny arena eller ordentlig upprustning. Inget snack om saken. Mer toaletter och mer restauranger bland annat!
Barcelona Migueli
4/5/2014 23:27
Treyh Angående Ter Stegen är det oklart. Hans agent sa att det inte gick att slutföra transfern pga FIFA:s ban. Halilovics advokat sade dock att han tror övergången går igenom för den skedde innan FIFA gav oss bannet.
Barcelona Blaugrana91
4/5/2014 23:24
The Octopus of Badia

Ursäkta men du verkar vara fast i tiden, man måste se framåt. Att ta beslut efter värderingar och regler som sattes för x-antal år sen går tyvärr inte att följa idag om du inte vill sjunka som en sten som fotbollsmakt. Hur mycket jag älskar våra tidigare värderingar som ingen reklam på tröjan, nej till reklam överlag, så är detta ett måste.
Jag vill för vörigt inte heller ha något jäkla sponsornamn på arenan, men det är det som krävs.

Jag tycker personligen hela Espai Barca projektet är nödvändigt.
Du verkar inte förstå att det är mer än bara Camp Nou som är behov av en renovering, vi behöver en ny inomhusarena dessutom. Övriga byggnader och liknande behöver också moderniseras.

Barcelona ska framstå som världens största och populäraste klubb idag då behöver vi också anläggningar som motsvarar den titeln. Jag tycker våra spelare och vi fans förtjänar det bästa och det tycker uppenbarligen klubben också.

Dessutom kommer den kommersiella och sociala delen av Espai Barca med butiker (Som t.ex nya FCB megastore), restauranger, hotell och liknande bidra till att klubben växer ekonomiskt.

Du pratar om att Barca är en av världens rikaste klubbar, ja det är vi nu idag.
Men klubbar som City, PSG och Chelsea kan fortsätta att spendera sjuka summor, PL, har dessutom nyligen fått nya TV-avtal som gör att lag som Man U och Arsenal kommer växa otroligt ekonomiskt, Bayern har alltid varit starka ekonomiskt och fortsätter växa dem med. Alla är snart ikapp Barca och Real.

Vi måste också fortsätta växa både sportsligt och ekonomiskt, därför är detta projekt lika nödvändigt för klubbens framtida tillväxt som den är nödvändig för att modernisera våra anläggningar.
Barcelona Videxis
4/5/2014 23:14
https://www.youtube.com/watch?v=28iEnHHCorI
Barcelona Treyh
4/5/2014 23:14
Bara för att klargöra. Vi får alltså inte Ter Stegen + 1 mittback och Hailovic nu i sommar pga vår ban?
Barcelona The Octopus of Badia
4/5/2014 23:04
Blaugrana91 Det är som att sitta och diskutera med Rosells personliga rådgivare. Varför är du så pass övertygad om att vi BEHÖVER detta projekt för att "modernisera" oss? Du inser att vi lägger till en skuld på flera hundratals miljoner euro mer än vad som egentligen skulle behövas för att finansiera en renovering av Camp Nou? Utöver detta har ledningen inte ens specificerat detaljerna för projektet till klubbens socios. Jag skulle säga att om en president för FC Barcelona endast ska derivera sina beslut utifrån klubbens integritet och motto, så kommer denne ALDRIG att ta ett sådant här fatalt beslut. Aldrig.
Barcelona Blaugrana91
4/5/2014 23:02
The Octopus of Badia

Spelar ingen roll, vilken logisk president för den här klubben fattar att vi behöver modernisera oss.
Barcelona Blaugrana91
4/5/2014 23:00
The Octopus of Badia

Ja för att projektet behövs, klubben behöver en ny arena, man behöver en ny inomhusarena, man behöver förnya sig för att fortsätta växa EKONOMISKT vilket gör att vi kan fortsätta växa sportsligt.
4/5/2014 23:00
Man får hoppas att vi röstar ut denna junta illa kvickt, helst redan till sommaren, och sätter käppar i hjulet för detta projekt.
4/5/2014 22:57
Varför skulle vi offra en del av vår identitet för att finansiera Espai Barca?
Barcelona Blaugrana91
4/5/2014 22:56
The Octopus of Badia

Nej men klubben behöver ett namnbyte för att få in pengar för att kunna finansiera Espai Barca projektet.

Men du kanske kan stå för dem andra €150M då eller? Vem ska göra det annars?
4/5/2014 22:56
Ska tydligen endast varit knappa 10,000 som röstat för eller emot detta förslag. Av totalt 118,000 totalt.
4/5/2014 22:55
Blaugrana91

Vilken formidabelt patetisk fråga att ställa, tycker du inte? Klubben BEHÖVER inte namnbyte på arenan för att fortsätta utvecklas.
Barcelona Blaugrana91
4/5/2014 22:53
The Octopus of Badia

Vadå så du vill inte att Barcelona ska fortsätta utvecklas och växa?

Espai Barca innefattar inte bara Camp Nou, utan innefattar nya Palau Blaugrana, samt helt nya byggnader och lokaler för klubben och laget. Man kommer bygga nytt museum, butiker, kommersiella delar med restauranger och hotell. Förtjänar inte vi Barcafans och laget det bästa?
4/5/2014 22:50
Vilken jävla skitvecka det här har varit, rent ut sagt.
4/5/2014 22:50
Att denna omröstningen inte kunde göras via nätet, vilket gjorde att valdeltagandet endast var ca 33%, gör inte saken bättre. De utländska medlemmarna, som generellt sett är bra mer kritiska hade aldrig möjligheten att rösta emot det här förslaget. Hade ett riksdagsval genererat dessa siffror hade termen odemokratiskt, med all rätt, använts flitigt,
Barcelona Gabriel
4/5/2014 22:49
En sorglig dag för Barça, väntar med skräckögon på vad namnet på den nya arenan blir.
4/5/2014 22:47
Neymar11

Du inser att vi inte får 600 miljoner i intäkter? Det är vad hela projektet kommer att kosta. En renovering av arenan är jag för, men det går att göra utan att sponsornamn vid sidan om.
Annons: