/spanien/barcelona/forum/5878.aspx/spanien/barcelona/forum/5878.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

FORUMET ÄR JUST NU HELT STÄNGT.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-13 13:40
Bara för att Messi vunnit den 4 gånger så ska Ronaldo ha den? Först måste Ronaldo ta och prestera bättre än Messi vilket han inte har gjort.

Enda sättet för Ronaldo att vinna guldbollen är om Messi är skadad. Aha ska inte vara för hård blatter och Ronaldo lär ju äta middag tillsammans senare när Ronaldo vunnit priset.
Barcelona Bästelona
2014-01-13 13:38
Alltså snälla nån... Skit i den här jävla ballongbollen, den är ett skämt för fotbollen nuförtiden. Jag skiter fullständigt i om Ronaldo eller Messi tar hem den, för jag vet redan vem som är världens bästa med eller utan en boll, och det vet hela världen också. Dock måste jag än en gång påpeka marängernas logik! 09/10 - Messi vinner ett ex antal titlar med klubblaget, däribland liga guld som är det största man kan vinna i ett klubblag efter CL. Messi tar hem guldbollen och hela världen bölar, i synnerhet marängerna! Sneijder borde ha vunnit den enligt allihop då han vann trippeln och spela vm-final. Fair enough, kan hålla med om det. 11/12 - Messi gör 90 mål och slår 125 rekord!!! Och vinner guldbollen. Francos favoriter tappar det helt! Ronaldo var ju så mycket bättre och han vann ligan. Messi vann inte ett piss! 12/13 - Messi har varit skadad i sammanlagt 3 månader. FIFA öppnar omröstningen igen då det spekuleras om att Messi har vunnit, igen! Ronaldo gör ( håll i er nu ) 69(?) måååål!!! Fantastiskt, jag menar det. Men han vann ju inte en enda titel...:/ inte ens cupen. Medan Messi, han vann... Ligan. Medan vi samtidigt har en kille i München som vann trippeln. Medan Ronaldo återigen inte vann något. Messi har ändå en ligatitel i bagaget. Nu anser marängerna att Ronaldo förtjänar pisspriset för han gjorde så jäääätte många mål, men när Messi gjorde fler mål så förtjäna inte Messi den. När sneijder vann trippeln förtjäna han den och intw Messi, just för att sneijder vann trippeln. Men när Ribery vinner trippeln så förtjänar Ronaldo att få priset för att? Han gjorde många mål? Det gjorde Messi också. För att han vann någon titel? Nej fel av mig där, han vann inte ett piss. Jag skiter i priset ärligt talat, men orkar inte med idioternas dubbelmoral bara :). Skrev från luren så blev kanske lite konstigt här och där.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2014-01-13 13:36
Diar Shekha & knoxxx

Messi vann förra året för att han är världens bästa spelare, inte för att han hade slagit målrekord. Och så har det varit alla gånger. Det spelar ingen roll hur mycket mål Ronaldo än gör, Messi kommer alltid att vara den bättre spelare och världens bästa. Priset Balon D'or är ett pris som betyder "världens bästa spelare" och det tycker jag absolut inte Ronaldo är. Spelaren Ronaldo imponerar långt ifrån på mig, däremot är han en otrolig målskytt, men inte mer än så.

Så det jag vill ha sagt, ska man ge priset till världens bästa spelare så är det Messi, men just som jag sa så har jag förståelse för att han inte vinner i år då han varit skadad så mycket, men väljer man då att inte ge priset till världens bästa spelare (vilket är Messi) så bör den gå till den spelare som haft det mest lyckosamma året och varit den mest utmärkande spelaren i det laget (Ribery).

Jag finner inga argument till varför Ronaldo ska vinna den.

Sen håller jag verkligen inte med att Ribery är en i mängden i Bayern, tror inte man kan ha följt Bayern speciellt mycket förra året om man säger så. Sen har det inget med ödmjukhet att göra heller, jag anser bara verkligen att det är ett skämt att Ronaldo vinner guldbollen och han förblir den enda som vinner den efter att ha gråtit till sig den.

Priset ska egentligen gå till världens bästa spelare (Messi) men eftersom han var borta så länge hade jag kunnat förstå varför den gick till den som vann mest och var en stor och viktig faktor till lagets framgångar (Ribery). Men Ronaldo? Jag hittar inga argument…

End of discussion from my part.
Barcelona Neymar N11
2014-01-13 13:36
Messi är 2 år yngre och kommer säkert vinna minst 1 gång till. Han har redan rekordet med 4 raka guldbollar som ingen kommer någonsin att kunna repetera.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2014-01-13 13:26
Messi 4 gånger vinare medan CR vunnit priset 1 gång.. Rättvist hade varit om CR hade fått priset..
2014-01-13 13:23
Fick inte med bilden sorry
2014-01-13 13:23
Fin bild
Barcelona Barcelonistas
2014-01-13 13:21
Diar sheka - Diar Shekha (Barcelona) 2014-01-13 13:07 "Nu är det samma sak. Ronaldo gjorde flest mål 2013, 69 mål! Messi vann ligan med Barcelona och Bayern München vann ligan. Jag resonerar så här, om Messi vann för mest mål, varför ska inte Ronaldo vinna med samma kriterier?" För att Messi är betydligt bättre än Ronaldo rent spelmässigt.? Utöver Ronaldos mål så är det inte mycket mer precis som Gabriel säger. Jag har dock sagt mitt, jag anser att Ronaldo är nummer 2, och bör vinna den då Messi varit borta för länge.
Barcelona knoxxx
2014-01-13 13:08
Gabriel

Och jag kan inte förstå varför vissa vill ha Ribery som vinnare med argumentet att han vann mest. Jag får inte ihop det.

Med den logiken skulle alltså Messi inte fått fyra bollar i rad om han spelat för exempelvis Arsenal. Han kanske skulle gjort precis lika många mål och assist i precis lika viktiga matcher, men laget han spelat för ändå skulle förlorat.

Nej, priset för världens bästa fotbollsspelare ska ges till den fotbollsspelare som varit bäst. Inte till en valfri fotbollsspelare i det bästa laget.

Jag anser inte heller att Ribery var bäst under hela säsongen i Bayern Munchen på samma sätt som Ronaldo och Messi dominerar i sina klubbar. Föregående säsongs Munchen var, precis som detta år, en maskin med flera spelare som sticker ut. I mina ögon var och är Bastian Schweinsteiger och Arjen Robben precis lika värdiga vinnare.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-13 13:07
Tvättäkta cule - Ribery - Robben-Muller-Lahm- Sweinstiger. Dessa var den stora faktorn,ingen stack ut enligt mig.
Barcelona Diar Shekha
2014-01-13 13:07
Gabriel När Messi vann i fjol var det för att han gjorde 91 mål på ett kalenderår. Då vann Ronaldo ligan med Real Madrid och var hyfsad bra i Champions League. Samma år vann Chelsea Champions League och ingen i deras lag fick något. Nu är det samma sak. Ronaldo gjorde flest mål 2013, 69 mål! Messi vann ligan med Barcelona och Bayern München vann ligan. Jag resonerar så här, om Messi vann för mest mål, varför ska inte Ronaldo vinna med samma kriterier? Jag älskar Messi av hela mitt hjärta men man är inte ärlig om man säger att han förtjänar den i år. Det går inte att guldbollen till en spelare som missat ca 4 månader på ett år. Ja man kan tycka och påstå hur mycket Messi kunnat göra på dessa 4 månader, men nu är det så här och det går inte ändra på saker och ting! Ja visst Ronaldo är gnällig och mycket desperat för denna pris. Men alla är inte Messi, alla har inte Messi's fantastiska personligheter. Du ser själv, Messi åker dit trots att han vet att han är chanslös ikväll. Ronaldo hotar med att inte delta och FIFA går ner på knäna för honom. Vill han inte komma så är det upp till honom, skicka hem guldbollen till honom istället. Blatter skött sig själv i foten pga det där uttalandet, Ronaldo la det på Twitter och så klart han får massa sympatier med sig. Sen tyckte ju Blatter synd om honom och öppnade omröstningen igen, vilket var patetisk och jag förstår att Bayern München's ledning blev rasande. Ronaldo hade ändå vunnit om man ska vara ärlig med tanke på hans 2013, men man hade önskat att det sköttes på ett finare sätt! Sen Frank Ribery. Han är verkligen en snorunge som inte lämnat sandlådan än. Ända sen de vann CL har han påstått att han varit lika bra som Messi/Ronaldo, att han vann trippeln och att han borde vinna den annars är det orättvist. Han är ju ba löjlig. Messi har aldrig sagt ett ord trots 4 guldbollar och Ronaldo har aldrig tjurat lika mycket som honom trots att han är hundra gånger bättre än Ribery. Att Ribery ska få vinna Ballon D'or finns inte i min värld. Aldrig! Han gör inte ett skit för Frankrike och i Bayern München är han en i mängden bland alla stjärnor. Jag tycker att Bastian Schweinsteiger var minst lika bra som Ribery i fjol och ingen nämner honom! Ribery har haft en del skador denna höst, och ändå har Bayern München gått som tåget precis som vanligt. Som sagt, han är bara en i mängden för mig. Om man går efter titlar så har Dante mest egentligen.. Nej men nu ske vi vara allvarliga, Ronaldo välförtjänt vinnare i min värld och det är bars gratulera honom och alla Madridstas. Tycker att alla Cules borde vara lite ödmjuka,Messi har vunnit 4 år i rad och de har oftast gratulerat oss och hyllat Messi! :)
Barcelona Neymessi
2014-01-13 13:06
Om Messi hade haft Ronaldos år, dvs många mål men titellös, hade ingen tyckt att han förtjänar att vinna Ballong Dä år...
Framförallt på Puertan hade det gnällts om att man MÅSTE vinna titlar. I år har det varit väldigt tyst på den fronten.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-13 13:03
Gabriel - precis priset ska gå till världens bästa spelare. Tyvärr så är det väldigt många som inte riktigt förstår detta ( Madrid supportrarna) som tror att de laget som vunnit flest titlar ska vinna guldbollen. Jag personligen anser att det är ett stort hån att de finns folk som påstår att Messi inte borde vunnit 2010. Jag säger det igen Sneijder var inte i närheten av Messi 2010, Messi gjorde prestationer som fick folk att tappa hackan under hela året bland annat Arsenal matchen. När han vann den 2013 så var det inget snack enligt mig, 91 mål och helt överlägsen i allt, samtidigt som Ronaldo och Real hade en galet dålig höst där Ronaldo inte gjorde mycket.samma sak med sneijder och Inter 2010. Folk vet inte ens under vilken period som dom kollar allt, när dom Ska rösta och bedöma. Man vet inte ens vad som krävs för att vinna priset. Folk e så okunniga på den här sidan, framför allt i puertan. Vet man inte vad priset går ut på, och vilja perioder man kollar, när man ska lägga sina röster så ska man bara hålla käften. Jag ser detta som en liknande situation där Ribery har vunnit allt men rent individuellt så är han inte bäst. Jag följde Bayern i många matcher i cl och det var ingen som utmärkte sig så där jätte mycket. Om det inte vore för Messis skada så hade han vunnit igen, men tyvärr så har han varit borta för mycket medans Ronaldo då har fått en chans att stå i rampljuset.
2014-01-13 13:01
Ronaldo vinner idag pga av Messis har varit borta mer än 2 månader. Tyvärr så har CR gråtit i floder för att just få priset.
Barcelona Neymar N11
2014-01-13 12:57
Vi alla vet redan att Ronaldo kommer vinna priset. Om han förtjänar den eller inte kommer inte att förändra något.
Barcelona Gabriel
2014-01-13 12:35
Angående Balon D'Or och ni som tycker att Ronaldo är en välförtjänt vinnare, hur tänker ni då? Jag förstår inte. Är ni medvetna att priset guldbollen går till den spelaren som skall anses vara den bästa spelaren i världen? I'm sorry men Ronaldo är inte det. Och okej, jag kan hålla med om att Messi inte heller förtjänar priset trots att han är världens bästa spelare, just pga hans skådefrånvaro, men jag ser det ärligt talat som ett skämt att Ronaldo vinner. För den första gången i historien lyckas en spelare bitcha till sig världens finaste fotbollspris rent individuellt. Han har gråtit till sig Balon D'Or. Ronaldo är en makalös målskytt, men mer än så är han inte och det ska inte räcka för att vinna Balon D'Or. Efter förutsättningarna, att Messi varit skadad osv hade jag kunnat förstå hans vinst mer ifall det faktiskt vore så att han fixade tunga titlar till sitt lag, men nu pratar vi om en spelare som gick titellös förra säsongen och som inte ens lyckades att direkt kvalificera sitt landslag till VM, trots en jävligt svag grupp. Det där håller inte. Sen känns det bara så mycket fiffel med just årets Balon D'Or. Har aldrig varit med innan om att röstningen förlängs eller något sådant, det känns bara konstigt. Och alla dessa rykten om att Ronaldo skulle bojkotta galan för att sedan ändra sig mitt i allt. Yeah, well I wonder why. Baletters uttalande gjorde Ronaldo väl. Messi är världens bästa spelare och förtjänar priset alla dar i veckan egentligen just pga det argumentet, men årets pris är ett undantag eftersom han varit skadad, men det innebär inte att Ronaldo bör få den. Frågar ni mig tycker jag att det är solklart att Ribery ska ha den. Om man inte tänker ge priset till den spelaren som är bäst i världen (Messi) så bör den gå till den spelaren som var "bäst" eller mest betydelsefull och lyckosam vad gäller titlar, och det är Ribery. Men att Ronaldo vinner är inget jag kan ta seriöst. Han har gråtit till sig vinsten. Det kommer att vara positivt för detta kommer bara att göra Messi mer hungrig igen. Men säg inte att Ronaldo förtjänar den, för det går inte att argumentera varken till att han är världens bästa spelare eller att han var mest lyckosam förra året.
Barcelona Zamboza
2014-01-13 12:30
Jag hoppas verkligen på Ribery idag. Jag förstår inte varför vissa ser ner på honom. Han har speeden, passningarna, gör en hel del mål, kan försvara, spelintelligent och kreativ. När dem slog Chelsea i ESC så gick allt igenom Ribery. Pga Messis och Barcelonas dominans har vissa spelare fått stå i skymundan. Ribery är en av dem.
Barcelona Acrobat
2014-01-13 11:55
Alltså om Messi vinner ikväll så är det fel. Det ska inte gå att vinna med den skadefrånvaro han har haft. I sådana fall tappar priset sin betydelse om ni frågar mig. Messis fyra guldbollar har varit välförtjänta, men i år tycket jag att Ribery ska vinna. Däremot hade det varit lite roligt att se hans besvikelse om Ronaldo vinner, eftersom jag är emot alla dessa uttalanden från Riberys sida om hur grym han är och hur mycket han förtjänar priset. Det gäller dock även Ronaldo, med sin kampanj liknande den vid ett presidentval i USA. Det blir win-win-situation. En av dem blir förkrossad.
Barcelona Júnior.
2014-01-13 11:49
Tycker man kan dra väldigt bra paralleller mellan Ribery och Iniesta. Rent poängmässigt sticker de inte ut som andra spelare i båda lagen men bidrar väldigt mycket i själva spelet. Följer man inte Bayern så kan det vara svårt att inse att han egentligen är motorn i maskineriet, lite samma sak med Iniesta.

Tvättäkta Culé
2014-01-13 11:29
@Barcelonistas:
"Ribéry stack verkligen inte ut i Bayerns lag" "Han var en i mängden" Ursäkta men det hade varit väldigt intressant att höra hur du har kommit fram till den slutsatsen? Ribéry är INTE en målmaskin i första hand utan den som skall vara kreatören bakom Bayerns offensiv. Inte så märkligt varför 40% av Bayerns mål går via just fransmannen enligt statistik från Octos som publicerades i fotbollsmagasinet FourFourTwos juni/juli-utgåva? Anmärkningsvärt bland Ballon d'Or kandidaterna är otroligt jävla jobb som Ribéry lägger ner i försvarsspelet till skillnad från Ronaldo som lunkar när motståndarna har bollen och ändå är Bayerns mest tongivande spelare. Det speglas även i *trumvirvel* kall och hård fakta som syns i länktipset. Och då har inte jag ens nämnt hans poängskörd (som är rätt framgångsrikt) samt individuella priserna som han har samlat på sig hittills... Är så otroligt jävla trött på att vissa försöker förminska fransmannens prestationer för Bayern som verkligen stack ut i ett självspelande piano under året 2013. -- Då Messi har missat en hel del matcher under hösten. vilket kan påverka statistiken för hans del, så har jag utelämnat argentinaren i hela min argumentation och enbart jämfört mellan CR7 och fransmannen. Tämligen rätt logiskt att den sistnämnde skall vinna...
Barcelona Diar Shekha
2014-01-13 11:07
Leo y Cesc Jag tror att det där vara bara ett löst rykte från Twitter. Finns inga bra källor på det. ------ Cristiano Ronaldo är en välförtjänt vinnare, det går inte att ge den till Messi när han har varit skadad 3-4 månader. Nya tag nästa år!
Barcelona Leo y Cesc
2014-01-13 11:05
Det som är intressant är hur det läckte uppgifter den 1.a dec om att Messi var vinnaren, efter att dom förlängde så har väl FIFA ringt och bett folk ändra sina röster. Detta kommer bli ett pris Ronaldo kommer skämmas över att han vunnit när han insett vilket fusk som legat bakom detta.
Barcelona Leo y Cesc
2014-01-13 11:02
@AgenciaNews: Exclusiva AgenciaNews: Resultado votación premio de mejor Entrenador del año: 1/Jupp Heynckes 2/Luiz Felipe Scolari 3/Vicente del Bosque Här har ni vinnaren av bästa manliga tränare.
Jeffson
2014-01-13 10:59
Och en sista grej...
Om Ribery vill vinna tack vare sina titlar så borde för fan Dante gå före som vann fler titlar förra året. Så det där argumentet haltar kraftigt.
Barcelona Dinho the artist
2014-01-13 10:51
Barcelonistas
Haha, tänka sig men jag håller med dig!:)
Barcelona Andresito
2014-01-13 10:50
Vinner Ronaldo så är det helt klart att Messi vann innan omröstningen öppnades igen. Ronaldo hade inte medverkat på galan om han vetat att han inte vinner, hans familj osv kommer vara där, Ronaldo vet att han kommer vinna. Detta handlar mest om FIFA, som vill att priset fortfarande ska betyda något, och då måste världens bästa spelare vara där, men eftersom Ronaldo är en oerhört dålig förlorare så måste han veta att han tar hem priset för att åka dit. När de säger "Cristiano Ronaldo" kan jag tänka mig en leendes Messi som klappar. Och visst, Ronaldo har bidragit med mer än Messi detta kalenderåret, men när Messi väl har spelat så har han inte visat någon nedåtgående utvecklingskurva från förra säsongen. Messi är fortfarande planetens bästa, fattar inte hur det kan vara så svårt att inse det. Med det sagt så vill jag även tillägga att Suárez gjort både fler mål och assists än CR och Leo i ligan denna säsongen, haha. Tvivlar dock på att han kommer hålla det snittet säsongen ut
Barcelona knoxxx
2014-01-13 10:46
Ronaldo vinner guldbollen. Punkt.

Du kan inte gå skadad/halvskadad i tre-fyra månader och vinna den. Så enkelt är det. Och vinner Riberý så tänker jag aldrig mer ens diskutera det där priset längre.
Barcelona Diar Shekha
2014-01-13 10:18
Är det någon som vet något angående Marc Barca och Montoya's Kontrakt? Verkar ju vara stendött.. Men å andra sidan är det Zubi, det tog 4-5 månader för honom att förnya Andres Iniesta's(den lojalaste) kontrakt så får väl hoppas att de har förnyat innan 30 juni bara!
Jeffson
2014-01-13 10:07
Ok, om man lägger alla skämt och gliringar åt sidan så håller jag faktiskt med Barcelonistas på en viss punkt. Ronaldo förtjänar faktiskt guldbollen år 2013. Jag tycker att Messi är betydligt bättre fotbollsspelare än Ronaldo. Och att man tituleras som "världens bästa" efter att man vinner Guldbollen gör det enkelt att blanda det ihop det lite. Men år 2013 där Messi har varit skadad ca 3 av 9 spelmånader och därmed faktiskt inte bidrar ett skit på planen en tredjedel av säsongen, ja en sån säsong går Ronaldo om han har ett bra år faktiskt om Messi. Och ett bra år har han haft. Men vi har ju redan facit på vem som vinner den när båda är friska. Det är bara att kolla bakåt och förmodligen framåt också. Och om Ronaldo likt sina lagkamrater har en oproportionerligt stor tendens att mättas så lär han dala ganska omgående efter att kunna lägga ut en facebookbild med en nykammad guldboll i handen. Jag kan tänka mig en reklamkampanj utan dess like, trots att det var året då Messi gick skadad och röstningen öppnades igen han vann den. ...OM han nu vinner (vilket jag är 99 på) Det snackas för övrigt lite i Mordor om Messis ansiktsuttryck när Ronaldo reser på sig (fast vem kan snacka emot dom egentligen? dom pratar ju av egen erfarenhet). Men tänk vad som skulle kunna med Ronaldos ansikte om Messi skulle gå och vinna igen hahahaha om man nu tyckte att förra årets var priceless hahaha Kram på er cules!
Barcelona knoxxx
2014-01-13 10:05
Har följt Mönchengladbach ett par matcher nu för att få en glimt av hur Ter Stegen är som målvakt (utöver de otaliga youtubeklipp som finns tillgängliga).

Marc André visar på en imponerande stor rutin för sin ålder (21), samtidigt som det är en av de mest reflexstarka keepers jag sett.

Det har, under de matcherna jag följt honom, inte bjudits på så mycket spel med fötterna. Laget spelar helt enkelt inte en sådan fotboll. Däremot verkar han vara en riktig ledartyp därbak och har redan nosat på lagkaptensbindeln.

Lär han sig spanska fort och bra så ska det inte vara några större problem att skola in honom med andra ord. Och om ett par år så skulle jag vara förvånad om han inte är ett fast namn på topp 3: världens bästa målvakter-listan.
Annons: