/spanien/barcelona/forum/582.aspx/spanien/barcelona/forum/582.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Kröjff
2016-11-08 22:22
Min första reflektion när jag läste den artikel som jag bifogade länktips i mitt förra inlägg och som inleddes med att begreppet "Tiki Taka" ursprungligen beskriver ett meningslöst passande (typ "bolltrillande"), var att det måste ha varit just den gamla innebörden som Pep G åsyftade när han vid ett tillfälle påstod sig avsky Tiki Taka, under sin tid som tränare i Tyskland. För den Tiki Taka som sedan dess blivit intimt förknippad med Peps "filosofi", var allt annat än något meningslöst bolltrillande spelarna emellan.Tvärtom var det en ytterst utstuderad tillika genomtänkt spelmodell, baserad på intrikat passningsspel utifrån ett tillslag. Och allt som oftast utförd i form av s k trianglar, som syftade till att alltid erbjuda bollmottagaren minst två passningsalternativ, innan nya positioner och ytor intogs, som i sin tur tillförsäkrade en kontinuerlig rörelse. Syftet handlade i hög grad om att få motståndarna att förr eller senare begå det misstag, som man i handbollskretsar har fått för vana att kalla räknefel. Eller så har jag kanske inte fattat någonting. Ty matematik har aldrig varit min starka sida, utan snarare den svagaste av dem alla. Syftet med detta inlägg är hur som helst att försöka få igång en diskussion, som den aktuella artikeln inbjuder till. D v s om man är det minsta intresserad av att förstå Barcelonas sätt att spela fotboll, vad som skiljer det idag från "förut" och varför det har förändrats så märkbart, på relativt kort tid. Och varför Enriques trippelvinnande koncept precis som Pep Guardiolas tidigare, nu delvis tycks ha nått vägs ände. Och det vore ju upplyftande om vi för en gång skull alla kunde inrikta oss på att åtminstone försöka finna den största gemensamma nämnaren forummedlemmar emellan, istället för leta minsta lilla fel hos varandra i en prestigefylld polemik, som bara brukar bidra till en viss bitterhet hos somliga. En bra början kan vara att läsa den aktuella artikeln för den som eventuellt inte ansett det vara mödan värt att göra så, eftersom det var just jag som rekommenderade densamma. Ty den är inte "antilucho" om nu någon trodde det. Den tar inte ställning, utan reflekterar runt varför utvecklingen kommit att se ut som den gör. Och den slutar med en fundering istället för ett färdigt svar. Den lämnar med andra ord utrymme för en diskussion, som i bästa fall kanske kan lära oss något nytt, om det vi redan trodde oss veta med all säkerhet. Men med det sagt, så analyser i all ära, fotboll går visserligen ut på att göra mål och vinna. Men vi bör inte glömma bort att det också rör sig om underhållning . Ibland är det helt enkelt så att åsikter går isär, för att vi inte gillar samma saker. Och då är det inte längre en fråga om rätt eller fel, utan rör sig snarare om det vi brukar kalla för tycke och smak. Länktipset är detsamma som förut, så ni som läst artikeln kan redan innehållet.
Barcelona yeezus
2016-11-08 21:58
Vet inte om någon har nämnt det men Toni Kroos blir borta i 2-3 månader och missar således El Clasico mot oss
Barcelona Blaugrana91
2016-11-08 21:47
[QUOTE=El Pistolero #9]Neymar's new contract will allow him to earn €16M without variables. Barcelona will receive dividends from his marketing gains. [sport] De najs. [/QUOTE] Mycket bra av klubben att utnyttja Neymars kommersiella status, må vara så Real jobbar men det är rätt väg att gå i det här läget.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Iniesta70
2016-11-08 21:01
El Pistolero Paco borde ju åtminstone fått speltid mot Granada...det hade ju trots allt kunnat sluta med en avstängning för Suarez . Nu blev det ju ingen avstängning , men man kan ju aldrig riktig lita på Suarez. Vem , vet Paco kanske hade blixtrat till och dragit din en balja , det om nåt hade betytt mycket för Paco och hans fortsatta äventyr . Nu lär han ju få spela mot Malaga...inte i matchform...dåligt självförtroende....tyngd av press....nåja, jag tror på grabben. Räknar med islossning för både honom och laget....men vänta nu...efter landslags uppehåll....puh ! Har rabblat den frasen ett par gånger nu....Alaves....Nej! Nu jäklar ska jag inte ha några negativa tankar! Nu tror jag det vänder spelmässigt...eller jag menar , jag ska inte ha några förhoppningar ...eh. Nja , nu tar vi dom... Eller ... Låter jag velig? Obeslutsam? Som jag inte vet vilken fot jag ska stå på? Prova kolla på Barca i 90 min denna säsong! :)
Barcelona El Pistolero #9
2016-11-08 20:42
Neymar's new contract will allow him to earn €16M without variables. Barcelona will receive dividends from his marketing gains. [sport] De najs.
Barcelona Iniesta70
2016-11-08 19:56
Angående D Suarez så var jag väldigt skeptisk i början.
När han fick chansen från start så kändes det som han spelade med hela världens tyng över sina axlar , tänkte för mycket , bolltapp , felbeslut , ja inget gick hans väg , förutom raka vägen till bänken.

Sen fick jag upp ögonen av hans potential under några inhopp i matcher som redan var avgjorda eller vi inte kunde va sämre i .
När det inte fanns "något att förlora" fick jag se hans rätta jag. Lite klassiskt "skit samma" mentalitet , då klev han ur junior skorna .
Ungefär som mot Sevilla. Hopplös i första. Blivande startman i andra.
Man måste se det lite ur deras perspektiv .
Att få en andra chans i klubben , man kostar dyra pengar , nytt spelsystem , världsstjärnor på samma planhalva.
Att våga dribbla istället för att passa Messi .
Att våga byta kant till en framstormande Roberto istället för att passa Neymar som står och viftar vilt.
Att våga tro att man faktiskt är värd tröjan man bär.....

Nu är det upp till Lucho att visa förtroende , att våga låta D Suarez vara blek nån match utan att börjat tokrotera så alla snart har spelat på mittfältet förutom materialaren och Lucho himself.
För att D Suarez kommer ha dippar , det kan ni lita på !

Sergio Roberto har ju folk börjat tvivla på igen.
Har ni intel lärt er nåt från förra gången ni tvivlade på honom?
Han är skolad som mittfältare sen barnsben .
Han har spelat en handfull matcher som högerback.
Han spelar på den högsta nivån som finns inom sin idrott , som högerback i Barcelona!
Är han en fullt utvecklad världshögerback? Nix, inte än...
Han lär sig mycket av de matcher han spelat , de misstag han gjort ...det hör till.

Tänk på hur backlinjen sett ut under denna säsong , olika , halvtaskig , svajig.
Och där sliter han upp och ner...i ett disharmoniskt Barca som inte hittat sin rätta identitet...och ni förväntar er stordåd varje match. Kom igen!

Tålamod med dessa ynglingar...tålamod så kommer det betala sig.
Barcelona Iniesta70
2016-11-08 19:23
Bosketts

Gillar var du placerat Roberto i din framtida elva:)

Är även nyfiken på din åsikt av den gångna , turbulenta veckan som varit.
Med tanke på var du placerar Roberto i framtiden och baserat på dina tidigare
Inlägg som jag läst här på forumet så är jag innerligt nyfiken på din åsikt.

Mina förhoppningar är stora , men känn ingen press.....

Vet att du skrev några kloka ord under nån "debatt" angående Maskens vara eller icke vara , du nämnde även ett par visdomens ord när jag var skeptisk till både Rafinha och D Suarez framtid i klubben....och ju mer jag ser dessa grabbar
Ju klokare verkar dina ord.

Men som sagt var , känn ingen press ...men jag är nyfiken.
2016-11-08 16:50
[QUOTE=Fuerza]Man köper inte anfallare för så mycket pengar när man har Suarez. Vore bättre att satsa halva beloppet på en erfaren spelare som inte behöver känna pressen. Alcacer är knappast en komplett spelare och han har förmodligen ingen framtid i klubben om två-tre säsonger. [/QUOTE] Jo man kan göra det om man har en plan för det, men hittills känns det som pengar kastade i sjön. Alcacer är en bra spelare, dock kan han inte få 10 min att spela varannan vecka. T ex kunde han blivit inbytt mot Sevilla på slutet, mot City på slutet men icke...
Barcelona Fuerza
2016-11-08 16:28
@El Pistolero #9:

Man köper inte anfallare för så mycket pengar när man har Suarez. Vore bättre att satsa halva beloppet på en erfaren spelare som inte behöver känna pressen. Alcacer är knappast en komplett spelare och han har förmodligen ingen framtid i klubben om två-tre säsonger.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-11-08 16:22
@Illusionista:

Hehehehe Den var riktig bra!

Hehehehe, vem gjorde den?
Barcelona Kröjff
2016-11-08 16:14
Kan en närbild på en synbart bekymrad och märkbart fundersam Luis Enrique under rubriken "Is Tiki Taka the Answer", möjligen locka någon till läsning? Ja i så fall är det bara att trycka på bifogad länk, för att få ta del av en analys av sakernas tillstånd. Med den som utgångspunkt, går det sen kanske att få till stånd en intressant och saklig diskussion; d v s om nu den rätta viljan finns att reflektera utanför respektive "box". Eller "läger" som det brukar heta härinne, när det råder delade speluppfattningar å vissa avfärdar meningsmotståndare eller oliktänkande kort och gott som "haters".
2016-11-08 15:29
Seriöst. 40M på en anfallare o vi använder honom knappt. Förstår mig inte på det?!
Barcelona Junta Dimision
2016-11-08 15:18
@Shanghai:

Ja men Aduriz och Diego Costa är ju med i truppen, så vad är det du klagar på? Paco ska absolut inte gå före Morata i dagsläget i.om. att han bara har spelat 271 minuter sammanlagt och dessutom inte ens gjort mål.
Barcelona Illusionista
2016-11-08 14:32
Ganska bra gjord måste jag säga.
Barcelona Katalano
2016-11-08 14:25
@Shanghai:
Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg. Den kritik han fick berodde ju på första halvleken som du skriver, och den kritiken förtjänade han eftersom han spelade dåligt, men det gjorde övriga laget också och de förtjänar lika mycket kritik. Han spelade riktigt bra i andra halvlek och jag har inte sett någon kritik mot honom angående andra halvleken. Som sagt, kritiken han fick i frösta halvlek var befogad även om han lyfte sig i andra halvlek.
Barcelona Shanghai
2016-11-08 14:24
@Junta Dimision:

Du har Diego Costa som du nämnde är en bättre spelare (ändå blev han inte uttagen till EM), Du har en Aduriz som blir bara bättre och bättre ju äldre han blir. Paco är en annan lirare, ändå tar man ett träben som borrar huvudet och springer.

Barcelona Junta Dimision
2016-11-08 14:14
@Shanghai:

Hur är det konstigt att Morata tas ut? Killen startade alla matcher i EM för Spanien och har dessutom levererat hyfsat bra i Real i år även om han inte har varit förstavalet för dem. Diego Costa är ändå den som startar för Spanien i anfallet nuförtiden.
Barcelona Barca4life98
2016-11-08 14:03
Bosketts Absolut, helt klart en intressant elva det där. Undrar om Sydkoreanerna och han den där Xavi Simmons kommer att vara aktuella då? Jag tror att Dybala kommer hamna hos oss i framtiden. Magkänslan säger det.
Barcelona Bosketts
2016-11-08 13:52
@Barca4life98:

Det är väl förhoppningen. Xavi skulle i mina ögon kunna ordna upp mittfältet, som på senare dagar blivit lite för tafatt och stillastående. Inget ont sagt om Lucho, som bidragit till ett rakare och betydligt mer effektivt anfallsspel, men det är ju på mittfältets bekostnad en aning.

Sanningen är ju också den att vi har en väldigt talangfull och ung trupp. Om 4-5 år är många av dessa i sin bästa ålder, rent fotbollsmässigt. Och om de stannat kvar kommer kan vi komma att ha ett riktigt bra lag. Om man bara kunde få in en tränare som tror lite mer på La Masia (min enda kritik gentemot Lucho egentligen), så hittar vi dessutom tillbaka till våra rötter. Xavi skulle med enkelhet kunna vara den tränaren...

Ter Stegen
Palencia - Umtiti - Pique - Alba
Roberto - Busquets - Denis
Rafinha - Paco/Munir - Neymar

En bänk/rotation skulle kunna se ut någonting som denna:

Alena
Marlon
Digne
Samper
Gomes
Barcelona Shanghai
2016-11-08 13:36
Intressant att man här i första halvlek sågade ihjäl Denis enda ner till fotknölarna. Att han var valpig och sämsta värvningen etc. Killen bevisade dessa kritiker i andra halvlek att han är fabulös mittfältare. Till och med Xavi och Iniesta hyllade honom. Tyvärr har vi vissa fans som är kräsna eller så tror de att det är FIFA.
Barcelona Shanghai
2016-11-08 13:33
Helt absurt att man tar med nötter till spanska landslaget. Nötter som Lucas Vazquez, Nacho och Isco som inte rosat marknaden och varit petad länge förutom de senaste 2-3 veckorna blir uttagna. Glömde även den usle Morata. Den enda som håller klass är Carvajal. Nåja, jag hoppas att Katalonien blir självständiga.
Barcelona Barca4life98
2016-11-08 13:22
neymar JR Undrar hur vår startelva ser ut om 4-5 år ungefär? Då kan det vara dags för Xavi att bli tränare för att jag tror att vi kommer att ha en annan tränare efter LE innan Xavi återvänder.
Barcelona neymar JR
2016-11-08 13:16
Denis Suarez: "Xavi was first to tell me that I would come back when I went to Sevilla. Whenever I see him he’s delighted that I returned." Xavi har redan börjat bygga sin trupp? ;)
Barcelona neymar JR
2016-11-08 12:56
Vi kan inte värva ytterligare en mittfältare utan att sälja en (Arda pga åldern).Gomes och denis sitter på en jävla potential, vi har inte haft någon tålamod med dom alls. Inne på sin fjärde månad i klubben, det kommer att ta tid. Dock så är iniesta, denis, rafinha och Gomes är liknade spelartyper men med olika spetskvaliteter. Dock så kan iniesta ta sig an xavi rollen klart tydligare. Ett mittfält med följande; . Busken Iniesta denis/gomes Hade varit kreativt, kontrollerande (förutsatt att iniesta och denis/gomes roller delas upp tydligt).
Barcelona L.A.M Nr 10
2016-11-08 12:37
Det är klart att vårt allra bästa mittfält fortfarande är ett av de bästa i världen. Dock är Iniesta såpass skadedrabbad att det blir svårt att räkna in honom när man pratar om vår ordinarie startelva. Utan Iniestas teknik och spelförståelse försämras vårt mittfält markant, och just därför ser jag det som i princip ett måste att värva in en ny nästa sommar.
Barcelona R85
2016-11-08 08:24
någon som har läst varför Marscherano inte vill bli intervjuad mera av spansk media ?
Barcelona neymar JR
2016-11-08 08:22
Det är oftast första touchen som sätter rakitic i skiten, passningsspelet och spelsinnet besitter han. Men med en halvtaskig första touch och långsamma fötter gör det svårare för honom. Däremot är jag besviken på att han inte använder sin högerfot till dom längre passningarna. Det är inte ofta vi slår dom diagonal bollarna längre, väldigt sällan vi hinner få ett övertag på ena kanten efter en snabb bollförflyttning från ena kanten till den andra.
Barcelona Gio Style
2016-11-08 04:01
@El Pistolero #9:
Självklart är det så. Rakitic är bättre lämpad för vårt nuvarande spel än vad Verratti är. Vore bara onödigt att värva in Verratti och skola om honom till ett centralt rivjärn, även om hans defensiva egenskaper är väldigt underskattade. Kommer en spelare som Verratti in så blir kanske defensiven lidande i teorin. Men anfaller vi med hela laget som vi gjort under Pep så är ett bolltapp inte lika ödestigert som det är nu. Då har vi närmre mellan dem olika lagdelarna och försvaret/övriga spelare kan sätta en ännu tidigare press och erövra boll högre upp på plan. Spelarna skulle i sånt fall ha närmre till närmsta motståndare om du förstår vad jag menar. För Xavis defensiv var ju inte nåt att hurra över och trots det kändes vi betydligt stabilare bakåt, i varje fall i mina ögon. Så summan av kardemumman är att Rakitic inte alls behöver ersättas eller petas så länge vi inte byter vår spelidé en aning.
2016-11-08 02:48
Gio style Skulle nog hävda att Rakitic behärskar det spelet mycket sämre än Busquets och Iniesta, men man kan ju vända på det och se vilka brister vi hade haft defensivt om vi haft Verratti istället för Rakitic i Luchos sätt att använda mittfältet. Vi har ju sett många gånger när Rakitic blivit utbytt eller inte spelat hur enkelt motståndaren rinner igenom på mittfältet, ett exempel är mot City när han blir utbytt. Jag ser hellre Verratti på vårt mittfält än Rakitic, men bara om spelet ska gå igenom mittfältet som back in the days istället för att de ska täcka ytor o bryta boll som nu, för där gör Rakitic det jävligt bra.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2016-11-08 02:39

Angående avstägningssituationen inför El clasico så är ju som bekant Suarez avstängd mot Malaga hemma, Där ser jag att paco får chansen från start tillsammans med Neymar och Messi, Vill inte att Neymar tar ett medvetet gult, Förutsatt att han inte får gult kort så startar Arda, Suarez, Och Messi mot sociedad. Neymar gör inhopp om det behövs. Sen kör vi MSN I el clasico.
Annons: