/spanien/barcelona/forum/581.aspx/spanien/barcelona/forum/581.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Reymar
2016-12-14 18:51
@Soko:

Tur och tur men i slutändan vann japanerna ganska komfortabelt mot "storfavoriten" med hela 3-0. Något värt att notera är att det var debut för den nya videoteknologi där domaren fick se repris på straffsituationen ända problemet är att spelaren som blev tacklad stod i en klar offsideposition.. Även vid repris lyckas domaren med att göra misstag. Syn och Iq test bör vara ett måste för varje domare för såhär kan vi inte ha det och då pratar jag i synnerhet om dom spanska domarna.
Barcelona Soko
2016-12-14 18:15
När lottas spanska cupen igen ?
Första matchen i ligan nästa år är mot Villareal den 8 januari.
Jag antar att man tre dagar innan har en cup match , om vi nu förstås tar sig vidare nästa onsdag mot Herlcules.
Barcelona Iniesta70
2016-12-14 18:08
Ta en titt på höjdpunkt av den här matchen. Jag var inte gammal när jag blev "fransos". Farsan är tysk. Frankrike vs västtyskland VM 82. Kan man missa en final på detta sätt och ändå gå vidare i livet. Själv har jag knappt kommit över förlusten ännu. Sen gjorde dom likadant VM 86...Fransoserna gjorde inte livet lättare där hemma. Bedöm också målvaktens agerande mot Battiston ca 1.30 in i klippet Borde ju fortfarande sitta inne för det påhoppet, blev bara inspark:)
Barcelona Soko
2016-12-14 17:58
@El Pistolero #9:

Rakitic är mer stabilt på mittfältet än både Gomes och Denis som dessutom är mer defensivt inriktad något vi behöver med tanke på att vi spelar med 8 anfallare och är sårbara i defensiven.
Barcelona JUSSI BJÖRLING
2016-12-14 17:00
@Thierry Henry:

Visst kan man argumentera för att han var en nyckelspelare i CL, men i EM? Come on...
Barcelona Thierry Henry
2016-12-14 16:53
@Lion24:

Helt rätt! Dags att släppa det nu! Ronaldo vann EM och cl. Dom 2 absolut största titlarna detta året. Han gjorde det som en nyckelspelare för både real och Portugal . Ja alla vet att Messi är snäppet bättre som spelare. Men detta året har Ronaldo lett sina lag till större titlar och det är det fotboll går ut på. Allt annat än att Ronaldo vunnit balon D or hade vart trams. Det va välförtjänt. Messi kasta blrtskn lilla chans när hans Argentina föll i copa Amerika finalen
Barcelona El Pistolero #9
2016-12-14 16:53
Because Iniesta has returned, Luis Enrique will have to choose between Rakitic and Andre Gomes to start against Espanyol [sport] Rakitic ska inte vara nära startelvan så som han spelat denna säsong. Ska stå mellan Denis o Gomes imo.
Postat via SvenskaFans-appen
2016-12-14 16:49
[QUOTE=Kom tillbaka Xavi ]Pistolero Fast för att vara ärliga så skulle det vara minst 5 minuter tillägg i den matchen. Bara för att Ramos frågar domaren så betyder det inte att domaren inte hade redan bestämt sig för att det ska vara 5 minuter. Angående Real Madrids "tur" så tycker jag det är trams egentligen. Vi har fått chansen att sätta dit Zidanes Real Madrid 2 gånger på hemmaplan men misslyckats. Vi kan bara skylla oss själva. Det går inte att komma ifrån det faktum att Zidane spelat typ 10 stora matcher mot dom bästa lagen i Europa men bara förlorat en. Han har inte några speciella tricks, han har bara tryckt in en grym vinnarinställning i laget.. Vilket är inte så konstigt då han var en lika stor vinnare själv. Sen så hade Real vunnit VM för klubblag vilket lag dom hade än mött. Nacional förlorade 0-3 mot ett jävla skitlag. Vad hade inte Real gjort mot dom? Man har tur i ett par matcher. Inte i 35 matcher. [/QUOTE] Du tycker Zidane har imponerat som tränare för RM och jag tycker inte det. Låt oss undvika att kladda ner forumet om Zidane o RM.
Barcelona Kom tillbaka Xavi
2016-12-14 15:29
Pistolero Fast för att vara ärliga så skulle det vara minst 5 minuter tillägg i den matchen. Bara för att Ramos frågar domaren så betyder det inte att domaren inte hade redan bestämt sig för att det ska vara 5 minuter. Angående Real Madrids "tur" så tycker jag det är trams egentligen. Vi har fått chansen att sätta dit Zidanes Real Madrid 2 gånger på hemmaplan men misslyckats. Vi kan bara skylla oss själva. Det går inte att komma ifrån det faktum att Zidane spelat typ 10 stora matcher mot dom bästa lagen i Europa men bara förlorat en. Han har inte några speciella tricks, han har bara tryckt in en grym vinnarinställning i laget.. Vilket är inte så konstigt då han var en lika stor vinnare själv. Sen så hade Real vunnit VM för klubblag vilket lag dom hade än mött. Nacional förlorade 0-3 mot ett jävla skitlag. Vad hade inte Real gjort mot dom? Man har tur i ett par matcher. Inte i 35 matcher.
Barcelona Lion24
2016-12-14 15:00
Om man frågar fotbollskunniga som inte tar något parti, så skulle 80-90% säga att Messi är den bästa fotbollsspelaren i världen. Nästan varenda professionell fotbollsspelare eller tränare som får frågan om vem som är bäst så svarar nästan varenda en Messi. Jag förstår inte den här diskussionen ''vissa folk håller Ronaldo högre''. När blev det här en diskussion? Efter att Cristiano vann Balon D'Or? Är det konstigt att han vann Guldbollen? Han vann de två tyngsta pokalerna 2016 så det är självklart att han skulle vinna. Behöver man vara den bästa spelaren för det? Absolut inte. Att vissa enbart kollar på Livescore och gör en bedömning utifrån det är självklart, jag förstår egentligen inte den här diskussionen som har kommit fram efter att Cristiano vann. För 80-90% är det inga som helst tvivel om vem som är bäst.

Den bästa kommer heller inte alltid att vara mest avgörande och vinna alla pokaler varje år. Inte heller alla individuella priser varje år. Bara för att någon röstade på Cristiano som Balon D'Or vinnare så behöver inte den journalisten eller vem det nu än kan vara tycka att Cristiano är en bättre spelare. Man bedömer förmodligen vilka pokaler spelaren har vunnit, hur han har spelat och så spelar marknadsföring också en mycket stor roll i det hela. Sanningen är att Champions League väger tyngre än La Liga och EM väger tyngre än spanska cupen. Återigen, jag förstår inte ens den här diskussionen helt allvarligt talat. Att Madrid sedan fick en *host* ''tursam'' lottning mot CL guldet är en helt annan fråga. Att Portugal slutar 3:a bakom lag som Island och Ungern, för att sedan vinna turneringen är också en helt annan fråga. Man ramlar och halkar på bananskal, saker och ting går din väg. Du behöver inte ha varit den bästa spelaren, men har du marknadsföring så går saker din väg.

Hur som helst, en mycket onödig diskussion som har ploppat fram efter Guldbollen. 80-90% vet vem som är bäst. Den bästa spelaren kommer heller inte att vinna alla kollektiva och individuella titlar varje år. En journalist behöver inte rösta på den spelaren han/hon tycker är den bästa fotbollsspelaren, utan den som helt enkelt har haft det bästa året vilket i det här fallet var Cristianos.
2016-12-14 14:41
Barcelona Soko
2016-12-14 14:36
Real fortsätter med att ha tur med allt och alla. Storfavoriten Nacional, mästarna från Sydamerika som alla såg i finalen mot Real torskade mot japanska Kashima där allt började med en omdiskuterad straff för japanerna, som nu ska möta Real i finalen. Real och Ronaldo kan minnas 2016 som ett gåva skänkt från ovan.
Barcelona neymar JR
2016-12-14 14:24
Vad kul med match snart, rakitic utanför elvan igen? Hade varit ok med det Hade helst velat se iniesta-busken-denis i derbyt, gomes har spelat rätt så mycket det senaste. Vågar man hoppas på att Neymar kan hitta något som liknar form igen efter den här välbehövliga vilan?
2016-12-14 14:11
2016-12-14 13:20
Precis som Katalano skrev så klockrent, så är den stora anledningen till att vissa folk håller Ronaldo högre än Messi att man helt enkelt kollar för lite på deras matcher och således blir lurar sig själva genom att kolla Livescore o får en felaktig bild av det hela. Men jag måste nog skylla på FIFA en hel del också, ja tv-spelet som spelas av de flesta fotbollsintresserade. På FIFA är Ronaldo överlägsen Messi, vilket gör att man lurar sig själv att Ronaldo är en lika grym spelare på riktigt som han är på FIFA. Det är bara att lyssna på alla populära FIFAspelare på Youtube. Majoriteten rankar Ronaldo högre än Messi. Vill gärna tro att om Messi hade varit överlägsen Ronaldo i FIFA (som han är på riktigt) så hade fler i världen tyckt att Messi är bättre.
Barcelona Kröjff
2016-12-14 12:09
Helt rätt (inget "nick"). Katalano hade helt rätt i sitt antagande att mitt inlägg igår vare sig riktade sig till honom eller Boskets. Jag respekterar dem båda som värdiga arvtagare till vem det än vara månde, förutom legenden "the cameroonians" och i viss mån även Xaviesta. Som visserligen vaknar till liv då och då, men verkar ha varvat ned ordentligt efter att ha tillfört forumet lysande inlägg på löpande band förut. Coach Pep likaså. Samt några till... Och Iniesta70 gjorde helt rätt att fortsätta skriva egna inlägg på sitt personliga sätt, istället för att läsa mitt återhållsamma primalskrik i förrgår en gång till. Som hade sitt ursprung i att en odräglig superdiva som bara befann sig på planen som segrare en enda gång under en hel EM- turnering under ordinarie tid (och då mot Wales) när Portugal vann till slut på grundval av sitt försvarsspel i allmänhet (och nu gör det ont) en suverän Pepé i synnerhet, fick priset som inte bara Portugals utan världens bäste. På basis av bl a just den titeln om jag har förstått dessa exklusivt utvalda och djupt involverade undersökande journalisters sätt att resonera sig fram till en värdig vinnare av den devalverade guldbollen, helt rätt. Sist men minst vill jag framhålla Barcadinho som i mina ögon skrev gårdagens allra bästa inlägg genom att bryta ned fotbollens beståndsdelar och utan krångliga språkliga svängningar hit och dit som tyvärr råkar vara mitt tvångsmässiga signum, för att sedan sammantaget fånga helheten i vad vårt intresse för fotboll i grunden borde handla om. Han fångade själva essensen i sporten om man så vill. Och gjorde det med en sällan skådad lätthet. Helt utan krusiduller som vore han en Messi vid tangenterna. Håller vi på att bli en klubb för inbördes beundran nu? Får verkligen inte hända. Så jag slutar med en travesti på en sedan länge föråldrad ursvensk hejaramsa: Heja Barca friskt humör, vi "hänger" härinne, helt utanför. Nej, nu tackar jag för mig då det är hög tid att återgå till att balansera på "arbetslinjen".....
Barcelona Katalano
2016-12-14 11:46
Smogen

Utan att själv ge mig in i diskussionen i sig så kan jag utifrån erfarenheter med personer som anser just detta berätta att det handlar om ignorans, kunskapsbrist och för lite information att dra egna slutsatser ifrån.

De flesta som tycker detta ser i genomsnitt 4 matcher per säsong med Barca resp. Real Madrid och då oftast i Champions League, ibland också El Classico. De ser inte det vi ser vecka ut och in som följer lagen och spelarna med stort intresse.

De tror att Ronaldo är samma spelare som han var 4-5 år sedan fortfarande. Att han inte bara gör mål utan att han är en dribbler och även bidrar till spelet i övrigt.

Det är inte svårare än så. När experterna i studion inte tar upp detta, kommentatorerna i matcherna inte själva har koll och tidningarna inte heller skriver något om det, så finns det inte en chans att påverka deras syn. De ser att Ronaldo gjorde X antal mål under en säsong och att han vann Champions league. De ser inte hur dåligt han spelar i övrigt och att statistiken inte visar att de flesta av målen kommer med bottenlag där han gör 4 mål på en match.

Det är frustrerande, jag vet. och jag kan ha denna diskussion med andra rent privat också. Men när det kommer till kritan så vet de inte riktigt vad de pratar om. De har för lite verktyg i lådan helt enkelt för att kunna ha en saklig diskussion och gissar mest.
Barcelona Nesto
2016-12-14 11:28
@ElRaval:

Att spela någon orgasmframkallande tiki-taka spel ligger väldigt lågt i prioritet hos Lucho, lägg därtill spelarmaterialet han föredrar så tror jag inte heller att Lucho kommer använda sig utan Samper.
Busquets hade väl knappats fått chansen om han inte redan var inskolad i första elvan när Enrique tog över.

Nej, jag hoppas innerligt på att Pep isf köper Samper, utvecklar honom till något mellanting mellan Xavi och Busquets för att vi sedan kan köpa tillbaka honom i framtiden.
Hellre detta scenario än att Sampers karriär rinner ut i händerna hos något low-table-team.
Barcelona Smogen
2016-12-14 11:25
Fasen, nu ger jag mig också in i det här. När man kollar på tex. hur Pique och Ramos spelar fotboll så kan jag förstå varför folk tycker Ramos är bättre, även om jag personligen inte håller med. När jag ser Bale och Neymar spela fotboll så kan jag förstå att många tycker Bale är bättre, även om jag inte håller med. Tittar jag på tex. Modric och Rakitic Tycker jag tom. själv att Modric är bäst. Men när jag tittar på Messi vs. Ronaldo så är det helt omöjligt för mig att förstå varför folk tycker Ronaldo är bäst. Jag fattar verkligen inte. Jag önskar jag visste, det hade liksom varit enklare då. Men vad är det folk ser som inte jag gör? Och förstå mig rätt, jag förstår varför folk tycker att Ronaldo är bättre än tex. Neymar, inget konstigt. Men jämfört med Messi? Fattar inte.
Barcelona Bosketts
2016-12-14 11:04
Kröjff

Jag är precis som de allra flesta härinne också frustrerad över hur en spelare som Messi inte kan vinna ett pris som världens främste, när man (även som neutral åskådare) med enkelhet kan se att han är bäst. Dessutom ser jag det som ett skämt att man "måste" vunnit något för att klassas som världens främste, även om man själv inte varit så delaktig i vinsten. Det är helt utom min förmåga att förstå detta. Att man alltså inte kan vara bäst om man inte spelar i ett lag som Barcelona, Real Madrid eller Bayern Munchen.

Men, det finns liksom ingen anledning för mig sitta och skriva detta åtta gånger per dag. Ni vet redan om det. Jag vet också precis hur du tycker i frågan om vem som är bäst av Messi och Ronaldo, och blir därför ointresserad av att läsa det ytterligare en gång. Däremot bjuder du alltid på nya nyanser och såpass välskrivna inlägg att det väcker något slags intresse hos mig.

Det jag stör mig på är ett par skribenter, som enbart loggar in när Ronaldo vunnit guldbollar eller smällt in ett hattrick mot Osasuna på hemmaplan, och sprider särskrivna oneliners om hur han gör 99% av sina mål på tap-ins.
Barcelona Iniesta70
2016-12-14 09:43
Barcadinho

När jag kräver en sorts hämnd likt "öga för öga" " tand för tand" i min blinda jakt på upprättelse för Messis stulna "guldboll" Med skygglappar på fortsätter jag jakten för rättvisa av "orättvisa" poängtapp mot ärkerivaler så sjunker jag t.o.m så lågt att jag försöker blanda in tomten i min personliga vendetta. Men du fick snabbt ner mina fötter på jorden igen med ett inlägg som genomsyrar ödmjukhet och allt vad " julen" egentligen handlar om. Du visar klass med ditt inlägg. Om nån kommer få något man önskat sig av tomten så lär du hamna överst på "snälla listan".
Själv är risken stor att "Grinchen" lämnar en säck med kol med mitt namn på.
Nåja, jag har ju tio dagar på mig att lära av ditt inlägg, men det är svårt att lära gamla hundar sitta...men du har i alla fall fått mig att ta fram fåtöljen.

Superbusques

Va kan man säga? Tack. Måste ju tillägga att du har bra smak...:)
2016-12-14 09:06
Alcacer: "I was calm, I didn't surrender and in the end the work has paid off." Man kan tro att han näta i en avgörande CL-match :P Nä men skämt åsido, bra att han fått göra första målet som hämma honom en del.
Barcelona ElRaval
2016-12-14 07:43
Samper vill ju troligtvis återvända för lån.

Han har inget hos oss att göra i mina ögon om han inte kan slå in sig i Granada..

Tror inte han är någon favorit hos Lucho heller. Hoppas på en ny utlåning.
Barcelona ElRaval
2016-12-14 07:40
@Soko:

Hmm. Ingen av dessa spelare har förtjänat en enda röst i mina ögon. Varför ska dessa spelare på någon röst när spelare som Messi finns att rösta på?
Barcelona Soko
2016-12-13 23:47
Ni kommer ihåg pojken i Afghanistan med Messi påsen ? Han fick träffa Messi idag i Qatar.
Barcelona Katalano
2016-12-13 22:57
Vilken härlig läsning att komma tillbaka till forumet nu på kvällen och se, Iniesta70, Kröjff och Barcadinho. Med mitt tidigare inlägg Kröjff, så var du ej inräknad bland den typ av supporter som jag riktade inlägget mot, men det vet du nog om också även om du ville kommentera det. Du tar dig allt som oftast tiden att skriva genomtänkta inlägg med en lite annan vinkel än många andra och det berikar forumet, även de gånger då du tar dig an det ämne som i annat fall är jobbigt att läsa för mycket om. Dags att sova, är utmattad efter en korpenmatch och har inte rört mig så mycket sedan... Ja, när jag tänker efter så är det nog sedan förra matchen, förra vintern. Åldern och bristen på kondition gör att det känns som att jag just gett allt i en CL final i fotboll, även om jag själv spelade en helt annan sport. God natt
Barcelona Soko
2016-12-13 22:25
Hela världen skrattar åt guldbollen som France fotboll delade .
Nämligen fick 11 spelare som var nominersde inte en enda röst !!
Iniesta
Modric
Ramos
Aguero
De Bryne
Higuain
Koke
Muller
Neuer
Godin
Dybala
Payet

Hjärntvättade journalister .

.
Barcelona Barcadinho.
2016-12-13 22:12
Tja, det finns så mycket kommersiellt, image, kändisskap, pengar, madia, upptäckta o icke upptäckta skandaler, mutor, uppgjorda matcher. märkliga beslut, orimliga lottningar, spel bakom, personer som styr. Där det finns pengar finns smuts.
Det gör så att man knappt bryr sig om det s k fotbollsmaskineriet.
Inte ens titlar o persolinga titlar är helt nödvändiga.

Min lösning på situationen, tvunget för jag älskar sporten, är att bryta sönder hela den enorma pyramiden till sin minsta beståndsdelar. Det som återstår efter det är att njuta av en match i taget. Försöka hitta fina saker i matchen i sig, samma sak när jag tittar på andra lag. Njuta av en bra match, en bra spelare, en bra aktion. Gör man det så blir man sällan besviken på exampelvis Messi, han är briljant på att göra mig glad o nöjd. Guldboll el inte.
Bra matcher o aktioner av laget, med el utan titlar. För Barca i sin högsta nivå kan paralisera mig, fortfarande, även den här säsongen.
Vissa här tycker att ligan är meninglöst o intressant, att bara CL gäller. Denna syn är för smalt för min smak. Finns nästan alltid godisbitar i varje match, stora el små. Ibland blir det dåligt o man är besviken, men då är det med allt. Det är bara att svära, lägga sig o vänta till nästa match.
Barcelona SUPERBUSQUETS
2016-12-13 21:33
Inesta70 Kan inte sluta läsa något som du har skrivit, du är riktigt jävla bra. :D
Barcelona Iniesta70
2016-12-13 21:27
Ja, själv satt jag här och höll på med min "önskelista" innan Kröjff "avbröt" mig . Ja, jag för ju skylla mig själv när jag håller på med två saker samtidigt. Enligt en annan person som även rankas högre i " hierarkin" under detta gemensamma tak så bör jag knappt hålla mig till en sak om jag ska lyckas slutföra den. Men en "önskelista" till tomten vill man ju gärna hinna få iväg i tid. Så, vad önskar man sig, en man som "har allt" ? Snälla barn, fred på jorden, god hälsa och friskhet åt familjen,? Visst, vi säger väl det, den gamla klyschan har ungefär samma betydelse som den "feta lögnen" man brukar dra för chefen under ett medarbetarsamtal: "Vad jag vill ha ut av det här jobbet? Åh , en harmonisk arbetsplats där vi alla kan växa tillsammans..Sure , " Ge mig en fetare lönecheck din snåle fan"! Skulle man vilja säga samtidigt som man gnisslar sina "Denevit" vita tänder. Nåja, har jag ens varit snäll? Tja, själv tycker jag att jag varit en exemplarisk "unge" . Frågar ni min bättre hälft så tycker hon nog att jag mest betett mig som en "unge". Jag har fått "dataförbud", jag har brutit mot " dataförbudet". Jag har fått alkoholförbud, jag har brutit mot alkoholförbudet. Men "dataförbudet" håller jag forumet som ansvarig för, jag menar, om dom får vara ute och leka efter elva så vill väl jag också vara ute och leka efter elva? Eller hur? Alkoholen håller jag, ja, de flesta vet vem eller vilka jag håller alkoholen ansvarig för. Inte Iniesta och inte Messi...resten får ni räkna ut själva. Okej, vad önskar jag mig på riktigt, jag menar inte den där officiella önskelistan utan den där RIKTIGA listan. Ni vet, den där lite barnförbjudna listan man aldrig visade morsan när man var femton. Den där listan när man önskade att "Stina" skulle glida fram till dig i plugget och fråga "chans" på dig inför hela skolan. Nja, lite mer barnförbjudet önskade jag mig nog men vi stannar vid den verisionen. Nej, nu kommer vi till själva fotbollsbiten. Nu tror ni alla att jag önskar mig skadefria spelare, reklamfria tröjor, en ny styrelse. Nej, inget sånt skit. Jag önskar mig en älskarin....nej, fy tusan fel önskelista. Jag önskar mig nåt elakare. Jag önskar att Ramos står och räknar matcher han avgjort i 93:e minuten och hur han än dividerar och multiplicerar och adderar så räcker inte målen till. Vi blir mästare i ligan, Jag önskar mig ett avgörande mål på huvudet av Umtiti i den 93:e minuten i Champions league som skickar Madrid låååångt ut ur turneringen. Framförallt så önskar jag mig att VI torkar flinet från en viss spelares "fejs" med en parad i Kataloniens huvudstad där vi firar trippeln i tiki takans tecken. Kom igen tomten, om jag får det så lovar jag att vara riktigt snäll nästa år. Jag tror jag talar för hela forumet. Vi kommer vara snälla hela året, i alla fall till nästa match....
Annons: