/spanien/barcelona/forum/5790.aspx/spanien/barcelona/forum/5790.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Diar Shekha
2014-01-12 14:53
Mönchengladbach-Besiktas 18:30 - Träningsmatch! Det finns en stor chans att Ter Stegen lirar. Njut! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:39
Xavi ska ju definitivt vara kvar hos oss inget snack om den saken han håller länge ännu hans inhopp som han gjort under vissa matcher har ju totalt förändrat matchbilden för oss.

Han har ju ett lugn som ingen annan besitter möjligtvis Busquets och Iniesta då...men med han på planen lugnar de flesta andra ned sig inte minst slutar de löpa... nej skämt åsido de har alltid en spelare de kan ge bollen.

Jag jämför honom med Giggs i United och ser honom gärna stanna länge även om det bara kommer vara med inhopp på slutet.Svårare för tex Puyol att göra samma sak då hans position i mittlåset är så utsatt.
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:35
Jag är så glad över att Alba är tillbaka i laget vilket match han gjorde igår riktigt vass åt båda hållen.

Alves var ju bara en skugga av sitt forna jag.

Det gör mig inget att Alves är avstängd nästa match då Montoya åter får chansen från start förmodligen om inte Adriano får spela.

Tycker det är riktigt bra att både Montoya och S.Roberto verkligen får chanserna och en hel del förtroende från Tata speciellt på sistone.

Kolla bara bytet i tunga matchen mot Atletico vem hade inte bytt in Song istället mot nickstarka och fysiska Madridlaget?

Vad gör Tata jo han byter in Roberto som mäter 177 centimerter i strumplästen... Det kallas att bygga upp en spelare och frågan är ju hur Song resonerar.

Svårt att se Song stanna nästa år om Roberto får fortsatt många minuter och att vi kanske plockar hem totalliraren Rafinha. Samper står ju på tur nu också.

Skulle inte förvåna mig om man får se Samper en hel del redan nästa år i a-laget.

Normalt sett får man ju minst två år i b-laget och flyttas inte upp förrens man är en dominant spelare likt Deulofeu eller Rafinha.

Samper har ju redan blivit det under första året i b-laget och är spelaren som är mest given av alla!

Barcelona Gabriel
2014-01-12 14:32
Om Xavi lämnar blir jag otroligt besviken då jag alltid förväntat mig att han ska avsluta sin karriär hos oss. Han kanske känner själv att han inte är samma spelare som innan och håller på att tappa sin startplats, men om det nu är så att han inte klarar av att bli en bänkspelare istället så blir jag besviken.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-01-12 14:30
Det ryktas starkt att Xavi är på väg till NY Red Bulls. Jag skulle bli förkrossad om han valde att lämna nu. Visst han har gått ner sig från sin galna form 08/09-10/11, men han är verkligen inte slut. Xavi är och förblir en viktig spelare för oss, även om han inte alltid slår genomskärare som Fabregas eller Messi. Däremot ska man börja spekulera i om han fortfarande ska starta varenda match och istället låta exempelvis Fabregas ta mer ansvar.
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:24
Årets lag kan bara Pique och Messi komma med i då de var de enda som var uttagna.

Lite tunnare än vanligt kan man lugnt säga.

Dags för lite storstädning till nästa år då Tata får bestämma köpen till nästa sommar ut med det gamla och in med det nya...
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:20
B-laget har sedan Eusebio tagit över alltid varit dåliga i slutskedet av matcherna tyvärr.

Bagnack hade ju en mindre bra dag på jobbet för några veckor sedan som resulterade i ett par tappade mål men jag hoppas verkligen han tas till nåder igen för han är ju framtiden i vår backlinje och inte en spelare som Illie.

En Mascherano lösning som om möjligt funkar ännu sämre.

Kul är ju också att en av nyförvärven vi gjorde i somras i målvakten Ortola verkligen tagit sin chans medans Masip varit skadad.

Ortola var ju när vi värvade honom rätt ordinarie u-20 målvakt men sedan han kom till oss har han inte direkt fått chansen att visa upp sig förrens nu.

Ortola är ju mycket bättre än Oier och kommer nog bli tredjemålvakt inom kort.

Om vi lyckas hålla oss kvar i andradivisionen nästa år kommer det se riktigt kul ut på målvaktsfronten då jag tror att Ondoa äntligen flyttas upp då.

Ter Stegen som förstamålvakt i a-laget och Ondoa i b-laget mumma säger jag bara.
Carles Puyol El Gran Capitan
2014-01-12 14:17
Vet någon hur många av våra spelare som kan komma med i världselvan imorgon? Och vilka i så fall
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 14:12
Deulofeu (Barcelona) Måste tacka för dina inlägg om b-laget! Du har sån jäkla koll och jag själv brukar kolla många av deras matcher men jag står inte ut med eusubio så det har blivit lite mindre av den varan:P Nieto och Roman är två äckligt själviska yttrar! Man har sett så många gånger då dom kunde ha slagit en passning som hade lett till en giftig målchans men istället väljer dom att dribbla! Hade matcherna varit 80 minuter långa så hade vi legat bra till, för så fort b-laget har passerat den gränsen så släpper dom altid in ett eller flera mål. Dom är totalt värdelösa på att låsa en match men det är ju inte helt och håller deras fel. Dom har ju den sämste fotbollstränaren i historien.
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:12
Luke Shaw är ju som en ung Ramos som kommer spela i landslaget i minst 10 år så jag tycker City gör helt rätt.

Klart det är mycket pengar men knappast någon chansning enligt mig.Shaw har alla attribut för att bli en världsback bra är han redan.

Han gör sin andra säsong i PL har gjort 43 matcher och är 185 cm lång ett bra köp helt klart men kanske 200 miljoner för mycket...
Barcelona Deulofeu
2014-01-12 14:07
Kl 17 idag möter Barca b Hercules och det är mycket som talar för att det kommer bli en intressant drabbning.

Barca B har endast en poäng ovanför nedflyttningsstrecket och möter Hercules som är det formstarkaste laget i hela andradivisionen.

De har bla tre raka vinster.

Finns en del positivt med b-laget just nu Grimaldo närmar sig spel ochförmodligen får han ett par minuter nästa vecka.Eusebio har äntligen fattat att högerspringaren Nieto inte levererar och det ryktas om en startplats för Traore.

Bara det gör det värt att kolla på matchen.Sanabria är inte uttagen.

Jag tippar följande startelva

Suarez--------Dongou---------Traore

--------Espinosa--------Bedia----------

------------------Samper-----------------

Planas-------Illie--------S.Gomez---Patric

------------------Ortola------------------------

Barca har två raka hemmamatcher och sedan två raka bortamatcher mot tufft motstånd så de måste verkligen vinna nu!

I B-laget är främst tre spelare formstarka enligt min mening

Bedia B-laget Motta given i laget och har ett lugn och en fin vänsterdoja många bara kan drömma om.

Samper mini Busquets alltid helt magisk måste få några minuter i a-laget snart?

Denis Suare har börjat leverera sedan han flyttades upp i anfallet under egoisten Romans frånvaro.

Jag tror för en gångs skull att Dongou kommer få lite hjälp från kanterna så han äntligen får göra lite mål det vore viktigt nu när Sanabria nästan har lämnat oss!

Heja B-laget!
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 14:03
Andresito (Barcelona) City lär ju vara villiga att punga ut såna stora summor så varför inte mjölka det så mycket som möjligt! Snacka om att den spelaren kostar typ lika mycket som Yaya gjorde när dom värvade honom haha! Minns inte exakta summan så jag kan faktiskt vara ute och cykla nu :P Vi kan ju iaf konstatera att city inte kommer att vara lika överjävliga att få hål på som Atletico var igår, oavsett om kompany spelar eller ej. Gäller att ha koll på negredo, Navas ovh Toure! Man ska inte ge Toure utrymme att börja springa på för då är han som ett jävla tåg och ingen vill stå i vägen då haha
Barcelona Andresito
2014-01-12 13:58
LeoMessi

Han har varit ordinarie i PL i nästan två säsonger, absolut en av de största engelska talangerna och det är precis vad City behöver pga reglerna i CL - engelsmän.

Sen har ju Southampton allt i egna händer, precis som Spurs hade med Bale, priset kommer vara onödigt högt just eftersom att de vet att köparen har pengar.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 13:23
Sägs att man city är villiga att betala 320 miljoner kr för Southamptons ytterback Luke Shaw! En jäkla hög summa för en 18-årig ytterback så jag antar att han är något utöver det vanliga. Då slår han Dani Alves rekord, han kostade 315 miljoner.
Barcelona BarcaLaliga
2014-01-12 11:35
Hittade intressant statistik på Whoscored som jag jämförde förra säsongens bortamöte med.

2012/2013: Atletico 77% Aerial Success 23% Barcelona
2013/2014: Atletico 48% Aerial Success 52% Barcelona

Tror ni det endast beror på Tata eller hur kan skillnaden blivit så stor?
Barcelona the cameroonians
2014-01-12 11:09
Tittar man på lite stats från igår ser man att våra ytterbackar och Xavi var de som hade flest bolltouchar.

Xavi kom "bara" upp i 89% är det gäller passningar som hittade rätt adress, för att vi skulle kunnat kontrollera matchen hade den siffran behövt vara 94-95%.
Iniesta kom i 92% innan han fick kliva av, hade han fått fortsätta är jag övertygad om att vi hade kunnat kontrollera OCH vinna matchen.

Ska man fortsätta prata om Xavi så är det så klart inte bara hans fel att matchbilden blev böljande. Flertalet gånger märktrs det att han inte ville sätta bollen framåt för att i stället lugna ner det, men spelarna (med Martinos krav på rakare spel) satte iväg i offensiva löpningar direkt och sen tappades bollen efter några sekunder i en dribbling eller liknande.

Känns lite som att Xavi inte är helt bekväm med "motsatta" orders helt enkelt. Det är ju så att om man ska punktera en buss måste man spela lite rakare och ta de chanser till omställningar som finns. Detta i kontrast till att behålla bollen och diktera rytmen är en balans som uppenbarligen är svår för Xavi att hantera, det tar alldeles för lång tid innan han tar besluten, och då blir det oftast något halvdant.

Med det sagt så vet vi ju alla vad han kan prestera och att säga att han är slut är kanske att ta i. Snarare är han föremål för fotbollens utveckling där han en gång var två steg före själv men nu har hämtats in. Ingenting onormalt alltså.
Barcelona Tatinho
2014-01-12 05:32
Var några "fotbolls" fans som pratade om hur dålig Xavi är och han endast slår sidledspassningar, men denna killen fick verkligen tyst på dem men otrolig bra beskrivning av Xavi spelstil. (Vet att man inte får klistra in men kände att detta var så väl skrivet och bra formulerat så jag var tvungen att dela med mig till er)
I notice someone here has been bashing Xavi probably because he does not suit his own idea of a midfielder. During the Ronaldinho Henry Ronaldo Kaka etc era, passing was not the main focus of people. People loved players who are skillful, fast, strong, and good goal scorers. Xavi made people realize the beauty of passing the ball(not saying it never existed as i have seen Ronaldinho's beautiful passes and others), but what i mean is world-wide appreciation. During my years of watching football, i have noticed that strictly CM''s have never really gotten the praise until Xavi's time. Most midfielders whose names have been mentioned among the greatest were mostly attacking midfielders or had attacking attributes even though they play CM. This particular dude further emphasized, that Xavi has no shot, skill, defensive attribute. After reading his comments below, i think its safe to assume his type of midfielders are ones with attacking qualities such as Zidane, Ronaldinho, Scholes, Ozil, Gotze, Ribery, Iniesta, and so on.. Since he is a Madrid fan, i can't expect much since he's used to his team buying AM's or DM's mostly. Someone like him won't appreciate Sergio Busquet either. Statistically, Ozil made more assist than any Barcelona midfielder. My own bias belief is that it's easier to make assist as an AM whose closer to the strikers than CM. There is one thing Xavi has that very few can boast of such quality, and that's keeping calm even when pressured.He's fright level is lower than majority of players. You might not appreciate Xavi, but he's important to we Barcelona fans and the team. Why should Xavi make split-passes? when even pedro, song, sanchez, sergio roberto can all make them not to say the like of messi, fabregas, iniesta and busquet.. His side passes are to control the game tempo. He has left the art for others to do, taking on the less-loved role aka sideways passing that people love to talk about. Watch some videos maybe it will help to analyze better. He's no Zidane, but he made just passing the ball famous.
Barcelona Tatinho
2014-01-12 05:13
@LeoMessi:

Håller med dig till 100 % där. Kommer inte ihåg vilken match det var men Xavi började på bänken. Matchen var låst men så fort Xavi kom in så hände något, vi fick mer kontroll i mitten vilket skapade mycker fler chanser och vi vann.
Barcelona ElTriplete
2014-01-12 03:45
Försvaret var väldigt bra idag, likt matchen mot Real och andra matcher vi sett den här säsongen! Siffrorna ljuger inte. 19 insläppta på 30 i alla turneringar är väldigt bra! Mittfältet svek idag dock. Väldigt mycket slarv och det var inte alls den bästa prestationen vi kunde se. Därav får 0-0 ses som ett fullt godkänt resultat. Nu börjar andra halvan av ligasäsongen!
Barcelona Messooo
2014-01-12 03:30
Highlights HD
Länktips: goo.gl/XLswRb
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 01:44
Tycker att xavi har varit som bäst när han har fått börja på bänken och sedan bytts in för att ändra matchbilden. Det är som att han kan analysera bättre när han får se matchen och vet vad som ska göras sen när han får komma in.
Barcelona Diar Shekha
2014-01-12 01:28
Det verkar som att Xavi och New York Red Bulls börjar bli mer seriös.. DiMarzio skrev det på Twitter och man kan läsa om det på hans hemsida som är på engelska.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 01:24
Sen Tata tog över så har vi blivit mycket bättre på att klara av ett böljande spel. Och vi har blivit bättre på att försvara oss mot kontringar. Tycker ändå att mittfältet var dåligt idag, tycker inte att Messi och Neymar fick speciellt mycket att jobba med och dom få gångerna Messi fick bollen så hände det genast något! Backlinjen var bra idag och Alves var den svaga länken. I mittfältet måste jag tyvärr säga att Busi inte var sig lik. Han kladdade alldeles för mycket på bollen och slarvade, inte likt honom. Men alla får som sagt ha en svacka.
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-01-12 01:20
Både mot Real Madrid och Atlético Madrid har vårt försvarsspel varit på en riktigt hög nivå, det känns oerhört bra. Tata har lärt laget att försvara som ett lag.
Barcelona Neymessi
2014-01-12 01:13
"Messi won more take-ons (4) than players on the both sides even though he played one half.Piqué and Mascherano had one hundred percent tackle success rate.Jordi Alba and Piqué had the most clearances during the match.Messi still had more shots than anyone else (3) from Barça side. Piqué is second (1).Piqué named MOTM by Sport and Squawka"
Barcelona Bästelona
2014-01-12 00:54
Nåja, vi HADE Thiago... Han var i mina ögon Xavis arvtagare. Dessutom hade han lite extra kvalitéer som inte Xavi hade.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 00:16
Capitan \(^.^)/ (Barcelona) Precis, och han är exakt en sån spelartyp vi saknar just nu på mittfältet! En som är stark och snabb och har tekniken och spelförståelsen för att kombinera med dom andra på mittfältet. Man kan aldrig ersätta Xavi, det man kan göra är att anpassa spelet istället, vi har ändå alltid kontrollen på mittfältet.
Corro Cnorro
2014-01-12 00:12
Capitan fast nu snackar jag om en helt annan spelartyp än Rafinha, ett rivhjärn med fotbollshjärna på mittfältet, dvs ingen snidare eller trollkarl. Tror en sådan lär behövas ute i Europa för Barcelona snarast och även i större matcher i La Liga. Dessutom så kan man förmodligen aldrig ersätta en spelare som Xavi med en så ung och färsk spelare som Rafinha, tro mig.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-01-12 00:11
LeoMessi

Och det är det som gör att man älskar Rafinha. Elegans, fin teknik och bra spelförståelse i all ära... men när man ser en spelare ge 100% för laget varje match är det en fröjd att skåda! Rafinha, å andra sidan, har lyckats kombinera alla dessa egenskaperna och det gör honom till en nästintill felfri spelare. När jag såg honom spela alldeles orädd mot självaste Real Madrid på bortaplan och dominerade som om han gjort detta flera gånger om, visste jag att han har det där lilla extra.
Barcelona Neymessi
2014-01-12 00:04
Härlig bild :)
Annons: