/spanien/barcelona/forum/5779.aspx/spanien/barcelona/forum/5779.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Andresito
2014-01-12 13:58
LeoMessi

Han har varit ordinarie i PL i nästan två säsonger, absolut en av de största engelska talangerna och det är precis vad City behöver pga reglerna i CL - engelsmän.

Sen har ju Southampton allt i egna händer, precis som Spurs hade med Bale, priset kommer vara onödigt högt just eftersom att de vet att köparen har pengar.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 13:23
Sägs att man city är villiga att betala 320 miljoner kr för Southamptons ytterback Luke Shaw! En jäkla hög summa för en 18-årig ytterback så jag antar att han är något utöver det vanliga. Då slår han Dani Alves rekord, han kostade 315 miljoner.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona BarcaLaliga
2014-01-12 11:35
Hittade intressant statistik på Whoscored som jag jämförde förra säsongens bortamöte med.

2012/2013: Atletico 77% Aerial Success 23% Barcelona
2013/2014: Atletico 48% Aerial Success 52% Barcelona

Tror ni det endast beror på Tata eller hur kan skillnaden blivit så stor?
Barcelona the cameroonians
2014-01-12 11:09
Tittar man på lite stats från igår ser man att våra ytterbackar och Xavi var de som hade flest bolltouchar.

Xavi kom "bara" upp i 89% är det gäller passningar som hittade rätt adress, för att vi skulle kunnat kontrollera matchen hade den siffran behövt vara 94-95%.
Iniesta kom i 92% innan han fick kliva av, hade han fått fortsätta är jag övertygad om att vi hade kunnat kontrollera OCH vinna matchen.

Ska man fortsätta prata om Xavi så är det så klart inte bara hans fel att matchbilden blev böljande. Flertalet gånger märktrs det att han inte ville sätta bollen framåt för att i stället lugna ner det, men spelarna (med Martinos krav på rakare spel) satte iväg i offensiva löpningar direkt och sen tappades bollen efter några sekunder i en dribbling eller liknande.

Känns lite som att Xavi inte är helt bekväm med "motsatta" orders helt enkelt. Det är ju så att om man ska punktera en buss måste man spela lite rakare och ta de chanser till omställningar som finns. Detta i kontrast till att behålla bollen och diktera rytmen är en balans som uppenbarligen är svår för Xavi att hantera, det tar alldeles för lång tid innan han tar besluten, och då blir det oftast något halvdant.

Med det sagt så vet vi ju alla vad han kan prestera och att säga att han är slut är kanske att ta i. Snarare är han föremål för fotbollens utveckling där han en gång var två steg före själv men nu har hämtats in. Ingenting onormalt alltså.
Barcelona Tatinho
2014-01-12 05:32
Var några "fotbolls" fans som pratade om hur dålig Xavi är och han endast slår sidledspassningar, men denna killen fick verkligen tyst på dem men otrolig bra beskrivning av Xavi spelstil. (Vet att man inte får klistra in men kände att detta var så väl skrivet och bra formulerat så jag var tvungen att dela med mig till er)
I notice someone here has been bashing Xavi probably because he does not suit his own idea of a midfielder. During the Ronaldinho Henry Ronaldo Kaka etc era, passing was not the main focus of people. People loved players who are skillful, fast, strong, and good goal scorers. Xavi made people realize the beauty of passing the ball(not saying it never existed as i have seen Ronaldinho's beautiful passes and others), but what i mean is world-wide appreciation. During my years of watching football, i have noticed that strictly CM''s have never really gotten the praise until Xavi's time. Most midfielders whose names have been mentioned among the greatest were mostly attacking midfielders or had attacking attributes even though they play CM. This particular dude further emphasized, that Xavi has no shot, skill, defensive attribute. After reading his comments below, i think its safe to assume his type of midfielders are ones with attacking qualities such as Zidane, Ronaldinho, Scholes, Ozil, Gotze, Ribery, Iniesta, and so on.. Since he is a Madrid fan, i can't expect much since he's used to his team buying AM's or DM's mostly. Someone like him won't appreciate Sergio Busquet either. Statistically, Ozil made more assist than any Barcelona midfielder. My own bias belief is that it's easier to make assist as an AM whose closer to the strikers than CM. There is one thing Xavi has that very few can boast of such quality, and that's keeping calm even when pressured.He's fright level is lower than majority of players. You might not appreciate Xavi, but he's important to we Barcelona fans and the team. Why should Xavi make split-passes? when even pedro, song, sanchez, sergio roberto can all make them not to say the like of messi, fabregas, iniesta and busquet.. His side passes are to control the game tempo. He has left the art for others to do, taking on the less-loved role aka sideways passing that people love to talk about. Watch some videos maybe it will help to analyze better. He's no Zidane, but he made just passing the ball famous.
Barcelona Tatinho
2014-01-12 05:13
@LeoMessi:

Håller med dig till 100 % där. Kommer inte ihåg vilken match det var men Xavi började på bänken. Matchen var låst men så fort Xavi kom in så hände något, vi fick mer kontroll i mitten vilket skapade mycker fler chanser och vi vann.
Barcelona ElTriplete
2014-01-12 03:45
Försvaret var väldigt bra idag, likt matchen mot Real och andra matcher vi sett den här säsongen! Siffrorna ljuger inte. 19 insläppta på 30 i alla turneringar är väldigt bra! Mittfältet svek idag dock. Väldigt mycket slarv och det var inte alls den bästa prestationen vi kunde se. Därav får 0-0 ses som ett fullt godkänt resultat. Nu börjar andra halvan av ligasäsongen!
Barcelona Messooo
2014-01-12 03:30
Highlights HD
Länktips: goo.gl/XLswRb
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 01:44
Tycker att xavi har varit som bäst när han har fått börja på bänken och sedan bytts in för att ändra matchbilden. Det är som att han kan analysera bättre när han får se matchen och vet vad som ska göras sen när han får komma in.
Barcelona Diar Shekha
2014-01-12 01:28
Det verkar som att Xavi och New York Red Bulls börjar bli mer seriös.. DiMarzio skrev det på Twitter och man kan läsa om det på hans hemsida som är på engelska.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 01:24
Sen Tata tog över så har vi blivit mycket bättre på att klara av ett böljande spel. Och vi har blivit bättre på att försvara oss mot kontringar. Tycker ändå att mittfältet var dåligt idag, tycker inte att Messi och Neymar fick speciellt mycket att jobba med och dom få gångerna Messi fick bollen så hände det genast något! Backlinjen var bra idag och Alves var den svaga länken. I mittfältet måste jag tyvärr säga att Busi inte var sig lik. Han kladdade alldeles för mycket på bollen och slarvade, inte likt honom. Men alla får som sagt ha en svacka.
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-01-12 01:20
Både mot Real Madrid och Atlético Madrid har vårt försvarsspel varit på en riktigt hög nivå, det känns oerhört bra. Tata har lärt laget att försvara som ett lag.
Barcelona Neymessi
2014-01-12 01:13
"Messi won more take-ons (4) than players on the both sides even though he played one half.Piqué and Mascherano had one hundred percent tackle success rate.Jordi Alba and Piqué had the most clearances during the match.Messi still had more shots than anyone else (3) from Barça side. Piqué is second (1).Piqué named MOTM by Sport and Squawka"
Barcelona Bästelona
2014-01-12 00:54
Nåja, vi HADE Thiago... Han var i mina ögon Xavis arvtagare. Dessutom hade han lite extra kvalitéer som inte Xavi hade.
Barcelona LeoMessi
2014-01-12 00:16
Capitan \(^.^)/ (Barcelona) Precis, och han är exakt en sån spelartyp vi saknar just nu på mittfältet! En som är stark och snabb och har tekniken och spelförståelsen för att kombinera med dom andra på mittfältet. Man kan aldrig ersätta Xavi, det man kan göra är att anpassa spelet istället, vi har ändå alltid kontrollen på mittfältet.
Corro Cnorro
2014-01-12 00:12
Capitan fast nu snackar jag om en helt annan spelartyp än Rafinha, ett rivhjärn med fotbollshjärna på mittfältet, dvs ingen snidare eller trollkarl. Tror en sådan lär behövas ute i Europa för Barcelona snarast och även i större matcher i La Liga. Dessutom så kan man förmodligen aldrig ersätta en spelare som Xavi med en så ung och färsk spelare som Rafinha, tro mig.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-01-12 00:11
LeoMessi

Och det är det som gör att man älskar Rafinha. Elegans, fin teknik och bra spelförståelse i all ära... men när man ser en spelare ge 100% för laget varje match är det en fröjd att skåda! Rafinha, å andra sidan, har lyckats kombinera alla dessa egenskaperna och det gör honom till en nästintill felfri spelare. När jag såg honom spela alldeles orädd mot självaste Real Madrid på bortaplan och dominerade som om han gjort detta flera gånger om, visste jag att han har det där lilla extra.
Barcelona Neymessi
2014-01-12 00:04
Härlig bild :)
Barcelona LeoMessi
2014-01-11 23:57
Capitan \(^.^)/ (Barcelona) Alltid när jag kollar på Celtas matcher så får man höra hur grym rafinha är och hur story hot han är för motståndarna! Samtidigt som han krigar minst lika mycket i defensiven som pedro och Alexis gör! Han har en förmåga att ta sig förbi motspelaren och allt som saknad är rutin men det kommer! Dessutom så är han verkligen inte rädd för att trycka till motståndarna.
2014-01-11 23:54
Corro Cnorro Jag tror att Rafinha skulle kunna tillföra nästan allt som Vidal, Gundogan och Yaya kan, förutom rutin... Jag stör mig verkligen på att folk rabblar upp spelare som Gundogan, Vidal, Toure som skulle kosta oss en förmögenhet, när vi har en guldklimp som Rafinha. Han kan bli minst lika bra som de spelarna om ett par år och då kommer han inte ha kostat oss någonting. Lägg till att han dessutom kan spela på ALLA offensiva positioner och göra det med bravur. Om ni tycker att Thiago det bästa La Masia producerat de senaste 5 åren, kommer ni få extas när ni får se lillebrorsan Rafinha spela.
Corro Cnorro
2014-01-11 23:42
Jag hävdar bestämt med en dåres envishet att Xavi börjar ta slut, hans underbara passningsfot kommer alltid vara där det vet vi men han hänger inte med längre tråkigt nog. Det går alldeles för sakta och presspelet behöver vi inte ens diskutera, nog för att han börjar bli äldre men i det stora matcherna så är han i sin helhet ett nummer för kort.

Barcelona bör ersätta honom med en mer löpstark spelare som Yaya Toure, Vidal eller Gündogan dvs en box to boxsmittfältare men som ändå har en utomordentlig fotbollshjärna. Detta skulle underlätta både för Busquets och framförallt Iniesta, lägg därtill i ekvationen att den sistnämnda inte är lika rapp i steget han heller längre.

Lite kuriosa kan vi köra på också: en gång kom en journalist fram till Cruijff och frågade honom "du när ni jagar ett mål varför byter du alltid in en till bollvinnare på det centrala mittfältet och inte en till forward?" Cruijff svarade snabbt "för att göra mål måste man ha bollen först."
2014-01-11 23:36
Alves got his 5th yellow card in the Spanish league this season and is suspended for next weekend's game against Levante. ?#?fcblive?

Montoya får spela! Lika bra, då han i nuläget känns som en lite stabilare spelare.
Barcelona LeoMessi
2014-01-11 23:26
Kanske så att hans spärr upphävdes av svenskafans? Minns att jag fick mejla dom för några år sen och be dom ta bort en spärr som jag tyckte var felaktig.
Mod.
2014-01-11 23:24
Hur "Buga för Ronaldinho" lyckades komma tillbaka är ett mysterium. Det kan ibland hända att spärrarna upphävs av någon anledning. Hur som helst, nu är den tillbaka på trollet.

Bona nit.
Barcelona Abirey
2014-01-11 23:21
Haha har inte varit inne på fotbollskanalen på säkert 3 år. Bara bortkastad tid.
Barcelona Tatinho
2014-01-11 23:14
Helt seriöst vad är det för fel på Fotbollskanalen? Vad är det dem har emot Barcelona? En av deras artiklar lyder. Uppgifer: Ronaldo vinner Ballon dor - Messi rasande. Förstår att han blir arg, men herregud vad är det för källor FK använder sig av? Deras källor kommer alltså ifrån El Chiringuito, är ni seriösa? Jag förstår att dem får massor med "klick" när de smutskastar vår klubb men räcker det inte snart. Men sen så är ändå mitt eget fel som besöker den jävla skit sidan som man tror har en egen liten anti-barca kampanj mot oss. Bojkotta fotbollskanalen.se.
Barcelona Sir Alexis
2014-01-11 23:04
var en mycket svår match, atletico borta är aldrig lätt.. men ärligt talat fattar jag inte varför Tata spelar Fabregas som forward, man ser ju klart att det inte funkar match efter match. som "RonaldinhoGaucho!" sa så borde xavi bänkas då och då

Bosquets
Fabregas - Iniesta
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2014-01-11 22:56
@Carles Puyol El Gran Capitan:

Pratar du med dig själv nu? :P Ingen anklagar dig för troll, det sitter nog bara i bakhuvudet på dig. Men till ditt försvar så var det en jobbig match så kan förstå det :P
Barcelona RonaldinhoGaucho!
2014-01-11 22:54
ärlig talat så fattar jag inte varför xavi får spela längre.. han drar ner hela tempot och vi ser ut som Milan.. han kan inte spela längre vi kan inte låta han starta dessa stor matcher

flytta ner cesc så har vi neymar messi sanchez på top fan e problemet? jag kan inte vara den ända som ser att xavi inte duger i stormatcher längre
Barcelona the cameroonians
2014-01-11 22:42
Har varit ute på en 45 minuters powerwalk för att skaka av mig 0-0 matchen.

Det jag reflekterar mest över är hur mycket sämre vi blev i andra halvlek när Iniesta tvingades utgå. Vampyren har kanske inte varit så vass i vissa av de mindre matcherna, men han tar alltid sitt ansvar i de större till skillnad från exempelvis Xavi som mer och mer börjar likna upplagan 07/08 då han befann sig i skuggan konstant.

Annars var det rätt tydligt att Messi inte var intresserad av att ta emot bollen felvänd med risk för att få en brutal tackling bakifrån. Rättvänd visade han dock att han som vanligt är farlig. När han känner sig mer bekväm kommer vi se den rätta sidan, det handlar bara om tid och lite extra mod.

Cred annars till Piqué som var en jätte. Skulle gett plus till Masche också, men hans tackling på Arda kunde gett rött och det är därför jag inte gillar honom fullt så mycket som man (ibland) kanske borde.

En som inte kom in i matchen på ett bra sätt var Sergio som inte var bekväm med varken boll eller pressen från motståndarna. Normalt är han kylig, men idag var han hela tiden någon tiondels sekund sen i tanke och fötter. Förmodligen bara en tillfällig "svacka", å andra sidan var det en otacksam matchbild för en ensam pivote där bollarna allt som oftast gick över huvudet i stället för på marken.

Nu hoppas jag att många spelare får vila på onsdag mot Getafe i CdR. Bona Nit!
Annons: