/spanien/barcelona/forum/5737.aspx/spanien/barcelona/forum/5737.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-01-18 23:27
Petke (coach NY Red Bulls): "Xavi? You never know with Red Bull, but I don't think we're going to announce his signing next week." [mls]

Ingen verkar dementera något. Börjar verkligen bli orolig nu...
Barcelona DM1982
2014-01-18 23:25
Ha ha, sitter och kollar på Espanyolmatchen och det är samma tokiga fan som sitter och skriker åt laget ikväll som han gjorde när de mötte Alcorcon i veckan. Det är en kille som är helt tokig på laget hela tiden och skriker åt dem, skön kille.
Barcelona the cameroonians
2014-01-18 23:23
Acrobat

Det är svårt att spela en rakare fotboll (som i princip innebär ett mer böljande spel) med ett 4-3-3. Det är lätt att tro att "bara vi spelar rakare så gör vi fler mål" - men i praktiken handlar det om kvalitet och inte kvantitet.
Om motståndarna ger oss initiativet är det svårt att spela ett rakare spel, och vi har ingen klassisk 9:a att spela upp bollen på heller.

För att spela ännu rakare behövs förmodligen två defensiva mittfältare, annars kommer backlinjen att bli totalt utlämnad och då kommer det ramla in fler mål bakåt i stället - vilket är kontraproduktivt.

Nej, i mina ögon räcker det med det som Martino vill och delvis har infört;
Ett bättre presspel, inte vara rädda för att gå på omställningar när chanserna finns och sätta yttrarna brett i uppbyggnadsfasen.
Barcelona B-Guden
2014-01-18 23:22
@FCBlaugrana:

fast han heter faktiskt Rafael, Rafinha är ett artist namn, Rafael Alcântara do Nascimento
Barcelona LeoMessi
2014-01-18 23:17
FCBlaugrana (Barcelona) Dom kan inte ens namnet på spelare som spelare i högsta divisionen men dom kan rabla upp varenda startelva i championship.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ( Xaviesta )
2014-01-18 23:10
DM1982 Tack min vän! Brått lönar sig tydligen ;)
Jeffson
2014-01-18 23:08
the cameroonians

Fint skrivet. I mina ögon är det vad äkta supportskap handlar om, värderingar och en gedigen respekt för traditioner och historia. Jag håller helt med. Självklart vill jag att Barcelona ska vara i toppen alltid, men inte till vilket pris som helst.
Barcelona FCBlaugrana
2014-01-18 23:07
Kokar när kommentatorn på Cmore säger: "Den tidigare Barcelona-produkten Raffael". Till Rafinha?! Lite koll bör man väl ha t.ex vad han heter?
Barcelona Acrobat
2014-01-18 23:02
The cameroonians: Det handlar inte om att vi ska anpassa oss efter någon annan... snarare tvärtom! Storlagen i Europa vet hur man ska försvara sig mot oss i dagsläget. Om vi då spelar som de har tänkt sig (tiki taka) så har vi ju indirekt anpassat oss efter hur de vill att vi ska spela! Genom att bryta mönstret kommer även motståndarna att få tänka om. Självklart kan vi fortfarande vinna matcher mot de största i Europa, men det har mycket att göra med att vi har så fruktansvärt duktiga indiviuella spelare! Jag tror dock att vi hade kunnat bli ännu bättre om vi hade lyckats spela en rakare anfallsfotboll.
Barcelona DM1982
2014-01-18 22:58
@( Xaviesta ):

19:00
Barcelona the cameroonians
2014-01-18 22:56
Det är ofrånkomligt så att den typ av fotboll Barcelona spelar är den absolut svåraste att utföra - särskilt med tanke på hur det ser ut i dagens fotboll där fysiken värdesätts alltmer framför passningsspel och teknik.

Det är också därför många tror/vill att Barcelona ska anpassa sig efter alla andra i stället för att fortsätta tro på sin egen idé, en idé som för övrigt genomsyrat klubben sedan Cruyffs intåg då han införde 4-3-3 och totalfotbollen.

Och så är det ju, att ibland funkar det inte med tiki-takan just för att den kräver så mycket.
Men jag tar hellre en titellös säsong och fortsätter på inslagen väg (den vägen har ju varit rätt framgångsrik med Dream-team erorna som höjdpunkter) än att se en tränare som Mourinho med sin defensiva 4-2-3-1 taktik.

Jag är inte emot utveckling men det behöver inte betyda revolutionerande omvälvningar. Martino har gjort det bra hittills och kryddat spelidén med lite extra spice.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-18 22:41
Acrobat - tiki takan har knappast blivit sönderläst, problemet är snarare att våra spelare inte har klarat av att prestera på topp och då har tiki takan fått lida enormt. Vi spelar världens svåraste typ av fotboll, det är som en maskin där varje del av maskinen måste fungera. Från Busquets som är DM till anfallarna, det räcker att Iniesta inte presterar i en match så ser man vilken skillnad det blir. Presspelet,löpningarna, måste fungera i tiki takan om vi ska vinna cl. Laget måste dessutom nå sin högsta nivå oftare i stormatcherna.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-01-18 22:40
Brukar aldrig slänga upp såna här frågor men just nu har jag extremt brått och måste planera min morgondag innan jag sticker, någon som vet vilken tid matchen startar imorgon?
Barcelona Acrobat
2014-01-18 22:38
Hellre en tränare som får kritik för ett förlorat bollinnehav, men ändå vinner, än en tränare som får kritik efter en förlust. Om inte medlemmarna tycker detsamma så är klubben dödsdömd.
Barcelona Acrobat
2014-01-18 22:31
Att medlemmarna inte vill se en förändring är bara naivt och ett sätt att försöka leva kvar i det som har varit. Frågan är hur långt de är villiga att gå innan de inser att det är för sent? Sedan är det såklart inte bara att ändra spelstil över en natt... men man borde nog på allvar försöka börja lite redan nu. Neymar var ett jättebra köp just av den anledningen. Han är inte inskolad i tiki taka och vill gå mycket i djupet. Han sköter sig utmärkt, men hämmas lite av det sidledsspel som framförallt mittfältarna kör med. Skulle en spelare som Reus komma in i laget och som har lite samma djupledstänk, så skulle det vara en bra bit på vägen i att bli mer oförutsägbara igen... för individuellt är det inget snack om saken.. vi skulle kunna vara bäst i världen! Problemet är återigen att alla strolag vet exakt hur vi spelar och då skapar vi inte mycket framåt.
Barcelona Rambla~
2014-01-18 22:18
Tja, jag säger knappast emot dig. Fast det är lättare sagt än gjort. Tata Martino har ju redan fått en jävla massa kritik för att han faktiskt infört lite rakare spel i Barca. Kritiken var som störst när bollinnehavet förlorades i en match, trots att man vann matchen med 4-0 (mot Rayo).

Supportrarna och framför allt medlemmarna, då menar jag de som bor nere i Barcelona, håller kvar vid det gamla. De vill inte att det ska förändras för mycket. Lycka till med att övertyga dem om motsatsen och försöka införa ett mer rakare spel. De gillar det inte.
Barcelona FCBlaugrana
2014-01-18 22:17
Reus kan erbjuda bland annat fantastiska framspelning, rörlighet, djupledsspel, fantastiska frisparkar.
Barcelona Acrobat
2014-01-18 22:13
@Rambla~:
Tiki takan börjar bli sönderläst av storlagen ute i Europa och ska man se långsiktigt så måste man nog börja förnya sitt sätt att spela på. Sanningen svider, men den filosofi som varit så framgångsrik under många år börjar sjunga på sista refrängen. Xavi och Iniesta är inte 20 år längre. Enligt mig borde Barcelona stegvis börja spela en rakare typ av fotboll och då är en spelare som Reus en guldklimp! Jag vet att det är många här som inte håller med mig och som hellre vill se dem egna talangerna (t.ex Sergi Roberto) ta över. Givetvis ska dessa spelare också få plats i laget, men det måste förnyas på mittfältet om vi ska hålla de närmsta åren.
Barcelona Rambla~
2014-01-18 21:57
@Acrobat:
Ett rakare anfallsspel? Är du säker på det? Laget bygger ju spelet bakifrån och knappast från kanterna. Vi har redan spelare som är lämpade för ett rakare anfallsspel. Pedro, Alexis, Neymar och Tello. Trots det spelar Barca ändå först och främst possession-fotboll, ellar kalla det Tiki-Taka om du vill. Det är inte spelartypen på spelarna längst fram som bestämmer vårt spelsätt utan en sedan länge uttalad filosofi.
Barcelona Acrobat
2014-01-18 21:29
@Tvättäkta Culé:

Det är klart att vi har spelare som är svåra att konkurrera ut från startelvan, men Reus hade utan tvekan bidragit med ett betydligt rakare anfallsspel än det vi har idag. Det hade enbart varit positivt!
Barcelona BarcaLaliga
2014-01-18 20:40
Guardiola experimenterade verkligen i 3-0 förlusten som någon nämde. Laget: Neuer – Martinez, Dante, Boateng – Höjbjerg, Kroos - Shaqiri, Götze, Thiago, Alaba – Müller Alltså en trebackslinje, två defensiva mittfältare, fyra stycken framför där och en forward. Känns som det är så jag spelar på FM när man vill göra något galet, är nog bara Pep som kan göra något sånt, kanske var detta dock den sista gången med tanke på resultatet. Var det verkar så gick han över till en 4-backslinje efter 2-0 målet.
Barcelona Baronen
2014-01-18 20:39
Reus är helt fantastisk. Inte för att vi har något jättebehov av honom, men klart är att han skulle förstärka vårt lag. Milt uttryckt.
Barcelona Baronen
2014-01-18 20:39
Reus är helt fantastisk. Inte för att vi har något jättebehov av honom, men klart är att han skulle förstärka vårt lag. Milt uttryckt.
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-01-18 20:18
Reus känns väldigt överflödig när vi redan har spelare som Neymar, Alexis och Pedro.
Tvättäkta Culé
2014-01-18 20:17
Förövrigt så förlorade Bayern Munchen mot Red Bull Salzburg med 3-0!
Tvättäkta Culé
2014-01-18 20:17
@Acrobat:
Och vem skall Reus peta i startelvan?
Barcelona LeoMessi
2014-01-18 20:13
Kan någon förklara vad som gör Reus så otroligt bra? Vad kan han erbjuda som ingen av våra andra spelare kan? Vad är hans styrkor och svagheter? Jag har sett för lite av honom för att kunna ge en bedömning.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-01-18 20:09
Reus mot afellay plus pengar emellan? Om vi nu vill ha honom och för att tyskarna ens ska fundera på en försäljning, kanske detta vore en lösning. Afellay hade passat utmärkt i Dortmund tror jag.
Barcelona Acrobat
2014-01-18 20:03
Reus är en drömspelare! Hade han kommit till Barca så hade jag blivit överlycklig!
Barcelona FCBlaugrana
2014-01-18 20:00
Reus (Dortmund): "Ter Stegen could join Barça? I don't know, but I think Barça would be the perfect team for Marc, he's a super goalkeeper." Reus (Dortmund): "Barça rumours? Won't deny I feel flattered, but I'm focused on my club. At end of season, anything can happen" [via sport]
Annons: