/spanien/barcelona/forum/5736.aspx/spanien/barcelona/forum/5736.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2014-02-14 01:19
Blaugrana91 - bra sagt håller med dig i allt, tackar man nej till ett sådan erbjudande så är man helt enkelt dum i huvudet. lite reklam där donken får ha sitt M på PK och runt om i arenan för 70M Euro per år är ett galet erbjudande.
Barcelona The Octopus of Badia
2014-02-14 01:17
Att McDonald's skulle betala 70M euro årligen låter som ren och skär bullshit. Sådana höga summor skulle inte ens uppnås ifall deras logga fick synas på klubbtröjan samt betala för att få sponsra vår arena av ett byte till Camp McDonald's. Det tar nog inte lång tid förrän detta rykte officiellt har dementerats av klubben.
Barcelona Blaugrana91
2014-02-14 01:12
Slutligen måste jag säga att jag är tveksam till att hela den här grejen med McDonalds sponsringen stämmer, låter för bra för att vara sann tycker jag. Men det visar sig, men hoppas.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Blaugrana91
2014-02-14 01:07
Som jag har förstått så gäller McDonalds sponsringen enbart att dem får vissa upp sitt varumärke på klubbens PK och som reklam i arenan, dels på dem rörliga reklamplatserna men också på övriga platser. McDonalds har alltså INTE köp några namnrättigheter. Att vissa då här menar att Barca bör tacka nej till €70M årligen bara för att man tvingas se det berömda M:et på lite ställen i arenan får mig faktiskt att undra hur man tänker?? Är komiskt att många sitter här och skriker efter värvningar, men för att värva måste man ha pengar och med tanke på att vi är en klubb som ägs av medlemmar så har vi ingen rik shejk som kan pumpa in det, alltså måste vi hitta nya vägar och då är sponsorkontrakt bäst. Sen är det inte bara värvningar som kostar, tror folk att det är gratis att hålla igång La Masia? det kostar klubben hundratals miljoner kr att bedriva det, vi har samtidigt i princip sportvärldens högsta löner och har nyligen sjösatt ett arenaprojekt som går på €600M och utöver det finns massa mer som ska finansieras, skulder och lån t.ex. Säg mig hur skulle vi klara detta utan att se oss om efter andra sätt att dra in pengar? Ibland hade det varit intressant/eller skrämmande att se hur vissa här hade styrt Barca, att korkat tacka nej till viktiga pengar liksom.. Den här klubben hade nog tyvärr konkat då. Men visst om folk här skulle kunna tänka sig att sälja Messi, Iniesta, Neymar osv, dra ner på löner, bli ett mittenlag och inte vinna titlar så visst låt oss säga nej till sponsorer. Något säger mig att det här forumet inte hade gillat ovanstående exempel med tanke på hur det brukar se ut om vi "bara" vinner med 2-0..... Klubben gör helt rätt och detta är nödvändigt, jag är för fler sponsorkontrakt då det gynnar klubben ekonomiskt som i sin tur leder till bättre förutsättningar på alla plan. Tyvärr dagens sanning så som fotbollen ser ut idag, pengar är så viktigt.
Barcelona Blaugrana91
2014-02-14 00:01
*Mcdonalds
Barcelona Blaugrana91
2014-02-13 23:59
Men nu får ju vissa ge sig här. MC Donalds betalar alltså €70M årligen för att få synas på PK och i arenan. Bara att acceptera på en gång.
Barcelona Barcelonistas
2014-02-13 23:38
Real Madrid borde ju haft Coca Cola ZERO på sina tröjor den här säsongen med tanke på att man inte vann några titlar alls föra säsongen.

Roligt att folk skrattar åt Donken, när ens egen arena kanske ska bytta namn till Microsoft? haha.
Barcelona Bàckis
2014-02-13 23:17
Tacka vet jag FIFA 14, där man kan använda 1998-1999 tröjorna, spela på Camp Nou och man ser inte röken av varken Qatar Airways, Qatar Foundation eller Donken :)
Barcelona Neymessi
2014-02-13 22:45
Tycker ni att det skulle vara värt att Mcdonalds syns på våra tröjor OM det kunde innebära att biljettpriserna sänks så att lokalbefolkningen kan gå betydligt oftare och vi har fullsatta hemmamatcher med en grym stämning?
Barcelona Bästelona
2014-02-13 22:00
@Bästelona:
Gio Style! :) E: Fast jag är lika mycket emot Camp Nou McDonalds som att McDonalds sysn på tröjorna.
Barcelona Gio Style
2014-02-13 21:55
Bästelona
Jag gillar inte alls idén att sälja arenanamnet, nån måtta får det vara.
Men om nu McDonalds ska få finnas med på presskonferenser osv så ser jag inget fel med det. Vi har redan tagit det största steget genom att ha Qatar Fundation på tröjorna vilket dem flesta redan beklagat sig över, med all rätt.
Ser ingen anledning till att göra nån grej av ytterligare en sponsor.
Barcelona Bästelona
2014-02-13 21:50
@Gio Style:
Precis! Vi tar efter varenda klubb, vi ska inte ta efter någon, vi är unika. MQUC! E: Eller ja, vi var unika... E2: Sponsorer har jag inget emot, men sälj inte klubbens själ!
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-13 21:46
Gio Style Lägg även till att Tata fick "ärva" föregångarnas trupp och att Song redan var köpt när argentinaren anlände. Ska han helt plötsligt ta Mascherano, som spelat mittback ända sedan sin ankomst i stort sätt för flera år sen, och använda honom som pivote? Vad gör vi med en äverflödig, redan införskaffad Song då? Göra om samma misstag och skola om ännu en mittfältare till mittback och sedan gnälla tre säsonger framåt att han "suger"? Jag förstår inte varför vissa skriver ett inlägg utan att tänka och sedan bara slänga upp det sådär. Nedskräpning av cyberrymden..
Barcelona Gio Style
2014-02-13 21:38
Bästelona

Kan du utveckla varför du lägger dig med skam när Barca tar efter det precis varenda klubb i hela världen sysslar med, sponsorer.
Barcelona Gio Style
2014-02-13 21:34
För min del spelar det ingen roll om det är McDonalds som sponsrar eller Apple.
Om man ändå tagit beslutet att ha sponsorer så skiter jag fullständigt i vilka som sponsrar oss så länge de levererar pengar.
McDonalds kan ju knappast vara sämre än Qatar Fundation, eller?
Barcelona Gio Style
2014-02-13 21:23
Busquets har gjort 3 dåliga matcher dem senaste 4-5 åren och helt plötsligt är GUSTAVO av alla spelare bättre.
Busquets är fortfarande världens bästa på sin position tillsammans med Schweinsteiger. Guldfiskminne deluxe.

[Carles Puyol 5]
Hur är det Tatas fel att Masken används på fel position?
Pep körde stenhårt med honom där och under den perioden var faktiskt Mascherano bra i den positionen. Tito tog över och fortsatte med den traditionen och Tata hakar bara på det hans föregångare.
Vem vet hur mycket styrelsen håller igen Tatas idéer, har ju stått en del i Sport angående detta.
Hur som helst så är väl Tata den som har minst del i att Mascherano omskolats till mittback?
Barcelona Gabriel
2014-02-13 21:16
De värsta belackarna verkar ha fått för sig att begreppet "més que un club" står för en självgodhet - "mer än andra" när det i själva verket handlar om att för folket i Katalonien och Barcelona känna en viss samhörighet. Det viktiga är att förstå att "Més" inte handlar så mycket om själva fotbollen, utan om identiteten och historien. Fotbollen är bara ett sätt att marknadsföra det på. Uttrycket "més que un club" har inget att göra med att man ser sig själva som "bättre" än någon annan klubb, det är ett uttryck för folket i Katalonien gentemot klubben och vice versa för att man ska kunna känna en viss samhörighet.

Dessutom används "mes qué un club" för att klartydliga att FC Barcelona som klubb är framgångsrika i andra sporter än enbart fotboll då man har ett framgångsrikt handbollslag, basketlag och mycket mera.

Men visst går det inte att komma ifrån att stolta traditioner som ingen reklam på tröjorna stärkte mottot, men nu inte längre är en faktor. Det känns, ärligt talat, som att mottot tappar sin mening mer och mer för varje dag som går med den här styrelsen. Att acceptera reklam på tröjorna är en sak, men det grundar sig i mycket mer, jag funderar mycket kring vilka värderingar man som klubb har och vad man faktiskt går emot.

En sån sak som att lova en klubb legend som Abidal ett nytt kontrakt om han gör sig spelklar, men sedan sviker sitt ord. Det där är inte "mes que un club", samma kan sägas om Ricart som inte fick nytt kontrakt. Och vad hände egentligen med Pep, hade han lämnat om någon annan president satt vid rodret och inte Rosell. Man får tro vad man vill men jag tvekar på det?

Barcelona har blivit mer kommersiellt utanför Kataloniens gränser men det till ett pris, ett pris jag inte tycker det är värt. Man tappar alltför mycket av sin identitet och av det som gjorde att jag ansåg att Barça var mer speciell än någon annan klubb. I ärlighetens namn så tycker jag inte det längre. Barcelona är som vilken annan klubb som helst.

Jag köper inte längre "mes que un club" mottot på samma sätt som jag gjorde tidigare. Det enda som stärker mottot är katalanernas känsla för samhörighet till klubben som grundar sig på det spanska inbördeskriget, men det är inget JAG som är född och uppfostrad i sverige (trots en spansk fader) kan ta del utav.

För mig var "mes que un club" en fråga om principer, värderingar och en syn på hur en medmänniska ska bete sig mot den andre, inte bara sportsliga framgångar och siffror på ett papper.

Synd.
Barcelona Bästelona
2014-02-13 21:13
@Barcelonistas:

Fantastiskt klipp! Och det är därför vi inte ska låta Qatar, McDonalds, eller något annat få förstöra det FC Barcelona har byggt upp. Men det verkar inte många fatta och du är en av dom. Pengar i all ära, men när jag ska sova, lägger mig hellre på marken med stolthet än på en säng med skam.
Barcelona Barcelonistas
2014-02-13 20:49
Bästelona - vi kommer alltid att vara Mes que un club några sponsorer här och där gör inget. Det är bara tillfälligt för att få ihop ekonomin,

Länktips, den här klubben är unik, Real kommer aldrig att vara i närheten av det här.
Barcelona Smogen
2014-02-13 20:34
Enkos och klubbens själ då? Mes Que un Club" har alltid betytt något, men på senare år har det mer blivi en urvattnad slogan utan innebörd.
Barcelona enkos
2014-02-13 20:32
Oavsett vilken reklam det handlar om så är det Barcelonas tröja och klubbens namn som är viktiga och det kan ingen ändra på...
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2014-02-13 20:30
enkos Då borde det inte spela någon roll för dig om du skulle hålla på ett lag som Monaco när det gäller den aspekten?
Barcelona Bästelona
2014-02-13 20:26
@enkos:

Més Que Un Club
Barcelona enkos
2014-02-13 20:23
Förstår mig inte på folk som gnäller på reklam på tröjorna. Jag själv skiter fullständigt i vilka bokstäver som står på tröjan bara det ger miljoner till klubben...
Barcelona Neymar N11
2014-02-13 20:20
Det ända som saknades var att detta mc Donalds som sponsor. Varför inte skriva avtal med MAX istället ;)
Barcelona Bästelona
2014-02-13 20:07
Hell to the fucking no då!
Barcelona Smogen
2014-02-13 20:06
Tydligen så får vi 70mille för att namnet "Camp Nou McDonalds"...
Barcelona Bästelona
2014-02-13 19:44
Skulle nu inte Mc synas på tröjorna så är detta en fantastisk affär! Om ryktet stämmer så kommer vi alltså få in runt 6-6.5 MILJARDER KRONOR på 10 år, bara av McDonalds. Det är fan ta mig riktigt bra!
Barcelona MessiyoyO 10
2014-02-13 19:36
Spaniens bortatröjor i VM.
Samma källa säger även att Deulofeu kan komma att stanna i Everton ännu en säsong medan Rafinha återvänder till Barca.
Barcelona barasfsdg
2014-02-13 19:36
Hann inte se så mycket av matchen igår hur såg det ut? Någon spelare som glänste?
Annons: