/spanien/barcelona/forum/5672.aspx/spanien/barcelona/forum/5672.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar N11
2014-01-23 22:54
@barcastuff: 7 Barcelona hattricks this season: Messi (Ajax Valencia), Neymar (Celtic), Alexis (Elche), Pedro (Rayo Getafe), Tello (Levante) #fcblive
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona La liga es blaugrana!
2014-01-23 22:53
Sedan det med att Rosell räddade Barcas ekonomi är skitsnack. Vem som helst kan sätta sig vid ett förhandlingsbord och sälja varenda reklamplats som finns på vår tröja med tanke på att Barca är ett av världens mest attraktiva varumärke. Han har bara betalat av skulderna med sponsorintäkter, inte så att han är en gud som skiter pengar.
Barcelona LennyRomario
2014-01-23 22:50
Och här kan ni. PÅ SVENSKA, läsa om hur det fungerar i just Barcelona fallet. Ekonomiska termen är Big Bath. "The strategy of manipulating a company's income statement to make poor results look even worse. The big bath is often implemented in a bad year to enhance artificially next year's earnings." Här står det alltså på svenska, och om just Barca och Rosells tillträdande: http://osynligahanden.blogspot.se/2010/07/big-bath.html http://osynligahanden.blogspot.se/2010/12/more-than-club.html
Barcelona La liga es blaugrana!
2014-01-23 22:46
Tycker alla gör en för stor grej av detta. Skandaler sker inom fotbollen dagligen. Ronaldo#9 erkänner doping, John Terry ligger med sina arbetskamraters fruar, Adrian Mutu tar droger, Ryan Giggs ligger runt, Benzema och Ribery köper sex m.m. Alltså lugna er, för det första att Rosell inte registrerar vart pengarna går från neymar övergången är inte hela världen, det är inte så att han lagt dom i sin egna ficka och sedan lämnat världen. Sedan så blåser skandaler bort efter ett tag, om ett par månader kommer ingen tänka på det och Barca kommer vara vanliga Barca med eller utan Laporta exakt som Barca var Barca efter att Ronaldinho lämnade. Så sluta vara neggokärringar och skärp er. Ge det 3 månader och allt kommer vara vanligt dvs att vi kommer göra idiot köp och idiotförsäljningar.
Barcelona LennyRomario
2014-01-23 22:45
Det handlar snarare om att nya ledningen så gott som alltid gör en revision av föregående lednings sista år, sen säger man att "skulderna är större än vad de sagt". Även Laporta gjorde så när han tillträde, om än inte lika drastiskt. Det är helt enkelt en lätt väg att kunna göra någonting bättre. "Okej, de vann ligan och ditt och datt förra året. Hur ska vi kunna göra bättre än det? Jo, vi kan förbättra ekonomin". Ett väldigt enkelt steg är då göra en revision på senaste året och komma fram till att skulden är större än vad som sagts. Då kan man ju faktiskt förbättra ekonomin genom att inte göra någonting, bara redovisa "snällare" på sitt eget första år.
Barcelona FCBlaugrana
2014-01-23 22:45
Om vi ska snacka lite fotboll. Haha Godin i dagens match... Herregud. Fula saker väldigt ofta och mycket snack.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-23 22:42
KarmalsAKaranka - kan man lita på dom uppgifterna? 250 miljoner euro i skulder? Kollade din länk enligt så var skulderna som högst 9/10 säsongen. Rosell tog ju över 10/11 och redan de året så kan man se att den har sjunkit?
Barcelona Barcelonistas
2014-01-23 22:35
LennyRomario dom 5-6 miljarderna är det dagens skuldberg? Eller var det så under Laporta?
Barcelona petersays
2014-01-23 22:35
@LennyRomario:

Läsning för alla som inte kan siffror och som tror att Rosell var en ekonomisk frälsare. Den enda ekonomin han frälste var sin egen.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-01-23 22:33
Tycker det är många här som drar för stora slutsatser och avhyvlar Rosell för tidigt utan fakta. Det är snarare supportrar som skapar skandal i klubben med att skrika ut missnöje utan grunder. Här är utdrag från Rosell's tal under kvällen.

"For some time my family and myself have suffered threats and attacks in silence. These threats and attacks have made me wonder if being president means having to jeopardise my family."

"In recent days an unfair and reckless accusation of misappropriation has resulted in a lawsuit against me in the Audiencia Nacional. From the beginning I have said that the signing of Neymar Junior has been correct and his signing has caused despair and envy in some of our adversaries."

adversaries = motståndare

Syftar han på Real Madrid & Perez mån tro? Med tanke på att de jagade Neymar under två års tid och fick avslag pga deras omissigenkännliga girighet.

Hela talet hittar ni i länktips
Barcelona FCBlaugrana
2014-01-23 22:31
Catalan newspaper ARA reporting that Rosell decided to resign after a gun attack at his house on Christmas. [via @Alfremartinezz ]
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-01-23 22:25
SKULDBERGET (länktips)

Laportas sista dag: 431 miljoner euro

Rosells sista dag: ca 250 miljoner euro

Rosell som president var nödvändigt ont. Inte lika stora sportsliga framgångar som tidigare men det där skuldberget hade tagit 100 år att beta av om det inte vore för klubbens globalisering, nya sponsorer och utökning av sociala medier. Tråkigt men sant. Om det är något Rosell har bidragit med så är det att avlasta klubben ekonomiskt och detta REJÄLT på kort tid.

Tack för din tid och fortsatt lycka, Sandro!
Barcelona Barcaholic
2014-01-23 22:19
@Youngcules: Minutes after Bartomeu becomes Barcelona's president #BartomeuDimissió becomes the number 1 twitter trend in Spain. Nu vet jag inte om det är helt kört för att det ska bli nytt presidentval redan under sommaren. Men nyheter som detta och folk som protesterar i Camp Nou varje match emot beslutet skulle väl göra så att inte ens denna ledningen kommer undan, eller?
Barcelona Barcaholic
2014-01-23 22:19
Sorry, Dubbelinlägg!
Barcelona LennyRomario
2014-01-23 22:18
Slänger in ett litet citat om Rosell och hans gäng valde att "räkna" när de "upptäckte" att Laporta dragit på klubben stora skulder.

"In fact, Rosell and his cohorts should be ashamed of this needless scaremongering, which is not consistent with standard accounting practice – or, indeed, UEFA’s definition, which explicitly states, “net debt does not include trade or other payables.”

As an example of how absurd the total liabilities definition is, just look at how high other clubs’ gross debt would be using this measure: Real Madrid €683 million, Liverpool €578 million and Manchester United €1.1 billion. Even Arsenal, which is regarded as the template for financial sustainability, would have “debt” of €767 million (though it’s come down a lot since the last annual accounts).

This places Barcelona’s €552 million firmly into context. To use an old adage, you have to compare apples with apples."

Gammalt inlägg, men aktuellt och intressant även idag:
http://swissramble.blogspot.se/2010/08/whats-happening-with-barcelonas.html
Barcelona ( Xaviesta )
2014-01-23 22:18
Lite korta tankar bara : Har man något att dölja blir man tvungen att avgå. Ingenting är bevisat ännu men det ligger såklart mer bakom Neymar-affären än Rosell insisterar på, det är nog alla överrens om. Väldigt påpassligt annars att just den här veckan redogöra sin avgång när det alldeles nyligen börjat viskas om alla hundar som legat begravna runt den här övergången med Santos. Ska vi gissa vidare vad som hände bakom dom stängda dörrarna idag så var väl avgången ett gemmensamt beslut taget av riddarna runt runda bordet. Vidare kan vi konstatera att Rosell inte på något sätt försvunnit ut ur klubben förutom i fysisk form och en känsla av ovisshet infinner sig nu när vi inte alls vet hur den närmsta framtiden kommer att se ut eller hur våra spelare kommer att påverkas av det här. Samtidigt ser Atlético och Real väldigt starka ut just nu och jag hoppas verkligen att vi inte sjunker som en sten i ligan som en följd av den här skandalen som nu blivit ett faktum. Så irriterande klantigt att under pågående liga-race skapa det här organiserade kaoset. Oerhört trist.
Jeffson
2014-01-23 22:15
Jag ska försöka sammanfatta mina tankar lite...

Först om Neymar. Egentligen skiter jag i om han har kostat en miljard. Han är en av världens bästa och han är 21 år. Han kommer säkerligen vara kvar länge i Barca och leda oss till framgångar och om 4-5 år så kommer inte summan vara något man tänker på överhuvudtaget. Hade inte vi hostat så hade någon annan gjort det. (Sjuka jävla värld)
Sen så hoppas jag såklart att det är 57m som gäller eftersom det är mindre än 95m men jag tror tyvärr inte det. Och detta är bara en av alla saker som Rosell har gjort fel isåfall. Att det är det som isåfall skulle ha varit den avgörande grejen som tvingade honom att avgå lägger jag ingen större vikt vid eftersom detta långtifrån är det enda han har ställt till med.

Jag ÄLSKAR att han inte är i min klubb längre. För han passar fan inte in där bland alla de fina värderingar Barca står för.

Däremot känns det jävligt kasst att hans kompisar sitter kvar till 2016, dom är minst lika skyldiga till all skit som Rosell har varit. Det borde som många har varit inne på här blivit omval redan till sommaren. Men men, hellre att en gris lämnar än att ingen gris lämnar. Nu hoppas jag bara att de andra förr eller senare får lämna också. För jag har INGET förtroende för dessa människor. Och dom behöver bevisa jävligt mycket för att jag ska mjukna på den punkten.

Helst av allt skulle jag vilja skicka ut resten av styrelsen ikväll också. Jag vet att det antagligen hade gett en del sportsliga konsekvenser men det hade jag varit redo att ta. för det viktigaste för min del är att Barcelona som klubb bygger upp sina värderingar igen och det känns som en omöjlighet med denna styrelsen. Det är väl så jag känner just nu.
Barcelona Diar Shekha
2014-01-23 22:13
Kan Medlemmarna begära presidentval eller är det helt kör till 2016?!
Barcelona LennyRomario
2014-01-23 22:12
@Barcelonistas:
Sanningen är att det går absolut inte att veta. Men de flesta fakta pekar på att han inte alls har gjort det. Det är nämligen så, och det vet alla företagare, att HUR du väljer att redovisa betyder oerhört mycket. Helt enkelt, nya revisorer kan trolla föregående års lilla underskott till ett stort underskott å vice versa. Det är standard att en ny regim försöker att "smutskasta" den gamla genom att gå igenom ekonomin igen och "inse" att underskottet är större än vad som sagts. http://swissramble.blogspot.se/2010/08/whats-happening-with-barcelonas.html
EliCule
2014-01-23 22:11
Blaugrana91

Läste det tyvärr, besvikelsen är enorm just nu.
Barcelona Blaugrana91
2014-01-23 22:09
EliCule Nja beslutet är taget Bartomeu sitter fram till 2016
EliCule
2014-01-23 22:08
@Blaugrana91:

Tack, men jag gillar fortfarande inte Bartomeu. En ny presidentval till sommaren där fansen ska bestämma vem som ska styra klubben.

Barcelona Barcadinho.
2014-01-23 22:07
Majoriteten här är glada att bli av med Rosell nu, men inte jag.
Jag skulle hellre så honom avgå efter den sista matchen för säsongen.
Och då skulle man ha hela sommaren på sig för att bearbeta nya lösningar..
Jag hoppas att Tata lyckas behålla kylan och jobba så normalt det går.
Barcelona Barcaholic
2014-01-23 22:06
Det behövs en totalrensning i vår klubb och det märks väldigt tydligt. Den värsta utav dom alla är borta, och jag pratar såklart om Rosell eller ja han är åtminstone borta Officiellt. Dock så länge den här ledningen är kvar så är jag helt säker på att Rosell styr & ställer bakom stängda dörrar. Får hoppas att våra fans nere i Katalonien verkligen visar att våran klubb faktiskt ägs utav medlemmar och gör sin röst hörd och visar att det INTE är acceptabelt att Rosell bara väljer våran nya President sådär utan att någon ens röstat på honom. Blir ju jävligt mycket dubbelmoral med tanke på att han tog bort Cruyffs position med motivering av att ''medlemmarna röstade inte fram honom''.

Det bästa som hade kunnat hända klubben nu IMO är att styrelsen endast får stanna till sommaren och att det blir nytt presidentval. Min dröm är ju helt klart att Laporta ställer upp i valet, vet att många tvekar på honom men jag har tyvärr inga andra alternativ och dessutom är jag en fan utan Laporta. Sen dag 1 har jag trott på att Rosell mörkat siffrorna om Laportas tid här, och nu idag lämnar han kanske just p.g.a mörkade siffror.

Laporta & Cruyff var en dödlig duo och att dom två återförenas ser jag inte som en omöjlighet OM det skulle vara nytt val. Då ser jag Cruyff som våran sportchef. Ut med Bartomeu, Zubi, Eusibio, Tata och alla andra som gör noll nytta för våran klubb. Cruyff som är väldigt insatt i fotbollen och ett stort namn skulle göra det mycket enklare för oss att locka till oss spelare, som exempel Vertonghen.

Som tränare är min favorit Martinez från Everton. Han är Katalan, så han vet alltså redan klubbens värderingar, kan språket, känner till historian om klubben och allt det dära. Dessutom så skulle han kunna ta tillbaka Deulofeu och få igång våran press spel tillbaka. Han visar imponerande resultat och spel med ett lag som Everton, och försvaret verkar funka för honom med tanke på att Everton och Chelsea har släppt in näst minst mål i ligan.

Sen drömmen vore att tyvärr både Xavi & Puyol lägger skorna i hyllan. Xavi får roll som assisterande tränare och Puyol får någon slags coach roll inom försaret, och motivera spelarna. För det behövs en rensning även utav spelartruppen i dagens Barca, inte bara ledning. Spelare så som S.Roberto, Tello, Song håller tyvärr inte i en klubb som FC Barcelona.

Sälja alltså S.Roberto, Tello och Song. Flytta upp Mascherano till defensiv mittfältare och endast, ENDAST om det krisar får han steppa in som mittback. För där håller Mascherano, han är faktiskt en bra defensiv mittfältare men som mittback är han helt usel.

IN: Vertonghen/David Luiz. Vet att många tvekar på Luiz men jag själv är sten säker på att han skulle Lyckas i just Barcelona & La Liga och hans huvudspel hade hjälpt oss enormt på fasta situationer både offensivt & defensivt. Vertonghen smakar dock inte dåligt heller. Hade inte varit fel heller med någon talangfull mittback från Sydamerika, dock måste det vara under 10 miljoner.
Sen ta tillbaka Deulofeu som jag redan nämnt och även Rafinha. Fabregas ska få spela på mittfältet och endast på mittfältet. Sen att Thiago kommer tillbaka är bara en dröm, som tyvärr inte kommer hända men en värvning utav Gundogan hade inte varit helt fel dock endast plus det där inget måste.
Sen räknar jag med att Ter Stegen redan är klar. Bra gjort där, mycket nöjd med den värvningen får bara hoppas han lever upp till förväntningarna.

Med så mycket ändringar vet jag inte om det vore smart om man även sålde Alves som tyvärr är i princip slut, men jag är egentligen ingenting emot det. Dock måste då någon ny köpas in, och det är brist på högerbackar där ute. Några tips?

Neymar/Pedro-Messi/Neymar-Sanchez/Deulofeu
Iniesta/Rafinha-Busquets/Mascherano-Fabregas/Gundogan
Alba/Adriano-Luiz/Bartra-Pique/Ny?/Bagnack-Alves-Montoya
Ter Stegen/Pinto, eventuellt Reina.

Långt inlägg, men var tvungen rensa tankarna lite i detta Kaoset som vi faktiskt är i just nu.
Barcelona Blaugrana91
2014-01-23 22:05
Barcelonistas Tack äntligen nån som håller med mig.
Barcelona Blaugrana91
2014-01-23 22:04
EliCule Nej Messi hade en liten konflikt med Faus inte Bartomeu.
Barcelona Barcelonistas
2014-01-23 22:03
Rosell sänkte våra skulder med 50% vilket är helt galet bra va fan gnäller folk över? Visst jag gillade inte heller att vi fick reklam på tröjorna men sanningen är den att vi hade inget val. Ny förtiden handlar allt om deg utan pengar kan du inte lyckas som klubb.
EliCule
2014-01-23 21:58
Helvete...jag är orolig, detta ser inte bra ut! Heller en utvecklingsstörd uggla än Bartomeu som president! Messi var ju i konflikt för inte så länge sen med denna Bartomeu och nu är han president.

Detta kommer att påverka oss enormt under pågående säsong...hoppades att det va ett skämt, jag drömde men icke.

Just nu skillnaden mellan McDonalds och FC Barcelona....McDonalds styrs av en clown :(
Ronaldinho the original
2014-01-23 21:48
La liga es blaugrana! (Barcelona) HAHAHAHAHA årets fail..........
Barcelona Força Barça
2014-01-23 21:34
@La liga es blaugrana!:

Ser att du skrivit av en från puertan
Annons: