/spanien/barcelona/forum/567.aspx/spanien/barcelona/forum/567.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2017-01-27 11:25
@Yellow cake:

Om du inte varit här senaste halvåret så är det inte konstigt att du har den bilden du har. Mod stänger av forumet under alla våra matcher just för att bli av med de oneliners du nämner, som vi alla är less på. Mellan matcherna så håller forumet nu en otroligt hög nivå, vilket du hade vetat om om du var här oftare. Eller du kanske tycker att de långa diskussioner som pågår håller en låg nivå? I så fall förstår jag inte varför du klagar på oneliners förstås.

Som följd är det ju löjligt att gnälla på oneliners för ett halvår sedan i ett inlägg nu när du inte har insikt om hur forumet ser ut och sköts idag, eller hur?

Du behöver inte överdramatisera. Stanna gärna kvar, men sådana inlägg du skrev tidigare, det jag svarade på. Sådana klarar vi oss bättre utan. Det var i den klass som du själv gnäller på.
Barcelona El Pistolero #9
2017-01-27 11:21
[QUOTE=Yellow cake]Så det var anledningen till att forumet fick stängas ner under förra matchen? För att nivån på forumet håller så hög nivå? Detta var mitt första inlägg på ett halvår typ.. orkade inte med den låga nivån.. Men jag ska följa ditt råd och lämna.. [/QUOTE] Forumets stängs förmodligen ner under våra matcher för att man som fan inte kan hålla känslorna tillbaka då och kommer då skriva av sig här. Jag tycker det är bättre att forumet är nere än att en hel sida prydas av "Suarez var f*n inte offside där!!!" Håller du inte med?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Soko
2017-01-27 11:10
Katalano

Jag menar att vi ofta skapar många chanser men bränner för mycket medan motståndarna sätter sina få chanser mot oss, ibland 1 skott 1 mål.
Igår tycker jag att det var omvänt. Vi satte nästan allt vi skapade medan Sociedad hade fler chanser men gjorde färre mål. Jag har får mig att Cillessen räddning inte var den enda.
Och då menade jag att istället för 1-1 gjorde vi 2-0.
Hade det som sagt varit 1-1 hade bara ett mål till räckt för att åka ur.
Men jag är medveten att vi spelade mera taktiskt igår då vi hade 1-0 från första möte.
Sociedad gav mig i alla fall hopp om att de kan ta poäng mot Real på söndag.
Barcelona Yellow cake
2017-01-27 11:09
@Katalano:

Så det var anledningen till att forumet fick stängas ner under förra matchen? För att nivån på forumet håller så hög nivå? Detta var mitt första inlägg på ett halvår typ.. orkade inte med den låga nivån.. Men jag ska följa ditt råd och lämna..
Barcelona Katalano
2017-01-27 10:57
Soko visst var det en bra räddning av Cillesen igår, men Real Sociedad hade bara det utöver målen. vill inte försvara vårt spel igår, för det var inte i den nivå jag efterfrågar, men just denna match har jag överseende med det eftersom det var ett taktiskt klokt beslut att lira just den fotbollen. Speciellt när vi är utan Busquets och Iniesta. Jag tycker att det är helt fel att säga att vi har mariginalerna på vår sida för att vi vanligtvis är ineffektiva och denna gång är effektiva, samtidigt som vår målvakt gör en endaste bra räddning under en match. Vissa matcher är vi effektiva och andra ineffektiva. Men att kalla det mariginaler på vår sida för att vi lyckas vara effektiva den matchen är bara orättvist. Varför ska alla andra lag spela bra när de är effektiva och vi dåligt när vi är det? Vi höll trots allt Sociedad 2 mål ifrån avancemang hela matchen igår, ända sedan vi satte första målet. 2 mål är mycket i fotboll.
Barcelona Soko
2017-01-27 10:48
Visst vann vi stort igår men de som såg matchen vet att statistiken ljuger. Vi var för en gångs skull effektiva och gjorde 5 mål på 6 skott . Om vi istället varit ineffektiva som vi brukar hade vi åkt ur igår. Dessutom hade vi marginaler på vår sida. En jätte räddning av Cillessen till 1-1 blev det istället kontring och straff för Barca. Även vid 2-0 och 3-1 var matchen aldrig slut då vi uppträde darrigt och Sociedad skapade chanser. Nej det enda positiva är att vi vann och är i semifinal men spelet ser fortfarande inte stabilt ut. U drar om det var PSG igår hur det hade gått .
Med tanke på tuff spelschema önskar jag Alaves i semi.
Celta slog ut Atletico ifjol så de kan göra det igen om nu Atletico inte får sin revansch .
Celta passar sämre Barca än Atletico då Celta är mycket farligare på kontringar så i finalen spelar ingen roll vilka vi får.
Barcelona Katalano
2017-01-27 10:15
@El Pistolero #9:

Håller med. Och jag förstår fortfarande inte varför LE envisas att spela Gomes som central mittfältare. Jag kan inte komma på en enda match där han gjort en övertygande insats på denna position. Däremot som Pivote så har han varit riktigt bra de få gånger han spelat istället för Busquets. Jag ser inte alls storheten i honom som vissa andra verkar göra.
2017-01-27 09:59
Dock måste jag kritisera Gomes insats, vad syssla han med igår? Vilsen och gjorde många enkla misstag. Bolltappet vid Real Sociedads andra mål är inte acceptabelt.
2017-01-27 09:56
Ett Barça utan Iniesta och Busquets är som ett Real Madrid utan Modric och Kroos. Man får ha lite överseende. Tycker inte vi spelar en bländande fotboll, gilla mer Sociedads spel igår men sån är Lucho o hans sätt att spela och det är bara att bita ihop fram till säsongens slut i hoppas på det bästa möjliga avslutet på säsongen för honom o Barça.
Barcelona Katalano
2017-01-27 09:49
drush

Jag minns ett inlägg från dig för inte så länge sedan som jag inte riktigt höll med om gällande bollinnehav. Men det du skrev nu tycker jag är väldigt bra där du verkligen får fram vad du är ute efter och att bollinnehav för bollinnehavets skull är onödigt. tycker det passar att lägga in ett citat av Pep Guardiola som tar upp just detta också, att alla passningar måste ha ett syfte:

"I hate tiki-taka. Tiki-taka means passing the ball for the sake of it, with no clear intention. And it's pointless."

Barcelona Cule4life
2017-01-27 09:44
Blivit smått överraskad och fascinerand över sociedads och Eusubios spel. Dom körde trianglar mot självaste Barça på camp nou. Gnuggade ögonen rejält. Nu besitter Barça mkt högre kvalitet överallt på plan. Men undra hur det hade sett ut ifall Esubio hade haft vår trio. Gillade också hur Sociedad agerande vid sista tredjedelen. Snabbt giftigt och dom ställer frågor hela tiden.

Barças spel gör mig nervös. Det finns viss struktur i backlinjen med det blir ändå fel när mittfältet är i ingenmansland. Trion gnuggar på bra. Suarez ser lite lättare ut, mer distinkt, känns som hans form börjar smyga fram. Mest orolig över mittfältet utan Iniesta och Busquets. Vi får försöka hålla tätt bakom helt enkelt och hoppas på trion frälser oss tills maj. Gött med vinst iaf.
Barcelona SergiSamper
2017-01-27 09:27
Visst är det sjukt hur hög kvalité La Liga har haft nu i 5-6 år. Alltså Atletico,Athletic,Villareal,Sociedad ,Celta,Real och Sevilla. Alla dessa lag spelar en fantastisk fotboll och tror jag skulle ligga i toppen i nästan varenda liga. Icke att förglömma när man sågar Blaugrana vid poängtapp. Ligan har aldrig vart så bra som nu :)
Barcelona Iniesta70.
2017-01-27 08:46
Jaha, nu har man lyckats tjata o gnälla in en youngblood i laget, Denis, så nu är det dags att gnälla upp Roberto ett snäpp i banan. Denis trixande på bra i den första halvleken med sina lagkamrater på högerkanten, lite kombinationer för en gångs skull, piggt spel med bra rörelse och tempo. Två mål, tre mål på två matcher. Kan bli intressant för framtiden. Och nutiden..om nu inte Luchos rotationssystem sätter honom bredvid Shakira på läktaren nästa match, vilket kanske inte är så dumt. Men,, jag är fortfarande skeptisk till Vidals kvalité i det defensiva och spelet på egen planhalva. Det var en hårsmån att Vidals inhopp kunnat sluta i moll, hans bolltapp hade kunnat sluta med en snöplig kvittering, tack och lov att LaReal fick till ett Paco avslut. Men han behöver väl speltid och förtroende han också för att växa. Annars passar han väl in i Luchos spelidé i det offensiva. Sen kan man väl inte gnälla på en tränare som fick matchen/spelet precis dit han ville. En bländande Messi, en motorväg åt Neymar, en bufflande puffande Suarez och organiserat kaos på egen planhalva, speciellt under andra halvlek. The Lucho way. Tycker ändå att Neymar går på tomgång när ytorna inte finns, skulle gärna se lite mer av Arda, inte bara för att han gjorde mål, utan för att han är mer rädd om bollen och hans värderingar är bättre. Suarez tillför en extra dimension med sitt spel, tung, tuff och tyvärr onödigt ful (inte utseende mässigt). Men nyttig och brutal, ligger bakom massor när hans fot har vaknat på den mer känsliga sidan. Så länge Messi får de flesta att dansa runt och hamna i målprotokollen och Suarez pulveriseras sig fram i effektivitetens tecken så håller The Lucho way. Nåja, vi är i semi. Vi jagar maränger i ligan. Vi ska baka baguetter i den anrikaste av turneringar. Så för Guds skull håll Messi frisk och hel!
Barcelona Katalano
2017-01-27 08:45
SergiSamper Välkommen till forumet och det är extra kul när du faktiskt skriver bra inlägg. Hoppas att få sig dig skriva mer härinne. Yellow cake Ditt inlägg var lite av ett lågvattenmärke här inne senaste halvåret. grattis till det. Om det är något forum som haft långa diskussioner på slutet så är det vårt. Du kanske skulle bidra du också istället för att sänka både nivån och stämningen. Trivs du inte så kan du lämna. -------------------- Till matchen igår. Alla här inne vet nog vid det här laget hur jag ser på vårt spel denna säsong och vad jag efterfrågar. kortfattat, trianglar på mittfältet, spelare i rörelse för att skapa yta för varandra, ett tydligt pressspel för att vinna tillbaka bollen högt upp i planen och inte för långa avstånd mellan lagdelarna. Detta är sådant jag saknat Luchos senaste 2 säsonger. Med det sagt så behöver man inte spela så varje match om det taktiskt kan vara smart att ligga lägre med laget och utnyttja motståndarnas svagheter. Just denna match är en sådan. Vi hade en ledning från första mötet vilket tvingar La Real att spela offensivt för att lyckas göra minst 2 mål. Sociedad är också ett lag som gillar mycket bollinnehav. Att då utnyttja kontringar kan då vara en alldeles utmärkt taktik vilket visade sig gå vägen igår. Dessutom saknade vi Iniesta och Busquets på mittfältet, våra främsta speldirigenter.Utan dem är frågan om vi klarat av att vinna bollinnehavet om vi så försökte. I alla fall inte på ett snyggt sätt utan då skulle det förmodligen bli pga spel mellan backar och målvakt, som mot Manchester City. Jag är nöjd med matchen igår. Denis Suarez gjorde det bra, Neymar kämpade både offensivt och defensivt och skapade även straffen som gav oss ledningsmålet. När Neymar spelar som igår så gör det mig inget om han inte gör mål. han bidrar med så mycket annat.
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2017-01-27 08:41
Jag vill INTE ha atletico. Inte för att vi inte lär gå vidare, men varför möta dom när spelschemat redan är tufft och tajt? Bättre med enklare motstånd så vi kan vila på spelare inför CL och ligakampen.
Barcelona drush
2017-01-27 08:02
Bollinnehav: grunden i Barcas spelstil eller "means to an end"?

Det har diskuterats en del kring bollinnehav här inne och jag tänkte ge mig in i debatten. Bollinnehav-spelet som kulminerade under Peps tid i Barca har blivit symbolisk, och kombinerat med tiki-taka ansett som kanske det bästa Barca genom tiderna. Jag kan ställa mig bakom det för även jag tycker att spelet i stora delar under den perioden var magiskt. Det jag inte håller med om är att det va bollinnehavet som gjorde det magiskt....

Magin för mig var passningsspelet och rörelsen i laget, blandat med inviduella prestationer. Så magiska som Messi och Iniesta fortf är idag så peakade dem (som många andra spelare) i åldern (24-28). Vi hade annat spelarmaterial som underlättade ett spel med 70% bollinnehav och fick oss att se dominanta ut. Det är dock lätt att bli bländad av det och glömma bort dem negativa sidorna. Frustrerande rullning i sidled när en match låste sig. Avsluten utanför straffområdet som aldrig togs. Hörnor som spelades hem till målvakt. Problematiken när man mötte fysiska och hårt spelande lag som
Chelsea. Tänk bara hur vi skulle sett på det hela om Iniesta inte gjort mål på övertid i semin i CL...

Nu till själva bolleinnehavet...
Bollinnehav är för mig ett verktyg för att utnyttja och förverkliga lagets potential och vinna matcher, precis som andra spelstilar. För mig finns det inget egetvärde i att spela runt bollen mer än nödvändigt. Det finns fördelar, tex att man tröttar ut motståndet både fysiskt och mentalt, drar isär laget, skapar ytor och kontrollerar tempot. Men dessa fördelar skapas bara när man gör det bra. Risker finns också: man åker på kontringar när man väl tappar boll, man sänker tempot, djupledsbollar slås sällan och löpvilligheten går ner, koncentrationen sjunker. Bollinnehav blir således ett tveeggat svärd. Så precis som andra spelideer så kan det anpassas och användas på olika sett vid olika tillfällen.

För att koppla det till matchen igår så såg det stundtals bra ut och vi hade bra kombinationsspel. Trots att vi lät Sociedad ha mycket boll så skapade dem väldigt lite med den och vårat spel såg rakare ut. Visst slog vi bort bollar och på så sätt så är det direkta spelet mer risktagande men det lönar sig också på annat sätt. Va jag minns (rätta mig gärna) så skapade Sociedad ett bra läge utöver sina 2 mål och det va när Cillessen gjorde en jätteräddning och vi fick straff på kontringen. Deras första mål kom som direkt resultat av bolltapp på egen planhalva (Gomes) medan andra visserligen var resultatet av lagspel med ett snyggt inlägg och snyggare avslut.

Jag har sett många matcher där vi haft stort bollövertag och både skapat mindre chanser och låtit motståndare skapat fler på oss. Jag har sett tvärt om också. För mig handlar det inte bollinnehav utan vad vid gör me det eller vad vi gör utan det.

P.S. sorry för att mina inlägg alltid blir långa =)
Barcelona Corazon
2017-01-27 07:55
Känslan min är att får A.Madrid nu så är det finalen vinnaren där tar hem det.
Får vi Celta så blir det lite mer slitsammare väg som kommer kräva krafter till finalplatsen. Och Alaves ja med rätt inställning så är det nog lugnt.
Barcelona Barca4life98
2017-01-27 06:37
Svensk media är ju så vinklad. Barcelona ska se ut som "the bad guys" till vilket pris som helst. Försvarar inte det Suarez gjorde men hur kommer det sig att t.ex. Ronaldos fula efterslängar, slag mot ansiktet etc. inte nämns i media? Eller Ramos när han spottar mot Aspas?
Barcelona neymar JR
2017-01-27 05:57
El pistolero Det är jävligt svårt att säga emot oavsett vad man tycker om esubio så har han gjort underverk med Sociedad.
Barcelona Teuboy
2017-01-27 03:31
Måste säga att Ruben Barons artiklar håller väldigt mycket högre kvalitet än tidigare. Bra jobbat!
Barcelona Carles Puyol Beast
2017-01-27 00:57
En sak kom jag på, Aleix Vidal 5 senaste matcher: 4 assister och ett mål. Det är framsteg för killen som har mer eller mindre blivit utfryst väldigt länge så jag är så glad för Vidal. Visst han är inte en mega stjärna men detta kommer höja honom enormt.
2017-01-27 00:52
SergioSamper Förstår vad du menar och en väldigt fin analys från dig :) Min tanke är såhär, jag älskar när Barca rullar boll men jag kan tänka mig offra bollinnehav i en match just för att vinna matchen. Skulle bara dock förlora bollinnehav typ i 3-5 matcher då lär blir jag inte glad för den delen. Jag började heja på Barca 1996 och idag är jag 27 år. Jag skulle aldrig byta Barca mot något annat. Min 2 tatueringar ska vara min SON och Barca klubbmärket. Sonens tatuering kommer vara speciell för han är snart 5 månader. Får se hur det blir. Barcas tatuering har jag haft i tankarna väldigt länge men ekonomin har inte varit direkt bra men snart ska den göras. Jag andas Barca och jag brinner för en klubb och det är Barca. Utan Puyol så hade jag aldrig hejat på Barca. En krigar och gladiators krigare en spelare med ett stort hjärta och han gav allt för Barca de kallar jag blod och svett. Så känner jag för Barca. När jag ser Barca matcher så känns det som man själv spelar på Camp Nou :) Vamos Barca
Barcelona SergiSamper
2017-01-27 00:46
Kul att Denis Suarez fortsätter få chansen, visst han håller inte Barca-klass än men genom att få speltid och 2-3 säsonger på sig så att etablera sig så kanske det växer sig ett självförtroende hos Denis som får han att växla upp. Man glömmer ofta att självförtroende är en jävligt stor del i framgångar för spelare.
2017-01-27 00:43
Imorgon kl.12:00 får vi alla veta vilket lag vi ska möta i Semin. Jag vill ha At.Madrid :)
Barcelona SergiSamper
2017-01-27 00:41
Carles Puyol Beast Visst håller jag med dig om att resultat styr jävligt mycket men.. Jag vet inte varför du började hålla på Barca men för mig var Barca så mycket mer än ett vanlig fotbollslag. För mig är Barca en institution och vägvisare i världen när det kommer till att spela fotboll "The Barca-way". Att oavsett vad,alltid våga vara konstruktiv med bollen, att alltid utmana sättet man kan spela sig förbi en press. För mig är spelet som vackrast när man hittar trianglar, spelar på 3:e 4:e gubben utan ens titta. Att visa världen genom sin ideologi och spel att man är just "mes que un club". Jag förstår svårigheterna med allt detta med en begränsad spelartrupp, intern politik osv. Jag vet ej hur ni känner, men den dagen Barca börjar ändra på sin grundtanke och filosofi i klubben bara för att nå kortsiktiga resultat, då vettefan om det är så jävla speciellt längre. Det måste finnas någonting mer än bara resultat och titlar, något utöver allt det ytliga.
Barcelona Meneysuarez91011
2017-01-27 00:33
Yellow Cake På riktigt? Är du ett troll eller? Sluta prata i nattmössan. Forumet har hållt hög nivå senaste månaden, riktigt kul att läsa härinne. Nu är jag kanske inte den mest aktiva med inlägg, men alla har steppat upp ordentligt och jag läser precis allt. Fantastiskt forum nu! Och stor eloge till admin, riktigt bra jobb. VSCA!
2017-01-27 00:23
Tycker så synd om vissa människor som inte vet bättre. Fotboll går inte UT på att ha bollinnehav utan underhållning. Fans kommer och betalar en biljett som kostar "jätte" mkt då kan man som fans kräva utav de laget man hejar på en bra insats möjlig en vinst. Alla lag vill inte ha boll utan väntar på misstag från de ena laget sedan kontrar man vips så blir det mål. Jag personligen älskar Tiki Taka men dagens Barca är för dåligt för att vi ska uppleva Peps Tiki Taka stunder. Jag tar hellre titlar förre bollinnehav. Jag må vara bollinnehavs besatt men jag vill gärna att Barca ger bort en match bollinnehav för en vinst absolut.
Barcelona Yellow cake
2017-01-27 00:18
@SergiSamper:
Seriösa forum? Nä då har du nog kommit fel, här ägnar vi oss mest åt one-liners om hur värdelös C.Ronaldo är och gottar oss i när R.Madrid går dåligt och enda gången vi skriver nåt positivt är när Barca vinner..
2017-01-27 00:16
Messi och Suarez skrattar hahahaha
2017-01-27 00:15
Vill gärna veta en sak, hur gammal är du?
Annons: