/spanien/barcelona/forum/566.aspx/spanien/barcelona/forum/566.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2016-06-20 20:57
Ronaldildo Alltså seriöst, ditt nicname är fruktansvärd, du gör narr av en legend. Skäms på dig
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Ronaldildo
2016-06-20 20:53
@Vampíro:
Fast vi har redan en Världsklass högerback i Douglas. Statistiken talar sitt tydliga språk. C Ronaldo: 7 år i ligan, en liga titel. Douglas: 3 matcher i ligan, 2 liga titlar. Lord Douglas är bättre än Ronaldo.
Barcelona the cameroonians
2016-06-20 20:31
[QUOTE=the cameroonians]Kan vara så att de inte vill få negativa skriverier om sig i MD som vid varje tillfälle tar chansen att kasta skit på alla som motsäger sig Bartomeu och ledningen. Direkt när Laporta gick ut och sa att han tänkte vidta åtgärder så kom det hatartiklar från Santi Nolla och Cristina Cubero som är de värst tänkbara neo-nunistas som finns. Strategin är förmodligen att ligga lågt och sen vrida om kniven ordentligt när tiden är rätt. [/QUOTE] Rac1 säger nu att Laporta kommer att vidta åtgärder gentemot ledningen inom de närmaste dagarna. Bollen är i rullning.
Barcelona Vampíro
2016-06-20 20:04
Hysaj har väl äneå bott i Italien sen han var 14-15 år, han är ju fostrad i Empoli så jag skulle utgå ifrån att han har EU-pass. Är dock inte säker. Sen att Barça aldrig kommer gå för honom är en annan sak. Vi får vänta på att han gör succé i City innan de ens visar intresse.
Barcelona Seabrook
2016-06-20 19:50
@the cameroonians:

Fast kan det inte vara så att Suarez har ett EU pass? Han har ju trots allt spelat i Europa i snart tio år (längre än 5 år i Holland tror jag....).
2016-06-20 19:16
Den där Hysaj är väl en icke-EU-spelare, och med tanke på att vi redan har Suarez, Neymar och Arda på den listan och bara får ha 3 Icke-EU-spelare i matchtruppen så lär vi troligtvis inte gå för ytterligare en, väl? Fast han kanske har EU-pass? Oavsett, vi lär bli förknippade med x antal spelare så länge EM pågår, lägger inte så stor vikt vid det för tillfället. Nästa grej att se fram emot är dels Umtiti, dels förlängningen av Neymars kontrakt. Och det lär ju inte ske innan 30 juni. Tranquilo....
Barcelona Liunil Masse
2016-06-20 19:06
Barcaholic l'equipe var tidningen som starta ryktet om Ben Arfa till oss... När en trovärdig katalansk journalist skriver något så kan vi börja drömma, som med Umtiti :D
Barcelona Barcaholic
2016-06-20 18:58
Barcelona are among the clubs (Arsenal, Atletico Madrid) interested in Napoli right back Elseid Hysaj (22). [l'equipe] L'equipe brukar väl inte vara en tidning som kommer med nyheter utan att det ligger något bakom det, får hoppas det stämmer. Man skulle nog kunna få honom för ett rimligt pris. Lyckas man ro hem Umtiti & Hysaj så ser helt plötsligt det här transfer fönstret mycket bra ut. Två 22 åringar till backlinjen som redan nu håller hög nivå, mer såna rykten/värvningar tack!
Barcelona Liunil Masse
2016-06-20 18:54
Jahapp så när kommer vår nya tröjsponsor? Fan händer....
2016-06-20 18:39
Så Kroatien får böta €100.000 för alla bengaler och bangers som kunde lett till betydligt värre personskador än vad som blev fallet. Det visar bara hur snedvriden syn UEFA har när man i perspektivet sätter in att Barcelona fått böta €150.000 för att fansen burit esteladan på CL-matcher. Våld är alltså mer "acceptabelt" än att vifta med flaggor av en viss sort. Hujeda mig.
Barcelona enkos
2016-06-20 18:35
@Barclasico:

Fast det låter osannolikt att de betalar nästan 3 miljarder för två spelare samma år. Perez är nöjd med en stor värvning per år och i år med Pogba alltså.
2016-06-20 17:49
Två saker angående Neymar; 1. Han avgudar sin pappa 2. Neymar är lika mycket ett varumärke som spelare. Det finns såklart skäl, affärsmässiga, att driva upp marknadsvärdet och då är det ju bekvämt att ha någon som Wagner bakom kulisserna.
Barcelona Barclasico
2016-06-20 16:51
@enkos:

Ronaldo, Kaka och Benzema värvades samma år.. Så nej, ingenting är för mkt för de.
Barcelona enkos
2016-06-20 16:05
Mino Raiola bekräftar för Marca att Pogba har påbörjat förhandlingarna med Real .
Då släpper de drömmen om Neymar för två stora värvningar blir lite för mycket för Real?
Barcelona Kröjff
2016-06-20 15:53
neymar JR

Sen måste man ju fråga sig varför gubben Neymars snart 25-årige son, inte gör sig fri från farsgubben en gång för alla. Och själv visar var kassaskåpet ska stå med hela handen och slänger ut ormen Wagner ur denna såpopera.

Kanske Zlatan hade lite rätt ändå, när han enligt spökskribenten Lagerkrantz beskrev barcastjärnorna som underkuvade och lydiga skolpojkar. Inte minst med tanke på att även Leo Messis farsa verkar vara den som styr och ställer i i sin sons vuxenliv, som vore han nästintill lika mycket pappa till alla pengar som befinner sig i en omloppsbana runt jorden utom räckhåll för skattmasen, som till sina spermier.
Barcelona neymar JR
2016-06-20 15:16
Rambla Förstår inte varför neymars far inte gör något då han har den skyldigheten först och främst, tyvärr så är han troligtvis öppen för förslag. Där borde juntan kliva in och sätta stopp. Men dom har ju redan för mycket problem som dom har satt sig själva i. Sen helt ärligt vill någon betala 200 miljoner € och han vill lämna så hade jag inte ansträngt mig för att behålla honom. Men om han använder det för få än mer pengar så släpp honom, det är ändå han som kommer förlora mest på det. Ironin i det hela så hade väl dom pengarna ändå gått till spelarlöner haha.
Barcelona Rambla~
2016-06-20 14:55
@neymar JR:

Precis, så varför anmäler man inte honom bara? Det är ju ganska så uppenbart vad hand agenda är och vem det är som ligger bakom.
Barcelona neymar JR
2016-06-20 14:28
Bryter väl en helt del paragrafer att utge sig för att vara någons agent samt driva ett ärende som han inte har rätt till. Än värre blir det då han har anknytningar till Perez och likt förbannad blandas den skitklubben in i det hela.
Barcelona Rambla~
2016-06-20 14:24
Här har ni ormen i Neymars entourage som är orsaken till att klubbar som PSG och RM lever på hoppet om att kanske kunna värva Neymar bort från Barca. Ibland utger han sig för att vara Neymars agent vilket är felaktigt. Han är på sin höjd rådgivare åt Neymar Sr. Den enda agenten Neymar har är sin egen pappa och det är han ihop med sonen som tars alla beslut.

Denna Wagner Ribeiro springer dock Florentino Perez ärenden. Perez har honom i sin ficka och så har det varit sedan RM värvade Robinho där Ribeiro var uttalad agent. Barca var väl aldrig riktigt med i racet om Robinho men intresse fans säkert och inledande kontakter togs säkert. Det här aset uttalar sig vitt och brett till alla som vill lyssna om hur det finns klubbar som minsann är villiga att lösa Neymars klausul. Detta i samma skede som Neymar och Barca sitter i förhandlingar om en förlängning av kontraktet. Vad fan är det för jävla sätt? Varför kan inte klubben sätta munkavle på denna pajas? Kanske har de försökt, vad vet jag.

Tydligen så har Raül Sanllehí rest till Brasilien för att "vakta" Neymar. RM, United och PSG ska ha folk på plats, allt enligt vår allas MD.
Barcelona enkos
2016-06-20 12:59
Hur är det med Dig Maria, kommer han kunna spela semi och final?
Unnar Messi och Argentina guldet för denna generation förtjänar det som ingen annan.. Då Chile anser jag bättre än Colombia så vore det lättare om man fick Colombia i finalen. Vidal missar semifinal pga kort..

Snart är gruppspelet i Euro klara och förhoppningsvis har vi bättre fotboll i slutspelet. Det blir i alla fall några tungviktare direkt då Italien möter Kroatien och Belgien mot Portugal.
2016-06-20 12:49
Kan vara så att de inte vill få negativa skriverier om sig i MD som vid varje tillfälle tar chansen att kasta skit på alla som motsäger sig Bartomeu och ledningen. Direkt när Laporta gick ut och sa att han tänkte vidta åtgärder så kom det hatartiklar från Santi Nolla och Cristina Cubero som är de värst tänkbara neo-nunistas som finns. Strategin är förmodligen att ligga lågt och sen vrida om kniven ordentligt när tiden är rätt.
Barcelona neymar JR
2016-06-20 12:36
Sänder inte det fel signaler när dom inte ställer sig bakom? Kan jag tycka iaf, dem hade ju kunnat locka betydligt fler. Dem själva är medlemmar och borde inte se sig själva som något mer, utan in i leden fäll den här ledningen.
2016-06-20 12:08
Nästan 200 medlemmar har anslutit sig till Manifest Blaugrana och kommer att lämna in en protest till klubbens disciplinära kommitté angående styrelsen beslut att godkänna Bartomeus pakt med åklagaren i Neymar-caset. Dock finns varken Benedito, Laporta eller Friexa bland dessa. Den förstnämnde har tidigare lagt makten och ansvaret att protestera på medlemmarna och kommer själv inte att agera medan de två andra förmodligen fortsatt tittar över åtgärder. Lite tråkigt att ingen av dem valt att ansluta sig, men politiskt är det troligtvis smartare att ge medlemmarna utrymme att agera på egen hand innan tyngre artilleri släpps på...
Barcelona Deulofeu
2016-06-20 10:51
Vi har tyvärr satt oss i skiten rejält när det gäller spelare vi låter de flesta lämna som bosman eller river kontraktet.

Det finns inte en chans att vi lyckas få något för Douglas det kan vi bara glömma.

Han kommer stanna ett år till kanske lån någonstans där vi betalar hans lön.Sedan går han som bosman nästa år då han dessutom fått spanskt medborgarskap och kanske fler är intresserade av honom?

Samma med Tello låna ut honom ett år till för att han sedan ska ha ett år kvar på kontraktet och nästan gå gratis? Vad är det för välgörenhet?

Sälj han nu för f..

Så sjukt trött på att vi har noll och åter noll affärssinne.

Hade vi haft en annan ledning skulle Messi ha det dubbla titlar mot vad han har...
Barcelona Ronaldildo
2016-06-20 09:57
Krjöjf, när Henok Goitom sa att det är så lätt att göra mål i Spanien borde dom frågat honom varför han var så dålig att han bara lyckades göra 8 mål på 78 matcher för Almeria som han spelade i när han gjorde sitt uttalande.
Barcelona Neymar N11
2016-06-20 09:04
OT : If you’re sad just remember that the Earth is 4.5 billion years old and you’re alive the same time as Messi. Tänk på det ;)
Barcelona Nesto
2016-06-20 08:14
Vlom

Hm.. åka tillbaka till Brasilien eller stanna i Europa,vinna champions League och hänga med MSN?
Hoppas han, mot alla odds bara drar tillbaka till Brasilien.
Barcelona neymar JR
2016-06-20 07:00
Oh vad jag hoppas att Madrid köper pogba, hade varit så oerhört skönt ifall dom förstör för sig själva igen. 1,2 miljarder jisses haha! Amen han har ett bra skott...
Barcelona Kröjff
2016-06-20 01:07
För drygt fyra år sedan visste jag inte att Svenska Fans fanns och det var inte förrän jag av en ren tillfällighet upptäckte att det till och med fanns en speciell sida för barcasupporters. Det började med att jag fick se ett avsnitt av Eurotalk (det enda jag sett eftersom jag inte fick mersmak). I vilket Erik Niva samt några likasinnade gjorde sitt till för att degradera den bedrift som Lionel Messi som bäst höll på att fullfölja med två mål per match just då, nämligen att lyckas med att slå alla tiders individuella målrekord under ett enda kalenderår: 2012.

I sofffgruppen var man helt eniga om att Leo Messi aldrig hade kommit ens i närheten av Gerd Müllers gamla rekord, om han hade spelat i mer "konkurrenskraftiga" ligor som Preimier League och Serie A. Vilket jag reagerade på så till den grad att jag snabbt bestämde mig för att skriva av mig min frustration och skicka in den till Svenska Fans och gjorde precis så efter lite självcensur.

Redaktionen hänvisade mig till Les Rambles, vars existens var mig okänd. Men jag bestämde mig istället för att låta det hela bero och i all stillhet fortsätta ta del av engelskspråkiga Blaugranas analyser ; att jag sen också själv började skriva mina egna inlägg under "nicket" Ragnar Rök" och sen Zero 7 är en helt annan historia.

Men när LennyRomario med ett länktips härförleden hänvisade till en krönika i Sportbladet, i vilken Erik Niva slog fast att den spanska ligan var den tveklöst mest konkurrenskraftiga av alla och att den inte alls är "topptung" som många tror utan tvärtom, ja då dök det där gamla långa inlägget jag skrev med anledning av att samme skribent hävdat motsatsen för si så där drygt fyra år sedan, upp i mina tankar igen. Och jag brukar som jag ofta framhållit för neymar JR inte spara vare sig mina eller andras inlägg. Men just mina vredgade invändningar mot Erik Nivas och hans vänners devalvering av Lionel Messis exempellösa framfart just det året, hade jag utan lugn och ro lagt åt sidan/sparat.

Jag har nu delvis omarbetat texten. Dels för att den ju skrevs för över fyra år sedan och det som var nutid då, är dåtid nu. Och dels för att den ursprungliga textmassan nog var på tok för lång för att få rum och platsa i detta forum, vilket också var en bidragande orsak till att jag beslutade mig för att låta hela saken bero där och då. Men jag vågar inte alls utlova att min nu förkortade version blir någon "oneliner" precis.

Jag har nämligen väldigt svårt att förhålla mig kortfattad när det kommer till fotbollsfrågor som får mig på dåligt humör. Och dom som har problem med detta faktum gör bäst i att avstå från att läsa mitt nästkommande inlägg; som alltså skrevs nån gång i december 2012. Detta var alltså bara en kort liten inledning......
Barcelona Kröjff
2016-06-20 00:59
Året när Erik Niva gjorde ner Lionel Messi (del 1) 2012 slog Lionel Messi tysken Gerd Müllers legendariska målrekord från det förra seklets senare hälft, för ett kalenderår. När Messi hade hunnit göra sitt 86:e mål av vad som skulle stanna vid siffran 91, sällade sig Aftonbladets flerfaldigt prisbelönte fotbollsskribent Erik Niva till dom fotbollsskribenter, som ansåg att ett sådant omfattande målgörande från den lille argentinarens sida, aldrig hade varit möjligt om han istället hade spelat i Premier League eller italienska Serie A. Erik Niva medverkade mycket aktivt till att slå fast nyss nämnda hypotes i FanTV:s Eurotalk den 10:e december året ifråga, tillsammans med herr Kristian Borell , Henrik Goitom, Bryan Massa samt programledaren David Fjäll. Och talande nog sändes denna talkshow endast två dagar efter det att Uefas officiella rankning ifråga om de Europeiska ligornas status, slagit fast att den spanska Primera Division var den bästa ligan i Europa och att Viasats storsäljare Premiere League "bara" skulle bedömas som näst bäst fr om 2013 på grundval av vad man åstadkom kalenderåret 2012. Serie A hamnade först på fjärde plats. Och det flitigt omskrivna PSG, fick för sin del finna sig i att bli placerade i den europeiska klubbfotbollens "divsion 6", snäppet under Portugal. Och föga överraskande ansågs Zlatan följaktligen vara bättre än någonsin i bl a Aftonblades rosa sportbilaga, med sina smått ofattbara 17 mål på lika många matcher som en följd av att han fick möta sämre motståndare än de som försvarat sig mot honom tidigare i Italienska ligan. Men i just Messis fall hävdades det alltså istället att han hade haft en fördelaktig gräddfil in i fotbollens Hall of Fame (i och med att han höll till i den så "topptunga" spanska serien) för att hans målrekord på allvar skulle kunna räknas som en milstolpe i fotbollshistorien. Det ansågs helt enkelt vara betydligt lättare att göra mängder med mål i Spanien än i England och Italien. Erik Niva och dennes meningsfränders övergripande slutsats i Eurotalk, fann dock inget stöd i statistiken med detta sitt påstående, eftersom faktum var att exempelvis Premier Leagues 20 lag säsongen 2011/2012 tillsammans släppte in 1066 mål. Precis exakt samma antal lag i La Liga, släppte in 16 mål mindre; d v s 1050. Jämförde man den nedre halvan i respektive ligor vid den aktuella tidpunkten, så fann man att de 10 sista lagen i Premier League hade släppt in 686 mål. Med andra ord nära nog 100 mål mer än sina "sämre"spanska motsvarigheter, som för sin del endast fann 579 bollar i eget mål på lika många matcher som sina engelska olycksbröder i respektive seriers nedre skikt. Och om man sen verkligen gick till den absoluta botten med statistiken, så skulle det via lite "research" visa sig att de sista fem lagen i Premier League släppt in 356 mål. I Spanien, stannade den motsvarande siffran vid 302. Kort sagt talade alltså det mesta av befintlig objektiv fakta, för att det hade varit avsevärt mycket lättare för en spelare av Lionel Messis kaliber, att lyckas med en och annan hattrick mot exempelvis Premier Leagues jumbolag Wolverhampton som släppte in 89 mål, än mot diton i primera division Racing Santander. Som höll relativt tätt i försvarsspelet med sina 63 insläppta baklängesmål. Men i Eurotalk den 10 decemper 2012 vidhöll man att Lionel Messi fått mycket gratis i och med målrekordet under ett kalenderår, på grund av att han spelade i Spanien. Men kan det möjligen inte istället vara så att Messis sällsynta spelsinne, snabbhet i såväl fötter som speluppfattning, unika bollkontroll och extrema spetskompetens såväl inom som utanför alla motståndarnas straffområden, gjorde att han har likställdes med legender likt Maradona och Pelé. Och att detta i kombination med en briljant omgivning av enastående spelare ( som inget s k engelskt lag ens var i närheten av att kunna matcha eller erbjuda Leo Messi), i själva verket var och förblir den främsta förklaringen till att Leo lyckades slå Gerard Müllers gamla målrekord? Att sen svenskar i största allmänhet Sportbladets allra mest trogna och trångsynta läsekrets i synnerhet, allt som oftast mer eller mindre med ryggmärgen prioriterar Premier League, är förvisso ingen nyhet i sig. Men möjligen kommer det som något av en smärre överraskning att det utöver Tipsextras tidigare existens, intresset rentav kan tänkas bero på att det görs fler mål i England än i Spanien? Folket vill ju se många mål! Massor med mål. Speciellt dom måttligt intresserade. I den löst sammansatta soffgruppen, gick dock Henok Goitom så långt i sin "analys" att han till och med gjorde gällande att det hade varit svårare för Leo Messi att göra så många mål, om han istället spelat i italienska serie A. Och inte på grund av vilka världsklasspelare Messi hade runt sig i FC Barcelona och varav hela fem från egna akademin ingick i en skara på 23 spelare som var nominerade till Baloon d´or, omkring det aktuella kalenderåret. Nej, utan för att dom Italienska lagen enligt Henok Goitom var så mycket mer taktiskt utvecklade och försvarsinriktade, än dom i Spanien. Henok Goiton sa: "Det görs så otroligt många mål i Spanien. Och om det är i någon liga man ska klara av Gerd Müllers rekord så är det väl i Spanien" Och fortsatte: "Jag tror inte Messi skulle slå det rekordet om han spelat i engelska eller Italienska ligan. Där har man mer tänk när det gäller det defensiva och så där". Varpå Erik Niva nickade instämmande och fyllde på utan betänketid: "Jag tror att det där är huvudförklaringen till att det är möjligt. Anledningen till att det är möjligt är ju framförallt skillnaden mellan de bra lagen superstjärnorna spelar för och de mindre klubbarna som inte har samma resurser har blivit så stor. Nu är vi tillbaks i en verklighet där dom stora lagen gör fem sex mål per match i var och varannan match. Och det är klart att spelar man forward i ett sånt lag så finns möjligheter som inte fanns för femton år sen" .
Annons: