/spanien/barcelona/forum/5621.aspx/spanien/barcelona/forum/5621.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Canaletes
2014-02-05 12:52
Feghouli och Aduriz fick också 2 matcher extra avstängning för att ha "hånat" domaren efter utvisningen. Så jag tycker att det är helt korrekt.

Sen verkar den spanska fotbollsförbundet ha blivit hårdare vilket är bättre.
Precis som PL (kanske lite fööör hårda).
Barcelona Diar Shekha
2014-02-05 12:51
Även Mascherano är avstängd mot Sevilla då Han har 5 gula. Nu får de fan säga till och vinna på Söndag, det räcker med poängtapp nu!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona FCBlaugrana
2014-02-05 12:50
@RafaelH117: Heynckes said Ter Stegen is as good with his feet as Busquets.
Barcelona Diar Shekha
2014-02-05 12:42
Cristiano Ronaldo blir avstängd i 3 matcher - gäller endast Ligan. Pinsamt. Inte ens värt 1 match enligt mig, om Ronaldo får 3 här borde pepe ha fått 15 när han trampa på Messi! Alba's andra gula kort går inte genom. Lika bra, han var vardelös i Lördags och bjöd på 2 mål. Bänka honom!! Källor: Petter Veland, Twitter!
Barcelona LeoMessi
2014-02-05 12:42
Hellre att han är avstängd i ligan i 3 matcher än att han missar en match i ligan och två i cupen. Atletico ska inte ge honom dom ytorna han behöver. San mames och calderon måste vara en av dom absolut jävligaste arenorna att komma till som motståndare. Dom har ett sånt galet tryckt! Inte som camp nou, där kan det vara 98 000 åskådare och ändå vara knäpptyst.
Barcelona Krabban94
2014-02-05 12:37
-SAMI- Det gäller ju endast ligan så han spelar idag!
Barcelona Canaletes
2014-02-05 12:37
Vilken härlig födelsedagspresent!!!! :D hehehe
Barcelona -SAMI-
2014-02-05 12:30
Det är nu bekräftat att Cristiano blir avstängd tre matcher.
Barcelona Zyzz - U mirin brah?
2014-02-05 12:20
Ikväll vinner både vi och Atlético med 3-1!
Barcelona Barcelonistas
2014-02-05 11:10
Demetrio Albertini (ex-Milan): "They can continue to win, but this Barça already have their place in the history of world football." [rs1]
Barcelona [Carles Puyol 5]
2014-02-05 09:42
Neymar o C.Ronaldo och Teves, dessa herrar fyller år idag så ett stort grattis till er.
Barcelona Barca King - Messi & Neymar run the show
2014-02-05 02:00
Resultat blir allt viktigare för att konkurrensen tätnar och viljan att vinna är större hos spelarna än hos supportrarna. När de lider, lider vi och vice versa. I alla sporter är vinna den största äran och glädjen och ingen vill vara förloraren för det är inte förloraren historian minns utan vinnaren. Det finns inga större vinnarskallar än professionella fotbollsspelare. Fast man ska inte glömma att fotboll är underhållning och det vad som har gjort fotboll så populärt är att alla kan sparka en boll. Jag kan tala för mig själv och åtminstone för en del. Barca har förlorat många gånger och det gör inget för att man måste smaka på förlust för att minnas att vinna och vilja att vinna. Dock finns det 2 olika sätt att förlora på. 1. Förlora med heder i behåll som mot Inter att laget gav allt och vek inte ner sig. De kämpade och krigade för en remuntada med Barcas filosofi men Mourinho vann den segern. Laget applåderades för sin insats. 2. Förlora utan hedern i behåll och att bara ge upp! Inte kämpa för de 90 tusen i läktarna när du är det bättre laget är bara pinsam. Som supporter kräver jag åtminstone det. När jag köper Barcas tröjor och missar inte en enda match. Förlora jätte gärna men förlora med hjärtat på plan, inte som mot Bayern. Inte på det sättet utan hjärta, hjärtat lämnade vi och gick in på Camp Nou för dödsstöten. Det mina vänner accepterar jag aldrig.
Barcelona Excellence
2014-02-05 01:10
Jag ställde mig upp och applåderade Coach Pep!
Coach Pep,
2014-02-04 23:52
Huruvida fotboll går ut på att vinna eller spela vackert är en tolknings- och definitionsfråga. Att vinna är det alltid någon som gör, men vägen dit är av minst lika stor relevans. För mainstream-supportern som alltjämt satsar pengar på fotboll och endast fokuserar på resultat så är det givetvis viktigast att vinna. För oss som verkligen älskar och bryr oss om sportens bästa så är underhållningen och passionen det absolut väsentliga. Folk verkar glömma att fotboll går ut på att förlora lika mycket som att vinna, och då är det enda relevanta som återstår huruvida man förlorat med värdighet eller ej.

Att inte kunna njuta fullt ut av stunden och ständigt blicka fram mot slutresultatet är symptomatiskt inte bara för fotbollen men det kapitalistiska samhällsmaskineriet i stort. Fotbollen är alltid en samhällsbarometer, och det man kan konstatera är att dräneringen av supporterkulturen och degenereringen av fotbollen i sig gått väldigt fort det senaste decenniet.

Samma personer som idag säger sig vara emot den moderna fotbollen är ofta de som går och spenderar pengar på korrupta betting-företag som skapat en svart marknad på bekostnad av sportens heder och autenticitet samt uppmuntrat till ett ytligt och resultat-inriktat förhållningssätt till fotboll hos allmänheten. Samma folk är det som drömmer om nya arenor istället för fråga sig om det ens kommer gå att kolla på fotboll om 10 år, eller om det kommer vara en sport utan några känslor eller domare kvar på planen. Samma folk vars värld går under för att Barca förlorar en match när det finns lag som Racing som inte ens kan betala ut löner till sina spelare.

Fotboll i egentlig mening handlar om passion och gemenskap och är i sig en kraft- och energikälla för mänsklig potential och förening utan motstycke.

Förbud mot målfirande, förbud att ta av sig tröjan, förbud mot bengaler, förbud mot rökning, förbud mot trummor, förbud mot läktarsånger, förbud mot ultras men inga förbud mot filmningar, kameror och annat bullshit som inte hör fotbollen till. Så ser det ut idag.

Om man som supporter har ett så pass enkelspårigt förhållningssätt som att "fotboll går ut på att vinna" så slösar man bara sin tid, för att inte tala om att man är ignorant.

Om Barca inte spelar underhållande så stänger jag av tv:n, inte svårare än så.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-04 23:42
Barcelonistas Saken är den att hade tex Sunderland eller Getafe slagit ut oss det året med den spelstilen hade man blivit enormt imponerad över vilken gedigen laginsats dom gjort i defensiven och hur dom legat rätt i positionerna med tio man i egen tredjedel i 180 minuter och vält stora starka Barca, eftersom man hade gjort det man kunnat sett till sina resurser och lyckats få utdelning för det som körsbäret på tårtan. Men när en europeisk toppklubb med ENORMA resurser, en snuskigt bred trupp och en sjujävla kvalitet i startelvan går ut på gräset och spelar bottenlagsfotboll på det viset mot oss gör mig bara förbannad. Att man sedan fortsätter med det i finalen och får utdelning för att man, pga just kvalitén, kan spela på det sättet 99 ggr bättre än ett bottenlag gör att jag aldrig kan glädjas med en sådan filosofi. Aldrig, aldrig, aldrig. Jag vill att mitt lag vinner med en vacker fotboll, period. En riktigt pinsam CL-vinst i mina ögon och har svårt att tänka mig att ytterst begränsade, catenaccio-skadade, fortfarande-kvar-i-90-talet-Di Matteo gjorde någon själ glad där ute det året förutom just dom blåa supportrarna.
Barcelona Tatinho
2014-02-04 22:51
IbraKadabra nickar PSG till final i 90e minuten.

Som Roy sa: "The brilliant Nose has done it again"
Barcelona Barcelonistas
2014-02-04 22:43
Xaviesta - kan bara instämma jag hade inte heller kunnat glädjas åt en Cl titel om Barca vann den på samma sätt som Chelsea vann den 2012.

Jag ska förklara varför.

Barcelona under Pep kommer man alltid att minnas då man vann Cl med ett otroligt vackert och tekniskt spel som var på en otroligt hög nivå. Medans Chelseas vinst i Cl så kommer man glömma bort de om några enstaka år då man vann den med ett spel som inte alls var spektakulärt. Lägg därtill turen som man hade på sin sida.

Läste på ett Engelskt forum där man diskuterade vilket lag som var det bästa genom tiderna, många som var från England, och som var United supportrar höll Barcelona under Pep som det bästa laget. Sen var det en annan som sa att Bayern under 70 talet vann många Cl titlar med, men inte på ett sätt där dom kan skriva in sig som ett av dom bästa lagen någonsin, ungefär så sa han.

För mig är det väldigt viktigt att man vinner titlarna på ett tekniskt och fint sätt.
Barcelona Dinho the artist
2014-02-04 22:34
Haha jag förstår. Ja om har man följt Barcelona mer än sisådär 7-8 år är det förmodligen pga. den vackra fotbollen och ej den resultatbaserade:)
Ronaldinho the original
2014-02-04 22:16
Mannen som dom flesta härinne villa ha (Laudrup) fick sparken från Swansea!
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-04 22:01
Dinho the artist Håller med dig helt klart på den sista punkten att fotbollen blivit mer resultatinriktad iom pengarnas infart i allt större utsträckning. Att spela vackert eller inte är egentligen (med vissa undantag) en ren kulturfråga idag. I England får du applåder när du rensar en boll i egen tredjedel hårt och resolut medan folk undrar vad i helvete du sysslar med om du gör det som toppklubb i Spanien. Barca och Real förväntas inte bara plocka tre poäng i varenda match dom spelar oavsett motstånd utan även gör det vackert. Därför vann Mourinho aldrig fansens hjärta under sin sejour trots bl a en rekordsäsong. Därför har folk inte varit helt nöjda med Tata trots en ohyggligt stark höst rent poängmässigt och serieledning över jul och nyår. Som Barcafan räcker det inte med endast tre poäng, iaf inte för min del. Två raka fyror i backlinjen och 30 % bollinnehav räcker inte för min del. Hade vi vunnit på det sättet Chelsea vann under Di Matteo hade jag haft väldigt svårt att glädjas åt segern. Chelsea, i jämförelse med Barcelona, var historielösa och har egentligen bara existerat på den yttersta toppnivån det senaste decenniet och därför var dom beredda att ta vad som helst i det läget, på vilket sätt som helst. En CL-buckla på det viset hade inte varit värdigt en klubb av Barcelonas dignitet. Katalanerna hade aldrig accepterat en sådan filosofi där bara vinster räknas, kvittar hur det ser ut. Och jag är av samma natur. Jag förstår ditt tänk lite bättre nu, reagerade egentligen mest på att du svetsade fast den meningen i min näthinna; "fotboll går ut på att vinna, inte spela vackert". Högg lite i hjärtat och jag blev tvungen att dansa lite med dig kring frågan. :)
Barcelona DM1982
2014-02-04 21:35
Ännu en grej som Ronaldo gjorde mot Athletic, killen är verkligen inte i balans.
Barcelona LeoMessi
2014-02-04 21:25
Och folk klagar på vårt tempo när ett lag parkerar bussen, PSG har passat runt bollen i tio minuter utan att anfalla, typ.
2014-02-04 21:16
Xaviesta
Absolut inte, därför är väl "bäst" en definitionsfråga. Chelseafans anser såklart att de var värde sin titel, vilket jag kan hålla med om just pga. att de lyckades när Bayern misslyckades. Sen absolut, det var en hemskt ful samt ej så övertygande seger, men de vann. Sen om det räcker är väl upp till var och en.

Anser också att fotbollen förändrats lite, det var mer accepterat att spela vackert och ej resultatinriktat i början samt mitten av 2000-talet. Det känns lite som att det dött lite i samband med de enorma summor som smusslat sig in i sporten. Det är så mycket jobbigare för klubben att förlora nu än då, ekonomiskt.
Barcelona LeoMessi
2014-02-04 21:04
Väldigt snyggt mål av Zlatan men vilken idiotisk utspark av målvakten haha!
Barcelona LeoMessi
2014-02-04 21:02
Någon mer än jag som har svårt att se Ray Hudson kommentera andra lag? Haha jag vet inte varför, känns som att han är barcas kommentator och när han hyllar ett annat lag så känns det som när tjejen man gillar flörtar med någon annan haha!
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-04 20:33
Dinho the artist Tycker inte att ditt argument håller. Jag säger klart och tydligt att det handlar om bägge delar. Sedan kan man vända på det, anser du tex att Chelsea var den bästa klubben i världen det året dom vann CL? Dom vann sina matcher med den grisigaste, gräsligaste fotboll jag har sett sedan det året Inter vann CL med sin "legendariske" tränare. Chelsea/Inter är på ena änden och det Arsenal du pratar om är på andra sidan änden och jag tycker inte att någon av recepten är bra i längden var och för sig. Lyckas du blanda bägge ingredienser och mixa ihop en tjusig cocktail av underbart vacker fotboll som dessutom leder till titlar så har du skapat magi! Fråga bara Pep Guardiola. Tycker att fotboll handlar lika mycket om att spela vackert som att vinna. Det var så världens populäraste sport utvecklades, spred sig och vann hjärtan världen över - genom att underhålla först och främst.
2014-02-04 20:04
Xaviesta
Fotboll handlar om att vinna. Sen att man kan vinna på olika sätt är ju självklart. Jag älskar den vackra fotbollen jag älskar att vinna. Men i grund och botten är fotboll en sport där man "lyckas" när man vinner. Inte fan får man ett MVG på en tenta för att man skriver som en gud men missar rubriken helt och hållet.

Men absolut, om vi spelar gudomligt kan jag tycka att en förlust är okej, men att vinna är fortfarande vitalt för klubben FC Barcelona.

Anser du att Arsenal är det "bästa" laget i PL de senaste åren då de till synes spelat den vackraste fotbollen, men ej vunnit något?
Barcelona Neymar N11
2014-02-04 19:19
@barcastuff: Surpassing Cesar, Messi became on Saturday the player with 5th most Liga goals ever (224) #fcblive 4th: Di Stefano 228, Record: Zarra 251 Grande Messi
Barcelona AndreD
2014-02-04 19:18
@Z_Z:

Hahaha den välkända "General pardon". Svimmar av skratt varje gång jag hör det
Coach Pep,
2014-02-04 17:47
@Krabban94:

Dagens fotboll brukar karaktäriseras av individuellt starka topplag som tyvärr oftast är väldigt dåligt samspelta och brister fotbollsmässigt i förhållande till truppens kvalitet. Den som följt Atletico vet att i deras fall gäller raka motsatsen och det räckte med att se Atleticos match mot Sociedad för att inse vilken lagmaskin Simeone skapat. Deras förmåga att fungera som en enhet är ett kvitto på Simeones storhet för mig.

Detta Atletico är tveklöst ett av de mest tävlingslystna lag jag har sett. De är inte det mest tekniska eller individuellt skickligaste laget i ligan /jämfört med Barca och Real), men det finns ingen som stångar sig blodig likt de gör. Sociedad var egentligen inte så hjälplösa i helgen som resultatet avspeglar men skillnaden var att Atletico effektivt satte käppar i hjulen för Sociedads spel med konstant presspel och utnyttjade varje misstag.

Sociedad försökte och hade några intressanta chanser, men Atletico-försvaret och målvakten var omutliga. Det finns inget lag i La Liga som ens kan jämföras med Atleticos försvar.

Barca måste rycka upp sig snabbt om det ska bli ligaguld i år samt inse att La Liga har fått ytterligare en tungviktare.
Annons: