/spanien/barcelona/forum/5613.aspx/spanien/barcelona/forum/5613.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2014-02-03 20:47
Ska sitta och studera shitty lite för att se deras svagheter osv.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2014-02-03 20:41
Okej 50 kr är lite väl billigt, även om jag verkligen inte skulle klaga på priset. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara optimalt med ca 250 kr.
Barcelona B-Guden
2014-02-03 20:22
@Capitan \(^.^)/:
Jag frågade precis i bayerns forum vad en biljett kostar hos dom, 50 kr är fan sjukt billigt kostar 20 kr (40 om du är över 20år)och gå på innebandy match här där jag bor (div3) Det var väl även Bayern eller Dormound som betalade halva biljettpriset på en borta match i england för dom tyckte det var för dyra biljetter så deras fans skulle åka dit
Barcelona Barcadinho.
2014-02-03 20:13
Vi pratar om priser osv så jag passar på och påminner om el-cashico snart (City-Chelsea) .:-)

1000 kr för en - tar du din flickvän med då är det 2000 kr och akta dig med att skaffa barn om du älskar gå på fotboll...

(ha det bra)

Barcelona påfågeln
2014-02-03 20:10
Fullsatt innebär Clasico = väldigt dyra biljetter. Synd att man inte har vissa platser åtminstone som är väldigt billiga för till exempel unga under 25 eller studerande eller liknande på alla dessa matcher med under 70000 på läktaren...
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-02-03 20:08
B-Guden

Jämför det med Bayern Munchens snittpris på 50 kronor.
Barcelona LeoMessi
2014-02-03 20:03
Biljetterna är väldigt dyra om ni frågar mig. Med tanke på det ekonomiska läget i Spanien just nu så är det inte undra på att folk inte har lust att slänga ut 1000 kr på en biljett när Barcelona möter levante
Barcelona B-Guden
2014-02-03 19:59
så en biljett kostar alltså 1000 kr, fine barca är en av världens största klubbar, men vafan inte undra på att lokalborna inte har råd,3-400 vore rimligt. 1000 kr match blir ju 18000 pået år av bara ligan matcherna.
Barcelona Barcadinho.
2014-02-03 19:57
Fullsatt är då mer än snittet. Runt typ 6 milj euro.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-02-03 19:56
Official: Barcelona will appeal against Jordi Alba's second yellow card in the game against Valencia on Saturday ?#?fcblive?
Barcelona Barcadinho.
2014-02-03 19:54

För 2013 - inkomst från arenan (biljetter, souvenirer mm): 126 milj euro
Vilket är ca 25 % av den totala inkomsten.

Låt oss säga runt 30 matcher (Liga, CdR o CL):
126/30 - en bit över 4 milj euro per match.
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2014-02-03 19:45
@B-Guden:
Skulle tippa på runt 100 miljoner kronor. ( Om ett snitt på en biljett kostar 1000 kronor )
Barcelona LeoMessi
2014-02-03 19:33
B-Guden (Barcelona) Det är en väldigt svår fråga, om man vet snittpriset så blir det nog mycket lättare att räkna. Om snittpriset skulle vara ca 50 euro så skulle man få in närmare 5 miljoner euro i biljettintäkter. Man hade kunnat få in mycket mer pengar men det finns ju knappt något att köpa där inne i arenan. Real kan få 75 000 åskådare och ändå tjäna mer pengar. Dom har mycket bättre match day revenue, tror det kallas så.
Barcelona B-Guden
2014-02-03 19:28
Hur mycket pengar får Barcelona in på en match som är fullsatt ?
Jeffson
2014-02-03 18:43
Med billigare biljetter i ett land där folket knappt har pengar kommer möjliggöra att fler kan gå på matcherna. Fler åskådare behöver inte per automatik betyda bättre tryck men det är helt klart en förutsättning. Men om man kan få bort en del av turisterna och fylla de platserna med folk från Barcelona som kan visa en helt annan passion på läktarna (kan språket, sångerna, mer insatta lokalt i Barcelona än turisterna) så kan det bli en jävla gryta! Detta är nog mycket lättare sagt än gjort men man borde iaf sänka priserna kraftigt först och främst. Så inte bara turisterna och gamla gubbar har råd att gå.
Barcelona Barcadinho.
2014-02-03 18:31
Den tyska modellen är det absolut bästa, enligt vad jag tycker. Jag har alltid beundrat hur de sköter sin fotboll.
Det som är bra med den tyska modellen är att all ekonomi från alla håll är mer lugn och sansad.
Tyska klubbar betalar betydligt mindre pengar för att värna utländska spelare jämfört med laliga o PL, De betalar dessutom mindre löner så därför kan de klara sig ekonomiskt även om biljetterna är billigast bla de stora ligorna och intäkterna från mediabevakningen är mindre.
Dvs mindre pengar in (från media o biljetter) men mindre utgifter (värvningar och löner).. En perfekt ekvation som gynnar alla.
Barcelona Bentley King
2014-02-03 18:29
( Xaviesta ) (Barcelona) Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Jovisst Barca måste hänga med den moderna ekonomiska stilen för att kunna överleva, men som du säger så har det gjorts på fel sätt. De har glömt att ta med sig det viktigaste och det är hjärtat. Utan hjärta kan vi inte vinna enda titel. Därför behövs det en ledare som kan kombinera mellan det som verkligen behövs
Barcelona Blaugrana91
2014-02-03 18:29
"While the Qatar Foundation was a paid sponsor, at the very least it was still promoting a charitable cause. This all changed for the 13/14 season, when a deal was announced with Qatar Airways."

Fast det här stämmer inte helt.

När vi tecknade avtalet med Qatar Sports Investment 2010 så ingick det i avtalet att vi skulle ha Qatar Foundation på tröjan, men inför 13/14 säsongen så hade QSI rätt att ändra sponsorn på tröjan, detta gick klubben ut med i samband med att medlemmarna fick rösta om det hela. Så det här är inget klubben ändrat i efterhand, det var det som bestämdes när avtalet tecknades.

Då pratades det om att det skulle stå VM-Qatar 2022 på tröjorna, nu blev det istället Qatar Airways och jag ser hellre det än det förstnämnda.

Dessutom kan det vara värt att poängtera att vi inte blir sponsrade av Qatar Airways, inte ekonomiskt allafall. Vi sponsras fortfarande av Qatar Sports Investment, dvs det är dem som betalar oss.
Qatar Airways har vi bara på tröjorna som reklam.

Alltid en legend, Puyol .

Fast har Barca så dyra biljetter? Tycker ofta man får läsa att vi har i princip billigast matchbiljetter av alla toppklubbar?

Barcelona Leo y Cesc
2014-02-03 18:08
@barcastuff: Teams against which Messi has most goals+assists: Real Madrid 29 - Valencia 23 - Getafe 22 - Atletico 22 - Osasuna 21 [via @messistats] Lite roligt att se hur bra Messi varit mot bottenlagen :)
2014-02-03 17:54
Tycker de flesta klubbarna borde lära sig av många tyska-lag ( dortmund). Där är det ju fullt nästan varje match och världens drag, men biljetterna är mycket billigare med.
Tror en klubb tjänar mer på att ha billiga biljetter och fullsatt arena även om de kanske förlorar lite ekonomiskt så stärker det laget, fansens och allt kring hemma-matcher. Vilken i längden gör oss ännu svårare att möta på hemma-plan som sedan kan leda till fler vinster och fler titlar ( optimistisk). Och vips så tjänar klubben sina pengar de förlorade på att sänka priserna.

Tänk er ett publiksnitt på ca 85000 ( eller mer ) varje match med ett jäkla tryck. Vi hade blivit mycket starkare! mycket!
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-03 17:52
Bentley King Även om jag håller med dig är det lättare sagt än gjort. Det finns två sidor av det här myntet och fast man vill hålla fast vid traditionen, principen och värderingarna måste man försöka vara öppen för modernisering också. Blaugrana91 är en som förstått detta och inte bara accepterar det utan är öppen för förändringen också. Många vill däremot fortfarande envist bita fast och hålla kvar vid det gamla konceptet och jag själv är (tyvärr?) en av dom. Men jag ser hellre reformeringar etappvis än den revolution Rosell tvingat på klubben om det nu ska ske förändringar. Jag tycker att klubben gör rätt i sin strävan att hänga med i svängarna av den moderna fotbollen men att man har gjort det på fel sätt hittills.
Barcelona Sir Alexis
2014-02-03 17:34
@Zamboza:

ganska bra teori du har faktiskt.. en anledning till att spelarna såg så ointresserade ut delar av matchen..
Barcelona Bentley King
2014-02-03 17:18
Coach Pep, (Barcelona) Tack! Där har vi nog det största problemet med våran älskade klubb. En förändring måste ske, de som verkligen älskar Barca måste ta över klubben igen.
2014-02-03 15:55
Neymar tillbaka i startelvan mot Sevilla?
Coach Pep,
2014-02-03 15:53
Rekommenderad läsning i länktips!

"It is certainly true that for countless years, Barcelona were a truly special football club, representing Catalonia through countless times where those who dared to stand up to Spanish dictatorship were punished and persecuted."

"While the Qatar Foundation was a paid sponsor, at the very least it was still promoting a charitable cause. This all changed for the 13/14 season, when a deal was announced with Qatar Airways. The very last semblance of Barcelona resisting corporate greed in the name of tradition was gone. Visit the website today, and you will be bombarded with sponsorship logos, promoting everything from beer to shampoo. More than a club? Only if you use Head and Shoulders and drink Chang Beer.!

"Spanish football has never had the same reputation for atmosphere as countries such as Germany, Holland, Poland and, in the good old days, England. Despite this, Barcelona used to be able to turn Camp Nou into a truly intimidating place to go. Flares would be lit, the Ultras group conducted an often fearsome atmosphere and Luis Figo was given perhaps the worst reception in football history upon his return to the club with Real Madrid.

In their place came rich daytrippers, more likely to be wielding a digital camera than a flare, and certainly far too middle class to actually get involved with chanting."

"Similarly when Real Madrid come to town (the Barcelona website lists this as a A++ category fixture), a ticket in the main stand will set you back 359 Euros.

With Spain suffering a tough time economically, it is no surprise that the true fans of Barcelona have been driven away for good, replaced by tourists and business people eager to impress their awed clients."

"Barcelona has not been damaged as a club. Instead, it has become the same as almost every other successful club in the modern era. While signing the likes of Neymar will ensure that they can go on winning things on the field, they are no longer something to be admired off of it. Having resisted ‘modern football’ for so long, FC Barcelona is now unmistakably a part of it. More than a club? Not anymore."
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-02-03 15:44
Ladyboy på bilden! Hahaha!
Barcelona Zamboza
2014-02-03 15:37
Inte för att skylla bort förlusten sist. Jag undrar om inte Aragones bortfall har påverkat många i laget. En sån dag betyder fotbollen kanske inte så mycket för spelarna.
Barcelona FCBlaugrana
2014-02-03 15:29
Mycket trevligt att Neymar är tillbaka i träning med övriga truppen.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2014-02-03 15:27
Okej tack :)
Barcelona Rambla~
2014-02-03 15:12
Direkt rött kort är minst 2 matchers utvisning i Spanien.
Annons: