/spanien/barcelona/forum/5598.aspx/spanien/barcelona/forum/5598.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Nesto
2014-02-07 00:42
Många av de äldre cules här inne var emot en Bielsa innan säsongen men det är nog just "el loco" vi hade behövt. "Han har svårt att hantera stora stjärnor" hette det bland annat. Nice. Precis det vi hade behövt. En gubbe som ser alla exakt lika. Messi ska ta exakt lika många meter i defensiven som Alexis. Pique ska krigs lika mycket som puyol. Hade nog suttit bra. Bänkat killar som xavi, pique, iniesta, Fabregas om de inte presterar. Många av lagets stjärnor känner sig ju för bekväma i sina roller. Skicka upp dom på läktarn om de inte presterar vafan så får de se vem som betalar deras löner. El locos första år i Bilbao var väldigt fina tycker jag. Hand defensiva arbete och taktiska förmågor var imponerande.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-02-07 00:28
Vi saknar pressen. Vi saknar viljan. Vi saknar de extra metrarna. Minns ni när Dani Alves löpte som en projektil på högerkanten i varje match när Pep tränade oss? Varje gång det var svårt att luckra upp en buss kom Alves flygandes sista 30 minuterna vilket ofta gav viktiga poäng. Minns ni när vi slog 5-6 passningar på ett tillslag? Det är ju det som är tiki taka. Jag minns inte när jag såg en sådan sekvens senast. Nu tar alla emot bollen, tittar upp och slår iväg den i sidled. Inga löpningar. Inga trianglar. Ingen kreativitet. Minns ni när vi nästan vann alla andra-bollar? Idag är vi patetiskt dåliga på det.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-02-07 00:23
Det är kanske bara jag som haft höga förväntningar på Alexis då tydligen jättemånga är nöjda med hans insatser. Visserligen har han gjort två viktiga mål i El Clasicon men annars bidrar han inte med tillräckligt. Pedro är både mer ettrig och målsugen än vad Alexis är och detta trots att Pedro vunnit alla titlar man kan vinna.

Nu sitter jag och jämför Alexis med andra spelare som blommar i olika klubbar i hans ålder (om inte yngre). Dessutom hade Alexis en ganska hög transfersumma och jag är tveksam till att den är rättfärdigad. Han är inte värdelös men hans spelstil passar stundtals inte vår idé om fotboll. Vi har inte råd att ha spelare som presterar ibland och bränner alltför många chanser. Alexis har väldigt dålig bollkontroll och är ganska ineffektiv sett till hur många bollar han får av sina lagkamrater. Dessutom är han värdelös på att erövra boll trots sin fysik. Jag ser inte THE EYE OF THE TIGER över huvud taget när jag ser honom spela.

Antag att hela startelvan var lika instabil i form som Alexis är. Hur hade det sett ut? Nej, det håller inte. Kanske i ett mittenlag i La Liga men inte i FC Barcelona. Just nu tar han bara onödig plats och detta tack vare sin transfersumma och möjligen chippen i senaste Clasicot. Men man kan inte leva på gamla meriter. Fotbollen ändras snabbt och det gäller att hänga med. Vår ledning är för ödmjuk och godtrogen.
Barcelona Júnior.
2014-02-07 00:18
[Carles Puyol 5]

Att spela Xavi i en sådan match handlar inte om hurvida stora bollar en tränare har utan det är en självklarhet att han ska spela. i alla fall i mina ögon. Man kan inte spela med Cesc & Iniesta mot ett sådant offensivt som City har idag. Busquets kommer hamna helt ensam på mittfältet och kommer inte kunna axla hela rollen själv då ovanstående spelare är otroligt offensiva i sitt spel. Lägg dessutom till att vi kanske inte har det starkaste försvaret.

------------------------------

Sedan håller jag absolut inte med er andra som hävdar att Xavi inte har något i startelvan att göra. Märker ni inte hur spelet ser ut i hans frånvaro? Vi får ingen struktur i vårt anfallspel, vi blir sårbara i defensiven och detta samtidigt som motståndarlaget får mer självförtroende. Xavi kräver väldigt mycket fokus från motståndarna så fort han får bollen på sina fötter, vilket i sin tur leder till att fokusen dras från andra nyckelspelare. Det må hända att Xavi inte är den spelaren han en gång var men han är hästlängder bättre än andra i laget på sin position.

Tycker överlag att mycket kritik här inne är obefogat, speciellt angående Tata. Det verkar vara lätt att hitta en syndabock, speciellt om det är någon nykomling...
Barcelona Mido
2014-02-06 23:45
vårt problem är PEP! satt och kollade på videos på youtube,,, säger bara en sak,,VILKEN GLÄDJE vi hade! till och med messi har förändrats,,när han gjorde mål då sprang han runt hela camp nou,,nu går han mot mitt cirkeln,,,min vänner det är PEP, han var glädjen, han var fadern, han var vännen,han var psykologen, han var TRÄNAREN.

Det gjorde så jäkla ont å se gamla minnen,,det kändes att PEP ville vara kvar, men kunde inte. men men,,livet måste vidare, men en sak är säkert..INGEN kan ta ut 100% av varje spelare som PEP, INGEN.

Visca Barca!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-02-06 23:15
Freixa tweets and deletes Så är våra clowner igång igen..
Barcelona Lion24
2014-02-06 23:08
Xaviesta

Och du som klagade på KarmalsA... ton.

1. "När du bara ser en tredjedel av våra matcher". Vad vet du? Tänk om Andreas inte har missat en match på flera år.

2. Angående Alexis. "bisarrt hur man inte kan se vilken spelare det är". Jag personligen tycker att man är fullständigt okunnig om man säger att Alexis platsar i FC Barcelona. En spelare som är duktig utan boll men en katastrof med boll, i Barcelona. Jag skrev det tidigare, en av de viktigaste egenskaperna man bör ha för att spela i Barcelona är att man ska vara fotbolls-smart MED och utan boll. Alexis är långt ifrån detta.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-02-06 23:07
@enkos:

Vad gav spanska fotbollsförbundet domaren som gav Real poängen från Elche???
Barcelona enkos
2014-02-06 22:27
Domaren Miguel Angel Ayza Gamez som gav rött kort till ronaldo stängdes av i en månad. Vilka signaler skickar förbundet till domarna? Inte konstigt att Reals spelarna som Pepe och Arbeloa inte får rött kort då domarna är rädda för sanktioner..
Barcelona Andreas-
2014-02-06 22:19
Capitan

Helt allvarligt tror jag inläggen från Alexis o Pedro inte heller är tillräckligt bra, men som du säger. När dessa spelare går ut på kanten, då finns det knappt spelare kvar i mitten så det går inte att göra en rättvis bedömning där.

Tack själv.
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-02-06 22:07
Andreas - vi sänkte real ju tidigare den här säsongen! Sänkte! Sänkte!
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-02-06 22:06
Andreas-

Jaha, men jag syftade mer på Alexis och Pedros inlägg :) annars håller jag med om att Alves bollar gav mig ett och annat och tänka på angående hans icke vara i vår klubb haha.

Håller med om att det är nödvändigt med en plan B. Det visade Tata tydligt fram till juluppehållet att han ville förändra vårt spel genom hög press, rakare spel, blanda possesion med kontring, samt kunna veta när man ska falla bakåt. Ett exempel för det är El Clasico matchen. Tackar härmed för en bra diskussion och önskar dig en god natt.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2014-02-06 22:04
Ärligt talat så tror jag att Barca spelar sämre mot sämre lag men skulle vi möta City ja de är jo om 12 dagar så tror jag att laget kommer höja sig. City matchen vill jag se Xavi på fucking bänken. Tata ska visa BALLS annars får jag damp på Tata.
Barcelona Andreas-
2014-02-06 21:57
Barcelonistas:

Såg det också, min första tanke var att om matchen igår klassas som svår mot ett betydligt sämre lag på hemmaplan som dessutom var en man mindre i en hel halvlek. Vad säger man då när motståndet t ex heter Chelsea, City, Real Madrid, Bayern o Dortmund. Mission impossible kanske?
Barcelona Andreas-
2014-02-06 21:53
Capitan:

Kan absolut hålla med om att det är fler punkter som måste förbättras för ett bättre kantspel. Med det sagt håller jag inte riktigt med om att inläggen håller tillräckligt hög klass. Alvés har en tendens att skicka bort flera inlägg på läktaren, Montoya gör klockrena löpningar man har svårt att få in bollen även när det finns "gott om" spelare i mitten.

Håller verkligen med om att vi är i behov av en nummer nia, men framförallt, vi är i behov av att förändra spelet. Det är för mycket tiki taka, för mycket en o samma taktik när vi ska anfalla. När motståndarlagen gör sitt för att strypa detta spel så hamnar vi i en situation där en plan B skulle behövas. En sån finns inte utan vårt svar på motståndarnas taktik är att ändå försöka passa sig igenom motståndarnas buss centralt vilket är EXTREMT svårt då det är så få ytor.

Och ja, jag är fortfarande av den meningen att spelare för Alexis pengar ska kunna bidra mer än bara löpningar o hårt slit. Så mycket pengar behöver man inte lägga på en sådan spelare.
Barcelona Barcelonistas
2014-02-06 21:46
Fb Messi: "A difficult game yesterday night but we are improving" [leomessi] " But we are improving" Haha ja jätte mycket..
2014-02-06 21:29
Andreas-

Jag vill inte säga att det är kantspelarnas fel att inläggen är "horribla". Hade vi haft några spelare som löpt in i boxen oftare (Messi, Cesc, Xavi) skulle vi kanske fått bättre utdelning på de. Det syntes väldigt tydligt att vi var i behov av en äkta nia som kunde stått där i straffområdet. Inläggen var enligt min mening bra, men det fanns aldrig någon i boxen, så Sociedad spelarna fick i lugn och ro nicka/rensa undan bollen.

Jag tycker inte att vi är lättlästa. Just nu visar vi ett för långsamt och lojt spel, men när vi väl höjer tempot och rör på oss är vi ostoppbara. Därför är det viktigt med spelare som Pedro och Alexis som har den fantastiska förmågan att spela fotboll utan boll. Hur skulle det se ut om man försöker utmana centralt, men det finns ingen som försöker hjälpa till och dra isär försvaret för att luckra upp det åt bollhavaren. Men, med spelare som Alexis och Pedro kan de dra uppmärksamheten ifrån försvararna och därmed ge mer utrymme för Messi, Xavi, Iniesta etc. P & A gör i princip skitjobbet och får alltid stå i skuggan för våra små trollkarlar.

I andra lag uppskattas såna spelare för sin vilja, hjärta och kämpaglöd, men tydligen så räcker det inte för oss culés. Alla måste kunna dribbla och göra mål som Iniesta, Messi, Aguero och Neymar, men det räcker inte att se när Alexis tar i allt vad han har i en löpning från halvplan för att ensamt stressa målvakten/försvararen när Messi står där och tittar på. Jag uppskattar Alexis och Pedros löpvilja lika mycket som Iniestas galna vändningar. Det är viktigt att inse vilka roller alla spelare har och varför de har dem. Det är fullt naturligt att Pedrito och Sanchez inte gör lika många mål som Messi när de hela tiden springer som djur i 90 minuter.
Barcelona Culee
2014-02-06 21:13
En "rensning" är något som behövs. Spelare som ska säljas: Valdes vill lämna, Macherano katastrof , Xavi gått ner sig enormt, Puyol håller inte längre , Alves börjar bli gammal och har gått ner sig mycket och vi kan ändå få en fin slant för han, Tello är kass, Cuenca och Affelay kassa trodde vi hade gjort av oss med dom men så var inte fallet
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-06 21:12
Capitan \(^.^)/ Tack så mycket, min vän! Jag föredrar kvalité alla dagar i veckan även om jag själv råkar ut för att passionen tar över mina inlägg ibland och det beror på att jag är allergisk mot en handfull personer härinne och deras konstanta nedvärderande av våra spelare. Hur svårt ska det vara att kritisera med god ton? Det är våra killar ju. Tycker för övrigt att du själv leverar läsvärda grejor i stort sett alltid så tack själv!
Real Madrid Kaktus
2014-02-06 21:10
( Xaviesta )

Alexis har grym potential men i Barca kommer han alltid förbli medioker. Skeppa iväg honom i sommar för 20-25 miljoner så är det perfekt. Han kommer aldrig bli mer än en dussinlirare i Barca.
Barcelona Andreas-
2014-02-06 21:07
Capitan:

Kul att du nämner lättläst. I mina ögon är Barcelona det lättaste laget att läsa av i hela världen. Bara sätt folk på Messi så skiter sig extremt mycket. Bara bunkra ihop centralt som Sociedad gjorde igår. Vad gör vi då? Jo, vi försöker lite smånätta passningar centralt där det knappt får plats ett skosnöre. När bollarna väl kommer ut på KANTERNA så är inläggen helt horribla. Väldigt tråkigt att det blivit så lätt att läsa Barcelona.

Med det ska man också nämna att Sociedads buss inte är något vidare, då ska ni se när Chelsea o C/O ställer upp sina bussar o sen se farten o kvalitén när dem kontrar mot vår ganska kassa backlinje.
Barcelona Andreas-
2014-02-06 21:02
Xaviesta

"vilken jävla lirare det är". Herregud alltså. Du får det att låta som att det är Zidane, Ronaldinho eller Messi du sitter o pratar om. Alexis är ingen jävla lirare.

Alexis tar några löpningar o det är värt alla pengar vi la ned på han? Intressant. Pedro kostade inte ett öre, o jag säger inte han är världens bästa spelare på sin position. Han är i klass med Alexis. Hade vi slängt på lite pengar så hade vi kunnat värva Kun från Atletico istället för Alexis.

Alexis hade för övrigt inte gjort det lika bra i City som Kun gör. Agüero är bättre helt enkelt.
Ronaldinho the original
2014-02-06 20:59
Vänta , vänta , så spanska förbundet gav Ronaldo ytterligare 3 matcher avstängning och istället för att domaren ska belönas med beslutet så ska han bli avstäng i en månad?
2014-02-06 20:57
Andreas- Fast jag står nog ändå fast vid att Sanchez (och Pedro) är spelare som är väldigt viktiga att ha i laget. Vi har två otroligt bollkära spelare där framme samt 3 mittfältare som alltid kräver boll. Det skulle bli för statiskt och lättläst om vi inte har minst en spelare som vars bästa egenskap är spelet utan boll. Coach Pep skrev i princip det jag ville säga (@Coach Pep, klockrent inlägg). Priset kan man dock diskutera, men det är en annan femma där ledningen kanske kunde gjort det bättre. Kul att vi kunde ha en rolig och sansad diskussion utan några påhopp. Väl mött :) Xaviesta Vill också passa på och berömma dig och ditt bidragande till den goda nivån på forumet. Du är väldigt kunnig, drar inga förhastade slutsatser och slänger inte ut saker utan motivering bakom det. Du har också en traditionell samt modern idé om hur vår klubb ska se ut och vara (är av samma åsikt). Jag känner att nästan allt du skriver är världsklass och att du är en av de bästa forumskribenter tillsammans med ett par andra. Tack för ditt bidragande och fortsätt gärna så :)
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-06 20:56
För övrigt är hela klubbens affärsmodell att spela 4-3-3 hela vägen från knattarna upp till A-laget för att spelet ska automatiseras och för att killarna ska slussas in i B och A-laget enklare och acklimatisera sig fortare. Att det burit frukt kan du ju knappast neka till. Att det går mindre bra för tillfället kan ju diskuteras men en ny Iniesta kan inte "födas" i varje kull. Tror du dom kommer att ändra en filosofi dom har haft i ett antal decennier för att tillfredställa Andreas på Svenska Fans? Är du på riktigt?
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-06 20:51
Andreas Att kräva att spelarna ger allt ute på planen håller väl varenda kotte med om, men att håna och göra narr av våra spelare varje gång för att försöka vara rolig är inte ok. Alexis ger tex alltid 100% men det räcker ju inte för dig. Att du inte kan se hans kvalitéer på planen gör mig väldigt konfunderad. Bisarrt hur man inte kan se vilken jävla lirare det är, speciellt när man studerar hans rörelsemönster. Jag föreslår att du slutar skriva härinne konstant under våra matcher och fokuserar dig på spelet istället för att stirra på Svenska Fans-skärmen och skriva oväsentliga oneliners annars blir det väldigt svårt att ta dina Alexis-analyser på allvar när du bara ser en tredjedel av våra matcher då du är upptagen med att chatta härinne.
Barcelona Andreas-
2014-02-06 20:46
Coach Pep: Kun och Messi fungerar ganska bra i Argentina. Kom nu inte med argumentet, "Barcelona spelar annorlunda". Vem fan har sagt att vi ska spela 4-3-3 hela tiden? Vem har sagt att det ska vara tiki taka hela tiden? Argentinaren går alla dagar i veckan före Alexis i ett tvåmannaanfall, och vem hindrar oss från att spela så? Det finns ingen jävla regelbok som säger att Barcelona ska spela 4-3-3. Kun erbjuder ett bättre register än Alexis. Han är en bättre fotbollsspelare helt enkelt.
Barcelona Andreas-
2014-02-06 20:41
Xaviesta

Att Barcelonas egna filosofi är att leta spelare från egna led har jag absolut inget emot. Men när spelaran som kommer underifrån inte är tillräckligt bra, då kan man inte stirra sig blint på den egna organisitonen. Man måste tänka utanför banorna också. Spelarna som kommer underifrån just nu är för dåliga, dem kommer inte att hålla. Är planen dessutom att spela samma typ av spel som vi gör nu, med alla yngre förmågor, då blir spelet dessutom ännu tråkigare än vad det är nu dessvärre.

Att spelarna i Barcelona inte är skyldiga culés eller fotbollsälskare ett skit är också en felaktighet. Utan alla "vanliga" människor som följer fotboll, så tjänar inte dessa fotbollsstjärnor ett skit på det dem gör. När man får så EXTREMT mycket pengar, för att spela fotboll eller vilken idrott man nu sysselsätter sig med, så är det minsta man kan kräva att dem ger 110 %. Fotboll är i grund botten en underhållning. Tycker inte människor, med vad man kan kalla vanliga jobb, att fotboll är kul så tjänar ingen fotbolsspelare miljoner. Därför kan man kräva så mycket mer av FC Barcelona 2013/2014.
Barcelona NoGo™
2014-02-06 20:37
@FCBlaugrana:

Helt sinnessjukt.....
Coach Pep,
2014-02-06 20:32
Andreas-

Jämföra Alexis med Kun och Suarez.. Jag skulle kunna bajsa på mitt tangentbord och få fram något av större relevans.

Alexis är en löpspelare av toppklass som drar isär försvar, tar en djupledslöpning, står rätt i straffområdet och jobbar hem. Hans styrkor ligger snarare i spelet utan boll och han har kommit till sin rätt under Tata då vi spelar en mer direkt typ av "wannabee" possession-fotboll.

Du verkar tro att man bara kan dribbla sig igenom bussar, vilket i princip är omöjligt (hur man kan tycka att Messi och Neymar inte räcker som dribblers är en annan femma). Det krävs tålamod i uppbyggnadsspelet och tempoväxlingar i passningsspel. Spelare som vet hur man löper och drar isär försvar. Spelare som tar rätt beslut i rätt ögonblick och vet hur man håller i bollen (Xavi och Iniesta).

Hur hade du annars tänkt få in Kun/Suarez i elvan? Kun är inte en spelare som jobbar hem och behöver lika mycket utrymme som Messi för att få ut sitt enorma register. Vad ska Kun göra på högerkanten som högerfotad? Låtsas vara högerback och springa ihjäl sina smällfeta lår?

Suarez är inte ens värd att kommentera då psykopater inte ska spela i Barcelona, men inte heller han hade fått plats. Du får gärna "övertyga" oss.
Annons: