/spanien/barcelona/forum/5540.aspx/spanien/barcelona/forum/5540.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Jeffson
2014-02-15 10:50
Vi var typ det sista laget som skippade reklam på tröjan. Låt oss för guds skulle bli den sista klubben som säljer ut namnet på arenan, eller rättare sagt den enda klubben som inte gör det.

Jag börjar sakta men säkert acceptera att vi har tröjreklamen. Det är långt ifrån att jag gillar den men det är rätt skönt faktiskt att börja acceptera skiten så jag slipper att gå runt och vara arg och missnöjd. Och det slog mig nyss när jag vaknade att vi fortfarande har chansen att stå upp för något och göra ett riktigt statement (vilket känns väldigt längesen vår ledning gjorde) och det är att göra klart för alla att det är absolut omöjligt att köpa namnet på vår arena. Inom den närmsta framtiden tror jag inte det finns många arenor kvar utan sponsornamn och där har vi återigen chansen att vara unika.

Sen har jag en fråga till blaugrana91. Jag vet att du tänker helt annorlunda än mig i frågan om reklam och det är helt ok. Jag gillar när folk har skiljda åsikter och kan argumentera för dom. Men frågan är, var skulle din gräns gå? Skulle du tex acceptera ett litet tillägg i klubbnamnet? Eller i loggan! Ändra färger? Eller tillomed vad som hände wimbeldon, att det kommer in en ny ägare och byter stad, namn, logga och färger? (Nuvarande MK Dons). Jag ställer inte dessa frågor sarkastiskt eller nåt, hoppas inte du tar det så. Men jag tycker det är intressant att vi tänker så annorlunda i frågan och du är den enda culen jag har stött på som är så positiv till reklamen. Så det är intressant att se vart din gräns skulle gå.

Roligt med match mot Rayo, de är mitt andralag i Spanien. Tillsammans med Villareal.
Barcelona Krabban94
2014-02-15 10:17
Att Pinto skall stå i finalen kom knappast som nån överraskning till nån. Har varit så hur länge som helst! Personligen tycker jag det är helt rätt, har man sagt andra målisen står i cupen, så står han även i finalen om inte han är sjuk/skadad! O inte byta till en final föra tt det är final! Vi har möjlighet att vi na även fast vi har Pinto i mål!
Barcelona the cameroonians
2014-02-15 09:47
@Blaugrana91:

Jag pratade om en enskild sak, dvs det sviktande publikintresset, och relaterar detta till globaliseringen. Läs om, läs rätt.

Jag är inte emot en globalisering, däremot anser jag att man inte får glömma bort sina rötter, identitet och värderingar. Det måste finnas en balans och den tycker jag att Rosell saknat. Det har varit mycket fokus på affärerna (som förstås varit nödvändigt för en positiv utveckling) samtidigt som man inte brytt sig så mycket om medlemmarna, fansen och relationerna.
Barcelona Chileno
2014-02-15 09:41
Då har Tata bekräftat att det blir Pinto som står i cupfinalen mot Real.
ÄktaCulé
2014-02-15 00:10
Helvete vilket jävla mål av Balotelli!
Barcelona el Flaco
2014-02-15 00:03
Barcelonista/ Det stora skillnaden mellan då och nu är att med Pep var spelet oändligt mycket bättre än dagens Barcelona. Culés förväntar sig, nästan kräver, underhållande fotboll och jag har själv upplevt den känslan att man känner sig nästan rånad när man inte får champagnefotbollen serverad. Naturligtvis kan laget inte hålla den höga nivån i varje match, men med Pep var det ytterst få gånger då vi verkligen spelade dåligt Den här säsongen har spelet gått knackigt i stort sett från första dagen och det har funnits få tillfällen då man verkligen har fått njuta av spelet. Och som sagt, det handlar inte om att folk är medgångssupportrar eller att man är mindre culé för att man inte går på hemmamatcherna för den stora orsaken till att publiksnittet har dalat beror på spelet, inte resultaten. Alves uttryckte sig väldigt klumpigt och om han menade att fansen borde stötta laget mer kunde han ha gjort det på ett annat sätt. Att ifrågasätta folkets klubbkänsla var inte det rätta sättet.
Barcelona el Flaco
2014-02-14 23:48
ÄktaCulé/ "Enligt min synsätt så finns det bara en väg för att bli en fullvärdig supporter och det är att vara medlem för att räknas som en tvättäkta Barca-fan." Jag håller inte riktigt med dig. Det finns ju gott om socis som inte röstar när det är val och som inte heller går på varje hemmamatch, inte ens de som har en egen sittplats. Fast det är klart, inte alla medlemmar bor i Barcelona eller Katalonien för den delen så det är fullt logiskt att alla inte kan åka till Camp Nou varje helg. Jag tycker inte man kan säga att det finns något som en tvättäkta culé eller att man kan sätta en stämpel på det. Att vara en supporter har att göra med känslor och det känns fel att ifrågasätta någon annans känslor för klubben för man kan omöjligen veta hur den personen känner innerst inne. I mina ögon har ens klubbkänsla inte så mycket att göra med bur ofta man åker till Camp Nou. Jag har hållit på Barça sedan slutet av 90-talet och jag har bara varit på tre hemmamatcher. Att döma av Alves logik borde jag vara en ganska värdelös culé men så ser jag naturligtvis inte på saken. Alla brinner för klubben på sitt eget sätt och detsamma gäller för de som är medlemmar och de som inte är det, till de som sjunger hymnen från läktaren och de som gör det i sina vardagsrum.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-14 23:41
Barcelonistas Spelar inte så stor roll vad Alves menade, det viktiga i sammanhanget är hur det kommer att tolkas av fansen. Är Alves frustrerad över reaktionerna så är det knappast smart att få utlopp för det genom media. Han är så pass erfaren vid det här laget att hans spider-sense borde få honom att låta bli att pela i en så känslig fråga. Han borde veta att han kommer att bli citerad på ett vinklat sätt av tidningarna. Det var oerhört klantigt och det handlar inte om att du har rätt eller att el Flaco har fel. Det handlar om att Dani Alves stod för ett klumpigt olyckligt uttalande. Han har ingen rätt att definiera vem som är culé och vem som inte är det, punkt slut.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2014-02-14 23:31
el Flaco men tidigare säsonger när pep tränade tidernas bästa lag då hade man råd? När man vann alla matcher 5-0 då var det fullsatt. Nu när har varit i en riktig dip så är det tomt, då det inte är värt att se det dåliga spelet på plats utan man kan se det hemma.

Vi alla vet att jag har rätt här, och att Alves kritik stämmer.
Barcelona Barcelonistas
2014-02-14 23:28
Xaviesta - Alves menade mer att de finns en del individer som inte kommer och stöttar laget när man befinner sig i en tillfällig dip. Det kan komma perioder där laget är nere och inte presterar 100 då tycker jag att man som supporter ska dra ner ditt och stötta dom. Att bara gå gå till matcherna bara för att Barca är i superform är vidrigt och då är man ingen riktig supporter enligt mig.

Det har varit mycket snack om att laget inte kämpar lika mycket, inte spelar lika roligt, den nya spelstilen är tråkig osv. Dessa negativa saker kombinerat med den låga publiksiffran har gjort Alves frustrerad. Det känns som det är någon jävla teater där man förväntar sig det bästa, men om det är dåligt så åker man inte ner..
Barcelona Neymar N11
2014-02-14 23:13
@barcastuff: Top-3 youngest players to reach 200 Liga goals: Messi 25y 217d - Zarra 29y 352d - Raul 30y 255d #fcblive [via as]
ÄktaCulé
2014-02-14 23:12
Jag tror de flesta kan hålla med om att Alves utspel gällande om fansens närvaro i Camp Nou var ganska intetsägande, han får hålla sig till fotboll helt enkelt. Jag behöver inte gå igenom vilka anledningar varför vissa inte kan/vill ta sig då dessa redan har nämnts i forumet.

Enligt min synsätt så finns det bara en väg för att bli en fullvärdig supporter och det är att vara medlem för att räknas som en tvättäkta Barca-fan. Och det hela är faktiskt ganska logiskt ifall om man vidgar sin synfält lite.

På vilket sätt skulle man kunna påverka Barca nämnvärt ifall om man sitter och följer laget från fulstream/TV på sin höjd (menar inte att man skall vallfärda till Nou Camp för det)?

Svårare än så är det inte, där har ni svaret på vem som är en äkta supporter till Kataloniens stolthet!

/Thread
Barcelona el Flaco
2014-02-14 22:56
(Xaviesta)/

Verkar som att du tolkade Alves uttalande på samma sätt som jag. Onekligen var det klumpigt och ogenomtänkt vad han sa och att döma av omröstningen på Sports hemsida berodde de dåliga publiksiffrorna på om huruvida laget vann eller ej utan på spelet. Därmed handlade det inte om att folk var medgångssupportrar för att man inte gick till Camp Nou eller att man inte var lika hardcore culés bara för att man inte har råd att gå på varje hemmamatch.

Alves gjorde bort sig helt enkelt. Punkt slut.
Barcelona Blaugrana91
2014-02-14 22:40
the cameroonians Så var vi där igen då.... Om inte Barca hade globaliserat varumärket så att pengar kommer in hade man fått höja biljettpriserna ännu mer..... Återigen undrar jag om folk här fattar hur en klubb ska drivas? Den måste styras som ett globalt företag. Men visst låt oss säga att klubben struntat i att få ut varumärket i världen och satsat mer på det lokala... Hur fan ska klubben tjäna pengar? Som jag ser finns det 5 möjliga inkomstkällor idag. 1. Reklam och sponsorintäkter, den lättaste och smartaste vägen. Här finns mycket intäkter att hämta in och denna kategori kan man växa med. Även den kategori som dem flesta här vill se begränsas ironiskt nog... 2. TV och mediaintäkter, denna står helt still, vi och Real har plockat ut den största delen alla år, men snart är det ändring på det då nya avtal kommer. I princip omöjligt att växa stort här. 3. Sälja spelare och dra ner på löner, knappast något roligt. Men visst Messi stannar ju i Barca för en korg apelsiner.... 4. Höja biljettpriserna på CN, ny arena så att matchintäkterna höjs. Det förstnämnda känns inte aktuellt och det sistnämnda är på gång men räcker inte enbart det. 5. Prispengar, framgångar i CL ger pengar, men inga jättesummor. Så som ni ser finns bara en kategori som garanterar en stor ekonomisk tillväxt och det är reklam.
Barcelona BAGNACK & DONGOU
2014-02-14 22:19
Barcelonistas (Barcelona) 3 vinster av på 14 försök mot den Pep som enligt många var oprövat som senare kallades för feg och allt möjligt Medan maurinho var geni på allt inklusive peta ögonen på folk
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-02-14 21:59
Hela världen vet att Pep är en bättre tränare än mouhoe. Pep knockade mouhoe gång på gång med fint spel dessutom ingen ( bussen - kontra a la moehoe) Pep Guardiola mina damer o herrar <3.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-14 21:56
Barca King Och? Bara för att "Allas" håller med blir det väl inte mer rätt för det? Vad tycker du själv? Jag bor i Toronto för tillfället och har därför ingen möjlighet att ta mig till Camp Nou för matchen mot Rayo imorgon. Vilken supporterkategori faller jag under? En annan har kanske inte råd att gå imorgon, som Capitan är inne på, men han är 79 år och har hållt på Barca redan när din pappa var i tonåren. Är han ingen culé? En tredje har brutit benet i en fabrik förra veckan och ligger på sjukhuset med ena benet i hiss och får se matchen på en 14 tums skärm i sitt rum istället - han är inget äkta Barcafan heller? Det går inte att försvara det Alves säger hur man än vänder och vrider på det och oavsett vilka youtube-kändisar som håller med honom. Det är så dumt att det i stort sätt är odiskutabelt. Dani borde aldrig yttrat sig om en sådan känsliga fråga på det sättet han gjorde och han har säkerligen fått höra det från katalanerna i omklädningsrummet. Bara till att lägga ner ämnet egentligen.
2014-02-14 21:54
Sanningen är den att Barcelona som klubb varit för dåliga på att marknadsföra sig på hemmaplan. I stället har man lagt enorm kraft och fokus på att globalisera varumärket vilket fått till följd att man tappat samhörigheten med kärnsupportrarna.

Här kan man även dra ett samband med att man glömt bort mottot més que un club och i jakten på snabba pengar.

Jag har sagt det innan och säger det igen;
Man kan inte pissa på sin egen historia och naivt tro att det inte får konsekvenser. Rosells affärsmässiga approach och sätt att styra klubben har fått folk att bli likgiltiga.

Det funkar så klart så länge laget, som trots allt är och alltid varit den stora dragningskraften, spelar bra - men konsekvenserna ser vi nu när det inte är lika mycket glam över spelet som tidigare.

Klubben kunde göra så enormt mycket mer för stadens egna fans, men det är viktigare att sälja tröjor i Indonesien än att Juan och hans familj ska ta sig till Camp Nou. För Juan åker ju inte med Qatar Airways till stan och droppar halva månadslönen i Barcabutiken. Så vem fan är han att klaga på dyra biljettpriser?

Barcelona Barcelonistas
2014-02-14 21:47
Bagnack o Dongou - 2010 - ligamatch Barcelona 5-0 Real Madrid 2011 - ligamatch Real Madrid 1-1 Barcelona 2011 - Copa del Rey final Barcelona 0-1 Real Madrid 2011 - Semifinal Cl Real Madrid 0-2 Barcelona 2011 - Semifinal Cl Barcelona 1-1 Real Madrid 2011 - spanska supercupen Real Madrid 2-2 Barcelona 2011 - spanska supercupen Barcelona 3-2 Real Madrid 2011 - ligamatch Real Madrid 1-3 Barcelona 2012 - CDR Real Madrid 1-2 Barcelona 2012 - CDR Barcelona 2-2 Real Madrid 2012 - ligamatch Barcelona 1-2 Real Madrid Pep mötte även Mourinho när denne tränade Inter. Cl gruppspelet - Inter 0-0 Barcelona Cl gruppspelet - Barcelona 2-0 Inter Cl semifinal - Inter 3-1 Barcelona Cl semifinal Barcelona 1-0 Inter ( borde blivit 2-0).. Den europeiska supercupen Bayern - Chelsea 2-2 ( Bayern vann på straffar).
Barcelona BAGNACK & DONGOU
2014-02-14 21:34
Någon som vet hur statistiken, pep VS Mourinho under tiden i Spanien
Barcelona Capitán - El tiburón
2014-02-14 21:31
Tycker snarare att Alves kan fråga sig själv varför det inte är så mycket stämning och supportrar på Camp Nou?

Sanningen är den att tack vare extrema spelarlöner, bonusar och transfersummor så har priset på matchbiljetter drivits upp till oproportionerliga höjder. Jag bodde själv i Barcelona 2008 och minns att även liga matcher mot sämre motstånd kunde kosta skjorta. Det är väl inte så konstigt att arenan bara är fylld av turister och dylikt på dessa matcher..

Nej, Alves kan vara tacksam över att han tjänar flera miljoner euro om året för att sparka på en boll, samtidigt som annat folk går på knä och sliter hälsan ur sig bara för att kunna försörja sina familjer.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-14 21:28
Barcelonistas El Flaco störde sig mer på det Dani tyckte om culés, att man inte är en om man inte dyker upp på arenan. Och jag håller med Flaco - vem är Dani Alves att bestämma vem som är en culé och vem som inte är en? Definieras man utifrån sin närvaro på camp Nou? Nej, oerhört klantigt uttalande och det vet han om själv, han är rätt så frispråkig på både gott och ont men i det här fallet var han helt ute och åkte Jet Ski.
Barcelona Barcelonistas
2014-02-14 21:22
Kan bara instämma med Alves det har varit jävligt dåligt tryck på Camp Nou senaste matcherna. Minns hur el Flaco var på Alves och kritiserade honom? Hur kan man göra de när han bara säger sanningen?.

Ska man bara kolla på Barca när laget spelar bra?
Barcelona Barca King - Messi & Neymar run the show
2014-02-14 21:12
Allas som är känd cule på på Twitter och Youtube håller med Dani Alves om de som inte kommer till Camp Nou är inte äkta cules!! Madrid supportrarna har alltid kommit trots alla motgångar. Katalanerna väntar på Avengers på plan.
Barcelona LeoMessi
2014-02-14 20:49
Kräsna jävla publik, dom kan gott hålla sig hemma när Barcelona börjar krossa allt motstånd med tennissiffror. Om dom kanske hade börjat komma på matcherna så hade Barcelona kanske fått lust att spela. Fansen i Katalonien måste dom som stöttar sitt lag minst av alla topplag.
Barcelona NoGo™
2014-02-14 20:46
Här kommer lite intressant fakta om varför det varit så dåliga publiksiffror. Majoriteten som svarade på omröstningen är alltså missnöjda med lagets spel och stil.

Sport has done a public referendum on its website, 8426 people have voted so far: What's the reason behind the bad attendances? The answers:

30% due to the timing. 2% because they watch it on television. 57% which is the largest percentage, because of the team's style and level. +

And 11% due to the economic crisis. (The prices of tickets are expensive)

Källa: @NoraVilanova_ , Sport
Barcelona RonaldinhoGaucho!
2014-02-14 20:13
@Barclasico:

kolla länktips, videon är svaret på din fråga :P
hitta den precis på facebook
Barcelona LeoMessi
2014-02-14 19:57
the cameroonians (Barcelona) Dom är mer besatta av Barcelona än några andra. Lite lustigt att folk försöker föra en vettig diskussion med dessa typer, personen jag skrev om, måste ha skrivit 40 inlägg bara där. Skit som "Mourinho fick Pep att fly landet". Pep hade Mou i sin ficka, slutade med att Mourinho skämde ut sig totalt i Spanien eftersom han blev så frustrerad.
2014-02-14 19:52
LeoMessi

Chelseafans = rednecks

Förvänta dig inget mindre än rent nonsens från dessa fotbollsgenier.
Ronaldinho the original
2014-02-14 19:36
Matchdags om dryga 24 timmar. Eftersom vi har en av säsongens viktigaste match mot Manchester City nu på tisdag så hoppas jag på att Tata inte väljer att starta med spelare som Xavi , Alves och Neymar imorgon eftersom dom två förstnämnda spelarna oftast presterar bättre när dom får vila extra och när där kommer till stormatcher. När det gäller med Neymar så vill jag se honom spela minst 20-25 minuter hur vi/Tata kan se om han kan ha någon stor påverkan mot City. Annars så är det bättre att inte ta risken och låta honom vila och bli starkare. Valdes Montoya-Pique-Bartra-Alba Busi Fabregas/Roberto-Iniesta Alexis-Messi-Pedro Masken spelade förra matchen och eftersom den super offensiva Alves inte startar in min uppställning så ska Alba starta istället för Adriano. Slutresultat: 4-0 Målskyttar: Messi x2, Fabregas och Alexis. Visca el Barcelona!
Annons: