/spanien/barcelona/forum/5515.aspx/spanien/barcelona/forum/5515.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-06-25 15:24
Vampiro Antar att man menade om han skulle avgå där och då
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Vampíro
2014-06-25 15:17
Tata Martino considered to resign in February. If he would have done it, Barcelona had planned to offer Xavi to become player-coach. [ser] Det var väl exakt det som hände?
Barcelona Gabriel
2014-06-25 14:57
Det är ju det som är det sorgliga, för inte så längesedan var vi överlägset världens bästa lag, nu är vi i ärlighetens namn rätt så långt ifrån den titeln. Vi hade dessutom de allra bästa förutsättningarna redan i laget, men på något konstigt höger och vänster har man alltså lyckats att förstöra för sig själva. Hur kan man klara av att ta SÅ MÅNGA dåliga beslut sportsligt? Om det händer en gång, pga vissa omständigheter, kan man kanske försvara det, men det händer alltså om och om igen. Idag blir vi ju tom förvånade och smått chockade ifall något positivt händer rent sportsligt från vår sida. Ska det verkligen fungera så?

Jag har gjort en lista på styrelsen sportsliga beslut, inköp och försäljningar. Här nedan följer resultaten;

Försäljningar;

- Yaya Touré för 28.5M€.
- Chygrynskiy för 15M€.
- Zlatan för 24M€.
- Rafa Marquez släpptes på free transfer.
- Henry släpptes på free transfer.
- Caceres för 3M€
- Jeffren för 3.7M€
- Maxwell för 4M€
- Man frigjorde Milito från hans 1 år kvar på kontraktet.
- Keita släpptes på free transfer.
- Fontas för 1M€
- Villa för 2M€.
- Abidal läpptes på free transfer.
- Thiago för 25M€
- Fabregas för 33M€.

Man har på 4 år gjort försäljningar för 139M€. Och då har man sålt spelare som Yaya Toure, Zlatan, Thiago och Fabregas.

Inköp;

- Adriano för 14M€.
- Mascherano för 24M€.
- Afellay för 3M€.
- Cesc Fabregas för 34M€.
- Alexis Sanches för 37,5M€.
- Jordi Alba för 14M€.
- Song för 19M€.
- Neymar för 57M€ (fast kostade han verkligen det - nja, men vi utgår från den summan).
- Ter Stegen för 12M€.
- Rakitic för 18M€.
- Claudio Bravo för 12M€.

Man har på 4 år gjort inköp för 244,5M€ och därmed gått minus 105,5M€ på marknaden. Detta hade varit helt okej enligt mig om man hade lyckats bygga upp ett starkare lag under dessa 4 år - men problemet är att laget nu snarare är svagare än vad det var för 4 år sen. När man kollar på dessa siffrorna så kan man ändå se att man gjorde bra ifrån sig på vissa ställen. Adriano, Alba, Ter Stegen och Rakitic värvningarna är de värvningar jag klassar som bäst gjorda, om man ser till kvalitée på spelarna samt vad dem kostade. Men förutom det tycker jag att det ser väldigt illa ut nästan överallt. Mascheranos prissumma kan jag acceptera, men problemet är att det enbart är en 4,5M€’s skillnad med vad vi köpte honom för samt vad vi sålde Yaya Touré för. Och det är ofta där problemet ligger, vi undervärderar våra egna spelare - och det är också därför vi har ett sämre lag idag. Man kan inte sälja en bättre spelare för nästan samma pris som man köper en sämre spelare. Det är därför det finns marknadsvärde på spelare idag. Säljer man en spelare som Yaya för ett marknadsvärde under honom, så kan man inte ersätta honom för de pengarna man fick för honom, då måste man antingen gå minus i plånboken eller nöja sig med en sämre spelare vilket också i slutändan ger ett sämre fotbollslag. När klubben också agerar på detta sätt flera gånger så är det inte konstigt att resultaten inifrån klubben även syns på fotbollsplanen.

Marknaden är hård idag, det finns inga snälla pojkar där. Alla är riktigt mean to deal with och för att överleva måste man vara en hardass. Det gäller att försöka blåsa klubbar på pengar och affärer och undvika att bli blåst. Att sälja dyrt och köpa billigt, det är en konst och inget enkelt fenomen. Men vi är FC Barcelona och som Messi sa, det här är världens bästa klubb och den här klubben förtjänas att styras av de bästa - resultaten visar att vi har långt ifrån de bästa som styr i klubben, men det var ju knappast någon hemlighet.
Barcelona Pep #4
2014-06-25 14:56
Pep - El mister

Håller med dig nästan i allt du säger speciellt att du vill behålla Alexis. Han är en av de viktigaste spelarna då han har en annan spelstil till skillnad från Neymar och Messi. Dessutom har han börjat göra mål och jag tror han bara kommer växa i klubben ännu mer om han får stanna.

Om de är någon som ska lämna i fram är det Cuenca och Tello. Pedro och Deulofeu backar up på kanterna och Rafinha kan spela som falsk nia när Messi är skadad och ska vila.

Alltså borde vi lägga full fokus på en mittfältare och två försvarare.

Yaya Toure - enligt mig den perfekta värvningen. Hämta hit honom han hör hemma här.

Barcelona Vampíro
2014-06-25 14:46
Lite underligt att Barça inte var villiga att betala €31M för Marquinhos förra sommaren för att efter ett år på bänken, värdera honom till drygt €55M. Barça logic.
Barcelona Lion24
2014-06-25 14:40
The Reporter Jag vill först och främst börja med att Diego Lopez var en mycket bra målvakt innan han gick till Real Madrid förra året. Var en tid när självaste Manchester United var oerhört nära att köpa honom. Sen Diego Lopez gick till Villarreal för några år sen så har han alltid varit en bra målvakt och det vet alla som har följt fotbollen sen en tid tillbaka. Det handlar inte bara om en spelare är bra eller inte. Självklart ska alla spelare som representerar Barcelona vara bra spelare men du måste tänka längre än ''spelaren är bra''. Speciellt på en målvaktsposition. Enligt mig så är det inte bra att man roterar på en målvakt, se bara på hur mycket Casillas har gått ner sig. Eftersom en 2:a målvakt normalt inte spelar så mycket så bör den målvakten ha andra egenskaper som är extremt viktiga och det är att den målvakten ska vara en ''pappa'' i laget som stöttar framförallt de unga spelarna samt att han ska höja stämningen när det är dystert, precis som Pinto. Pinto syntes inte så mycket och var knappt en favoritspelare bland fansen men jag kan garantera dig att han var en av favoriterna bland spelarna. Dessa roller i ett fotbollslag är väldigt viktiga för harmonin och moralen inom 20-25 fullbordade proffs. Jag fattar inte varför knappt någon pekar på dessa extremt viktiga egenskaper när man ska bedöma en 2:a målvakt. Den absolut bästa lösningen har varit Reina och jag har tidigare skrivit flera gånger varför. Reina har en ganska lik personlighet som Pinto samtidigt som han är flera snäpp bättre än Pinto. Det är extra viktigt nu att vi har ledare och moralhöjare när spelare som Puyi, Valdes och troligtvis Xavi lämnar. Bravo fyller inte den positionen, nu ska Bravo komma och lära känna spelarna, klubben och konkurrera med ter-Stegen direkt vilket kan skapa dålig stämning bland dessa 2 målvakter i hopp om att trycka ner den andra, kolla Diego Lopez och Casillas. Men nu är Bravo här och då måste vi ge honom stöd och hoppas på att allt går bra.
Barcelona BRC
2014-06-25 14:20
Suarez och "seny" är knappast något som rimmar väl i mina öron. Visst har vi haft spelare inte har levt upp till agera ambassadör för Barcelona och uttrycktet "seny", men att ta en spelare som den raka motsatsen är för mig helt främmande.

Dessutom tror jag att han skulle försvinna i Barcelona då väldigt mycket av spelet i Liverpool kretsar kring honom. Visst skulle han göra mål i Barca, men skulle fortfarande inte vara delaktig i spelet på samma sätt som man förväntar sig.
Barcelona el Flaco
2014-06-25 14:19
Det här visste jag inte. Tydligen ska Guillermo Amor inte längre vara ansvarig för La Masia och hans ersättare är ingen mindre än Jordi Roura. Det var oväntat. Även Aureli Altamira, fystränare under Guardiola och Tito Vilanova, kommer ha en ny roll som koordinator inom ungdomsfotbollen.
Barcelona >The Reporter<
2014-06-25 14:06
Men Ter Stegen ska vara nr 1!
Barcelona >The Reporter<
2014-06-25 14:06
Bravo är en duktig målvakt. Var inte så negativa. Titta på Diego Lopez. Han var knappt en bra målvakt som numera är grym.
Barcelona Pep - El Míster
2014-06-25 13:49
Så jävla underbart med två riktigt bra målvakter i truppen! Som vårat spel ser ut kommer det behövas. Skador eller inte, den målvakten som står i målet kommer var grym pga. konkurransen! Mao, jävligt nöjd hur klubben löst målvaktsposten. Den kan vara skillnad på en titel eller inte. En Pinto går bara inte att ha i mål. Är rätt säker på att följande positioner kommer att förstärkas: Mittback 1 - Hoppas på Marquinhos/annan toppmittback. Mittback 2 - Nöjd med Mathieu som backup(stark, snabb, lång & bra vänsterfot). Mittfältare - Jättesvårt här. Koke kommer inte Atl. M. släppa. Kroos tar jag gärna. Alternativt en annan spelare som är lite bättre än Rafinha men som ändå Rafinha kan gå om. Vill liksom inte stanna Rafinhas utveckling. Tror mycket på Rafinha. Anfallare - Suarez? Så svårt att tacka nej till. Men jag är inte supertänd på honom oavsett vad som hände igår. Vi behöver iallafall lite nytt blod där framme. Neymar & Messi förväntar jag mig ska utveckla ett samarbete. Det är bara ett måste med så två pass bra spelare. Skandal annars är jag villig att påstå. Tror Enrique kommer lösa den ekvationen. Älskar Sanchez, som han spelar i Chile. Rädd att han inte någonsin kommer få fram det i Barca. Men hoppas och vill gärna behålla han en säsong till. För bra för bänken. Så därför hoppas jag man gör sig av med Pedro och tar in någon annan spelartyp som bryter mönstret(läs; striker som är bra på huvudet). Dock inte alls sugen på Mandzukic eller Llorente. Glöm inte bort Delufeou!
Barcelona LeoMessi
2014-06-25 13:46
Gabriel-- Egentligen ska vi inte behöva lägga till en krona om vi ska byta pedro mot Marq. På vilket sätt har marquinhos gjort sig mer värdefull än pedro? Killen är ny i Europa och han har agerat bänknötare i PSG.
Barcelona Barca Barca
2014-06-25 13:33
Jag måste få säga detta nu, att Zubizarreta tillsammans med Tito har satt klubben i skit i inte kommer komma ifrån på ett bra tag. Det hela började med att vi valde att skicka iväg Thiago som för mig var den mest lojala spelaren av alla som kom från La masia, tillskilland från Pique(som vill tydligen bli president, gud förbjude) som stack i tidig ålder för att prova lyckan någon annanstans, samma sak gällde Cesc. Att vi köpte tillbaka Pique kan jag svälja med tanke på hans två-tre första säsongen då han nådde statusen en av väldens bästa mittbackar och detta med en fjutt summa för 8€ miljoner. Att vi köpte tillbaka Cesc med den enorma summan, en spelare som vi just på den tiden på samma position som Cesc härjade hade inflation på, Keita, Xavi, Iniesta, Thiago och vi hade då på den tiden en "lovande" talang i form av Sergi Roberto. Min fråga är då, varför köpte vi Cesc ? Vad var meningen med honom i ett lag där han har redan 4 spelare som konkurrera på samma position ? Inte bänkar man en förlorad son som köptes tillbaka för 35€ miljoner ? nej då ska vi skräddarsy en taktik för honom och 3-4-3 formationen börjar prioriteras. Thiago som för mig var den största talangen från egna leden som kom efter Messi började sitta allt mer på bänken. Tito tar över laget och Thiago sätts mer o mer på bänken och detta med att han sitter och tittar på hur Xavi och Cesc underpresterar. Förra årets silly season, läste jag på median att Cesc hade sagt till Tito att han vill triumfera i klubben medans Thiago vill lämna och det var anledningen att man valde ha kvar Cesc och inte försöka hålla kvar Thiago. Är det inte då sportchefens uppgift att se till så inte en stortalang får försvinna från klubben ? är det inte Zubizarretas uppgift att knacka då, Titos (må han vila i fred) kontor och säga åt honom att vi inte får förlora en sån stor talang från klubben för tänk om Xavi eller Cesc nån gång väljer att lämna oss(hände ett år efter, alltså iår), kommer det inte kosta oss en stor crack värvning för att fylla upp tom rummen ? Titta på oss nu, känns som vi behöver, två mittbackar, en till mittfältare av rang, en Koke, Pogba, Vidal, Kroos, t o m våran egna Thiago, vi har satt oss själva rakt ner i toalett stolen full av skit.

Förra sommaren, envisades Tito (må han vila ifred) att köpa Thiago Silva, vi kunde ha fått Marquinhos redan då för 25€ miljoner innan PSG ens hann fatta vem denna spelaren är. Istället för att ge roma det dom ville ha, alltså 25€ miljoner och hämta hit stortalangen, nej då envisas Tito(må han vila ifred) att vilja ha Thiago Silva, jag klandrar INTE Tito, jag klandrar sportchefen, är det inte hans uppgift att fatta realiteten att Thiago Silva är omöjlig att få med tanke på att han har superlön och PSG köpte honom sommaren innan ? Alla tränare vill ha superstars på alla positioner men sportchefer vet att det är en omöjlighet, då borde våran supersportchef Zubizarreta fatta att det är bättre att köpa Marquinhos för 25€ och åtminstånde sitta säkert än och gå all in på Silva. Är det inte Zubizarretas uppgift att ännu en gång knacka Titos(må han vila i fred) kontorsdörr och förklara för honom att Silva är omöjlig och det verkar som PSG håller på att köpa Marquinhos vilket kan sätta oss i en svår sits för med tanke på att vårat scout system i klubben verkar inte finnas längre så kommer vi stå där utan några mittbackar.

Vad händer ett år senare ? Vi förlorar Cesc, som ville triumfera hos oss, Xavi och Puyol slutar, Pique underpresterar, Mascherano flyttas upp till mittfältet och där står vi med stackars Bartra.

Hur hade det sett ut om vi hade en sportchef som hade med all skicklighet hållit hårt i Thiago och förklarat att han har snackat med tränaren om att ökad speltid kommer du få nästa säsong, förlängt kontraktet och haft kvar han. Sen köpt Marquinhos för 25€ miljoner. Hur skulle det sett ut nu ? Hade vi behövt slicka PSG bakifrån (ursäkta uttrycket) och fått dom leka med oss som vi är piss klubb och dom är mes un club med en sliskig rik Sheikh och pekat vad dom vill ha och inte ha, ena stunden vill dom sälja andra stunden inte. Hade vi behövt nu jaga en Koke, Pogba, Vidal eller Kroos för att ersätta triumfaren Cesc ? Vi har inte skjutit oss själva i foten, vi har bajs*at oss själva i ansiktet (om det nu går), ursäkta uttrycket.
Barcelona Gabriel
2014-06-25 13:31
Jag är för ett byte mellan Pedro och Marquinhos plus pengar, men då ska summan vi betalar minskas kraftigt. Inte mer än 20M€ plus Pedro isånnafall, egentligen inte mer än 15 men jag hade kunnat acceptera 20 plus Pedro. Men äckel PSG förväntar sig säkert att vi ska buda 35 plus Pedro.
Barcelona Lion24
2014-06-25 13:30
Det är ingenting annat än ett misslyckande att man inte får hem en målvakt som Reina som känner till klubben, filosofin och spelarna m.m och köper in 2 nya målvakter som inte kan något av de Reina känner till. 2 nya spelare på en position i ett svårt avancerad system, det är extremt farligt. En av de nya spelarna har t.o.m nyss lärt sig språket och har inga kopplingar överhuvudtaget med Spanien (ter-Stegen).

Men men, livet funkar så. Våran klubb funkar så, tyvärr. Nu är Bravo en spelare som representerar den klubb vi alla älskar och då måste man ge han stöd och hoppas att allt detta funkar.

Angående Suarez så var jag inte allt för negativ till att han skulle komma till oss men efter hans uppträdande så vore det otroligt tråkigt om en sån spelare representerar våran klubb. Det går inte att bita andra fotbollsspelare, eller nån människa överhuvutaget, det går bara inte.
Barcelona Barca - ¡el equipo mejor!
2014-06-25 13:27
Alves: "Becoming Barça captain? It'd be an honour. Iniesta and Messi are the longest time at first team, then it's Pique and me. We'll see."

Alves nämner inte Xavi, det mesta lutar väl att han lämnar nu.
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-06-25 13:14
Förra året la PSG ett bud på 400 mkr för pedro, nu ska vi tydligen betala 35m€ plus pedro för marquinhos, som egentligen inte visat vad han går för. Länge leve styrelsen!
Barcelona Cule4life
2014-06-25 12:58
Ett byte på Pedro och Maquinhos rakt av hade jag accepterat med ett stort leende !
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-06-25 12:55
Andresito

Fast Bravo är väl bara 31? Det är ingen ålder för en målvakt. Han har flera säsonger kvar som toppmålvakt.

Hoppas MAtS får nr.1 och Bravo nr.13.
Barcelona Andresito
2014-06-25 12:46
Har hittat anledningen till varför man värvade Bravo. Zubi måste blivit sjukt imponerad av detta och sagt att man går all in på honom
Barcelona Andresito
2014-06-25 12:36
Anledningen till att man betalade så mycket för Bravo var nog för att det inte fanns andra alternativ.

Willy/Navas - Alldeles för bra för att vara backups, tror inte de vill runda av sina karriärer än, då de fortfarande är topp 10 i världen.
Ochoa - För okänd, tror inte Barca har större koll på honom. Alla kan göra ett bra mästerskap, kolla bara Arshavin, Zhirkov och Gyan som jag kommer på på rak arm, man vet alltså inte vad man får av honom.

Bravo som är den bästa bollspelande målvakten av alternativen är också den som besitter störst ledaregenskaper. Tror att tanken är att han ska vara lite mentor åt MAtS, han känns tillräckligt sympatisk för att förstå att han inte har mer än en säsong kvar som toppmålvakt. Kan acceptera lite oregelbundna rotationer då och då, dock vill jag absolut inte se en Real-lösning med en cupmålvakt och en ligamålvakt, blir alldeles för ostabilt.

Angående numrena tror jag MAtS får välja först av den enkla anledningen att han anlände först.
Barcelona Blaugrana91
2014-06-25 12:35
Härligt att Bravo är klar! Som sagt nu har vi två riktigt bra målvakter, som sagt konkurrens är alltid bra. Nu är målvaktspositionerna klara. Kvar har vi två mittbackar, jag hoppas en av dem är Hummels! Mathieu fortsätter ju att ryktas hit och jag är väl helt ok med att han skulle komma OM vi då också får in en världsback som t.ex Hummels. Men som sagt helst någon annan än Mathieu... Sen behövs en till mittfältare med tanke på att Xavi lär lämna. Där hoppas jag antingen på Koke eller Kroos. Sen till anfallet så verkar Suarez fortfarande vara prio 1, klubben tycks vilja värva honom trots det som hände igår. Jag själv är ju väldigt kluven som sagt, Sports läsare tycks dock fortfarande vara för en värvning. Hela 60% säger ja till en värvning trots bitattacken.
Barcelona Mido
2014-06-25 12:34
Bravo är officiellt klar för oss... Snälla fokusera på backarna nu plzzzzzzz
Barcelona LeoMessi
2014-06-25 12:27
Så PSG kan tänka sig att vilja ha pedro? Vad bra, då kan vi få marquinhos och lite pengar. För om dom tror seriöst att dom ska få pedro och en stor summa pengar så kan dom dra åt helvete. Och vad är det här för skit med att man alltid läser att klubben föredrar att inkludera Alexis i affärer men inte pedro? Tycker klubben seriöst att pedro är bättre? Jag lovar er att vilken annan klubb som helst hade rankat sanchez högre än pedro.
Jeffson
2014-06-25 12:24
Välkommen Bravo!

Jag hoppas såklart att man satsar på Ter Stegen till slut men det är aldrig fel med god konkurrens. Om Ter Stegen får kriga till sig en startplats så kommer vi i framtiden ha en bättre målvakt än om han var given från början. Det tror jag iallfall.

Jag tycker också att det priset för en andra målvakt (LÄS INTE: andremålvakt) är för högt. Men det är inte Bravos fel och jag hoppas verkligen inte att han får utstå något hat för att Zubi inte kan förhandla.
Barcelona Barclasico
2014-06-25 12:20
PSG would consider having Pedro included in the Marquinhos deal instead of Dani Alves [le10sport]
Barcelona Barclasico
2014-06-25 12:19
BREAKING NEWS: FIFA charges Luis Suárez for biting incident. Possible punishment: 2 games to 24 months. Decision to be made before Saturday
Barcelona Barca älskare124
2014-06-25 12:17
Vilken målvakt tror ni får bära nummer på ryggen?
Barcelona Barclasico
2014-06-25 12:17
Barcelona will get at least €830.577 from Fifa for their players' participation in World Cup, already more than in 2010 (721.433). [via md]
Barcelona Barclasico
2014-06-25 12:16
Barcelona are still interested in Sevilla centre back Federico Sazio (27), who will renew if he doesn't get offers from other clubs. [marca]
Annons: