/spanien/barcelona/forum/5481.aspx/spanien/barcelona/forum/5481.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2014-02-20 23:32
Himne del Barcelona - precis jag kan också förstå om en neutral supporter tycker att det blir lite tråkigt när det bara är Barcelona som har bollen. Men samtidigt så tycker jag att de laget som ställer upp med en husvagn framför mål spelar ännu tråkigare. Barcelona vill spela en offensiv fotboll om sen motståndarna inte vill spela det är inte Barcas problem alls, jag personligen njuter av när vi har bollen inom laget så som vi hade mot City.

Den här taktiken är inte ny det har du rätt i men mot City var den extrem vi använde oss utav samma taktik mot Real Madrid 2011 där man spelade runt så noga som möjligt för att hitta öppningen. Det försvarande laget orkar aldrig att jaga bollen så där i 90 minuter därav kan det uppstå röda kort för motståndarna som kommer in sent eller att man inte klarar av att försvara mot Barcas individuella prestationer.

Helt ärligt vårt kollektiv var otroligt bra City skapade inte mycket på sin hemmaplan alls. Nej tummen upp för Tata detta var ett stort test och han klarade det suveränt.
Barcelona LeoMessi
2014-02-20 22:44
Sevilla alltså, dom har stora problem mot ett slovenskt lag...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Himne del Barcelona
2014-02-20 22:14
Barcelonistas

Jag håller helt med om att Barcelona bör spela precis som mot City i de svåra bortamatcherna. Att ta risker när man ligger så högt och utspritt med hela laget som Barcelona är detsamma som självmord mot lag som Real och City exempelvis.

Men det är väl knappast någon ny taktik? Det här är ju något som Barcelona har använt sig av under lång tid. Barcelona spelar försvarsspel genom att hålla i bollen istället för att backa hem och täcka ytor. En defensiv offensiv brukar jag kalla det. En taktik som många tycker är tråkig, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men om man förstår var taktiken går ut på och vad som är grundtanken med den, så förstår man också hur genialisk den är när man väl får den att fungera som Barcelona fick mot City.
Barcelona LeoMessi
2014-02-20 22:11
Tycker att spanska lag ska försöka värva Jonathan soriano. Han kan inte vara otroligt dyr och han är en riktigt bra målskytt!!
Barcelona B-Guden
2014-02-20 22:04
@Barca King - Messi & Neymar run the show:

Iniesta och Xavi gick även in för att vinna bollen till 100% och sket i om dom råka sparka ner motståndaren.
Barcelona Barca King - Messi & Neymar run the show
2014-02-20 21:55
Kollade genom 5-0 matchen och vad bra Messi va på att röra sig och skapa trianglar med kamraterna och han gjorde sig tillgänglig hela tiden. Dagens Messi får Zlatan verka som vinden. Det var inte så att Messi sprang ihjäl sig men han rörde sig mer och kom oftast rättvänd. Come back Messi.
Barcelona 1.70-ligan - köp en back, tack
2014-02-20 21:49
Såg ni Jonathan Sorianos mål borta mot Ajax precis?! Vilken spelare, han hade utan tvekan platsat i vår anfallsuppsättning.
Barcelona BAGNACK & DONGOU
2014-02-20 21:49
Gamla Barca-B anfallen Jonathan Soriano, gjorde precis ett mål från halva plan mot Ajax 0-3 leder Salzburg
Barcelona påfågeln
2014-02-20 21:13
Tycker det är helt fantastiskt härligt att Rivaldo är spelande president för klubben Mogi Mirim i Brasilien. Spelande tränare är ju gammalmodigt. Kunde inte Pique ta efter så fort som möjligt?
Barcelona Barcelonistas
2014-02-20 20:05
Gillar hur Tata har gjort oss taktiska och jag tror jag har kommit på lösningen mot bussarna. När vi möter kontringsstarka lag som väljer att parkera allt dom har så ser jag gärna att vi inte tar några risker i vårt passningsspel. Passa runt och trötta ut motståndarna tillslut kommer dom inte orka försvara till 100 ( kolla bara hur Iniesta hittar öppningen till Messi). Jag ser gärna att vi spelar så här mot lag som väljer att parkera bussen, va tror o tycker ni?
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-02-20 19:32
Måste bara berömma Busquets. Titta hemjobbet han gör och vinner bollen, men inte nog med det. Han tar sedan en djupledslöpning förbi Iniesta och drar med sig Zabaleta, vilket lämnar Iniesta fri med stor yta så att han kan titta upp och hitta Messi som är fri.

Han gör så otroligt många viktiga saker i det tysta, jävla geni.
Barcelona el Flaco
2014-02-20 19:27
@westinho - Sergio #16:

Om alla parter är med på det låter det som en bra plan.Jag vill i alla fall inte gå miste om de då jag ser fördelar med att ha bägge två i truppen i framtiden, förutsatt att de lyckas slå igenom.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-20 19:13
Alltid en legend, Puyol Vi spelar returen mot City om lite drygt tre veckor. Nu gav jag dig än mer huvudbry :)
Barcelona Barcelonistas
2014-02-20 19:05
Spelar vi på våran toppnivå så bör vi vinna med ett par bollar. 2,3-0 borde det lätt bli mot Shitty. Men nu blickar vi mot helgens e det kommer bli tufft. Men jag tror ändå att vi kommer vinna relativt enkelt tillslut.
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2014-02-20 18:56
Undra hur Tata väljer att ställa upp startelvan i helgens match. En väldigt tuff bortamatch som inte bör underskattas!
Neymar, Song och Bartra är tre namn som nästan är självklara på grund av speltiden mot City. Men frågan är hur han väljer att ställa upp på det offensiva mittfältet när vi har City nästa vecka igen.

Glöm inte att City vann mot Bayern borta (!), om vi slappnar av det minsta inför returen lär vi onekligen åka på stryk. Aguero är dessutom tillbaka!, jag tror att Barca tar sig till kvarten men kan bli väldigt tufft.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-20 18:37
Den här appen ibland alltså.. I sista stycket ska det stå "..om Rafinha vill/bör..".
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-20 18:22
westinho - Sergio #16 Spot on! Precis så klubben borde agera.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-20 18:21
*hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat Nu kan jag inte svara för el Flaco men i min värld är det oundvikligt. Förespråkar man Rafinha och man vill ha hämta hem honom (som mer eller mindre hela forumet vill) så finns endast alternativet att Roberto får offras och lämna plats helt enkelt. Busquets, Fabregas, Iniesta och Xavi. Det finns ingen som på allvar kan mena att Rafinha petar Xavi redan nu då katalanen lär spela i startelvan eller sitta på bänken resten av sin karriär hos oss, vilket ser ut att bli ännu ett par år. Och med all rätt eftersom han är bättre än både Roberto och Rafinha. Endast en sak kan påverka hela ekvationen och ge Rafinha en skjuts i rätt riktning, nämligen att Xavi rör på sig till en ny klubb. Men det är inte särskilt troligt och heller inget jag önskar då jag gärna ser att han avslutar sin karriär hos oss där han hör hemma då han är en riktig klubblegendar. Kommer Rafinha får Roberto vika hädan. Men största frågan är ändå om Roberto bör/vill komma redan i sommar. Som tidigare sagt, en förlängd utlåning hade kanske varit bäst för både klubb och spelare men går han med på det? Hur har rampljuset i Celta påverkat psyket? Många frågor, inga svar.
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-02-20 18:07
@el Flaco:

Dock tycker jag en utlåning nästa säsong varit den bästa lösningen. Han behöver få regelbunden speltid så att han får bättre självförtroende. Om jag fått bestämma hade jag hämtat hem Rafinha inför nästa säsong, lånat ut Roberto och förlängt Deulofeus utlåning ytterligare en säsong.
Barcelona el Flaco
2014-02-20 17:59
Datumet för den spanska cupfinalen är spikad. Det spanska fotbollsförbundet har bestämt att den ska spelas den 16 april, en onsdag, på Mestalla med avspark 21.30. Bägge lagen kommer ha 19 350 sittplatser varder, resten kommer förbundet dela ut till diverse pampar, företag och sponsorer säkerligen.
Barcelona el Flaco
2014-02-20 17:55
Egentligen så gillar jag också Sergi Roberto och med tanke på hur pass lovande han såg ut i Juvenil och Barça B är jag inte beredd att ge upp hoppet på grabben. Tycker att även om hans spelstil inte är de klassiska cuatro-rollen är det också kul med någon som kan bryta mönstret. Trots att han inte exploderat än är jag villig att ge honom en chans. Inte alla talanger kan ha en kometkarriär som en Messi eller en Iniesta.
Barcelona knoxxx
2014-02-20 17:10
Även om jag alltid (till skillnad från många här inne) hållit Sergi Roberto rätt högt, så är det ju inget fråga kring vem av han och Rafinha som sitter på störst talang.

Blivit ordentligt imponerad av Rafinha i Celtatröjan. Men om han ska in i laget nästa säsong krävs det att Xavi lämnar. Då blir det Cesc, Busi, Iniesta med Rafinha och Sergi som avbytare.

Som tur är visar Tata mod genom att låta talanger lira viktiga matcher (Sergis inhopp mot City nu exempelvis). Senast vi hade en tränare som lät talanger spela viktiga matcher var Pep, och det gick ju rätt bra med Busi och Pedro etc. Senast vi hade en tränare som inte gjorde det, Tito, så lämnade vår största talang och Messi blev långtidsskadad.
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-02-20 17:09
Det stämmer precis :D
Barcelona Tatinho
2014-02-20 16:50
"Messi has swept the board at the Ballon d'Or in the last few years. He's a genius and is certainly on a par with Maradona and Pele," Heynckes told the official Fifa website.
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2014-02-20 16:45
@el Flaco:

Ersätta Sergio Roberto med andra ord?
Barcelona el Flaco
2014-02-20 16:24
( Xaviesta )

Naturligtvis finns risken att Rafinha lämnar, men det beror då på speltid, alltså precis som i fallet med Xavi för ca 15 år sedan. Och det är omöjligt att garantera det till en så pass ung grabb som Rafinha. Jag kan nog hålla med om att ytterligare ett års utlån hade varit en bra lösning, men det beror på om Rafinha går med på det och vad som är bäst på Barça. Får känslan att ha Rafinha som joker att slänga in och även ge vila åt Xavi och Iniesta hade kunnat komma till hands nästa säsong.
Barcelona Bästelona
2014-02-20 16:16
Fatta hur kassa hans city är då om vårt Barca är det sämsta i historien.
Barcelona Illusionista
2014-02-20 16:10
@ElTriplete:

Källa?
Barcelona ElTriplete
2014-02-20 16:06
Pellegrini: Domaren avgjorde matchen men vi ska försöka åka till Camp Nou och vinna. Lyckligtvis är detta det sämsta Barca genom tiderna.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-02-20 15:55
el Flaco Är helt på din linje - om han är katalan eller inte har ingenting med saken att göra. Men det förminskar ändå inte faran för en potentiell flytt någon annanstans för Rafinha eftersom Barca inte kommer att kunna garantera honom en plats i startelvan, vilket jag tror att han vill. Han kommer som bäst att bli rotationsspelare hos oss och eftersom han nu fått smaka på hur det är i strålkastarljuset som en av Celtas viktigaste spelare så känns oddsen rätt låga på att han inte kommer att vilka ta ett trappsteg nedåt. Han är i peaken av sin utveckling och det känns tyvärr som att vi tappar honom. Det skulle förvåna mig enormt om han väljer att stanna och kämpa om en plats mot bjässar som Iniesta och Fabregas. Kanske en utlåning ett extra år hade varit bäst? Så han får kontinuerlig speltid ännu en säsong och sedan kommer tillbaka och får en ärlig chans att ta upp kampen mot en lite äldre Iniesta. Om nu Barca bestämmer sig för att satsa på honom istället för en crack samma sommar, vill säga.
Annons: