/spanien/barcelona/forum/5400.aspx/spanien/barcelona/forum/5400.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Sir Alexis
2014-03-03 21:32
Slutspurten i år känns mer spännande än på länge, tror att atletico kommer 3a det kommer stå mellan oss och real. Real har såklart fördelen med förbundet och Perez som styr. Men vinner vi våra matcher och el clasico så kan det gå bra.

xabi alonso måste vara immun mot gula kort, han kommer undan med precis allt, tjuvknep, brutala tacklingar..
Neymar11
2014-03-03 21:29
Gillar det här italienska systemet då dem stänger av spelare i efterhand. Tänk er vilken liten trupp real skulle ha haft då. A Madrid för den delen med
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2014-03-03 21:05
Xavis reaktion när Messi tar frisparken.

"Ingen chans att den sitter"....."Shit den satt!"
Barcelona LeoMessi
2014-03-03 20:50
Heywood Jablome - Andrés (Barcelona) Messi gör sig bäst 10-15 m från straffområdet då han kan vända och komma med fart i straffområdet. För han får aldrig såna passningar av sina medspelare som han ger dom. Fortfarande så är det enda sättet att stoppa Messi att leka ryggsäck eller köra en farlig bensax
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2014-03-03 20:35
Måste bara nämna att det var kul att se Messi igår. Frisparken, nicken i ribban som gav Puyol-målet, men också hans genombrottsförsök från mittfältet. Det var inte 100 %, men han håller sakta, men säkert att ställa in sig.

Det jag oroar mig för är hur resten av spelarna bara verkar stå och titta när han spelar. Det kan funka i enstaka matcher, men i ett större perspektiv så är vi körda. Tidigare fanns det åtminstone löpningar som öppnade upp.

Förstår varför Tata söker efter en nia.
Barcelona LeoMessi
2014-03-03 20:15
B-Guden (Barcelona) Självklart har vi blivit sämre, det sticker jag inte under stolen med. Men samtidigt så tycker jag att lite fler lag håller en högre nivå nu än förra säsongen. Liksom är det verkligen säkert att vi hade slagit ut Bayern förra säsongen med det laget vi hade under Pep? Jag vidhåller att vi var världens bästa lag då och möjligtvis historiens bästa lag.
Barcelona B-Guden
2014-03-03 19:59
Säger bara, 2-6, 5-0 3-1, mot real, helt överlägsna spelmässigt.
4-0 mot Bayern, 4-1 mot Arsenal, 2-0 United 3-1 mot united, och alla andra lag vi fullkomligt krossa, enda laget som lyckas störa oss var Chelsea, men då kan man lika gärna gå tillbaks 2 år och kolla hur våran match på Chelsea såg ut, då var det tvärtom, så det är aldrig säket det lag som förtjäna segern går vidare

Vårt presspel gjorde att vi typ aldrig släppte in målchanser, att vi hade bollen 70% av tiden på offensiv planhalva
Barcelona ( Xaviesta )
2014-03-03 19:57
Barcadinho Tack för responsen! Fotbollen går, precis som med allt annat här i livet, i cykler. En sorts låg och hög-konjunktur om vi nu ska använda oss av en ekonomisk term i ett helt annat sammanhang. Zoomar vi ännu ett snäpp gäller samma sak för ett lag. Barca är mitt i sin generationsväxling och Guardiola-eran är historia nu, omän en vacker historia. Att jämföra dagens fotboll med hans champagne-epok är orättvist mot både spelarna och mot nuvarande tränare. Alla är medvetna om detta, men ändå klagar man. Ändå jämför man. Jag vet att det är fult att peka finger och att jag kanske borde uttrycka mig mer politisk korrekt men faktum kvarstår att jag kan inte låta bli att känna att det är relativt nya Barcafans som inte upplevt tidigare cykler som skriker mest härinne. Vi som varit med sedan Pascal Simpson smällde in 1-0 till AIK mot oss på 90-talet och fått tårar i ögonen i soffan bredvid pappa för att man inte fått ihop logiken att AIK tagit ledningen mot ett mytomspunnet världslag som Barcelona, vi har upplevt motgångarna förut och jag tror att Iniestas kvittering i 93:e mot Chelsea tex fick min själ att känna en orgasmisk befrielse och en alltjämt större glädje än någon som precis fick upp ögonen för FC Barcelona just det året eller kanske under Ronaldinho-åren. Dessa är bara några exempel och inget att hänga upp sig på, jag är inte bättre än någon annan. Man måste vara försiktig här eftersom folk gillar att göra en Aftonbladet och citera en enda rad av det man skriver i en 4 meters papyrusrulle. Missuppfatta inte mig, jag gör ingen skillnad på någon som varit en culé i en vecka eller någon som varit det i 15 år eller 60 år. Alla förtjänar samma credibility. Men dom som skriker sig hesa stup i kvarten idag och med panik i rösten förutser ett titellöst år trots att vi i allra högsta grad är med och slåss på alla 3 fronter fortfarande är förmodligen (finns ingen statistik att googla upp - alltså: förmodligen) dom som är mest gröna av supportrarna. Vi som varit med lite längre sitter lugnare i båten och ger killarna stöd och gör vårt bästa för att måla upp den sanna betydelsen av supporterskap. Vi vet att det kommer sol efter regn igen och att patience is virtue. Folk älskar Liverpoolfansen som sjunger även om laget ligger under med 0-8 på hemmaplan och önskar att det var samma stämning på Camp Nou bland våra fans men sitter sedan framför datorn och spyr galla över Bartra för en valpig bakåtnick eller Alexis för en missad friläge osv. Är det logiskt? Nej, skaffa ett nytt perspektiv på saker och ting säger jag bara. Matchen igår var bra, inte den bästa vi gjort men bra. Den innehöll vissa mindre bra moment och visade tydligt vilka saker vi fortfarande brister i. Bara för både fans och spelare att knyta näven och vara glada för en bra söndag där vi tog in på det ena Madridlaget samtidigt som vi drog ifrån det andra. Matchen mot Sociedad i omgången före förtjänade däremot kritik och med all rätt eftersom vi var direkt genomusla och där ingen spelare kom undan med bra betyg i min bok iaf. Apropå befogad och obefogad kritik alltså. Lika snabb som man är på att kritisera, lika ärlig får man vara och berömma. Men känslan härinne är oftast att folk bara ser hålen i osten och inget annat. Men det är ingen fara. Personligen njöt jag av en i stort sett ganska bra match som inte gjorde mig irriterad en enda gång utöver försvarsinsatsen vid reduceringsmålet där Valdés hälsade på sitt gamla jag och hängde tvätt. Att man missade markeringen bör också nämnas. I övrigt tyckte jag att det var en trevlig match och förstår inte kritiken som haglade både under och efter matchen.
Barcelona B-Guden
2014-03-03 19:53
@LeoMessi:

Jo vi har blivit sämre, Speciellt på motivationen, kolla bar CL Finalen, 2-6 matchen 5-0 matchen kolla vårt presspel kolla hur xavi och Iniesta rör sig hur dom smäller på i närkamperna, hur hela laget rör sig och gör sig spelbar, att säga att vi inte blivit sämre är bara bullshit det är min åsikt iaf
Barcelona LeoMessi
2014-03-03 19:47
Alla pratar om hur otroligt överlägsna och får det att låta som att vi krossade allt motstånd. Jag håller med om att vår fotboll var vackrast och att vi var bäst då. Men kom ihåg att vi mycket väl inte hade ens varit i final i cl under trippelsäsongen. Chelsea spelade faktiskt ut oss på SB och vi fick in vårt första skott på mål i 92:a minuten och det blev även mål då. Chelsea var det bättre laget den matchen och vi var väldigt nära på att inte ens få spela finalen. Om iniesta inte hade fått in den bollen hade vi då fortfarande jämfört alla andra upplagor av Barca med den? Nu blev det väldigt rörigt, det jag försöker få fram är att vi faktiskt inte har blivit så mycket sämre utan att andra lag faktiskt har blivit mycket bättre. Real, city, juve och Bayern är exempel på lagen som är mycket starkare nu än dom var under det året vi vann trippeln.
Barcelona LeoMessi
2014-03-03 19:47
Alla pratar om hur otroligt överlägsna och får det att låta som att vi krossade allt motstånd. Jag håller med om att vår fotboll var vackrast och att vi var bäst då. Men kom ihåg att vi mycket väl inte hade ens varit i final i cl under trippelsäsongen. Chelsea spelade faktiskt ut oss på SB och vi fick in vårt första skott på mål i 92:a minuten och det blev även mål då. Chelsea var det bättre laget den matchen och vi var väldigt nära på att inte ens få spela finalen. Om iniesta inte hade fått in den bollen hade vi då fortfarande jämfört alla andra upplagor av Barca med den? Nu blev det väldigt rörigt, det jag försöker få fram är att vi faktiskt inte har blivit så mycket sämre utan att andra lag faktiskt har blivit mycket bättre. Real, city, juve och Bayern är exempel på lagen som är mycket starkare nu än dom var under det året vi vann trippeln.
Barcelona Sir Alexis
2014-03-03 19:34
@Deulofeu:

Lugnt:)
Barcelona Deulofeu
2014-03-03 19:00
Tack för videon helt magisk!

Messi Messi Messi!
Barcelona Barcadinho.
2014-03-03 18:27
B-Guden.

Just det, en till faktor som kan ta kål på fotbollen eller förstora för intresset.
Filmningar har dessvärre fått fäste hos yngre spelare - irriterande.
Barcelona Sir Alexis
2014-03-03 18:26
Messi top 10 mål & assists :)
Barcelona Barcadinho.
2014-03-03 18:15
( Xaviesta )

Jag vill inte bortförklara det du skrev. Håller med dig att det är mer hälsosamt att försöka vara positiv även om spelet hackar lite.

Jag stod och snackade kort med en kiosksäljare i Barcelona runt 2010/11. Jag kommer inte ihåg när exakt. Pratade fotboll men plötsligt säger mannen - "Barca har dödat fotbollen för alltid".. Vi pratade lite mer om just den här punkten och enligt honom kommer fotbollen inte bli lika vacker längre och alla kommer alltid att jämföra med det förflutna.

Samma sak kunde man höra bland fotboll intresserade efter finalen i VM 1990. Folk sa "fotbollen är död, fotbollen är slut". Den här gången mer för att Vm var så jäkla tråkig, sömnig, medelmåtta lag o spelare, defensivt spel..

Så det är lite därför vi gnäller, särskilt vi som följer Barca. Vi jämför medvetet eller inte med det förflutna. Det kommer att ta tid att glömma det som var och det kommer att ta ännu längre tid innan vi kan uppleva samma nivå igen.
Folk är mänskliga .-)

Barcelona B-Guden
2014-03-03 18:11
Jag trött på klagande över domare som går på filmningarna av spelare som filmar, visst jag hatar spelare som filmer och ligger kvar efter en tackling som om dom fått ett skott i benet från syrien.
Men det har blivit accepterat i fotbollen, som nån sa förut, det är mer filmningar i en fotbolls match än vad det är i ett helt mästerskap i ex handboll/bandy (och det är 100% sant enligt mig som kollar på alla 3 sporterna)

Det enda som kan stoppa detta är förbunden som kan granska matcherna och stänga av spelarna i efterhand, nolltolerans borde dom skapa..
Jag har följt Bandy vm och Slutspelet via tv 4, en klubba i fejset så blodvite uppstår upp snabbt och visa domaren det sen åka ut för egen hand och torka blodet, tacklingar så dom gör en volt landar på ryggen upp och åk Vidare slag på armar, ansikte (Muhren och fryklund), ingen ligger kvar lika länge som en fotbollsspelare gör varje gång.

Jag tycker det är jävligt tråkigt att fotbollen blivit som den är, varenda närkamp får nån skit ont, man kan ju tro att det gör ondare att spela fotboll än att gå en MMA match, snälla kolla bara på Messi han blir nersparkad var och varannan gång han har bollen, men det är bara typ var 15 gång han får ont och jämföra med majoriteten av dagens spelare

Nolltolerans mot detta trams från förbunden och stäng av spelare i efterhand så kanske det blir ett slut på detta jävla larv.
Barcelona koeman92
2014-03-03 16:09
@*hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat:

Det var han som vann Oscar för bästa manliga huvudroll
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2014-03-03 16:07
@KarmaIsAKaranka:
Coolt. Du besvarar min fråga med en distraktionsfråga.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-03-03 15:37
@*hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat:

Geez, you're killing it. Why so serious?
Barcelona Barca Barca
2014-03-03 15:35
Gabriel Jag är helt inne på samma spår. Tito envisades med Song.
Barcelona *hjärta* Puyis krull #Messi hade chippat
2014-03-03 15:34
@KarmaIsAKaranka:

Ok? Och vad har mccounaghey med nåt att göra?
Barcelona Gabriel
2014-03-03 15:27
Med respekt för den sjukdom Tito har så var han absolut inte rätt man för oss som tränare. Thiago försvann mycket tack vare hans brist av förtroende för honom, plus att det ryktades att ledningen hade i princip gjort klart med Hummels men Tito valde att tacka nej och stirra sig blint på Thiago Silva.

Nu står vi där utan en av världens mest lovande spelare och mittfältare och utan en otroligt bra mittback som Hummels.

Han hann förstöra mycket.
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-03-03 15:22
För att en gång sa Tito att Hummels var för lik Pique. Sen var det klart med den saken.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-03-03 15:20
@KarmaIsAKaranka:

My Academy Award predictions were right. Pepe räckte inte hela vägen detta år, tyvärr. Han förblir bli fotbollvärldens DiCaprio. Nominerad år efter år men utan en staty trots övertygande insatser. I vilket fall: här är McCounaughey's tal. (länktips)
Barcelona FCB_Messi
2014-03-03 15:20
Fattar inte varför man inte bara pungar ut det som behövs för att få hit hummels . Det är ju exakt han Barcelona behöver !!
Barcelona Gabriel
2014-03-03 13:54
Cesc har rätt, just därför behöver vi få in större spelare laget, men spelare som ändå har tillräckligt med kvalité för att spela hos oss och att längden inte är det elda de bidrar med. Hummels, Mangala, Pogba, Kondogbia osv det finns fler.
Barcelona Barca King - Messi & Neymar run the show
2014-03-03 13:27
barcastuff: Cesc: "Time goes by, players like Toure, Keita and Henry have left and we're smaller each year and that shows at set pieces." #fcblive"
Barcelona Tiki-Taka
2014-03-03 12:07
En förlust igår för real och ligan hade varit i våra händer. Jag tror inte att ligan tas hem i år av Barca, poäng tappen mot speciellt Levante och Valencia kommer visa sig vara för dyrbara ! Samt att vårt schema är svårare än reals, tycker att de har ett relativt enkelt schema, förutom matchen mot Barca och sociedad.
Barcelona Himne del Barcelona
2014-03-03 10:39
Andreas-

Håller med, Madridderbyt var en av de bästa La Liga-matcherna jag sett på flera år. Men jag tror inte vi löser problemet genom att skapa en europeisk superliga utan genom att jämna ut villkoren. Titta på bottenlagen i England som kan värva spelare från lag strax under toppen i La Liga och Serie A. Det är någonstans dit som Spanien också behöver komma för att höja underhållningsvärdet på ligan.

Jag tyckte La Liga var en fantastiskt underhållande liga att följa runt 2006 när Sevilla var som bäst och lag som Valencia och Villarreal också var riktigt starka. Då såg jag ofta Sevilla och Valencias matcher också eftersom det fanns en hel del profiler att följa i dessa lag, men dessa profiler spelar tyvärr i England nu för tiden. Numera ser jag aldrig Sevilla eller Valencia förutom när de möter Barcelona eller möjligtvis Real Madrid.

Så jag delar din uppfattning, men tror inte på superligan som någon lösning.
Annons: