/spanien/barcelona/forum/5368.aspx/spanien/barcelona/forum/5368.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-03-09 11:56
Jag älskar att det är turbulent kring klubben just nu. Vi förtjänar allt skit för att vi nonchalerat problem som redan dök upp vid Guardiolas avgång. Både på och utanför planen.

Istället har vi ignorerat dessa. Vi har hyllat spelare som inte bör hyllas, ständigt sagt "nästa match ... nästa match ... nästa match", inte köpt en världsback trots att vi är en av Europas största och rikaste klubbar, inte utvecklat vårt spel osv.
Barcelona Legenden Deco
2014-03-09 11:42
Jag vet att vårat spel och form inte är alls särskilt bra, något måste hända för att vi ska lyfta oss igen. Men kolla på målet som valladolid gjorde igår!? Alltså mer tur kan man fan inte ha. vad är det för ett skitmål. Sen skapar ju vi inte någonting själva, men möjligtvis hade vi kunnat växa in i matchen mer och mer om 0-0 stod sig längre. Men fortfarande, vi måste steppa upp. men vilka små marginaler det är när valladolid spelaren får bollen på fötterna tack vare 100 studs på ben i backlinjen.
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 11:12
Rörelsen i spela är katastrofal! Man såg under hösten att när dom slog en passning så var det till en spelare som löpte. Men nu när dom slår en passning så är det till en spelare som står still, alla står fan still när dom tar emot en passning.
Postat via SvenskaFans-appen
Jeffson
2014-03-09 11:01
Rosell avgick 23 januari. Detta var det bästa som kunde hända i mina ögon. Synd bara att inte resten av packet stack också, ni vet Zubi, Eusebio, Bartomeu, Fais och allt vad dom heter. Men skitsamma. Jag sa direkt att detta kan få sportsliga konsekvenser för vi alla vet att när det stormar i en klubb så speglar det ofta av sig på planen. Men jag sa också att jag gärna tar 1-2 ljumna mellanår så länge Barca som klubb tar några rejäla kliv tillbaks i de spår som gjorde att jag en gång började älska klubben. Något jag kan stå för. Så vart är vi nu? Sedan Rosell avgick så har vi spelat 11 matcher, vunnit 7, spelat lika 1 och förlorat 3. Med det poängsnittet vinner man inte någon liga som även innefattar Atletico och Real Madrid. Jag säger inte att det är kört i år. Det kan svänga snabbt igen och vi har fortfarande chans på alla titlar även om det just nu känns långt borta. Men faktum är att jag ändå står fast vid mitt ord. Hellre dessa 3 förluster än att svinet Rosell ska få fortsätta förpesta min klubb. Nu sitter tyvärr övriga kvar och samlar lätta gratispoäng genom att prata gott om Cruijff osv men sanningar är att dessa fähundar inte gjorde ett skit åt saken när Rosell var i klubben. De ska ut med huvudet före så fort som möjligt. Visst är jag besviken över hur spelet ser ut och att vi fortsätter att tappa. Men jag kan inte riktigt fokusera över 3 missade poäng så länge jag vet att mitt Barcelona håller på att ätas inifrån av ett gäng äckliga parasiter i slips som bara ser till sitt eget bästa. Och att det sitter någon feg jävel och gömmer sig på läktaren och kastar mynt på våra spelare och att det sedan försvaras här är bara sorgligt. Inget annat. (Ursäkta för mina ordval på vissa ställen, men jag är arg) Visca!
Barcelona Diar Shekha
2014-03-09 10:40
Jag tänker inte skylla förlusten på Tata Martino utan väljer att ifrågasätta annat. Jag vill gärna att Martino får ett år till men då måste det ske stora förändringar dvs komma på något nytt och "skrota" Pep Guardiola's gamla idéer, tex ett rakare spel, ta bort Mascherano som CB, ta bort Fabregas som falsk nia, kasta ut de som är slut och våga ha lite "attityd" mot divorna!

Ärligt talat, jag har inte sett oss vara så här usla sen Frank Rijkaard's sista säsong, ingenting stämmer och varenda lag vi möter oavsett namn och oavsett arena har chans på segrar mot oss nu. Det känns inte riktigt som att Martino har koll på omklädningsrummet med tanke på att vi bara blir sämre och sämre för varje match som går. Vi har tappat poäng i 5 matcher i ligan sen nyår och det är väldigt konstigt för mig med tanke på hur jämt toppen har varit, bara det borde ju vara som en väckarklocka för spelarna men tydligen inte.

I fredags fick Martino frågan om han kan garantera att vara kvar här nästa säsong och det kunde han inte trots att hans kontrakt går ut nästa år. Det känns som att han kommer bara stanna om vi vinner några titlar annars inte.. Som sagt han får gärna fortsätta för mig men om han nu vill lämna då hoppas jag att han gör det i god tid så vi kan fixa en vettig ersättare. Luis Enrique eller Andre Villas Boas vore inte fel då.

Sen MÅSTE några ut. Jag älskar Dani Alves av hela mitt hjärta, både som spelare och som människa men han måste ta och lämna. I år har han bara varit bra mot topplagen men det funkar inte så och han har ju tappat det mesta. Inläggen sitter aldrig, defensiven läcker mycket och det var sorgligt att se honom bli upp snurrad av Valladolid igår. Alves blir 31 år snart och har kontrakt till 2015 så varför inte sälja honom och hämta in en hungrig spelare? Han sitter även på en hög lön och han är definitivt inte värt dessa pengar om man ser till hans nuvarande insatser.

Några andra som MÅSTE OCKSÅ ut är: Tello, Cuenca, Afellay, Dos Santos, Song, Roberto och kommentarer överflödar här. Försök att få in 20-30 miljoner euro här och skeppa iväg dessa medelmåttor.
Barcelona Valdés
2014-03-09 10:39
Nyckelspelare såsom Puyol, Alves, Xavi och till och med Iniesta har under de senaste åren tappat i kvalité. Laget har tidigare mycket tack vare Busquets och framförallt Messis otroliga prestationer fortsatt att leverera resultat. Första delen av den här säsongen såg riktigt bra ut men nu är man spelmässigt tillbaka i samma läge som man avslutade den förra. Spelare har behövt fasas ut och ersättas av andra och det handlar inte bara om kvalité utan lika mycket om vinnarinställning. Barcelona måste försöka hitta spelare som tillför lika mycket engagemang och vilja som Puyol och Alves har gjort tidigare.

Att Puyol slutar gör ont. Han har varit en förebild och symbol i ett Barcelona som vi aldrig kommer att få uppleva igen. Puyol har lett defensiven i världens mest offensiva lag. Han har lyckats skapa stabilitet och få spelare som Marques och Pique att se ut som världens bästa. Är det någon som förtjänar att utses som hederspresident så är det han – både utifrån det han uträttat på fotbollsplanen och den människa han är.

Förstår inte varför det skrivs så mycket om Tiago. För mig är han i talang och inställning Puyols motsats. När Tiago uttalar sig om Barcelona så är vi ingenting för honom och precis så känner jag inför honom också.

Vill berömma Madridpressen som äntligen lyckats prestera resultat. Idoga lögner och falska ryktesspridningar verkar faktiskt ha satt sig ordentligt i Neymar. Det är en helt annan spelare i klubb- och landslag. I den här frågan behöver klubbledningen agera betydligt kraftfullare OCH jag vill ha full insyn också i andra klubbars värvningar och ekonomi.

Det är många som behöver vara självkritiska för att laget på sikt skall kunna bli världens bästa igen. Ledningen behöver ta sitt ansvar och faktiskt se till att ersätta spelare som inte längre presterar med nya spelare OCH de spelare som faktiskt spelar måste återigen börja ta sitt ansvar. Själv hade jag också gärna sett att vi kunnat sälja en del så kallade fans, de som bara håller på ett lag i medgång och enbart fokuserar på att sprida negativ energi. Dessa fans kommer snart att lämna men innan de gör det kommer de att ha sett till att förstärka en negativ kultur som blir svår att förändra.

Efter första mötet med City firades det som om vi vunnit en titel. För mig är det helt obegripligt. City är ett sämre lag och de största firandena skall göras efter vunna titlar och avslutad säsong. Vi kan fortfarande vinna allt men jag blir mycket förvånad och glad om vi vinner mer än spanska cupen i år.

Det är kul att veta att Fantomen faktiskt finns på riktigt, Carles Puyol.
Barcelona Júnior.
2014-03-09 10:30
Problemet ligger inte i Messi utan i omgivningen. Messi måste få instruktioner och tränaren måste be honom öppna ytor för sina medspelare, visa sig, pressa och vilja vara delaktig i alla anfall. Det här med att han ska spara sina krafter funkar inte längre. Messi blir med dagens taktik väldigt lättmarkerad och detta av ca 4 motståndare.
Spelare som Neymar, Cesc, Dani Alves och Alexis måste dessutom sluta söka argentinaren i varje anfall.
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 10:16
Krabban94 (Barcelona) Messi behöver bara sättas på plats och inget annat, han har det egentligen svårast i Barca men han kan ändå springa mer. Man vet ju att Messi oftast får riktigt otacksamma passningar av sina lagkamrater, till exempel när han har 3 spelare i ryggen. Eller hur man tror att pedro och Neymar springer för honom så han ska få lägen, så som jag minns så serverar Messi dom mycket oftare än dom serverar Messi. När såg man sist någon slå en bra passning till Messi där han slipper göra något galet konstnummer bara för att få kontroll på bollen? Med det sagt så vill jag fortfarande att Messi springer mer, han kan åtminstone pressa lite på offensiv planhalva, han behöver inte jobba hela vägen hem.
Barcelona Krabban94
2014-03-09 10:02
@LeoMessi:

Håller helt med håll kvar honom! Men sätt honom på bänken några matcher, hade iaf jag gjort! Då han frågar varför han är på bänken säger man att sen då du tänkte arbeta för laget så får du spela, samt att han måste bevisa att han är en startspelare ingen skall få gratis skjuts påden här nivån! O ja skiter i om är bäst i laget etc. Man ska förtjäna sin speltid...

Alternativ 2 gäkler hela laget och är ganska brutalt, stanna kvar på plan efter matchen o ha dem att springa där om de envisas om att inte springa under matchen, så springer man efteråt istället! Hela laget så, alternativt vänta till nästa dag o göra det då istället, men tyngre direkt efter matchen så kanske de lär sig nåt! Kan ju inte vara tyngre då alla går på planen på matcherna också...
Barcelona Barcadinho.
2014-03-09 09:47
Barca Barca -

Lägg till att Pique kommer från en rik familj, lätt och bekväm uppväxt.
Man får inte generalisera men just i hans fall så tror jag att det hänger ihop.
Han är inte van med stora motgång och kämpa för att gå framåt.
Och farfar var vice president i klubben, alltså tom inom fotbollen så hade han rätta kontakter så att säga.

Barcelona Canaletes
2014-03-09 09:39
Fast hans jobb är inte att göra mål eller att assistera. Kul men samtidigt sjuk statistik dock. Fast Woodgate (Madrid 04-06) är värre. 10 matcher, 2 självmål. Backstjärnan som han kallades då debuterade efter 1 år med självmål och rött kort. Beat that!
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 09:25
Om det är så att Messi sparar sig till VM så kan han börja packa väskorna och åka till Argentina och låta det argentinska landslaget betala hans lön. Jag skiter fullständigt i om det är VM, det barcafansen som betalar hans lön och då ska han fan ta och anstränga sig. Vill han ha ett förbättrat kontrakt varje jävla halvår så får han ta ut huvudet ur arslet nu! Messi ska inte säljas, han behöver någon som sätter honom på plats. Det är absolut inget fel på hans kondition, den är nog riktigt jävla bra ska ni se. Snarare så att han är så otroligt lat och vill inte göra något som han inte tycker är kul.
Barcelona Barca - ¡el equipo mejor!
2014-03-09 08:53
@barcastuff: Mascherano in 100 Liga games: 0 goals, 0 assists, 1 shot against the post, 2 own-goals #fcblive [via @pedritonumeros] Poängmaskinen.
Barcelona 1899
2014-03-09 08:18
Lion24 (Barcelona) 2014-03-09 02:30 I agree. Trött på detta eviga gullande med vissa spelare i klubben.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-03-09 03:59
grande jw:
Som du säger ... inläggsspel är bortkastad tid och energi för vår del. 8 av 10 anfall slutar med inlägg. Helt seriöst: vem f*n kommer nicka in bollarna? Pedro? Messi? Sanchez? Neymar? Alla är under 175 och besitter inte någon nämnvärd spänst heller. Alves kan slå perfekta inlägg men det spelar ingen roll när försvararna alltid kommer vara längre och bättre på att tajma nickar än våra forwards. Cesc är också ganska värdelös med huvudet.

Med andra ord: hur kan Tata Martino inklusive spelarna vara så j*vla korkade att de spelar inläggsspel gång på gång trots att de saknar material och timing för att det ska fungera någorlunda effektivt? Det förblir en gåta.

Jag tror att vårt största problem i dagsläget är att vi spelar 4-3-3. Vi breddar onödigt mycket för att slå inlägg som ändå aldrig ger resultat. Vi måste byta formation helt eller köpa spelare som passar in i 4-3-3. Real Madrid kan spela 4-3-3 då de har tillräckligt längd och löpstarka spelare som uppoffrar sig för att erövra ytorna snabbt och effektivt. Det har inte vi.

Tung dag. Det tyngsta beskedet var fortfarande gällande Iniesta och hans fru. Väldigt sorgligt.
Barcelona grande jw
2014-03-09 02:50
Angående Dani Alves. Finns det någon statistisk på hur många lyckade kontra misslyckade inlägg Dani Alves slår per match? Jag vet att det finns MÄNGDER av problem i vårat spel för tillfället. Men jag kan nog inte komma på något som är mer irriterande än våran högerkant som vårt spel kretsar kring konstant. För det första. Dani Alves kan verkligen inte slå inlägg. Han är fullkomligt usel. Ändå slår han ungefär 10-15 inlägg per match. Och hur många av dessa går fram? Helt ärligt. Han får in kanske en eller två bollar. Resten flyger upp på läktaren eller fastnar på första försvarare. Och för det andra. VARFÖR SLÅR VI INLÄGG? Har Tata gett våra spelare (läs Dani Alves) det här direktivet? Vi har ju INGEN som står i boxen för att kunna ta emot de här inläggen!? Och om det nu skulle vara så att Dani Alves faktiskt lyckas få in ett inlägg av de hundra han slår på match. Vem i helvete ska nicka? Ska våra enda spelare som är över 165 cm (Pique och Valdes) göra en 100 meters rush från egen planhalva för att KANSKE lyckas komma till avslut? Eller ska vi göra om Messis behandling från 90-talet och hoppas att han blir 2 meter så att han äntligen kan konkurrera på inläggen? Jag fattar verkligen inte denna biten av vårt spel. Att Dani Alves blev inröstad i årets lag på Ballon D'or galan måste vara årets största skämst för han har tappat allting förutom konditionen. Ett mål mot City kommer inte få mig att glömma alla hans patetiska insatser.
Barcelona Neymar N11
2014-03-09 02:32
Barcelona Lion24
2014-03-09 02:30
Barca Barca

Mycket fint skrivet. Men du måste vara ''tyst'' om de. Du blir automatiskt en medgångsfan och en FM/Fifa lirare om du skriver som du gör. Tänk så här: '' NÄSTA SÄSONG'', ''nästa säsong då kommer Piqué att leverera''. Du måste fortsätta hoppas. År efter år efter år, vecka efter vecka.
Barcelona LaPulgaNr1 * Tata Martino
2014-03-09 01:20
Jag är precis som alla andra här inne besviken på gårdagens insats. Mest är jag är besviken på Neymar o Messi. Men det som är irriterande är hur vissa här inne beter sig efter en förlust. Jag förstår att det är mycket känslor direkt efter en förlust men sälja Messi? Världens bästa? Genom tidernas bästa spelare? Som avgjort 2 CL finaler? Som gett oss så mycket glädje dom senaste åren? Som slog 40 års rekord? Nej grabbar. Det här funkar inte. Visst måste hela laget och speciellt Neymar o Messi börja skärpa sig men vissa vill att vi ska ha en en helt ny startelva till nästa säsong. Tänk om, vi är inte real eller chelsea. Neymars miss var så dålig. Jag hade satt den. Jag förlåter Neymar och så hela laget om vi börjar från och med onsdag spelar varje match som om det vore en final. Vi har fortfarande en bra chans på liga titeln. Innan el clasico så åker real till Malaga. Det är inte en lätt match och hopp om poängtapp finns där. Sen så möter vi dom själva den 23 mars.Vi är Barca, vi har redan slagit real en gång den här säsongen och går vi in i matchen med rätt attityd och visar kämparglöd så finns det en stor chans att vi sänker dom igen. I Champions League så ligger vi bra till. Det var underbart att sätta City på plats då många, många trodde och hoppades på att City skulle vinna. Vissa råttor pratade till och med att vi skulle bli förnedrade. Vi har fortfarande inte gått vidare till kvartsfinalen men vi har mer än halva foten där inne. På onsdag vill jag se ett TAGGAD Barca som går in i matchen. Vi behöver inte tok anfalla då vi redan har ett tvåmålsledning men jag vill att vi visar upp ett fint spel samt inte underskattar City. Till nästa säsong: UT -> Song, Tello, IN <- Hummels / David Luiz ( en mittback av världsklass är ett måste bredvid Pique. En elegant mittfältare ( Gundogan/ Kroos/ Reus ) och sist men inte minst - En duktig och lång forward. En riktig 9a, som vi kan slänga in i en match som har låst sig och börjar göra inlägg på. För just nu, när Alves eller någon annan skickar in ett inlägg mot straffområdet så sträcker jag handen fram till chipspåsen, jag vet att inget kommer hända. Tillsist : Jag älskar dig mitt kära och älskade Barca! Jag är med dig i vårt o torrt. Min kärlek till dig är obeskrivlig! Hade du varit en tjej och min flickvän hade jag aldrig blivit otrogen som i mina några tidigare förhållanden. ALDRIG!!!!!!!! Jag lever och dör för dig FC Barcelona! Jag skulle inte vilja ha ett liv där jag inte får se dig minst 1 gång i veckan på planen. Jag sänker det som finns kvar i flaskan och sover med ett leende på läpparna för jag är lyckligt kär. Barca, idag, imorgon, nästa månad, nästa år, om 50 år och tills jag dör <3
Barcelona Fc barcelona en mi corazon
2014-03-09 01:11
Vet någon ifall footballticketnet.com är pålitlig ??
Neymar11
2014-03-09 01:04
Andres Iniesta #24 Tusen tack
Barcelona Andres Iniesta #24
2014-03-09 01:02
Neymar11 Där är den. Han säger det inte rakt ut och han säger även att han vet vad som förväntas av honom och barcelona, dvs titlar... Men man kan läsa mellan raderna och förstå att det är VM som gäller och att han väldigt gärna vill vinna VM i år...
Neymar11
2014-03-09 01:02
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^ Adriano har aldrig vart mer än en duglig truppspelare. Som då och då skjuter ett skott som leder till 2 månaders beröm Sergio, har tröttnat på att göra allt själv defensivt. Och fullständigt skiter i det nu
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-03-09 00:59
När ni ändå pratar om Messi. Vad har hänt med Adriano? Han brukar alltid leverera. Vad har hänt med Busq? Sparar han också sig till Vm?
Neymar11
2014-03-09 00:55
Andres Iniesta #24 Då kan väl klubben dra in lönen för detta året så kan Argentina betala den.
2014-03-09 00:49
Neymar11 Ja, han kanske sa det på ett lite finare/diskretare sätt. Ska se om inte jag kan hitta den intervjun. Men det var ett tag sen dock.
Barcelona Barca Barca
2014-03-09 00:47
@Gio Style:

Ligger man med Shakira, har en jävla fet lön som skulle kunna försörja hela min familj, vänner och flickväns familj resten av våra liv, får gratis audi bil, ha finaste huset, leva lyx, spela i en av dom finaste klubbarna, så förväntar jag mig att han kan i alla fall efter ett par år nu som spelare i världens vackraste färger och efter att ha haft Puyol bredvid sig i några att lära avår, att det kanske är dags att börja ta ansvar och axla hans roll som ledare. Tydligen har Pique bevisat att han är en bluff, levt endast på Puyols och Barcas storehet.

Puyol vek aldrig en tum, gjorde sällan misstag, även när Barcelona hade sin värsta tid någonsin i historien. Du har rätt, varför skada våra spelare? skicka ut dom på stan i två månader så dom kan sälja matchtröjor, eller varför inte, närmaste lager jobb så dom får vakna 5 på morronen och åka och slita som djur i 8 timmar så får vi se om dom kanske börja uppskatta det "jobb" dom har. Ska det behövas en käftsmäll, eller snarare en fysisk käftsmäll på en av våra spelare för att laget ska vakna ? ska det behöva gå så långt att fans ska behöva ta till med våld för att spelarna ska vakna ?

Ne jag går o sover, spelarna och laget förtjänar inte att jag ska sitta och skriva om dom kvart i 1 på natten.
Neymar11
2014-03-09 00:44
Andres Iniesta #24 Har han verkligen sagt att hans fokus ligger på vm? Verkligen gått ut med det officiellt? Det där är helt jävla absurt då
2014-03-09 00:42
Ni som snackar om att messi inte presterar, ni bör veta att messis fokus ligger på VM... Har läst en intervju där han själv säger det, men säger också att han vill vinna med klubben såklart, men hans fokus ligger helt klart på VM... Läste den för ett tag sen och orkar inte gräva efter den nu. Han kommer ifrån en skada, vill inte riskera att skada sig igen genom att köra 100%, då han försöker att komma igång sakta men säkert och inte slita ut sig då han vill vara på toppen utav sin form på sommaren istället för våren. Dessutom lär han vara en släpande anfallare eller eventuellt ännu längre ner i banan som en playmaker med landslaget, därmed droppar han allt som oftast ner nu för tiden för att vänja sig vid den rollen han lär få i landslaget då de inte finns spelare som Xavi eller Iniesta där... Min uppfattning när det kommer till messi så sluta klanka ner på honom. Det är baa till att vänta och se vad ledningen får för sig i sommar som sagt då vi behöver nytt blod i laget. Hoppas dom kan leverera denna gången istället för att gå miste om alla(Thiago, Hummels T. Silva) tänker jag på då. Tänker inte diskutera värvningar nu, då jag ändå vet vad jag hade velat se för spelare... Nästa säsong det är då vi får se vart vi står i världsfotbollen, oavsett utgången av denna säsong...
Barcelona Vampíro
2014-03-09 00:39
@Rambla~:

Jo visserligen är media och supportrar runtom Barca väldigt speciella minst sagt men jag tycker att han ska vara lite självkritiskt också istället för att avfärda allt som gnäll från fans. Det finns ju en anledning till varför de klagar, spelarna får miljoner i veckan och de underpresterar enormt och har gjort det väldigt ofta i år.

Jag har personligen inga som helst problem med att man är lite mer taktiska speciellt på bortaplan. Den där matchen mot Rayo, tror du Pep hade fått kritik om det var han som stod vid rodret? Det kändes väldigt over the top när det klagades på Tata och att han gått emot vår filosofi osv. Vi behöver nya metoder.
Annons: