/spanien/barcelona/forum/5367.aspx/spanien/barcelona/forum/5367.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Grande Guardiola!
2014-03-09 14:14
Krabban94: Jag menade att utan Messi på planen så kan Alexis, Pedro och framförallt Neymar kliva fram från argentinarens skugga och prestera spelmässigt rejält vilket då skulle resultera i att målproduktionen sprids ut vilket har vi har sett tidigare.. KarmalsAKaranka: Om du kollar en gång till så har jag hyllat hans insatser för oss genom åren men samtidigt så måste man se vad som är bäst för Barca varav fördelarna med en försäljning av Messi. ---------- Jag hade förväntat mig att någon/några kunde bemöta mina argument en efter en på ett sakligt sätt, tråkigt bara att vissa väljer att lägga upp menlösa halmdockor. Skulle vara kul om vi gemensamt kunde upprätthålla diskussion här inne på en hög nivå, ni kan bättre än så!
Barcelona Neymar N11
2014-03-09 14:05
Messi till real är det värsta man har hört här inne, hur f*n kan man sälja en spelare som har gett klubben så mycket glädje de senaste 7-8 år. Bry mig inte om 3-4 miljarder, Messi ska ingenstans.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-03-09 13:49
*Tydligen har det blivit coolt att säga sälja Messi är det bästa grejen för laget nu för tiden.* Ni behöver skakas om ordentligt för att se hur dumt det låter.

Hur tänker ni äntligen? Här behöver vi bara ta bort död kött runt honom och bygga och justera laget lite gran. Ja, jag håller med att spelare som Tello, Roberto o.s.v inte ska vara kvar. Vi behöver gå tillbaka till Johan Cruyff's teori.

Så vad är Johan Cruyff's teori. Jag kan nog inte förklara det så bra men titta på hur Laborta och hans vapendragare byggde upp laget med hjälp av Cruyff i den berömda dokumentären "FC Barcelona confidential".

Teorin går ut på att vi ska ha balans på laget. Vi ska ha lika starka målgörare som mittfältarna och mittbackarna. Det är därför vi värvade Ronaldinho, Eto, Deco och Marques. Vi har kommit bort från det tankesättet.

Mark my words, det är så Frank R och Pep jobbade som tränare. Jämför laget de hade när det gällde balansen på laget med det Tata har tagit över.

Om jag tar upp Peps's balans på laget eftersom jag är inne det på det ändå. Så var det så här. Puyol, Xavi, Iniesta Messi och Eto och Henry. Här kryddade Pep till det ännu mer därav vi vann alla titlar den säsongen. När han väll såg vilka som tappade motivationen och anlitade detektiver för att förnya truppen igen blev han motarbetad av Rosell-juntan.

Om vi studerar dagens Barca så är de starkast längst upp i form av Messi sen kommer mittfältet som är svagare än vi brukar ha och längst ner alltså försvaret, är vi sämst av alla storlag där ute i EU.

Om stannar upp lite och tänker efter vilken modell Man City och Psg byggde upp sitt lag kommer ni se ett mönster om ni studerar deras startelva.

Nu ska jag inte vara för lång men om jag säger, Kompany, Yaya och Aguero klingar det? Eller om jag säger. Thiago Silva, Matudi, Cabaye och Zlatan, klingar det.

Titta vad vi har idag. Masken/Pique (ni får välja) Xavi, Iniesta och Messi?? Vi har ingen balans. Bänken ska jag inte ens gå in på..

"Back to basic"
Barcelona koeman92
2014-03-09 13:34
Grande Guardiola!

Länktips:
Barcelona Barcelonistas
2014-03-09 13:33
Känner att det är dags att ta ett break från forumet. Är tillbaka när semifinalerna i Cl ska spelas, förhoppningsvis är vi där då.
Barcelona Blaugrana91
2014-03-09 13:30
Loggar in och ser att folk här föreslår att sälja Messi till Real Madrid.

Loggar ut igen.
Barcelona Sir Alexis
2014-03-09 13:14
vad falska ni är! Sälja MESSI till real, det var det värsta jag hört
Barcelona Lionel Messi n10
2014-03-09 13:02
Att "Barca fans" säger ens ordet sälj Messi är för mig något chockande sen att man säger sälj till real visar bara hur trög man är tyvärr. Messi är världens bästa spelare och han ska ingenstans.
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-03-09 12:39
Grande Guardiola!

Det kommer ju aldrig ske. Messi är lagets och klubbens sista problem. Alla övriga delar är problemet. Jävligt otacksamt att du ens tänker tanken då Messi i princip burit laget de senaste 5 åren på sina axlar. Glöm inte att han bara är 26 år gammal och förmodligen kommer lägga skorna på hyllan med titeln "Tidernas bästa fotbollsspelare".

Visst vore det en våt dröm att se CR och Messi spela i samma lag men det är endast troligt i en välgörenhetsmatch som inte på något sätt är kopplad till klubbfotboll.
Barcelona Tatinho
2014-03-09 12:32
Grande Guardiola!

Förlåt... men HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAH

Give that man a cookie
Barcelona Krabban94
2014-03-09 12:26
@Grande Guardiola!:

Vad menar du med än mer svårläst? Tycker inte det är så himla svårläst vårat anfallsspel: passa Messi, tre i ryggen passa tillbaka till Xavi. Då det inte fungerar passa ut till kanten spring två meter och slå ett värdelösti nlägg som flyger över läktaren på andra långsidan eller i huvudet på en 2meter lång mittback som enkelt rensar bort bollen...

Messi och Ronaldo tillsammans hade garanterat lekt sönder vilket försvar som helst och eftersom vi inte har nåt försvar så vill jag inte ens föreställa mig vilka siffror det hade blivit om Messi o CR spelat mot oss!
Barcelona Diar Shekha
2014-03-09 12:18
Nu har jag fan sett allt. "Sälja Messi till Real Madrid". Hejdå.
2014-03-09 12:09
Lionel Messi och Cristiano Ronaldo.

Fotbollsporr som världen förtjänar att se. Tror att de hade gjort 200 mål tillsammans varje säsong. Messi's magiska passningar och Ronaldos förmåga att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Rinner massa saliv här ...
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 12:08
Ja fan, låt oss sälja Messi till real Madrid. Hur mycket han än underpresterade igår så var han den enda som lyckades få ett skott på mål.
Barcelona Barca - ¡el equipo mejor!
2014-03-09 12:07
Grande Guardiola

Inga ord för dig hahahhaha
Grande Guardiola!
2014-03-09 12:05
Nu är detta extremt kontroversiellt på Les Rambles men jag ser helst med att vi skeppar iväg Messi till Real Madrid. Kunde Tottenhams ordförande Levy få Perez att hosta upp miljardbelopp för Bale så förväntar jag med att Real Madrid lägger fram runt 3-4 miljarder kr :) Ingen kan förneka vilka ögonblick som argentinaren har gett oss genom åren men samtidigt så vill vi inte uppleva ett nytt Ronaldinho-case där han långsamt stagnerade spelmässigt redan innan 07/08 säsongen.. Ytterligare fördelar som jag kan komma upp spontant för vår egen del + Kommer Ronaldo att vilja underkasta sig för Messi och vice versa vilket kan då leda till interna stridigheter då duon slåss om skytteligor, guldbollen, löneanspråk,? + Hur kommer Jesé att reagera när RM-ledningen väljer att satsa på argentinaren istället för sin egen produkt, sedan så har han Benzema framför sig (om han nu kommer vara kvar för dom)? Här kan vi göra en insats med att locka honom till Katalonien tycker jag. + Den enorma utgiften för att betala ut Messis lön försvinner för vår del vilket då innebär att vi sparar in en jävla massa deg. + Vårt anfallsspel kommer att bli än mer svårläst, målskyttet blir troligtvis utspritt b.la.
2014-03-09 11:56
Jag älskar att det är turbulent kring klubben just nu. Vi förtjänar allt skit för att vi nonchalerat problem som redan dök upp vid Guardiolas avgång. Både på och utanför planen.

Istället har vi ignorerat dessa. Vi har hyllat spelare som inte bör hyllas, ständigt sagt "nästa match ... nästa match ... nästa match", inte köpt en världsback trots att vi är en av Europas största och rikaste klubbar, inte utvecklat vårt spel osv.
Barcelona Legenden Deco
2014-03-09 11:42
Jag vet att vårat spel och form inte är alls särskilt bra, något måste hända för att vi ska lyfta oss igen. Men kolla på målet som valladolid gjorde igår!? Alltså mer tur kan man fan inte ha. vad är det för ett skitmål. Sen skapar ju vi inte någonting själva, men möjligtvis hade vi kunnat växa in i matchen mer och mer om 0-0 stod sig längre. Men fortfarande, vi måste steppa upp. men vilka små marginaler det är när valladolid spelaren får bollen på fötterna tack vare 100 studs på ben i backlinjen.
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 11:12
Rörelsen i spela är katastrofal! Man såg under hösten att när dom slog en passning så var det till en spelare som löpte. Men nu när dom slår en passning så är det till en spelare som står still, alla står fan still när dom tar emot en passning.
Jeffson
2014-03-09 11:01
Rosell avgick 23 januari. Detta var det bästa som kunde hända i mina ögon. Synd bara att inte resten av packet stack också, ni vet Zubi, Eusebio, Bartomeu, Fais och allt vad dom heter. Men skitsamma. Jag sa direkt att detta kan få sportsliga konsekvenser för vi alla vet att när det stormar i en klubb så speglar det ofta av sig på planen. Men jag sa också att jag gärna tar 1-2 ljumna mellanår så länge Barca som klubb tar några rejäla kliv tillbaks i de spår som gjorde att jag en gång började älska klubben. Något jag kan stå för. Så vart är vi nu? Sedan Rosell avgick så har vi spelat 11 matcher, vunnit 7, spelat lika 1 och förlorat 3. Med det poängsnittet vinner man inte någon liga som även innefattar Atletico och Real Madrid. Jag säger inte att det är kört i år. Det kan svänga snabbt igen och vi har fortfarande chans på alla titlar även om det just nu känns långt borta. Men faktum är att jag ändå står fast vid mitt ord. Hellre dessa 3 förluster än att svinet Rosell ska få fortsätta förpesta min klubb. Nu sitter tyvärr övriga kvar och samlar lätta gratispoäng genom att prata gott om Cruijff osv men sanningar är att dessa fähundar inte gjorde ett skit åt saken när Rosell var i klubben. De ska ut med huvudet före så fort som möjligt. Visst är jag besviken över hur spelet ser ut och att vi fortsätter att tappa. Men jag kan inte riktigt fokusera över 3 missade poäng så länge jag vet att mitt Barcelona håller på att ätas inifrån av ett gäng äckliga parasiter i slips som bara ser till sitt eget bästa. Och att det sitter någon feg jävel och gömmer sig på läktaren och kastar mynt på våra spelare och att det sedan försvaras här är bara sorgligt. Inget annat. (Ursäkta för mina ordval på vissa ställen, men jag är arg) Visca!
Barcelona Diar Shekha
2014-03-09 10:40
Jag tänker inte skylla förlusten på Tata Martino utan väljer att ifrågasätta annat. Jag vill gärna att Martino får ett år till men då måste det ske stora förändringar dvs komma på något nytt och "skrota" Pep Guardiola's gamla idéer, tex ett rakare spel, ta bort Mascherano som CB, ta bort Fabregas som falsk nia, kasta ut de som är slut och våga ha lite "attityd" mot divorna!

Ärligt talat, jag har inte sett oss vara så här usla sen Frank Rijkaard's sista säsong, ingenting stämmer och varenda lag vi möter oavsett namn och oavsett arena har chans på segrar mot oss nu. Det känns inte riktigt som att Martino har koll på omklädningsrummet med tanke på att vi bara blir sämre och sämre för varje match som går. Vi har tappat poäng i 5 matcher i ligan sen nyår och det är väldigt konstigt för mig med tanke på hur jämt toppen har varit, bara det borde ju vara som en väckarklocka för spelarna men tydligen inte.

I fredags fick Martino frågan om han kan garantera att vara kvar här nästa säsong och det kunde han inte trots att hans kontrakt går ut nästa år. Det känns som att han kommer bara stanna om vi vinner några titlar annars inte.. Som sagt han får gärna fortsätta för mig men om han nu vill lämna då hoppas jag att han gör det i god tid så vi kan fixa en vettig ersättare. Luis Enrique eller Andre Villas Boas vore inte fel då.

Sen MÅSTE några ut. Jag älskar Dani Alves av hela mitt hjärta, både som spelare och som människa men han måste ta och lämna. I år har han bara varit bra mot topplagen men det funkar inte så och han har ju tappat det mesta. Inläggen sitter aldrig, defensiven läcker mycket och det var sorgligt att se honom bli upp snurrad av Valladolid igår. Alves blir 31 år snart och har kontrakt till 2015 så varför inte sälja honom och hämta in en hungrig spelare? Han sitter även på en hög lön och han är definitivt inte värt dessa pengar om man ser till hans nuvarande insatser.

Några andra som MÅSTE OCKSÅ ut är: Tello, Cuenca, Afellay, Dos Santos, Song, Roberto och kommentarer överflödar här. Försök att få in 20-30 miljoner euro här och skeppa iväg dessa medelmåttor.
Barcelona Valdés
2014-03-09 10:39
Nyckelspelare såsom Puyol, Alves, Xavi och till och med Iniesta har under de senaste åren tappat i kvalité. Laget har tidigare mycket tack vare Busquets och framförallt Messis otroliga prestationer fortsatt att leverera resultat. Första delen av den här säsongen såg riktigt bra ut men nu är man spelmässigt tillbaka i samma läge som man avslutade den förra. Spelare har behövt fasas ut och ersättas av andra och det handlar inte bara om kvalité utan lika mycket om vinnarinställning. Barcelona måste försöka hitta spelare som tillför lika mycket engagemang och vilja som Puyol och Alves har gjort tidigare.

Att Puyol slutar gör ont. Han har varit en förebild och symbol i ett Barcelona som vi aldrig kommer att få uppleva igen. Puyol har lett defensiven i världens mest offensiva lag. Han har lyckats skapa stabilitet och få spelare som Marques och Pique att se ut som världens bästa. Är det någon som förtjänar att utses som hederspresident så är det han – både utifrån det han uträttat på fotbollsplanen och den människa han är.

Förstår inte varför det skrivs så mycket om Tiago. För mig är han i talang och inställning Puyols motsats. När Tiago uttalar sig om Barcelona så är vi ingenting för honom och precis så känner jag inför honom också.

Vill berömma Madridpressen som äntligen lyckats prestera resultat. Idoga lögner och falska ryktesspridningar verkar faktiskt ha satt sig ordentligt i Neymar. Det är en helt annan spelare i klubb- och landslag. I den här frågan behöver klubbledningen agera betydligt kraftfullare OCH jag vill ha full insyn också i andra klubbars värvningar och ekonomi.

Det är många som behöver vara självkritiska för att laget på sikt skall kunna bli världens bästa igen. Ledningen behöver ta sitt ansvar och faktiskt se till att ersätta spelare som inte längre presterar med nya spelare OCH de spelare som faktiskt spelar måste återigen börja ta sitt ansvar. Själv hade jag också gärna sett att vi kunnat sälja en del så kallade fans, de som bara håller på ett lag i medgång och enbart fokuserar på att sprida negativ energi. Dessa fans kommer snart att lämna men innan de gör det kommer de att ha sett till att förstärka en negativ kultur som blir svår att förändra.

Efter första mötet med City firades det som om vi vunnit en titel. För mig är det helt obegripligt. City är ett sämre lag och de största firandena skall göras efter vunna titlar och avslutad säsong. Vi kan fortfarande vinna allt men jag blir mycket förvånad och glad om vi vinner mer än spanska cupen i år.

Det är kul att veta att Fantomen faktiskt finns på riktigt, Carles Puyol.
Barcelona Júnior.
2014-03-09 10:30
Problemet ligger inte i Messi utan i omgivningen. Messi måste få instruktioner och tränaren måste be honom öppna ytor för sina medspelare, visa sig, pressa och vilja vara delaktig i alla anfall. Det här med att han ska spara sina krafter funkar inte längre. Messi blir med dagens taktik väldigt lättmarkerad och detta av ca 4 motståndare.
Spelare som Neymar, Cesc, Dani Alves och Alexis måste dessutom sluta söka argentinaren i varje anfall.
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 10:16
Krabban94 (Barcelona) Messi behöver bara sättas på plats och inget annat, han har det egentligen svårast i Barca men han kan ändå springa mer. Man vet ju att Messi oftast får riktigt otacksamma passningar av sina lagkamrater, till exempel när han har 3 spelare i ryggen. Eller hur man tror att pedro och Neymar springer för honom så han ska få lägen, så som jag minns så serverar Messi dom mycket oftare än dom serverar Messi. När såg man sist någon slå en bra passning till Messi där han slipper göra något galet konstnummer bara för att få kontroll på bollen? Med det sagt så vill jag fortfarande att Messi springer mer, han kan åtminstone pressa lite på offensiv planhalva, han behöver inte jobba hela vägen hem.
Barcelona Krabban94
2014-03-09 10:02
@LeoMessi:

Håller helt med håll kvar honom! Men sätt honom på bänken några matcher, hade iaf jag gjort! Då han frågar varför han är på bänken säger man att sen då du tänkte arbeta för laget så får du spela, samt att han måste bevisa att han är en startspelare ingen skall få gratis skjuts påden här nivån! O ja skiter i om är bäst i laget etc. Man ska förtjäna sin speltid...

Alternativ 2 gäkler hela laget och är ganska brutalt, stanna kvar på plan efter matchen o ha dem att springa där om de envisas om att inte springa under matchen, så springer man efteråt istället! Hela laget så, alternativt vänta till nästa dag o göra det då istället, men tyngre direkt efter matchen så kanske de lär sig nåt! Kan ju inte vara tyngre då alla går på planen på matcherna också...
Barcelona Barcadinho.
2014-03-09 09:47
Barca Barca -

Lägg till att Pique kommer från en rik familj, lätt och bekväm uppväxt.
Man får inte generalisera men just i hans fall så tror jag att det hänger ihop.
Han är inte van med stora motgång och kämpa för att gå framåt.
Och farfar var vice president i klubben, alltså tom inom fotbollen så hade han rätta kontakter så att säga.

Barcelona Canaletes
2014-03-09 09:39
Fast hans jobb är inte att göra mål eller att assistera. Kul men samtidigt sjuk statistik dock. Fast Woodgate (Madrid 04-06) är värre. 10 matcher, 2 självmål. Backstjärnan som han kallades då debuterade efter 1 år med självmål och rött kort. Beat that!
Barcelona LeoMessi
2014-03-09 09:25
Om det är så att Messi sparar sig till VM så kan han börja packa väskorna och åka till Argentina och låta det argentinska landslaget betala hans lön. Jag skiter fullständigt i om det är VM, det barcafansen som betalar hans lön och då ska han fan ta och anstränga sig. Vill han ha ett förbättrat kontrakt varje jävla halvår så får han ta ut huvudet ur arslet nu! Messi ska inte säljas, han behöver någon som sätter honom på plats. Det är absolut inget fel på hans kondition, den är nog riktigt jävla bra ska ni se. Snarare så att han är så otroligt lat och vill inte göra något som han inte tycker är kul.
Barcelona Barca - ¡el equipo mejor!
2014-03-09 08:53
@barcastuff: Mascherano in 100 Liga games: 0 goals, 0 assists, 1 shot against the post, 2 own-goals #fcblive [via @pedritonumeros] Poängmaskinen.
Barcelona 1899
2014-03-09 08:18
Lion24 (Barcelona) 2014-03-09 02:30 I agree. Trött på detta eviga gullande med vissa spelare i klubben.
Annons: