/spanien/barcelona/forum/5351.aspx/spanien/barcelona/forum/5351.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2014-03-10 18:19
Gabriel

Väl skrivet. Pep var så otroligt smart, han visste att vi inte enbart kunde köra på 4-3-3 så han ändrade om lite till 3-4-3. Motståndarna visste inte hur vi skulle spela, därav att vi kunde överraska dom konstant. Spelar man borta mot Valladolid och har 80% boll innehav så är MÅSTE man flytta upp Alves och lägga in Pedro centralt. Borta mot Real kan man vara försiktigare och i början kan man ta det lugnt och avvakta för att se hur Real spelar. Pep ändrade alltså formationerna MITT i matchen. Vi skulle t.e.x börja med 4-3-3 men efter ca 10-15 minuter så ändrade vi till 3-4-3. Motståndarna trodde de hade oss men vi totalt överraskade dom. Ett bevis på detta är när vi slog Real på bortaplan i ligan med 1-3. Peps sista säsong alltså. Vi började med 4-3-3 men ändrade så småningom till 3-4-3 där Alves fick högerkanten för sig själv. Minns ni hur Alexis mål gick till? Det var precis det som Gabriel nämnde, Messi var lite släpande och Alexis centerforward.

Förövrigt så såg jag lite av matchen som Gabriel länkade. Jag kunde inte se mycket mer än några få enstaka minuter. Jag kan helt enkelt inte tänka tillbaka på de tiderna även om det låter sjukt. Eller jag kan tänka på det men jag kan inte se på matcherna även om det är propaganda fotboll. Jag blir alldeles för rörd.
Barcelona La liga es blaugrana!
2014-03-10 18:06
Zamboza (Barcelona) Du kan ju knappast vara seriös med ditt inlägg där du påstår att man är medgångare om man kritiserar Messi. Alla spelare som spelar dåligt eller är i en formsvacka förtjänar kritik och feedback. Oavsett om man vunnit Ballon d'or fyra gånger eller om heter Anders Svensson och lirar i Elfsborg. Guldbollarna är det förflutna, man kan inte leva på guldbollarna i resten av sin karriär och börja prestera dåligt för då är man inte förtjänt de. Och helt ärligt så tycker jag att Messi borde stå över 1-2 matcher för att få den känslan igen av att behöva kämpa sig upp och sedan prestera. Så Messi förtjänar kritik för sina prestationer tidigare och med dom orden sagda så gör det inte mig till en medgångare. Ni kritiserar Dos Santos, Pique och massa andra spelare som presterat dåligt och det gör inte er till medgångare. Och det gör inte mig till medgångare för att jag kritiserar Messi. Alla är lika värda.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Deulofeu
2014-03-10 17:58
En mycket mycket bra ersättare til ter Stegen kul för dom då de blir av med en riktig profil!

Om vi ska försöka värva Kun för att få fart på Messi behöver det ju inte ens påverka vår budget om vi säljer Song samt en av Pedro/Alexis vad tycker ni skulle det vara värt det?

Jag har alltid undrat vad en spelare som Kun kan göra i ett av de allra allra bästa lagen och tänk er honom spela med Messi det skulle nog trigga dem båda.

Varje chans de får så berömmer de ju varandra.

Neymar-----------Kun---------Messi

Där de vandrar och byter platser en del samt att Messi går ned och fördelar bollar.

Det funkar iallafall rätt bra i Fifa...Då måste vi nog ha Rafinha och Vidal på mittfältet för att få balans också ha ha.

Nu blev det fm...

Barcelona BarcaLaliga
2014-03-10 17:55
Såg ett inlägg tidigare om fansen och stämningen på Camp Nou.

Har själv funderat på detta i några år och drömmer just nu om att Camp Nou ska bli en kokande gryta varje match.
Jag vet att det inte finns något man kan göra men det är något jag är besviken på, världens bästa lag borde ha världes bästa supportrar! Nu vill jag inte slänga skit på er eller dom som går på matcher men tänk tanken med ett fulsatt Camp Nou varje match i stort sätt, med ett tryck som gör att motståndarna blir så små som möjligt från uppvärmningen till slutsignal. Vet att Rosell lovade ståplatsläktare (haha) men det var ju inget som jag hörde något mer om.
Vet inte hur planerna är inför den nya arenan men den skulle bli den bästa i världen om det skulle finns någon slags ståplats.

Med ett tak ovanför så stannar ljudet bättre inne på arenan (om vi inte gör en verision av Friends) och vi skulle kunna få ett makalöst tryck. Med vajande flaggor, fina tifon och sång under uppvärmning och 90 minuter speltid. Detta borde nästan vara självklart för en storklubb men tyvärr är det många turister.

Nu när klubben ska genomgå en generations växling så hade min största dröm faktiskt vara en mäktig ståplats och ett makalöst tryck!
Barcelona ( Xaviesta )
2014-03-10 17:45
Jeffson Tackar ödmjukast! Glad att du uppskattar det jag kommer med till bordet. Nu bor jag i Toronto för tillfället men till nästa säsong kanske man kan slänga ihop något, samla ett gäng och knalla ner till Campen och (förhoppningsvis) njuta av en bra match och röka en seger-cigarr ihop efteråt :)
Grande Guardiola!
2014-03-10 17:45
VÄLKOMMEN TILL FC BARCELONA TER STEGEN!!!!!!!!!!
Barcelona Zloty
2014-03-10 17:38
Det tragiska med intervjun är att jag hade knappt ryckt på axlarna om det var en 13-16 åring som svarat sådär men nu pratar vi alltså om en person som är över 30, säkert 40-50.

Det är sorgligt och jag tycker fan synd om karln.
Neymar11
2014-03-10 16:42
Haha Zlatan knäcker mig på Twitter idag
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-03-10 16:23
Hahah kolla Zlatans twitterkonto. Skönaste inläggen!
Barcelona Dinho
2014-03-10 16:13
Intervjun med City-supportern inför matchen på onsdag är det roligaste jag läst på ett tag.
1. Han tyckte inte City spelade defensivt i första mötet.
2. Han vet inte att Navas är den största filminaren i Europa.
3. Han torr det är en öppen kamp mellan Iniesta och Silva vem som ska styra Spaniens offensiv i VM.
Vet inte vad som är sjukaste men humor var det iaf. City är fortfarande en small club och det lyser igenom så extremt.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2014-03-10 15:46
Varför vill så många se Cuadrado i Barcelona?
Han har sin favorit pos som yttermittfältare, har vi verkligen råd att skola om en offensiv spelare till ytterback?

Det är brist på den positionen av klass backar, det är inte där vi måste se oss om det är på den centrala sidan, från backlinjen ändå upp till anfallet.
Barcelona Zamboza
2014-03-10 15:38
@Barca King - CP5 Legend:

Var försiktig med att kritisera Messi, för då kan du inte mycket om fotboll och du är medgångare.
Barcelona Deulofeu
2014-03-10 15:16
Jag måste bara klanka lite.

Läste just på Barcastuff att de äntligen kommit överens om Montoya kontrakt alltså hur långt det ska vara... inget annat dock suck vad säger man?

Bartra inte förlängd och klar ännu men ändå måste man passa på att omförhandla både Piques kontrakt och nu ryktas det även om en höjning för Pedro.

Snacka om att prioritera fel hela tiden.

Riktigt skönt igår att Barca B tog tre poäng hänger de inte kvar i segundan blir det ännu mera kaos och det blir bara för mycket det ser lite ljusare ut nu faktiskt.
Barcelona zick9
2014-03-10 15:05

barcastuff
?@barcastuff
Official: Borussia Monchengladbach announce they have a deal with a foreign club on the transfer of goalkeeper Marc-Andre ter Stegen (21)

Vet någon var man kan få tag i källan?
Barcelona Barclasico
2014-03-10 14:33
haha det här var tider..
Barcelona NoGo™
2014-03-10 14:20
@LeoMessi:

Haha ja precis, de skulle säkert vinna ligan ändå .
Barcelona FCBlaugrana
2014-03-10 14:14
Yann Sommer från Basel tar över efter Marc André.
Barcelona FCBlaugrana
2014-03-10 14:13
@barcastuff: Official: Borussia Monchengladbach announce they have a deal with a foreign club on the transfer of goalkeeper Marc-Andre ter Stegen (21)
Barcelona Barcadinho.
2014-03-10 14:01
Dani Alves brukar inte ha problem med inställningen.
Hur som helst behöver han skärpa sig de närmaste månaderna om han inte vill tappa startplatsen i landslaget.
Scolari bänkade honom sist mot Sydafrika och startade med Rafinha.
Och det var inte ett tal om rotation här. Matchen var viktig för att forma startelvan. En markering till Alves.
Alves bytes in istället för Marcelo till vänster istället. En ovanlig variant och en markering till Marcelo.

F ö - det går att köpa biljetter nu till matchen mot City för rimliga priser på den officiella sidan. Jag vet att några här har frågat om det förut.
Neymar11
2014-03-10 13:58
En gång i tiden kunde Alves slå inlägg
Neymar11
2014-03-10 13:47
Fan vad jag saknar Messi och Alves samspel. Dom var helt otroliga tillsammans
Barcelona Gabriel
2014-03-10 13:28
Angående Dani Alves så har även jag varit inne på att sälja honom tidigare, men pga bristen på lovande högerbackar där ute ser jag ingen annan lösning än att ha kvar honom. Dani håller fortfarande hög klass, världsklass tom. Hans högsta nivå är enormt hög, däremot är hans lägsta nivå riktigt usel. Jag tror att Dani är en sån spelare som höjs eller sänks beroende på hans omgivning. Många klagar på hans inställning, men det är inte mitt största problem med honom, snarare är det bristen på hans fotbollsintelligens som stör mig med honom - men det får man helt enkelt ta. Skulle man få in en Mangala eller en Hummels och att backlinjen började fungera igen, samtidigt som man värvade nya bra spelare på andra positioner runt om i laget så tror jag att även Dani skulle få en nytändning. Ibland behöver man inte leta sig till ett nytt lag för att få den nytändning man söker, snarare så att man ser att laget man befinner sig i satsar på ett nytt projekt, att bygga om - det kan ibland räcka och jag tror att det hade varit fallet med Alves. Sen en annan sak, och jag har varit inne på det förr. När vi var som bäst spelade vi INTE med en högeranfallare - never. Det fanns inte, den platsen lämnades helt och hållet till Alves och jag förstår inte varför vi begränsar Pedro och Alexis till att lägga dem på högerkanten och låta dem slicka linjen. Lämna den rollen till Alves och låt spelare som Pedro och Alexis befinna sig mycket mera centralt inne i banan så Messi kan kombinera sig förbi motståndare tillsammans med dem. Messi är för ensam där uppe nu, vi spelade INTE så när vi var som bäst. Villa - Messi - Pedro Pedro - Messi - VIlla Så såg det ut i dubbelsäsongen på pappret. Men i själva verket såg vårar anfallsspel ut såhär. Pedro - Villa - Alves Messi Den här formationen av Pedro - Messi - Villa är så anfallsspelarna formerar sig vid försvarssläge, när motståndarsspelarna har bollen. Så fort man erövrat bollen gick Villa upp som central anfallare igen. Han gjorde det mot Real Madrid i 5-0 matchen. Han gjorde det mot United i finalen. Och han gjorde det även i Sevilla matchen på camp nou som jag tänker länka er. På de senaste 2-3 åren har vi låtit Messi sköta allt det offensiva som striker, han är inte som bäst i den rollen. Han är som bäst när han ligger bakom en anfallare som tar på sig mittbackarnas uppmärksamhet. Då kan han gå ner och kombinera med Xavi/Fabregas och Iniesta utan problem med vetskapen att det ändå finns någon där uppe som irriterar mittbackarna. Just nu har vi INGEN där uppe som gör det när Messi vill gå ner och hämta boll, då ser formationen istället ut så här: Neymar/Pedro - INTE EN JÄVEL - Alexis/Pedro Och Messi under dem. Det är inte konstigt att vårar anfallsspel lider av den här anfallsuppställningen. Vi spelar mycket mer kantspel nu än vad vi gjorde när vi var som bäst. Vi ska inte förlita oss på något jävla kantsspel, det begränsar våra tekniska spelare. En sån som Alexis kan få ut så mycket mer om han går in mer centralt istället för att frysas ut till kanten. Det finns faktiskt egentligen väldigt få ytteranfallare/mittfältare som e tillräckligt tekniska för att göra sin gubbe och få ut något bra av det. Dem flesta som gör det går inåt i banan, sånna som Robben och Ribery är ett exempel, även Messi var det exemplet när han spelade på högerkanten. Pedro klarar också av det eftersom han är tvåfotad, men en sån som Alexis missgynnas brutalt av det. Det finns egentligen bara en spelare som jag kan komma på som klarar av det hyfsat och det är Navas. Min poäng är att laget och Messi gynnas av att man ändrar på utgångspositionerna i anfallet. Messi ska gå ner i mittfältet och lalla med Busquets, Iniesta och Fabregas/Xavi och en av våra anfallare Neymar eller Alexis bör stå centralt och dra på sig mittbackarnas attention. Lämna kanterna till våra ytterbackar Alba och Alves - sen får de turas om med vem som bör stiga upp och vem som ska stanna kvar. Vi vinner verkligen inget på så som vi spelar nu. Till sommaren eftersträvar jag en klass anfallare, en som e livsfarlig och det finns bara två jag tycker håller - Suarez och Agüero. Då får vi det vi saknar rent anfallsmässigt. Men det är bara ett av många problem vi har just nu, men det är en del av lösningen. Kolla på länken, hela matchen mellan Barça - Sevilla 2010-2011. Och lägg märke till det jag sa, även om formationen är Pedro - Messi - Villa, så är det Villa som ställer sig centralt och Messi som går ner medans det är Alves som sköter kanten helt själv. idag hade vi sett båda Alves och Alexis där.
Barcelona LeoMessi
2014-03-10 13:02
NoGo™ (Barcelona) Haha ja vill dom ha en utmaning nästa säsong så for dom köra utan målvakt i ligan
Barcelona NoGo™
2014-03-10 12:45
@OptaFranz- Bayern Munich needed so few saves that they wouldn't have lost any of the last 6 Bundesliga games even without a keeper. Consideration.

Sjukt!
Barcelona koeman92
2014-03-10 12:43
Är det bara jag som har tänkt på om inte supportrarna i Camp Nou kan vara en del av orsakerna till våra motgångar? Tänk. Ändå sedan Laporta lämnade har det varje år blivit tystare och tystare på Camp Nou samtidigt som färre och färre människor går på matcherna, och de som gör det är oftast Japaner eller andra turister som åker dit med sina chips påsar och feta canon kameror. Förr brukade till och med vara ett högt tryck på matcherna mot mindre lag, man hörde bl.a hur högt det lät när Barça mötte Stuttgart i CL åttondelen 2010, eller i supercupen mot Sevilla i början av säsongen 2010/11. Nu går det knappt 70.000 supportrar på de vanliga matcherna och inte ens på de stora matcherna, läs el clásico blir det fullsatt utan det blir oftast max 90-92.000 människor som går på matchen, och inte ens då låter det. Och inte nog med det så låter nu även motståndarlagets supportrar ofta mer än våra, läs Ajax matchen i höstas. Jag anser att detta sänker spelarnas motivationen på spelarna och på så sätt sänker intensiteten på spelet också. Titta på 5-0 matchen t.ex. Alla minns nog hur högt tryck det var på den matchen? Många har nog underskattar supportrarnas insats på den matchen och ärligt talat tror jag faktiskt inte vi hade vunnit med 5-0 om det inte vore för den höga stämningen. Detta måste också lösas för jag tror att det kommer att spela stor roll om man väljer att agera kring det här. Först och främst, skaffa ståplatser! För det andra, sänk biljettpriserna. Våra biljetter är nog de dyraste i hela fotbollseuropa. Billigaste biljetterna kostar över 50€, och då snackar vi skymnsiktsbiljetter. Jämför det med Bayern och Dortmunds matchbiljetter som into kostar mer än 2-300 kr, och vi vet alla hur fullsatt och högt tryck det är i deras matcher, även när de möter skitlag. Folk ska kunna ha råd att regelbundet gå på matcherna och stötta sitt lag, det blir inte möjligt för vanliga människor om man varje vecka ska behöva punga ut 50-250€. För det tredje, möjliggör även för icke-katalaner att skaffa klubbmedlemskap samt säsongsbiljetter. Många, som jag t.ex brinner starkt för klubben och vill så gärna vara med och påverka, men kan inte det pga att vi inte är katalaner. Och då pratar jag inte bara om matcherna, utan även presidentval och annat. För det fjärde, ge mer makt åt klubbmedlemmana. Förr fick man vara med och få sin röst hörd i väldigt mycket, idag har medlemmarna nästan ingenting att säga till om. Ledningen ändrar på reglerna och gör som de vill och inte ens nu när råttan Rosell har avgått kan medlemmarna få rösta fram den de vill ska styra laget. Detta kommer till slut att leda till att många kommer att börja bojkotta Barças matcher för att visa sitt missnöje, samt att man nästan kommer att strunta i att skaffa klubbmedlemskap nästa gång eftersom man knappt känner att man får vara med och bestämma om något alls. Barça är en demokratisk klubb som i grunden ägs av medlemmarna och borde så förbli. Demokratin i klubben måste bevaras men då krävs medlemmarnas och supportrarnas engagemang. Ursäkta om inlägget var lite långt men kände verkligen att jag behövde skriva av mig.
Barcelona Diar Shekha
2014-03-10 12:37
Bästelona Svårt att utvecklas under världens sämsta tränare. Eusebio.
Barcelona Bästelona
2014-03-10 12:33
Bara jag som känner att det var ett bra tag sen vi fick upp något riktigt bra från La Masia? Efter att pep stack så verkar man inte våga ge chansen till våra talanger... Visst har bartra,montoya och roberto lyfts upp men de har inte haft samma förtroende som busquets och pedro fick tex. Känns faktiskt som att styrelsen sätter käppar i hjulet även där....
Barcelona Barca King - CP5 Legend
2014-03-10 12:24
Ledningen borde försvinna efter sommaren. Suvi borde hängas utanför Camp nou först. Att Raul Sanhelli värvar alla spelare och Rosell skriver kontrakt med alla spelarna är sjukt. Jag tror bokstavligen att han inte kollar på fotboll eller ens vet vad som pågår i fotbolls världens. Han visste inte ens att Drogba och klose gick på fri transfer. Fråga Zubi vem Kovacic eller Benatia är och han kommer fråga om det är kinesiska företag?
Barcelona Barca Barca
2014-03-10 11:50
Barcaholic Tyvär min Barca broder så är pantburks samlarna i styrelsen inte så smarta som dig. Förvänta dig inte att dom har så djupa tankar. Den dagen jag får förtroende för styrelsen är när dom sparkar Zubi tar tillbaka Cruyff som tar avgörande beslut som har gett oss era efter era. Redan 2003 under jul uppehållet ville Rosell, som var vice president, sparka Rijkaard, Cruyff ville ha kvar honom säsongen ut, alla vet hur det slutade. 2007/2008 våran sämsta säsong sen laporta hade tagit över och Rijkaard valde att lämna, dock det upp namn som, Mourinho, Valvrede, Blanc etc etc, Cruyff meddelar Laporta att anställa Pep. Pep hade endast en säsong som tränare i b-laget och inget mer. Cruyff är viktig för oss han tog enormt viktiga beslut. Real madrid har sin egen Cruyff nu, Zidane, som råde Perez att köpa Varane, nu vill han tydligen ha Pogba....vem har vi när Cruyff är borta? Zubi....Jag får panik och blir så nervös att jag får ont i magen.
Barcelona Blaugrana91
2014-03-10 11:44
grande jw Såja Faus, så ska det låta! Och med det antar jag att man kommer spendera betydligt mer än dem €60M man nämnde tidigare. Minst €100M kommer krävas!
Annons: