/spanien/barcelona/forum/521.aspx/spanien/barcelona/forum/521.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Messi 4-ever
2017-02-15 06:44
Det gör riktigt inta att vakna en dag som denna, tror fortfarande inte att det är sant, 4-0, totalt utspelade, kunde blivit både 6-0,7-0, psg bättre på varje position. Hur fan kan det hända? Hur kan en tränare misslyckas så mycket med den trupp han förfogar över? För mig är det obegripligt! Nu är Champions över för detta året, ligan är körd till 90%, det enda vi har kvar är Cupen och jag tycker inte detta är ok! Lucho har under säsongen gjort mängder av konstiga uppställningar/byten som kostat oss ligan och nu Champions, han har tappat all respekt som tränare i mina ögon efter gårdagen och jag hoppas han avgår självmant under dagen, med honom blir det inte bättre än så här. Det gör fruktansvärt ont idag!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
2017-02-15 06:34
Man bör inte vänta till slutet av säsongen med att sparka Lucho. Sparka han nu med en gång. Låt ngn la massa tränare ta över tills man hittar en lösning. Sparka skiten nu.

Visst vi kan torska ibland de kan vi ta. Men kom fan inte och lek med vår identitet och vårt sätt att spela. 30 års arbete vill han kasta i soptunnan genom att göra målvakten till playmaker och hoppas anfallet ska dribbla 34 pers. Va e det för taktik. Iq befriad. Sen att han köper paco och Gomes för 1 miljard borde fan Jan få fängelse för tillsammans med sin s.k president.
Barcelona Barcadinho.
2017-02-15 06:15
Att det brister i taktik o motivation går på något sätt att bortförklara. Det har jag själv gjort många gånger för att försvara Lucho.
Men att det brister i kondition på det sättet går inte att bortförklara.
En hel trupp, 20 + eller 30+, som spelar tungt o kraftlöst. De orkar helt enkelt inte. Oavsett alla rotationer. Fysik och kondition är minimum man kan kräva av en tränare. Det ska sitta men det gör inte i vår trupp. Ingen orkar utom Neymar. Tunga och slitna tom de yngre.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona AndreD
2017-02-15 03:21
Vi vann bollinnehavet iaf!
Barcelona Xaviesta
2017-02-15 02:43
Jag har inget att tillägga angående matchen då det mesta redan sagts, såväl konstruktivt som dynga. Däremot blir jag lite trött på alla som tror sig sitta på lösningen på eländet. Det spelar ingen som helst roll vilken av systemen vi spelar, 4-3-3 eller 4-2-3-1 eller 4-3-whogivesafuck, eftersom det går inte att lösa ett problem när själva ekvationens variabler inte stämmer. Här hade Newton och Einstein suddat rent tavlan helt och börjat krita på nytt igen. Formeln håller inte, punkt slut. Det spelet Lucho vill att Barca ska spela, va fan det nu än är som han har tänkt sig, funkar inte här eftersom han har helt fel spelartyper. Han behöver handplocka ca 25 nya spelare för att åstadkomma sitt mästerverk. Vill du spela kontringsfotboll kan du glömma Busquets och Iniesta i startelvan. Du bara framkallar och blottar deras "brister" på det viset och du vänder fansen mot dom i onödan. Speciellt dom fans som missat elefanten i rummet och tror att två av världens absolut bästa mittfältare genom alla tider bara helt sonika gjort en kovändning och helt enkelt glömt bort hur man cyklar plötsligt - for no fucking reason. Dom är gjorda för possession-fotboll med bollen vid sina fötter i en kontrollerad matchbild samt en syncad press som en enhet vid spelet utan boll, inte en kontringsfotboll med en segregerad och halvhjärtad press från lagdel till lagdel. Inte ens Veratti hade sett bra ut i Luchos hönsgårdsfotboll. Vill du spela utan ett mittfält så har du kommit till helt fel klubb. Är du inte villig att titta på alternativ i våra egna led och inte intresserad av det La Masia har att erbjuda så har du kommit till fel klubb. Saknar du fullständigt förmågan att upptäcka vart det brustit i din sk match-taktik och rätta till detta i halvtid så har du kommit till fel klubb. Problemet är inte spelarna, det är tränaren i det här fallet. Hur svårt är det att rikta kritiken åt rätt håll? Problemet är inte Gomes och Rakitic och fan och hans moster - problemet är ledningen som paradoxalt nog valdes av medlemmarna och nästa problem i ledet är Lucho. Allra sist ska spelarna kritiseras. "Messi lunkar bara omkring" , "Umtiti suger" , "sälj Busquets" , " väck med Neymar" . Är det en oortodox approach av mig att inte kritisera spelarna? Deal with it. Alla individuella prestationer som sugit ikväll har varit en direkt dominoeffekt av tränarens inkompetens, motståndarens superba kvalitet för kvällen samt en alldeles förträffligt galen hemmapublik på Parcen som höjde intensiteten och momentum-pendeln åt rätt håll i varenda duell på plan och slutligen alla uppgivna känslor som kommer fram vid en utskåpningsmatch av den här kalibern, på den här nivån och i en utslagningsrunda av CL, en turnering dom största spelarna förberett sig på mentalt ända sedan nyår. Då ser det ut såhär mina damer och herrar och svårare än så är det inte. Jag sitter inte heller på lösningen, men jag vet iaf vart problemet ligger och den stavas inte Busquets eller Neymar.
Barcelona El Pistolero #9
2017-02-15 02:13
Vero Brunati bekräftar, Sampaoli har en utköpsklausul på 1,5M €. Bara att go for it. Han har ju krävt den klausulen av en anledning.
Barcelona wallmannen
2017-02-15 02:09
Messi är en offensiv spelare och ska koncentrera sig på det spelet, tycker jag.
Barcelona wallmannen
2017-02-15 02:08
Om Messi ska spela som mittfältare måste Barca ändra spelsätt helt och hållet. Ett mittfält med Busken,Iniesta och Messi känns vekt. Bollsäkert men vekt.
Barcelona Barcelonistas
2017-02-15 01:59
Vi har la aldrig haft ett mittfält som varit kvicka när det gäller att löpa hem? Under Pep så hade vi Iniesta-Busi-Xavi inte direkt några snabba spelare på långa sträckor. Nu som vi alla vet så är det mittfältet som brister rejält och det finns flera alternativ för att kunna lösa mittfälts problemet. Jag har alltid haft en bild i huvudet där vi kommer kunna se Messi som mittfältare en dag. Frågan är också om det inte är precis det som saknas på mittfältet? Man skulle kunna köra Iniesta-Busi-Messi, på mittfältet och samtidigt köpa in en anfallare till som kan spela med Suarez och Neymar. Ett annat alternativ är att man spelar med MSN trion och bara köper in en världsmittfältare som tex Thiago elr Veratti. En annan förändring jag vill göra är också anfallet. Jag vill ha Neymar i en centralposition jag vill se han ta det där andra klivet nu och då tror jag att han måste lira centralt. Det är just därför som jag inte är helt emot en försäljning av Suarez.
Barcelona wallmannen
2017-02-15 01:57
Man vill ju veta vad han fick för fråga? hehe.
Barcelona El Pistolero #9
2017-02-15 01:55
Luis Enrique had to be hold by three of the Barça staff as he wanted to come to blows with a TV3 reporter. Disgrace. Goodbye. Vilken rutten människa. Har Bartomeu lite hjärnceller så är han borta imorn.
Barcelona Barca4life98
2017-02-15 01:51
Reymar Grejen med att Messi tröttnar på att spela på kanten. Det är synd för att Messi har aldrig varit bättre än våren 2015. Problemet är att det inte spelar någon roll vilken tränare vi får in då känns det som. Nästa tränare kommer att få samma dilemma som Lucho. Messi måste ha någon uppgift defensivt, någon liten yta måste han kunna täcka liksom. Alternativt att få Suarez att banta några kilo och sätta ut honom på en kant? Balansgången är svår för att Messi är som bäst när han är helt fri. Lucho har nog tagit det ett steg för långt dock.
Barcelona Barca4life98
2017-02-15 01:42
Reymar Min lösning hade varit 3-4-2-1; Ter stegen - Mascherano, Pique, Umtiti - Denis/Rafinha, Roberto, Iniesta, Alba - Suarez, Neymar - Messi Messi kan ha en helt fri roll. Suarez & Neymars uppgifter blir att ligga på rätt sida boll centralt. Då har man 4 spelare som täcker centralt samtidigt som man har 2 på kanterna. Dessutom kan Umtit/Mascherano våga kliva upp, låt Pique falla av. Roberto måste spela centralt i ett 4-manna mittfält. Han är den ända spelaren som har löpningen för att klara av det. Möjligtvis att han & Rakitic skulle funka tillsammans i ett 3-4-3, det krävs bra defensiva innermittfältare.
Barcelona FCBarca6
2017-02-15 01:33
nån som kan spanska och vill översätta luchos intervju efter matchen? skulle vara mycket intressant att höra vad han har att säga
Barcelona Reymar
2017-02-15 01:25
Z@Barca4life98:

Lättare sagt än gjort. Anledningen till att vi spelar 4-4-2 är för att Messi tröttnat På att spela på kanten och vill spela centralt. Glöm inte bort att det var Messi som gav bort sin plats centralt till Suarez och då var MSN ostoppbara. Men nu har tränaren blivit tvungen att spela med 4-4-2 där Neymar "offras" och är närmare eget straffområde än motståndarens i majoriteten av matchen. Vad tycker du att man ska göra?
Jombi
2017-02-15 01:13
Ris och ros till några utav våra spelare - Även om vi torskade med 0-4, så hade slutresultatet varit betydligt om det inte vore för Ter Stegen och hans storspel framför målet. - Neymar är den ende utespelaren som kan hålla huvudet högt från denna match och veta att han gav allt. Skapade en rad chanser för oss på sin kant. Vi behöver fler spelare som honom med en fightining-spirit. - Samuel Umtitis positionsspel var fruktansvärt usel ikväll, var den skänkte PSGs frisparksläge (innan DiMa gjorde 1-0 målet) tack vare sin huvudlösa foul samt att fransmannen såg väldigt obekväm ut med bollen. Man kunde t.o.m. se att PSG ville att just Umtiti skulle ha bollen vid sina fötter. Det kommer att ta ett väääldigt bra tag innan han blir en världsklasslirare som är värdig nog att vara startspelare i en klubb som Barca. - Ärligt talar så var Gomes nog vår absolut sämsta spelare från den matchen och det säger sannerligen inte lite. Att sätta honom i mittfältet är lite som att spela rysk roulette med 5/6 kulor i en revolver. Man kan komma undan med en gång, men det slutar i stort sätt katastrof. - Messi var helt kass och hans arbetskapacitet är ett lågvattenmärke utan dess like. Det tar emot att säga detta, men Messi har varit osynlig i alltför många stormatcher numera och motståndarlagen drar fördel av argentinarens "försvarsspel". Vi spelar med 10 man när vi ej är det bollförande laget. - Iniestas ben håller helt enkelt inte längre på den allra högsta nivån. Han är jävligt långsam och kan inte försvara för fem öre. Visserligen så kan spanjoren bjuda på läckra ögonblick med bollen, men för att få ut det mesta av honom, så måste man ha ett mittfält som kompenserar bort hans svagheter. Något som vi inte kan göra och som vi heller inte ska sträva oss efter, ärligt talat. Med tanke på sin legendstatus, så lär Iniesta fortsätta vara en startspelare under ytterligare några år, men han kommer att bli en belastning för oss.
Barcelona papillon
2017-02-15 01:07
Lion24

Jo men ändå kommer din teori upp/fram väldigt lägligt efter en sådan brakförlust. Jag är helt okej med ditt beslut, det okej att känna så.
Barcelona Barca4life98
2017-02-15 01:03
|| Barca || Vet inte om vi såg samma match men Neymar låg bakom alla våra farligheter på egen hand. Det största problemet med Neymar iår är att han är för långt ifrån målet. Han får ju hjälpa Alba i försvaret för att sedan transportera upp bollen själv till Suarez och Messi. 4-4-2 stavas vårt problem denna säsong tyvärr. Inte svårare än så. Med 4-3-3 hade PSG aldrig kunnat ta sig igen som de gjorde. Dom var 1 man mer (2 man om man räknar med Busquets) hela tiden på mitten.
Barcelona A good coach is everything!
2017-02-15 01:03
|| Barca || Tack hur i helvete kan men ens klaga på Messi ? Snubben kan krypa på plan och jag hade inte sagt ett ord. Vem fan är Ney? Vad har han bevisa snubben kosta en fucking miljard Barcas dyraste va har den killen gjort ? Va ser Lucho i den spelarn ?
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2017-02-15 01:01
@papillon:

Om du läser igen mitt inlägg lite mer nog kommer du se att vi kanske skulle vända det i min "dröm"

Alltså i drömmen med de spelarna. 2,eller max 3-0 skulle vi kanske vända för några säsongen när Barca var the real deal. Idag så rullar vilket lag som helst ut oss alla dagar i veckan.

Jag upprepar igen. Jag skrev att vi kanske skulle vända det här med våra gamla legender i min drömmen.
Barcelona Ribohn Fan
2017-02-15 01:00
Självklart ska Lucho ta på sig denna katastrof säsong. Jag upprepar mig igen, för mig är det tre punkter, som är orsaken. 1. De dåliga spelarköpen. Barca är världens bästa klubb. Då måste man köpa spelare som tillför något och går direkt in i en startelva. Breddspelare ska vi ta från egna ledet. Jag har skrivit det så många gånger tidigare. Startelvan förra säsongen, hade en svag länk och det var Rakitic. Vi kunde inte ersätta honom pluss att Alves försvann. Innebär en försvagad startelva mot förra året. 2. Större delen av truppen är fysiskt dåligt förberedda. Håller man inte upp detta blir det sämre och sämre för varje år och det är det vi ser. Har man inte orken, rörligheten och explosiviteten, så påverkas även tekniken och det är det vi ser på många av spelarna. 3. Lucho taktiska ändringar inför denna säsong har varit Förödande för oss i år. Hans införande av 4-4-2 är stora anledningen. Vi klarar inte av att förvara oss med rak fyrbackslinje och en rak utsträckt mittfält med 4-man. Idag klara inte Iniesta och Busquets själva av att försvara mittfältet centralt. Helst när mittbackarna faller hela tiden, fastän dem bara som idag har Cavani att ta hand om. Vi måste spela med 3 styckna innermittfältare centralt kompakt för att kunna kontrollera matcherna. Jag tror mig veta varför han gjorde denna ändring inför denna säsongen. Han är rädd för hålet som uppstår mellan ytterforward och ytterback, när man spelar 4-3-3, som vi alltid gjort tidigare säsonger. Den risken blir också större med Messi på ena kanten som aldrig jobbar hem(han trivs nog bäst av att inte göra det heller, med ålderns rätt). Därför väljer han att använda Messi och Suarez på topp och 4 mittfält som ska försöka täcka ytor och inte sätta press. Glädjande ändå att Bartra gjorde en så strålande bra match för Dortmund.
Barcelona Lion24
2017-02-15 00:59
Jag måste också ge massiv cred till PSG spelarna och framförallt Emery, en tränare som jag alltid respekterat och beundrat. När vi fick PSG i december så var jag mycket försiktig. Emerys lag går alltid halv knackigt under hösten men hans lag rycker alltid sig upp under våren
Sevilla är ett perfekt exempel på det när han träna dom.

Det är så fotboll ska spelas, med intensitet, aggressivitet, energi och hjärta, mycket hjärta. Dagens fotboll handlar väldigt mycket om intensitet, med men framförallt utan boll. Kolla på Chelsea, Tottenham och Liverpool som gör en av sina bästa säsonger på länge. Kolla Atleti, enormt framgångsrika de senaste åren med Champions League finaler och ligatitel. Kolla Dortmund och Bayern för några år sen. Kolla Napoli, Sevilla.

Alla dessa lags tränare är passionerade. Dom har tagit och krävt respekt av sina spelare. En tränare är Bossen, laget kommer alltid spegla hans personlighet, hans sätt att spela fotboll. Massiv respekt till PSG som taktiskt mördade oss. Inte så konstigt om man tänker sig för.
Barcelona Reymar
2017-02-15 00:58
Påfågeln

Håller med dig fullständigt. Blev så tydligtidag att presspelet är helt bedrövligt och därför vinner vi inga bollar högt på plan. I Barca så var det Suarez som tag en maxlöpning för att pressa men ingen hängde med i pressen, när Busquets och resten av mittfältarna går upp för att pressa så står backlinjen långt ner. Jämför med PSG där så fort Cavani pressade så presssde samtliga spelare och vi kunde inte starta några anfall.
Barcelona II Barça II
2017-02-15 00:56
Skyller man försluten på Messi så bör man omedelbart sluta titta på fotboll. Messi har inget mer att bevisa han kan spela i Barcelona i 5 år till, utan att göra mål eller assist och fortfarande vara den bästa i Barcelonas historia. Utan Messi hade vi förmodligen inte ens spelat i CL. Sen måste jag faktiskt säga en sak gällande Neymar. Här hyllas han och lyfts fram som vår bästa spelare ikväll. Men vad grundar man det på egentligen? Jo, men han försökte ju iallafall, men jag är ledsen, att "försöka iallafall" räcker inte om man har KOSTAT EN MILJARD och tjänar flera hundra miljoner om året. Att han vid ett tillfälle, eller vid fem tillfällen lyckas ordna en hörna är ingen bedrift för en spelare i Neymars prisklass. Neymar sägs vara den nya Pelle, den nya Ronaldinho, men för mig verkar han mera vara den nya Robinho. Överskattad. Han bidrar inte med något märkvärdigt och verkar gång på gång ta fel beslut. När Pedro var som bäst, var han mer nyttig för oss än vad Neymar är idag, det är fakta. Skyller dock inte på något sätt förlusten på Neymar, för det är endast en person ansvarig för och det är Lucho. Jag vill ha en ny start med Barca, vi bör gå tillbaka till våra grunder, låt oss lyfta fram nya Pedros, Xavis, Jeffrens, Tellos, Valdes, dos Santos mfl! För att jag är övertygad om att vi har bättre mittfältare än Gomes i det egna ledet! Ge oss tillbaka vår själ, det vi såg idag, var inte FC Barcelona!
2017-02-15 00:53
@Lion24:

Det är väl där skon klämmer. Känns som att visa här inne kollar på en match varannan månad. Och sen kommer sågen fram och den spelaren, o den spelarens fel.

Visst håller med. Spelarna Lucho har värvat håller inte ens för Granada. Umtitti räknas inte här. Handen på hjärtat tror jag att det är snarare sportchefen som har handplockat Umtitt.

mathiue, Douglas, Rakitic, Paco, och Gomes skulle säkert göra bättre ifrån sig med en annan tränaren. Nej, inte Barca klass men med annan tränare så den här säsongen se lite bättre ut.

Men, måste säga att jag är förvånad att är bra ton här inne trotts :-P. Det sjuka är att jag varken ledsen, arg, chockad, tom. jag känner ingenting. Vad kan det bero på? Hmm, det beror på hur vår vi har spelat sen i R.Madrid matchen i våren 2016.
Barcelona Barca4life98
2017-02-15 00:50
Grande Jw Vi spelar inte ens 4-3-3 haha. Det har blivit Leicester City 4-4-2. Med all respekt för Luis Enrique, två underbara säsonger, men han måste bort. Han är en legend i vår klubb och jag önskar honom all lycka i framtiden. Nästa tränare som kommer in måste få fatta tuffa beslut som Pep fick göra när han tog över. Den nya tränaren måste få mandat att byta ut spelare & bänka de. Med det sagt tror jag att matchen om 3 veckor kan bli en nagelbitare. 2 snabba mål och det är match igen.
Barcelona påfågeln
2017-02-15 00:49
Det var väl ungefär såhär bra Luchos Barca skulle bli - första säsongen gick bra för att han fick ändra små saker, fick Suarez och fortfarande hade Xavi. Andra säsongen gick lite sämre, men laget var fortfarande bra, transferbannen hjälpte dessutom en del, eftersom laget inte förändrades så mycket. Nu har laget ändrats, åldrats och eroderat tillräckligt för att dess inneboende grundspel inte ska räcka till. Individuella prestationer gör att laget ligger där de ligger, men nya idéer och back-to-basic Barcelonaspel behövs.

Jag tittade på Bournemouth - City igår, och även om City inte alltid hade precis full kontroll så var det - särskilt efter 2-0-målet - en påminnelse om hur Peps Barca såg ut. City rullade runt i full kontroll och allt var harmoniskt. Visst, Luchos Barca försöker fortfarande rulla ut via backarna, ofta väldigt framgångsrikt. Men man trycker väldigt sällan ner motståndarna med att kontrollera bollen på mittfältet, enda gångerna man lyckas med det är om motståndarna sjunker hem eller är osynkade i pressen.

Javisst, stundtals kan Iniesta, Busquets och de andra La Masía-skolade spelarna etablera kontroll, men direktiven ovanifrån tycks saknas. Orsakerna till detta kan vara två, troligen en kombination av båda: Lucho saknar förmågan att organisera upp ett Barca mittfält och/eller MSN är alldeles för viktiga och tillåts bli en för stor del av laget. Ja, Barca har varit spektakulärt med MSN där uppe, men grundspelet som gjorde Barca modell Pep stort har försvunnit.

Med individuella kvalitéer vinner man matcher, med ett stabilt offensivt och defensivt grundspel vinner man titlar. När Inter gjorde 3 mål på Barca i semifinal nr 1 2010 sköt man 4 skott på mål, Barca sköt 6. PSG sköt 10 skott på mål idag, Barca enbart 1. Resultatet fullkomligt rättvist, en total överkörning. Nu är det bara att se till att man inte skämmer ut sig i returen, gärna vinner matchen med ett par mål om det går, samt gör vad man kan för att ta ikapp Real i ligan. Cupfinalen bara ska vinnas, och sen kan vi tacka av Lucho för tre godkända år (förutsatt att Real inte vinner dubbeln i år, det skulle smaka lite spya).
2017-02-15 00:47
@grande jw:

Att han ens tar ord för att försvara hans säsong, taktik i det här fallet ingen taktik taktiken. Börjar ju tro på riktigt att allting inte stämmer med karl.

Ja, han är har varit stor spelare i Barca osv. Men Tack och hej då Lucho.
Sluta skämma ut dig och var tyst stället..
Barcelona Barcelonistas
2017-02-15 00:42
Reymar - vi har inget att bevisa min vän vi är ett mycket bättre lag än PSG och ska i vanliga fall dominera betydligt mer. Men just i år så är det för mycket problem i laget, och PSG är då tillräckligt bra för att kunna utnyttja det.

Jag tror att med en ny tränare och några nya mittfältare så kommer vi kunna komma tillbaks som världens bästa lag igen. Ter - Stegen och Umtiti ska vara kvar i klubben jag tror på dom. Lucho får ta med sig Rakitic, Gomes, Douglas, etc.
Barcelona Lion24
2017-02-15 00:41
papillon

Du kanske enbart utgår från den här matchen. Jag utgår från över ett helt år. Spelarna ska styra upp det själv? Med all respekt, jag orkar inte med den diskussionen. Du har rätt, jag ber om ursäkt.
Annons: