/spanien/barcelona/forum/4464.aspx/spanien/barcelona/forum/4464.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Videxis
2014-06-30 15:57
Inte slår speciellt många nyckelpassningar? Pratar du bara för prata eller har du belägg för det du säger? Har du sett hur många assister han gjorde för Barca förra säsongen och i landslaget dom senaste matcherna har det bara varit löjligt hur många assister han har gjort....
Barcelona SoM_Un
2014-06-30 15:53
Zellick

o tro mig sticker xavi o vi slänger spelare som j2s o roberto, affelay, song. ja då har vi gott om plats för spelare som Kroos=)
Barcelona SoM_Un
2014-06-30 15:50
Zellick

jag tycker inte att du har rätten att säga vilket lag jag ska hålla på=).. men kan du fotboll så hade du förståt vad jag menade=)...

iniesta 31 år. xavi 34 o kommer sticka...så du tycker att la masia ska vinna CL o ligan åt oss?

elr vill du starta med rakitic o rafinha på borta plan mot chelsea?

La masia talanger enligt mig ska upp o matchas sakta men säkert in i hetluften...kan du säga mig hur många mitt mittar vi har i la masia som skulle axla xavi iniesta? möjligtvis samper men han mer av en busquets... men du kanske diggar tanken ifall en iniesta skulle skadad sig o våra playmakers skulle då bestå av sergi roberto. J2S, rakitic o rafinha...ta av dig la masia glajerna kompis=)...

säg mig en talang som slagit igenom efter thiago? du kommer säkert säga sergi roberto kommer du inte ihåg förra säsongen försäsong? haha

återigen så säger jag kom inte o säg åt mig vilket lag jag ska hålla på. har varit cule innan du bytte till oss från real säsongen 08/09
Barcelona Lion24
2014-06-30 15:47
Videxis

Vet du vad mitt svar till dig är? HAHA.

Zellick

Jag håller med om att det är orättvist att göra en bedömning efter en match men som Alexis spelade mot Brasilien var ju ganska lik hans tidigare matcher, en ''typisk'' Alexis match. Du skrev en bra grej och detta är sanningen: ''Jag håller med om att Alexis inte är den mest kreativa spelaren då han inte slår speciellt många nyckelpassningar eller dribblar sin gubbe, han är dock en pärla i djupled och det är något som behövs i Barca.'' Där har du 100% rätt, jag tror att alla förutom vissa här inne håller med om det du skrev. MEN.

Det du nämnde är 2 olika saker. 1: spel MED boll, 2. spel UTAN boll. Det du beskriver som att Alexis inte är speciellt bra på att slå nyckelpassningar eller dribbla sin gubbe är spel MED boll och hans djupledsspel är UTAN boll, inget märkvärdigt. Men det är konstigt att en spelare som ska ta Barcelona FRAMÅT är så svag i spelet MED boll, speciellt när det gäller en ytterforward. Att spela för Barcelona handlar inte bara om att dribbla, tiki taka & samba utan man måste vara smart, i med och utan boll spelet. Alexis är smart utan boll men långtifrån Barca material med boll.
Barcelona Vampíro
2014-06-30 15:45
Det man i Barça borde göra är att först lista ut hur man får ut max av en världsspelare som Neymar istället för att bara värva nya cracks. Varje säsong så värvar man en ny anfallsstjärna som misslyckas, det spelar ingen roll vilket namn det handlar om. Lös det enorma problemet istället för att bara skjuta fram det hela tiden med dyra värvningar som inte löser nånting. Detsamma gäller även Alexis om han nu blir kvar. Hoppas Lucho fattar att det inte längre är optimalt att formera hela laget efter en spelares styrkor. Resten av anfallarna hämmas enormt av det. Det behövs ändring nu mer än nånsin då Messi är orörlig. Eh yeah, sen har vi det där med mittbackar också som klubben sopar under mattan.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barclasico
2014-06-30 15:38
Dani Alves (31) is no longer the main right back option of french club PSG, who will try to sign Toulouse right back Serge Aurier. [md]
Barcelona Barclasico
2014-06-30 15:38
Chilean goalkeeper Claudio Bravo will be officially presented as new Barcelona player on Thursday or Friday. #fcblive [md]
Barcelona Videxis
2014-06-30 15:20
Tycker även att anfallet är bra som det är, kör på samma spelare där uppe och låt Deulofeu komma in i laget sakta men säkert, eventuellt köpa in en ersättare till Alexis om han väljer att lämna. Tror inte hans trivs med att vara i skuggan av neymar och Messi. Backlinjen är det enda stället där det bör göras drastiska förändringar enligt mig.
Barcelona Videxis
2014-06-30 15:15
Tycker vårt mittfält ser bra ut, eller så tror jag bara överdrivet mycket på rafinha, om någon vet hur man ska få honom att prestera så är det LE :)
Barcelona LennyRomario
Krojf!

Tack, snällt sagt. Vi behöver dock inte överdriva, finns ingen som helst anledning att bänka sig.
Barcelona Zellick
@SoM_Un:

Vill du skita i La Masia och eventuella stjärnor där ifrån down the road så visst går det att fylla laget med superstjärnor och lägga ner ungdomsverksamheten då det inte finns plats i A-laget. Men det finns ett annat lag, som du pekade ut, som har den filosofin att hejja på då ;)
Barcelona Andresito
2014-06-30 15:13
Videxis

Chansar vilt på att du är chilenare, ta inte åt dig av allt negativt som sägs om Alexis.
Lion24s inlägg beskrev hur han såg på Alexis från sin synvinkel, hittar inget i hans inlägg som gör att han bli kallad pajas och att han hatar Alexis.

------------------
För att hoppa in i nummer 9 diskussionen: Vad hände med en 9a som backup? Är det pga av Messis lata säsong som man vill ändra anfallstrion? Allt som behövs är lite mer frihet till Neymar och Alexis, det behövs ingen Suarez.

Vi har haft tillräckligt med negativt rampljus, det vi behöver är lugn och harmoni. Kanske inte är möjligt i hela FC Barcelona pga ledningen, men i laget kan man iallafall lyckas lugna ner saker, och då är inte Suarez en pusselbit som kommer passa.
Barcelona Zellick
2014-06-30 15:10
Lion24

Hårt att bara ta en match som exempel. Jag håller med om att Alexis inte är den mest kreativa spelaren då han inte slår speciellt många nyckelpassningar eller dribblar sin gubbe, han är dock en pärla i djupled och det är något som behövs i Barca. Pedro gör också en bra säsong sett till hur lite speltid han fick. Tittar man tillbaka skulle nog Neymar fått mer tid på bänken då han underpresterade men har man värvat för dom pengarna måste han få spela antar jag.

Barcelona Funeral Canticle (Lucho bienvenidos)
2014-06-30 15:07
@Videxis:

LE kommer spela bästa man/målvakt för jobbet, han är ingen pushover!
Barcelona SoM_Un
2014-06-30 15:06
asså idioterna vid rodret vet dom vad det innebär ifall real värvar falcao o kroos? asså se själva Ronaldo --- falcao ----bale di maria kroos modric SJUUUUUKT medans vi lyxar till vårt mittfält med sergi roberto haha
Barcelona Gabriel
2014-06-30 15:03
Zellick

Vi har olika åsikter och det kan jag respektera, jag tycker inte att Higuain är tillräckligt bra för att spela hos oss, han missar även väldigt många målchanser för att vara en nr 9. Och angående Agüero så måste sånt vägas in, man kan inte köpa en spelare för den summan för att sedan riskera att han kommer vara skadad när det väl gäller - då är det pengar i onödan. Sen finns det alltid en risk att spelare skadar sig oavsett vem det är men i vissa spelares fall ser man ett tydligt mönster på mer skadebenägenhet och Agüero är en sån spelare då han onekligen går sönder väldigt enkelt.

Annars håller jag med dig om att försvaret bör prioriteras. Egentligen är jag nöjd med anfallet, den enda spelaren jag verkligen skulle vilja hämta till anfallet är Reus men det är mer pga personliga skäl då jag älskar honom. Men ja, hämta mittbackar och försvarare först.
Barcelona Videxis
2014-06-30 15:02
Lion24 att du fortfarande inte släppt ditt hat mot Alexis? Analysera Neymar en match så får du se trippelt så många bolltapp, offensiva spelare tappar boll, släpp Alexis du sprider bara hat din pajas, kom med något positivt istället
Barcelona Videxis
2014-06-30 14:58
BRAVO MÅSTE STARTA NÄSTA SÄSONG! Sjukt onödigt värvning om han får sitta på bänken, han har visat att han kan prestera på topp mot dom bästa lagen!
Barcelona Lion24
2014-06-30 14:55
Finns många som hyllar Alexis till skyarna utan att kolla på Alexis i spelet/taktiken. Alexis gjorde 2 mål mer än Pedro förra säsongen i Barcelona men ändå så hyllas den ena medans den andra bör hängas så fort som möjligt. 2 mål. Det finns och har alltid funnits en slags romantik mellan fans och spelare som springer mycket och offrar sig. Jag håller med, jag älskar det också. MEN.

Jag frågar er härinne, hur bra var Alexis Sanchez mot Brasilien? Jag kommer förmodligen snabbt få enkla svar, ''han var hur bra som helst'', ''han bär sitt lag på sina axlar''. Jag får detta svar eftersom Alexis Sanchez kom med i målprotokollet och de flesta tittar just efter det, annars hade Cristiano Ronaldo aldrig någonsin någonstans för 1 sekund kunnat jämföras med Lionel Messi, men det är en annan diskussion.

Det som gör mig överraskad är att nästan INGEN här inne skriver om hur många gånger Alexis Sanchez trampade på boll. Hur många gånger han gjorde överdrivna saker och hur många fel beslut han tog. Ingen. Just det, målprotokollet säger annat. Det fanns väldigt många kontringstillfällen för Chile och varenda gång bollen kom till Alexis fötter så stannades spelet upp. Jag är inte chilenare, men jag blir personligen förbannad varje gång Alexis gör misstag, eftersom det är så enkla misstag. Jag satt bredvid 2 chilenare och båda 2 blev tokiga och höll på o slita av sig håret. Jag RÅDER alla här inne att åter igen kolla på Brazil-Chile matchen och BARA studera Alexis Sanchez spel MED boll. Utan boll är han fantastisk. Jag lägger upp länk så du kan ladda ner. Skönt att det är sommarlov/semester, då kan du verkligen ta och studera för en gångs skull.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-06-30 14:52
Rafael Hernandez beskriver det bäst. Qatar Airways and Beko in white in a Blaugrana shirt, sums up exactly how the board sees the club. #JuntaDimision Låt oss hoppas att det där jävla avtalet ger oss 10M€ per år, annars är det fan skandal att ha sånt på vår tröja.
Barcelona Zellick
2014-06-30 14:47
Gabriel,

Aguero gjorde visserligen 20-25 matcher i ligan både denna säsongen och förra. Innan dess var det över 30 matcher. Förstår din poäng men tycker ändå han är för het för att avfärda med det som anledning.

Angående Higuain så tycker jag återigen inte samma, han visade i Real att han har både bollkontroll och framförallt gör han en bra mängd mål. Stark, snabb och djupledsgående nr 9.

Sen måste det vägas mot prislappen naturligtvis, jag är inte för att göra som Real och köpa de högst värderade spelarna då jag tycker det finns såpass mycket talang att man inte skall behöva det för att få ett vinnande lag. Anfallet duger fint som det är men om man vill ha en nr 9 så är Suarez på tok för dyr. Inte omöjligt att Aguero och Higuain också är det.

Hur som helst så borde blickarna ligga på försvaret i första hand. Vill man ha mer offensiv kraft tycker jag som sagt att även där får man kolla längre bak i planen än den offensiva trion och förstärka på mitten eller ytterbackar.
Barcelona Krojf
2014-06-30 14:41
LennyRomario! Fullständigt fantastiskt inlägg! Du fångar essensen av allt, precis allt! Finns egentligen inte så mycket mer att tillägga. Resten av mina och många andras skriverier här inne, är blott frustrerad egenterapi vid en jämförelse. Återstår gör bara den fåfänga jakten på en tid som flytt. Du har satt ribban så oerhört högt, att det bara är att buga och tacka för sig. Så jag bänkar mig själv igen, efter en kort men intensiv comeback.
Barcelona Gabriel
2014-06-30 14:37
Zellick

Higuain är på tok för dålig för att spela i Barcelona, hans bolltouch och bollkontroll är så illa att man lika gärna hade kunnat lära upp Pinto att vara anfallare och behållt honom isåfall. Ne, skämtåsido, men du förstår poängen. Han har absolut ingenting att göra i Barcelona. Och Agüero är en underbar spelare men han är gjord av glas och skadar sig hela tiden. Inte värt att lägga de summorna på en spelare som ändå går sönder titt som tätt. Dessutom säljer inte City honom.

Därför blir valet Suarez, även om jag absolut inte supportar beslutet att sälja Sanchez för att få igenom den värvningen. Men av de tre spelarna så anser jag absolut att Suarez är det rätta valet.
Barcelona Zellick
2014-06-30 14:31
Det pratas om att LE vill ha in en nr 9 och är villig att släppa Alexis för det ändamålet. Alexis slutade 4:a i skytteligan med endast Ronaldo, Messi och Costa före sig. Barca gjorde 100 mål och hade en målskillnad på +67 vilket var bäst i ligan. Man vann båda mötena med Real i ligan, förlorade mot Real i cup-finalen. Man förlorade även mot Ajax, kryssade mot Milan och senare förlust mot Atletico Madrid i CL. På det hela taget är statistiken för säsongen inte katastrof.

Om vi tar försvaret, som vi alla är överens om saknar en mittback av klass, så släppte man in 33 mål, jämför det med Real som har en backlinje i världsklass (?) som släppte in 38. I det lägret är det dock inte gallskrik efter mittbackar även om statistiken är sämre försvarsmässigt. Även i CL släppte Real in fler mål, dock spelade dom 3 matcher fler i CL. Barca hade bäst målskillnad i ligan så det är inte så att Real släpper in fler mål för att dom är mer offensiva och gör så många fler mål. Barca gjorde 100 mål och Real 104.

Formen svalnade dock i slutet av säsongen och man tappade onödiga poäng mot Valladolid, Granada och de tre sista matcherna som vart kryss.

Jag håller med om att vi behöver en mittback av klass för att få ner antalet insläppta mål ytterligare och få mer stabilitet i laget. Den offensiva trion tycker jag är bra nog, vill man byta Alexis mot Suarez går väl det också även om jag personligen tycker summan är på tok för stor. Istället för Suarez hade jag hellre sett Aguero eller Higuain om man är ute efter en nr 9. Förhoppningen är ju att Neymar ska ha en bättre säsong kommande också och får LE ordning på laget kan den nuvarande trion säkerligen stå för runt 70 mål tillsammans.

Där det har saknats kreativitet är på mittfältet där Xavi och Iniesta har underpresterat. De stod för 2 respektive 7 assist i ligan. Visst allt handlar inte om att göra poäng, men nyckelspelarna är de som skall stå för poängen. Cesc stod för 13 assist och 8 mål i ligan men har valt att lämna. Förhoppningsvis så skall Rakitic kunna gå in och leverera där direkt. Jag tycker största hotet, förutom skador i backlinjen är skador på Iniesta som är den stora stjärnan på mitten.

Ville bara vädra mina tankar om det hela :)

Backjlinjen behöver förstärkas av ett namn av klass.
Mittfältet ser jag helst orört med Busquets, Mascherano, Roberto, Iniesta, Rakitic och Rafinha. En stark första-trio med spännande andraval. Lämnar även mer möjligheter att få behålla spelare i Barca B om dom får speltid med A-laget och ser möjligheter till plats i laget.

I anfallet tycker jag inte man behöver förstärka egentligen. Vill man ha in en nr 9 på bekostnad av Alexis må så vara men hellre Higuain/Aguero då som förhoppningsvis fungerar med Messi.

Mittfältet är väl där det krampat mest
Barcelona Funeral Canticle (Lucho bienvenidos)
2014-06-30 14:29
@Barclasico:

För lite han har visat med Barca och Chile att han är värd mer!
Barcelona Vampíro
2014-06-30 14:17
Kommer ni ihåg när de annonserade att qatar foundation skulle bli klubbens huvudsponsor? Då hette det att det var en välgörande organisation som var för utbildning, forskning och ett bättre samhälle, detta trots att de betalade rekordsummor till Barcelona. Två år senare så låtsades man som ingenting och vi fick ett flygbolag på tröjorna istället. Vad fan händer där egentligen? Sandro din sliskiga råtta. Sell out klubb.
Barcelona LennyRomario
2014-06-30 14:06
Spola tillbaka ert mentala kassetband till 2008/2009. Barcelona spelar en fotboll som är så vacker att man instinktivt vet att det gäller att suga ut varenda sekund av det här laget, för man kommer aldrig få se något liknande igen under sin livstid. Laget vinner allt, charmar alla. Barcelona vinner CL-finalen med SJU egna produkter i startelvan. På tröjorna står det UNICEF. Barcelona skänker pengar för att ha UNICEF på sina tröjor. Skänker! Alla Barcelonafans är omåttligt stolta. Més que un club! Och det känns verkligen så, Barcelona är fan mer än en klubb! Vi har vår egna spelare och lyckas på något vis stå emot de allra värsta kommersiella krafterna. Zlatan hade rätt, det var ett lag byggt på skolpojkar.Det Zlatan inte förstod var att det är någonting positivt. Och Barcelona mår så oerhört bra. Supportrarna mår bra. För bra, tycker vissa. Vinden vänder efter något år. "Alla" börjar hata Barcelona. "Vadå, mer än en klubb?! Vad fan, tror dom att dom är bättre än oss eller? De är ju samma skit som alla andra!". Men de hade fel. Sanningen är att vi var bättre än dom. Vi var bättre än alla. Vi var bäst. På plan. Utanför plan. Det var bara avundsjukan som visade sitt fula sitt ansikte. Men det som gör mig så sorgsen är att deras kritik bara var några år fel. Allt som var lögner om Barcelona 2009 är sanning idag. Vi har snart reklam högt och lågt på tröjorna. Skolpojkarna har gått ut plugget (Valdes, Puyol), eller orkar inte göra läxan längre (Pique), eller helt enkelt gett allt de hade att ge(Xavi). Vi ljuger om hur mycket vi betalar för spelare (Neymar), och vi jagar de största stjärnorna för att sälja mer och fler tröjor. Det känns bara så jävligt sorgligt. Mer än en klubb? Möjligen. Bättre än nån annan klubb? Absolut inte. (Ja, jag är över 30. Ja, jag är bitter).
Barcelona Gabriel
2014-06-30 13:50
Sanchez är en lyx spelare, alla andra klubbar inser detta förutom vi. Sen visst, det kanske stämmer att hans bästa kvalitéer kommer fram i en annan typ av fotboll men vad är det som säger att vi kommer att spela exakt likadant nästa år? Jag personligen är inte alls jätte övertygad om det, det tycker jag även att vår värvning av Rakitic visar på. Tror att Lucho vill se en snabbare och rakare fotboll, och då vore det helt rakt ut av idiotiskt att sälja Sanchez. Sen kanske vi inte går från tiki taka till Real Madrid under Mourinho, men jag tror utan tvekan att vi kommer få se en kombination - något av den fotbollen vi spelade under Peps första år med trippelsäsongen. Sanchez kan utan tvekan glänsa även i Barça tröjan om man spelar en sån typ av fotboll. Nej, Sanchez ska absolut ingenstans om det är upp till mig. Han är i lysande form, han blir bara bättre och bättre, han är en av de mest älskade spelarna i omklädningsrummet, han står för hur mycket poäng som helst i laget, han kämpar och sliter ihjäl sig och han är faktiskt en världsklass spelare. Han kommer bli ännu bättre nästa säsong om han får stanna. 40M€ för honom är för lite. Sen anser jag visst att vi behöver Kroos, han är ju inte direkt bara en bollrullande mittfältare. Även hans krossar är av världsklass för att inte prata om hans skott. Han hade varit en tillgång för vilket lag som helst. Vi kommer att ångra oss om vi låter honom gå till Madrid, framför allt till det priset det talas om. VIlken annan spelare av den kalibern hade man kunnat köpa i dagens marknad för det priset? Ingen. Men det är typiskt Barça under denna ledningen att snöa in sig på en spelare. Han eller ingen. Det var likadant med Thiago Silva och Fabregas när vi jagade honom och nu är det även samma visa med Koke, och det kommer även att vara samma visa med Marquinhos. Får vi inte Marquinhos köper vi ingen mittback, för om Mathieu tillslut köps och ingen annan så är det i mina ögon lika med 0 mittbacksvärvningar.
Barcelona LeoMessi
2014-06-30 13:39
Alltså seriöst, finns det några konkreta rykten om mittback? Känns som att det är samma rykten som skrevs för 3 veckor sen som återanvänds. Allt förutom vettiga mittbackar ryktas till oss.

Barcelona Barclasico
2014-06-30 13:33
After his good performances at the World Cup, Barcelona have valued Chilean forward Alexis Sanchez (25) at 40M. [marca]
Annons: