/spanien/barcelona/forum/4445.aspx/spanien/barcelona/forum/4445.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-07-02 09:23
Skönt att ni hållt en någorlunda god ton i Pedro vs Alexis diskussionen. Tycker att Karmals senaste inlägg var riktigt snyggt. En riktig lärobok om hur man ska argumentera på bästa sätt. Dock fanns det en del brister i en nästintill perfekt text, som Giostyle lyckades snappa upp. En sak som jag dock reagera starkt på var när Lion24 (tror jag) tyckte att i och med Alexis ankomst och konkurrens har Pedro blivit sämre. Därför borde aldrig Barca köpt honom och bidragit med konkurrens till en annars väldigt tunn del av truppen. Det där argumentet faller något otroligt i praktiken. Med den logiken kan vi lika gärna struntat i att köpa Rakitic, för Xavi eller Iniesta kan bli sämre av konkurrans, eller strunta i en mittback då Pique eller Bartra kanske tar illa vid. Om en spelare köps in och presterar bättre än den man konkurrerar mot, är det klart som fan att han är den som ska starta och vid en eventuell försäljning vara den som stannar. Dock ser läget annorlunda ut i Barca och det verkar som att chilenaren får lämna i och med Suarez värvningen, då Messi ser ut att spela på högerkanten nästa säsong. Vilken slutsats kan vi dra av all den möda vi fans lagt på detta krig? Jo, varken Pedro eller Alexis kommer få en startplats i Barca nästa år, då chilenaren troligtvis spelar i London och Pedro kommer sitta på bänken i Camp Nou.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gio Style
2014-07-02 09:17
@Leo y Cesc:

Något jag funderar över är varför övriga 10 spelare suger r*v i Argentina när det rör sig om världsklasspelare, i varje fall på dem offensiva positionerna.
Lite samma syndrom som vi drabbades av när Messi kom tillbaka.
Jag skyller inte på att man måste passa Messi som många tycker om att påstå utan det kanske handlar om att spelarna själva väljer att passa Messi för att de vet vad han kan åstadkomma.
Låser det sig psykologiskt för övriga spelare när de står på samma plan som världens överlägset bäste (när han väl vill) och de lägger omedvetet över allt ansvar på honom?
No entiendo.
Barcelona Leo y Cesc
2014-07-02 09:10
@MessiStats: Di Maria: 'That goal was Messi's, not mine. Only he can create something like that. He is the best' [via @SocialBarca_10]
Barcelona Gio Style
2014-07-02 08:49
Karmals Vill börja med att tacka dig för att du för en gångs skull tar dig tiden att diskutera ämnet med en seriös ton och med vettiga argument. Du har många gånger pratat om att Alexis inte avgjort i viktiga matcher men det är faktiskt hela laget som spelar. Alexis gjorde väldigt många matchavgörande mål i ligan, en titel som borde vunnit men son laget slarvade bort. Vi pratar inte om 1 eller 2 utan bra många fler. Och inte att glömma 1-0 målet mot Atletico, vad som hade kunnat bli säsongens viktigaste mål om inte laget slarvat bort den ledningen och titeln återigen. Angående dina övriga punkter. 2: Pedro levererar lite sämre statistik. Ja vet inte varför du viftar bort det men 8 p på likvärdig speltid och betydligt fler avgörande mål är bättre statistik och absolut inte likvärdig. 3: pedros lön ligger på 60000 i veckan, alexis på 70000. Allt annat än mycket lägre med fotbollsmått mätt (för toppklubbar). 4: Alexis har inte klagat över att vara bänkad trots mindre speltidn Pedro år efter år. Jag förstår om du föredrar Pedro, det är ju en sjukt bra spelare som tyvärr gömt sig under den osäkra fasaden. Det är en passningssäkrare spelare och jag förstår att vissa föredrar det, alla har olika syn på fotboll och prioriterar olika saker. Men om du tycker att det är absurt att folk har förhoppningar om att Alexis ska nå sin potential när formkurvan pekar uppåt så bör du ju tycka att det är lika absurt att tro att Pedro ska nå den nivån han en gång hade när han dem senaste 3 åren vart flera mil därifrån. Jag personligen tycker inte att det är långsökt att hoppas på att de åter blommar ut. Båda dessa spelare gjorde fullt godkända säsonger förra året som bådar gott, som inger hopp om att de ska nå till den kvalitén som dem allra flesta av oss tror att de besitter. Det vore bara dumt att kasta bort den ena eller den andra.när det rör sig om 2 spelare som inte klagar och som springer skjortan av sig. Och det är kanske dags att du inser att även om han inte övertygat dig så övertygade han bra många fler än så förra säsongen. Have faith =)
Barcelona KarmaIsAKaranka
2014-07-02 04:21
... och här är en som är noga med att rätt information framförs. (Notera att skribenten är väl medveten om att klubbens problem är större än valet mellan följande spelare på en position. Det här är därmed en isolerad smakfråga som än dock har betydelse för klubbens närmaste framtid.)

Jesper:

Pedro har meriter åtminstone. Sanchez har ... ingenting. Pedro är inte startelva-material alla dagar i veckan men försök verkligen inte att konstla en kolossal skillnad mellan dessa två herrar när den knappast existerar. Därför slår jag gärna (om och om igen) hål på myten om att Alexis är "så mycket bättre" än Pedro. Vi startar mjukt:

Pedro har snittat med 0,325 mål per match i tröjan.
Sanchez har snittat med 0,333 mål per match i tröjan.

Pedro kostade klubben ca 0 kronor.
Sanchez kostade klubben ca 300 000 000 kronor.

So far, so good.

Du vilseleder läsarna med att bara dra upp statistik från enbart ligaspelet när du pratar om vem som startar flest matcher. Dessutom är din information FELAKTIG gällande att Pedro fått starta 37 matcher i ligan. Pedro har startat 28 matcher i ligan och Alexis har startat 27. När vi ändå är inne på fakta kan du lika gärna dra upp matcher från samtliga tävlingar. Du vet väl att Sanchez t ex gjorde hela 0 (!) NOLL mål i CL under förra säsongen (han startade i 5 CL-matcher). Imponerande. A round of applause.

Säsongen 2013/2014 i samtliga tävlingar:

Pedro: 37 starter 15 inhopp
Sanchez: 36 starter 16 inhopp

Pedro: 3351 minuter
Sanchez: 3385 minuter

Pedro: 19 mål
Sanchez: 21 mål

Pedro: 9 assist
Sanchez: 15 assist

Det är statistik från FC Barcelona's officiella hemsida och här ser vi att skillnaderna inte alls är stora som många mytomaner (nämner inga namn) försöker ljuga sig fram till.

När vi ändå drar upp målgivnade passningar som statistik vet vi om att Cesc gjorde flest assist i klubben säsongen 2013/2014 (17st) men inte är han en hyllad spelare för det. Är han bättre än Messi, Iniesta och Xavi per automatik då han gjort fler assist? Svar: nej. Det är för sina mediokra insatser bortom statistiken som Cesc lämnar klubben och av samma orsaker kommer Alexis lämna klubben. Cesc och Alexis är två spelare som tre år senare inte har levt upp till förväntningarna man haft. Sådan är verkligheten. Jag väljer hellre en Pedro som HAR visat att han kan nå skyhöga nivåer än en Alexis som man ska fortsätta sitta och hoppas på när han själv inte övertygat fansen efter tre års regelbunden speltid och en saftig prislapp på ryggen.

Vi förlorar inget alls på att sälja Sanchez av fyra anledningar:

1. Vi har inte vunnit något tack vare avgörande insatser från Sanchez. Vad har vi då att förlora?
2. Pedro levererar likvärdig statistik.
3. Pedro's lönenivå är mycket lägre.
4. Pedro gnäller inte över en bänkplats.

ETT BRA TIPS: Argumentera med fakta nästa gång istället för att dra upp luftslott som "vi har bara skrapat Alexis' yta" eller "ge honom bara en till chans så ska ni se!". Varför ska Alexis över huvud taget bli särbehandlad och få en extra chans när han redan fått flera chanser? Med den logiken har vi bara skrapat ytan på Song. Vi har bara skrapat ytan på Afellay. Vi har bara skrapat ytan på Mascherano. Ska vi låta dessa spela regelbundet i 2-3 år och hålla tummarna för "En dag! En dag så! En dag så kommer han blomma ut!"? Ja, ni fattar poängen. I FC Barcelona presterar man eller så åker man ut. Världen sitter inte och väntar. Alexis kan därför packa omedelbart då han inte lever upp till de ambitioner fansen eller klubben har. Pedro däremot har vunnit allt som går att vinna som fotbollsspelare och trots denna mättnad (som borde infinna sig) så visar det sig statistiskt att han knappast är något sämre än Alexis. Sug på den karamellen.

Bona nit! :)
Barcelona Meymar
2014-07-02 04:10
@Blaugrana91:

Fast Barca är ju skyldiga Arsenal pengar sedan någon tidigare transfer (Song eller Fabregas?) och pengar för Fabregas övergång till Chelsea väl? Möjligt att det är medräknat och det i så fall är därför priset är så lågt?
Barcelona SweCule
2014-07-02 03:37
Fantastiskt nördig artikel som tar upp varför messi är överlägsen allt och alla.
Läs, lär och njut!
Jesper
2014-07-02 02:52
Och här är ytterligare en Alexis-agent hehe...

Lion24

Vad jag snackar om?
Det skall jag tala om för dig här och nu:

Jag har märkt i flera inlägg så propagerar du att Pedro här hemma i startelvan, väldigt roande måste jag säga då du har fel i sak... Vi kan konstatera bägge två att Pedro fick starta fler matcher (37) än Alexis (34) i exempelvis ligaspelet, ändå har chilenaren bättre statistik gällande såväl assists och målskörd. Rätt förståeligt att sådana som Pedro får värma bänk med andra ord.

Och lägg ner med att lyfta fram CL-guld från en svunnen tid som ett skäl till att vara startmaterial, gamla meriter gäller inte i Barcelona utan den som är bäst skall spela och det är Alexis Sanchez.

Kort och gott: Vi har bara skrapat en liten bit av hans enorma potential som syns alldeles utmärkt i landslagsdressen, tror stenhårt på att Lucho kan få ut maximalt av honom även här.
Barcelona Ali G
2014-07-02 02:40
Liverpoolsupportern vegard

Ivan Rakitic €15m. Adam Lallana £25m. Both the same age.... I wonder who got the better deal.
Barcelona Blaugrana91
2014-07-02 02:26
Haha pinsamma Arsenal har tydligen lagt ett bud på €25M för Sanchez... Det kan dem ju glömma, om vi ska köpa Suarez som ersättare för nära €70M så skämmer Arsenal ut sig något otroligt med det budet... €50M är rimligt för Sanchez.
Barcelona Gio Style
2014-07-02 01:56
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^ :) Lion24 Din fråga var om det är rättvist mot Pedro, i en perfekt värld är det inte så men fotbollsvärlden är allt annat än perfekt. Det är snarare mer vanligt att det är som i Pedros fall än tvärtom och det är något du tidigare stöttat till 100%, att det inte ska gullas osv. Ne detta kommer att gå som vanligt, tack och godnatt.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-07-02 01:54
Gio Style = Alexis egent

VS

Lion24 = Pedros agent
Det blir en tuff match.

Go natt grabbar. Dröm nya mittbackar till Barca..
Barcelona Gio Style
2014-07-02 01:50
Ja Lion24, för du vet precis vad jag kräver av en spelare när det kommer till kriga och inställning. Du vet inte ett piss om det så sluta påstå att du har någon aning om det. Och vad har förövrigt det att göra med dina uttalanden om att här ska det inte gullas med några? Jag har inte uttalat mig om hur schysst det är mot Pedro eller hur? Det är tufft men så är det att vara fotbollsspelare idag. Din tuffa attityd gäller ju mot vissa men inte mot andra, sån obvious dubbelmoral att man får lust att spy.
Barcelona Gio Style
2014-07-02 01:49
@Lion24:
Vad är det du inte förstår? Det är billigare att ta spelare fån den egna leden. "Förstår du inte att marknaden fungerar så så kan du inte mycket om fotboll". Säg att Tello stått för Pedros kometkarriär och vi värvar Götze inför denna säsong som inte bevisat något egentligen i toppfotbollen så som du vill kalla det. Blir du förvånad om han får mer i lön? Sån är fotbollen idag, och jag har sagt att det är tufft för Pedro men det är en fotbollsspelares verklighet.
Barcelona Lion24
2014-07-02 01:45
Gio Style Helt seriöst, var det första gången Alexis Sanchez trampade på boll mot Brasilien? Blir lite svårt att få ett ärligt svar från dig. Men det var inte första gången Alexis trampade på boll och slarvade och det har vi fått se så många gånger i Barcelona att jag har tappat räkningen. Men jag vet att du inte ser så mycket av dom, utan du fokuserar kanske mer på de andra positiva sakerna. Jag förstår, tro mig jag gör det. Innan Alexis kom till Barca så hade Pedro hunnit med att starta en VM och CL final, finns de nåt större än så? Alexis dominerade VM-kval? Pedro vann den. Alltså det är helt otroligt det du skriver. Jag blir fullständigt chockad när ingen annan reagerar när du ska försöka försvara varför en spelare från Udinese helt plötsligt ska komma in och tjäna mer pengar än en VM & CL mästare. Pedro gjorde en kometkarriär och innan Alexis värvades in borde man visa sin tacksamhet till Pedro och dessutom visa förtroende genom att hans lön skulle vara högre än sin konkurrent för det har väl en trogen, lojal och mästare förtjänat? Man ska värva in en konkurrent till Pedro, men en bättre fotbollsspelare än Alexis. Kriga och inställning är långt ifrån något som du förstår dig på, det vet jag efter den gångna säsongen som gick.
Barcelona Gio Style
2014-07-02 01:28
Lion24 Jag gillar hur du ständigt trycker ner andras kunskap och höjer dig själv till skyarna, du som har rätt osv men samtidigt klagar över Alexis bolltapp mot Brasilien i 32 graders värme, tokhögt tempo och en mördande luftfuktighet... Du kanske tänker för mycket fotboll och inte längre än det? Det är inte första gången du skriver att om man inte håller med dig så kan man inte mycket om fotboll. Anledningen till att Alexis tjänar mer har ju givetvis o göra med att han värvades in, Pedro gjorde en raketkarriär från b-laget och hade således lägre lön och inte i lika stort behov av att skriva nytt kontrakt. Hade Pedro värvats 2011 (Som Alexis) hade han ju garanterat fått en högre lön. Alexis är förövrigt 2 år yngre vilket påverkar i sånna här situationer. Och btw, när Alexis värvades så var Pedro knappast en nyckelspelare i landslaget. Han agerade inhoppare vid VM-guldet och spelade knappt i EM-kvalet till 2012. Och att Alexis inte bevisat något på toppnivå, jo men dominans i Serie A och i VM-kvalet är ingenting. Så du kryddar rätt mycket åt båda hållen för att få fram din poäng. Hur mycket mer tror du att Alexis tjänar egentligen? Med fotbollsmått är det en marginell skillnad. Givetvis är det tråkigt för Pedro, det är svårt att analysera och komma fram till vad som gått fel. Men är man en proffsspelare så är det sånt man får leva med och det är tufft. Det gäller att göra det bästa av situationen och kriga på alternativt söka sig vidare. Jag önskar alla våra spelare allt det bästa och givetvis vore det guld om vi fick igång Pedro. PS. Är det inte du som alltid klagar över att det inte räcker med att "kriga, ha bra inställning", att vi måste ha högre krav osv men samtidigt vill du att man ska gulla med Pedro i det här fallet och inte värva in en konkurrent utan då blir det helt plötsligt för elakt.
Barcelona Blaugrana91
2014-07-02 01:22
Jag har läst lite mer om det Zubi sa idag på PK gällande fler värvningar till mittfältet, som sagt jag tycker verkligen att vi bör värva en till mittfältare även om Xavi stannar eller drar.

Visst ser väl ändå rätt bra ut med Xavi, Iniesta, Rakitic, Rafhina, Busquets, Mascherano och...Roberto...
Men det skulle kännas mycket bättre om vi värvade en till och lämnar Xavi är det ett krav.
Och efter att ha läst om Zubis uttalanden x-antal ggr i olika tidningar så tolkar jag det så här.

Han säger t.ex. så här:

"A partir de ahí, salieron a la luz varios nombres. Para empezar, los de Vidal y Pogba. "Juegan en la Juve y hay que respetarlo. Juegan en el centro del campo y ya hemos dicho que estamos contentos con lo que tenemos. En estos momentos no están en nuestra agenda"

Som sagt han säger att man är nöjd med uppsättningen man har, kolla dock på sista stycket, just nu är dem (Vidal och Pogba) inte på klubbens agenda. Jag tror att saker och ting ändras om Xavi väljer att lämna, betyder ju dock inte att någon av just dem spelarna kommer anlända, men finns ju andra också.

Klubben verkar resonera: Lämnar Xavi värva en till mittfältare
Jag resonerar: Värva in en till vilket fall som helst.

Iof kanske klubben tänker att om vi behåller Xavi och värvar in en till mittfältare drabbar det antagligen Rafinha negativt. Knepig situation detta :/
Vad tycker ni?
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-07-02 01:15
Älskar att Suares ryktas till oss. Det är så att man glömmer eller blundar helt för vår försvar. Hur lyckas den här juntan hypnotisera oss och hela Katalonien gång på gång??? De dribblar oss bättre en R10 brukar dribbla bort sina motståndare i de gamla goa dagarna. Alla har skrikit efter mittbackar i 3 säsonger. Vips, de fixar Masken som mittback, en säsong efter, vips Song som mittback. säsongen efter det, vips Neymar värvas in, vi behöver ej mittbackar. Den här säsongen, 2 målvakter och Rakitic är klara. Precis när man tänker nu ska de handla lite mittbackar drar de fram den där speciella kortet igen. Suarez. Det är klart att man blir glad och glömmer hela mittbacksproblemet då tills vi möter bättre motstånd vid eventuell CL semi/final eller de gamla långbollarna/hörnor mot våra mittfältare till mittbackar. DÅ sjunger alla igen samma gamla låt. VÄRVA MITTBACKAR!!!! VEM KOMMER DE VÄRVA nästa säsong då för att vi ska glömma försvaret?? Jag gissar på Reus.
Barcelona Lion24
2014-07-02 01:07
Gio Style

Är det rättvist att en spelare som kommer från Udinese och som inte har visat nånting på toppnivå ska tjäna mer än en VM och CL mästare som dessutom varit startman i dessa turneringar? Och båda ska konkurrera på samma position. I en värld där pengar idag är status, makt, girighet o.s.v, hur skulle du reagera om det var du? ''Jag skulle vara glad bara jag fick vara i Barcas omklänningsrum'', kom inte med sånt. Nu är du det ja, men när du väl är där vill du ha mer. Det här är inte den enda anledningen, men det här är en början av att man sakta men säkert ''mördar'' en spelares självförtroende.

Om man inte kan se detta så är man verkligen inte så inne i fotbollen men det förvånar mig inte heller. Det förvånar mig inte alls ett dugg att väldigt många här inne inte tänker längre än ''det normala''. Eller förvånar och förvånar, jag vet det. Jag läser det varje dag. Det är tyvärr brist på kunskap om fotboll.

Jesper

Vad snackar du om? Var det det jag frågade dig? Kolla frågan en gång till.
Barcelona zick9
2014-07-02 01:01
@Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR:

Du får gärna länka till den artikeln. Jag hittar den inte på The Guardian.
Jesper
2014-07-02 00:53
Jag undrar om sådana som Lion24 och KarmaIsAKaranka har någonsin tänkt på att chilenarens roll är mer än att bara göra mål...?
Barcelona Gio Style
2014-07-02 00:50
LOL på 60 milj Euros + Alexis. Säg 20 millar + Alexis så är det godkänt, ca 60 milj euro för en spelare som har rabies är vettigt. Inte mer.
Liverpoolsupportern Vegard
2014-07-02 00:48

Vi lever i en orimlig fotbollsvärld. Men jag följer väl engelsk medias linje att ett £50m + Sanchez är ett bra pris åtminstone för Liverpool. Jag hade dock inte köpt Suarez till mitt fotbollslag.
Barcelona Rambla~
2014-07-02 00:48
Vilken fredag! Tys - Fra och sen Bra - Col Men satan så orättvist. Brasilien och Colombia spelade i lördags, Tyskland och Frankrike i måndags. Det är två dagar mer vilotid för 2 av lagen. Nu möts de ju så det spelar mindre roll. Fast det lär ju göra skillnad när de ska mötas i semifinal.
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2014-07-02 00:46
@Liverpoolsupportern Vegard:

Hoppas verkligen inte. 60M är OK pris. Du som är Liverpool-fan, hur mycket tycker du är rimligt? :P
Liverpoolsupportern Vegard
2014-07-02 00:43

Fast det där stämmer inte.
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2014-07-02 00:42
Liverpool have agreed to open talks over Suarez. Clubs will tomorrow meet in London. Liverpool ask 100M and want Alexis in deal. [guardian]

HAHAAHA
Barcelona Rambla~
2014-07-02 00:42
Vilket Vm ja! Argentina får fan höja sig nu.
Barcelona Rambla~
2014-07-02 00:41
Fortfarande för mycket enligt mig. Alexis värde idag är ca €40m. Det där blir ju 100m med Alexis inkluderad i affären.
Barcelona Vampíro
2014-07-02 00:40
Ännu en galen match. I <3 World Cup 2014!
Annons: