/spanien/barcelona/forum/4308.aspx/spanien/barcelona/forum/4308.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-07-14 17:55
Är Morinho döende ???

Jag håller med att Messi var för långt nere på mittplanen men vem ska passa honom bollen o han går upp???

Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-07-14 17:53
@Barcelonistas:

Vad har hänt med Morinho????
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-07-14 17:53
Mourinho: "Messi sacrified himself for the team. He wanted to win, he didn't wanted to be topscorer or mvp, he wanted to make history." Mourinho: "Messi played in zones that are not his. He had to play so low that he had to cross 2-3 lines. Always had 2-3 players on him." Mourinho: "Messi was trying to create something out of nothing for his team. His assist to Di Maria was for example brilliant." [yahoo] Mourinho: "If Messi wanted to be the phenomenon we all know he is, he'd just have played up front, close to Higuain, waiting for a chance." Mourinho: "All my respect to Messi because he played for his team and this can't be said of all players at this World Cup." #arg Mourinho, mannen som hatar Barcelona och aldrig någonsin hyllat någon Barca spelare sen Guardiola blev tränare för oss, skyddar Messi som om han vore hans egen. Med detta sagt litar jag hellre på en äkta expert som honom än en överhypad Hasse Backe, den förvirrade skäggiga typen i tv4 studion och Niva som tyvärr numera är en mainstream skribent.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ElRaval
2014-07-14 17:52
@Leo y Cesc:

Jag kan inte hålla med om att Mourinho är äcklig, trots att det varit stunder då jag verkligen vill ogilla honom,

Faktumet att han nu när han lämnat Real Madrid kan säga såna här saker tyder på att mycket i hans personlighet och karaktär är skådespeleri, vilket jag ändå kan respektera.

Oavsett vad han egentligen tycker om saker och ting så lämnar han det åt sidan för lagets skull och han har troligtvis en baktanke med allt.

Med det sagt så är det lätt att kasta skit på Messi i stundens hetta, men statistik är statistik och att Messi hade sån fin statistik detta VM går inte att blunda för, oavsett hur loj han stundtals kan se ut.

Anledningen till att vi ser Messis brister så tydligt är för att vi letar efter dem så tydligt. Vilken annan spelare i världen (förutom Zlatan, Ronaldo) följer vi lika mycket som Messi, för varje steg han tar?

Alla öser beröm över t ex James Rodriguez, som givetvis har varit hur bra som helst - men hade vi lagt märke till honom på samma sätt som Messi så hade vi märkt av brister även där.
Barcelona Leo y Cesc
2014-07-14 17:49
@barcastuff: Mourinho: "All my respect to Messi because he played for his team and this can't be said of all players at this World Cup." #arg [yahoo] @barcastuff: Mourinho: "If Messi wanted to be the phenomenon we all know he is, he'd just have played up front, close to Higuain, waiting for a chance." @barcastuff: Mourinho: "Messi sacrified himself for the team. He wanted to win, he didn't wanted to be topscorer or mvp, he wanted to make history." Vad vill ni säga nu la puta fans?
Barcelona grande jw
2014-07-14 17:49
Tänkvärt när man kritiserar Messi: For the past year Messi: -Struggled with injuries over 3 months of football - Has been accused of tax evasion because of mistakes made by his entourage (he was 17th years old at the time) - His father wrongly accused of money laundering and drug traffic in Colombia by one of the biggest newspapers in Spain - Tito Vilanova, one of the main responsible for taking care of him as a youth player tragically passed away -Had a close friend of his, Jorge "Topo" López, dying in a car accident hours before a World Cup seminfinal Still managed to score 41 goals and make 14 assists in 46 matches for Barcelona, lead Argentina to the World Cup final scoring 4 goals and 1 assist, more than all of his teammates combined. Creating the most chances in the 2014 World Cup and having the third most dribbles in the history of the tournament. People underestimate how much a person can struggle and still perform at the highest level.
Barcelona Barcelonistas
2014-07-14 17:48
Mourinho: "Messi sacrified himself for the team. He wanted to win, he didn't wanted to be topscorer or mvp, he wanted to make history."

Mourinho: "Messi played in zones that are not his. He had to play so low that he had to cross 2-3 lines. Always had 2-3 players on him."

Mourinho: "Messi was trying to create something out of nothing for his team. His assist to Di Maria was for example brilliant." [yahoo]

Mourinho: "If Messi wanted to be the phenomenon we all know he is, he'd just have played up front, close to Higuain, waiting for a chance."

Mourinho: "All my respect to Messi because he played for his team and this can't be said of all players at this World Cup." #arg [yahoo]

Mourinho: Messi is still a historical player. He does not need to be world champion to be a historical player, especially in this decade."

Mourinho: "Messi deserves respect more than ever after ARG came so close. Easy to respect when he wins but when he lost, it's not so easy."

Mourinho (coach Chelsea): "Messi scapegoat for World Cup final loss? Not at all. I think in the first half he had fantastic options" [yahoo]
Barcelona B.BOSS
2014-07-14 17:40
@barcastuff: Mourinho: "All my respect to Messi because he played for his team and this can't be said of all players at this World Cup." #arg [yahoo]" "@barcastuff: Mourinho: "If Messi wanted to be the phenomenon we all know he is, he'd just have played up front, close to Higuain, waiting for a chance.""
Barcelona Gio Style
2014-07-14 17:34
Fyfan vad jag hatar när det kommer färskingar hit som ska gapa högst och leka allvetare. Gå in i diskussioner med nedvärderande ton mot erkänt duktiga skribenter. LuisSuarez Vi har fattat, du älskar Suarez o du hatar Alexis som är allt annat än medioker. Ha lite mer respekt, bara för att du älskar Suarez behöver du inte trycka ner Alexis gör typ femte gången på 3 dagar. Han gjorde en väldigt bra säsong och man tycker att du borde fattat redan vid det här laget att det räcker inte med att vara en stjärnspelare för att göra bra ifrån sig i Barca. Det tog Alexis tid att komma in, Cesc kom i princip aldrig till sin rätt. Alexis som dominerade i Serie A och Cesc som dominerade i PL. Silly Season ska summeras när den e slut o inte när serien är färdigspelad, då summerar man givetvis säsongen. Värvar vi inga dugliga försvarare har vi fortfarande inte gjort någon bra Silly Season.
Barcelona the cameroonians
2014-07-14 17:20
Första matchen på lördag 19:e juli mot Recreativo de Huelva.

Ter Stegen är med, men inte Rakitic.
Barcelona ADAMA&HALILOVIC
2014-07-14 17:11
Nån som vet när det är vår första träningsmatch? Och kommer ter stegen och Rakitic kunna vara med??
Barcelona Barcelonistas
2014-07-14 16:56
Rakitic -“I read that Barca have spent more money this year than they have in any other summer transfer window and the very first thing they told me when I arrived was ‘we have to win everything!’ - so I want to be ready," the midfielder told a press conference in Split."
Barcelona El Messias
Klockrent inlägg Gabriel.
Barcelona Mido
Gabriel Om PSG har haft Ronaldinho i nutid, då skulle de aldrig sälja honom ;)
Barcelona Leo y Cesc
2014-07-14 16:45
Mourinho: "He is still a historical player. He does not need to be world champion to be a historical player, especially in this last decade" Mourinho som var Crybabys bästa vän i Madrid säger detta om Messi. Den mest äckliga människan av alla erkänner Messi som större än många spelare och håller han bland legenderna och det med all rätt.
Barcelona Barcelonistas
2014-07-14 16:44
Gabriel - av värvningarna samt försäljningarna och bedöma så verkar det som att Luis vill ha ett mycket mer rakare Barcelona. Vi gjorde oss av med två possesion spelare som stod för det där gamla Barcelona. Min gissning är att Luis vill skapa ett mycket snabbare Barca som kan spela på flera olika sätt. Det kanske bara är jag men Tyskarna spelar den fotboll som ja tror hade passat oss bäst, jag tror inte bara att vi hade kunnat spela den utan vi hade gjort den ännu bättre. Vi har så många spelare som kan göra sin gubbe, som är kvicka i både korta och långa sträckor, vi har spelare som kan dra skott osv. Seriöst detta är upplagt för ett snabbare Barca. Nu menar jag inte att vi ska kopiera Tyskarna utan något liknande fast ännu bättre om ni förstår vad jag menar. Neymar-Messi-Suarez Rakitic-Busi-Iniesta Det finns en enorm potential i det här laget och jag tror ett spel likt Tysklands hade tagit oss till nästa nivå. Ett spel där du spelar på alla strängar, bollinnehav,skott,omställningar vi har fan materialet för det. Jag tror lätt på det här projektet nu gäller det bara o lösa två bra MB så har vi all chans i världen att bli bäst igen.
Barcelona Vampíro
2014-07-14 16:43
Jag skulle även ranka Deco som en galactico/crackvärvning då han var Portos bästa spelare när de under Mourinho vann UEFA cupen 2002/2003 och sen CL 03/04. Han gjorde även ett bra EM i portugal sommaren 2004 innan han kom till Barça så det var knappast nått resultat av en bra scouting, han var en av Europas bästa mittfältare. Sen att priset var lägre har snarare, som tidigare nämnt, mer med tiden att göra. I dagens fotbollsvärld hade han troligtvis kostat runt €50M istället för de €22M som Barça värvade honom för.
Barcelona Gabriel
2014-07-14 16:14
petersays Det du inte tänker på är att Ronaldinho och Eto'o var galatico-köp sett till klassen och fotbollskvalitéerna de höll. Vad hade Ronaldinho kostat idag om vi köpte honom från PSG? Minst 80M€, och Eto'o då från Mallorca? Minst 50-60M€, det kan jag nästan lova dig. Skillnaden är att marknaden har förändrats på 10 år. Ronaldinho kostade 25M€ vilket var mycket på den tiden, men idag hade en spelare som Ronaldinho gått för närmare 100M€ om man skulle köpt han som 23 år gammal, vilket var det vi gjorde. Det går inte att köpa spelare av den klassen som Ronaldinho och Eto'o höll för de summorna man köpte dem för, inte idag, inte längre, marknaden har ändrats. Alla kräver mer för deras spelare. Det räcker att en spelare räkans som en av de bästa talangerna så kostar han en rejäl slant, så fungerade det inte innan, då kostade man bara de priserna ifall du var en etablerad världsstjärna som hade bevisat vad du går för redan. Förr i tiden hade man kunnat fixa exempelvis Pogba för 20-25M€. En bra mittback som Hummels hade kostat mot 20M€ som max, om ens det. Därför kan man inte göra den jämförelsen. Vi köpte spelare som Deco, Ronaldinho och Eto'o, även Giuly som under hans tid i Monaco var en otroligt bra och viktig spelare för dem. Hade det varit idag som man hade försökt köpa dessa spelarna så tror jag att Deco hade gått för 50-60M€, Ronaldinho för närmare 100M€, Eto'o för kanske 60M€ och Guily för 45-50M€. Skillnaden är precis som jag sa att marknaden har förändrats så otroligt mycket. Vi gjorde, med Rijkaard, precis på samma sätt som vi gör nu, köper riktigt bra spelare utifrån, men vi betalar mer för dem nu för att dem kostar mer i 2014 än vad dem hade gjort 2004. Jag antar att man ser saker och ting på olika sätt. Jag är inte heller för att ha Qatar på tröjan enbart för att kunna göra Galacticos-värvningar, men skillnaden är att jag inte riktigt ser Luis Suarez som en "Galactico-värvning" (självklart faller han in i den kategorin men bare with me), jag ser det som ett nödvändigt köp mer. Real Madrid kastade liksom Makelele för att köpa in David Beckham, det ser jag som typmallen av en Galactico-värvning, en värvning utan någon tanke. Självklart var både Zidane och Figo även de Galactico värvningar, men om vi ska vara ärliga nu, hur bra gjorde dem inte Real Madrid under den tiden? Visst, dem vann inte så mycket som man hade kunnat förvänta sig att de skulle göra, men mycket av det var inte pga att det inte funkade med spelare som Zidane, Figo och Ronaldo i samma lag, mycket hade att göra med att dem sket i defensiven, exempelvis sålde Makelele för att få in David Beckham. Det är där jag ser skillnaden. Jag hoppas du förstår. Jag hade varit helt emot att lägga de summorna på Luis Suarez om det påverkade våra köp av bra mittbackar, därför väntar jag med att såga den värvningen, jag tänker avvakta tills sommarens slut för att se vilka backar vi har köpt. Köper vi in 2 bra mittbackar så var det värt det att köpa Luis Suarez. Angående Luis Suarez så verkar många ha fått för sig att det är en spelare som är lika bollkåt som Neymar och Messi, det är han absolut inte. Jag tycker att Luis Suarez är det närmsta vi kan komma Samuel Eto'o i dagens toppfotboll, han liknar Samu otroligt mycket i sin målproduktion och vilja att alltid vilja göra mer och mer mål. Jag ser han inte alls som den spelare som ska ha boll vid sina fötter och dribbla fram sig till målchanser hela tiden, utan mer som en anfallare som rör sig i djupled och lurar mittbackarna. Sen kan han självklart dribbla och är extremt bra på små ytor också men det ser jag bara som ett plus, för det var även Eto'o sjukt bra på. Jag tror utan tvekan att det kommer att fungera med Neymar, Suarez och Messi i anfallet. Till skillnad från de flesta här inne är jag inte ett dugg orolig över hurvida Suarez kommer att leverera, utan snarare hur vi ska få ut max av Neymar samt få tillbaka det bästa av Messi - det är vad som oroar mig mest. Det sista stycket håller jag med dig om, absolut. Vi måste ge våra unga spelare chansen, men jag har även där tilltro på Lucho, han är trots allt en Barça legend och kan inte alls jämföras med Tito, Roura eller Tata på den fronten, han vet och förstår vikten av att ge ynglingarna chansen. Dessutom har även han, likt Pep, tagit hand om Barça B. Han kommer nog ge dem chansen att få visa framfötterna. Det är jag säker på.
Barcelona petersays
2014-07-14 15:56
Gabriel Bra inlägg, även om jag inte håller med helt. Skillnaden mellan Rijkaard-eran och nu är framförallt de enorma pengar vi lägger på spelare som Neymar och Suarez. Under Rijkaard gjordes inga galacticos-köp utan scoutingen var mycket bättre. Varken Deco, Marquez, Eto'o eller Ronaldinho var särskilt dyra. De var snarare effekten av bra scouting och en bra känsla för hur ett lag ska sättas samman. Jag är för bredd och jag är för att titta utanför La Masia - men jag är inte för att ha Quatar på tröjan för att kunna göra Galacticos-värvningar. Scouterna och Zubi måste göra sitt jobb MYCKET bättre. Sedan var det det ju det med La Masia. Utan att ha statistik som backar upp det så känns det som att Rijkaard gav ynglingarna mer chanser än vi sett de senaste åren. Även Pep under sina första år var bra på att låta ynglingarna visa upp sig i a-laget. Bojan, Giovanni Dos Santos, Jeffren, Pedro, Muniesa..alla möjliga syntes på bänken och fick spela ordinarie eller göra inhopp. Jag tycker man har varit lite för rädd att ge spelarna chansen. Sätt Adama, Samper, Dongou, Grimaldo och Bagnack på bänken ibland - låt dom göra några inhopp och hamna i hetluften. De får trots allt göra ett antal minuter/matcher i a-laget varje år. Utnyttja det! Vet inte hur många gånger jag svurit åt att Pep, Tito, Tata, Roura och alla inte har utnyttjat sina tre byten. Vi måste ge dem chansen att visa upp sig och växa med ansvaret. De kommer kanske inte bli någon ny Puyol eller Iniesta, men om de aldrig får chansen utanför Barca B kommer vi heller inte att veta om det.
Barcelona LuisSuárez
2014-07-14 15:55
@petersays:
Ja, då måste Suárez sjunka till Pedro's nivå eftersom Sanchez bara gjorde två mål fler i fjol än den kalle spanjoren. Det tror jag Suárez aldrig kommer göra. Orealistiskt att en spelare med mycket bättre spelsinne och målsinne blir sämre eller lika medioker som Sanchez. Är med det sagt ytterst tveksam till din bedömning om du ens sett Suárez spela sporten kallad fotboll. Du verkar inte ha någon tillit gällande Luis Enrique. Du tror ju med din kommentar att vi kommer fortsätta spinna vidare med samma stela 4-3-3 som vi gjorde under Tito och Tata. Jag vågar tro på andra bullar och anledningen till detta är att Celta spelade vacker fotboll i fjol och det faktum att Luis Enrique har fått det att bränna i röven på Zubi så långt under sommaren. Dessutom är din "summering i slutet av Silly Season" värdelös när spelarna inte ens börjat spela tävlingsmatcher kontinuerligt då. Summera vänligen nästa sommar. Det vore lite mer rättvist (och logiskt). ;)
Barcelona petersays
2014-07-14 15:47
@Kith.:

Det är ju ingen djuplodande analys av Cruyff direkt - men i det han säger är jag ändå böjd att hålla med. Ter Stegen, Bravo och Rakitic känns på förhand som bra värvningar. Inte för dyra, bra bredd. Men Suarez-värvningen tenderar att ge slagsida - och jag är ytterst tveksam till om han på något sätt kommer vara bättre än Sanchez i vårt lag. I ett lag som Pool kan han dominera hur han vill, men i vårt låsta 4-3-3 med Messi och Neymar bredvid sig. Vad tror ledningen egentligen ska hända? Ska vi vräka in ännu fler mål nästa säsong? Till vilken nytta när defensiven och det kreativa mittfältet hackar?

Men jag avvaktar ändå med försiktighet resten av Silly innan jag vågar mig på ett slutbetyg för sommarens transfers.
Barcelona Gabriel
2014-07-14 15:30
Barcelonistas Kunde inte sagt det bättre själv. Många är så förblindade av Peps magi, det är som tingelings fairy dust, den har slutat att fungerar och man kan inte längre flyga men man vägrar gå vidare och inse att magin har slutat att fungera. Det vi fick uppleva under Peps tid, framför allt åren 08-11 var något speciellt, något fotbollsvärlden aldrig tidigare skådat, vi levde i en trans under Peps tid och det är därför också förståeligt att man inte vill släppa den tiden och gör vad som helst för att komma tillbaks dit igen. Släpp det, det är över, det går inte. Pep är inte våran tränare längre, Laporta är inte längre våran president, Cruyff vill inte ha något med klubben o göra under nuvarande styrelse. Dessa 3 tillsammans byggde ett odödligt Barcelona. Dessutom var de inhemska La Masia spelarna i deras prime. Valdes, Piqué, Puyol, Xavi, Iniesta, Pedro och Messi var alla i deras bästa år i karriären. Det här byggde också på känslan av magi och det speciella med FC Barcelona, många vill inte heller släppa det. Det är dags att gå vidare. Alla dessa spelarna är slut/har gått ner sig rejält (möjligt så har Iniesta fortfarande samma nivå som tidigare) och vi måste bygga nytt. Vi gör inget annat än att bygga vår egna grav om vi stänger ögonen för verkligheten och vägrar att utvecklas tillsammans med fotbollsvärlden. Det vi gjorde var fantastiskt, men nu är det dags att gå vidare och bygga något nytt med Luis Enrique. Jag har accepterat en framtid med inte alls lika många La Masia produkter i startelvan som under Peps tid, för jag är realistisk, jag inser att det var en svår sak att uppnå, och visst hade man kunnat fortsätta in på det spåret men då får det också bli med uteblivna titlar som resultat för faktumet är att den generationen med spelare som var i våran startelva från La Masia under Peps tid inte spelade i startelvan pga deras katalanska rötter eller år i ungdomslagen - dem spelade från start för att dem hade en speciell talang med ankoppling till FC Barcelona. Det är en stor skillnad på Xavi och Sergi Roberto tex. Jag tycker vi gör helt rätt som går tillbaka lite till hur det var för 10 år sen med Rijkaard i klubben. med majoriteten av inköpta och utländska spelare som höll en världsklass nivå. Roten bestod utav Ronaldinho, Deco, Puyol och Eto'o - kryddat med riktigt bra spelare som Marquéz, Xavi och Henrik Larsson bland annat. På den tiden hade vi enbart 3 (max 4) spelare i startelvan som bestod av La Masia produkter: Valdes, Puyol, Xavi och ibland Oleguer, han skiftade rätt mycket speltid med Belletti - och jag är absolut för att återgå till det. Spelare som Rakitic, Neymar, Luis Suarez och kanske Hummels om man lyckas värva honom hade påminnit mycket om Rijkaards tid, sen kan man blanda det med egna talanger som Bartra, Rafinha, Messi och Jordi Alba. Det är nya tider, dags att gå vidare. Jag tror vi kan bli riktigt starka med Luis Enrique och vinna en hel del titlar med honom, men det är dags att alla inblandade i FC Barcelona, styrelse, som spelare, som fans alla går vidare och inser att Peps glansdagar är över. Vi måste stå enade, precis som hur vi gjorde med Pep i klubben. Jag har aldrig uppelvt den här klubben så enad och sammanhållen som under Peps tid. Kanske kan vi återkomma till åtminstone något liknande igen, men det får farmtiden utsäga, just nu se jag fram som fan till Luis Enriques era, bara vi får in två bra mittbackar så är vi redo.
Barcelona neymar JR
2014-07-14 15:20
The camerooninas Hittade den här länken, och det är ett riktigt dåligt avtal. Kontraktet har förnyats automatiskt till 2018 utan några förhandlingar och med samma summor kvar
Barcelona R85
2014-07-14 15:12
Vm över nu :( ,, nu längtar man till barcas första träningsmatch !!! Att få se våra nya spelare och tränare agera :)
Barcelona Barcelonistas
2014-07-14 15:04
Kith - går vi efter de Pep byggde så är vi dömda att misslyckas vi kommer hela tiden jämförs med Peps Barca.. Jag vill se ett helt nytt Barca med Enriques ideer kryddat med lite av de Pep byggde under sin tid här.
Barcelona LuisSuárez
2014-07-14 15:04
@Barcelonistas:

I flera olika medier under VM har snacket ständigt gått att Messi är världens bäste spelare. Man refererar alltid Messi till titeln. Cristiano Ronaldo är bortglömd. Marängerna glömmer bort att FIFA av någon mystisk anledning återöppnade röstningen för Ballon d'Or kort efter Blatters blunder i Oxford. Samtidigt hade Ronaldo tagit Portugal till VM efter playoff mot Sverige. Med den insatsen frisk i minnet samtidigt som Messi var skadad kunde Ronaldo få en chans till Ballon d'Or.

Att FIFA återöppnade röstningen är ett enda stort mysterium och ingen officiell statement har getts till detta agerande. Men som vi redan vet är FIFA en korrupt politisk organisation där det viktigaste är att gubbarna i kostym kan umgås och ha kul tillsammans. Att vara konsekvent och rättvis kommer i sista hand. Troligen tröttnade de på Messi liksom alla Messi-hatare.

Blatter behövde rädda sin image på Messi's bekostnad. Bara 2 månader senare ser vi Ronaldo lipandes med sina krokodiltårar efter att inte ha vunnit en enda titel under året 2013. Impressive.
Barcelona Blaugrana91
2014-07-14 15:03
Bartomeu träffade Blatter innan finalen igår.
Nämndes Suarez tro? ;)
Real Madrid Kith.
2014-07-14 14:59
Håller med Cruyff, vi har lämnat vår grund idé och satsar nu på att vara ett lag med individualister, jag är likt Cruyff väldigt tveksam till utvecklingen.
Barcelona Barcelonistas
2014-07-14 14:58
Maradroga är nog glad över att Argentina förlorade, hade Messi och Argentina vunnit så hade Messi tagit över hans gudastatus i Argentina och Maradona hade bara blivit ihågkommen som en pundare som sniffa koks. Hans kommentarer angående Messi ska man inte alls ta seriöst.
Barcelona Aléx
2014-07-14 14:54
Loggar in och ser fortfarande Messi, Argentina, Maradona och Tyskland.....loggar ut.
Annons: