/spanien/barcelona/forum/4272.aspx/spanien/barcelona/forum/4272.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona grande jw
2014-08-09 05:31
Även om Krojfs sarkasm lyser igenom rätt hårt så kan jag tala om att rökning är extremt negativt för en elitidrottsman. Det finns studier på hur rökning påverkar den mänskliga kroppen även på kort sikt.

1. Konditionen. Rökningen minskar syreupptagningsförmågan direkt genom att lungorna skadas av röken. Varje halsbloss dödar några av lungsäckarnas så kallade alveoler. Alveolerna tar emot luften och för över syret till blodet. När de väl skadats så växer de inte tillbaka, skadan är permanent. Alveolerna kan bli slappa, förtjockade och inflammerade. Det kan sluta med kronisk bronkit.

2. Man känner sig avspänd av att röka men det sitter bara i hjärnan. Kroppen stressas svårt och blir spänd. Nikotinet gör så att blodådrorna dra ihop sig. Rökning ökar ganska direkt nivåerna av kortisol och aldosteron vilket indirekt leder till högre blodtryck. Hjärtat får jobba hårdare och blodet får det svårare att ta sig fram till musklerna med syre. Du får jobba hårdare för samma effekt. Om du slutar att röka så sjunker blodtrycket inom 24 timmar.

3. Tobaksröken innehåller den kvävande gasen kolmonoxid. Kolmonoxiden binder sig lättare till dem röda blodkropparna än vad syret gör. Förmågan att transportera syre sätts ner med 10-15% . Konditionen försämras och det tar 8-12 timmar för all kolmonoxid att försvinna från blodet.

4. Skador. Ett par amerikanska studier från amerikanska armén visar att rökningen ökar risken för skador i senor och leder. Skaderisken ökar lika mycket som att vara otränad. Skadeuppehållen blir också längre – kanske för att nikotinet stör nervsignalerna till muskulaturen, vilket gör det lättare att trampa fel, men säkert vet man inte än. Och när skadan är skedd så läker det långsammare.

5. Immunförsvaret sätts ner vilket gör dig lättare förkyld och oftast längre än en icke-rökare.

6. Du får infektioner lättare. Ett sår blir mer sannolikt inflammerat än hos en icke-rökare. Eftersom rökningen sätter ner funktionen så mycket i kroppen så drabbas rökaren lättare av andra sjukdomar och återhämtar sig sämre.

7. Mindre känt är att rökningen påverkar kroppens förmåga att omvandla kolhydrater till musklernas bränsle, glykogen. Rökningen ökar utsöndringen av kortisol, vilket minskar upplagring av glykogen. Av samma orsak försämras muskeltillväxten efter styrketräning.

Sedan ska man komma ihåg att man fortfarande kan bli en världsklassförsvare i fotboll ÄVEN om man röker. Rökande gör inte saker omöjliga. Det vi kan konstatera är dock rökning och osunt leverne ÄR negativt för prestationsförmågan och hälsan.
Barcelona Neymar N11
2014-08-09 05:00
Westinho Tack för svar.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2014-08-09 04:16
Krojf

Lionel 24? Tack. Jag antar att du menar mig. Det är beklagligt Krojf, riktigt beklagligt att du använder mitt namn eller försöker, trots att jag läxade upp dig ordentligt sist. Du syndes inte helt plötsligt. Jag förväntar mig inte ett dugg av dig Krojf, och det gäller inte bara dig, utan några få här inne också. Tro mig, jag gör inte det. Jag är glad så länge du bara håller dig borta från klubben, LÅNGT LÅNGT BORTA. Sen kan du skriva vad du vill här inne. BUT STAY AWAY.

Fans som ska försvara rökandet och menar t.o.m att det är indirekt PRESTATIONSHÖJANDE att röka, innan match eller i halvtid. Haha. Hur ska jag hitta ord? Vart ska jag hitta ord? Jag är ju dum i huvudet som är moralpolis och inte tål att fotbollsspelare röker 2014 på den absoluta toppnivån. Vad ska jag säga? Eller vad kan man säga? Allvarligt, jag vet inte. Hade detta rökandet varit så att spelare får bättre koncentrationsförmåga, spelare som höjer adrenalinnivån, o.s.v, då får jag en tanke direkt. Hemligheten bakom Peps fantastiska år var inte taktik, teknik och DISCIPLIN, utan det var att spelarna rökte. Pep revolutionerade fotbollen genom att dela ut cigaretter innan avspark och i halvtid. Haha.

Det är väldigt konstigt att just du kan all dess kunskap om hur rökning faktiskt höjer prestationsförmågan när jag aldrig någonsin hört en tränare eller fotbollsspelare säga så. Helt allvarligt, vad f*n tror du Pep hade sagt om du hade sagt dessa ord till honom? ''A men vi provar''? Mourinho? Simeone? Eller vem som helst. Det är ingen hemlighet att de senaste årens framgångar alla lag har haft är av tränare som kräver DISCIPLIN och PROFESSIONALISM. Pep, Mou, Klopp, Heynckes, Simeone, Conte, Ferguson. Sen finns det alltid någon tränare som vinner med väldigt mycket flyt eller att man har en väldigt bra trupp/spelare. Du verkar inte ha hängt med fotbollen. Jag har aldrig i hela mitt liv som fotbollsfan läst om en tränare som har försvarat spelare som röker utan att man inte har försökt få spelaren att sluta, nu menar jag naturligtvis nutid och på den nivå FC Barcelona spelar.

Det är som det är idag. Tyvärr. Jag har sagt det tidigare, saker och ting sprider sig oerhört fort och effektivt. Ledningens tänkande har spridit sig ända hit till Sverige där fans inte bara försvarar spelare som röker utan går på ledningens lögner och försvarar köpet av Vermaelen för att ''det inte finns mittbackar tillgängliga på marknaden''. Det är ett skämt.
Barcelona westinho - Sergio #5
2014-08-09 02:45
Neymar N11

Läste att Songs lön är för hög för Milan och därför är han inte ett alternativ för italienarna.
Barcelona Neymar N11
2014-08-09 02:40
Är inte Song påväg till AC Milan på lån???
Barcelona Barclasico
2014-08-09 02:18
Despite a pre-deal on the transfer of Arsenal's Vermaelen, Barcelona didn't yet rule out signing Tottenham defender Jan Vertonghen. [as]
Barcelona Barclasico
2014-08-09 02:17
Man United and Tottenham are the teams who are now most interested in Barcelona midfielder Alex Song (26). [tmw]
Barcelona Bentley King
2014-08-09 01:15
Krojf LOL!! Jag bara älskar dina inlägg! Fortsätt så
Barcelona Krojf
2014-08-09 00:40
Eftersom alltfler ägnar sina inlägg åt att gnälla över gnällandet härinnne och man inte kan nämna nyförvärvet Mathieu vid namn, utan att samtidigt ta upp hans rökning som någonting undantagslöst negativt, så tar jag på mig den kontroversiella kamikazeuppgiften att vända hans bruk av nikotin till någonting positivt. Det brukar med visst belägg nämnas att nikotin är ett unikt nervgift, eftersom det fungerar lugnande och upppiggande på en och samma gång. Knappast nån nackdel när när man ska spela en viktig fotbollsmatch. Snarare låter det som möjlighet till doping utan risk för avstängning. Nikotin stimulerar också adrenalinutsöndring i binjurarna.En förhöjning av adrenalinnivån sänker inte prestationsförmågan, tvärtom. En adrenalinstinn spelare är att se som direkta motsatsen till den Messi vi tyvärr mestadels tvingades se den gångna säsongen. När man tillför hjärnan nikotin så ökar dessutom koncentrationsförmågan på kort sikt. Pokerspelande Piqué skulle kanske be Mathieu om ett smygbloss emellanåt i straffområdet i samband med fasta situationer(dom kan ju låtsas prata positioner med varandra och hålla händerna för munnen för att den vägen inte väcka misstankar). Vidare leder nikotinanvänding till ökad glukosfrisättning. Att ta ett bloss i halvtidspaus är med andra ord som att äta druvsocker eller dricka energidryck. Lite sakkunskap kan väl aldrig vara till nån större skada sammanhanget? Att rökning sedan på sikt orsakar ett outsägligt lidande och utdragen död i form av cancer, långsam kvävning (KOL) samt högst väsentligt ökar risken för hjärt -och kärlsjukdomar, är väl inget vi resultatorienterade Barcafans behöver bekymra oss om vad gäller Jérémy Mathieu? Ty när alla nackdelarna med nikotinet väl ger sig till känna på längre sikt, så har fransmannen sannolikt slutat spela fotboll för FC Barcelona för länge sen. Och ligger i bästa fall med stort intresse och följer Primera División på sin preliminära dödsbädd, med syrgastub och tårögda anhöriga bredvid sin säng. Om han nu inte innan dess hinner bli offentligt korsfäst av den renlärigt envise väckelsepredikanten Lionel 24,för sin oförlåtligt fula vana och sitt liv i skamlös synd som smittar med smått oöverskådliga konsekvenser som ofrånkomlig följd (och då snackar vi inte längre om cancer och KOL utan ett fullkomligt skandalöst karaktärsfel förutan nåd) Always look att det bright side of Life........(plats för busvisslingar). PS. Jag tänker inte besvara alla eventuella invändningar mot detta mitt inlägg.DS.
Barcelona Barclasico
2014-08-09 00:30
@LeoMessi:

Haha nope.. det var hans ex , Nereida Gallardo

" Dessutom älskar han att vara len över kroppen och använder till och med hårborttagningsmedel och smörjer in sig med en fuktighetsgivande kräm två gånger om dagen. "
För självkär!
Barcelona grande jw
2014-08-09 00:23
@Barclasico:
Hade fan ingen aning. Skummade bara igenom bilderna. Läser inte ofta skvaller. Artikeln handlade tydligen om att han anställt Paris som DJ till sin lyxklubb. Haha. Mybad! 10 Mille för att vara DJ 4 kvällar. Helt ok betalt.
Barcelona LeoMessi
2014-08-09 00:14
@Barclasico:

haha var det inte då hon sa att han var väldigt självkär och kollade sig i spegeln hela tiden?
Barcelona Barclasico
2014-08-09 00:12
@grande jw:
Gubben du vet väl att Ronaldo och Paris Hilton flirt var för 5-6 år sen va?
Barcelona grande jw
2014-08-09 00:05
Nevermind
Barcelona LeoMessi
2014-08-08 22:48
Rambla Brukade dra till en pub och kolla fotbollsmatcher. Då var det cl-matcher, varje gång så kom det ett gäng "PSG-fans", enda namnet dom kunde var Zlatan och thiago Silva och under halva matchen så snackade dom om hockey. Väldigt kunnig supporterskara det där.
Barcelona AndreD
2014-08-08 22:40
koeman92 Fyfan vilken jävla bebis. Jag hade inte bara örfilat svinet om jag var tränare utan dragit in lönen i fyra veckor. Hoppas LE bänkar barnet imorgon.
Barcelona Corazon
2014-08-08 22:39
det skulle värvas försvarare i år och det gjordes det, 2 desutom.
Är vi tillfredställda nu med dessa 2 känns det bra nu?

bluff säger jag. Suarez är det enda som något hyfsat räddar silly season just nu. Hade te Boateng eller ett starkt tryggt namn kommit in hade jag fått hopp om denna säsong. Mathiue och Vermaelen tack.
Barcelona Rambla~
2014-08-08 22:38
Haha, ja PSG är ju "alla" svenskars lag i bristen på svenska lag ute i Europa, med Zlatan som den stora fixstjärnan. Rövslickeriet har inga gränser från svensk media och kommentatorer under matcherna. Det gör en smått illamående varje gång.
Barcelona LeoMessi
2014-08-08 22:26
Blev precis påmind om varför jag inte kollar på PSGs matcher med svenska kommentatorer. Varenda liten fis dom släpper överglorifieras och höjs till skyarna. Varje billig frispark dom får så ska dom försöka övertyga tittarna om att det faktiskt är en solklar frispark. När PSG får en solklar frispark emot sig så är det alltid "hårddömt"... Jag som barcafan hade fan varit mer objektiv om jag kommenterade barcas matcher.
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-08-08 22:16
@ADAMA&HALILOVIC:

Haha okej, men det händer överallt. Till och med vår egna målvakt tabbade sig för inte så länge sedan....
Barcelona Rambla~
2014-08-08 22:15
Pique borde nån gång fatta att han inte längre spelar i Cadete eller Juvenil utan i Barcelonas a-lag. Visst kan man skoja till det ibland på tex träningar men det finns ju gränser.
Barcelona LeoMessi
2014-08-08 22:11
Hoppas det betyder att han får sitta på bänken imorgon:-)
Barcelona Rambla~
2014-08-08 22:11
Här förstår jag inte ledningen riktigt. Varför ge Eusebio en fjärde säsong? Han kan knappast utveckla det här laget mer. Den senaste säsongens 3:e plats var snarare tillfälligheter än Eusebios genialitet. Det hade varit spännande att se vad Jordi Vinyals eller Rubi hade kunnat åstadkomma med detta väldigt unga Barca B.
Barcelona koeman92
2014-08-08 22:09
Enligt sport slängde Piqué precis en stinkbomb i flygplanet till Helsingfors medan de fortfarande flög.. Lol
Barcelona ADAMA&HALILOVIC
2014-08-08 22:04
FC Tiki-Taka My bad glömde han i Nigeria.. Förutom han resten kan man inte lita på,, Jag är från den kontinenten och bruka alltid kolla afrikanska mästerskapet och där kommer tappar efter varandra
2014-08-08 22:04
FC Tiki-Taka My bad glömde han i Nigeria.. Förutom han resten kan man inte lita på,, Jag är från den kontinenten och bruka alltid kolla afrikanska mästerskapet och där kommer tappar efter varandra
Barcelona the cameroonians
2014-08-08 21:59
Går tungt för B-laget så här under försäsongen.

Förlust ikväll med 1-0 mot Olot som spelar i 3:e divisionen.

Startelvan såg ut som följer;

Ortola
Costa, Bagnack, Diagne, Lucas
Babunski, Cá, Gumbau
Bicho, Dongou, Joan Roman

Adama, Maxi Rolon och Enguene kom in efter pausvilan men kunde uppenbarligen inte ändra på resultatet.

Nåja, det saknas ju 6 mer eller mindre givna startspelare så man ska nog inte dra för stora växlar av denna match. Eusebio har dock en del att fundera över.
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-08-08 21:57
@ADAMA&HALILOVIC:

Varför drar du alla över en kant för?... Nigerias målvakt Enyeama är en världsklass målvakt. Är inte en expert på målvakter, men det finns säkert fler duktiga målvakter från Afrika.
Barcelona LeoMessi
2014-08-08 21:48
Det där var så jävla sopigt agerat av målvakten att jag fick fan huvudvärk.
2014-08-08 21:47
Är det nåt som alla afrikansk länder har gemensamt inom fotboll är att alla har målvakter som suuuuuger
Annons: