/spanien/barcelona/forum/4218.aspx/spanien/barcelona/forum/4218.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2014-12-18 00:58
@Baha - Pep G:

Älskar hur parodikontot låtsades vara de riktiga Barcastuff genom att vara seriösa och använda "rätt" bild under dessa dagar haha
Barcelona AndreD.
2014-12-18 00:42
BARCASTUFF IS BACK FUCK YEAAAAAAAAAAHHHHHHH
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-17 23:45
barcastuff är tillbaka!!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Neymar11
2014-12-17 23:42
#adidasbarcelona hmm ???
Barcelona Neymar11
2014-12-17 23:31
Puyol gjorde klart kursen för sportchefs utbildningen idag, och är nu "licensierad" och kan börja jobba med det. Antar att det krävs en internationell kurs med? Annars så är det bra för honom att öppna skolböckerna och plugga matte samt engelska Önskar han lycka till nu och har han 20% av den passionen som han hade som fotbollsspelare så kommer han lyckas!
Barcelona 1.70-ligan
2014-12-17 23:27
Barcastuff är igång igen
Barcelona Rambla~
2014-12-17 21:52
Haha, dessa brittiska skräptidningar som hittar på det ena osannolika ryktet efter det andra. Halvt porrtidningar är de också. De skriver direkta lögner också. Påstår att Rakitic redan skulle vara missnöjd. Jag läste att annat "rykte" där Munir krävt att få bli utlånad till antingen Chelsea eller Arsenal i januari. Här kommer det roliga. För att få mer speltid för sen Suarez börjat spela har Munirs uteblivit. Haha, ja han tror säkert på mer speltid i Arse eller Chelsea.
Barcelona DM1982
2014-12-17 21:45
Nog för att det känns lite väl snabbt att Puyol blir sportchef men han kan omöjligen vara sämre än Zubi. Skulle dock ha varit skönt med någon riktigt beprövad gammal räv som kan det där. Å andra sidan kommer Puyol få ett sabbatsår då Barcelona inte får köpa spelare.
Barcelona koeman92
2014-12-17 21:25
@Heisenberg:

Skitsamma, så länge vi blir av med Zubi. Blir så äcklad av att ens se honom på bild!

Skämt åsido, men Monchi har själv sagt att han vill avvakta. Barca har redan visat intresse för honom. Men även om vi nu fick honom, till vilken nytta skulle det vara? Vi har transferförbud nästa sommar och sommaren därpå är det presidentval och då lär den nya presidenten med största sannolikhet ta med sig ett helt nytt team till ledningen. Vad jag vet så vill Augustí Benedito ta med sig Monchi, bättre för mig då Monchi faktiskt kommer att få göra något då om han kommer, istället för att behöva kasta bort sin tid för att sedan bli ersatt efter knappt ett år.
Barcelona Heisenberg
2014-12-17 21:15
@NoGo™:

Alltså, nu har ju inte jag en aning om hur bra Puyol är på att sportchefa, men det känns som att ledningen fortsätter med sitt projekt att göra hela klubben till en katalansk sekt. Den mest lämpade personen ska ha jobbet, oavsett ursprung. Om nu Monchi vill till Barca så passa på för fan och låt Puyol bistå tills han lärt sig branschen fullt ut!
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 21:10
@NoGo™:

in puyol we trust!!
Barcelona NoGo™
2014-12-17 21:02
Xavi Torres : Everything points to Zubizareta leaving this summer. Puyol will replace him.
Barcelona Arsenal
2014-12-17 19:53
Bellerin kan ni få tillbaka;) skämt åsido, vi släpper inte honom :) Med lite fysik och bättre jobb i defensiven kan kan bli den bästa ytterbacken. Han är den snabbaste högerbacken i världen iaf och har en bra offensiv.
Barcelona Zyzz
2014-12-17 19:34
Man glömmer lätt hur grym Messi var i VM. Kolla in denna lekstugan till exempel!
Barcelona Sentuary
2014-12-17 18:54
Andresito Hade du varit tränare för laget hade vi haft chans till trippeln denna säsongen
Barcelona Gabriel
2014-12-17 18:17
Haha, lite kul, letade upp ett gammalt inlägg från mig själv från Dec 2003, precis efter 5-1 förlusten mot Malaga (för de som minns den matchen). Såhär tänkte en 15 årig Gabriel då: "Namn: Gabriel Sänt: 2003-12-03 23:42 Som många påstår och jag själv också för den delen att Rijkaard ska få sparken måste hända. Men gärna inte innan Real Madrid. Det skulle skapa en stor trubulens i Barcelona i det redan skakiga laget. Gärna efter den matchen isånnafall, men jag är säker på att många skulle ändra uppfattning om Barca vinner på lördag. Tror inte att Guardiola hade varit lösningen. Han har inte prövat på sig en tränarkarriär än, och vore därför ett väldigt osäkert kort. Just nu vill jag inte ha en enda holländare i Barcelona. Det skulle isånnafall vara om Johan Cruyff kunde ta över laget, men han räknar jag som halv katalan. 5-1 är? A vad är det? Skandal, värdelöst, skam, skämmigt. Kanske att man får de rätta svaret om man blandar alla de tillsammans. Förlorar vi mot Malaga med 5-1 så undrar man hur det ska gå mot Real Madrid. Men oavsett hur det i dagsläget är för Barca så kommer jag aldrig som någon här inne sa vara nöjd om vi förlorar med 0-1. Just nu känns det otroligt tungt men en sak är säker. Rijkaard måste gå, men att Van Gaal skulle vara bättre, nej haha, har ni redan glömt." WOW! Det får en att verkligen tänka till. Till en viss del är det inte konstigt att man resonerade som man gjorde efter den dåliga starten på säsongen med Rijkaard, framför allt efter 5-1 förlusten. Tänk nu när man vet hur det hela slutade, med 2 ligaguld och en CL vinst med Frank. Vad fel man hade tillsist. Tacka Laporta att han lyssnade på Cryuff. Och sen det där med Pep, shit, fast okej, vid 2003 hade han nog kanske inte varit lika redo att ta över laget som han var 2008, men ändå, wow. It only goes to show att fansen inte alltid vet bäst... Dagens tankeställare!
Barcelona MessiyoyO 10
2014-12-17 18:01
Adama bör få riktiga chanser från och med igår. Han kom in och gjorde något som exempelvis Munir inte gjorde på hela matchen, han gjorde mål. Han visade direkt vad han kan tillföra med sin snabbhet och teknik. Killen är galen!
Nu ska man kanske inte gå hårt åt dessa unga spelare men förstår inte hur Munir går före än Sandro. Det är inte ens logiskt. Lucho tänker verkligen på ett helt annat sätt än oss supportrar. Ingen kan förutse vad som kommer hända framöver förutom att Alves kommer att få spela högerback när han är frisk.
Barcelona Gabriel
2014-12-17 17:58
Adama som högerback kontra högerytter är ett väldigt intressant ämne. Ut ifrån min synvinkel så finns det flera anledningar rent positivt till att åtminstone testa honom som högerback.

- Vi får plats med ytterliggare en till offensiv spelare bland de 3 däruppe om vi inte använder Adama där, samtidigt som Adama fortfarande är tillräckligt duktig och skicklig för att kunna använda sig av sina offensiva kvalitéer.

- Vi slipper lägga pengar på ett "osäkert" kort för att hitta en ny högerback att ersätta Dani Alves med, för faktum är att det idag på marknaden inte finns något självklart val, den det pratas mest om är Danilo och han går inte för mindre än 30m€. Hur bra är han? Är han värd det? Tveksamt.

- Vi får med Adama som högerback in en till snabb spelare i backlinjen, vilket alltid måste ses som otroligt positivt för Barcelona när det kommer till att stoppa kontringar.

- Högerbacksplatsen är "for the taking" nu när Alves gått ned sig och kommer att lämna. Gör Adama det bra på där så är den platsen hans för de nästkommande 10 åren.

- Som högerback får Adama en lägre utgångsposition och därmed såledess också mer yta att springa och utmana på. En utgångsposition högre upp i planen kommer att göra det svårare för Adama, oavsett hur tekniskt begåvad och fysiskt stark han är. Framför allt med tanke på de få ytor som redan finns när vi möter lag som spelar med bussen mot oss.

- Konkurrensen i Barcelonas anfall kommer alltid att vara dödlig, samtidigt som konkurrensen på högerbacksplatsen inte alls är lika massiv. Stjärnor till anfallet kommer alltid att köpas in till Barcelona. Zlatan, Villa, Neymar, Luis Suarez - det kommer inte att sluta där. Det är OTROLIGT svårt att fastställa sin plats i Barcelona som anfallare utöver en längre period, ännu svårare om man är ifrån La Masia. Den enda som klarat det är Messi och han är tidernas bästa spelare. Ronaldinho klarade sig 5 år, Eto'o klarade sig lika länge och det får ses som "lyckade".

- Högerback i FC Barcelona innebär inte nödvändigtvis mer "defensiv" än en högerytter i ett annat lag. Använder vi Dani Alves som exempel så han alltid blandat mellan att vara en försvarare och en anfallare, eftersom han (när han var som bäst) hade en sällsynt förmåga att behärska båda dessa delarna på ren och skär världsklass. Det var därför Alves DÅ var ett klockrent köp. Det var därför han var världens bästa högerback. Det var därför det inte fanns NÅGON som honom. Han gav oss en extra dimension, eftersom han förutom att vara en försvarare, även ge oss ett extra världsklass alternativ när vi anföll. Samma egenskaper finns i Adama!

Frågetecknen ligger kring huruvida Adama lyckas behärska den taktiska delen, men att spela som ytterback är bland de "lättaste" uppgifterna en fotbollsspelare kan ha rent taktiskt. Det är inte i det taktiska det svåra ligger hos för en ytterback, utan snarare det fysiska. Toppfotbollen har ändrats, den har blivit snabbare och håller ett högre tempo. Idag ska man klara av att anfalla och även försvara, att klara av att assistera och rensa undan. Till det behöver man både teknik och lungor - Adama är ett praktexemplar i den här delen. Det taktiska lär han sig rätt så simpelt med tiden.

Sen är jag inte heller helt emot att spela honom som anfallare, men jag tycker att man först och främst måste fråga sig själv vad laget är behov utav. Är det en anfallare? Vi har världens farligaste trio där framme medans vi på högerbackspositionen har 3 värdelösa alternativ. Vi behöver en högerback av yttersta världsklass, inte en anfallare. Vi har precis pröjsat över 80M€ för Luis Suarez, och han kommer också att komma igång och när han väl gör det har vi ytterligare en anfallare som kommer att pumpa in mål utifrån Messi och Neymar. Hur enkelt kommer Adama att få det att slå sig in i anfallet med denna trio?

Jag vet att alla inte är övertygade om att Adama ska lira högerback, men jag ser det som ett exceptionellt tillfälle både för klubben och för Adama själv att börja spela in honom på den positionen, men jag respekterar de som inte delar samma åsikt.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-17 16:59
En ytter som Adama kommer fram ur leden var 15-20 åren. Jag tycker inte att han ska misshandlas genom att spela honom som högerback. Han påminner mig med sin speed, bolltouch och löpstil en spelare som hete Hristo stoichkov. Visst, det är ny tränare i leden men ska inte en spelare som Adama som har varit bra senaste de senaste tre säsongerna belönas lite mer än har har blivit hittills.??? Om Wengar eller Pep var var kapten i den här båten skulle han redan vara i A-laget.. Jag menar, ju mer han spelar mot svårare motstånd desto mer utvecklas han. Man var ju inte försiktig med Messi precis. Ni minns alla den unge Messi.
Barcelona Neymar11
2014-12-17 16:33
Gabriel Att han är snabb visst, men själva växlingen från stillastående till toppfart är helt otrolig. Hans sidoförflyttningar i högsta hastighet samtidigt som han behåller balansen för att klara av tacklingar är galet
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 16:14
Barcelonistas Han kan aldrig bli vår Varane, dom är inte samma spelartyp och dom spelar långt ifrån samma position. Adama är äkta ytter, en som hellre spelar fram och skapar lägen än att försöka göra allt själv.
Barcelona Gabriel
2014-12-17 16:12
Alltså hur sugen blir man inte på att börja spela in killen som högerback? Han tar sig förbi varenda motståndare hur enkelt som helst, och i defensiven trycker han bara ner sina motståndare haha. Ett jävla monster är han!
Barcelona Liunil Masse
2014-12-17 16:05
Barcelonistas Han är 18 år och är lätt andra divisionens bästa spelare. Han kommer flyttas upp till A-laget nästa säsong tillsammans med Sergi Samper. Har aldrig sett en spelare som är så otroligt snabb som Adama men samtidigt otroligt fysisk, inget stoppar honom när han sätter fart. Han är något vi inte har i A-laget helt enkelt.
Barcelona J.Gamper
2014-12-17 16:00
3-4-3 uppställningen tror jag skulle funka bra framför allt mot bra motstånd.

Lite mer rakt.. Lite mer kontringar och mer kantspel. Variation i anfalls spelet alltså. En mer fallande backlinje.. Förväntar mig inte att ha mycket boll med den uppställningen ( kanske 60 %) Men mer effektivitet och farlighet framåt samtidigt som man är försiktig bakåt.

Lucho har ju gett intrycket att han vill köra lite mer rakare också.

Men mot sämre motstånd kan man lika gärna köra 4-3-3 som vi gör nu med Adama som högerback. Tror att han skulle klara det lika bra som Alves defensivt. Utan tvekan. Sen gäller det att man spikar Mascherano som defensiv mitt... Han ska vara ordinarie där.

Vi har inte lika bra mittfält längre och tror inte att vi kan dominera spelet lika bra som förut. Behövs variation. Spelare som Adama och Rafinha kan göra susen i vår elva!

Behöver vi mer boll är det bara att slänga in Xavi.

Det är så jag tänker iaf.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-17 15:41
Hur gammal är Adama? Han imponerade på mig igår och det säger en hel del kam jag säga er. Jag har sky höga krav men denne Adama fångade mig. Den farten, aggressiviteten är något som vi saknat i några år nu. Är han redo redan nu? Kan Adama bli våran Varane?
Barcelona Andresito
2014-12-17 15:37
J.Gamper

Kan funka, Bartra blir i princip en statisk högerback medan Alba får fria vingar på vänsterkanten. Adama får samtidigt ta hand om hela högerkanten som Alves gjorde förr i tiden. Hur vill du se Messi? Till höger eller bakom Neymar och Suarez?

Kommer vi kunna dominera med den elvan? När vi var som bäst hade vi 4, ibland 5 centrala spelare (Busquets, Xavi, Iniesta, Messi och ibland Cesc). Det var det som gjorde att vi körde över våra motståndare.
Nu kommer vi endast ha 2 där permanent, plus Messi som droppar ner.

Bartra - Piqué - Mathieu - Alba

Adama----Masch - R/I/X-------

--------------Messi---------------

------------Suárez ----Neymar

4-3-1-2 alltså, som blir 4-2-1-3 i anfall, eller trebackslinje när Alba går upp.

Tror även att det är i den rollen som Adama har i min elva som Reus hade passat in i.

Blev rätt invecklat.. svårt pussel att lägga.
Barcelona J.Gamper
2014-12-17 15:11
Jag hade velat se Adama i ett 3-4-3

Typ sådär

Bakom MSN alltså

Alba - Mascherano - Xavi/Iniesta/rakitic - Adama

Rökaren - Mr Waka Waka - Bartra

Alba kommer ner och hjälper till. Adama huserar på högerkanten medan Messi söker sig inåt.

Mascherano dominerar i mitten. Kan bli riktigt bra. Kommer Iniesta i sin form så blir vi väldigt farliga genom mitten också.
Barcelona Neymar11
2014-12-17 15:10
Ytterback ska veta när han ska flytta in och hjälpa mittbackarna, samt kunna hålla försvarslinje. Det sist nämnda brukar vara det svåraste Annars så har en ytterback det ganska fritt och är nog den enklaste rollen på plan. Adama med sin snabbhet och fysik kommer inte ha några problem alls, det andra kommer med erfarenhet. Finns ingen ytterback som är direkt skolad taktiskt, utan man lär sig och växer in i rollen Alves levde i nästan 10 år på sin aggressivitet och snabbhet, och det var fan inte många som kom runt på hans kant. Tar man bort Alves snabbhet och aggressivitet så är denna Alves man får helt enkelt. Inget att älta då man vet att det kommer förr eller senare med åldern Alves gör det svårt för sig själv med hög utgångsposition samt all kladdande på bollen. Så fort Alves kommer med fart och använder få touch så får man flashbacks från 09
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2014-12-17 15:02
Lucho skulle ta och använda Adama i den rollen som han ville ha cuadrado i :).
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 14:58
@Andresito:

Jo vara försiktig skall man vara, men det borde åtminstone testas
Annons: